سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۰ - Jan 23, 2007
با حضور 61 كشور در بخش هاي مختلف
جشنواره 25 فيلم فجر با آئين بزرگداشت
محرم آغاز مي شود
تنديس ويژه مصطفي عقاد به بهترين فيلم با موضوع پيامبر اهدا مي شود
عكس:عليرضا بني علي
011340.jpg
گروه ادب و هنر- بيست وپنجمين جشنواره بين المللي فيلم فجر از روز 12 بهمن ماه با برگزاري آئين بزرگداشت ماه محرم با حضور هنرمندان در تالار وحدت ، رسما آغاز مي شود.
عليرضا رضاداد دبير اين جشنواره در نشست رسانه اي كه صبح روز گذشته برگزار شد، با بيان اين مطلب گفت: امسال 61كشور در بخش هاي گوناگون رقابتي و غيررقابتي و نيز در بازار فيلم با حضور ميهمانان در جشنواره فيلم فجر شركت مي كنند. در مجموع در اين رويداد بيش از 240 فيلم بلند سينمايي، كوتاه و مستند از كشورهاي مختلف روي پرده مي رود كه از اين ميان، 51 فيلم بلند ايراني، 115 فيلم بلند خارجي، 15فيلم كوتاه خارجي، 19فيلم كوتاه ايراني، 11 مستند بلند خارجي و دو مستند نيمه بلند، 11مستند بلند ايراني و 23 مستند كوتاه خواهند بود.
رضا داد همچنين اعلام كرد فيلم ها از 13تا 22 بهمن نمايش داده مي شوند و مراسم بزرگداشت سينمايي اين رويداد كه به نكوداشت علي نصيريان و يدالله صمدي اختصاص دارد، روز 15 بهمن برگزار خواهد شد.
دبير جشنواره از اهداي تنديس ويژه مصطفي عقاد به بهترين فيلم در بخش بين الملل با رويكرد به پيام پيامبر(ص) و به مناسبت سال پيامبر اعظم(ص) خبر داد و گفت: جايزه اين بخش تنديس زيبايي از پرچم پيامبر است. قصد داريم اين بخش را در جشنواره نهادينه كنيم تا اين جايزه به صورت ثابت در دوره هاي آينده جشنواره قرار بگيرد. امسال در اين بخش 9فيلم ايراني و چند فيلم خارجي با هم رقابت مي كنند.
رضاداد درباره وضعيت انتخاب فيلم برگزيده تماشاگران كه خانه سينما امسال مسئوليت آن را برعهده نگرفته گفت: صبح امروز با آقاي ميركريمي مدير عامل خانه  سينما تلفني گفت وگو و تاكيد كردم اين جايزه  كه عامل پيوند مردم و سينماست بايد حفظ شود. در نهايت قرار شد هيات مديره خانه سينما در جلسه اي به بررسي اين موضوع بپردازند و اميدوارم به نتايج مثبتي برسيم.
دبير جشنواره از كشورهاي نروژ، انگلستان، صربستان، اسپانيا، تايلند، فرانسه، آمريكا، ايتاليا، آلمان، هلند، هند، لهستان، سوئيس، ژاپن، برزيل، كره، آرژانتين، عراق، مصر، يونان، فلسطين، قطر، سوئد، مراكش، كوبا، دانمارك، يمن، عربستان سعودي، جمهوري چك، مالزي، قطر، بوليوي، اسلووني، ازبكستان، مكزيك، ليتواني و آفريقاي جنوبي به عنوان كشورهاي حاضر در جشنواره فيلم فجر نام برد.
وي در پاسخ به اين مطلب كه هنوز نگراني هايي در مورد نرسيدن تعدادي از فيلم هاي بخش مسابقه وجود دارد گفت: جدول نهايي فيلم ها روز هفت بهمن ماه اعلام مي شود و شايد برخي تغييرات را در اين بخش داشته باشيم اما امسال اميدواريم به نظم برسيم.
رضاداد همچنين در مورد انتخاب بهترين فيلمنامه اقتباسي گفت: در جشنواره امسال 4يا 5 فيلمنامه اقتباسي داريم و اميدواريم داوران به جمع بندي برسند تا به بهترين فيلمنامه اقتباسي جايزه اي تعلق بگيرد.
دبير جشنواره در ادامه، بخش هاي مختلف اين دوره، را برشمرد و گفت: بخش هاي سوداي سيمرغ ( مسابقه سينماي ايران ) با 26 فيلم بلند سينمايي مسابقه و سه فيلم در بخش خارج از مسابقه، بخش جام جهان نما (مسابقه بين الملل) با 22 فيلم سينمايي، جلوه گاه شرق (مسابقه سينماي آسيا) با 15فيلم، در جست و جوي حقيقت (مسابقه سينماي معناگرا) با 16 فيلم، چشم واقعيت (مسابقه فيلم هاي مستند) با 11 مستند بلند و 23 مستند كوتاه، مسابقه فيلم هاي كوتاه ايراني با 19فيلم كوتاه، مسابقه فيلم هاي كوتاه خارجي با 19فيلم و مسابقه فيلم هاي اول با 17 فيلم از جمله بخش هاي رقابتي جشنواره به شمار مي رود و در اين بخش ها 34 سيمرغ بلورين به برگزيدگان اختصاص مي يابد.
دبير جشنواره با اشاره به بخش هاي جنبي اين رويداد گفت: بخش بزرگداشت ماريو مونيچلي با 13 فيلم، جشنواره جشنواره ها با 16 فيلم، نمايش هاي ويژه مستند با 13فيلم، نمايش هاي ويژه آثار روز با 13 فيلم، سينما و هنرهاي ديگر با 15 فيلم، فيلمسازان نام آور و صدسالگي با 10 فيلم، داد و ستد كلام و تصوير با 10 فيلم و سينماي پايداري با 10 فيلم از جمله بخش هاي غيررقابتي جشنواره بيست و پنجم فجر خواهد بود.
مدير عامل بنياد سينمايي فارابي با بيان اينكه بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر رويكرد ويژه اي به سينماي ملي داشته و در بخش هاي مختلف اين رويداد آثاري با رنگ و بوي ملي از اقليم ها و اقوام مختلف ايراني به نمايش در مي آيد، گفت: در واقع امسال 11 فيلم از جشنواره با ويژگي هاي قوم شناسانه به عنوان رنگين كمان فرهنگ ملي به نمايش در مي آيد كه ويژگي هاي فرهنگ بومي، آداب و رسوم اقوام مختلف را به تصوير مي كشند، ضمن آنكه يك جايزه ويژه نيز به فيلم برگزيده سينماي ملي اهدا مي شود.
رضاداد از اضافه شدن يك سيمرغ به مجموع جوايز جشنواره فيلم فجر خبر داد و گفت: امسال 11 مستند بلند در بخش چشم واقعيت نمايش داده مي شود و بنا به پيشنهاد هيأت انتخاب و با توجه به تعدد مستندهاي بلند متقاضي حضور در جشنواره، تصميم گرفته شد يك سيمرغ بلورين نيز به بهترين فيلم بلند مستند در اين بخش اهدا شود. همچنين ممكن است امسال دو جايزه به فيلم هاي اول اهدا شود.
دبير جشنواره در ادامه با اشاره به سينماهاي نمايش دهنده فيلم ها گفت: فيلم هاي جشنواره امسال در 15 سينما با 19 سالن نمايش فيلم به نمايش در مي آيند كه اين سالن ها عبارتند از: عصر جديد 1،۳،۲، آفريقا، استقلال، سپيده، آستارا، فرهنگ، سروش، صحرا، جمهوري، پايتخت، اريكه ايرانيان، فردوسي، فلسطين، موزه سينما و مجموعه فرهنگي آسمان، كه هماهنگي لازم براي آماده سازي سينماهاي جشنواره در حال انجام است و از روز 19 دي ماه نيز فعاليت هاي مربوط به سيستم هاي حفاظتي آثار جشنواره آغاز شده و پيش بيني مي شود كه اين اقدامات تا چهارم بهمن ماه پايان يابد. امسال جشنواره به طور همزمان در شيراز هم برگزار مي شود. قرار بود شهرك انديشه هم ميزبان اين رويداد هنري باشد كه به دليل آماده نبودن تاكنون اين امر منتفي است. داوران بخش مسابقه  سينماي ايران نيز امروز معرفي مي شوند. امسال همچنين 25عنوان كتاب همزمان با اين رويداد در دو بخش كتاب هاي تخصصي سينمايي و كتاب هاي معناگرا منتشر خواهد شد.
رضاداد همچنين با اشاره به برگزاري دهمين بازار فيلم و برنامه هاي تلويزيوني ايران در مركز آفرينش هاي هنري كانون پرورشي فكري كودكان و نوجوانان كه طي روزهاي 15 تا 19 بهمن ماه برگزار مي شود، اظهار داشت: در اين بازار 220 ميهمان خارجي از تهيه كنندگان، پخش كنندگان و خريداران فيلم به همراه نمايندگان جشنواره هاي مهم بين المللي از 47 كشور جهان در بيش از۵۰ غرفه خارجي و 30 غرفه ايراني آثار خود را عرضه مي كنند. اميدوارم امسال استقبال بهتري را از اين بخش شاهد باشيم.
فعاليت هاي اجرايي برگزاري جشنواره بين المللي فيلم فجر و پيش فروش بليت هاي اين رويداد در سينما فلسطين از امروز رسماً آغاز مي شود.

برگزيدگان تصوير سازي سوره هاي قرآني معرفي شدند
گروه ادب و هنر- برگزيدگان مسابقه تصوير سازي سوره هاي قرآني طي مراسمي در موزه هنرهاي ديني امام  علي(ع) معرفي شدند.
در رشته تايپو گرافي كاظم خراساني، حامد زارع، رضا محبوبي و سيد جواد ميرحسيني در رشته طراحي پوستر حسين بياري، مهدي خليل پور، هاجر سليمي نمين و بابك رشوند و در رشته تصوير سازي حسين اوسيوند، معصومه توحيدلو و محمد باقر خسروي با كسب رتبه هاي برتر لوح تقدير و پنج ربع سكه بهار آزادي جايزه گرفتند.
مرتضي توكلي، عليرضا ميرزايي و حميدرضا صائبي فريد در رشته مفهومي فضا سازي و زهرا شير خانزاده، مونا بختياري و امير ابراهيمي در بخش نقش برجسته لوح تقدير و يك ربع سكه بهار آزادي كسب كردند. الهام طاهريان و مينا محمد بيگي با لوح تقدير و يك ربع سكه بهار آزادي در رشته حجم برگزيده شدند و لوح تقدير و يك ربع سكه بهار آزادي به نرگس حاتمي موحد در رشته تصويرسازي و ميرابوالفتح صحيحي اسكويي در رشته خط گرافيك نيز اهدا شد.حبييب الله صادقي مصطفي گودرزي و صداقت جباري هيأت داوران مسابقه تصويرسازي سوره هاي قرآني را تشكيل مي دادند.

هنر عاشورايي ميراث گرانبار فرهنگ
دوستداران اهل بيت است
011343.jpg
گروه ادب و هنر- محمدحسين صفار هرندي در پيامي به سومين همايش سراسري آئين هاي عاشورايي، هنر عاشورايي را ميراث گرانبار فرهنگ دوستداران اهل بيت دانست كه همواره عزت و شرف و سربلندي را در مخاطبان بيدار مي سازد و بايد هر بار غني تر و شورانگيزتر به مخاطبان عرضه شود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين پيام آورده است: راه كاروان عشق پيوسته از ميان گذرگاه هاي تاريخ مي گذرد و هركسي در هر زمان به اين صلا لبيك گويد، از ملازمان قافله سالار كربلاست. جاي بسي خوشوقتي است كه ديگربار همپا با شورآفريني هاي مردمي در آئين سوگواري ماه محرم به همت والا و ذوق هنرمندان متعهد و سختكوش هنرهاي نمايشي كشور، سومين همايش سراسري آئين هاي عاشورايي به شيفتگان ايران اسلامي ارزاني مي شود. اين جريان فرهنگي برآمده از دل هاي هنرمندان اكنون به سنتي مستحكم در كنار آئين هاي سوگ و عزا از منظر و زبان زنده نمايش و آئين به جريده هنرهاي نمايشي كشور پيوند خورده است.رويكرد هنرمندان تئاتر كشور طي ساليان اخير به مضامين معنوي و مذهبي نشان از تعلق و عشق آنان به اين جلوه هاي معرفتي دارد كه هويت بخشي نويني را با رجوع به معارف ديني و ضرورت هاي دين باوري به جامعه امروزي نويد مي دهد. بي شك ما با همين شناسنامه و هويت  بايد در جهان، حضوري ارزشي داشته باشيم: مردم ما با دين و آئين آنچنان آميخته اند كه آثار آن را در فرهنگ آنان به وضوح مي توان مشاهده كرد. هنر ايراني اسلامي همواره رنگ و بو و صبغه اي مذهبي و معنوي داشته و به منزله يك نمايش زيباشناسانه تلقي شده است.كشف رمز و راز نهفته در اين فرهنگ و جوهر معاني در اين مقوله الهي و حضور توأم با معرفت در اين راه جاودانگي و بقاي آن را تضمين خواهد كرد. هنر عاشورايي ميراث گرانبار فرهنگ دوستداران اهل بيت (ص) است كه همواره عزت و شرف و سربلندي را در مخاطبان بيدار مي سازد و به همين دليل بايد آن را هربار بسي غني تر و شورانگيزتر از پيش به محضر مخاطبان عرضه كرد.

يك هفته با موسيقي
آواهاي روح نواز
گروه ادب و هنر- اهداي مدال موتسارت به شجريان، نشست نقد نغمه و بررسي كنسرت هاي موسيقي ملل، انتشار مرثيه هاي عاشورايي با عنوان ني نامه خورشيد، بررسي وضعيت نوحه خواني با حضور مجيد كياني، داود گنجه اي، ايرج يغمايي و صادق آهنگران، پخش دو قطعه موسيقي با عنوان ني نواز عشق و ياد حسين ، تأليف فرهنگنامه موسيقي به همت هوشنگ جاويد و اجراي كنسرت جاده ابريشم در مركز هنري هاپكينز آمريكا توسط كيهان كلهر و سيامك آقايي از مهم ترين رويدادهاي هفته در عرصه موسيقي بود.
محمدرضا شجريان كه به همراه گروهش به پاريس سفر كرده بود، پس از اجراي كنسرت در سالن شماره يك يونسكو مدال موتسارت را از مدير كل يونسكو دريافت كرد. اين مدال هر دو سال يك بار به هنرمندي كه در زمينه موسيقي دستاورد برجسته اي داشته باشد و يا در آموزش موسيقي فعاليت ويژه و منحصر به فردي داشته باشد، اهدا مي شود.
شجريان گذشته از اجراي برنامه در حضور نمايندگان سراسر جهان، يك شب نيز براي عموم مردم در سالن يونسكو كنسرت برگزار كرد. مجيد درخشاني، سعيد فرج پور، محمد فيروزي و همايون شجريان در اين برنامه شجريان را همراهي كردند.
موسسه نغمه شهر وابسته به سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران هفته گذشته در نقشي به ارزيابي اجراهاي اخير اركستر ملل پرداخت. در اين نشست كه با حضور پيمان سلطاني رهبر اركستر ملل، سياوش بيضايي آهنگساز و عليرضا جواهري منتقد در فرهنگسراي شفق برگزار شد، كنسرت هاي اجرا شده در تالار وحدت و سالن وزارت كشور مورد نقد و تحليل قرار گرفت.
سياوش بيضايي درباره انتخاب آثار گفت: قطعاتي كه اركستر ملل انتخاب مي كند براساس مرامنامه آن است و اركستر ملل مي خواهد ملل گوناگون را به هم پيوند دهد و اجراي يك قطعه از يك ملت با سازهاي يك ملت ديگر بين ملت ها پيوند ايجاد مي كند.
وي در مورد سرود معبد دلفي و منابعي كه براي تنظيم سمفوني نفت در اختيار داشتند سخن گفت و با اشاره به طولاني شدن تكنوازي كيوان ساكت در اين سمفوني، دليل آن را كمبود وقت براي تمرين دانست، اما كيوان ساكت كه در اين جلسه حظور داشت اجراي خود را در اين كنسرت منطبق با راهنمايي و تنظيمات سياوش بيضايي خواند.
از آغاز هفته به مناسبت ماه محرم و سوگواري ايام عاشورا وضعيت نوحه و مضامين مذهبي و مرثيه هاي عاشورايي در راديو فرهنگ مورد نقد و بررسي قرار گرفته است. اين برنامه مي كوشد ويژگي هاي يك نوحه و مرثيه خوب را براي مخاطبان تشريح كند و نمونه هاي فاخر آن را معرفي كند.
رضا مهدوي سردبير اين برنامه مي گويد در حال حاضر وضعيت نوحه خواني كشورمان چندان درخور توجه نيست، بنابراين سعي خواهيم كرد در 5 برنامه تا پايان دهه اول ماه محرم آن را با حضور كارشناسان مربوطه چون آهنگران، وي پير، سليم موسوي، حسين كاظميان، جابر عناصري، ميرزايي، ايرج يغمايي، مجيد كياني، داود گنجه اي، حاتم عسگري، جاويد، سراج و اكبر ايراني قمي بررسي كنيم. اين برنامه كه چهار مضراب عنوان دارد، شنبه ها، دوشنبه ها و پنج شنبه ها از ساعت 9 تا 11 پخش مي شود.
هوشنگ جاويد پژوهشگر موسيقي كه در سال هاي گذشته مسئوليت برگزاري چندين همايش و جشنواره موسيقي نواحي و آييني را برعهده داشته، اين هفته اعلام كرد فرهنگنامه موسيقي مذهبي ايران را منتشر خواهد كرد. او كه چهار كتاب در اين زمينه منتشر كرده و كتاب آواهاي روح نواز را نيز زير چاپ دارد، مي گويد: در حال حاضر مقالاتي با عناوين چاوش خواني، منقبت خواني، نعت خواني و ذكرخواني را براي جلد اول اين مجموعه آماده كرده ام كه به زودي به چاپ سپرده خواهد شد.

برگزيدگان گلدن گلوب در صدر جدول فروش
011346.jpg
مهر:اعلام جوايز گلدن گلوب نه تنها در داخل آمريكا بلكه در سطح بين المللي به فيلم هايي مانند "بابل"، "دختران رويايي" و "آخرين پادشاه اسكاتلند" كمك كرد تا جايگاه خود را در جدول فروش بهبود بخشند.
"بابل" در نخستين هفته نمايش در بريتانيا در 130 سالن حدود 2/1 ميليون دلار و در برزيل در 58 سالن 360 هزار دلار فروخت. در همين حال، "دختران رويايي" در استراليا حدود يك ميليون دلار و در نيوزيلند 142 هزار دلار فروش داشت. "بابل" با 3/4 ميليون دلار در 828 سالن مجموع فروش خود را به 1/44 رساند كه تقريبا دو برابر فروش اين فيلم در داخل آمريكاست.
مدت كوتاهي بعد از اعلام نام مارتين اسكورسيزي به عنوان برنده گلدن گلوب بهترين كارگرداني، "مردگان" در اولين هفته اكران در ژاپن در 370 سالن 4/2 ميليون دلار فروخت. فروش تريلر جنايي اسكورسيزي در 32 كشور ديگر هم 6/1 ميليون دلار بود تا فروش بين المللي آن به 4/131 ميليون دلار و مجموع فروش آن ـ با احتساب بازار آمريكاي شمالي ـ به 253 ميليون دلار برسد. در بريتانيا هم "آخرين پادشاه اسكاتلند" به لطف گلدن گلوب بهترين بازيگر مرد براي فورست ويتكر، در 247 سالن تقريبا 4/1 فروخت.
"شب در موزه" با بازي بن استيلر با 4/14 ميليون دلار فروش در 3400 سالن براي چهارمين هفته فيلم پرفروش در سطح بين المللي شد. فروش جهاني "شب در موزه" كه مثل "كازينو رويال" چهار هفته صدرنشين جدول فروش بين المللي شده به 380 ميليون دلار رسيده است. حضور موفق فيلم استيلر در گيشه باعث شد آمار فروش بين المللي اين هفته تقريبا برابر با موعد مشابه سال قبل باشد كه "وقايع نگاري نارنيا: شير، جادوگر و كمد" 3/13 ميليون دلار فروخت. "شب در موزه" در بريتانيا در 460 سالن 7/2 ميليون دلار فروخت ـ 30 درصد كمتر از هفته قبل ـ و چهارمين فيلم پرفروش هفته شد. بازار آلمان و برزيل هم هر كدام 7/1 ميليون دلار ديگر براي اين فيلم به همراه داشت."در جستجوي خوشبختي" با بازي ويل اسميت با 13 ميليون دلار دومين فيلم پرفروش هفته در سطح بين المللي بود. فيلم بيشترين ميزان فروش را به ترتيب در ايتاليا، بريتانيا و آلمان داشت: 8/3 ميليون دلار در ايتاليا، 6/3 ميليون دلار در بريتانيا و 2/3 ميليون دلار در آلمان.سومين فيلم پرفروش هفته "راكي بالبوا" سيلوستر استالونه بود كه در 1164 سالن تقريبا 2/11 ميليون دلار فروش داشت كه 9/6 ميليون دلار آن در بريتانيا حاصل شد. ايتاليا با 6/1 ميليون دلار و اسپانيا با 4/1 ميليون دلار جايگاه دوم را داشتند.
تريلر "آشناپنداري" همچنان در گيشه موفق است. فروش فيلم در 3288 سالن در 42 كشور 8/6 ميليون دلار بود. فيلم دنزل واشنگتن تاكنون 89 ميليون دلار فروخته و پيش بيني مي شود با آغاز نمايش اين فيلم در چين و ژاپن، فروش آن از مرز۱۰۰ ميليون دلار بگذرد."كازينو رويال" دانيل كريگ اين هفته در 51 كشور 4/5 ميليون دلار ديگر فروخت و فروش بين المللي خود را به 400 ميليون دلار رساند كه 3/103 ميليون دلار آن متعلق به بريتانياست.
"تعطيلات" (2/4 ميليون دلار)، "ايراگون" (1/4 ميليون دلار)، "خوش قدم" (4 ميليون دلار) و "جواهرات خونين" (1/3 ميليون دلار) ديگر فيلم هاي پرفروش اين هفته بودند.

عشقه رحمانيان روي صحنه تئاتر شهر
گروه ادب و هنر-نمايش عشقه به نويسندگي و كارگرداني محمد رحمانيان اين هفته در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روي صحنه است. واحد اطلاع رساني مجموعه تئاتر شهر اعلام كرد عشقه كه به مناسبت سال پيامبر اعظم توليد شده، هر شب ساعت 30/19 ميزبان علاقه مندان تئاتر است.
در تالار قشقايي مرگ فروشنده آرتور ميلر به كارگرداني نادر برهاني مرند ساعت 45/19 روي صحنه مي رود. نمايش تهران ـ پرندك نوشته مهرداد راياني مخصوص به كارگرداني سپيده نظري پور ساعت 18 پذيراي دوستداران تئاتر در تالار سايه خواهد بود.
در تالار كوچك هم نمايش خواب ديدم پاره هاي ماه چون پر مي بارد نوشته طلا معتضدي به كارگرداني مريم معيني ساعت 30/19 روي صحنه مي رود. تالارهاي مختلف مجموعه تئاتر شهر از هشتم بهمن ماه ميزبان نمايش هاي شركت كننده در سومين همايش سراسري آئين هاي عاشورايي مي شوند.

تجديد چاپ قيام حسين ع نوشته سيد جعفر شهيدي
ايسنا: كتاب قيام حسين ع به قلم سيدجعفر شهيدي به چاپ سي وهفتم مي رسد. اين اثر قرار است به همراه كتاب هاي زندگاني امام صادق ع ، زندگاني فاطمه زهرا س و خلاصه  قيام حسين ع براي نوبت هاي سي وهفتم، هشتم، هشتم و يازدهم توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامي تجديد چاپ شود. همچنين نهج البلاغه   با شرح شهيدي ازسوي شركت انتشارات علمي - فرهنگي در حال انتشار براي بيست وهفتمين بار است. شرح ديوان خاقاني نيز در اين مركز فعلا در مرحله  نسخه برداري قرار دارد. از ديگر آثار سيدجعفر شهيدي كه هم اكنون علاوه بر فعاليت در موسسه  لغت نامه  دهخدا، به تدريس براي دانشجويان دوره  دكتري ادبيات فارسي نيز مي پردازد، به از ديروز تا امروز ، شرح مثنوي ، زندگاني علي بن الحسين ع ، خلاصه  زندگاني علي بن الحسين ع و خلاصه زندگاني علي از زبان علي ع مي توان اشاره كرد.

اخبار كوتاه
برترين هاي سفال و سراميك: فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي ايران با داوري و انتخاب آثار برتر هشتمين دو سالانه بين المللي سفال سراميك و آبگينه به 8 تن از برگزيدگان لوح تقدير اهداء خواهد كرد. اين اقدام در راستاي حمايت از هنرمندان اين عرصه و تشويق آنان به افزايش توليدات خلاقه هنري در اين مسير صورت مي گيرد.

حكايت آن زن خوشخبت در راه آلباني: نمايش حكايت آن زن خوشبخت نوشته كبري ملانژاد با كارگرداني فرهاد شريفي براي اجرا به جشنواره  بين المللي آلباني دعوت شد.   اين نمايش كه چندي پيش در جشنواره بلاروس به صحنه رفت و به عنوان كار برگزيده شناخته شده بود، طبق اعلام دست اندركاران اين نمايش از سوي مسوولان اين جشنواره به تئاتر آلباني نيز معرفي شده بود، كه دعوت نامه رسمي آن به تازگي به گروه رسيده است. حكايت آن زن خوشبخت نمايش تك نفره اي كه با بازي فريده سپاه منصور اجرا مي شود و در طول اثر نيز دكلمه هايي با صداي ژاله علو پخش مي شود. قطعات موسيقيايي اين نمايش نيز منتخبي از كارهاي محمود نوري است.

مراسم چهلمين روز درگذشت ايرج زند: مراسم چهلمين روز درگذشت ايرج كريم خان  زند در دو موزه  هنر معاصر در تهران، برگزار مي شود. اين دو مراسم   همراه با سخنراني هايي درباره  زند و ويژگي هاي آثارش، پنجم بهمن ماه جاري در محل موزه  امام علي ع و شانزدهم همين ماه در موزه  هنرهاي معاصر تهران، تدارك ديده شده است. قرار است با برگزاري اين مراسم، مجموعه  آثار حجمي ايرج كريم خان زند در موزه  هنرهاي معاصر تهران، به همراه نمايشگاهي از عكس هاي انقلاب اسلامي ايران به نمايش گذاشته شوند.

انتشار نمايش نامه هايي از هارولد پينتر: ترجمه  چند عنوان از نمايش نامه هاي هارولد پينتر ـ نمايش نامه نويس انگليسي و برنده  نوبل ادبي ـ منتشر مي شوند.   كتاب خيانت و دو نمايش نامه  ديگر كه سه نمايش نامه  خيانت ، خاكستر به خاكستر و زبان پشت كوهي را شامل مي شود، با ترجمه  شعله آذر توسط نشر مفيد منتشر خواهد شد. نمايش نامه  اول تاكنون در ايران ترجمه و منتشر نشده است.

در دفاع از كتاب فلسطين؛ صلح، نه تبعيض نژادي : جيمي كارتر ، رئيس جمهوري اسبق آمريكا كه براي نوشتن كتاب فلسطين؛ صلح، نه تبعيض نژادي آماج انتقادات و موضع گيري ها قرار گرفت، در دفاع از كتاب خود اعلام كرد: با وجود تمامي اين انتقادات، هنوز هم مي گويم كتابم جز حقيقت نيست. كارتر در حاشيه  يك سمپوزيوم سه روزه در دانشگاه جورجيا گفت: بعد از نوشتن كتاب،  همه مرا دروغگو، متحجر، سارق ادبي و ترسو خطاب كردند. اما  اين اهانت ها و اتهامات نمي توانند اين حقيقت را كمرنگ سازند كه كتاب من درست است و نوشتن آن يك ضرورت بود. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، پس از انتشار كتاب فلسطين؛ صلح، نه تبعيض نژادي 14 نفر از اعضاي هيات مشاوره  مركز كارتر استعفا كردند. اين افراد به همراه منتقدان بسياري، مدعي شدند كتاب كارتر انتقاد ناحق از اسرائيل است. كارتر در پاسخ به اين ادعا گفت: حتي يك نفر از منتقدان من نمي توانند با مباحث اصلي كتاب كه همان شكنجه و سركوب وحشتناك مردم فلسطين است، مخالفت كنند. كتاب فلسطين؛ صلح، نه تبعيض نژادي هم اكنون يكي از 10 كتاب پرفروش سايت آمازون در بخش غيرداستان است.

نامزدهاي منتقدان كتاب: نامزدهاي جوايز سالانه انجمن ملي منتقدان كتاب معرفي شدند. آثار رمان نويسان معروف كورمك مك كارتي، ريچارد فورد و ديو ايگرز كه همگي پائيز گذشته در جوايز ملي كتاب ناكام بودند، به فهرست نهايي بخش داستاني سي و سومين دوره جايزه سالانه انجمن ملي منتقدان كتاب راه يافتند. از ديگر نامزدهاي اين بخش مي توان به ميراث شكست نوشته كايران دسايي، برنده جايزه من بوكر بريتانيا در سال 2006 و نيمه يك خورشيد زرد اثر چيماماندا نگازي آديچيه اشاره كرد.

ديدگاه علما وكارشناسان درباره كيفيت برگزاري عزاداري
شأن اهل بيت را رعايت كنيم
011406.jpg
011409.jpg
گروه ادب و هنر- با آغاز ماه محرم و ايام عزاداري امام حسين(ع)، موج انتقاد از شيوه هاي عزاداري مرسوم به ويژه در دسته ها و هيئت هاي بزرگ و كوچك پايتخت، شكل گسترده تري به خود گرفته است.
اين انتقاد كه در دو سه سال گذشته، بيش از هميشه مورد توجه كارشناسان، علما و مسئولان نظام قرار گرفته، به تمام جلوه هاي سوگواري محرم كشيده شده و بحث  ها و ديدگاه هاي گوناگوني را موجب شده است. اما ويژگي  اصلي و ترجيع بند تمام مباحث، اين پرسش است كه چقدر شيوه هاي عزاداري مرسوم و كيفيت مراثي، نوحه ها و ... مورد استفاده در دسته ها و هيئت ها با ذات قيام عاشورا همخواني داشته و شأن ائمه اطهار (عليهم السلام) در آن ها رعايت مي شود؟
متأسفانه آنچه اخيراً در برخي از مجالس ديده مي شود، آن است كه از بعد ملكوتي امامان و مناقب معنوي آنان گفته نمي شود و صرفاً سخن از توصيف چشم و ابروي اهل بيت است؛ همان كه مورد نقد مقام رهبري نيز قرار گرفت.
ايشان مي فرمايد: ... اطلاع پيدا كردم بعضي از خوانندگان جلسات مداحي از مدح ها و تمجيد هاي بي معنا استفاده مي كنند كه گاهي هم مضر است. فرض كنيد راجع به حضرت ابا الفضل صبحت مي شود، بنا كنند از چشم و ابروي آن بزرگوار تعريف كردن، مثل قربون چشمت بشم، مگر چشم قشنگ در دنيا كم است؟ مگر ارزش ابا الفضل به چشم هاي قشنگش بوده؟ ... اينها سطح معارف ديني ما را پايين مي آورد . اين اتفاق در استفاده از شمايل هاي منتسب به ائمه اطهار نيز به وفور استفاده مي شود. تصاويري جعلي كه هيچ سندي درباره صحت و سقم آن وجود ندارد. اما آنچه فراگير شده، متأسفانه استفاده  نابه جا از موسيقي هايي است كه مناسبتي با اين مجالس ندارد.
هوشنگ جاويد ، پژوهشگر موسيقي آييني كه سال 1380 با مقاله مداحي، چگونه؟ به اين موضوع پرداخت، در پاسخ به اين پرسش مي گويد: نوحه گران در گذشته نه چندان دور، تا حدود 50 سال گذشته، مؤلف بودند، زيرا موسيقي آوايي ما را با تمام جوانب آن مي شناختند، اما در دوره معاصر، شايد به علت وحشتي كه از واژه موسيقي پيش آمد، نوحه خوان ها به جاي تأليف، يعني به كارگيري برداشت هاي فني خود از كلمه، تنها به تقليد روي آورده اند؛ به اين معنا كه شعر را بر آهنگ هايي كه از رسانه ها شنيده اند سوار مي كنند؛ آن هم آهنگ هايي كه عموماً بسيار سخيف هستند.
جاويد درباره اشعاري كه در دسته هاي عزاداري و مداحي ها استفاده مي شود، معتقد است: بار كلامي مداحي در سال هاي گذشته افت كرده است؛ شايد اين خود به اين علت باشد كه نوحه سرايان ما، پايين ترين سطح نوحه را براي كار خود انتخاب كرده اند كه به آن مداحي مي گوييم.
اسماعيل اميني، عضو شوراي عالي شعر در مركز موسيقي صدا و سيما بيش از هر چيز بر رعايت شأن ائمه اطهار تأكيد دارد: مهم ترين چيز به اعتقاد من اين است كه در نوحه خواني ها چه در ملودي، چه در محتوا و چه در اجرا، شأنيت ماجراي عاشورا رعايت شود.
اميني موضوع را اين طور توضيح مي دهد: وقتي ما منقبت خواني و مداحي مي كنيم، لازم است تواضع لازم را در همه موارد و جنبه ها رعايت كنيم. اما در حال حاضر، متأسفانه در بسياري مواقع اين شأنيت ديده نمي شود. مثلاً شكل اجرا، گاهي به جاي حالت حزن و اندوه، حالت هايي تهاجمي يا حتي طرب انگيز ديده مي شود كه فاجعه است.
اميني درباره ملودي هاي استفاده شده در دسته هاي عزاداري با هوشنگ جاويد هم عقيده است؛ آن چه امروز، شكل غالب ملودي ها را تشكيل مي دهد، استفاده از نازل ترين ملودي هاي مبتذل است. مثلاً ملودي هايي كه در كشورهاي اطراف نظير تركيه، آذربايجان يا كشورهاي عربي در ترانه ها مورد استفاده قرار مي گيرند كه واقعاً تأسف بار است.
هوشنگ جاويد علت گرايش به اين شكل از نوحه سازي را، بي اطلاعي مداحان از موسيقي مي داند: پيش از اين، بسياري از اهالي موسيقي،  نوحه خوان هم بودند، مثل مرحوم بنان، مرحوم تاج اصفهاني يا مرحوم بديع زاده، اما امروز صرف خوش صدايي تقليد از آهنگ هاي مبتذل، براي مداحي كفايت مي كند.
اين پژوهشگر موسيقي درباره استفاده از ساز در دسته ها نيز تنها استفاده از طبل و ني را صحيح دانسته و مي گويد: طبل در دسته هاي عزاداري، جايگاه ويژه اي داشته است، به اين شكل كه يك طبل به عنوان طبل موافق و يكي هم به عنوان مخالف استفاده مي شد. وظيفه اين طبل ها، ايجاد بافت لازم در القاي حال و هواي عزاداري بود و حتي با پارچه هاي سياه و قرمز از يكديگر جدا مي شدند.
جاويد با اظهار تأسف از شيوه هاي امروزي استفاده از ساز در دسته هاي عزاداري، مي گويد: به كارگيري طبل هاي جور واجور امروزي مثل درام، سازهايي چون ارگ، سنج و ... واقعاً فاجعه است و من فكر مي كنم دستگاه هاي فرهنگي بايد موضوع را به طور جدي پيگيري كنند. گذشته از تمام اين موارد، اطلاعات دقيق شاعران اهل بيت و نوحه سرايان نيز براي پيشگيري از انحراف در عزاداري ضروري به نظر مي رسد.
اميني مي گويد: حتماً لازم است كسي كه براي امام  حسين(ع) شعر مي گويد بايد از مقاتل مطلع باشد و تصورات و شرح حال خود را نگويد. متأسفانه بعضي ها، نكاتي را از زبان ائمه و خانواده هاي اهل بيت مي گويند كه تصورات خودشان است. اين موضوع با توجه به اين كه بسياري از مردم، اين نكات را به طور كامل قبول مي كنند، ضربه جبران ناپذيري به فرهنگ عاشورا وارد مي كند.
اين اظهار نظرها وقتي در كنار ديدگاه مراجع تقليد و علماي بزرگ كشور قرار مي گيرند، اهميت بيشتري يافته و هشدار دهنده تر به نظر مي رسند. تقريباً همه علماي بزرگ كشور در آستانه ماه محرم، درباره انحراف و اغراق هاي ناپسند در شيوه هاي عزاداري، رهنمودهايي را مطرح كرده اند كه نشان از اهميت اين موضوع دارد. حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني هم در پيامي كه به همايش مداحان فرستاد، تأكيد كرد، مداحان از اشعار غلو آميز و صوفيانه و بيان مطالب سست و خرافي پرهيز كنند.
آيا امسال نيز شاهد تكرار اين ناهنجاري ها خواهيم بود يا عزاداري ها به شكل معقول و با توجه به شأن ائمه اطهار برگزار مي شود؟ پاسخ به اين سؤال را به عهده مسئولان فرهنگي مي گذاريم.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |