دوشنبه ۲۵ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۳ - Jan 15, 2007
فردا با حضور وزير مسكن برگزار مي شود
جلسه علني غيررسمي مجلس
براي بررسي گراني مسكن
150 نماينده مجلس طي نامه اي از دولت خواستند وابستگي به نفت را در بودجه 86 كاهش دهد
گروه سياسي - مجلس شوراي اسلامي فردا براي بررسي گراني هاي اخير مسكن با حضور وزير مسكن جلسه علني غيررسمي برگزار مي كند.
محمد حسن ابوترابي كه رياست جلسه علني ديروز را برعهده داشت، اين خبر را اعلام كرد.
حميدرضا حاجي بابايي در گفت وگو با همشهري با اشاره به جلسه علني غيررسمي فرداي مجلس شوراي اسلامي در خصوص بررسي گراني هاي اخير به ويژه تشديد گراني مسكن اظهار داشت: در جلسه فردا  كه ساعت ده و نيم صبح و با حضور وزير مسكن و شهرسازي برگزار مي شود، وي تحليل جامعي از  آخرين وضعيت بازار مسكن را
به اطلاع نمايندگان خواهد رساند.
عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي به سئوالات، شايعات و تحليلهاي گوناگوني كه اين روزها از گراني مسكن در جامعه منتشر مي شود اشاره كرد و افزود: در جلسه فردا، محمد سعيدي كيا ريشه ها، علل و عوامل تورم و گراني مسكن را تشريح خواهد كرد.
بقيه از صفحه اول
حاجي بابايي تأكيد كرد: وزير مسكن و شهرسازي قرار است فردا راهكارهاي پيشنهادي خود درباره كاهش آثار منفي بوجود آمده و گراني هاي اخير را ارائه دهد. مجلس نيز آمادگي دارد تا در صورت نياز به قانونگذاري در اين موضوع به اين امر اقدام نمايد.
وي با اشاره به نشست علني غيررسمي يك ساعت و نيم نمايندگان با وزير مسكن با تأكيد بر حضور خبرنگاران رسانه ها در اين نشست تصريح كرد: در صورتي كه نمايندگان از پاسخ هاي وزير قانع نشوند، مطمئنا اين موضوع به دليل اهميت آن توسط نمايندگان پيگيري خواهد شد.

در ديدار احمدي نژاد و چاوز اعلام شد
تشكيل صندوق سرمايه گذاري
۲ ميليارد دلاري ايران و ونزوئلا
گروه سياسي  رؤساي جمهور ايران و ونزوئلا در نشست مشترك خود اعلام كردند كه براي حمايت از سرمايه گذاري در كشورهاي ضدامپرياليستي، تا هفته ديگر، صندوق راهبردي با سرمايه اوليه ۲ ميليارد دلار ايجاد مي كنند.
محمود احمدي نژاد با اشاره به روابط رو به گسترش 2 كشور در زمينه هاي مختلف اظهار داشت: در اين سفر تصميمات خوبي گرفته شد و ازجمله آنها تاسيس صندوق سرمايه گذاري مشترك بين 2 كشور با هدف پشتيباني از سرمايه گذاري ها در ساير كشورهاست.
رئيس جمهوري اسلامي ايران كه به ونزوئلا سفر كرده است، مورد استقبال رسمي  هوگو چاوز رئيس جمهوري اين كشور قرارگرفت.
به گزارش واحد مركزي خبر، محمود احمدي نژاد (در اولين روز از سفر دوره اي خود به آمريكاي لاتين، ساعت 15 و 40 دقيقه به وقت محلي و 23 و 30 دقيقه به وقت تهران ) شنبه شب در محل كاخ رياست جمهوري ونزوئلا مورد استقبال رسمي  هوگو چاوز همتاي ونزوئلايي خود قرار گرفت.
ورود به نيكاراگوئه
محمود احمدي نژاد صبح ديروز به وقت تهران مورد استقبال دانيل اورتگا رئيس جمهور نيكاراگوئه قرار گرفت. رئيس جمهوري ساعت 11 شب به وقت محلي (8 صبح ديروز به وقت تهران) وارد فرودگاه ماناگوآ شد و مورد استقبال رسمي  دانيل اورتگا رئيس جمهور جديد نيكاراگوئه قرار گرفت. پس از انجام مراسم استقبال رسمي رؤساي جمهور دو كشور در مذاكرات خصوصي به بحث و تبادل نظر پرداختند.
بقيه از صفحه اول
ديدار با مديران شركت هاي  ايراني 
مديران شركت هاي فني، مهندسي و بازرگانان منتخب ايراني فعال در طرح هاي نفتي، صنعتي و ساختماني ايران در ونزوئلا با احمدي نژاد در كاراكاس گفتگو كردند. در اين ديدار كه پيش از آغاز مذاكرات رسمي 2 كشور صورت گرفت چند تن از دست اندركاران امور صنعتي و نفتي گزارشي از فعاليت هاي صورت گرفته در جهت توسعه مناسبات 2 كشور به ويژه در عرصه به كارگيري توانمندي هاي فني و مهندسي ايران در ونزوئلا ارائه كردند.
ديدار خصوصي
محمود احمدي نژاد در ديدار خصوصي با هوگو چاوز، وي را از ناكام ماندن تلا ش هاي امريكا و انگليس براي وارد كردن شوك رواني به جمهوري اسلا مي ايران از رهگذر تصويب قطعنامه در شوراي امنيت آگاه كرد. رئيس جمهوري افزود: آمريكا و انگليس بر اين تصور بودند كه با تصويب اين قطعنامه وضع بازار ايران به هم مي ريزد اما ملت ايران به اين قطعنامه غيرقانوني بي اعتنايي كرد و تلا ش دشمنان را نافرجام گذاشت. هوگو چاوز و احمدي نژاد ابراز اميدواري كردند با تأسيس صندوق سرمايه گذاري راهبردي چشم انداز نويني در روابط و همكاري هاي دوجانبه و منطقه اي ايران و ونزوئلا به وجود آيد. رئيس جمهور ونزوئلا هم در اين مذاكرات تصريح كرد دولت متبوع وي در هر شرايطي در موضوع هسته اي در كنار جمهوري اسلا مي ايران خواهد بود.
امضاي 11سند همكاري
در پايان مذاكرات رسمي رؤساي جمهور ايران و ونزوئلا در كاراكاس مقامات 2 كشور 11 سند همكاري امضا كردند. اين اسناد، همكاري هاي دو كشور را در زمينه هاي مختلف آموزشي، صنعتي ، انرژي، كشاورزي و صنايع تبديلي فراهم مي كند. براساس يكي از اين اسناد، تهران و كاراكاس با تشكيل شركت هاي مشتركي در كشورهاي ثالث آمريكاي لاتين و آسيا، همكاري هاي فني و مهندسي خود را تحكيم خواهند كرد. اين اسناد بامداد ديروز به وقت تهران در حضور رؤساي جمهوري اسلامي ايران و ونزوئلا امضا شد.
بيانيه مشترك
رؤساي جمهور ايران و ونزوئلا در پايان مذاكراتشان يك بيانيه مشترك همكاري ميان 2 كشور امضا كردند. محمود احمدي نژاد پس از امضاي اين بيانيه مشترك و ديگر اسناد، تأكيد كرد: بار ديگر اعلام مي كنم كه ملت و دولت ايران همواره در كنار ملت و دولت ونزوئلا خواهند بود. رئيس جمهور ونزوئلا نيز از حضور و فعاليت ايران در عرصه هاي مختلف صنعتي و كشاورزي از جمله صنايع تراكتورسازي ، خودروسازي، صنايع و معادن، صنايع تبديلي كشاورزي، كمك هاي فني و مهندسي و انتقال دانش از ايران به ونزوئلا قدرداني كرد.
درحاشيه
* هوگو چاوز هنگام ورود به كاخ رياست جمهوري و مهيا شدن براي انجام استقبال رسمي از احمدي نژاد؛ تك تك خبرنگاران، عكاسان و تصويربرداران و هيأت ايراني حاضر در كاخ رياست جمهوري را فراخواند و ضمن دست دادن با آنان و گفتن لفظ سلام عليكم با آنان احوالپرسي كرد و به شوخي گفت: البته عكس هاي خوبي از ما بگيريد.
* در جلسه مشترك 2 رئيس جمهوري ، وقتي چاوز گفت به تازگي براي كنفرانسي به هند دعوت شده است و ممكن است در مسير نيز در ايران فرود بيايد، ايرانيان حاضر در نشست دقايق طولاني براي استقبال از اين گفته كف زدند.
*در اين جلسه ، محمود احمدي نژاد پس از امضاي بيانيه مشترك با چاوز، كتابي با عنوان سرگذشت سيمون بوليوار را امضا و به همراه مجموعه اي از هفته نامه همشهري ديپلماتيك كه درباره ونزوئلا بود، به رئيس جمهوري اين كشور اهدا كرد.
* چاوز نيز با ستايش از شخصيت امام خميني (ره) يكي از دغدغه هاي خود را مطالعه كتاب هايي خواند كه به زبان فارسي تهيه شده است و كتاب حديث بيداري را كه با همكاري مشترك يك مؤسسه ونزوئلايي و مؤسسه نشر و آثار امام خميني (ره) تهيه شده را به رئيس جمهوري ايران اهدا كرد.
* پس از مذاكرات و مراسم امضاي اسناد همكاري و تفاهم نامه ها ارتباط تصويري مستقيم با كارخانه توليد سمند در ونزوئلا به درخواست هوگو چاوز با پيام احمدي نژاد براي مديران ايراني و ونزوئلايي برقرار شد.

سخنگوي وزارت خارجه خواستار شد
آزادي سريع ديپلمات ها و پرداخت خسارت از سوي آمريكا
010257.jpg
گروه سياسي- سخنگوي وزارت خارجه پيش از ظهر ديروز در جلسه هفتگي خود با خبرنگاران خواستار آزادي سريع 5 ديپلمات ايراني گروگان گرفته شده در اربيل از سوي آمريكا و پرداخت خسارت وارده به ايران شد.
سيد محمدعلي حسيني اساس فعاليت هاي اين دفتر را كنسولي و درخصوص تردد بازرگانان و تجار و همچنين نقل و انتقال بيماران بيان كرد و افزود: در پي گسترش حجم كارهاي اين دفتر، دولت هاي ايران و عراق توافق كردند سطح دفتر را به سركنسولگري ارتقاء دهند و پس از موافقت هاي اوليه اسناد تفاهم و توافقنامه تشكيل سركنسولگري امسال بين دو طرف رد و بدل شد. وي فعاليت هاي صورت گرفته در اين سركنسولگري را كاملا قانوني، رسمي و با موافقت مسئولين عراقي و بنا به درخواست و اطلاع اين مسئولين عنوان كرد و اقدام آمريكايي ها در حمله به اين كنسولگري و ربودن ديپلمات هاي ايراني را خودسرانه و برخلاف مقررات و كنوانسيون هاي بين المللي و عرف و نزاكت ديپلماتيك خواند.
سخنگوي وزارت خارجه به احضار سفراي سوئيس (حافظ منافع آمريكا) و عراق به وزارت خارجه و اعلام مراتب اعتراض ايران اشاره كرد و افزود: از تمامي مجاري ديپلماتيك اين موضوع را پيگيري مي كنيم. حسيني تأكيد كرد: نيروهاي آمريكايي بايد هر چه سريع تر اين پنج نفر را آزاد و از اقدامات احتمالي مشابه پيشگيري و خساراتي را كه به ساختمان سركنسولگري در اربيل وارد شده سريعا جبران كنند. در گزارش مهر آمده است، سخنگوي وزارت خارجه همچنين فرد آزاد شده در سركنسولگري ايران را آشپز محلي عنوان كرد. وي درخصوص اظهارات مقامات آمريكايي مبني بر اين كه پنج ديپلمات ربوده شده از اعضاي سپاه پاسداران بوده اند تصريح كرد: كار آنها كنسولي، رسمي و در چارچوب مقررات بوده و آنچه آمريكايي ها عنوان مي كنند ناصحيح و براي فضاسازي و توجيه اعمال غيرقانوني خودشان است. وي در پاسخ به اين پرسش كه اگر آمريكا گروگان هاي ايراني را آزاد نكند ايران چه موضعي اتخاذ مي كند و آيا اين گروگانگيري امنيت زوار ما را به خطر نمي اندازد؟ ضمن رد به خطر افتادن امنيت زوار گفت: سياست  آمريكايي ها تندتر و راديكال تر كردن فضاست و احساس مي كنند در اين فضا مي توانند به منافع خود دسترسي پيدا كنند.
ادامه غني سازي در نطنز
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر توقف غني سازي در تأسيسات هسته اي نطنز، اين خبر را رد كرد و گفت: فعاليت ها در نطنز ادامه دارد. ايسنا گزارش داد، يكي از خبرنگاران با اشاره به تحريم ايران توسط يك بانك فرانسوي درخصوص اقدامات ايران براي مقابله با تحريم ها سئوال كرد كه وي در پاسخ سياست در پيش گرفته شده را خارج از چارچوب قطعنامه تصويب شده عنوان كرد و گفت: آمريكا وقتي مشاهده كرد اهدافش در چارچوب اين قطعنامه به تصويب نرسيد تلاش كرد تا در چارچوب قطعنامه شوراي امنيت به برخي دولت ها و طرف هاي خصوصي فشارهايي وارد كند تا تحريم ها عليه ايران را شدت بيشتري ببخشد.
مذاكره بي معنا و رياكارانه
حسيني در خصوص اظهارات وزير خارجه آمريكا مبني بر آمادگي گفت وگو با همتاي ايراني اش بدون قيد و شرط اين خبر را دقيق ندانست و گفت: اظهارات رايس در اين خصوص پيش شرط داشت و آن توقف غني سازي بود و پيشنهاد جديدي نبود.
به گفته سخنگوي وزارت خارجه در چنين شرايطي سخن گفتن از مذاكره موضوعي بي معنا و رياكارانه است.

طي 10 ماه گذشته، سومين سفر لاريجاني به  عربستان
010260.jpg
گروه سياسي- دبير شوراي عالي امنيت ملي روز گذشته وارد رياض پايتخت عربستان سعودي شد. اين سومين سفرعلي لاريجاني به عربستان در۱۰ ماه گذشته است و در اين سفر قرار است وي در ديدار با پادشاه و مقامات عالي رتبه اين كشور در مورد مسائل دوجانبه، منطقه اي و جهان اسلام با آنان گفتگو و تبادل نظر كند.لاريجاني 23فروردين و 24 تير امسال هم به عربستان سفركرده و با پادشاه، وزيرخارجه ودبير شوراي امنيت ملي اين كشور ديدار كرده بود. اين درحاليست كه به گزارش ايسنا،روزنامه لبناني اللواء به نقل از يك مقام مسئول در وزارت امور خارجه ايران، از سفر سعودالفيصل، وزير خارجه عربستان به تهران در آينده اي نزديك خبر داده است.

يادداشت
خانم رايس با چمدان خالي
دكتر حميدرضا آصفي
وزير خارجه آمريكا از شنبه سفر خود را به منطقه از سرزمين هاي اشغالي آغاز كرده و قرار است در ادامه از كشورهاي مصر، اردن، كويت و عربستان بازديد كند. رسانه هاي كشورهاي عربي، سفر خانم رايس را به مثابه يك مسافر با چمدان خالي توصيف كرده اند. زيرا چشم اندازي براي ارائه طرح هاي كارآمد از سوي دولت آمريكا انتظار نمي رود. سفر خانم رايس پس از طرح آمريكا درباره عراق از سوي رئيس جمهور آمريكا كه تقريباً با هيچ واكنش مثبتي روبرو نشد، انجام مي گردد. به نظر مي رسد جورج بوش با اعزام وزير خارجه خود به منطقه در صدد است ديدگاه آمريكا پيرامون عراق كه واكنش سرد جهان را بدنبال داشت، تبيين كرده و حامياني را بدست آورد. رئيس جمهور آمريكا پس از سقوط صدام در كمتر از يك ماه يا دقيقاً در 21 روز فاتحانه در ناو جنگي آمريكا از پيروزي كشورش سخن گفت و اكنون با گذشت بيش از 3 سال، آمريكا همچنان در گرداب بحران عراق فرورفته است و هيچ چشم انداز روشني را بر آن پيدا نمي كند. دولتمردان آمريكايي به تلخي دريافتند كه با اتكاء به اسلحه مي توانند، صدام حسين را ساقط كنند، اما با توسل به زور و قدرت نمي توانند قلوب مردم عراق را تسخير كرده و براي آنان امنيت به ارمغان بياورند. تجربه و شكست تلخي كه اعتراف به آن براي مسئولين آمريكايي بسيار دردناك است.
از ياد نبريم جورج بوش پدر پس از فروپاشي نظام دوقطبي تصور مي كرد، مي تواند صلح خاورميانه را به منطقه تحميل كند. از زمان كنفرانس صلح مادريد در سال 1991 تاكنون كه به ابتكار آمريكا برگزار شد، وضعيت فعلي خاورميانه نه تنها پيشرفت نكرده، بلكه بسيار ناپايدارتر و بي ثبات تر از گذشته شده است. مضافاً اين  كه بحران هاي ديگري نيز به دليل سياست هاي غلط دولتمردان آمريكا در منطقه پديد آمده است و ريشه هاي بحران در فلسطين كه همانا حقوق تضييع شده مردم بي دفاع و مظلوم كه عامل اصلي بحران است، به عنوان يك معضل همچنان وجود دارد. شرايط در خاورميانه به گونه اي بحراني است كه در خلال سمينار مادريد در روزهاي 21 و 22 ديماه كه به ابتكار مؤسسه فرهنگي و مطالعاتي اسپانيا برگزار شد، كليه شركت كنندگان از جمله فيليپ گونزالس نخست وزير اسبق اسپانيا كه كنفرانس صلح مادريد با تلاش وي برگزار شد، با نااميدي از روند صلح در خاورميانه به دليل رويكرد غلط آمريكا ياد كردند. وضعيت فعلي در عراق و رويكرد غلط بوش بي شباهت به رويكرد بوش پدر براي پيشبرد صلح خاورميانه نيست. دولت آمريكا در پيشبرد طرح صلح خود در خاورميانه به واقعيات و خواست جامعه جهاني بي اعتنايي كرد و شكست سختي را متحمل شد.
جورج بوش رئيس جمهور كنوني آمريكا نيز بدون توجه به ساختار و پيچيدگي هاي عراق و واقعيات موجود در منطقه، اسب سياست خود را بدون سوار در منطقه رها كرد و اكنون روز بروز در ورطه شكست و ناكامي گرفتار شده است. مشخص نيست خانم رايس در چمدان خود چه ارمغان دارد. اما دولتمردان آمريكايي با تجربه از چند سال شكست و ناكامي در عراق بايد دريافته باشند كه تنها راه خروج از بحران خود ساخته، واگذاري امور به مردم عراق و خودداري از دخالت در امور اين منطقه است. ترديدي نيست كشورهاي منطقه نيز دريافته اند، آمريكا در طول ساليان دراز نه تنها امنيت در منطقه را برقرار و تقويت نكرده، بلكه موجب تفرقه و نفاق و ايجاد واگرايي و افزايش خشونت در منطقه بوده است. انتظار مي رود خانم رايس مانند گذشته با دست خالي از منطقه مراجعت كند.
* سفير ايران در امارات عربي متحده

كوتاه از خانه ملت
مخالفت مجلس با فوريت برداشت از حساب ذخيره  ارزي
مجلس شوراي اسلامي روز گذشته جلسه علني خود را بعد از يك هفته تعطيلات ماهانه تشكيل داد. در اين جلسه نمايندگان به فوريت طرح برداشت 2 ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي جهت تأمين كسري اعتبار صنعت برق كشور رأي مثبت ندادند. با رأي گيري كه در اين باره به عمل آمد 2 فوريت اين طرح با 85 رأي موافق، 87 رأي مخالف و 9 رأي ممتنع از مجموع 209 نماينده حاضر به تصويب نرسيد و سپس يك فوريت آن به رأي گذاشته شد و نمايندگان تقريباً با همان رأي قبلي با يك فوريت آن نيز مخالفت كردند. همچنين نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز همچنين به فوريت لايحه تسويه بدهي هاي دولت به بانك ها رأي ندادند.
سكوت همراه با لبخند
وزير مسكن و شهرسازي روز گذشته به مجلس آمد. خبرنگاران با ديدن محمد سعيدي كيا موضوع گراني قيمت مسكن را با وي در ميان گذاشتند. اما وزير در پاسخ به سئوال مكرر آنها درباره گراني هاي مسكن در چندماه اخير تنها لبخند زد و سكوت اختيار كرد. وي همچنين در پاسخ به سئوال مكرر خبرنگاران مبني بر اينكه چه پاسخي به آشفتگي هاي اخير در بازار مسكن داريد و پاسخ شما به اقشار ضعيف جامعه چيست؟ تنها با كشيدن انگشت سبابه خود به صورت افقي بر روي لبهايش به نشانه زيپ زدن بر دهان سكوت كرد و با سرعت از جمع خبرنگاران خارج و به داخل صحن علني مجلس رفت.
ضرورت كنترل گراني ها
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ديروز در تذكرات كتبي متعدد بر ضرورت كنترل و مقابله با گراني هاي اخير تأكيد كردند. از جمله تذكر دهندگان محمدرضا ميرتاج الديني و محمدحسين فرهنگي نمايندگان تبريز، غلامرضا مصباحي مقدم نماينده تهران و حسين سبحاني نيا نماينده نيشابوربودند كه در خصوص ضرورت جلوگيري و كنترل گراني هاي اخير به وزراي بازرگاني و جهاد كشاورزي تذكر دادند.
لايحه مديريت خدمات كشوري فردا در مجلس
در جلسه علني ديروز با درخواست 50 نفر از نمايندگان زمان بررسي و رأي گيري در مورد مدت زمان اجراي آزمايشي لايحه مديريت خدمات كشوري به فردا تغيير كرد. محمدباقر بهرامي نماينده اسدآباد يكي از درخواست كنندگان تغيير دستور لايحه مديريت خدمات كشوري در خصوص دلايل درخواست كنندگان گفت: كميسيون مشترك در خصوص اين لايحه 5 هزار ساعت كار كرده و به صورت اصل 85 در كميسيون مشترك به تصويب رسيده و طي دو جلسه در جلسه سران سه قوه و دو جلسه با حضور رئيس جمهور در كميسيون مشترك بررسي شده و دولت و مجلس در خصوص بار مالي آن توافق كردند.
سوگند 3 نماينده جديد مجلس
ديروز 3 نفر از نمايندگان كه در انتخابات ميان دوره اي مجلس شوراي اسلامي انتخاب شدند، با اداي سوگند، مراسم تحليف خود را به جا آوردند. سهيلاجلودارزاده و حسن غفوري فرد نمايندگان تهران و جبي جبري نماينده اهواز سوگند ياد كردند كه نسبت به ايفاي وظايف نمايندگي خود متعهد باشند. نماينده بم در اين مراسم حضور نداشت.
تذكر به رئيس جمهور
اكبر اعلمي نماينده مردم تبريز ديروز در يك تذكر آيين نامه اي به استناد بند 11 ماده 23 و ماده 193 آيين نامه و اخطار قانون اساسي در رابطه با اصل 88 قانون اساسي، گفت: اين مواد قانوني اقتضاء مي كند كه به آقاي رئيس جمهور تذكر مي داديد در شرايط فعلي، بودجه در اولويت است و مي توانستند سفر به آمريكاي لاتين را به موعد ديگري موكول كنند. اعلمي در تذكر طولاني خود به عدم پاسخ دولتي ها به سئوالات نمايندگان اعتراض كرد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |