دوشنبه ۲۵ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۳ - Jan 15, 2007
جشنواره طنز طهران ،متفاوت به كار خود پايان داد
شهردار تهران: شركت  در جمع طنزپردازان جرأت مي خواهد
عكس: مسعود خامسي پور
010218.jpg
گروه ادب و هنر- اكبر عبدي مثل هميشه با زبان طنز حرف زد.
او در مراسم افتتاحيه دومين جشنواره سراسري طنز طهران گفت: اين اولين بار است كه شهردار در جمع هنرمندان حاضر مي شود. اين را بايد به فال نيك گرفت. من از آقاي قاليباف مي خواهم به جاي اين كه بعد از مرگ به هنرمند يك قبر مجاني بدهند، در زندگي به او يك خانه بدهند. اميدوارم روزي بيايد كه هنرمندي مستاجر نباشد.
شايد به خاطر همين طنز كلام عبدي يا ديگر طنزپردازاني كه در اين مراسم از آنها تقدير شد، يا نمايش كوتاهي كه در آن
سر به سر قاليباف گذاشتند، باشد كه شهردار گفت: حضور در جمع طنزپردازان  جرأت زيادي مي خواهد .
گروه ادب و هنر- مراسم نهايي دومين جشنواره طنز طهران، عصر روز شنبه 24دي در تالار بزرگ وزارت كشور برگزار شد.
در اين مراسم كه پايان فرح بخشي بر شيوه برگزاري متفاوت خانه طنز سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران بود، محمدباقر قاليباف نيز حضور داشت. قاليباف كه كاريكاتور جذابي از وي نيز بر كارت دعوت مراسم ديده مي شد، نشست تا در حضورش، حركات و حرف زدنش به شوخي گرفته شود. سپس سخنراني كرد و به برگزيدگان جايزه داد.
در بخش شعر، به ترتيب سعيد سليمان پور، عباس احمدي، سعيد بيابانكي، حسن صنوبري و مرمر الفت، رتبه هاي اول تا پنجم را در موضوع عمومي از آن خود كردند. شهرام شكيبا، كبري بابايي، عباس احمدي و مصطفي مشايخي نيز در بخش ويژه شعر با موضوع مترو، جوايز اول تا چهارم را دريافت كردند.
در بخش عكس، پيمان هوشمندزاده، مريم بهرامي و محمدرضا سيدي، اول تا سوم و در بخش ويژه، آرش عادلي، جايزه شان را از دست شهردار تهران گرفتند. در بخش كاريكاتور با موضوع عمومي، نويد شريفي، محمد اميرآقايي و مجيد صالحي و در بخش ويژه، محمودنظري، در بخش فيلم كوتاه، بزرگمهر حسين پور، يوسف صيادي و علي اركيان جايزه گرفتند.
در بخش نثر با موضوع عمومي، بهروز بيگ عليزاده، مهرداد صدقي، آذردخت بهرامي، پيمان هوشمندزاده، الهه گودرزي و در بخش ويژه نثر، پيمان ملكي مقدم، محسن اشتياقي، جلال سميعي و خسرو نخعي انتخاب شدند. در بخش نمايشنامه، آذردخت بهرامي، عدالت فرزانه و ايرج كله جاري اصل و در بخش فيلمنامه، امير زبان آور، محمد بهرامي و حسام الدين مقامي كيا برنده شدند.
اين اسامي كه در ميان شان چهره هاي نام آشنا و حرفه اي نيز ديده مي شود، برگزيدگان اصلي دومين جشنواره طنز  طهران بودند، اما مسئولان برگزاري جشنواره، همان طور كه وعده داده بودند، از دو خبرنگار كه بيشترين پوشش خبري جشنواره را انجام داده اند، تقدير كردند؛ مريم آ موسا از خبرگزاري ايلنا و هادي داداشي از روزنامه باني فيلم.اما گذشته از اينها، در مراسم سه ساعته و غير رايگان شنبه شب كه اجراي تئاتر، موسيقي و پانتوميم طنز، فضاي شادي به آن داده بود، بازار تقدير نيز داغ بود. اكبر عبدي، سعدي افشار، پيمان قاسم خاني، منوچهر آذري، محمد حاجي حسيني، ناصر پاكشير، داريوش كاردان و بهرام عظيمي، از جمله چهره هاي مطرح حوزه هاي مختلف طنز كشور بودند كه مورد تقدير قرار گرفتند. همچنين ياد مرحوم عمران صلاحي، طنز پرداز فقيد كه به تازگي درگذشت، گرامي داشته شد و هديه اي به خانواده اش تعلق گرفت. اما قاليباف كه شايد نخستين مقام بلندپايه كشور باشد كه اجازه داده است به طور جدي با وي شوخي شود، در مراسم، خيلي جدي حرف زد. قاليباف آن طور كه ايرنا گزارش كرده، گفت: جامعه ما نيازمند اصلاحات و تغييراتي است كه براي اين امر، طنز مي تواند مؤثر باشد. او طنز را نوعي حكمت و موعظه توصيف كرد و افزود: اگر طنز به شايستگي مطرح شود و به دور از پرده دري و بي ادبي باشد، مناسب ترين راه براي بيان موضوعات زندگي است.
قاليباف ادامه داد: طنز مي تواند رساترين و شيرين ترين هنر براي افزايش انگيزه و شايستگي باشد. شهردار تهران تأكيد كرد: اين هنر اشكالات را به درستي و وضوح مطرح مي كند؛ از سوي افرادي كه مي دانند اما نمي توانند، يا اشخاصي كه مي توانند اما نمي دانند.
اما جالب ترين قسمت صحبت هاي قاليباف، پايان مناسبي مي تواند باشد؛ جرأت شركت كردن در جمع طنزپردازان جرأت بيشتري مي خواهد تا شركت در جبهه هاي جنگ؛ اما چون با تمام وجود حس مي كنم جامعه ما نيازمند اصلاحات است و طنز هم بهترين شيوه براي بيان مشكلات، در اين جمع شركت كرده ام.

اميرحسين فردي، خبر
رياست مميزي كتاب را تكذيب كرد
گروه ادب و هنر- اميرحسين فردي كه در چند روز گذشته، به شكل گسترده اي در رسانه ها به عنوان رئيس جديد اداره مميزي ارشاد معرفي شد، اين خبر را تكذيب كرد.
فردي در اين باره گفت: نمي دانم من چه طور حرف زده ام كه چنين برداشت و اشتباهي شده است، اما من تنها سرگروه بخش داستان اداره مميزي هستم. سردبير مجله كيهان بچه ها كه خبر انتصابش به رياست اداره مميزي، با واكنش هاي مثبت زيادي همراه شد، ادامه داد: متأسفانه رسانه ها مسئله را خيلي بزرگ كردند كه اين اصلاً در شأن من نيست.
اين خبر ابتدا توسط خبرگزاري مهر مخابره شد و سپس با استقبال زياد رسانه هاي ديگر، از جمله روزنامه ها، به سرعت در كل كشور پيچيد.
فردي درباره كار مميزي كتاب و وجهه اين جايگاه در ميان اهالي كتاب، گفت: من چيزي را پنهان نمي كنم و حتي چنين كاري را مثل هر كار فرهنگي ديگري، براي خودم افتخار مي دانم. به هر حال، مميزي نيز شغلي است، مثل سردبيري مجله. اما واقعيت اين است كه من در اين حوزه، اختياراتي ندارم.

رئيس انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي:
مي خواهيم حضور مستقل داشته باشيم
گروه ادب و هنر- انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي ايران در اولين دوره جشن سالانه خود، سه جايزه ويژه به سه فيلم از توليدات سال ،۸۵ در دسته فيلم هاي اجتماعي روز و همسو با سينماي ارزشي ايران اهدا مي كند.
انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي ايران در اولين جشن سالانه خود از سينماگران تقدير مي كنند.جواد طوسي با اعلام اين مطلب گفت: از اين ميان، يك فيلم در دسته فيلم هاي دفاع مقدس و يك فيلم در دسته فيلم هاي با مفاهيم مضموني قرار مي گيرد و غير از اين، يازده جايزه ديگر به بهترين فيلم، فيلم نامه، كارگردان، بازيگران نقش اول و دوم و... تعلق مي گيرد. جوايز شامل ديپلم افتخار و تنديس است و در اين دوره، جايزه نقدي وجود ندارد.
عضو شوراي مركزي انجمن منتقدان و نويسندگان در مورد لزوم برگزاري چنين مراسمي مي گويد: از نظر من، رقابتي وجود ندارد. ما احساس كرديم انجمن منتقدان در كنار تعاريف صنفي مي تواند تحت پوشش خانه سينما باشد و در اهداف فرهنگي خود حضور مستقل تري داشته باشد. در جشن خانه سينما ما تصميم گرفتيم جايزه خود را به صورت مستقل به برگزيده هاي خود اهدا كنيم. اين كار فتح باب خوبي است؛ هر چند كه امسال نتوانستيم به تمامي اهداف خود برسيم. اما از سال آينده بخش هاي ديگري همچون انتخاب بهترين منتقد و خبرنگار و بهترين ترجمه هم توسط يك كميته كارشناسي برگزار مي شود تا از بهترين  تجربه هاي مكتوب نيز تقدير شود. شوراي مركزي انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي متشكل از جواد طوسي، كيوان كثيريان، مصطفي محمودي، صادق خاموشي، علي معلم، محمدتقي فهيم و محمود گبرلو در بخش بزرگداشت ها و تقدير از عوامل سينمايي، نگاهي تاريخ نگر و جامعه شناختي را در انتخاب ها در نظر گرفتند.
طوسي در اين مورد مي گويد: در انتخاب ها سعي كرديم آسيب شناسي كنيم و وضعيت معاصر سينما و طيف هاي مختلفي را كه به سينما وصل هستند از كنترلچي تا بازيگرهاي حاشيه اي سينما در نظر بگيريم؛ هر چند كه اين انتخاب ها مبني بر صحه گذاشتن بر عملكرد اين دوستان نيست.
طوسي در پاسخ به اين سؤال كه آيا انتخاب هاي اين دوره برآيندي كلي از انجمن منتقدان است مي گويد: در اين دوره عليرغم تركيب ناهمگون اعضاي شوراي مركزي، در مورد اهداف فرهنگي خود اقدام هاي مثبتي انجام داديم؛ از آن جمله حضور در جامعه جهاني منتقدان بود؛ اين اتفاق كوچكي نيست. ما با برگزاري اين جشن، اولين گام را برداشتيم تا براي دوره هاي بعدي، راه را هموار كنيم. امسال به شوراي مركزي محدود شديم اما از سال آينده كميته انتخابي متشكل از اعضاي اصلي انجمن خواهيم داشت. امسال از سوي اسپانسر برنامه، محدوديت  زماني داشتيم و نتوانستيم فراخواني منتشر كنيم و با يك نگاه خوش بينانه، شوراي مركزي نماينده انتخاب فيلم ها شد. اما مطمئن باشيد نگاه هاي شخصي نداشتيم.
گفتني است در اين جشن قرار است از شهلا رياحي، فرامرز قريبيان، اسدالله يكتا، جمشيد ارجمند، دكتر هوشنگ كاووسي و مسعود كيميايي تقدير شود.

يك هفته با هنرهاي تجسمي
دوسالانه، جشنواره، جايزه
گروه ادب و هنر- هشتمين دوسالانه سفال و سراميك كه براي برگزاري شش ساله تأخير داشت بالاخره هفته گذشته در مجموعه فرهنگي هنري صبا گشايش يافت.
يكي از دلايل برگزاري اين دوسالانه، بخش پژوهشي است كه طراحان با رويكرد جديد در آن شركت كرده اند. برپايي كارگاه هاي تخصصي در كنار نمايشگاه آثار اين دوسالانه، يكي از نكاتي است كه برگزاركنندگان مورد توجه قرار داده اند و آن را فرصت خوبي براي آشنايي هنرمندان و متخصصان فني در زمينه سفال، سراميك و لعاب دانسته اند. دسته اي از آثار ارائه شده در اين نمايشگاه به روش قديمي ساخته شده اند ولي برخي ديگر با رعايت قواعد و اصول از كارهاي امروزه پيروي كرده اند. يكي ديگر از ويژگي هاي اين نمايشگاه، نمايش يكي از آثار سفال دوران قاجار است. اين اثر در قالب تابلوي نقاشي زير لعاب روي كاشي هاي دست ساز با بدنه سفيد است كه در ابعاد (100*۲۰۰) كار شده است و موضوع آن، جنگ معروف كرنال (جنگ نادرشاه و پيروزي بر هندوستان) است. اين اثر به احتمال زياد ساخته حاج مصور الملكي بوده است. اين دوسالانه با نمايش 574 اثر تا چهارم بهمن داير است.مهم ترين رويداد تجسمي ديگر در اين روزها مربوط به افتتاح جشنواره هنرهاي تجسمي جوان است. اين جشنواره نيز سومين دوره اش را با 450 اثر در پنج رشته نقاشي، پوستر، تصويرسازي، خوشنويسي و كاريكاتور در موزه هنرهاي معاصر تهران آغاز كرده است. در نمايشگاهي كه به همين منظور برپا شده است، بر هويت اسلامي و انقلاب و معرفي آن در جهان تأكيد مي شود. اين نمايشگاه براي گروه سني 17تا۳۰ سال برگزار شده و 45 اثر برگزيده در پنج رشته به نمايش درآمده اند.
جشنواره هنر جوان نيز تا پنجم بهمن برقرار است و به همت مركز هنرهاي تجسمي، حوزه هنري و مشاركت سازمان فرهنگي- هنري شهرداري، سازمان زيباسازي شهرداري تهران و فرهنگستان هنر برگزار شده است. اما در كنار برپايي يك دوسالانه و يك جشنواره در زمينه هنرهاي تجسمي، اين روزها شاهد برگزاري برخي نمايشگاه ها با موضوعات متفاوتي هستيم.نمايشگاه پوسترهايي با موضوع پيش درآمدي بر پنجاه سال مرمت اشياء  و تزئينات وابسته به معماري يكي از اين نمايشگاه هاست كه به مناسبت هفته پژوهش برگزار مي شود. آثار اين نمايشگاه مشتمل بر طرح هاي پژوهشي است كه در سالهاي اخير به صورت پوستر درآمده اند. بخشي از پوسترها نيز به عنوان پيش درآمدي بر اشياء و تزئينات وابسته به معماري به نمايش گذاشته مي شوند.
نخستين جايزه جهاني اديان توحيدي نيز كه از آذرماه گذشته در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) برگزار شده بود، به روزهاي پاياني خود رسيد. در اين نمايشگاه كه شامل پوسترهايي با موضوع اديان توحيدي بود، آثاري از هنرمندان داخلي و خارجي به معرض ديد عموم گذاشته شدند.

اخبار كوتاه
پيش فروش بليت  جشنواره فيلم: بليت جشنواره فيلم فجر از سوم تا هشتم بهمن ماه در سينما فلسطين پيش فروش مي شود. دانشجويان مي توانند با تخفيف 20درصدي، اين بليت ها را تهيه كنند. هنرمندان در روز سوم بهمن ماه و نماينده رسانه هاي جمعي روز چهارم بهمن به سينما فلسطين مراجعه كنند.
داستان عاشورايي در راديو: مسابقه داستان هاي كوتاه عاشورايي از شبكه استاني راديو تهران و با همكاري سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران برگزار مي شود. مهلت ارسال آثار براي اجراي مسابقه داستان هاي كوتاه عاشورايي كه از چندي پيش با محوريت محرم و حماسه حسيني آغاز شده تا پايان محرم تمديد شد.
برگزيدگان جشنواره كمانچه نوازان ايران : نخستين جشنواره سراسري كمانچه نوازان ايران، شنبه شب با معرفي نفرات برگزيده در خرم آباد، به كار خود پايان داد.
كنسرت رايگان براي دانشجويان: دانشجويان رشته موسيقي دانشگاه ها و هنرستان هاي كشور، با دردست داشتن كارت  دانشجويي مي توانند به طور رايگان كنسرت گروه نوازندگان ژاپني موسا را در تالار انديشه حوزه هنري تماشا كنند. عموم دانشجويان رشته موسيقي مي  توانند تا ظهر روز چهارشنبه 27دي ماه با مراجعه به روابط عمومي حوزه هنري، بليت اين كنسرت را دريافت كنند.
بهره برداري از بانك اطلاعات هنرمندان: موسسه فرهنگي- هنري صبا، پس از تشكيل و ساماندهي بانك جامع اطلاعاتي هنر ايران به پايگاه اطلاع رساني پيام كوتاه(SMS) نيز تجهيز شد. بانك اطلاعات اين مجموعه پس از شناسايي و ارتباط با بيش از 30 هزار هنرمند از سراسر ايران(در كليه رشته ها و گرايش هاي هنري) اطلاعات اخذ شده را به تفكيك و طبقه بندي شده تنظيم كرده و اكنون آمادگي دارد كليه فعاليت هاي هنري در سطح كشور را به عموم علاقه مندان از طريق اين پايگاه اطلاع رساني ارسال كند.
010221.jpg
كينه 2 درجشنواره: فيلم سينمايي كينه 2 به كارگرداني تاكشي شيميزو و با بازي سارا ميشل گلار در بخش بين الملل بيست و پنجمين جشنواره فجر به نمايش در مي آيد. اديسون ساخته ديويد جي بورك محصول 2005 آمريكا نيز كه اثري اجتماعي و پليسي است از ميهمانان جشنواره امسال خواهد بود.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |