پنجشنبه ۷ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۰ - Dec 28, 2006
در پاسخ به ستاد اجرايي تبصره 13 اعلام شد
اعتبار متروي تهران را به دهياري ها داده اند
008220.jpg
گروه شهري- شركت قطارهاي شهري تهران و حومه (مترو) در پاسخ به اظهارات مسئول ستاد اجرايي تبصره 13 مستندات مربوط به پيگيري هاي مستمر اين شركت براي دريافت اعتبارات مصوب مترو تهران را در اختيار رسانه هاي جمعي قرار داد.
اين مستندات شامل رونوشت شماري از مكاتبات مترو است كه در طول ماه  هاي گذشته بين شركت مترو و ستاد اجرايي تبصره 13رد و بدل شده و دال بر اصرار مجدانه شركت مترو براي دريافت اعتبارات فوق الذكر دارد و در نهايت در اين باره افكار عمومي به قضاوت فراخوانده شده است.
توضيح شركت مترو درباره مستندات و مكاتبات ارائه شده به شرح زير است:
در خصوص اظهارات جناب آقاي محرابيان مشاور محترم رئيس جمهور و مسئول اجرايي تبصره 13 قانون بودجه
در مورد تعلل شهرداري تهران و شركت مترو در جذب بودجه خود،  در پاسخ به آنچه در مطبـوعات آمـده است اعلام مـي شـود:
بقيه از صفحه اول
۱ - تبصره 13 قانون بودجه سال 85، مقرر مي دارد 4 ميليارد دلار ارز و حدود 1000 ميليارد تومان بودجه ريالي توسط دولت در حمل و نقل عمومي هزينه شود.
۲ - عليرغم تأكيد دولت محترم بر تعيين سهميه دستگاه هاي اجرايي و مبادله موافقتنامه بودجه ايشان با سازمان مديريت تا پايان فروردين امسال، هيأت محترم وزيران در تاريخ 26/07/85 يعني پس از گذشت هفت ماه از سال، مبلغ 250ميليارد ريال به عنوان بودجه عمراني به متروي تهران اختصاص داد. البته اين سئوال كه چرا بايد فقط 5/2 درصد از اعتبارات ريالي تبصره 13 به متروي تهران اختصاص يابد تاكنون بدون پاسخ مانده است.
۳ - دولت محترم در هنگام تخصيص اعتبار به قطار شهري شهرهاي اصفهان، مشهد، تبريز و شيراز بودجه مذكور را به شهرداري هاي اين شهرها تخصيص داده است ولي در مورد متروي تهران اين مبلغ به سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور اختصاص يافت.
۴ - دولت محترم در تاريخ 13/08/85 مبلغ يكصد ميليارد ريال نيز به عنوان يارانه بليت متروي تهران مجددا به سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور تخصيص داد. خوب است ذكر شود كه وزارت كشور تقاضاي پرداخت 231 ميليارد ريال بابت يارانه بليت متروي تهران نموده بود.
۵ - متروي تهران به محض اطلاع از مصوبات دولت با پيگيري ها، مكاتبات و مراجعات مكرر به سازمان شهرداري ها و سازمان مديريت، دفتر جناب آقاي محرابيان و... درخواست نمود همين اعتبارات اندك مصوب هر چه سريع تر به مترو پرداخت شود، ولي در نهايت مشخص گرديد كه مصوبات دولت با ماده 3 قانون حمايت از سامانه هاي ريلي شهري كه صراحتا اعلام مي كند دستگاه اجرايي احداث و بهره برداري سامانه هاي حمل و نقل ريلي شهري، شهرداري ها مي باشند، مغايرت دارد و اين موضوع در تاريخ 24/08/85 با پيگيري هاي خسته كننده مسئولان مترو از سوي سازمان مديريت و برنامه  ريزي كشور به جناب آقاي محرابيان مشاور محترم رئيس جمهور و مجري مصوبات هيأت نمايندگان ويژه رئيس جمهور در تبصره 13 اعلام گرديد و درخواست شد مصوبه هيأت دولت اصلاح شود.
۶ - پس از ارسال نامه سازمان مديريت،  مسئولان مترو به طور روزانه از دفتر جناب آقاي محرابيان پاسخ مذكور را پيگيري مي نمودند و همواره با اين پاسخ مواجه مي شدند كه نامه نزد ايشان است و هنوز پاسخ نداده اند.
۷ - در نهايت جناب آقاي محرابيان در تاريخ 29/09/85 پس از گذشت بيش از يك ماه از نامه سازمان مديريت، طي نامه شماره 123641 به دبير محترم هيأت دولت، صريحا به اشتباه در مصوبه مورخ 26/07/85 هيأت دولت اذعان كرده و از ايشان خواسته اند مصوبه مذكور اصلاح شود و بودجه مربوطه به شهرداري تهران اختصاص يابد.
۸ - از طرح نامه جناب آقاي محرابيان در هيأت دولت و اصلاح مصوبه قبلي، اطلاعي در دست نيست و اين در حالي است كه وارد دهمين ماه سال شده ايم و جناب آقاي محرابيان، مسئولان شهرداري تهران و مترو را متهم نموده اند كه تاكنون هيچ اقدامي عملي براي دريافت بودجه تخصيصي صورت نداده اند.
شركت متروي تهران ضمن ارسال مدارك اشاره شده در بندهاي فوق، افكار عمومي را به قضاوت فرا مي خواند.

مشكل همچنان باقي است
ازدحام جمعيت در مركز صدور آرم طرح ترافيك
فارس: با وجود تلاش مسئولان ترافيك شهرداري تهران، مشكلات شهروندان در زمينه اخذ و جابه جايي آرم طرح ترافيك هنوز حل نشده است به همين دليل مركز صدور آرم طرح ترافيك طي چند روز گذشته با ازدحام بالاي جمعيت مواجه بوده است.
صدور آرم طرح ترافيك براي 85 هزار خودرو به عنوان يكي از دغدغه هاي تهراني ها، بيش از 3 ماه است كه آغاز شده اما مشكلات آن حتي براي كساني كه مجاز به استفاده از آن هستند، همچنان لاينحل باقي مانده است.
تعويض و جابه جايي آرم طرح ترافيك به دلايل مختلف از جمله نقل و انتقال آن از خودرويي به خودروي ديگر و يا وجود هرگونه اشكالي در فرايند صدور آرم همچون اشتباه بودن كد ملي، شماره پلاك خودرو و كدپستي مشكلي است كه شهروندان داراي آرم با آن مواجهند.
از زمان اعلام خبر آغاز جابه جايي آرم ترافيك از خودرويي به خودروي ديگر از روز يكشنبه مركز صدور آرم ترافيك شهرداري تهران با ازدحام بسيار بالاي مراجعه كننده مواجه شده است به گونه اي كه برخي از شهروندان عطاي انجام اين كار را به لقايش ترجيح داده و با وجود ايستادن در صف هاي طولاني، بدون دستيابي به نتيجه كار  و يا كسب اطمينان از اين كه آيا طي روزهاي آتي نيز مي توانند براي جابه جايي آرم خود مراجعه كنند، مركز صدور آرم را ترك كرده اند.
محمود صفارزاده مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در پاسخ به مشكلات فوق به فارس مي گويد: نرم افزار تعويض آرم آخرين قطعه اي بود كه در جريان صدور آرم طرح ترافيك ساخته شد به همين دليل كار تعويض آرم ها از روز يكشنبه شروع شده است ضمن آن كه ازدحام  ۱۵۰ - 100 نفر در مركز صدور آرم طرح ترافيك در مقايسه با روزي كه با 8 هزار مراجعه كننده مواجه بوده ايم، چندان قابل مقايسه نيست.
مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با بيان اين كه محدوديت زماني براي مراجعه شهروندان براي تعويض آرم در اين رابطه وجود ندارد، در پاسخ به سؤال يكي از شهروندان تصريح كرد: آرم بر اساس شماره پلاك ماشين صادر مي شود و افرادي كه خودروي جديد خريداري كرده اند اما قبلاً براي آن ماشين آرم صادر شده است، بايد با مراجعه به مركز صدور آرم طرح ترافيك بعد از باطل كردن آرم قبلي، آرم سهميه اي خود را دريافت كنند.

براساس مشاهدات دوربين هاي مركز نظارت و كنترل ترافيك تهران
هر 9 دقيقه يك حادثه در تهران اتفاق مي افتد
فارس: بر اساس مشاهدات دوربين هاي مركز نظارت و كنترل ترافيك تهران، به طور متوسط هر 9 دقيقه يك واقعه از جمله تصادفات رانندگي در تهران اتفاق مي افتد.به گزارش روابط عمومي  معاونت حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران، از ابتداي سال جاري تا سي ام آبان ماه به طور متوسط در هر ماه بيش از 5 هزار واقعه و در مجموع 40 هزار و 43 واقعه در معابر شهري تهران به وقوع پيوسته است.
بنا بر اين گزارش، به محض مشاهده وقايع شهري از طريق دوربين هاي نظارت تصويري ،هماهنگي هاي لازم به منظور حضور فوري عوامل ذي ربط، از جمله گروههاي امداد و نجات در محل وقوع به عمل مي آيد.
بنا بر اين گزارش، اطلاع رساني وضعيت لحظه اي ترافيك به منظور اطلاع شهروندان از جريان ترافيك از جمله اقداماتي است كه از طريق مركز نظارت و كنترل ترافيك به صورت روزانه اجرا مي شود.بر اساس اين گزارش در اين ارتباط به طور متوسط روزانه 148 پيام گفتاري از طريق شبكه راديويي پيام و 52 پيام نوشتاري از طريق 17 تابلوي متغير خبري با موضوع وضعيت ترافيك به اطلاع شهروندان مي رسد.در 8 ماهه اول سال 85 بيش از 100 برنامه زنده تلويزيوني از وضعيت ترافيك تهران نيز از طريق شبكه تهران پخش شده است.

نگاه
008283.jpg
داود كاظمي
حكم دادگاه تجديد نظر صدام اعلام شد

دولت هنوز راهكار اجرايي ندارد
انتقاد مخبر كميسيون عمران مجلس
از عدم تخصيص اعتبارات تبصره 13
گروه شهري بعد از گذشت ماهها از اجراي قانون بودجه سال 85، هنوز براي جذب اعتبارات تخصيصي تبصره 13 اقدامي از سوي دولت صورت نگرفته است.
ولي الله آذروش، مخبر كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي با اعلام اين خبر گفت: در تبصره 13 قانون بودجه سال 85 كمك هاي بسيار موثري براي حمل و نقل درون شهري، چه حمل و نقل مسافربري نظير اتوبوس، ميني بوس و تاكسي و چه حمل و نقل ريلي، تخصيص يافته و پيش بيني شده است، اما براي اجرايي كردن تبصره 13 قانون بودجه، هنوز راهكار مشخص وجود ندارد.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي گفت: با توجه به جلسات متعدد با وزير كشور و مدير عامل مترو و معاون حمل و نقل شهرداري تهران راهكار اجرايي كردن تبصره 13 مورد بررسي قرار گرفت. وي با اشاره به عدم جذب اعتبار تخصيص يافته توسط دولت گفت: وزير كشور بابت تأخير در جذب اعتبار عذرخواهي كرده است چرا كه اين وزارتخانه در عقد قرار داد با شركت هاي خارجي موفقيت چنداني بدست نياورده است.
مخبر كميسيون عمران مجلس با اشاره به اينكه مشكلات مترو در صورت تخصيص اعتبار از سوي دولت، حل خواهد شد گفت: مترو به شدت نيازمند اعتبار از سوي دولت است. تا بتواند هم در بخش عمراني و هم تهيه واگن براي خطوط خود به موقع عمل كند كه متأسفانه تا به امروز هيچ اعتباري از سوي دولت به مترو اختصاص نيافته است.
وي با اشاره به اينكه دولت براي اجرايي كردن تبصره 13 نيازمند زمان بيشتري است، از تنظيم يك لايحه در دولت براي 5 ساله كردن اجراي تبصره 13 خبر داد و افزود با توجه به اينكه براساس اين تبصره بايد تعداد 6500 دستگاه اتوبوس و 12500 دستگاه ميني بوس و ون و تاكسي وارد سيستم حمل و نقل عمومي شود و از سويي مي بايد طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده توسط دولت اجرا شود، دولت خواستار زمان بيشتري براي جذب اعتبارات اختصاص يافته است تا آن را در اختيار سازمان هاي مربوطه بگذارد. ولي الله آذروش، در پايان اظهار داشت: آنچه مشخص است اين است كه دولت مي بايست به موقع اعتبارات را جذب و در راستاي تبصره 13 هزينه كند، كه موفق به انجام اين كار نشده است.

شهرداري تهران خبر داد:
آغاز استفاده اجباري
از بتن استاندارد در تهران
گروه شهري- شهرداري تهران با هماهنگي انجمن صنفي بتن و با هدف مستحكم سازي ساختمان ها استفاده از بتن استاندارد را فعلاً به طور آزمايشي در مناطق 2۵، و۲۲ شهر تهران اجباري كرد.
حبيب الهيان معاون شهرسازي شهرداري تهران به همشهري گفت:پس از نتيجه گيري، اين اقدام قرار است از ابتداي سال 86 به كل مناطق ديگر شهر تهران تعميم يابد.
بر اين اساس هنگام تقاضاي دريافت پايان كار يكي از مدارك لازم كه مي بايست از سوي مالك به شهرداري ارايه شود گواهينامه تضمين كيفيت بتن استاندارد به كار گرفته شده با تاييد مهندسين ناظر ساختمان است.
حبيب الهيان افزود: قرار است از اواخر اين ماه در سطح مناطق 22 گانه آموزشهاي لازم در مورد ضرورت استفاده از بتن استاندارد در امرساخت و ساز به شهروندان ارايه شود.
معاو ن شهرسازي شهرداري تهران از ضرورت نظارت لازم بر كيفيت مصالح ساختماني به كار گرفته شده در امر ساخت وساز سخن گفت و افزود: كيفيت همه اقلام ساختماني اعم از مصالح، تأسيسات و غيره بايد استاندارد باشند و برنحوه توليد آنها نظارت شود تا از هدر رفتن سرمايه هاي ملي كشور جلو   گيري شود.وي ادامه داد: در راستاي اجراي مقررات ملي ساختمان و مصوبات هيأت دولت مورخ اسفند ماه سال 84 مبني بر رعايت استانداردهاي اجباري در همه مراحل توليد، توزيع و مصرف مصالح ساختمان، شهرداري به دنبال آن است كه كليه مالكان و سازندگان بناهاي شهري را مكلف سازد از بتن و ساير مصالح استاندارد در امر ساخت و ساز استفاده نمايد.
در نخستين اقدام به گفته حبيب الهيان تفاهم نامه اي بين شهرداري تهران با انجمن صنفي توليدكنندگان بتن استاندارد امضا شده كه بر مبناي آن در مرحله توليد كار نظارت بر كيفيت بتن ها در كارگاههاي ساختماني توسط مؤسسه استاندارد انجمن صنفي توليدكنندگان بتن بررسي مي شود و مهندسين ناظر نيز مي بايست به طور مرتب در مراحل مختلف كار ساخت، گزارشهاي خود را دال براستفاده از بتن استاندارد از سوي سازندگان به شهرداري ارائه دهند.

در مراسم نخستين سالگرد راه اندازي سامانه 137 شهرداري تهران گزارش شد:
تهراني ها روزانه 8 هزار بار با 137 تماس مي گيرند
008286.jpg
گروه شهري - شهرداري تهران به دنبال استاندارد سازي ، كيفي سازي ، توانمندسازي واحدهاي اجرايي ، تعيين معيارهاي سنجش و نهادينه سازي آموزش نيروهاي درون شهرداري و شهروندان است.
شهردار تهران با تاكيد بر اينكه در سال جديد بايد تمام بودجه بندي اعتبارات ، عزل و نصب ها و تصميم گيري ها و قضاوت ها حول سامانه 137 اتفاق بيفتد ، تصريح كرد: در سالي كه گذشت ما تلاش بسياري كرديم كه شعار ناحيه محوري را عملياتي كنيم اما به نظر مي رسد هنوز تحول اساسي در حوزه ساختاري و كارآمدي مديران نواحي و رسيدگي به حقوق و معيشت كارمندان و كاركنان نواحي ، عزل و نصب ها و... آنچنان كه توقع داشتيم ، صورت نگرفته است
به گزارش همشهري، محمد باقر قاليباف شهردار تهران صبح ديروز با حضور در مراسم نخستين سالگرد راه اندازي سامانه 137 شهرداري تهران در تالار حركت تاكيدكرد: چنانچه هر نهاد يا سازماني در تحقق اهداف فلسفه وجودي خود ناكام ماند، بي شك مي بايست از گردونه فعاليت حدف شود و خواستار آن شد تا هر مديري در طول دوران فعاليت خود دائما رسالت ، چرايي ، چيستي وچگونگي عملكرد مجموعه تحت امرش را به خود يادآور شود.
قاليباف خطاب به شهرداران مناطق و نواحي و معاونين خود با بيان اينكه بايد براي كار در سال آينده اصطلاحا بايد كمربندها را محكم ببنديد ، گفت: فرصت بزرگي براي انجام كارهاي بزرگ در مجموعه شهر تهران فراهم شده و بايد از اين فرصت براي خدمات رساني مطلوب و شايسته به شهروندان تهراني بهره برد.
شهردار تهران خواستار آن شد تا رسانه هاي صوتي ، تصويري و نوشتاري با شرح وظايف اصلي سامانه 137 و اولويت هاي اين سامانه كه مربوط به رفع مشكلات فوريت دار شهري است ، توقعات ، خواسته ها و نيازهاي مطروحه از سوي شهروندان با سامانه 137 را منطبق با واقعيات و به گونه ا ي ماهيت اين سامانه نمايند، كاري كه به گفته شهردار تهران، امروز پس از گذشت يك سال از راه اندازي اين سامانه هنوز به درستي براي اذهان عمومي تبيين نشده است و هنوز شاهد طرح مشكلاتي نظير درخواست روكش آسفالت دراين فصل از سال و در دماي زير 10 درجه ، و يا ساخت يك بوستان محله اي و... ازسوي شهروندان با۱۳۷هستيم كه رسيدگي به آن به دلايل كارشناسي در طرح زمانبندي 6 الي 24 ساعته 137 نمي گنجد. شهردار تهران در عين حال اظهار داشت: دريك قضاوت منصفانه با راه اندازي سامانه 137 كار بزرگي صورت گرفته اما فقط تا 30 درصد توانسته ايم به اهداف اصلي و نهايي يا وضعيت مطلوب خود نزديك شويم.
قاليباف تصريح كرد: شهرداران مناطق و نواحي بايد خود را مستقيما پاسخگو و مسئول رسيدگي به درخواست ها و نيازهاي مطرح شده شهروندان در سامانه 137 دانسته و در كنار عوامل اجرايي پيگيرانه و با جديت ، رسيدگي به درخواست هاي شهروندان را در دستور كار قرار دهند.
شهردار تهران در عين حال اظهار داشت: دريك قضاوت منصفانه با راه اندازي سامانه 137 كار بزرگي صورت گرفته اما فقط تا 30 درصد توانسته ايم به اهداف اصلي و نهايي يا وضعيت مطلوب خود نزديك شويم. شهردار تهران در ادامه با تاكيد بر اينكه 137 هيچ وقت نمي تواند همه نيازهاي شهروندان تهراني را پاسخ دهد ، تصريح كرد: هيچ مدير لايقي نمي تواند ادعا كند مي تواندهمه چاله هاي تهران را پر كند ، اين ادعايي گزاف و دروغي بيش نيست . قاليباف با تاكيد بر اينكه اغلب فعاليتهاي شهرداري بايد در سامانه 137 متمركز شود، افزود: بتدريج بايد كليه فعاليتهاي شهرداري از جمله مسايل شهرسازي كه بيشترين نارضايتي مردم را بدنبال دارد از طريق سامانه 137 مورد رسيدگي قراردهيم.
به گزارش همشهري هم اكنون روزانه 8 هزار تماس با سامانه 137 برقرار مي شود كه تاكنون 71 درصد پيامها عملياتي شده و بازخورد پيامهاي شهروندان ظرف 72 ساعت به اطلاع آنها مي رسد. همچنين از زمان راه اندازي سامانه 137 تاكنون يك ميليون و 775 هزار و 965 تماس گرفته شده كه از اين تعداد 947 هزار و 340 پيام ثبت شده است.

محور سلامت در طرح جامع تهران
گروه شهري- نخستين كنگره پژوهشي دانشجويي دانشگاههاي علوم پزشكي تهران بزرگ صبح ديروزبا حضورمحمد باقر قاليباف شهردار تهران در محل تالار همايش هاي دانشگاه علوم پزشكي ارتش آغازشد.
به گزارش همشهري، شهردار تهران در جمع دانشجويان علوم پزشكي تهران گفت: استقلال كشور در گرو مولد بودن در عرصه علم ، ثروت ، منزلت، معرفت و قدرت است . قاليباف گفت: من نيز به عنوان شهردار تهران همه تلاش و توجهم به همين موضوع است تا شهرمان رابا نگاه توسعه پايدار و متعاقب آن ارتقاء كيفيت زندگي شهروندان درهمه ابعاد مادي و معنوي به پيش ببرم.
قاليباف با اشاره به اينكه كليه برنامه ها و طراحي هاي شهري بايد با محوريت و اولويت قرارگرفتن انسان صورت گيرد،گفت:در حال حاضر به دنبال بررسي و بازنگري طرح جامع شهر تهران بر محور سلامت هستيم.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |