دوشنبه ۲۵ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۳ - Jan 15, 2007
پيشنهادي براي معرفي شخصيت هاي علمي فرهنگي در كتاب هاي درسي
ماندگارتر ساختن چهره هاي ماندگار
حسين حسين نژادقندي
010197.jpg
مديركل دفتر برنامه ريزي و تاليف كتب درسي معتقد است كه كتب دبيرستاني بايد اصلاح شود.
در اين كه اين  بار مسئولين اين دفتر در صدد ايجاد چه تغييرات و يا اصلاحاتي در كتب درسي هستند، اطلاعي نداريم، ولي جاي خالي محققين، مخترعين و پژوهشگران معاصر ايران را در اين كتاب ها به عينه مشاهده مي كنيم. با اين كه در كتاب تاريخ معاصر سال سوم متوسطه به تفصيل به رويدادها و وقايع قبل و بعد از انقلاب اسلامي اشاره شده است ولي متاسفانه دانش آموزان، شناختي از دانشمندان علوم پزشكي، رياضي، فيزيك، شيمي، زيست شناسي و... ايراني عصر خود و نوع اكتشافات، اختراعات و همچنين تحقيقات و شرح حال آنها ندارند. اكنون كه سازمان صداوسيما با ابتكار خود به تجليل از چهره هاي ماندگار پرداخته است، جا دارد مسئولين دفتر برنامه ريزي و تاليف كتب درسي نيز در تجديدنظر كتاب هاي دوره متوسطه به اين مهم پرداخته و به چاپ و انعكاس  كارهاي تحقيقاتي و پژوهشي انديشمندان و فرزانگان معاصر ايران زمين اقدام كنند تا دانش آموزان بر اين باور نباشند كه كليه ابداعات و ابتكارات بشر امروز را دانشمندان آمريكايي، اروپايي و يا روسي انجام داده اند. به عنوان مثال، دانش آموز رشته علوم تجربي اگر در كتاب زيست شناسي دوره پيش دانشگاهي انجام كلونينگ يا شبيه سازي توسط محققين اسكاتلندي را كه منجر به تولد گوسفند دالي شده است مطالعه و به سؤالات امتحاني در پايان ترم و كنكور در اين ارتباط پاسخ مي دهد، بايد بداند كه در كشورش هم به همت و تلاش هاي خستگي ناپذير چهره ماندگاري چون مرحوم دكتر سعيدكاظمي آشتياني پژوهشكده اي به نام رويان بنيان گذاري و به اتفاق همكارانش موفق به انجام عمل كلونينگ شده اند كه منجر به توليد بره اي به نام رويانا گرديده است.
جوان ايراني، زماني به عظمت اين پژوهش پي خواهد برد كه به مطالعه اهداف انساني اين عمل بپردازد. هدف شبيه سازي كلون كردن علاوه بر ايجاد بقاي نسل در گونه اي خاص، موجبات تهيه سلول هاي بنيادي را فراهم مي آورد كه با تقسيم و تمايز چنين سلول هايي، بافت هاي مختلفي تشكيل و در نهايت موجبات درمان بيماري هاي مختلف از جمله بيماري هاي تحليل برنده مي شوند. به كمك كلونينگ مي توان حيوانات با صفات ممتاز را تكثير كرد؛ مثل اسب هاي شركت كننده در مسابقات اسب دواني.
شبيه سازي موجب توليد انسولين انساني در شير گوسفند يا بُِز مي شود كه در جهت معالجه بيماران ديابتي كاربرد خواهد داشت و مهمتر از همه ايجاد تكنيك هاي درمان ناباروري كه به زوج هاي نااميد از داشتن فرزند، اميدواري دوباره مي بخشد و جالب تر اين كه متوجه شده اند بند ناف هاي نوزادان متولدشده در بيمارستان ها و زايشگاه ها كه به صورت زباله دفع مي شده، گنجينه اي است در جهت توليد سلول هاي بنيادي.
و مثالي ديگر؛ پروفسور مجيد سميعي - متخصص مغزواعصاب و ايجادكننده زيرشاخه اي از جراحي مغز با نام جراحي قاعده جمجمه و همچنين جراحي ميكروسكوپي؛ پزشكي كه مدت ها رياست مجمع جهاني جراحان مغزواعصاب جهان را داشته است و اكنون نيز در انستيتوي بين المللي دانش نورولوژي در هانوفر آلمان، پيچيده ترين جراحي هاي مغز را انجام مي دهد و جان انسان ها را از مرگ حتمي نجات مي بخشد.
و چهره اي ديگر دكتر فيروز نادري معاون ارشد سازمان فضايي ناسا در برنامه ريزي ماموريت هاي فضايي رباتيك كه افتخاري است براي مجامع علمي ايران و جهان.
مثال ديگر، دانشمندان جوان ايراني كه به فناوري صلح آميز انرژي هسته اي دست پيدا كرده اند و مي روند تا انرژي هسته اي را جايگزين سوخت هاي فسيلي كرده و در علم پزشكي نيز در جهت معالجه بيماران به كار بگيرند. و مثال هاي ديگر، متخصصين قلب و عروق، اورولوژيست ها و چشم پزشكاني كه با پيوند قلب و كليه و كبد و قرنيه و... كه گل هاي اميد به زندگي را بر چهره بيماران نااميد شكوفا مي سازد و جاي خالي همه آنها در كتاب هاي درسي دانش آموزان دوره متوسطه احساس مي شود. جوان ايراني با مطالعه شرح حال چهره هاي ماندگار، اولا به اين باور مي رسد كه او نيز مي تواند با تلاش و كوشش خستگي ناپذير، قله هاي افتخارات علمي را در اين كشور فتح كند، ثانيا روش هاي تحقيقاتي اين چهره ها مي تواند راهگشاي جواناني باشد كه علاقه مند به پژوهش و تحقيق در رشته هاي مختلف هستند، ثالثا او متوجه خواهد شد هر كس كه با فعاليت هاي علمي خود در راه اعتلاي مردم و كشورش قدم بردارد، ارزشمند بوده و از او به نيكي ياد خواهند كرد، رابعاً از انگيزه او جهت مهاجرت به كشورهايي چون آمريكا و اروپا كاسته و خدمت به هموطنان خود را به خدمت در جهت بيگانگان ترجيح خواهد داد و بالاخره به اين نتيجه خواهد رسيد كه:
نابرده رنج گنج ميسر نمي شود
مزد آن گرفت جان برادر كه كار كرد.

ويژه نامه پژوهشي سما منتشر شد
010194.jpg
گروه علمي فرهنگي - ماهنامه آموزشي- خبري سما كه متعلق به سازمان سما است، دومين ويژه نامه پژوهشي خود را به مناسبت هفته پژوهش منتشر كرد. اين ويژه نامه شامل سه بخش: گفت وگو، مقاله ها و گزارش ها است.در بخش گفت وگوها با پنج نفر مصاحبه انجام شده است. گفت وگويي با دكتر محمود مهرمحمدي كه عضو هيأت علمي دانشگاه تربيت مدرس و مجري سند ملي آموزش و پرورش است با عنوان هوش 10 درصدي به چاپ رسيده كه از مطالب خواندني ويژه نامه است. سيد رازي طبيب، دبير پيشكسوت دبيرستان البرز نيز به سؤال هايي درباره نحوه جذب و هدايت دانش آموزان به فعاليت هاي پژوهشي پاسخ گفته است. مصاحبه سوم با دكتر مرتضي موسي خاني رئيس دانشگاه آزاد اسلامي واحد قزوين است كه بيشتر به فعاليت ها و موفقيت هاي اين واحد دانشگاهي در مسابقه هاي ربوكاپ اختصاص دارد. به گفته دكتر موسي خاني دومين دوره مسابقات ربوكاپ آزاد ايران در روزهاي 9 تا 11 اسفند ماه سال جاري در محل نمايشگاه بين المللي تهران برگزار خواهد شد. در گفت وگوي ديگر، قاسم يزدان پناه معاون آموزشي و پژوهشي سازمان سما، به بررسي نقش فضاي عمومي مدرسه در توسعه تفكر پژوهشي پرداخته است. گفت وگويي هم با احسان هاشمي مسئول برگزاري ليگ جونيور ربوكاپ در ايران صورت گرفته است.در بخش مقاله ها 9 مقاله درباره پژوهش در مدرسه چاپ شده است، مقاله اول اين بخش با عنوان انگيزش زوركي! به قلم ابراهيم اصلاني است. مقاله هاي ديگر كه توسط معلمان و مديران مدارس نوشته شده اند، به بررسي ابعاد مختلف مقوله پژوهش اختصاص دارند و سه مورد آن در قالب اقدام پژوهي تهيه شده است. در بخش گزارش ها، علاوه بر درج گزارش هايي از دومين جشنواره پژوهش هاي دانش آموزي سما كه شهريور ماه امسال در رامسر برگزار شد و همچنين اخبار فعاليت هاي پژوهشي در مدارس و آموزشكده هاي سما، تعدادي از پژوهشگران جوان سمايي معرفي شده اند.ماهنامه سما كه به مدير مسئولي سيد مهدي ميرشمسي و سردبيري ابراهيم اصلاني چاپ و منتشر مي شود، از سال گذشته در هفته پژوهش يك شماره را به اين موضوع اختصاص مي دهد.

خبر
بررسي طرح تأسيس
مدارس الكترونيكي در مجلس
فارس: عضو كميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي از ارائه طرحي ويژه براي آموزش الكترونيكي در مدارس كشور توسط نمايندگان مجلس خبر داد.
به گزارش ستاد اطلاع رساني اردوهاي هجرت بسيج سازندگي حميد سعادت  افزود: متأسفانه آموزش و پرورش در جامعه به عنوان يكي از شاخص هاي توسعه از وضعيت نامناسبي برخوردار نيستند و اين مسئله عمده ترين مشكل مردم مناطق محروم جامعه را تشكيل مي دهد.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: ما اميدواريم كه با اجراي اين طرح بتوانيم به امر آموزش سرعت بخشيم و بتوانيم مشكلات آموشي مناطق محروم را كاهش دهيم كه اين امر مستلزم همكاري تمامي ارگان ها با آموزش و پرورش كشور است.

هدف دانشگاه پيام نور
حذف كنكور است
ايرنا: رييس دانشگاه پيام نور گفت: هدف دانشگاه حذف كنكور و تامين خدمات آموزشي مورد نياز جوانان به عنوان سرمايه هاي توسعه كشور است.
عليرضا علي احمدي افزود: براي تامين فضاي مورد نيازجوانان نيازمند احداث واحدهاي آموزشي جديد در برخي از شهرها هستيم كه با استفاده از تسهيلات بانكي صورت مي گيرد.
وي اظهار داشت: تفاهم نامه دانشگاه پيام نور با بانك ملي به منظور رفع نقيصه ها و كمبودهاي مالي براي پايان طرح هاي توسعه اي نيمه تمام و ارايه خدمات آموزشي و پژوهشي دوجانبه منعقد شده است. وي در عين حال افزود: كيفيت علمي دانش آموختگان دانشگاه پيام نور در مقايسه با ديگر دانشگاه ها در سطح بالايي قرار دارد.


گنجاندن 2 مناسبت جديد
در تقويم 1387
گروه علمي فرهنگي- شوراي فرهنگ عمومي روز 25 اسفند را در تقويم سال 1387 به نام پروين اعتصامي نامگذاري كرد.
به گزارش روابط عمومي دبيرخانه شوراي فرهنگ عمومي، نامگذاري روز پروين اعتصامي به مناسبت يكصدمين سالروز تولد اين شاعر زن معاصر، توانا، برجسته و معنويت گرا به عنوان الگوي مناسبي براي شاعران زن و مردم ادب دوست و همچنين روز 16 دي، همزمان با سالروز شهادت دانشجوي بسيجي شهيد حسين علم الهدي و همرزمان وي در هويزه به نام شهداي دانشگاه در چهارصد و چهل و نهمين جلسه اين شورا مطرح و تاييد شد.

همايش
بزرگداشت معلمان
و دانش آموزان پژوهنده
.گروه علمي فرهنگي- همزمان با آغاز هفته پژوهش در كشور، وزارت آموزش و پرورش همايش تجليل از معلمان و دانش آموزان پژوهنده و معرفي پژوهشگران برتر را برگزار مي كند.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، همايش تجليل از پژوهشگران برتر و معلمان پژوهنده فردا 26 دي در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در خيابان حجاب تهران برگزار مي شود.

حرف هاي يادگاري
خانم معلم دكتر!
010200.jpg
پس از فارغ التحصيلي از مركز تربيت معلم، توسط آموزش و پرورش منطقه، محل خدمتم معلوم شد كه روستايي دور و محروم از هر گونه امكانات رفاهي بود. پس از گذشتن از رودخانه هاي متعدد و مزارع گسترده در طبيعت و گذشتن از ارتفاعات بلند به روستاي محل تدريس ام رسيديم. به سرعت با دانش آموزان و اهالي روستا، دوست و صميمي شديم و در بيشتر كارهايشان با آنان مشاركت مي نموديم. دانش آموزان كوشا و خوبي داشتيم. چنان با اهالي اخت و مأنوس شديم كه بايد همه روز از احوالات هم باخبر مي شديم.
در يك روز بهاري در اتاقم نشسته بودم كه ناگهان صداي جيغ و داد و فرياد خانم معلم كمك كنيد! خانم معلم كمك كنيد را شنيدم. با عجله خود را به خانه همسايه رساندم. يك حبه قند در گلوي كودكي بيچاره گير كرده و نزديك بود خفه شود. من به محض رسيدن به آنجا با چابكي تمام پاهاي كودك را گرفته، با زدن چند ضربه به پشت كودك كه با افتادن حبه قند توأم بود، جان او را نجات دادم. از آن روز به بعد، هم خانم معلم بودم و هم خانم دكتر. از اين كه توانسته بودم كودك را نجات دهم، در خود احساس شادي عجيبي مي كردم. اكنون كه 25 سال از آن زمان مي گذرد هنوز آن صحنه را در ياد دارم و با خاطراتي كه با روستايي ها داشته ام، زندگي مي كنم.
لنگرود، كبري پور اسماعيل- آموزگار

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |