شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۵۹ - Dec 16, 2006
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
نيك خويي، دوستي را استوار مي كند.

نهج الفصاحه، ح 1375
امروز با حافظ
خوشا دمي كه از آن چهره پرده برفكنم
حجاب چهره جان مي شود غبار تنم
روم به گلشن رضوان كه مرغ آن چمنم
چنين قفس نه سزاي چو من خوش الحانيست
آب و هوا
006369.jpg

عكس روز
006378.jpg
عكس: رويترز‎/ بابي يپ
كاروان ورزشي ايران با 11 مدال طلا، 15 نقره و 22 برنز عنوان ششمي پانزدهمين دوره بازيهاي آسيايي را به خود اختصاص داد كه نسبت به دوره قبل اين بازيها 4 پله صعود داشت. اين عكس، شادي يكي از تماشاگران ايراني را پس از كسب مدال طلا توسط رضا يزداني در رقابتهاي كشتي آزاد نشان مي دهد.

درشهر چه خبر
خريد زيرزميني
متروي تهران اين روزها ميزبان فروشندگاني است كه در ازاي حذف هزينه هاي جانبي و برخورداري از حجم بالاي بازديدكنندگان حاضر به توزيع كالا با قيمتي مناسب شده اند. براي نمونه ايستگاه متروي صادقيه فضاي مناسبي را بدون ايجاد سد معبر براي فعاليت هاي اصناف پيش بيني كرده كه مسافران مي توانند در اين فضا، خريدهاي خود را انجام بدهند. با حجم روزافزون ترافيك و ديگر مشكلات تردد روي زمين در شهرها، خريد زيرزميني گزينه جديدي پيش روي مسافران قرار دارد تا ضمن مسافرت مايحتاج خود را به قيمتي عادلانه تهيه كنند.

كابل برگردان
عمليات كابل برگردان با هدف توسعه شبكه كابل در مراكز مخابراتي شهيد صالح طبري و پيروزي از امروز آغاز مي شود. با اجراي اين عمليات ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات شهيد صالح طبري با پيش شماره هاي 4463 تا 4467 در محدوده جاده مخصوص، بلوك 16، 17 و جاده هواپيمايي و در مركز مخابرات پيروزي تعداد هزار شماره با پيش شماره هاي 3330 تا 3336 و 3378و 3379 در محدوده خيابانهاي دماوند، پيروزي، طبري و 17 شهريور به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.

يك شايعه تلفني
تاليا كه با وعده پوشش تمامي كشور تا پايان بهمن ماه سال جاري اميد تازه اي براي رشد قيمت پيدا كرده بود به يكباره كاهش قيمت را تجربه كرد. تمامي هفته گذشته بازار سيم كارت مملو از دارندگان سيم كارت تاليا بود كه به قصد فروش به اين بازار هجوم آورده بودند. به نظر مي رسد يك شايعه كه اختلالات اخير ارتباط با تاليا را ناشي از واگذاري سيم كارت هاي 150 هزار توماني عنوان مي كرد بازار را به سمت بي ثباتي سوق داد. در اين بين، فعالان بازار نرخ خريد اين سيم كارت را پايين آورده و پول خوبي به جيب زدند. تمام اين اتفاق ها در حالي رخ مي دهد كه مسئولان با استناد به سيستم هاي جداگانه خطوط تاليا و ايرانسل شايعه افت كيفيت آنتن دهي را پس از واگذاري سيم كارت هاي 150 هزارتوماني منتفي دانستند.
ويژه نامه الكترونيكي
سيماي امين
مؤسسه پژوهشي فرهنگي انقلاب اسلامي با عنايت به تدبير مقام معظم رهبري در نام گذاري سال 85 به نام مبارك پيامبر اعظم(ص)، اقدام به انتشار ويژه نامه الكترونيكي سيماي امين كرده است. اين ويژه نامه شامل بخشهايي مانند سيره امين، عصر بعثت، در آينه تاريخ، تمدن نو، و در قبال آفتاب مي باشد. از ديگر قسمتهاي اين ويژه نامه بخش عكسهاي ارسالي است كه به جمع آوري عكس در موضوعات مرتبط با رسول اكرم(ص) مي پردازد. همچنين بخش سخني با پيامبر اعظم(ص) به گردآوري نامه هاي مخاطبان با عنوان سلام بر پيامبر اعظم(ص) اختصاص دارد. علاقه مندان جهت بازديد مي توانند به نشاني اينترنتي www. Khamenei. Ir مراجعه كنند.

بازار
ثبات تا زمان ورود خودروهاي جديد
006321.jpg
هفته گذشته وزارت صنايع اعلام كرد كه از كاهش قيمت خودرو حمايت مي كند.
به اين ترتيب به نظر مي رسد با اعلام مواضع اين وزارتخانه و ورود خودروهاي جديد در بلندمدت شاهد كاهش قيمت خودرو باشيم. اين درحاليست كه كارشناسان پيش بيني مي كنند اتفاق خاصي در قيمت بازار خودرو رخ نخواهد داد.
هفته گذشته وزير صنايع اعلام كرد هر خودروسازي كه مي خواهد قيمت توليدات خود را كاهش دهد مي تواند بدون توجه به ابلاغيه هاي قبلي با اعلام رسمي قيمت هاي جديد محصولات خود را عرضه كند. وزير صنايع همچنين گفت: خودروي ارزان قيمت خودرويي با قيمت زير 5 ميليون تومان است. اين وزارتخانه هم اكنون درحال مذاكره با چيني ها براي توليد خودروي چري است تا آن را جايگزين پي كي كند. بدين ترتيب به نظر مي رسد كه طي ماه هاي آينده بازار خودرو تحت تاثير اعلام مواضع وزارت صنايع و ورود خودروهاي جديدي مانند
ال 90 و چري به بازار باشد. خودروارزان قيمت چيني نيز تا اواخر سال 86 با تيراژ اوليه 12 هزار دستگاه آغاز مي شود كه پس از مدتي به 100 هزار دستگاه خواهد رسيد.
اين درحاليست كه قيمت عرضه اين خودرو 6 ميليون تومان اعلام شده است.

سكه، طلا و ارز
006324.jpg

آموزش هاي هفت گانه
فرهنگسراي طبيعت اقدام به برگزاري كلاس هاي آموزش هفت گانه به صورت رايگان كرده است. اين كلاس ها شامل آموزش سبزي كاري در منزل با هدف ايجاد بستري مناسب جهت تهيه مواد خوراكي سالم با امكانات محدود آپارتمان نشيني، شناخت و كاربري گياهان دارويي، طب طبيعي و تشخيص مزاج، انرژي هاي پنهان در غذاهاي طبيعي باتوجه به سلامت افراد با تغييرات الگوي مصرف، پرورش قارچ هاي خوراكي، طراحي محيط و منظر و كارگاه مهارت هاي زندگي و يوگا است. علاقمندان مي توانند جهت ثبت نام و كسب اطلاعات بيشتر به نشاني: فلكه دوم تهرانپارس انتهاي خيابان جشنواره فرهنگسراي طبيعت مراجعه كنند.

آموزش رايگان هنرهاي خانگي
كانون بانوان خانه فرهنگ كوشا اقدام به برگزاري كلاس هاي رايگان در زمينه هنرهاي خانگي كرده است. اين كانون به منظور غني سازي اوقات فراغت بانوان منطقه و آشناسازي آنان با هنر خانه داري، كلاس هاي آموزشي آشپزي، سفره آرايي و هويه كاري را به صورت رايگان برگزار مي كند. كلاس هاي فوق هر دوشنبه در دو نوبت صبح و عصر برگزار مي گردد. علاقه مندان به شركت مي توانند به نشاني نازي آباد، هزار دستگاه، خيابان شهيد شرفي مراجعه كنند و يا جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 12-55338811 تماس بگيرند.

يك ابتكار تازه
كتاب همشهري از 6 دي مي آيد
006381.jpg
كتاب همشهري ضميمه رايگان و جديد روزنامه همشهري از 6 ديماه منتشر مي شود.
انتشار يك كتاب به عنوان ضميمه دائمي روزنامه ابتكاري است كه در تاريخ مطبوعات ايران براي نخستين بار توسط روزنامه همشهري انجام شده و هدف از آن توسعه فرهنگ كتاب و كتاب خواني است.
براساس اين گزارش در مرحله اول اجراي اين طرح، كتاب همشهري به صورت هفتگي و در قطع جيبي منتشر خواهد شد، اما در نظر است كه به تدريج و با فراهم آمدن شرايط فني و اقتصادي لازم، تعداد آن  را در هفته افزايش دهيم.
انتظار مي رود انتشار كتاب همشهري سرانه مطالعه كتاب در ايران را افزايش داده و به ويژه در ميان اقشار مختلف خانواده به تربيت و ايجاد نسل كتاب خوان كمك كند و در نهايت در پرتو حمايت جامعه مؤلفان، ناشران و ديگر دست اندركاران صنعت كتاب، به عنوان عاملي راهبردي در جهت توسعه صنعت و فرهنگ نشر در كشور عمل نمايد.
شايان ذكر است كه در مرحله اول ، كتاب همشهري عمدتاً به مضاميني چون داستان، شعر، طنز، متون كهن و خلاصه رمان خواهد پرداخت و در مراحل بعدي و با افزايش نوبت انتشار، گستره كتاب به موضوعاتي چون تاريخ و جغرافيا، پزشكي و روانشناسي، خانه و خانواده، هنري و علمي، افزايش خواهد يافت.
نخستين كتاب همشهري به مناسبت سال پيامبر اعظم، جمال و خصال آخرين فرستاده نام گرفته است و همچنانكه ذكر شد 6  ديماه منتشر خواهد شد.
روزنامه همشهري ضمن استقبال از ديدگاه ها و نظرات خوانندگان محترم و صاحب نظران ارجمند براي بهبود اجراي اين طرح عظيم و جريان ساز فرهنگي، آمادگي خود را براي انتشار برشي مستقل از كتاب هاي در دست انتشار ناشران به منظور تبليغ آنها، اعلام مي نمايد.

فرهنگسرا
نمايش آي بچه هاي نازنين
نمايش شاد و موزيكال آي بچه هاي نازنين به كارگرداني آزاده احمديان ويژه سنين دبستان و پيش دبستان در سالن گلبانگ فرهنگسراي طبيعت به روي صحنه مي رود. اين نمايش كه حاوي پيامهاي آموزشي، علمي و تربيتي است همه روزه تا تاريخ 14 دي ماه در دو سانس صبح و بعد از ظهر اكران مي شود. علاقه مندان مي توانند براي تماشاي تئاتر و يا رزرو بليط به نشاني فلكه دوم تهرانپارس – انتهاي خيابان جشنواره – فرهنگسراي طبيعت مراجعه كنند يا با شماره تلفن تماس 77326777 تماس بگيرند.

سينما
006375.jpg
گيس بريده
كارگردان: جمشيد حيدري
بازيگران: محمدرضا شريفي نيا، گلشيفته فراهاني، سارا خوئيني ها، فهيمه راستكار، صدرالدين حجازي و شهره لرستاني
سينماهاي نمايش دهنده: عصرجديد 1، فردوسي، شاهد، جي 1، ايران 1، تهران 2
خلاصه داستان: داستان فيلم حكايت زندگي دختري است كه در برابر انتظارهاي نامعقول پدر عصيان مي كند.

تلويزيون
006327.jpg

آلودگي هواي تهران
006372.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
قلك
يك سال پيش قلكي خريد تا پول هايش را پس انداز كند و روزي به زخم زندگي بزند. هرچه مي گذشت زخم هاي زندگي زيادتر و بزرگتر مي شدند، ولي قلك لعنتي پر نمي شد. تصميم گرفت قلك را بشكند. وقتي پول هاي قلك را شمرد، ديد براي خريد چسب زخم هايي كه فقط روي زخم هايش را بپوشاند هم پول كم دارد.
محمد احتشام

گشتي در دنياي خبرها
۲ روز در محاصره خرس
مسكو: گروهي از هواشناسان روسيه به مدت دو روز توسط يك خرس قطبي محاصره شدند. اين خرس گرسنه به يك ايستگاه هواشناسي روسيه در نزديكي قطب شمال حمله ور شد و پس از كشتن دو سگ محافظ اين ايستگاه به تخريب تجهيزات آن پرداخت. در همين حال كاركنان ايستگاه به يك ايگلو(كلبه اسكيموها) پناه بردند و در اين مكان پنهان شدند. با توجه به اينكه براي شليك به سوي اين خرس به كسب مجوز از مركز نياز بود به همين دليل آنها با مركز ارتباط برقرار كرده و درخواست مجوز كردند. البته فرايند اخذ مجوز دو روز به طول انجاميد كه در تمام طول اين مدت خرس اطراف ايگلو مي چرخيد و منتظر بود تا به شكار هواشناسان بپردازد.
سفارش تازه ثروتمندان
بمبئي: از اين پس افراد ثروتمند شهر بمبئي هند مي توانند براي سگ هاي خانگي خود نيز غذاي ويژه سفارش بدهند. داستان از اين قرار است كه اخيرا يك رستوران در اين شهر تاسيس شده كه شهروندان مي توانند به صورت تلفني با اين رستوران تماس بگيرند و ويژگي هاي سگ خود را به آشپزها اطلاع دهند. آنگاه آشپزها با توجه به ويژگي هر سگ برايش غذا تهيه مي كنند. اين غذاهاي گرم سپس با پيك موتورسوار مقابل در خانه صاحب سگ تحويل داده مي شود. هزينه هر پرس غذاي سفارش داده شده بين نيم تا 2 و نيم دلار است.
هديه خريد خانه
تگزاس: يك بنگاه معاملات املاك در تگزاس به افرادي كه از طريق اين بنگاه خانه خريداري  كنند، سلاح گرم جايزه مي دهد. قبلا اين بنگاه به مشتريان خود پس از خريد خانه، كارت رايگان بنزين جايزه مي داد اما حالا نوبت به سلاح گرم رسيده است. البته دريافت چنين هديه اي دو شرط دارد؛ نخست اينكه خريدار بايد حتما يكي از كاركنان نيروهاي مسلح باشد و همچنين خانه اي كه خريداري مي كند دست كم 150 هزار دلار قيمت داشته باشد.
بازگشت به نقطه آغاز
لندن: يكي از شركت هاي اتوبوسراني كشور انگليس بيش از 100 راننده لهستاني دارد كه اغلب آنها با زبان انگليسي آشنايي ندارند. دو روز قبل يكي از اين رانندگان پس از اينكه در ترمينال مسافران را سوار كرد متوجه شد كه داخل پاركينگ ترمينال تصادف رخ داده و به همين دليل راه اتوبوس مسدود شده است. در همين حال تعدادي از مسافران يك راه ميان بر به راننده نشان دادند تا از اين مكان خارج شود. اما چون اين راننده به زبان انگليسي آشنا نبود متوجه راهنمايي هاي مسافران نشد و مسير ديگري را براي حركت برگزيد. با آنكه مسافران بارها با داد و فرياد خطاي راننده را به وي گوشزد كردند اما فايده اي در بر نداشت و جالب اينكه راننده 20 دقيقه بعد، پس از چند بار دور زدن مجددا به ترمينال بازگشت.

سوسمار در چمدان
مكزيكوسيتي: ماموران گمرك آمريكا در مرز مكزيك به يك خودرو عبوري مشكوك شدند به همين دليل با سگ تربيت شده خود به بازرسي از اين خودرو پرداختند. پس از اينكه سگ تربيت شده مقداري ماده مخدر از داخل اين خودرو كشف كرد يكي از ماموران از راننده سئوال كرد كه آيا به جز حمل مواد مخدر، عمل خلاف ديگري هم مرتكب شده يا خير. اين مرد در پاسخ گفت كه يك سوسمار در چمدان خود دارد. ابتدا ماموران حرف وي را باور نكردند اما هنگامي كه چمدان را گشودند با يك سوسمار يك متر و 20 سانتيمتري داخل آن مواجه شدند.
سارق فراموشكار
وين: يك سارق بانك در اتريش كه به يك شعبه دستبرد زده بود چند دقيقه بعد از ارتكاب سرقت دستگير شد. اين مرد قبل از اينكه اقدام به سرقت بكند با وارد كردن كارت بانك خود به دستگاه عابر بانك داخل شعبه، موجودي حسابش را مشاهده كرد. وي سپس با چاقو به سراغ يكي از تحويلداران رفت و با تهديد وي 14 هزار يورو سرقت كرد. اما يكي از كارمندان شعبه كه شاهد بود اين مرد پس از كنترل موجودي  حسابش فراموش كرده بود كارت عابر بانك خود را از دستگاه بگيرد بلافاصله موضوع را به پليس اطلاع داد و پليس نيز از روي اين كارت، مشتري را شناسايي و او را دستگير كرد.
سگ وفادار
واشنگتن: يك سگ 70 كيلوگرمي صاحب خود و دو فرزند وي را از مرگ حتمي نجات داد. هنگامي كه اين خانواده خواب بودند ناگهان اتصالي برق باعث شد تا خانه طعمه حريق شود به همين دليل سگ وفادار بلافاصله به سراغ صاحبخانه رفت و او را بيدار كرد. اين خانم هم به سرعت دو فرزند 5 و 6 ساله اش را در آغوش گرفت و از خانه خارج شد. به گفته پليس اگر سگ، اهالي خانه را بيدار نمي كرد به طور حتم آنها در شعله هاي آتش جان خود را از دست مي دادند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |