شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۹ - Dec 16, 2006
حضور پرشكوه مردم
در بيست و نهمين انتخابات سراسري
عكس ها: مسعود خامسي پور و عليرضا بني علي
006333.jpg
006330.jpg
گروه سياسي صبح ديروز، با گشوده شدن درهاي حوزه هاي اخذ رأي، ميليون ها ايراني، گام بلند ديگري در مسير آرمان هاي انقلاب اسلامي برداشتند.
ايرانيان، در بزرگترين انتخابات تاريخ، با حضور در 131هزار صندوق اخذ رأي، نمايندگان خود را براي مجلس خبرگان رهبري، شوراهاي شهر و روستا و مجلس شوراي اسلامي برگزيدند.
رهبر معظم انقلاب ساعت 9 و بيست و سه دقيقه صبح ديروز در حسينيه امام خميني آراي خود را به صندوق رأي ريختند.
مطابق آخرين نظرسنجي ها پيش بيني مي شود بالغ بر 50 درصد شهروندان تهراني در انتخابات شركت كرده باشند كه اين ميزان نسبت به دوره پيشين شوراها و خبرگان رشد قابل ملاحظه اي را نشان مي دهد. گزارش خبرنگاران همشهري از تهران و ساير نقاط سطح كشور حاكي از آن بود كه حضور مردم در پاي صندوق هاي رأي در غروب جمعه شدت گرفت، به نحوي كه ستاد انتخابات كشور مجبور شد ساعات رأي گيري را تجديد كند.
چندين بالگرد در مناطق صعب العبور و كوهستاني كشور نيز به كار گرفته شد، تا امكان جمع آوري رأي مردم در اين نقاط هم فراهم شود. رسانه هاي غربي و عربي هم با انتشار گزارش هاي متعدد و مستقيم از تهران، ضمن انعكاس شركت گسترده مردم در انتخابات، به ارزيابي اين حضور پرشور پرداختند.
مشروح گزارش انتخابات را در صفحه 2 بخوانيد.

همه براي رأي دادن آمدند
006336.jpg
گروه سياسي – همزمان با برگزاري انتخابات 24 آذر ماه ، روز گذشته حوزه هاي راي گيري شاهد حضور مقامات عاليرتبه كشوري ، شخصيتهاي برجسته و علماي عظام بود كه همگي از حضور پرشور مردم در اين انتخابات تقديركردند .
محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران ، صبح ديروز از جمله نخستين مسئولين ارشد كشور بود كه پس از ورود به مسجد جامع نارمك براي شركت در انتخابات، در صف مردمي كه براي راي دادن به اين حوزه انتخابيه آمده بودند ايستاد و با مردم در صف به گفتگو پرداخت تا اين كه نوبت به وي رسيد. وي پس از حضور در مسجد جامع نارمك راي خود را به نامزدهاي انتخابات سومين دوره مجلس خبرگان و انتخابات مياندوره اي مجلس شوراي اسلامي و نامزدهاي انتخابات سومين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا به صندوق انداخت.
پاسخ به ياوه سرايي دشمنان
آيت الله سيدمحمود هاشمي شاهرودي هم صبح ديروز پس از انداختن آراي خود در صندوق سيار شماره ????در محل حوزه رياست قوه قضائيه افزود: حضور مردم به دنيا ثابت مي كند كه چگونه تبليغات سوئي كه دشمنان اسلام ، صهيونيستها و استكبار جهاني به ويژه آمريكا عليه كشور ما راه انداختند و ايران را به نبود دموكراسي متهم مي كنند، تا چه حد مغرضانه و خلاف واقع است.
اعلام وفاداري به اسلام
غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي هم براي شركت در انتخابات چهارمين دوره مجلس خبرگان و سومين دوره انتخابات شوراي شهر و روستا و انتخابات مياندوره اي مجلس شوراي اسلامي با حضور در محل دانشگاه علوم پزشكي تهران واقع در خيابان طالقاني راي خود را به نامزدهاي مجلس خبرگان رهبري و مياندوره اي مجلس شوراي اسلامي و نامزدهاي انتخابات سومين دوره مجلس شوراي اسلامي به صندوق انداخت.
نقطه قوت انقلاب
همچنين اكبر هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام پس از انداختن راي خود به صندوق در جمع خبرنگاران با تاكيد بر اين كه حضور مردم در صحنه براي كساني كه چشم به قطع ارتباط مردم با نظام دوخته اند،دلسرد كننده است، گفت: برگزاري انتخابات با حضور گسترده و پرشور مردم، نقطه قوتي براي انقلاب است .
حضور مهم تر از همه چيز
سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري سابق پس از حضور در حسينيه جماران و انداختن آراي خود به صندوق در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: حضور پرشور مردم در انتخابات و برگزاري انتخاباتي سالم از همه چيز مهم تر است. وي افزود : انقلاب اسلامي بركات بزرگي داشت كه مهم ترين نتيجه آن اين بود كه زمينه حاكميت مردم بر سرنوشت خود به وجود آمد.
عبادت حضور
آيت الله جوادي آملي از علماي بزرگ قم حضور در انتخابات را يك نوع عبادت دانست. آيت الله مشكيني هم پس از اينكه راي خود را به صندوق 382 سيار انداخت، طي سخناني گفت: مردم با حضور در انتخابات به دشمنان ثابت مي كنند كه پيرو ولايت و مملكت اسلامي هستند.آيت الله ناصر مكارم شيرازي هم روز جمعه در حالي كه راي خود را در صندوق سيار شماره 381 مي انداخت ، اظهار داشت: بسياري از مردم مي گويند كه انتخابات حق مردم است ولي من مي گويم شركت در انتخابات جزو وظايف اصلي ملت است. آيت الله فاضل لنكراني نيزشركت مردم در انتخابات را تجديد بيعت دوباره مردم با نظام اسلامي دانست.

شركت رهبر معظم انقلاب در انتخابات
گروه سياسي- حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي با شركت در انتخابات همزمان خبرگان و شوراهاي اسلامي تأكيد كردند: ملت ايران وظيفه ديني، ملي و انقلابي شركت در انتخابات را به خوبي انجام مي دهد.
ايشان ساعت نه و بيست و سه دقيقه صبح جمعه در حسينيه امام خميني آراي خود را در انتخابات خبرگان، شوراهاي اسلامي و ميان دوره اي مجلس به سه صندوق رأي ريختند.
حضرت آيت الله خامنه اي انگيزه عموم ملت ايران را از شركت در انتخابات انجام دادن وظيفه اي ديني، ملي و انقلابي خواندند و افزودند: حس عمومي و اعتقاد عميق ملت ايران اين است كه حضور در انتخابات دخالت در سرنوشت جامعه و تصميم گيري درباره سطوح مختلف مديريت كشور است و به همين علت مردم، اين وظيفه عمومي را به خوبي انجام مي دهند.
ايشان با توصيه به مردم براي تسريع در شركت در انتخابات افزودند: تسريع در چنين كارهاي خيري، مانند نماز اول وقت فضيلت بيشتري دارد چرا كه با احساس اداي تكليف همراه است.
حضرت آيت الله خامنه اي در كار بزرگ شركت در انتخابات توفيق الهي براي ملت ايران مسئلت كردند و افزودند: انشاءالله مردم با حضور در پاي صندوقهاي رأي اين وظيفه مهم و سنگين را به خوبي انجام خواهند داد.
ايشان همزماني برگزاري دو انتخابات خبرگان و شوراهاي اسلامي را، كاري خوب دانستند و افزودند: همزماني اين دو انتخابات از لحاظ وقت و استفاده از امكانات منجر به صرفه جويي مي شود و از لحاظ اهتمام مردم نيز، آثار مثبتي دارد.
دهها خبرنگار، تصويربردار و عكاس داخلي و خارجي شركت رهبر انقلاب اسلامي در انتخابات را به سراسر جهان مخابره كردند.

فدايي: شمارش آرا در شوراها قطعا دستي خواهد بود
اعلام نتايج تا 72 ساعت ديگر
علي اصغر كارانديش مديركل انتخابات كشور گفت: نتايج انتخابات مجلس خبرگان و شوراهاي سراسر كشور به جز تهران را در ??ساعت اول اعلام خواهيم كرد. وي اظهار اميدواري كرد در مورد تهران نتايج انتخابات ظرف ?? ساعت اعلام شود. مصطفي پورمحمدي هم تصريح كرد: نتيجه انتخابات شورا هاي تهران حداكثر روز سوم پس از پايان اخذ راي در اختيار مردم قرار خواهد گرفت.
گروه سياسي - حسين فدايي رئيس هيات نظارت بر انتخابات شوراها گفت: از نظر ما امكان شمارش رايانه اي وجود ندارد و وزارت كشور هم بايد نظر ما را رعايت كند، ما بايد مطمئن باشيم كه آراي مردم مصونيت دارد. سخنگوي شوراي نگهبان هم اظهار داشت :  شمارش آراي انتخابات خبرگان با رايانه انجام خواهد شد .
حسين فدايي رئيس هيات نظارت بر انتخابات شوراها پس از بازديد از ستاد انتخابات وزارت كشور و در جمع خبرنگاران، تاكيد كرد : ما بايد مطمئن باشيم كه آراي مردم مصونيت دارد و هيچ مشكلي در جهت شمارش آرا بوجود نمي آيد.رئيس هيات نظارت بر انتخابات شوراها خاطرنشان كرد: وزارت كشور نزديك به يك سال است كه درگير مسائل مربوط به شمارش رايانه اي آرا بود و بهتر اين بود از اعضاي هيات نظارت هم دعوت مي كردند تا امكان كارشناسي اين موضوع بوجود آيد. وي كانديداهاي رد صلاحيت شده شوراها را زير 5 درصد خواند و گفت: مجموع كساني كه واجد شرايط كانديداتوري در انتخابات شوراها شناخته نشده اند زير 5 درصد در كل كشور است. فدايي كه به همراه پرويز سروري و رشيد جلالي، سيد علي رياض، احمد رسولي نژاد و حشمت الله فلاحت پيشه از اعضاي هيات عالي نظارت بر انتخابات شوراها كه براي نشست مشترك با فرماندار و هيات اجرايي انتخابات تهران در محل فرمانداري تهران حضور يافته بود، در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب تاكيد كرد: هيچ مشكلي براي شمارش دستي آراء وجود ندارد.اين در حالي است كه فرماندار تهران اعلام كرده بود كه رايزني براي شمارش رايانه اي انتخابات شوراي شهر تهران با اعضاي هيات نظارت ادامه خواهد يافت و هنوز هيات اجرايي بر مطلوبيت شمارش رايانه اي تاكيد دارند. همچنين رئيس ستاد انتخابات تهران در اظهاراتي متناقض از شمارش رايانه اي آرا خبر داده بود و وزير كشور نيز صبح ديروز از دستي بودن شمارش راي در تهران خبر داد.
شمارش رايانه اي خبرگان توسط شوراي نگهبان
به گزارش خبرنگار همشهري، عباسعلي كدخدايي هم صبح ديروز در نشست خبري خود با خبرنگاران با بيان اين كه شمارش آرا در انتخابات مجلس خبرگان به صورت رايانه اي انجام مي شود گفت:ملاك،فرم هايي است كه در پايان از سوي ناظران و مجريان، امضا شده و به دفاتر ما ارسال مي شود و چنانچه احتمال تخلفي باشد، اسناد موجود است و ملاك عمل قرار مي گيرد. سخنگوي شوراي نگهبان افزود:وزارت كشور بايد آمار خود را اعلام كند و ما نيز آمار خودمان را خواهيم داشت و شمارش آرا در وزارت كشور چه به صورت دستي يا رايانه اي باشد،براي شوراي نگهبان تفاوتي ندارد و فقط در اعلام آمار است كه ممكن است ما نتايج را زودتر به دست بياوريم.

در حاشيه انتخابات
باشگاه خبرنگاران جوان: غلامعلي حداد عادل پس از انداختن رأي خود به صندوق اخذ رأي در دانشگاه علوم پزشكي تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگاري كه پرسيد با توجه به حضور گسترده گروهها و ائتلاف هاي مختلف براي شركت در انتخابات شوراها، احتمال ابقاي قاليباف به عنوان شهردار را تا چه حد ارزيابي مي كنيد گفت: اين مسئله مربوط به اختيارات شوراي شهر است ،ممكن است شوراي شهر فعلي كه وجود دارد دوباره انتخاب شود و تصميم ديگري بگيرد و نمي توانيم از حالا در خصوص انتخاب شهردار صحبت كنيم، اين در حوزه وظايف شوراي شهر است هرگاه مردم شوراي شهر را انتخاب كردند آن شورا خود تصميم مي گيرد.
فارس: كامران دانشجو استاندار تهران كه ظهر جمعه در محل فرمانداري تهران حاضر شده بود در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: هنوز نحوه شمارش آراء شوراي شهر تهران مشخص نشده است.
باشگاه خبرنگاران جوان: دبيركل جبهه مشاركت درباره نتايج انتخابات گفت: پيش بيني نتايج انتخابات در ايران سخت است چون نظام دقيق و علمي براي نظرسنجي وجود ندارد تا بتوانيم بر اساس آن نتايج را پيش بيني كنيم. محسن ميردامادي در عين حال پيش بيني كرد، شماري از نامزدها از فهرستهاي سه گانه يعني فهرست هاي اصلاح طلبان، طرفداران احمدي نژاد و طرفداران قاليباف وارد شورا شوند.
ايرنا: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ساعت 3?/1? دقيقه براي انداختن آراي خود به صندوق در حسينيه جماران حضور يافت. پس از حضور هاشمي رفسنجاني، سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري سابق نيز براي رأي دادن در حسينيه جماران حضور يافت.

رايس: خسارت معامله با ايران براي آمريكا زياد است
گروه سياسي- كاندوليزارايس وزير امور خارجه آمريكا درخواست كمك از ايران و سوريه براي حل مشكلات عراق را رد كرد. وي در گفت وگو با روزنامه واشنگتن پست ضمن اعلام اين كه خسارت چنين معامله اي ممكن است بسيار بالا باشد، گفت: سوريه و ايران نبايد براي ايجاد ثبات در عراق، بدنبال مشوق باشند.

... تا انتخابات
ديروز رقابت، امروز رفاقت
*حميدرضا حاجي بابايي
۲۴ آذر تصوير زيبايي هاي رقم خورده با راي مردم در آلبوم زرين انقلاب اسلامي جا گرفت تا در طول تاريخ به عنوان سند بيداري و هوشياري ملتي بزرگ با آرماني بزرگ همچون نگيني بدرخشد. مردم آمدند، و با معنا آمدند، آمدند تا دو انتخاب بسيار مهم را از جهات گوناگون رقم بزنند و لازم مي دانم از چند منظر به اين شكوه اقتدار نگريسته شود:
۱ - تجميع انتخابات مجلس خبرگان رهبري و شوراهاي اسلامي تجربه بسيار موفقي بود كه توانست شور و نشاط انتخاباتي همراه با حضور گسترده مردم را به همراه داشته باشد و در زمينه صرفه جويي و همچنين توجه به فرصتهاي طلايي كشور براي توسعه پايدار نقش بسزايي داشته باشد.
۲ - تبليغات گسترده راديوها و جرايد رسانه هاي خارجي به تحليل هاي گوناگون براي تشويق و ترغيب مردم به عدم حضور در انتخابات خود نمونه بارز ديگري بر اهميت اين دوره از انتخابات و تاثير آن بر استحكام پيوند مردم با حاكميت و نشان دادن همبستگي ملي و اراده محكم مردم براي دفاع از منافع ملي از قبيل فناوري هسته اي صلح آميز است كه در طول سالهاي گذشته چالش  اصلي غرب با ملت ايران بوده است عليرغم نوع تبليغات آنان موضوع نمايان گشت كه آنچه آنان انجام مي دهند نه از موضع قدرت بلكه از موضع ضعف و حيرت نسبت به گامهاي بلند و محكم ملت ايران مي باشد كه اين خود بر مردم ايران پوشيده نيست.
۳ - حضور معنادار گروه هاي سياسي و سلايق مختلف حاضر در چارچوب نظام با رعايت اخلاق انتخابات بويژه در انتخابات خبرگان رهبري نشان از فهم و درك همه فعالان سياسي نسبت به جايگاه ولايت مطلقه فقيه و تاثيرگذاري آن در سياستهاي كلان نظام اعم از سياسي، اقتصادي و فرهنگي مي باشد كه ستون خيمه اردوگاه تفكر اسلامي در هماوردي اين تفكر با اردوگاه غرب به محوريت آمريكاست.
۴ - اشكال گوناگون ليستها و موضع گيري هاي مختلف در باب انتخابات شوراها حاكي از رقابت سنگين جناحهاي سياسي و نبرد در درون جناحهاي سياسي براي رسيدن به موضع خدمتگزاري به مردم مي باشد كه خود نيز نويد بخش مرزبنديهاي مختلف در داخل ميدان انقلاب اسلامي براساس نوع خواست و مديريت و بايدها و نبايدهاي اين افراد و گروه هاي در حال شكل گيري است.
۵ - باز هم مردم ، باز هم غيرت، باز هم وفاي به عهد ، باز هم حضور معنادار و باز هم زبان قاصر از تشكر و قدرشناسي...
اما ما بايد آنچنان كنيم كه مي گوييم... با مردم
اول ديروز رقابت امروز رفاقت
*عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي

اختلافات 1+5 همچنان ادامه دارد
گروه سياسي- با وجود اين كه كشورهاي عضو گروه 1+5 از هفته گذشته چندين بار تاكيد كرده اند كه تا پيش از پايان سال جاري ميلادي درخصوص اعمال تحريم ها عليه برنامه هسته اي ايران به توافق دست پيدا مي كنند، اما شواهد حاكي از آنست كه اين كشورها براي دستيابي به توافق در مورد پيش نويس قطعنامه همچنان با مشكل مواجه هستند.
روز گذشته خبرگزاري فرانسه به نقل از نمايندگان پنج عضو دائم شوراي امنيت و آلمان اعلام كرد بعيد است 1+5 ظرف چند روز آينده درخصوص اعمال تحريم عليه ايران به فصل مشتركي دست يابند، هر چند مذاكرات آنها ادامه خواهد يافت.
پس از آنكه كشورهاي اروپايي با حذف بندهاي مربوط به اعمال تحريم ها درخصوص ساخت نيروگاه بوشهر از متن پيش نويس توانستند تا حدود زيادي نظر روسيه را در موافقت با پيش نويس قطعنامه تحريم ايران جلب كنند، اما ويتالي چوركين سفير روسيه در سازمان ملل گفت كه مسكو با ممنوعيت سفر شخصيت هاي ايراني درگير در برنامه هسته اي مخالف است.
وي تاكيد كرد كه روسيه خواهان حذف بند مربوط به ممنوعيت هاي مسافرتي مي باشد و همچنين از كميته تحريم هاي شوراي امنيت مي خواهد درخصوص اينكه چه فرد يا سازماني واجد شرايط بلوكه  كردن اموال ايران مي باشد، تصميم گيري كند. البته خبرگزاري ريانووستي به نقل از ويتالي چوركين اعلام كرد شوراي امنيت درباره نكات عمده پيش نويس به توافق رسيده است. وي با اعلام اينكه هنوز برخي اختلافات وجود دارد خاطرنشان كرد: شوراي امنيت پذيرفته است كه تحريم ها عليه ايران بايد به محدوديت فعاليت هاي غني سازي، راكتورهاي آب سنگين و تحويل فناوري هسته اي بپردازد.در عين حال، امير جونز پري سفير انگليس در شوراي امنيت ابراز اميدواري كرد متن نهايي پيش نويس تا پايان هفته جاري ميلادي (فردا) مورد تاييد نمايندگان 1+5 قرار گيرد.

طرح دوفوريتي نمايندگان براي تغيير قانون
انتخابات مجلس و رياست جمهوري
گروه سياسي نمايندگان مجلس فردا، طرح دوفوريتي را در دستور كار خود دارند كه به موجب آن سن رأي دهندگان در انتخابات رياست جمهوري و مجلس شوراي اسلامي حداقل 18 سال خواهد بود و كانديداهاي مجلس شوراي اسلامي نيز حداقل بايد داراي مدرك ليسانس باشند.
حميدرضا حاجي بابايي عضو هيأت رئيسه مجلس با اعلام اين خبر به خبرنگار پارلماني همشهري گفت: باتوجه به اينكه مجلس سن رأي دهندگان در انتخابات شوراها را 18 سال تعيين كرده، زمينه مناسبي براي تصويب اين طرح در مجلس وجود دارد.
وي افزود: درحال حاضر كمتر كشوري در دنيا پيدا مي شود كه سن رأي دهندگان در آن كمتر از 18 سال باشد.
گزارش كميسيون برنامه و بودجه درباره تقاضاي تحقيق و تفحص عده اي از نمايندگان مجلس از هزينه هاي تبليغاتي نامزدهاي رياست جمهوري در دوره نهم، ادامه رسيدگي به لايحه اصلاح موادي از قانون شوراها و گزارش كميسيون فرهنگي درمورد طرح ساماندهي مد و لباس از ديگر دستورات مهم اين هفته مجلس پس از ده روز تعطيلات مي باشد.وزراي كشور، اقتصاد، خارجه، صنايع، كشاورزي و بازرگاني اين هفته جهت پاسخگويي به سؤالات نمايندگان در مجلس حاضر خواهند شد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |