پنجشنبه ۷ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۰ - Dec 28, 2006
آنچه بايد از اين بيماري بدانيد و به كودكان ياد بدهيد
صرع در كلاس درس
*اسماعيل خاتمه
008211.jpg
گروه سلامت- درباره صرع، هنوز هم باورهاي غلط بسياري در ميان عامه مردم رواج دارد. خيلي ها هنوز هم فكر مي كنند، مبتلايان به صرع، اغلب از نظر ذهني عقب مانده اند و آدم هاي مفلوكي هستند كه هرگز نمي توانند زندگي عادي داشته باشند! با اين اوصاف، تصور كنيد در يك كلاس درس، ناگهان يكي از دانش آموزان به زمين بيفتد و دچار حمله تشنجي شود. دانش آموزان چه فكر مي كنند؟ آموزگاران چه؟ پدر و مادرهايي كه در خانه اين ماجرا را از زبان فرزندشان مي شنوند چه مي گويند؟
مقاله زير، درباره ابتدايي ترين مسائلي كه از اين بيماري بايد دانست و نوع برخورد با كودكاني كه شاهد اين اتفاق بوده اند، توضيحات مفيدي ارائه كرده است.
***
صرع يك اختلال شناخته شده از روزگاران قديم است و قدمت آن به عصرحجر برمي گردد. يونانيان باستان به اين بيماري به عنوان يك بيماري مقدس نگاه مي كردند. آنان معتقد بودند اين تجلي يكي از خدايان است كه مي تواند سبب سقوط بيمار روي زمين و تكان هاي شديد وي شود و بعد، قبل از مرگ كامل بيمار، مجددا وي را زنده كند. بقراط اولين كسي بود كه با اين نظريه مخالفت كرد. اين پزشك يوناني در حدود 2450 سال قبل معتقد بود صرع يك بيماري با منشاء اختلال مغزي است.
طي 2هزار سال بعد، نظريه هاي خرافي ديگري هم در مورد علت اين بيماري شكل گرفت. در نگرش اول، اعتقاد بر اين بود كه اين بيماري به علت نفوذ ارواح خبيث و شيطاني به بدن افراد بروز مي كند. به همين دليل براي بيرون راندن ارواح خبيث از جسم بيماران سعي مي كردند به روش هاي خشونت باري متوسل شوند كه بسياري از مواقع باعث صدمات جسمي و حتي مرگ بيمار مي شد، در نگرش دوم كه جالينوس از مدافعان آن بود، تصور مي شد كه به دليل بروز لخته و آماس در عروق دست يا پا اين بيماري شروع مي شود. به همين دليل دست و يا پاي بيماران را در هنگام حمله محكم مي بستند تا جريان خون آن قطع شود و بيمار بهبود يابد. حتي گاهي اوقات، يكي از اندام هاي بيمار را كه تشنج از آن شروع مي شد قطع مي كردند. اگر حمله تشنجي از يك اندام شروع نمي شد، جمجمه بيمار را مي شكافتند و سعي مي كردند تا لخته را خارج كنند.
تا حدود يك صدسال پيش، درمان هاي گوناگوني كه براي بيماري صرع معــرفي مي شدند هيچ كدام موثرنبودند و بيشتر جنبه خرافي داشتند و خرافات باعث شده بود تا واقعيات و حقايق هويدا نشود.
مغز به عنوان جايگاه صرع
مغز از ميلياردها سلول عصبي به نام نورون تشكيل شده است. عمل نورون ها انتقال پيام عصبي به نورون هاي ديگر است. اين پيام ها از طريق ناقل هاي شيميايي به نام نوروترانسميتر به نورون هاي بعدي منتقل مي شوند.
وقوع هرگونه حمله تشنجي، ناشي از انتقال ناگهاني تعداد بسيار زيادي از پيام هاي عصبي در مغز است كه در حالت عادي نبايد اين پيام ها از مغز ساطع شوند. در ضمن، نبايد به صورت همزمان اين قدر پيام غيرلازم صادرشوند.
اين پيام ها مي توانند فقط در يك قسمت از مغز توليد شوند و يا تمام مغز را دربرگيرند. با توجه به محل شروع پيام ها نوع تابلوي باليني حمله تشنجي هم تعريف مي شود. مثلا اگر از نورون هاي ناحيه حركتي مغز شروع شوند، ممكن است حمله به صورت تكان هاي اندام شروع شود. علت دقيق شروع حمله تشنجي هنوز مشخص نيست.
صرع در كودكان عقب مانده ذهني
صرع با عقب ماندگي ذهني ارتباط ويژه اي دارد. هنگامي كه عقب ماندگي ذهني با صرع توام شود خود را به صورت چالشي قابل توجه نشان مي دهد و همچنين از نظر اقتصادي بارسنگيني بر دوش نظام سلامت خواهد داشت.
به طور كلي ميزان شيوع صرع در افراد كـــم توان ذهني (IQ بيــن۵۰ تا۶۹) حدود 15درصد و در بين آنهايي كه داراي IQ كمتر از۵۰ هستند 30درصد است. اما يافته هاي مطالعاتي حاكي از اين است كه شيوع عقب ماندگي ذهني در افراد مبتلا به صرع مشابه شيوع اين اختلال در افراد عادي است. سنــدرم داون شايــع ترين علـت كرومــوزومي عقــب مانــدگي ذهــني اسـت و در شرحــي كه خود داون از اين سندرم ارائه كرده به وجود ارتباطي بين سندرم داون و صرع اشاره اي نشده است.
رفتارهاي مشابه
يكي از مــواردي كه به تشخيص صحيح نوع صرع كمك مي كند، شرح دقيق وقايعي است كه در يك حمـــله تشنجي بروز مي كند. باتوجه به اينكه افراد مبتلا به عقب ماندگي ذهني قادر نيستند شـــرح كامل وقايعي كه براي آنها در هنگام بروز حمله تشنجي پيش مي آيد را به طور دقيق شرح دهــند، لذا تشخيص صرع در اين افراد با مشكل همراه است.
از سوي ديگر عقب ماندگان ذهني از خود رفتارهايي بروز مي دهند كه بسيار شبيه صرع است، براي مثـال كشش هايي هماننــد آنچــه در صرع رخ مي دهد، در بين كودكان عقب مانـده ذهنــي كه دچار اسپاسم و حالــت سفــتي هستند نيز ديده مي شود. آرام و ساكت به جايي خيره شدن و يا پاسخ هــاي كند در نوعــي از صرع در كودكان مبتلا به عقب ماندگي ذهني نيز ديده مي شـود. در تـعدادي از مطالعات ديده شده كه 20تا۳۰ درصد از افراد عقب مانده ذهني كه براي ارزيابي صرع ارجاع داده شده اند رفتارهايي مشابه صرع اما بدون هيچ گونه ابتلا به صرع داشته اند. شايع ترين رفتارهايي كه امكان اشتباه آنها با صرع وجود دارد عبارتند از: انقباض ناگهاني و شوك مانند قسمتي از عضله يا تمامي يك عضله يا گروهي از عضلات، خلق و خوي عصباني و پرخاشگري دوره هاي حواس پرتي.
بيماران صرعي شخصيت خاصي ندارند ولي خصوصياتي مانند سمج بودن، نترس بودن، تمايل به لج بازي و پيله كردن، بهانه جويي، تمايل به اقدامات غيرمترقبه و انفجاري، تحول خلق وخو مانند خوشي و غم به طور ناگهاني، دوره هاي عصبانيت شديد و سريع مانند شكستن اشياء، حمله كردن و نظاير آن در اين افراد فراوان ديده مي شود.
صرع و كلاس درس
هنگامي كه يكي از دانش آموزان دچار تشنج و يا حمله صرع مي شود، اثرات آن تمامي كلاس را در بر مي گيرد. دانش آموزان ممكن است نگران سلامت و بهبودي همكلاس مصروع خود باشند. آنها ممكن است از وضعيت بوجود آمده به شدت نگران و مضطرب شوند، چراكه همكلاسي آنها كه تا چند لحظه قبل صحيح و سالم در كنار آنها نشسته بود، حالا به شدت بيمار نشان مي دهد و ممكن است بروز اين پيشامد را براي خود نيز متصور باشند.
هنگامي كه اين وضعيت در كلاس پيش مي آيد دانش آموزان نياز دارند كه اطلاعات واقع بينانه به اقتضاي سني كه در آن قرار دارند در خصوص وضعيت بوجود آمده دريافت كنند. آنها نيازمند دريافت اين واقعيت هستند كه هيچ خطري نه آنها و نه دانش آموزي كه به حمله دچار گشته را تهديد نمي كند. در صورت عدم ارائه آگاهي مناسب به دانش آموزان ممكن است ترس به وجود آمده در آنها باعث طرد يا تحقير دانش آموز مصروع توسط آنها گردد. هنگامي كه آموزگار و يا مربي بهداشت وقايعي را كه اتفاق افتاده براي دانش آموزان شرح داده و به پرسش هاي آنها در اين زمينه پاسخ مي دهد، اين امكان و زمينه را بوجود مي آورد تا اثرات نامطلوب اجتماعي بروز تشنج كاهش يابد. اين بحث و گفت وگو مي بايست در صورت امكان هرچه سريع تر بعد از بروز حمله انجام گيرد.
براي كودك توضيح بدهيد
بايد به كودكاني كه بيننده يك حمله صرعي درباره يكي از همشاگردي هاي خود بوده اند توضيح داد: چيزي كه براي دانش آموز اتفاق افتاده تشنج نام دارد. اين تشنج به اين دليل اتفاق مي افتد كه براي مدت يك يا دو دقيقه مغز كودك نمي تواند درست عمل كند و پيام هاي درهم و برهمي را به بدن مي فرستد كه باعث بروز اختلال مي گردد. اما پس از اين مدت تشنج تمام شده و هم مغز و هم جسم كودك به طور درست و صحيح عمل مي كنند. تشنج قسمتي از پديده اي است كه صرع نام دارد كه بعضي از كودكان اين وضعيت را دارند. صرع يك بيماري نيست و هرگز از يك كودك به كودك ديگري انتقال نمي يابد و كودكاني كه اين وضعيت را دارند با مصرف دارو از بروز تشنج در آنها پيشگيري مي شود.
* كارشناس سازمان آموزش و پرورش استثنايي

پوست هاي شكننده، مشكل زمستاني
ترجمه: مريم عسگري
008214.jpg
يكي از مهم ترين فاكتورهاي زيبايي، پوست است چرا كه با پوستي سالم، چهره ها زيبا، مهربان تر، جوان تر و سرزنده تر به نظر مي رسند. در واقع حفظ سلامت پوست، موضوعي است كه سالانه جمعيت زيادي را مجبور به صرف هزينه هنگفتي مي كند.
خشكي پوست كه در فصل زمستان شايع است، شايد خطرناك نباشد اما عوارض ناشي از آن مثل چين و چروك هاي زودهنگام و پيري زودرس مي تواند ناراحت كننده و ناخوشايند باشد. خوشبختانه بيشتر خشكي هاي پوست در اثر عوامل محيطي ايجاد مي شود. اين عوامل شامل قرارگرفتن در معرض باد، آب و هواي گرم يا سرد با رطوبت بسيار كم، استفاده طولاني مدت از تهويه هوا و گرماي مركزي، حمام كردن مفرط به ويژه استفاده از حمام فرنگي(وان) و استفاده از صابون ها يا پاك كننده هاي قوي هستند.در اين ميان تغييرات متابوليك مرتبط با سن يا شرايط پزشكي خاص نيز مي تواند بر ميزان رطوبت پوست تأثيرگذار باشد.مشكلات مزمن يا شديد پوست خشك ممكن است نياز به مشاوره با متخصصين پوست داشته باشد اما راهكارهايي مثل نوشيدن بيشتر آب، دوش گرفتن كمتر و مرطوب كردن پوست مي تواند بسيار مؤثر باشد.
پوست هايي كه مي شكنند
مشكل خشكي پوست مي تواند موقتي و زودگذر (خشكي پوست در زمستان) يا مسأله اي براي تمام عمر باشد. البته پوست در قسمت بازوها، قسمت هاي پاييني پا و كناره هاي شكم، خشك تر از ديگر قسمت هاي بدن است اما اين نسبت به شكل در افراد مختلف متفاوت است. علائم و نشانه هاي پوست خشك به سن، وضعيت سلامت، منطقه سكونت و زماني كه بيرون از خانه به سر مي بريد، بستگي دارد.
اگر پوست شما به علت عوامل محيطي يا سن طبيعي خشك است، احتمالاً يك يا چند مورد زير را تجربه كرده ايد:
- احساس سفت شدن پوست، به ويژه بعد از دوش گرفتن، حمام كردن يا شناكردن
- پوست شما به جاي صاف بودن، منقبض و چروك دار و بدون آب به نظر مي رسد .
- خارشي كه ممكن است گاهي اوقات شديد شود.
- پوسته پوسته شدن شديد
- شيارها و ترك هاي ريز
- قرمزي شديد
- ترك هاي عميقي كه ممكن است از آنها خون بيايد.
شما ماهي مي شويد
خشكي پوست ممكن است مشكلات مختلفي را براي شما به وجود آورد؛ مثلا گاهي اوقات پوست فرد، فلس مانند مي شود كه به آن بيماري پوست ماهي هم مي گويند.
اين بيماري زماني پيشرفت مي كند كه سلول هاي پوست به شكل طبيعي پراكنده نشده و ضخيم تر شوند. اين پوسته ها كوچك بوده و از لحاظ شكل، چندضلعي هستند. اين بيماري بيشتر قسمت هاي تحتاني پاها را درگير مي كند و ممكن است باعث تيرگي پوست شما شود. البته در برخي موارد اين بيماري ممكن است باعث پوسته پوسته شدن عميق پوست و شكاف هاي دردناك روي كف دست ها و كف پاها شود.
كودكان مبتلا به اختلالات وراثتي معمولاً در زمان تولد پوست طبيعي دارند اما در چند سال اول زندگي پوسته پوسته شدن و زمختي(خشني) پوست آنها پيشرفت مي كند كه با بالارفتن سن، ممكن است ناپديد شود و در زمان پيري مجدداً برگردد.
اگزما، التهاب ساده و غيرمسري پوست است و در آن جوش هايي همراه با خارش كه خشك يا آبدار هستند، سطح پوست را مي پوشانند. اين بيماري باعث خشكي، پوسته پوسته شدن و شكاف هاي عميق، التهاب، و خارش پوست شده و ممكن است در مواردي منجر به خونريزي شود. اين بيماري بيشتر در بزرگسالان ايجاد مي شود و بيشتر ساق پاها، روي ران و دست ها را درگير مي كند.
كمي  احتياط كنيد
مواردي كه پيش از اين مطرح شد، به انواعي از بيماري هاي پوستي اختصاص داشت؛ حال آن كه بيشتر موارد خشكي پوست، به علت عوامل محيطي رخ مي دهد.
آب و هوا: معمولا پوست شما در زمستان يا زماني كه ميزان دما و رطوبت كاهش مي يابد خشك مي شود، اما عكس اين موضوع نيز درست است يعني وقتي كه شما در نواحي بياباني زندگي مي كنيد نيز خشكي پوست اتفاق مي افتد.
گرماي مركزي و تهويه هوا: اينها ممكن است از شگفتي هاي تكنولوژيك باشند اما بدبختي هاي امراض پوستي نيز هستند. در حقيقت گرماي مركزي، بخاري هاي چوب سوز، بخاري هاي مخصوص گرم كردن فضاي آزاد و شومينه ها، همگي رطوبت هوا و رطوبت پوست شما را مي گيرند.
تميزي و پاكيزگي بيش از حد: آبي كه به پوست شما مي رسد مانند يك شمشير يا تيغ دولبه است؛ از يك سو چربي و رطوبت سلول ها را حفظ مي كند اما زماني كه شما در آن غوطه ور مي شويد، تاثير عكس دارد. دوش گرفتن و حمام كردن مداوم به ويژه زماني كه شما دوست داريد آب دوش داغ باشد و حمام كردن تان طولاني شود- چربي موجود در پوست را تجزيه مي كند؛ بنابراين اگر به طور مداوم در استخر هايي كه از كلر زياد استفاده مي كنند شنا كنيد يا هر روز از صابون ها و پاك كننده هاي قوي استفاده كنيد، پوست شما خشك مي شود.
داروها: داروهايي مثل داروهاي مدر و آنتي هيستامين ها نيز تأثير خشك كنندگي دارند.
كمبودهاي غذايي: استفاده طولاني مدت از رژيم هاي غذايي كم چربي - به خصوص محدود در چربي هاي امگا ۳(روغن ماهي)، كمبود روي و ويتامين آ نيز سبب خشكي پوست مي شود.
كم شدن آب بدن: اسهال و استفراغ شديد، تب بالا، عرق كردن زياد در طول ورزش و ننوشيدن مايعات كافي مي تواند باعث شود كه بدن شما به جاي دريافت مايعات، آنها را از دست بدهد. يكي از اولين علائم كم شدن آب بدن، ازدست رفتن خاصيت ارتجاعي پوست است.
عوامل خطرزا
خشكي پوست تقريباً يك مسأله جهاني  است و عوامل مشخصي باعث مي شوند تا سفتي، پوسته شدن و خطوط و شيارهاي نازك در پوست پيشرفت كند. اين عوامل شامل موارد زير هستند:
سن: يك رژيم سالم، شامل ورزش و كاهش استرس مي تواند به جوان ترماندن شما به مدت طولاني تر كمك كند. با اين حال عليرغم تلاش هاي زياد شما، پوست تان احتمالاً بارها تغييراتي داشته است. همان طور كه سن شما بالاتر مي رود، پوست تان خشك تر مي شود چرا كه غده هاي مولد چربي بدن، فعاليت شان كمتر شده و چربي زيرپوستي كاهش مي يابد. در اين حالت پوست شما عملكرد حفاظتي اش را از دست مي دهد.
جنسيت: اگر چه خصوصيات پوست هر شخص با سنش تغيير مي كند، اما رطوبت پوست مردان نسبت به خانم ها مدت زمان بيشتري باقي مي ماند و معمولا مردان كاهش نسبتاً كمي  در چربي پوست و عوارض جدي مثل عفونت (مخصوصاً زير پوست) و يا قانقاريا (خوره) را تجربه مي كنند.
آب و هواي زمستان: تركيب دماي سرد بيرون و هواي خشك داخل، تأثير زيان آور فوق العاده اي بر پوست شما دارد. هواي بادي تا حد زيادي اين مشكل را تشديد مي كند.
سيگار كشيدن: استفاده از تنباكو به خودي خود باعث خشكي پوست نمي شود اما چنين و چروك را به ويژه در اطراف چشم ها و لب بالا افزايش مي دهد. افراد سيگاري نسبت به افراد غيرسيگاري هم سن خود، چين وچروك هاي بيشتري دارند.
با پزشك خود مشورت كنيد
در بيشتر موارد، خشكي پوست با درمان هاي متداولي كه از سوي متخصصان ارائه مي شود، قابل درمان است اما اگر پوست تان عليرغم تلاش هاي فراوان بهبود نيافته، خشكي و خارش پوست مانع خواب شما مي شود، زخم باز داريد يا از محل خراش، عفونت خارج مي شود، دكتر شما احتمالاً آزمايش هايي را تجويز و در مورد سابقه پزشكي شما سوالاتي را مي كند اما در صورتي كه پزشك تان مشكوك باشد كه خشكي شما نتيجه شرايط پزشكي مثل از كار افتادن يا نقص غده تيروئيد يا ديابت است آزمايشات تشخيصي دقيق تري را به شما پيشنهاد مي كند. اگر آزمايشات مشكلات جدي تري را نشان دهند، ممكن است لازم باشد به پزشكان ديگري از جمله متخصصان امراض پوستي كه در اختلالات پوست تخصص دارند مراجعه كنيد.
مراقبت از خود
اگر چه رسيدن به يك پوست بي عيب ونقص امكان پذير نيست، اما سنجش هاي زير مي توانند رطوبت و سلامت پوست شما را تا حدي حفظ كنند:
۱ - براي بيشتر افراد، حمام كردن و دوش گرفتن روزانه، مشكلي را پيش نمي آورد اما اگر پوست شما خيلي خشك است، حمام كردن يك روز در ميان بهتر است. توجه داشته باشيد كه بيشتر ماندن شما در آب باعث مي شود چربي هاي محافظ پوست از بين بروند. به همين دليل، كل شست وشو فقط بايد چند دقيقه طول بكشد و حمام ها و دوش گرفتن ها بايد زير 15دقيقه باشد و بهتر است به جاي آب داغ از آب گرم استفاده شود و به ويژه زماني كه صورت خود را مي شوييد اين زمان كمتر نيز بشود.
۲ - صبح ها صورت خود را با آب سرد بشوييد و فقط در شب از شست وشودهنده ها استفاده كنيد. از صابون هاي قوي و خشك اجتناب كنيد. اگر پوست خشكي داريد، بهتر است از كرم هاي پاك كننده يا پاك كننده هاي ملايم پوست و ژل هاي حمامي  كه حاوي مرطوب كننده است، استفاده كنيد. اگر احساس مي كنيد بدون صابون پوست تان تميز نمي شود، صابون هاي ملايمي كه چربي و روغن اضافه دارند را انتخاب كنيد.
۳ - سعي كنيد براي هر قسمت بدن از صابون ها و پاك كننده هاي مخصوص استفاده كنيد؛ مثلاً براي صورت، زير بغل و دست ها و پاها هر كدام صابون و پاك كننده خاص خود را به كار ببريد.
۴ - در وان حمام، خود را نشوييد وپوست خود را مالش ندهيد. بهتر است براي شستن پوست خود از دست هايتان يا اسفنج استفاده كنيد تا اين كه به آن ليف بزنيد؛ اگر چه ليف مي تواند به از بين بردن سلول هاي مرده پوست كمك كند، اما براي پوست هاي خشك بسيار تحريك كننده است.

محققان مي گويند
آزمايش هاي قديمي حمله قلبي را بهتر نشان مي دهند
گروه سلامت- بعضي وقت ها پيشرفت دانش و فن آوري بشر فقط منتهي مي شود به اين كه بفهمد همان روش هاي قبلي برايش مفيدتر بوده اند.
محققان مي گويند آزمايش هاي جديدي كه براي پيش بيني حمله قلبي پيشنهاد شده اند، آن قدرها هم كه فكر مي كردند كار آيي ندارد و به هيچ وجه بهتر از آزمايش هاي ساده قديمي نيست.
آنها مي گويند آزمايش رايج خون شامل اندازه گيري كلسترول و فشار خون و چيزهايي مثل آن، آن قدر براي اين كار مفيد هست كه دنبال آزمايش هاي جديدتر و پيشرفته تر مثل اندازه گيري CRP و هوموسيستئين نباشيم؛ آزمايش هايي كه هم هزينه زيادي براي بيمار دارد و هم انجامشان سخت تر و پيچيده تر است.
محققان مركز قلب فرامينگهام، براي سال هاي طولاني تعداد زيادي از افراد مبتلا به انواع بيماري هاي قلبي را پذيرش كرده  بودند، بنابراين تعداد زيادي از نمونه خون بيماران را در اختيار داشتند. آنها براي اثبات مدعايشان به اين ترتيب عمل كردند كه نمونه خون منجمد شده حدود 3200 بيمار را كه در دهه 1990 مراجعه و بستري شده  بودند، بررسي كردند. هم از لحاظ كلسترول و هم از لحاظ ساير شاخص هاي جديدتر. پرونده هايشان را هم، از لحاظ فشار خون اندازه گيري شده قبل از حمله مطالعه كردند.
نتيجه نشان داد كه كلسترول و فشار خون بيماران دچار حمله شديد قلبي، بالا بوده و مي توانسته وقوع حمله را به  خوبي پيش گويي كند. بنابراين براي اين  كار نيازي به آزمايش هاي پيشرفته تر نبوده  است.
پايگاه اينترنتي Health Day در ادامه گزارش خود از اين تحقيق آورده  است: پيام اين مطالعه براي مردم و بيماران اين است كه فشار خون و كلسترول را كنترل كنيد تا قلب تان نگيرد.

شيوع مشكل بلع در تعطيلات
از فايده هاي دور هم جمع شدن فاميل و دسته جمعي غذا خوردن، يكي هم اين است كه مردم بيشتر مي فهمند چه مشكلاتي موقع غذا خوردن گلوي آدم را مي گيرد!
محققان دانشگاه پنسيلوانيا مي گويند تعداد بيماراني كه در تعطيلات و روزهاي بعد از آن به علت مشكل بلع به پزشك مراجعه مي كنند، بيشتر از بقيه روزهاي سال است.
يكي از اين محققان به خبرنگار رويترز گفته  است، تحقيقات آنها بر روي بيماراني كه سال گذشته مراجعه كرده اند نشان مي دهد كه حتي افرادي كه از مدت ها قبل مشكلي در بلع داشته اند، موقع تعطيلات كه رسيده، تازه به اهميت مشكلشان پي برده اند و به پزشك مراجعه كرده اند. او مي گويد بعضي از آنها به خاطر اين مشكلشان حتي دچار كاهش وزن هم شده اند، چون خيلي سخت غذا مي خورده اند؛ مشكلاتي كه بعضي وقت ها علت هاي خوش خيمي داشته، مانند برگشت اسيد از معده به مري يا فتق ديافراگمي. اين مشكلات به راحتي با ترك سيگار و الكل، كم كردن وزن و مصرف برخي داروها قابل درمان بوده  است.به گفته اين محققان آشالازي و گير كردن غذا در كيسه هاي غيرطبيعي به نام ديورتيكول در مري، از علت هاي ديگر اين بيماران در سال هاي گذشته بوده  است.

فشار خون ممكن است
از كودكي بالا باشد
وقتي كه حرف فشار خون بالا مي شود، اغلب ما ياد پدربزرگ ها و مادربزرگ ها مي افتيم و گمان مي كنيم اين بيماري فقط در سنين بالا به سراغ ما مي آيد، اما تحقيقات جديد چيز ديگري مي گويد.
محققان دانشكده پزشكي جورجيا در مطالعات خود بر روي تعداد زيادي از بچه هاي سياه پوست آمريكايي دريافته اند فشار خون بالا را مي توان از 10 سالگي در برخي از آنها پيدا كرد. بدون آن كه علت زمينه اي خاصي براي آن وجود داشته  باشد؛ يعني فشار خوني درست مثل همان پدربزرگ ها و مادربزرگ ها.
بنا به گزارش پايگاه اينترنتي Health Day ، مطالعات قبلي نشان داده بود در بين سياه پوستان، فشار خون بيشتر از سفيدها بالا مي رود كه علت اين تفاوت روشن نيست، اما اين كه در كودكان سياه پوست هم فشار خون بالا ديده شده، موضوع جديدي است كه بايد در گروه هاي نژادي ديگر هم بررسي شود.لازم به ذكر است كه در برخي بيماري هاي خاص كليوي هم ممكن است فشار خون كودكان بيشتر از حد طبيعي باشد.

آلودگي هوا
سالانه 310 هزار اروپايي را مي كشد
بازهم بشنويد از آلودگي هوا. تازه ترين تحقيقات به عمل آمده از سوي كميسيون اروپا نشان داده است آلودگي هوا به طور متوسط 9 ماه از طول عمر افراد در سراسر اتحاديه اروپا مي كاهد ، مثلاً كيفيت نامطلوب آب و هوا تنها در كشور انگليس سالانه 32 هزار و 652 مرگ زودرس بر جاي مي گذارد.
شمار مرگهاي نابهنگام سالانه به علت آلودگي هوا در ساير كشورهاي اروپايي به صورت زير گزارش داده شده است: آلمان 65 هزار و 88 نفر، ايتاليا 39 هزار و 436 نفر، فرانسه 36 هزار و 868 نفر، لهستان 27 هزار و 894 نفر ، اسپانيا 13هزار و 939 نفر، هلند 13 هزار و 123 نفر، مجارستان 10 هزار و 67 نفرو بلژيك 10 هزار و 669 نفر.
اين تحقيقات همچنين نشان داده است، هر اروپايي به طور متوسط نيمي از روز را در هر سال به دليل ابتلا به بيماريهاي مربوط به آلودگي هوا بيمار است و به اين ترتيب، آلودگي هوا خسارتي معادل 80 ميليارد يورو سالانه به اقتصاد اروپا تحميل مي كند. گفتني است در حال حاضر آلودگي هوا در شمال ايتاليا، لهستان و مجارستان رو به بحران گذاشته است.

جهان سلامت
ناس و سيگار
گروه سلامت - ا ين روزها قوانين منع دخانيات بين المللي كه در قالب كنوانسيون منع دخانيات در بسياري از كشورها در حال اجراست، به سيگاري هاي دنيا محدوديت هاي زيادي را تحميل مي كند. براي همين عده اي براي فرار از قوانيني كه مي گويند، استعمال دخانيات در اماكن عمومي ممنوع است، به انواع غيرتدخيني تنباكو روي آورده اند. مهم ترين اين مواد ناس است كه اتفاقاً در كشور ما هم طرفداراني دارد. به همين دليل برخي از گروه هاي مخالف استعمال دخانيات و صنايع دخانيات اروپا خواستار لغو ممنوعيت مصرف ناس در اين قاره شده اند.
زمزمه جايگزيني سيگار با ناس
ناس، شكلي از تنباكوست كه مصرف آن دود توليد نمي كند. مصرف كنندگان ناس آن را زيرلب خود قرار مي دهند و تنباكو كه در مجاورت لثه قرار گرفته وارد خون مي شود. به همين دليل، از آنجايي كه در سوئد و نروژ استعمال دخانيات در اماكن عمومي منع قانوني دارد، مصرف ناس به شدت افزايش يافته است. حدود 20درصد از مردان در سوئد از ناس استفاده مي كنند. شايد به همين دليل باشد كه ميزان بيماري هاي ناشي از استعمال سيگار، در اين كشور اروپايي كمتر از كشورهاي ديگر اتحاديه اروپاست. ناس همچنين در ميان افرادي كه سعي دارند اعتياد به سيگار را ترك كنند، محبوبيت زيادي پيدا كرده است.
اما محققان در سراسر جهان هنوز در مورد خطرات مصرف ناس اختلاف نظر دارند. متخصصان يكي از دانشگاه هاي معتبر پزشكي سوئد مي گويند كه بدون شك مصرف ناس موجب سرطان لوزالمعده و دهان مي شود. اما محققان ديگر مي گويند كه ناس تا 100 برابر امن تر از استعمال سيگار است.
سازمان خيريه اش (Ash) كه در انگلستان براي منع استعمال سيگار فعاليت مي كند، يكي از گروه هايي است كه موافق مجاز شدن مصرف ناس در اتحاديه اروپاست. مدير اين سازمان مي گويد: تنباكوي بدون دود در مقايسه با دخانيات دودزا، خطرات بسيار كمتري دارد. اكنون در انگلستان اشكال مختلفي از تنباكوي جويدني كه از جنوب آسيا وارد مي شود، به فروش مي رسد كه بسيار خطرناك تر از ناس است.
اما يكي از تحقيقاتي كه در اختيار قانونگذاران اتحاديه اروپا قرار گرفته است، نشان مي دهد كه ناس نه تنها سرطان زاست، بلكه باعث افزايش فشار خون و احتمال بروز حمله قلبي نيز مي شود. پروفسور گوران پرشاگن كه انجام اين تحقيق را برعهده داشته است، مي گويد: ما بايد خيلي دقت كنيم كه چه مواد مصرفي را به مردم معرفي مي كنيم. ترغيب مردم به جايگزين كردن سيگار با ناس، در نهايت منجر به بالا رفتن مصرف تنباكو خواهد شد. او معتقد است كه در مقايسه با سيگار، تحقيقات در مورد خطرات مصرف ناس به قدر كافي گسترده و جامع نبوده است.
تنباكو به هر شكلي مرگ آور است
با وجود زمزمه هاي لغو منع دخانيات جويدني به ويژه ناس در اروپا، چندي پيش، سازمان جهاني بهداشت روز بدون دخانيات خود را با اين هشدار برگزار كرد كه صنعت دخانيات با توجه به مقررات سختي كه در كشورهاي مختلف در مورد كشيدن سيگار و تبليغ در اين باره اجرا شده، توليد محصولات ديگري مانند تنباكوي جويدني، انفيه (گرد توتون) و قليان را افزايش داده است. اين سازمان از كشورهاي جهان خواست تا تدابير فوري براي كنترل بازاريابي اين دسته از محصولات تنباكو - كه به ويژه جوانان و زنان را هدف قرار داده - و همچنين مصرف آنها، اتخاذ كنند. به گزارش سازمان جهاني بهداشت كه در روز بدون دخانيات منتشر شد، بر خلاف آنچه تبليغ شده است اين محصولات سالم تر از سيگار نيستند. به همين دليل موضوع امسال روز جهاني بدون دخانيات مرگ آور در هر شكل و پوشش بود. همچنين نظرسنجي سازمان جهاني بهداشت از 705 هزار نوجوان 13 تا 15 ساله در كشورهاي مختلف نشان داده كه استعمال انواع دخانيات در ميان اين گروه سني رواجي نگران  كننده دارد. اين گزارش حاكي است، 11 درصد نوجوانان، محصولات تنباكو، به غير از سيگار را مصرف مي كنند، در حالي كه 9 درصد سيگار مي كشند.
سازمان جهاني بهداشت تبليغات نادرست بازار را كه مي گويد استعمال شكل هاي ديگر تنباكو بي خطر است، دليل گسترش مصرف اين گونه محصولات مي داند. اين سازمان خواستار مقررات شديدتري در مورد محصولات تنباكو شده و مي گويد كه دخانيات در هر شكل آن مرگ آور است.
كنوانسيون دخانيات
كنوانسيون كنترل دخانيات سازمان جهاني بهداشت فوريه سال گذشته ضمانت اجرايي يافت. سازمان جهاني بهداشت اين كنوانسيون را - كه مدت ده سال در دست بررسي بود - به اميد پيشگيري از 5 ميليون مرگ ساليانه ناشي از مصرف دخانيات به اجرا درآورده است. اين سند اولين معاهده جهاني درباره بهداشت عمومي است و كشورهاي عضو سازمان جهاني بهداشت ملزم به اعمال مفاد آن هستند. كشورهايي كه اين كنوانسيون را تصويب كرده اند، اكنون سه سال وقت دارند تا روي بسته هاي سيگار هشدارهاي جدي بهداشتي بچسبانند و 5 سال فرصت دارند تا تبليغات دخانيات را ممنوع كنند. آنها بايد پيروي خود از اين معاهده را به صورت منظم به سازمان جهاني بهداشت گزارش كنند. اين كشورها مي توانند عليه كشورهايي كه اين كنوانسيون را تصويب نكرده اند و كشورهاي توليدكننده دخانيات كه مبارزه شان را تضعيف مي كنند، به سازمان جهاني بهداشت شكايت كنند.
سازمان جهاني بهداشت اميدوار است كه اين معاهده به ويژه در كشورهاي در حال توسعه مفيد باشد، زيرا جوانان اين كشورها هدف تبليغات صنعت دخانيات قرار مي گيرند. آمار نشان مي دهد كه 84 درصد از 1/8 ميليارد مصرف كننده دخانيات جهان در كشورهاي در حال توسعه زندگي مي كنند كه نقش بسزايي در اجرايي كردن اين كنوانسيون داشتند.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |