پنجشنبه ۷ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۰ - Dec 28, 2006
پاكستان، مرز با افغانستان را مين گذاري مي كند
008256.jpg
گروه بين الملل پاكستان در حال بررسي طرحي براي مين گذاري و نصب سيم خاردار در بخشي از مرز طولاني خود با افغانستان است. به گزارش واحد مركزي خبررياض محمد خان وزير خارجه پاكستان در يك كنفرانس خبري در اسلام آباد گفت: دولت به ارتش دستور داده تا اين طرح را بررسي و اجرايي كند اما هنوز هيچ جدول زماني در اين باره نمي توان ارائه كرد.
پاكستان كنوانسيون منع مين هاي زميني ژنو و ديگر توافقنامه هاي بين المللي را كه ايجاد مانع و سيم خاردار را در مرزهاي بين المللي ممنوع مي كند را امضا نكرده است. وزير خارجه پاكستان با استناد به اين موضوع گفت: بنابراين دولت اسلام آباد نيازي به اجازه گرفتن از همسايگانش براي انجام اين كار ندارد. هدف دولت پاكستان از اين كار مسدود كردن و كنترل رفت و آمد شبه نظاميان در طول اين مرز است.
پرويز مشرف در ديدار اوايل سال جاري ميلادي خود با حامد كرزاي در افغانستان گفته بود كه اسلام آباد قصد مسدود كردن مرز خود با افغانستان را دارد.
به گزارش ايرنا در ماههاي اخير و به ويژه بعد از امضاي قرارداد صلح ميان دولت پاكستان با شبه نظاميان مناطق قبيله اي وزيرستان شمالي اين كشور، پاكستان از سوي دولت كابل و همچنين ناتو به خاطر عدم كنترل رفت و آمد و فعاليت شبه نظاميان نزديك به طالبان و القاعده در مرزهاي خود به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. كرزاي بارها به طور علني پاكستان را به تلاش براي بي ثباتي كشور و دولتش متهم كرده است.
در مرز ميان پاكستان و افغانستان بيش از 800 پست بازرسي و 80 هزارنيروي نظامي پاكستاني حفاظت از مرز و رفت و آمدهاي آن را به عهده دارند. به گفته مقامات پاكستاني در روز حداقل 150 هزار پاكستاني و افغان از مرز ميان دو كشور رفت و آمد مي كنند.

المرت و عباس در مصر
008259.jpg
گروه بين الملل -  ديروز محمود عباس براي بحث در خصوص شرايط داخلي فلسطين،درگيري فتح با حماس و روند صلح با اسرائيل در قاهره با حسني مبارك رئيس جمهور مصر ديدار و گفت و گو كرد. در پي اين ديدار امروز نيز ايهود المرت نخست وزير اسرائيل در قاهره با مبارك درهمين موارد به ويژه مسئله روند صلح گفت و گو خواهد كرد. در هفته گذشته عباس و المرت در اردن با يكديگر ديدار داشتند كه با واكنش سرد نيرو هاي مقاومت فلسطين و استقبال محافل اسرائيلي مواجه شد.
تصميم اسرائيل
به نقض آتش بس با فلسطين
از سوي ديگر ايهود المرت نخست وزير اسرائيل اعلام كرد قصد دارد حمله به نوار غزه را از سر گيرد .وي بهانه اين تصميم خود را متوقف نشدن پرتاب موشك از سوي نيرو هاي فلسطيني به شهرك هاي
يهودي نشين اعلام كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر وي اين تصميم را پس از نشست با سران نظامي و امنيتي اسرائيلي اتخاذ كرد. اما اين تصميم با واكنش حماس و دولت هنيه مواجه شد. در اين خصوص دولت هنيه اعلام كرد كه به آتش بس پايبند است و اظهارات المرت تنها بهانه اي براي شروع مجدد حملات عليه مردم فلسطين است.همچنين در پي انتشار اين خبر،جنبش جهاد اسلامي با اعلام اينكه به جهت جنايت هاي اسرائيل به پرتاب موشك هاي خود به شهرك ها ادامه خواهد داد اعلام داشت كه اگر اسرائيلي ها مجدداً به غزه حمله كنند بر حملات خود عليه شهرك هاي اسرائيلي خواهد افزود.
در حالي كه دولت اسرائيل تلاش دارد حماس را از گردونه قدرت در فلسطين حذف كند،ديروز شيمون پرز معاون نخست وزير اسرائيل اعتراف كرد كه حماس حلقه كليدي ايجاد صلح در خاورميانه است.به گزارش فارس ،پرز كه در جمع تيم فوتبال مشترك فلسطيني و اسرائيلي براي انجام يك مسابقه با تيمي از اسپانيا سخن مي گفت، افزود: حماس به دليل خاستگاه مردمي و مذهبي اش قدرت مهمي در روند تحولات خاورميانه است و بايد نقش آن را در اين روند جدي گرفت.
در همين حال مقامات دولت فلسطين ديروز بار ديگر اظهار داشتند كه پيشنهاد آمريكا درخصوص تشكيل كشور فلسطيني با مرز هاي نامشخص را نمي پذيرند.قبلا وزارت خارجه آمريكا به حماس پيشنهاد داده بود كه با تشكيل كشور فلسطين با مرز  هاي نامشخص به مدت دو سال موافقت كند اما مقامات حماس اعلام داشتند اين طرح قابل قبول نيست و پيشنهاد آمريكا نوعي دخالت غيرقابل قبول در امور داخلي فلسطين است.

نگاه
نتايج ديدار عباس - المرت
حسين رويوران
ديدار محمود عباس(ابو مازن) رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين و ايهود المرت نخست وزير رژيم صهيونيستي واكنش هاي زيادي در ميان احزاب و تشكلهاي سياسي فلسطيني داشته است. موافقان عباس با برشمردن نتايج اين ديدار از جمله آزاد كردن صد ميليون دلار از ذخائر بلوكه شده فلسطين از مجموع بيش از ششصد ميليون دلار موجود نزد اين رژيم و گرفتن قول آزاد كردن برخي زندانيان از جمله مروان برغوثي رئيس سازمان فتح در كرانه باختري، از آن دفاع كردند و مخالفان عباس اين گونه ديدارها با دشمن را بي فايده مي دانند و انجام آن را بدون افق سياسي روشن و مايه اختلاف و دو دستگي مي شمارند.
بسياري از تحليلگران سياسي بر اين باورند انجام اين ديدار در زماني كه جامعه فلسطيني دچار دو دستگي سياسي است، نوعي يارگيري از دشمن است كه از اخلاق سياسي و ملي به دور است. اينكه رژيم صهيونيستي موافقت كرد صد ميليون دلار به شخص عباس  و نه دولت فلسطيني بپردازد و اينكه زندانيان آزاد شده تنها از جنبش فتح هستند، اين بدان معناست كه اسرائيل در بحران داخلي فلسطين هدفمند و به نفع محمود عباس دخالت مي كند. برخي خبرگزاريها اعلام كرده اند كه توافقهاي پنهان عباس و المرت شامل انتقال تيپ بدر وابسته به ارتش آزاديبخش فلسطين از اردن به كرانه باختري و انتقال سلاح و ذخيره مهمات براي نيروهاي انتظامي و امنيتي فلسطيني موجود در غزه از طريق مصر است كه اگر اين خبرها صحت داشته باشد، دخالت رژيم صهونيستي در بحران داخلي فلسطين در جهت تشديد تضادها و راه اندازي جنگ داخلي آشكارتر مي نمايد.
در حال حاضر عرصه سياسي و اجتماعي فلسطين به علت تضاد ميان جريان مقاومت به رهبري جنبش حماس و جريان سازش به رهبري جنبش فتح در زمينه مديريت سياسي جامعه فلسطيني، دچار تنش شده و هرگونه حركت در جهت تشديد اين تضاد و تغيير اولويت تضاد با اشغالگران صهيونيست خيانت به آرمان فلسطين به شمار مي رود. اين تضاد از زمان پيروزي حماس در انتخابات پارلماني در سال گذشته تشديد شد و از عرصه اجتماعي سياسي به ساختار قدرت تسري پيدا كرد. حضور عباس از جنبش فتح در جايگاه رياست دولت خودگردان و حضور جنبش  حماس در رياست كابينه و اكثريت پارلماني عملاً دولت را دچار دوگانگي سياسي كرده است. جنبش فتح انتخابات پارلمان را عملاً قبول نكرده و از زمان به قدرت رسيدن حماس در همه طرحهاي سياسي براندازي و انزواي دولت حماس به رهبري اسماعيل هنيه مشاركت فعال داشته است. دولت حماس به رغم محاصره سياسي و اقتصادي خارجي از سوي رژيم صهونيستي، كشورهاي عربي و غربي و نيز داخلي از سوي فتح و رياست دولت خودگردان در ده ماه گذشته توانسته است دولت را اداره كند و همه طرحهاي كودتاي سياسي را خنثي سازد. اين موفقيت موجب شده است كه ابومازن سناريو كودتاي نظامي را به اجرا گذارد. مسلسل ترورهاي نافرجام سعيد صيام وزير كشور، اسماعيل هنيه نخست وزير، محمود الزهار وزير خارجه در چند هفته اخير مهمترين شاخص هاي كودتاي نظامي را نمايان مي سازد. بكارگيري نيروهاي نظامي وابسته به رياست دولت خودگردان براي مهار و سركوب حماس در نوار غزه، عملاً حماس را وادار كرد تا از نيروهاي گردانهاي القسام شاخه نظامي اين جنبش استفاده كند ودر برابر كودتاي نيروهاي نظامي بر ضد دولت منتخب دفاع كنند. حضور نظامي هواداران حماس نوعي موازنه نظامي در ميان دو قطب ملي سياسي صحنه فلسطين به وجود آورد و عملاً كودتاي نظامي را خنثي ساخت. ديدار ابومازن با المرت و توافق با وي و نيز با برخي دولتهاي عربي همجوار بويژه اردن و مصر از نگاه حماس تلاش براي تغيير موازنه قدرت به نفع فتح و رياست دولت خودگردان است.
آنچه مسلم است تشديد دوگانگي سياسي در فلسطين تاكنون نقش منفي پيدا كرده و تا حد زيادي كارآمدي دولت را تضعيف كرده است و زماني اين وضعيت اسفبار تغيير مي كند كه نيروهاي سياسي موجوديت يكديگر را بپذيرند و انتخاب مردم را نيز محترم بشمارند و در چارچوب فرهنگي تحمل پذيري نوعي تقسيم عادلانه قدرت صورت گيرد. يارگيري سياسي و نظامي از سوي هر كدام از گروه هاي سياسي، راه حل منطقي براي يكسره كردن بحران نيست چرا كه نتيجه بخش نمي تواند باشد و برخورد حزبي در فلسطين هيچگاه موفق نبوده است. افزون بر آن تغيير اولويت هاي تضاد از خارج به داخل، به آرمان ملي آزاد سازي فلسطين صدمه مي زند و بحران جامعه تحت اشغال فلسطيني را دو چندان خواهد ساخت.

جذب نيروي خارجي درارتش آمريكا
گروه بين الملل ارتش آمريكا كه اين روزها در جذب نيروي داوطلب با مشكل رو به رو شده است قصد دارد از شهروندان غير آمريكايي به عنوان نيروهاي داوطلب جديد استفاده كند.
روزنامه كريستين ساينز مانيتور به نقل از منابع خبري در پنتاگون نوشت، از جمله پيشنهادهايي كه در اين باره مطرح شده و پنتاگون در حال بررسي آن است ايجاد دفاتر جذب نيرو در خارج است تا كار اعطاي تابعيت و شهروندي به خارجي هايي كه داوطلب ورود به ارتش آمريكا هستند به سرعت انجام شود.
موضوع جذب خارجي ها در ارتش آمريكا موضوع بسيار جنجالي است كه ممكن است در شرايط كنوني بر شدت انتقادات به پنتاگون بيافزايد. مخالفان اين طرح به رسانه هاي آمريكايي گفته اند، حضور غير آمريكايي ها در ارتش آمريكا در صورت افزايش تعداد مي تواند امنيت ملي اين كشور را به خطر بياندازد و اتكاي دولت به ارتش را محدود كند.

بازتاب تأييد حكم اعدام صدام
گروه بين الملل  - تأييد حكم اعدام صدام حسين مهمترين خبر رسانه هاي جهان در روز گذشته بود و مسئولان تعدادي از كشورها در اين خصوص موضع گيري كردند.
به گزارش شبكه خبري الجزيره صدام در واكنش به حكم دادگاه گفت كه حاضراست جانش را فداي ميهن كند . به گزارش ايسنا، وي در اين پيام از عراقي ها خواست به رويارويي با دشمنان عراق ادامه دهند.در همين حال در پي پخش اين شايعه كه هنوز داگاه تجديد نظر رأي خود را اعلام نكرده است،ديروز دفتر رياست جمهوري عراق اعلام كرد كه اين حكم تاييد شده است.الجزيره با اعلام اين خبر از قول هاشم الشبيلي وزير دادگستري عراق اعلام كرد كه اين حكم بايد طي 30 روز اجرا شود اما امكان دارد اجراي آن به تاخير افتد. وزيردادگستري عراق در خصوص اين احتمال توضيحي نداد. پيش تر گفته مي شد كه بر اساس قانون اساسي عراق اجراي حكم تنها با امضا و موافقت رئيس جمهور عملي است و جلال طالباني رئيس جمهور عراق گفته بود كه هيچ حكم اعدامي را امضا نخواهد كرد. اما ديروزآسوشيتد پرس در خبري به نقل از هيوا عثمان مشاور رسانه اي طالباني اعلام كرد كه اجراي حكم اعدام صدام نيازي به امضا و تاييد رئيس جمهوري اين كشور ندارد.
در همين حال واحد مركزي خبر گزارش داد كه حزب بعث عراق طي بيانيه اي اعلام داشت اگر صدام اعدام شود بر شدت حملات خود خواهد افزود.ديروز همچنين اعلام شد كه دادگاه تجديد نظر حكم قبلي طه ياسين رمضان معاون صدام را نيز از حبس ابد به اعدام تغيير داده است. به اين ترتيب علاوه بر صدام و دو متهم ديگر اين پرونده يعني برزان تكريتي و عواد بندر، ياسين رمضان نيز به اعدام محكوم شده است.
تغييرات در كابينه پس از عيد قربان
وعده نوري مالكي نخست وزير عراق مبني بر تغييرات اساسي دركابينه پس از عيد قربان عملي مي شود. در اين خصوص محمود عثمان رئيس فراكسيون ائتلاف شيعيان درمجلس عراق گفت: تاخير در اجراي اين امر به سبب مخالفت فراكسيون ها با تعدادي از وزراي پيشنهادي بود كه موضوعي حل شده است.
كشته و مجروح شدن 19 انگليسي
به گزارش واحد مركزي خبر، ديروز براثر انفجار بمب در مسير گشتي نيرو هاي عراقي دربصره 7 سرباز انگليسي كشته و 12 نفر مجروح شدند. بر اساس همين گزارش طي سه روز گذشته 6 سرباز آمريكايي نيز در نقاط مختلف عراق به قتل رسيدند.

كوتاه از سياست جهان
مسلمانان اسپانيا خواستار برپايي نماز
در مسجد قرطبه هستند
ايرنا: مسلمانان اسپانيا با ارسال يادداشتي براي پاپ بنديكت شانزدهم خواستار برپايي نماز در مسجد قرطبه شدند، مسجدي كه باگذشت زمان ابتدا به كليسا و سپس به شوراي خليفه گري بدل شد.
به گزارش خبرگزاري رويترز از مادريد، مسلمانان اسپانيا در يادداشت خود ضمن اشاره به حكمراني چند صد ساله مسلمانان بر اسپانيا گفتند، روحانيون مسيحي در مسجدي كه در قرن سيزدهم به كليسا بدل شده است، مانع از سجده مسلمانان به درگاه خداوند مي شوند.
در اين يادداشت آمده است، هدف مسلمانان، اشغال اين مكان مقدس نيست بلكه برپايي نماز در كنار ديگر پيروان اديان الهي در مكاني است كه مي تواند نماد صلح در جهان باشد.
مجمع اسقف هاي شوراي خليفه گري كه ماه گذشته با صدور بيانيه اي برپايي نماز مسلمانان را در اين مكان ممنوع اعلام كرد، تاكنون واكنشي نسبت به اين يادداشت، نشان نداده است.
اين مجمع در بيانيه خود تأكيد كرده بود كه حاضر نيست براي استفاده مشترك از اين مكان با ديگر اديان، مذاكره كند.
منصور اسكوديرو دبير كل شوراي اسلامي  در اسپانيا در اين زمينه گفت: اسقف هاي اين كليسا از بيم افزايش شمار مسلمانان در اسپانيا از نيروهاي حفاظتي خواسته اند تا مانع برپايي نماز مسلمانان در اين مكان شوند.

تركيه جنگنده هاي اف۱۶ خود را مدرنيزه مي كند
واحد مركزي خبر: تركيه براي مدرنيزه كردن 216 فروند جنگنده اف۱۶ خود با شركت آمريكايي لاكهيد مارتين قرارداد امضا كرد.لاكهيد مارتين طي اطلاعيه اي با اعلام اين كه اين قرارداد ادامه پيش قراردادي است كه در سال 2005 با تركيه بسته شده است، اين قرارداد را شامل مدرنيزه كردن 216 فروند جنگنده اف۱۶دي و اف۱۶سي، انجام پروازهاي آزمايشي، آموزش و پشتيباني هاي تكنيكي اعلام كرد.به گزارش خبرگزاري آناتولي تركيه، هدف از مدرنيزه كردن اين جنگنده ها كه تا سال 2016 ادامه خواهد داشت، افزايش قدرت جنگندگي و افزايش مدت به خدمت گرفتن اين هواپيماها در نيروي هوايي تركيه اعلام شده است.

انفجار بمب خوشه اي اسرائيلي ها
باز هم در جنوب لبنان قرباني گرفت
واحد مركزي خبر: انفجار يك بمب خوشه اي به جاي مانده از حمله رژيم صهيونيستي به جنوب لبنان سه نوجوان لبناني را زخمي كرد.
منابع خبري اعلام كردند اين بمب در روستاي حناويه در شرق صور منفجر شد كه بر اثر آن سه نوجوان 13 تا 15 ساله زخمي شدند كه حال آنان وخيم است. روز سه شنبه نيز انفجار بمب خوشه اي در اطراف نبطيه وپيش از آن در روستاي قعقعيه الجسر دو نوجوان ديگر را زخمي كرده بود.

كويت 16 فروند هليكوپتر آپاچي
از آمريكا مي گيرد
واحد مركزي خبر: منابع نظامي كويت اعلام كردند، وزارت دفاع اين كشور ماه فوريه شانزده فروند هليكوپتر آپاچي از آمريكا دريافت خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري شين هوا از كويت، روزنامه كويتي الرأي به نقل از منابع نظامي اعلام كرد اين هليكوپترها كه از توانمندي بالايي در زمينه رزمي و اجراي مانور و حمله دقيق به اهداف در فاصله دور به علت مجهزبودن به سيستمهاي قوي هوشمند برخوردار است قرار بود اواخر امسال به كويت تحويل داده شود اما به علل برخي مسائل اجرايي به تأخير افتاد.

تصرف شهر جوهردر سومالي
از سوي نيروهاي اتيوپي
ايرنا: در حالي كه نبرد بين نيروهاي اتيوپي و نيروهاي دولت موقت انتقالي سومالي از يك سو و نيروهاي دادگاه هاي شرعي از سوي ديگر در چندين جبهه ادامه دارد، شهر جوهر به عنوان يكي از شهرهاي مهم سومالي به تصرف نيروهاي اتيوپي درآمد.
شبكه تلويزيوني الجزيره با اعلام اين خبر افزود: بدين ترتيب نيروهاي اتيوپي با تصرف شهر جوهر به ??كيلومتري موگاديشو پايتخت سومالي رسيده اند.
در حالي كه در هفته هاي اخير نبرد بين نيروهاي دولت انتقالي و دادگاه هاي شرعي در جريان بود و اتيوپي هرگونه دخالت خود در اين جنگ را تكذيب مي كرد، از چند روز گذشته با بمباران فرودگاه بين المللي موگاديشو، دخالت اتيوپي در جنگ داخلي سومالي كاملا علني شد و نخست وزير اتيوپي رسما به دادگاه هاي شرعي سومالي اعلام جنگ داد.در همين حال آمريكا از اتيوپي در اين جنگ حمايت كرد، اما در عين حال خواستار خويشتنداري آديس آبابا شد.قرار بود سه شنبه شب در جلسه اضطراري شوراي امنيت براي بررسي اوضاع سومالي، قطعنامه اي در اين زمينه تصويب شود كه به علت مخالفت آمريكا و انگليس، قطعنامه مذكور صادر نشد.در متن پيش نويس ارائه شده از سوي قطر، بر خروج نيروهاي اتيوپي و تمامي نيروهاي خارجي از سومالي تأكيد شده بود ولي آمريكا و انگليس مخالف نوشتن نام اتيوپي در بند مذكور بودند.
آمريكا كه از پا گرفتن حكومت دادگاه هاي اسلامي در سومالي در هراس است اكنون به حمايت علني از اتيوپي پرداخته و بر به رسميت شناختن دولت موقت كه حاكميت بر موگاديشو را در دست داد و اكنون در جنوب نفوذ دارد تأكيد مي كند.

واشنگتن خواهان عادي سازي روابط با كره شمالي است
ايرنا: الكساندر ورشبو سفير آمريكا در كره جنوبي گفت: واشنگتن خواهان عادي سازي روابط خود با كره شمالي است. پايگاه اينترنتي نيوز اينترنشنال با اعلام اين خبر افزود: سفير آمريكا در كره جنوبي از پيونگ يانگ خواست تا هرچه زودتر حركت به سوي دستيابي به تسليحات هسته اي و برنامه تسليحاتي خود را متوقف كند.
ورشبو همچنين تاكيد كرد كه دولت آمريكا حاضر است در ازاي توقف برنامه هاي هسته اي كره شمالي، انرژي مورد نياز اين كشور را تامين كند.
به گفته ورشبو همكاري با آمريكا به نفع كره شمالي است و اين درحالي است كه پيونگ يانگ هرگونه همكاري با آمريكا را مستلزم برداشتن محدوديت ها و تحريم هايي دانسته كه از جانب واشنگتن عليه اين كشور اعمال شده است.

سينيوره: با آمريكا و برخي كشورهاي عربي در ارتباطم
ايسنا : فؤاد سينيوره اعلام كرد كه همچنان متعهد به قانون اساسي و آماده  استعفا از نخست وزيري است.
به گزارش روزنامه الشرق الاوسط - چاپ لندن - فؤاد سينيوره، نخست وزير لبنان، در جمع خبرنگاران در دفترش اعلام كرد: من و اميل لحود، رئيس جمهور لبنان بايد همراه شده و هر دو بايد با هم برويم و تاكيد مي كنم در صورتي كه بروم، بر نمي گردم.
سينيوره اظهار داشت كه هرگز در را به روي هيچ كسي در سياست نبسته است و ديدار با هيچ كس را در هر موقعيت سياسي رد نمي كند.
وي با اشاره به تهديدات گروه هاي معارض دولت و بستن راه ها و فرودگاه هاي بيروت تصريح كرد كه ارتش و نيروهاي امنيتي دستورات روشني را در اين زمينه دريافت كرده اند و راه ها و فرودگاه ها بسته نشده و خشونت ها به نفع هيچ كس نيست و هرگز به نتيجه نمي رسد.
نخست وزير لبنان اعلام كرد: من از آمريكايي ها خواستم كه در سه مسأله ما را ياري كنند؛ نخست متوقف ساختن نقض حريم هوايي لبنان توسط جنگنده هاي اسرائيل، دوم حمايت آنها در بازگرداندن مزارع شبعا و سوم همراهي آنها با ما در نتيجه سازبودن كنفرانس پاريس است. وي در عين حال ابراز اميدواري كرد كه درخصوص مزارع شبعا پيشرفت هاي مهمي حاصل شود.
هم چنين درباره  حمايت واشنگتن از طرح عمروموسي درخصوص لبنان تصريح كرد: من مي توانم اعلام كنم كه ارتباطاتي را با كشورهاي عربي، اروپايي، آمريكايي برقرار كرده ام و همه از طرح اتحاديه  عرب درخصوص حل بحران لبنان اعلام حمايت كرده اند.
عمروموسي نيز درخصوص طرحش هيچ درخواستي از من نكرده است و مي توانيد در اين باره از خود او نيز سؤال كنيد.

درگذشت جرالد فورد رئيس جمهوري پيشين آمريكا
008262.jpg
گروه بين الملل جرالد فورد رئيس جمهور پيشين آمريكا در سن 93سالگي درگذشت.
جرالد فورد كه پس از استعفاي ريچارد نيكسون درپي ماجراي واترگيت در سال 1974 جانشين وي شد يكي از معدود رئيسان جمهوري آمريكا بود كه بدون انتخاب به اين سمت رسيد. وي كه در زمان نيكسون معاون او بود در سال 1976 در برابر رقيبي از حزب دمكرات قرار گرفت و در نهايت در برابر جيمي كارتر شكست را پذيرا شد.
به گزارش ايرنا، دوره رياست جمهوري جرالد فورد اگرچه كوتاه مدت بود و فقط يك سال و نيم به درازا كشيد اما از لحاظ آنكه در پي رسوايي ماجراي واترگيت به وقوع پيوست، همواره در حافظه تاريخي مردم آمريكا و جهان به ياد مي ماند.
فورد كه از جمهوريخواهان آمريكا بود، بعد از يك دوره نمايندگي كنگره و رياست بر جمهوريخواهان در كنگره، در سال 1973بعد از استعفاي اسپيرو آگنيو معاون ريچارد نيكسون، به سمت معاون رئيس جمهور برگزيده شد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |