شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۹ - Dec 16, 2006
قاليباف: احداث 7 باغ راه در تهران در حال اجراست
ميادين اصلي و پارك هاي شهر بايد
به آثار هنري مزين شوند
گروه شهري- شهردار تهران عصر ديروز از موزه هنرهاي ديني امام علي ع بازديد كرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، محمد باقر قاليباف كه به همراه علي عسگري رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و محمد مهدي عسگرپور معاون هنري سازمان فرهنگي و هنري در موزه هنرهاي ديني امام علي حاضر شده بود در جلسه اي با مديران موزه و تعدادي از هنرمندان شركت كرد. در اين جلسه هنرمندان و مديران موزه به بيان ديدگاهها و مشكلات موجود بر سر راه خود پرداخته و پيشنهادهايي را نيز ارائه كردند.
شهردار تهران نيز در اين جلسه گفت: يكي از اقدامات جدي كه بنا داريم در شهر تهران انجام دهيم مزين كردن ميادين اصلي شهر و پاركها به آثار هنري است.
وي افزود: پاركهاي شهر بايد به محلي براي شناساندن فرهنگ و تاريخ و معرفي ادباي برجسته كشورمان به شهروندان شود.
قاليباف سپس به باغ راه هاي شهر اشاره كرد و گفت: 7 باغ راه هم اكنون در شهر تهران در حال اجراست.
همچنين دره مقصود بيگ با طول 6 كيلومتر ، دره كن با طول ساحل مفيد 13 كيلومتر در هر طرف با آب دائمي و منظره زيبا ، دره رود دارآباد و فرحزاد از جمله محل هايي است كه مي تواند كارهاي مناسبي در آن انجام شود.
شهردار تهران در ادامه منطقه 12 را تاريخي ترين منطقه شهر برشمرد و گفت: متاسفانه در اين منطقه شاهد بروز مشكلات و آسيبهاي اجتماعي مختلفي هستيم كه بايد با برنامه ريزي مشخص و توجه به ويژگي هاي تاريخي اين منطقه براي كاهش مشكلات اجتماعي آن نيز تلاش كنيم.
قاليباف در ادامه از نمايشگاه گزيده ماكت هاي نخستين سمپوزيوم بين المللي مجسمه سازي تهران ديدن كرد. وي در حاشيه اين بازديد گفت: از برخي از اين آثار مي توان در ميادين اصلي شهر در حجم بزرگ استفاده كرد.

توسعه پايدار شهري
دكتر اصغر نصيري
امروزه توسعه پايدار براي كلانشهري چون تهران، يك نياز اجتناب ناپذير و ضروري است.
واقعيت موضوع اين است كه تهران را ديگر نمي توان با دستور العمل و بخشنامه هاي موردي راهبري كرد و تصميم گيري پيرامون شهر را دچار روزمرگي نمود. گستره شهر، جمعيت روزافزون و موضوعاتي نظير ناهنجاري هاي بصري و زيست محيطي، ترافيك، آلودگي هوا، ناپايداري و ناايمني بنا و نارسايي در عرضه خدمات شهري، مديريت شهري را در اين مسير قرار مي دهد كه راهكارهاي كارآمدي نظير توسعه پايدار را اتخاذ كند. در جهت دستيازي به توسعه پايدار، چند نكته حائز اهميت است كه نخستين عنصر آن انسان يا به تعبيري شهروند است.
گام اول توسعه پايدار، بايد توجه به انسان باشد؛ چرا كه غايت توسعه، انسان است. انساني كه در توسعه پايدار، محور توسعه است. شهر، بدون انسان مفهمومي ندارد و لذا براي توسعه پايدار شهر، نيازمند انسان هايي با كنش هاي فرهنگ شهرنشيني هستيم. البته موفقيت شهري در تبيين حس مسئوليت شهروندي و انگيزش شهروندان براي مشاركت در امور منوط به تحقق مواردي از جمله اعتماد سازي و تحليل هزينه و فايده مشاركت است.
افزون بر موارد آمده بر مديريت شهري لازم است كه در رهگذر دستيابي به توسعه پايدار، مواردي از جمله سوق دادن سياست ها در عرصه شهر به سوي تمركز زدايي و تقليل سطوح مديريت شهر به گستره هاي كوچك تر مانند مديريت هاي ناحيه اي و محله اي در برنامه ريزي ها، معرفي حيطه هاي گوناگون زندگي شهري و نحوه ورود و تعامل شهروندان به صحنه مشاركت در امور شهري - اجتماعي را مد نظر قرار دهد. هم اينك مديريت شهري با موضوعات مهمي درگير و فراروي خود دارد كه بايد برنامه ريزي و استراتژي خاصي براي آنها اتخاذ كند كه از جمله آنها مسئله حريم شهر و بافت هاي فرسوده است. در نگاه به بافت هاي فرسوده بايد ديدي جامع نگر مبتني بر منافع دراز مدت زندگي شهروندان حاكم باشد و از اتخاذ راه حل هاي موردي و مقطعي در برخورد با اين مسئله پرهيز شود.
نكته حائز اهميت ديگر در اين ميان، منابع پايدار شهري است. اصولاً در يك اقتصاد شهري سالم همه فعالان اقتصادي اعم از بنگاه هاي بخش عمومي، دولتي و خصوصي كه استفاده كننده امكانات شهري هستند، متناسب با بهره اي كه از خدمات و فضاي شهر مي برند، پرداختي مناسب با سهم خود نيز به شهر دارند كه از آن به عنوان عوارض ياد مي شود. در سال هاي اخير به جهت فقدان منابع مالي مناسب و ضرورت خدمات رساني، بخش عمده درآمد شهرداري از طريق فروش تراكم بوده است كه از زمره درآمدهاي ناپايدار به شمار مي آيد در حالي كه اگر مديريت شهري بخواهد در چارچوب اصول توسعه پايدار حركت كند، بايد متكي به درآمدهاي پايدار باشد كه از جمله مهمترين آن عوارض نوسازي و عمران شهري است.
* شهردار منطقه 22 تهران

آلودگي 200 هزار خودرو از پايتخت حذف شد
ايسنا: مجري طرح جامع كاهش آلودگي هوا گفت: با از رده خارج كردن 10 هزار موتورسيكلت دو زمانه فرسوده آلودگي اي معادل 200 هزار خودرو نو، از پايتخت حذف شد.
فتح الله امي  در حاشيه جلسه كميته كاهش آلودگي هواي تهران با تأكيد بر اينكه طرح جامع از جامعيت لازم برخوردار نيست افزود: قرار بود 40 هزار دستگاه موتورسيكلت فرسوده تهران طي 4 سال از رده خارج شود كه هم اكنون با احتساب 10 هزار موتورسيكلت فرسوده كه سال گذشته از رده خارج شد، حدود 20 هزار موتورسيكلت دو زمانه فرسوده از رده خارج شده است و موتورسيكلت هاي داراي استاندارد
۰۱ ECE40- جايگزين آنها شده است.
مجري طرح جامع كاهش آلودگي هوا با اشاره به اينكه ميزان آلاينده منوكسيدكربن موتورسيكلت هاي 4 زمانه توليدي در كشور 10 برابر استاندارد يورو 2 است، افزود: بدين ترتيب هر دستگاه موتورسيكلت نو، 9 برابر بيش از يك خودروي نو آلودگي توليد مي كند. وي با اشاره به اينكه هر دستگاه موتورسيكلت دو زمانه نيز 20 برابر يك خودرو آلودگي دارد خاطرنشان كرد: با جمع آوري 10 هزار دستگاه موتورسيكلت فرسوده، آلودگي 200 هزار خودروي نو از تهران حذف شد.
مجري طرح جامع كاهش آلودگي هوا افزود: سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور نيز موافقت كرده است سازمان حفاظت محيط زيست۲۰ هزار موتورسيكلت دو زمانه فرسوده ديگر را در طول يك سال جمع آوري و جايگزين كند كه بدين ترتيب موتورسيكلت هاي بنزيني 4 زمانه يا موتورسيكلت هاي برقي كه اصلا آلودگي ندارند در اختيار مالكين موتورسيكلت هاي فرسوده دو زمانه قرار خواهند گرفت.وي با اشاره به اينكه محور دوم طرح كاهش آلودگي هواي تهران بحث خروج ميني بوس هاي فرسوده بود به ايسنا گفت: متاسفانه ايران خودرو ديزل نتوانسته به تعهدات خود در اين خصوص عمل كند.
وي علت اين امر را عدم موافقت موسسه استاندارد در تأييد كپسول و كيت گاز ميني بوس هاي جديد عنوان كرد و گفت: لذا بر اساس توافق انجام شده با رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي قرار شد شماره گذاري اين ميني بوس ها بر اساس گواهي شركت خارجي سازنده و بدون تأييد موسسه استاندارد صورت گيرد كه اين امر از هفته گذشته آغاز شده است.

تمام درختان كهنسال تهران شناسنامه گرفتند
ايسنا: مديرعامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري تهران از احداث نمايشگاه گل و گياه خبر داد و گفت: اين نمايشگاه بزودي در جنوب پارك گفت وگو به بهره برداري مي رسد.
علي محمد مختاري با اشاره به تنوع طبيعي كشور و شرايط چهار فصل آب و هوايي افزود: عليرغم وجود گونه هاي گياهي زيبا، مركزي براي به نمايش گذاشتن اين گونه ها و صادرات آن به ساير كشورها در تهران نداشتيم كه با دستور شهردار تهران احداث نمايشگاه گل و گياه در دستور كار قرار گرفت.
وي افزود: اين نمايشگاه در جنوب پارك گفت وگو به مساحت 150 هزار متر مربع و با هدف به نمايش گذاشتن گونه هاي مختلف گل و گياه، آموزش به عموم، بازديد مردم، گردشگران خارجي و صادرات اين گونه ها به خارج از كشور احداث و ظرف ماههاي آينده به بهره برداري مي رسد.
به گفته مديرعامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري تهران، صادرات گل و گياه از نظر اقتصادي براي كشور بسيار حائز اهميت بوده؛ اما تا كنون كمتر به آن توجه شده است.
وي افزود: 7 ميليارد تومان براي احداث نمايشگاه گل و گياه در بودجه سال 85 و 86 با تاكيد شهردار تهران تخصيص يافته است.
مختاري همچنين در ادامه از شناسنامه دار شدن تمام درختان كهنسال و قديمي تهران خبر داد و گفت: تهيه شناسنامه براي درختان كهنسال به منظور حفظ و نگهداري و توجه بيشتر به اين درختان از سال گذشته در دستور كار قرار گرفت و هم اكنون تمامي اين درختان شناسنامه دار و پلاك كوبي شده اند.
وي در خصوص خطرآفريني برخي درختان كهنسال تهران و احتمال سقوط آنها گفت: اين درختان سرمايه هاي ملي به شمار مي روند كه حفظ و حراست از آنها بسيار اهميت دارد؛ اما در صورتي كه خطر آفرين باشند قطع و به جاي آنها درخت ديگري كاشته مي شود.
مديرعامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري تهران يادآور شد: طرح شناسايي و شناسنامه دار كردن درختان كهنسال تهران با انعقاد قرارداد با مشاورين دانشكده منابع طبيعي دانشگاه تهران انجام شده است.

شهروند مترو افتتاح شد
گروه شهري - فروشگاه زنجيره اي شهروند در ايستگاه متروي صادقيه افتتاح شد.
به گزارش شركت خدماتي كالاي شهروند چهاردهمين فروشگاه از مجموعه فروشگاههاي زنجيره اي شهروند با حضور مديرعامل شهروند و مديران ذيربط در ايستگاه متروي صادقيه افتتاح شد.
براساس اين گزارش، جهت رفاه شهرونداني كه از مترو به عنوان وسيله تردد روزانه، استفاده مي كنند اين فروشگاه مي تواند يكي از مناسبترين بسترهاي خريد محدوده مترو محسوب شود.
يادآور مي شود، ساعت كار اين فروشگاه از 7 صبح لغايت 10 شب در نظر گرفته شده است. گفتني است، اين فروشگاه در راستاي سياستهاي كلي شهردار تهران با هدف كاهش سفرهاي درون شهري ايجاد شده است.

نگاه
006384.jpg
مهدي كاظمي

سازمان فني مهندسي شهرداري تهران اعلام كرد
آغاز عمليات
3 پروژه بزرگ ترافيكي
تا ماه آينده
006387.jpg
گروه شهري به منظور كاهش ترافيك و بهبود تردد در معابر غرب تهران سه پروژه بزرگ عمراني در قسمت غربي تهران تا يك ماه آينده به بهره برداري خواهد رسيد.
به گزارش خبرنگار همشهري، عمليات عمراني تقاطع جاده قديم كرج و جاده مخصوص، تقاطع بزرگراه جناح و بزرگراه شيخ فضل الله و سه راهي شير پاستوريزه، كه داراي بار ترافيكي سنگيني هستند، پس از پايان مراحل طراحي و انتخاب پيمانكار در يك ماه آينده آغاز خواهند شد.
مدير نظارت ابنيه سازمان فني مهندسي شهرداري تهران با اعلام اين خبر افزود: با توجه به حجم زياد عمليات بر اين سه پروژه و از سويي ترافيك بسيار سنگين اين تقاطع ها، براي آغاز عمليات عمراني، يك برنامه ريزي دقيق نياز است تا اين پروژه ها در زماني مشخص به بهره برداري برسد و از اتلاف وقت و انرژي و منابع مالي و انساني جلوگيري شود.
بقيه از صفحه اول
سيامك عطايي با اشاره به تجارب به دست آمده از اتمام پروژه هاي نيمه كاره گفت: تمام پروژه هايي كه عمليات عمراني آنها در ماه  هاي آينده آغاز مي شود، از نظر برنامه ريزي بسيار دقيق خواهند بود. همگي اين پروژه با روز شمار آغاز به كار خواهند كرد و از روزي كه كلنگ آنها به زمين زده مي شود، اعلام خواهد شد كه چه روز به بهره برداري خواهد رسيد.
وي با اشاره به وقفه هاي طولاني در احداث پروژه هاي عمراني در طول سال هاي گذشته گفت: براي آنكه بتوانيم برنامه ريزي منسجم و منظمي براي پروژه ها داشته باشيم، سازمان، با حساسيت و مطالعات مختلف، احداث پروژه ها را آغاز خواهد كرد.
عطايي استفاده از آخرين متدهاي فني در اجراي اين پروژه ها را يادآور شد و افزود: براي آنكه بتوان مشكل ترافيكي غرب تهران را به بهترين شيوه و تحت استانداردهاي جهاني حل كرد، براي احداث پروژه هاي مزبور از آخرين متدهاي فني، استفاده خواهد شد.
وي از تأمين اعتبار اين پروژه ها در گذشته خبر داد و افزود: از آنجا كه اين پروژه ها، از مدتها پيش به تصويب رسيده بود، اما عمليات اجراي آن تا به امروز آغاز نشده بود، بنابراين، براي آغاز آن در شرايط جديد، اعتباري به روزتر مورد نظر بود. از اين رو سازمان فني عمراني نيز براي آغاز عمليات عمراني اين پروژه ها، اعتبار جديدي به تصويب رسانده اند.
عطايي از آغاز عمليات عمراني ديگري در محوطه تونل رسالت خبر داد و گفت: عمليات احداث خروجي شرقي تونل رسالت، در تقاطع مدرس نيز هفته آينده، آغاز خواهد شد.
مدير نظارت ابنيه سازمان فني عمراني شهرداري تهران، در پايان افزود: اين نويد را به شهروندان مي دهيم كه با اجراي پروژه هاي عمراني و بهره برداري از آن، هر روز شاهد ترافيك روانتر باشند.
لازم به ذكر است كه همزمان با آغاز احداث سه پروژه بزرگ تقاطع جاده قديم كرج و جاده مخصوص، تقاطع بزرگراه جناح و بزرگراه شيخ فضل الله و سه راهي شير پاستوريزه، عمليات احداث بزرگترين پروژه عمراني شهر تهران نيز آغاز خواهد شد. كلنگ آغاز به كار شهر آفتاب به صورت رسمي در طول هفته آينده به زمين زده خواهد شد. همچنين تقاطع نيايش – سئول، پل پروين، افتتاح پل آغاز و بهره برداري از زيرگذر شهران تا پايان بهمن ماه به بهره برداري خواهد رسيد.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |