پنجشنبه ۷ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۰ - Dec 28, 2006
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
خداوند از بنده مي پرسد كه فزوني دانش خود را كجا صرف كرده اي، هم چنانكه از فزوني مال مي پرسد.

كنزالعمال، ج 10، ص 188، ح 28983
امروز با حافظ
ز خاتمي كه دمي گم شود چه غم دارد
دلي كه غيب نمايست و جام جم دارد
به دست شاه وشي ده كه محترم دارد
به خط و خال گدايان مده خزينه دل
آب و هوا
008265.jpg

آلودگي هواي تهران
008268.jpg

تلويزيون
008307.jpg

فرهنگسرا
مسابقه حافظان وحي
كانون قرآن فرهنگسراي بهمن با مشاركت كانون هاي قرآن شهرستان ري اقدام به برگزاري مسابقه حافظان وحي كرده است.
اين مسابقه با هدف تشويق گروه هاي مختلف سني براي رقابت سالم و ترويج فرهنگ ديني و اسلامي در بين نوجوانان و جوانان برگزار مي شود. اين مسابقه فردا با حضور 50 حافظ قرآن در دو گروه پسران و دختران زير 20 سال از ساعت 8 تا 15 در سالن مبارك فرهنگسراي بهمن برگزار خواهد شد.
علاقه مندان مي توانند براي حضور در برنامه به نشاني ميدان راه آهن، ميدان بهمن فرهنگسراي بهمن مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 55058833 تماس بگيرند.

عرفان نيايش
فرهنگسراي ابن سينا به مناسبت عيد سعيد قربان و فرا رسيدن روز بزرگ عرفه، همايش عرفان نيايش را برگزار مي كند.
همايش عرفان نيايش روز شنبه، نهم دي ماه سال جاري برگزار مي شود. علاقه مندان به شركت در اين همايش عرفاني مي توانند از ساعت 14 تا 16 روز شنبه به نشاني: شهرك قدس، فاز يك، ايران زمين شمالي، آمفي تئاتر فرهنگسراي ابن سينا مراجعه كنند.

چشم انتظار
سيدمهدي شجاعي
هر پاره از دل من و از غصه قصه اي
هر سطري از خصال تو وز  رحمت آيتي
اي مضمون قصه هاي يكي بود و يكي نبود!
اي عمود استوار اين گنبد كبود!
اي آينه جمال و جلال چهره معبود!
اي ميوه رسيده برهان، بر شاخسار وجود!
اي حجت بالغه حضرت محمود!
اي باني عاقبت به خيري جهان در فصل موعود!
اي پايان آغاز بخش داستان وجود!
اي سرانجام شيرين هرچه بود و نبود!
دست داستان جهان به دامان آمدنت.
بيا!
بيا كه با ظهور فصل الخطابت، پرده از چهره نفاق كنارزني و پرده از رخسار حقيقت برداري.
بيا كه با مكيال حضورت، سره از ناسره جدا كني. بيا كه با روشنايي روي ماهت، راه را از چاه نشان دهي.
بيا كه با حضور شاخصت معلوم كني كه از تمامي قصه ها كه در يلداي غيبت سروده شد، كداميك راست بود و كدام راست نبود.
Smshojaee.persiablog.com

ببخشيد؛ الآن چه كار مي كنيد؟
ايرج قادري / محاكمه در جشنواره
008280.jpg
فيلم تازه ام محاكمه را براي حضور در جشنواره بيست و پنجم فيلم فجر آماده مي كنم كه موسيقي آن توسط امير توسلي ساخته مي شود. مراحل فني اين فيلم براي حضور در جشنواره فجر تا حدود يك هفته ديگر به پايان مي رسد. اين فيلم از لوكيشن هاي متعددي برخور داراست و در تهران و شهرهاي شمالي كشور فيلمبرداري شده است . محاكمه يك ملودرام پرتعليق است كه در قالب داستاني اجتماعي بخشي از مشكلات نسل جوان جامعه را مورد توجه قرار مي دهد.
فريدون حسن پور / به دنبال بالاتر از آسمان
008322.jpg
فيلم سينمايي بالاتر از آسمان را براي حضور در جشنواره بيست و پنجم فيلم فجر آماده مي كنم. لوكيشن هاي اصلي بالاتر از آسمان در روستاهاي منطقه ديلمان بود. فيلم مضموني اجتماعي دارد و داستان بازگشت پزشكي آزاده را بازگو مي كند كه در بدو ورود به خانه قديمي خود متوجه مي شود همسرش مدتي قبل با شخصي ديگر ازدواج كرده است. او كه در جبهه شيميايي شده وقتي متوجه نزديكي زمان مرگ خود مي شود، براي خدمت، به نقطه اي دورافتاده مي رود.

سكه، طلا و ارز
008304.jpg

نظر شما
008271.jpg
۹۷ درصد مردم به زيارت مي روند
پژوهشگران مركز مطالعات و تحقيقات رسانه اي همشهري از 29 آبان تا اول آذرماه سال جاري اقدام به اجراي يك نظر سنجي تلفني از مردم تهران در خصوص زيارت كردند.
نتايج اين نظر سنجي نشان مي دهد: 97 درصد از پاسخگويان به زيارت مي روند و 3 درصد به دليل نداشتن وقت به زيارت نمي روند. همچنين جواب هاي پاسخگويان به اين پرسش كه در صورت داشتن امكانات، كدام مكان را براي زيارت انتخاب مي كنيد؟ در نمودار نشان داده شده است. اين نظرسنجي ها ادامه دارد. ممكن است در روزهاي آينده، پژوهشگران مركز مطالعات و تحقيقات رسانه اي همشهري، با تلفن شما هم تماس بگيرند. اگر مايل باشيد مي توانيد با مراجعه به همشهري آنلاين (www.hamshahriolie.ir) متن كامل اين نظرسنجي را بخوانيد.

بازار
008301.jpg
بازار پرنوسان دستمال كاغذي
در فهرست كالاهاي فاقد كيفيتي كه هرازچندگاهي مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي منتشر مي كند نام دستمال كاغذي فضاي زيادي را به خود اختصاص مي دهد.
از آنجا كه تهيه اين كالا به وسيله مواد اوليه نامرغوب سود سرشاري به همراه دارد بازار از اجناس نامرغوب و غيراستاندارد اشباع شده است. اين درحالي است كه دستمال كاغذي ازجمله كالاهاي بهداشتي و حساس نسبت به آلودگي است كه طي يك سال گذشته تا 25 درصد گران تر شده است. از سوي ديگر پوشك هاي بچه نيز پس از گراني سال پيش تغيير قيمت محسوسي را نداشته اند و غير از 2توليدكننده كه حدود 5 درصد قيمت ها را ارتقا دادند باقي توليدكنندگان جدول قيمت سال پيش را حفظ كردند.
به نظر مي رسد رقابت در بازار توليد پوشك بچه موجب ثبات نسبي قيمت ها بوده است. در مقابل دستمال توالت با رشد 10 تا 15 درصدي، رشد قابل ملاحظه اي را نسبت به زمان مشابه در سال پيش تجربه كرد.

در شهر چه خبر
خروج از ريل
با وجود محاسن طرح مكانيزاسيون خدمات شهري و نصب سطل هاي زباله در كوچه و خيابان ها، شكستگي و خارج شدن اين چهارچرخ ها از محل خود نشان مي دهد پيمانكاران توجه مناسبي به اين حوزه ندارند. پرتاب سلطل هاي زباله و شكستگي آنها تبديل به ترجيع بند شبانه معابر تهران شده است. علاوه بر اين، با اين كه پيمانكاران نسبت به شستشوي روزانه اين مخازن متعهد هستند اما بوي نامطبوع سطل ها گواه نقض اين تعهد است. همچنين بسياري از ريل هاي اين سطل ها به دليل نصب نامناسب كارايي خود را از دست داده اند.

خيابان هاي خلوت
با بالارفتن آمار مرخصي ها براي روز شنبه آينده احتمالا خيابان هاي اين كلانشهر اوايل هفته آينده خلوت خواهد بود. گويا اغلب روزهاي بين دو تعطيلي را تهراني ها تعطيلي غيررسمي تلقي مي كنند و بدين ترتيب بازار سير و سياحت داغ مي شود. در اين بين پليس راه براي جلوگيري از حوادث جاده اي نسبت به همراه داشتن تجهيزات مسافرتي به ويژه زنجيرچرخ و لاستيك يخ شكن پيوسته هشدار مي دهد و از مسافران مي خواهد تمامي قوانين و مقررات جاده اي را نيز رعايت كنند. با اين وجود اغلب مسيرهاي بين شهري باز است و شهروندان براي كسب اطلاع بيشتر از وضعيت راه ها مي توانند با شماره تلفن 88255555 مركز فرماندهي و كنترل پليس راه ناجا تماس بگيرند.

اختلال تلفن
تلفن هاي برخي مشتركين در مركز مخابرات شهيد كلانتري به دليل توسعه سوئيچ تا فردا قطع است. با اجراي اين عمليات ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 88660000 تا 88669999 در محدوده آن مركز حداكثر به مدت 24 ساعت قطع مي شود. همچنين با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات شهيد خوشقدم با پيش شماره 5582 تا 5586 در محدوده خيابان متين، بلوار جوانه، كوچه رحيمي و تقوايي طي امروز، در مركز مخابرات سلمان فارسي 400 مشترك با پيش شماره هاي 2206 تا 2209، 2235 تا 2237 و در مركز مخابرات شهيد صالح طبري با پيش شماره هاي 4463 تا 4467 در محدوده اتوبان كرج، خيابان مجتمع، موتورخانه دوم و بيمارستان صارم حداكثر تا فردا با اختلال همراه است.

قطع موقت گاز
شركت گاز تهران بزرگ از قطع موقت جريان گاز در محدوه هايي از بلوار بابايي در بزرگراه اشرفي اصفهاني، واقع در منطقه 5 شهرداري تهران در روز شنبه۹ دي ماه خبر داد. قطع جريان گاز كه به دليل تعمير و ترميم شبكه هاي گاز انجام مي شود، از ساعت ? صبح روز يادشده آغاز مي شود و تا ساعت ?? ادامه خواهد داشت. كوچه هاي فرديس، خرداد، از شمال و جنوب اين منطقه، همچنين خيابان ايران زمين و بلوار شهيد ستاري از شرق و جنوب، مناطقي هستند كه جريان گاز مشتركان ساكن در آنها، روز شنبه آينده به مدت 7 ساعت قطع خواهد بود. شركت گاز از ساكنان اين منطقه شهرداري خواسته به منظور رعايت كامل مسائل ايمني، هنگام برقراري دوباره جريان گاز، در محل سكونت يا كسب خود حضور داشته باشند. مشتركان ساكن در اين محدوده ها براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن ??? (مركز امداد گازرساني تهران بزرگ) يا با شماره ???????? (روابط عمومي اين شركت) تماس بگيرند.

عكس روز
008274.jpg
عكس: رويترز‎/ باب استرانگ
اينجا يك هتل يخي در شمال سوئد است. اين هتل از برف و يخ ساخته شده اما به پيش بيني دانشمندان بر اثر تغييرات آب و هوايي در آينده اي نزديك ذوب خواهد شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
روز بازنشستگي
صبح هاي خيلي زود با صداي زنگ ساعت شماطه دار از خواب بيدار مي شد و بعد از اداي فريضه نماز صبح به سر كار مي رفت، 30 سال دقيق و منظم و بدون تأخير. شب گذشته وقتي ساعت را تنظيم مي كرد نمي دانست خوشحال است يا غمگين. قرار بود امروز حكم بازنشستگي اش را دريافت كند. صبح كه ساعت زنگ زد همه اهل خانه طبق معمول در خواب بودند. ساعت تا آخرين كوكش زنگ خورد و او بيدار نشد، براي هميشه...
اكبر عليزاده اعتمادي

گشتي در دنياي خبرها
حرفه تازه مارگيرها
دهلي نو: تشديد مبارزه با شكار مار و مارگيري باعث شده تا درآمد مارگيران هندي به نصف كاهش يابد. اما آنها براي تامين مخارج زندگي خود به حرفه تازه اي روي آورده اند كه چندان هم با حرفه  قبلي آنها بي ارتباط نيست. آنها اين روزها در مراسم عروسي و يا جشن تولد شركت مي كنند و با دريافت پول ناچيز به نواختن فلوت مي پردازند. البته برخي ديگر از آنها نيز به استخدام مراكز نگهداري از حيوانات و باغ وحش ها درآمده اند.
آزار همسايه
توكيو: يك زن در ژاپن به دليل اينكه با صداي بلند موسيقي، همسايه مجاورش را آزار مي داد به تحمل 2 ماه حبس محكوم شد. با توجه به اينكه وي از مدتها قبل با همسايه خود اختلاف داشت به همين دليل تصميم گرفت از او انتقام بگيرد. او پس از خريد يك سيستم صوتي بسيار قوي، بلندگوهاي اين دستگاه را كنار ديوار خانه همسايه قرار داد و در تمام طول شبانه روز با صداي بسيار بلند موسيقي پخش مي كرد. وي اين كار را هر روز و به مدت 29 ماه انجام داد تا اينكه سرانجام پليس وي را دستگير كرد و ديروز در دادگاه به تحمل 2 ماه حبس محكوم شد.
چمدان در مخزن زباله
هوستون: هنگامي كه صاحب يك فروشگاه حيوانات قصد ريختن زباله هاي اين مكان را داخل مخزن زباله داشت با صحنه عجيبي مواجه شد؛ 70 چمدان مسافران پروازهاي داخلي و بين المللي داخل مخزن زباله ريخته شده بود. به همين دليل وي بلافاصله سه شركت هواپيمايي را كه اين چمدان ها متعلق به آنها بود خبر كرد. هنوز مشخص نيست اين چمدان ها چگونه به داخل مخزن زباله راه يافته اند.
عذاب وجدان ناقص
برلين: يك سارق در آلمان پس از سرقت از پستخانه احساس گناه كرد و بخشي از پول سرقتي را بازگرداند. داستان از اين قرار بود كه وي با دستبرد زدن به يك پستخانه مبلغ 3 هزار يورو به سرقت برد اما چند ساعت بعد با پليس تماس گرفت و به دليل ارتكاب سرقت عذرخواهي كرد. وي سپس خبر داد كه 2 هزار يورو از اسكناس هاي سرقتي را داخل يك پاكت در گوشه اي از كليساي محلي قرار داده است. هنوز مشخص نيست كه به چه دليل عذاب وجدان اين مرد تنها شامل 2 هزار يورو از اسكناس هاي سرقتي شده است.
دفاع در بيمارستان
پكن: يك بيمارستان در جنوب چين كارمندان، پزشكان و پرستاران خود را به وسايل دفاعي مجهز كرده است. آنها ملزم شده اند در صورت حمله احتمالي همراهان بيماران با اين تجهيزات از خود دفاع كنند. چندي پيش يك نوجوان 17 ساله كه از ناحيه استخوان پا دچار شكستگي شده بود به اين بيمارستان انتقال داده شد و پزشكان پاي وي را گچ گرفتند. اما متاسفانه وي چند روز بعد به دليل حمله قلبي درگذشت. با آنكه علت مرگ وي هيچ ارتباطي با شكستگي پايش نداشت با اين حال بستگان وي به بيمارستان يورش آوردند و به زد و خورد با كاركنان اين مركز درماني پرداختند. به همين دليل مسئولان بيمارستان تجهيزات دفاعي از جمله كلاه ايمني در اختيار كاركنان خود قرار داده اند تا در صورت حملات احتمالي همراهان بيماران، صدمه نبينند.
مبارزه با وزغ
سيدني: انجمن هاي دوستدار محيط زيست در استراليا از ارتش اين كشور خواسته اند با افزايش جمعيت وزغ ها مبارزه كند. بر اساس آمار منتشر شده هم اكنون 200 ميليون وزغ در اين كشور وجود دارد كه كنترل جمعيت اين حيوانات بسيار دشوار شده است.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |