دوشنبه ۲۵ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۳ - Jan 15, 2007
به روش نومحافظه كاران
رايس بخشي از طرح بيكر را اجرا  مي كند
عباس: دولت موقت فلسطيني با مرز هاي مجهول را نمي پذيريم
010278.jpg
گروه بين الملل كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا از شنبه تا پنج شنبه در خاورميانه بسر خواهد برد. وي شنبه با همتاي اسرائيلي خود و با وزير دفاع و وزير تهديدهاي استراتژيك رژيم صهيونيستي به گفت وگونشست. وي روز يكشنبه با محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين در رام الله ديدار كرد. رايس ديشب با شاه اردن شام خورد و امروز با نخست وزير رژيم صهيونيستي و حسني مبارك رئيس جمهور مصر ديدار مي كند. وزير تهديدهاي استراتژيك در كابينه رژيم صهيونيستي خواستار استقرار 30 هزار نيروي ناتو در اراضي فلسطين شد و قرار است در قاهره، مبارك جزئيات نقشه راه عربي براي حل مسئله فلسطين را ارائه كند.رايس پس از آن از عربستان و كويت ديدار خواهد كرد و در نشست شش كشور عضو شوراي همكاري خليج فارس شركت مي كند.
گرچه رايس گفته است هيچ طرحي براي حل مسئله فلسطين ندارد اما آشكارا 3 روز تلاش فشرده براي آرام نگهداشتن اوضاع فلسطين و كاهش درگيري ها ميان فلسطيني ها و رژيم صهيونيستي اختصاص داد. رايس به رژيم تل آويو اصرار كرد كه از اقدامات متقابل در برابر حمله فلسطيني ها با موشك هاي قسام به جنوب اسرائيل خودداري كند و حمايت همه جانبه خود را از فتح ابراز كرد. رايس با رهبران حماس ديدار نكرد. رايس تصريح كرده است كه تشكيل دو كشور مستقل در فلسطين سراب و رؤيا نيست.
در گزارش بيكر و هميلتون كه چندي پيش منتشر شد، دو نكته اساسي براي برون رفت آمريكا از بحران سياسي خود در خاورميانه تصريح شده بود. نكته اول آن بود كه آمريكا براي احياي موقعيت خود در خاورميانه بايد ابتدا مسئله فلسطين را سامان دهد و نكته دوم اين كه براي حل مسئله لاجرم بايد با ايران و سوريه مذاكره شود.
دولت بوش و نخست وزير انگليس با نكته اول موافقت كرده اند. اما قصد آن نيست كه مسئله فلسطين با رعايت حقوق فلسطيني ها حل شود، بلكه توافق شده است كه مسئله فلسطين تا اطلاع ثانوي، آرام نگه داشته شود. از نظر دولت بوش اگر اين مهم تحقق يابد، ديگر نيازي به گفت وگو با ايران و سوريه نيست و به جاي گفت وگو بايد با ايجاد ائتلاف ضدايراني در خاورميانه به مقابله با نفوذ ايران و جريان هاي سياسي مخالف هژموني آمريكا در منطقه برخاست. توني بلر در روزهاي پاياني سال 2006 صريحاً در دوبي از اين طرح خبر داد و رايس قرار است در سفر جاري خود به منطقه خليج فارس به اصطلاح حلقه دولت هاي عرب ميانه رو را سامان دهد.

پس از گفت و گوي تلفني عباس و هنيه اعلام شد:
حماس و فتح در آستانه تفاهم ملي
گروه بين الملل - اظهارات وحدت آفرين اسماعيل هنيه نخست وزير فلسطين بازتاب گسترده  و تأثيرات مهمي در روند مذاكرات گروه هاي فلسطيني به جاي گذاشت.
در پي اظهارات هنيه مبني بر ضرورت حفظ صفوف ملت فلسطين و حفاظت از حقوق اين ملت ديروز منابع فلسطين از توافق محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين و اسماعيل هنيه نخست وزير در باره از سرگيري مذاكرات براي تشكيل دولت وحدت ملي خبر دادند.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري كويت در اين تماس تلفني عباس ضمن تقدير از سخنراني روز شنبه  هنيه، توافق خود را با ادامه  روند مذاكرات و پيشرفت در اين مذاكرات جهت تشكيل دولت متحد ملي اعلام كرد. عباس همچنين پيشنهاد آمريكا مبني بر ارائه كمك 85 ميليون دلاري به وي را رد كرد. حماس به شدت مخالف دريافت اين كمك از سوي فتح و دولت خودگردان بود.
عباس همچنين پس از ديدار با پادشاه اردن در امان درخصوص احتمال سفرش به دمشق و ديدار با خالد مشعل رئيس دفتر سياسي جنبش حماس عنوان داشت: هنوز زمان برگزاري اين ديدار مشخص نشده و ما تا هفته  آينده منتظر تعيين زمان اين ديدار هستيم.
در همين ارتباط ايرنا به نقل از يك مقام برجسته جنبش حماس خبر داد كه مشعل و عباس طي چند روز آينده در دمشق با يكديگر ملاقات مي كنند.

گمانه زني براي جانشيني نخست وزير عراق
گروه بين الملل - با وجود حمايت نوري مالكي، نخست وزير عراق از راهبرد جديد آمريكا در عراق، محافل سياسي در اين كشور از احتمال تغيير نخست وزير عراق در راستاي سياست هاي جديد آمريكا در اين كشور خبر مي دهند.
به گزارش ايسنا، روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در اين باره نوشت به گفته منابع امنيتي در عراق در صورت تداوم ناامني ها در اين كشور آمريكا قصد دارد دست از حمايت خود از نوري مالكي بردارد.
به گزارش الشرق الاوسط مسئولان سياسي در عراق به همين منظور در حال رايزني براي تعيين جايگزين احتمالي مالكي هستند. اين روزنامه به نقل از منابع عراقي از اياد علاوي نخست وزير سابق عراق و عادل عبد المهدي يكي از اعضاي مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق و از رقباي پيشين مالكي براي تصدي پست نخست وزيري نام برد. واحد مركزي خبر نيز با انتشار اين خبر از اكرم الحكيم، وزير گفت و گو هاي ملي عراق به عنوان يكي ديگر از گزينه هاي نخست وزيري عراق نام برد.
محافل امنيتي عراق اظهار داشتند كه اين سناريو در صورت شكست طرح امنيتي عراق به وقوع خواهد پيوست.
تأخير در اجراي حكم اعدام
برزان تكريتي
به رغم حكم دادگاه براي اعدام برزان تكريتي برادر ناتني صدام و عواد البندر، رئيس دادگاه انقلاب عراق در زمان رژيم بعث، اين حكم هنوز اجرا نشده است. در اين باره ديروز روزنامه البينه چاپ بغداد نوشت كه فشارهاي داخلي شخصيت هاي اهل سنت و فشار هاي خارجي مانع از اجراي اين حكم شده است. به گفته منابع مذكور جلال طالباني رئيس جمهور عراق اخيراً تاخير در اجراي حكم اعدام اين دو نفر را به اطلاع نخست وزير عراق رسانده است.
سفر طالباني به سوريه
رئيس جمهور عراق ديروز براي يك ديدار 4روزه وارد دمشق شد. طالباني قرار است در اين سفر با مقامات سوري درباره موضوعات اقتصادي و امنيتي مذاكره و چند توافقنامه امضا كند. اين سفر در حالي صورت مي گيرد كه جرج بوش رئيس جمهور آمريكا بارها مدعي دخالت سوريه در امور داخلي عراق و كمك به تروريست ها شده است.

فلسطين ابزار سياست آمريكا
كليتون سويشر*
سفر كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا به خاورميانه با هدف متقاعد كردن كشورهاي به اصطلاح عرب ميانه روي منطقه مانند مصر و اردن و عربستان به پذيرفتن اين ادعاست كه آمريكا سرانجام بعد از 6 سال وعده، آماده كمك به فلسطيني ها براي تشكيل كشور فلسطين است. اما بسياري از عرب ها اين ديدار را با بدگماني عميقي قضاوت مي كنند و اين پرسش را مطرح مي كنند كه چرا دولت بوش اكنون و در اين شرايط آستين بالا زده و براي كمك به فلسطيني ها اعلام آمادگي مي كند. 6 سال وعده توخالي باعث اين همه بدگماني شده است. طي همه اين 6 سال دولت آمريكا هر كاري كه انجام داد از نظر عربها براي آماده كردن اين كشورها براي جنگ عراق بوده است. بدون كمك و همكاري عرب ها به ويژه اردن و عربستان، برنامه هاي آمريكا براي سرنگوني صدام بي نتيجه مي ماند. هر بار كه دولت بوش كاري مي كرد كه نشانه تمركز او بر موضوع فلسطين بود رسانه هاي بين المللي به سرعت تعهد او را مورد تحسين قرار مي دادند. بعد از انتخابات رياست جمهوري سال 2004 هم همين اتفاق افتاد و همه انتظار داشتند كه بوش به متحدانش كه با عراق رو به رو شده بودند پاداشي بدهد و كشور مستقل فلسطين را ايجاد كند. در آن زمان شارون اعلام كرد كه اسرائيل به طور يكجانبه در سال 2005 از نوار غزه خارج مي شود. اين حركت به دولت بوش امكان داد تا به طور كامل روي عراق متمركز شود.
اما دنياي عرب از همان زمان نگران آن بودند كه غزه اولين و آخرين ژست صلح طلبانه اسرائيل باشد. در ماه نوامبر 2005 رايس به منطقه آمد تا به توافقنامه رفت و آمد و دسترسي به غزه قدرت ببخشد و اجراي آن را تضمين كند. اين توافقنامه هنوز اجرا نشده است و بهانه عدم اجراي آن هم انتخابات سال 2006 در فلسطين و پيروزي حماس در آن است. كشورهاي عربي با واكنش عجولانه آمريكا به پيروزي حماس چندان مخالف نبودند. به تعبير آنها پيروزي حماس به معناي پيروزي اخوان المسلمين يا ديگر گروه ها و جنبش هاي اسلامگرايي است كه تهديد كننده حاكميت اين دولت ها هستند. دولت بوش بعد از آنكه از سرنگوني حماس از طريق تحت فشار گذاشتن فلسطيني ها نااميد شد دست به اقدامات تهاجمي و غير دمكراتيك تر زد. وقتي مذاكرات براي تشكيل دولت آشتي ملي فتح و حماس با شكست رو به رو شد دولت بوش تصميم گرفت طرف مورد حمايت خود (فتح) را تا بن دندان مسلح كند.
بعد از آنكه از هيچ كدام از اين سياست ها براي آمريكا سودي حاصل نشد و جنگ عراق هم سرنوشتي مانند ويتنام پيدا كرد، دولت بوش هم مانند ديگر ابر قدرت هايي كه با شكست رو به رو مي شوند به دنبال گسترده كردن درگيري  رفت. فشار به ايران هم بخشي از همين استراتژي است. اكنون دولت بوش براي همراه كردن عرب ها با خود در اعمال فشار به ايران در يك سال باقي مانده از عمر اين دولت، قصد دارد بار ديگر بر روي موضوع فلسطين متمركز شود. پرسشي كه اكنون وجود دارد اين است كه اين بار دولت هاي عربي با چه چيز راضي مي شوند؟ آيا مانند گذشته و پيش از جنگ عراق، فقط چند سخنراني و ژست صلح طلبانه آنها را راضي مي كند؟ اين بار تفاوت در اينجاست كه فلسطيني ها بايد شاهد پايان درگيري و اشغال باشند و دولت هاي ميانه روي عرب و از آن مهمتر آمريكا هم خواستار آن است كه مسئله فلسطين حداقل تا وقتي آنها به هدفشان در ايران برسند، آرام بماند.
* رئيس برنامه هاي مؤسسه خاورميانه در واشنگتن
روزنامه لبناني Daily Star

ساخت 28راكتور هسته اي دركشورهاي مختلف
در سال 2005 نزديك به 16 درصد برق دنيا از 440 راكتور هسته اي تأمين مي شد. براي اين كار به 77 هزار تن اورانيوم نياز بود.در همين حال اكنون 28 راكتور در سراسر جهان در حال ساخت است و براي ساخت 62 راكتور ديگر هم برنامه ريزي شده است. ژاپن قصد دارد تا سال 2010 ، يازده راكتور بسازد.
چين تا سال 2020، 30 راكتور و هند 20 راكتور جديد به راكتورهاي هسته اي خود اضافه خواهند كرد. در برنامه  درازمدت انرژي روسيه هم آمده است كه در اين مدت دست كم 42 راكتور جديد هسته اي در اين كشور ساخته خواهد شد. حتي در آمريكا كه در اين روند عقب تر از بقيه حركت مي كند 29 مجوز درخواست ساخت نيروگاه جديد هسته اي در دست بررسي وجود دارد. دانشمندان با استناد به همه اين آمار و ارقام پيش بيني مي كنند كه دنيا تا سال 2050 به 900 نيروگاه هسته اي ديگر نياز خواهد داشت.
منبع: moey ad market

كوتاه از جهان سياست
مداخله پنتاگون در امور بانكي شهروندان آمريكايي
واحد مركزي خبر: پنتاگون سوابق مالي شهروندان آمريكايي را بررسي مي كند.
به نوشته شماره ديروز روزنامه واشنگتن پست در اينترنت، پنتاگون در تلاش براي گسترش نقش اطلاعاتي خود در آمريكا، اقدام به جمع آوري اطلاعات در خصوص سوابق مالي و بانكي شهروندان اين كشور كرده است.
برايان وايتمن سخنگوي پنتاگون گفت كه در اين اطلاعات مالي و بانكي موارد ارزشمندي يافت مي شود كه براي بررسي هاي ضد اطلاعاتي و ضد جاسوسي مفيد است.به نوشته اين روزنامه سازمان سيا نيز از مدت ها پيش چنين مجوزي را داشته است، البته به گفته مقامات اطلاعاتي چنين درخواست هايي از سوي سيا به ندرت صورت مي گيرد و اگر هم صورت گيرد به بررسي جاسوسي خود مقامات سيا مربوط است.

هشدار آ.سه. آن به كره شمالي
خبرگزاري فرانسه: كشورهاي جنوب شرق آسيا در پايان نشست سالانه خود در فيليپين از كره شمالي خواستند تا هر گونه طرح براي انجام دومين آزمايش هسته اي را لغو كند و به نگراني هاي بشردوستانه جهاني درباره  اين كشور توجه كند.مجمع همكاري هاي كشورهاي جنوب شرق آسيا آ.سه. آن از كره  شمالي خواستند تا از انجام آزمايش هاي هسته اي بيشتر خودداري كرده و توافقنامه  غيرهسته اي سازي را كه در سال 2005 به توافق رسيده، به اجرا گذارد و به معاهده عدم توليد و تكثير سلاح هاي هسته اي بپيوندد.اين رهبران بر حمايتشان از تحريم هاي سازمان ملل عليه كره  شمالي پس از انجام آزمايش هاي موشكي  در ماه ژوئيه و آزمايش هسته اي  در نهم اكتبر تأكيد كردند.

آلمان خواستار تصحيح رويكرد اتحاديه اروپا
به آفريقا شد
ايرنا: هورست كوهلر رئيس جمهوري آلمان ديروز در سفري 4 روزه به غنا، از اتحاديه اروپا خواست رويكرد به آفريقا را تغيير دهد و درصدد رفع دوگانگي استانداردهايش در عرصه هايي همچون تجارت و حقوق بشر برآيد.به گزارش خبرگزاري فرانسه كوهلر در مراسم گشايش كنفرانس دو روزه اي تحت عنوان مشاركت آلمان با آفريقا گفت: اين كه ما در اروپا خواستار عدالت هستيم، اما چشم خود را بر روي بي عدالتي ها در آفريقا مي بنديم، اقدامي متناقض و به اين معني است كه بايد رفتارمان را تغيير دهيم.رئيس جمهوري آلمان در جريان اين كنفرانس كه با حضور شماري از سران آفريقا و ??تن از رهبران جوانان ??كشور آفريقايي برگزار شده بود، افزود كه در عرصه اقتصادي نيز نبايد مانع از فرصت هاي فراروي آفريقا شد.
وزير امور خارجه قطر:
بوش بايد پيش از اعلام استراتژي خود با كشورهاي منطقه هماهنگ مي كرد
مهر: وزير امور خارجه قطر با انتقاد از بي اعتنايي بوش به نظرات كشورهاي منطقه در اعلام استراتژي جديد خود در عراق، سياستهاي آمريكا را براي منطقه خاورميانه زيان بخش خواند. به گزارش خبرگزاري رسمي قطر (قنا)، شيخ حمد بن جبر آل ثاني وزير امور خارجه قطر اين مطلب را در جريان كنفرانس مطبوعاتي مشترك با ماسيمو دالما همتاي ايتاليايي خود بيان داشت كه سرگرم ديدار از دوحه است.وزير امور خارجه قطر گفت: معتقدم بسيار مهم است كه دوستان آمريكايي در سياستهاي خود پيش از تصويب آن با كشورهاي منطقه هماهنگي كنند؛ زيرا سياست هاي آنها در وهله اول بر كشورهاي منطقه تاثيرگذار است.وي در پاسخ به سؤالي درباره تأثيرات احتمالي استراتژي جديد جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا درباره عراق بر كشورهاي حوزه خليج فارس گفت: رويدادهاي عراق بر كشورهاي منطقه تأثير گذاشته است و سياست هايي كه سبب اين وضعيت شده، زيان هايي را به منطقه وارد كرده است.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |