سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۰ - Jan 23, 2007
هواي شهر هاي آلوده پاك مي شود
توقف خودروهاي فرسوده در 8 شهر آلوده
011370.jpg
گروه شهري- خودروهاي فرسوده چه سهمي در آلودگي هواي كلان شهرها به ويژه كلان شهر تهران دارند؟ هر چه هست نمي توان منكر سهم قابل توجه آلودگي ناشي از تردد خودروهاي فرسوده در تهران شد.
به ويژه آن كه بر اساس آمارهاي متعدد سالانه قريب به 8 هزار شهروند قرباني هواي آلوده اي مي شوند كه گريزي از آن ندارند. كودكان، سالمندان و بيماران مبتلا به بيماري هاي ريوي و قلبي بيشترين قربانيان اين عامل مرگ و ميرند.
اين در حالي است كه هنوز مسئولان دست اندركار تهران بزرگ نتوانسته اند راهكاري عملي براي گره گشايي از اين معضل ارائه كنند. نه طرح زوج و فرد و نه اجراي دوربرگردان و نه حذف چراغ هاي راهنمايي و رانندگي هيچ كدام نتوانسته  است به ياري مسئولان بشتابد. گويي اين معضل حل نشدني، بايد در دستور كار هر مديري قرار بگيرد كه بر صندلي قرمز در خيابان بهشت تكيه مي زند.
پرسشي كه مطرح است اين است كه به راستي افتخار گره گشايي از اين معضل نصيب كدام مدير شهري كلان  شهر تهران مي شود و آيا اصولاً روزي فرا خواهد رسيد كه شهروندان تهراني بدون دغدغه تنفس هواي آلوده از خانه هايشان بيرون بيايند؟شهري كه در آن، شبكه حمل و نقل عمومي تا آن حد گسترش يافته باشد كه شهروندان به دلخواه، استفاده از خودروهاي عمومي را به شخصي ترجيح دهند.
مجري طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده به ايسنا،گفت: 53هزار خودرو فرسوده تاكنون از رده خارج شده است. مهندس فاطمي افزود: تاكنون 133هزار متقاضي در طرح جايگزيني به بانك معرفي و 90 هزار نفر اعتبارسنجي شده اند و به 25 هزار نفر خودروي جايگزين نيز تحويل شده است.
وي با اشاره به اينكه خودروسازان موظفند تا پايان مهلت قانوني، اين طرح را به اتمام برسانند، در خصوص فروش نقدي خودروهاي فرسوده گفت: اين طرح هم اكنون در قالب متمم بودجه سال 85 به مجلس ارائه شده كه 15 روز پس از ابلاغ به دولت اجرايي مي شود.
امسال۳۰هزار خودرو فرسوده
خريداري و اسقاط مي شود
به گفته مجري طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده حدود 30 هزار خودروي فرسوده امسال در صورت تصويب مجلس از مالكان خريداري و اسقاط مي شود.
وي با اشاره به اينكه شركت سايپا 8 و ايران خودرو 19 اولويت را براي مراجعه مالكان خودروهاي فرسوده در نظر گرفته بود، افزود: بر اساس اعلام شركت ايران خودرو تمامي 19اولويت كه متقاضي خودروهاي وانت ، سمند و پژو باشند مي توانند امسال از طرح جايگزيني برخوردار شوند و فقط براي خودروي روآ اولويت بندي وجود دارد. مجري طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده گفت: با توجه به اينكه در سال آينده هنوز مشخص نيست كه تسهيلاتي براي جايگزيني در مجلس تصويب مي شود، به مالكان خودروهاي فرسوده پيشنهاد مي كنيم در طرح فروش نقدي شركت كنند.
اعلام شعب 4 بانك جديد براي مراجعه مالكان خودروهاي فرسوده
مديركل محيط زيست استان تهران نيز با اشاره به اينكه شمار خودروهاي جايگزين در طرح خروج خودروهاي فرسوده يك چهارم توليد خودروسازان است گفت: بر اساس آخرين آمارها سهميه بانك ملت 125 هزار متقاضي بوده كه 133 هزار نفر به اين بانك معرفي شده اند و در راستاي حل اين مشكل وزارت كشور با عقد قرارداد با ساير بانك ها براي بانك سپه و تجارت هر كدام 25هزار و صادرات و ملي 35هزار سهميه تعيين كرده كه هم اكنون اين بانك ها در حال مشخص كردن شعب مراجعه مشتريان خود هستند. وي با اشاره به اينكه 370هزار متقاضي در طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده ثبت نام كرده اند، گفت: كمبود مراكز اسقاط و نيرو نيز موجب مشكلاتي در اجراي اين طرح شده بود كه هم اكنون با افزايش مراكز اسقاط به 68مركز اين مشكلات برطرف شده است. مديركل محيط زيست استان تهران به مشكل مخازن سوخت گاز طبيعي اشاره كرد و يادآور شد: با توجه به اينكه تامين اين مخازن از ابتداي سال 85 بر عهده خودروسازان گذاشته شده، هنوز مشكل تامين آنها حل نشده است. وي با اشاره به قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا گفت: بر اين اساس خودروهاي دودزا اجازه تردد ندارند و سازمان حفاظت محيط زيست در تلاش است تا از تردد خودروهاي آلاينده و فرسوده در 8 شهر آلوده كشور جلوگيري كند. وي در عين حال گفت: اولويت تردد با خودروهاي عمومي است.
۷۰ درصد انتشار گازهاي گلخانه اي
ناشي از سوخت هاي فسيلي است
يك متخصص محيط زيست، اعلام كرد حدود ?? تا ?? درصد از انتشار گازهاي گلخانه اي در ايران ناشي از انرژي و مصرف سوخت هاي فسيلي است. به گزارش ايرنا، دكتر " رضا مرندي" ضمن بيان اين مطلب، تاكيد كرد برنامه هاي جدي براي كاهش مصرف سوخت هاي فسيلي و انتشار گازهاي گلخانه اي در ايران اجرا شود.
اين استاد دانشگاه پيشنهاد كرد سوخت هاي غيرفسيلي نظير بيولوژيكي كه منجر به بروز آلاينده ها در هوا نمي شود، جايگزين سوخت هاي فسيلي شود. به گفته وي، انرژي هاي غيرفسيلي مانند بيوگاز در كاهش آلودگي هوا موثر است، اما تاكنون به صورت عملي از اين سوخت ها در كشور استفاده نشده است. مرندي گفت: هم اكنون استفاده از اين سوخت ها به صورت طرح هاي تحقيقاتي در سازمان بهينه سازي مصرف انرژي، وزارت نيرو و مركز تحقيقات شركت نفت در حال بررسي و مطالعه است. اين متخصص محيط زيست، گفت: سوخت هاي فسيلي باعث افزايش انتشار گازهاي گلخانه اي مي شود.
وي ادامه داد: در كشورهاي توسعه يافته استفاده از سوخت هاي بيولوژيكي توجيه اقتصادي پيدا كرده است.
اين كارشناس گفت: استفاده از سوخت هاي نوين موجب كاهش هزينه ها، بازدهي بيشتر، گستردگي عمل و دستيابي به توسعه پايدار مي شود.
مرندي بيش از ?? درصد سهم آلودگي هوا در كلان شهر تهران را ناشي از خودروها دانست و گفت: همكاري خودروسازان براي تغيير سيستم خودروها كه  امكان استفاده از سوخت هاي ديگر را داشته باشد، ضروري است.
چشم انداز
قرار بود امسال 200 هزار خودروي فرسوده از شبكه حمل و نقل خارج شود، اما تاكنون فقط 10درصد اين مقدار انجام شده است.
اين در حالي است كه روزانه دوهزار خودروي جديد وارد شهر مي شود كه اغلب آنها نيز به واسطه راندمان پايين سوخت، مستعمل نو! تعريف شده اند.
اهمال در خروج خودروهاي فرسوده و سهل انگاري در برابر ورود خودروهاي آلاينده موجب خواهد شد زيستن در تهران به تدريج حتي از آنچه كه هست دشوارتر شود.

اجراي طرح سرشماري زمستاني پرندگان آبزي
011373.jpg
اروميه- خبرنگار همشهري:همزمان با سراسر دنيا برنامه سرشماري پرندگان آبزي در كشور اجرا مي شود.
كارشناس پرندگان دفتر امور حيات وحش و آبزيان سازمان محيط زيست كشور در گفت وگو با خبرنگار ما در ماكو با اعلام اين مطلب گفت: برنامه سرشماري زمستاني پرندگان آبزي همه ساله در ماه ژانويه مصادف با دي ماه در تمام مناطق دنيا و در كشور جمهوري اسلامي ايران اجرا مي شود.
الهه راد با بيان اين كه طرح سرشماري از نيمه دوم دي ماه در كشور آغاز شده است افزود: در بيش از 150 تالاب در كشور كه تحت پوشش مراقبت هاي رسمي محيط زيست قرار دارد، طرح سرشماري پرندگان اجرا مي شود.
وي با اعلام اين كه امسال در طرح سرشماري پرندگان در تالاب هاي كشور از كارشناسان خارجي هم استفاده مي شود خاطرنشان كرد: در 28 استان كشور طرح سرشماري اجرا شده و آمارهاي به دست آمده از طرح سرشماري بعد از جمع بندي در سراسر دنيا به مركز بين المللي تالاب ها براي بررسي و اجراي كارهاي مطالعاتي فرستاده مي شود.

سيستان و بلوچستان
تنها 18 هتل دارد
011376.jpg
ميراث آريا: استان سيستان و بلوچستان با مساحت 187 هزار و 52 كيلومتر مربعي خود و 8?شهرستان، ۲۲ بخش، 31 شهر و 94 دهستان، تنها 18 هتل دارد، يعني در هر هزار كيلومتر مربع از اين استان، يك هتل ديده مي شود.
معاون گردشگري سيستان و بلوچستان با بيان اين مطلب تاكيد كرد:  تنها يك هتل 4 ستاره و يك هتل 3 ستاره در اين استان وجود دارد و بقيه هتل ها در حد يك ستاره و دو ستاره است.
عليرضا شه بخش گفت:  تمركز اين هتل ها بيشتر در زاهدان، چابهار،  زابل و ايرانشهر است. شهر سراوان تنها يك مهمانسراي جهانگردي 2ستاره دارد و هيچ هتلي در آن موجود نيست.
وي افزود: در اين استان 23 ميهمانپذير، 5 مجتمع تفريحي، سياحتي، اقامتي و پذيرايي و 7 دفتر خدمات مسافرتي داراي مجوز بند ب وجود دارد و از اين تعداد دفاتر خدمات مسافرتي تنها يك مورد داراي مجوز بند الف و ب است.
وي تصريح كرد: در آينده نزديك در چابهار يك هتل 5 ستاره به كمك بخش خصوصي و يك هتل 4 ستاره از سوي شركت توسعه گردشگري به بهره برداري مي رسد.

سبك سفر كنيم؛ همچون عشاير
011382.jpg
آناهيتا اميني علوي- عشاير ايراني اقوامي هستند كه در گذر از قرن ها زندگي دسته جمعي، به شيوه اي زيبا و باورنكردني ساختار فرهنگي و اجتماعي قبيله اي خود را حفظ كرده و به عنوان ديدني ترين جاذبه عصر تكنولوژي لقب يافته اند.
توريسم عشايري در ايران مبحث تازه اي ا ست كه همچون هر پديده جديد ديگري با حواشي بسيار همراه بوده و گفت وگوهاي پردامنه اي را در يكي دو سال اخير سبب گشته است. توجه اساسي به اين امر، در واقع ادامه تكميلي سياست هاي دولت در طرح ساماندهي عشاير و از مباحث اصلي برنامه چهارم توسعه است. رسيدگي به مسائل عشاير به طور اخص برعهده سازمان امور عشاير  نهاده شده و اين سازمان با در دست گرفتن كارهاي خدماتي و عمراني، وظيفه زنده  نگه داشتن فرهنگ غني عشاير را به متولي حقيقي آن، يعني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري واگذار كرده است.
محور فعاليت هاي سازمان ميراث فرهنگي در اين بخش، توسعه توريسم عشاير است و كارشناسان سازمان اميدوار هستند به واسطه  آن بتوانند علاوه بر معرفي ارزش والا و تاريخ فرهنگي كوچ، حال و هواي تازه اي نيز بر زندگي صادقانه و تحسين انگيز هموطنان كوچ نشين مان ببخشند.
اين سازمان تاكنون چندين جشنواره و همايش را در اين زمينه برگزار كرده و توانسته است نظر ديگر نهادهاي مربوط و بخش خصوصي را به تقويت زيرساخت هاي ضروري جذب گردشگر در مناطق هدف، جلب نمايد.
تنوع نژادي، اديان گوناگون، گويش هاي متفاوت، جشن ها و بازي هاي محلي، مراسم آييني، رقص، غذاهاي لذيذ، مشاغل سنتي و پوشش هاي رنگارنگ برخي از جلوه هاي فرهنگ چند هزار ساله ايراني  است كه چنين توان بالقوه اي را براي كشور ما به ارمغان آورده است. از اين رو جا دارد قدم هاي بزرگتري را در عرصه صنعت جهاني گردشگري برداريم و سهم شايسته تري را به خود اختصاص دهيم.
اين گونه جذابيت هاي منحصر به فرد گردشگري در صحنه رقابت هاي بين المللي برگ برنده كشورها محسوب مي شود و از اين منظر، توريسم عشايري مي تواند همان كليد طلايي گمشده رونق بازار گردشگري ايران باشد.
ايران مجموعه شگفتي از جاذبه هاي يگانه اجتماعي را در اختيار دارد. اين جاذبه ها شور سفري هيجان انگيز را براي بسياري از فرهنگ دوستان، طبيعت گردان، محققان اجتماعي، ورزشكاران و همه كساني كه به هر نحو خواهان گذراندن تعطيلاتي خاطره انگيز در كشوري متفاوت مي باشند، زنده مي كند. اقوام ايراني پيكره خيالي هزار رنگي هستند كه در نهايت همه يك رنگ دارند؛رنگ ايراني. آنها به پرچم سرخ و سفيد و سبز موطن خود عشق مي ورزند. ايران غايت والاي تفكري فردايي است كه دنياي ما را جهاني سراسر وحدت در نهايت كثرت به تصوير مي كشد.عشاير پاره اي افتخارآميز از تمدن ايران زمين هستند، آنها را به صحنه بياوريم و از تجربيات چند هزار ساله زندگي شان در سفر، براي بهبود صنعت گردشگري كشور بهره مند شويم. از آنها بياموزيم كه چگونه سبك سفر كنيم و همواره در تعاملي سازنده، ظرفيت هاي موجود در طبيعت را كشف كرده، آنان را در زندگي روزمره مان بكار بگيريم. از طبيعت سرد و گرم چشيده شان صبر بياموزيم و لذت واقعي سفر را در پويشي پايدار براي شناخت ناشناخته ها جستجو كنيم.
در دنياي شتاب زده امروزي زندگي هموطنان كوچ نشين ما همچون تمامي مظاهر بشري دستخوش تحولي غيرقابل انكار است. آنها نيز به نوبه خود سهمي از اين دگرگوني خواهند برد.
دور از انصاف است اگر اين را همچون تزريق تكنولوژي به زندگي ساده و بي تكلف ايلياتي تلقي كنيم و آنها را همچون ميراثي فرهنگي در نظر آوريم كه مجاز به انجام هيچ دخل و تصرفي در ساختار زندگي شخصي خود نباشند. بنيان فرهنگي ايل به واسطه پويايي و حيات زنده اش چنين ابهتي يافته است و عزلت دادن ايلياتي راه حفظ فرهنگ كوچ نيست.
در دنياي پرهياهويي كه ممكن است ارزشمندترين ميراث هاي بشري در غوغاي زمانه گم شوند بايد از راه و روش درستي براي حفظ پيشينه افتخارآميز خود استفاده كنيم. تنها شيوه معقول و كارآمد حفظ فرهنگ غني عشايري عرضه اين فرهنگ و تبادل آن با دنياي خارج است.
تعدد فرهنگ ها همواره عامل اصلي گفت و شنود بوده و برگزاري جشنواره هاي كوچ، نمايشگاه هاي صنايع دستي و فروشگاه هاي فرآورده هاي غذايي، مسابقات ورزشي ايلياتي، جشنواره هاي رقص و موسيقي سنتي، برپايي موزه و همچنين احداث اقامتگاه هاي گردشگري در مراتع سرسبز ييلاقي زمينه هاي اين گفت وگو را فراهم مي آورد. با تداوم چنين حركت هايي برپايه برنامه ريزي هاي صحيح و زمان بندي شده مي توانيم در آينده اي نه چندان دور به حضور چشمگير هموطنان كوچ نشين مان در بزرگترين و معتبرترين جشنواره هاي هنري و فرهنگي جهان بيش از پيش افتخار كنيم و كشور ايران را با طبيعت چهارفصل و اقوام گوناگونش در قالب يك قاب واحد زيبا در اذهان جهانيان جاوداني گردانيم.

۲۹۱ رأس گوزن زرد ايراني
در پارك ملي درياچه اروميه
011379.jpg
اروميه- خبرنگار همشهري: مديركل حفاظت محيط زيست استان آذربايجان غربي گفت: 291رأس گوزن زرد ايراني در پارك ملي درياچه اروميه زندگي مي كنند.
كيومرث كلانتري افزود: گوزن زرد ايراني يكي از زيباترين و با ارزش ترين گونه هاي پستاندار مي باشد كه از حدود 50 سال پيش توجه خاص محافل ايراني و بين المللي را به خود جلب كرده است.
وي با بيان اين كه در دو دهه اخير سازمان حفاظت محيط زيست توجه خاصي نسبت به احياي اين گونه با ارزش به عمل آورده اضافه كرد: خوشبختانه گونه اي كه بيم نابودي كامل آن مي رفت هم اكنون در جزيره اشك پارك ملي درياچه اروميه در جمعيت بسيار خوبي تكثير شده و آماده انتقال به زيستگاه هاي اصلي خود در كشور مي باشد.
وي اعلام كرد: به دليل محدوديت هاي مكاني و غذايي، در آينده نزديك اولين گروه از گوزن هاي زرد احياء شده به زيستگاه اصلي خود در حاشيه رودخانه هاي دز و كرخه انتقال و پس از طي دوران قرنطينه، در فضاهاي فنس كشي شده و تحت حفاظت رهاسازي خواهد شد.
كلانتري ادامه داد: تعداد ديگري از استان هاي كشور آمادگي خود جهت تحويل و رهاسازي گونه مذكور در زيستگاه هاي با استعداد را اعلام كرده اند و هم اكنون سرگرم مطالعه و فراهم كردن مقدمات انتقال هستند.
وي تصريح كرد: گوزن زرد ايراني از گونه هاي حمايت شده است و ضرورت دارد كه تحت حفاظت باشد و مورد توجه خاصي قرار گيرد.

ساماندهي پارك هاي جنگلي استان كردستان
ميراث آريا: دومين جلسه كميته طبيعت گردي استان كردستان، با حضور اعضاي آن تشكيل شد.
در اين جلسه مقرر شد با توجه به مصوبه هيأت دولت درباره احداث سه پارك جنگلي در اين منطقه، اداره كل منابع طبيعي استان در اسرع وقت مطالعات مرتبط با مناطق مشخص شده را انجام و براي تأمين اعتبار لازم به سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان ارائه دهد.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كردستان در اين باره گفت:  پارك هاي آبيدر، بانه و صلوات آباد سنندج، از جمله پارك هاي جنگلي هستند كه در آينده نزديك به سازمان ميراث فرهنگي،  صنايع دستي و گردشگري مركز معرفي مي شوند تا اعتبار لازم براي تجهيز و توسعه اين پارك ها در اختيار استان كردستان قرار گيرد.
محمدابراهيم زارعي تصريح كرد: مطالعات اين سه پارك را اداره منابع طبيعي استان كردستان عهده دار بوده است.
مدير كل منابع طبيعي استان كردستان نيز در اين باره اظهار داشت: مطالعات سه پارك جنگلي آبيدر، بانه و صلوات آباد از سال 84 آغاز شده و در سال 85 به پايان رسيد.
اكرم توفيقي گفت: پارك آبيدر در ضلع  غربي  شهر سنندج  و در دامنه  كوه  آبيدر حدود 2 هزار هكتار مساحت دارد كه براي احداث خدمات مورد نياز گردشگران، به اعتباري بيش از يك ميليارد تومان نياز است.
توفيقي خاطرنشان كرد:  پارك بانه با مساحت 700 هكتار و صلوات آباد با مساحت 200 هكتار، به اعتباري يك ميليارد توماني نياز دارد.

ماهيان ارزشمند زاگرس در معرض نابودي
ايلنا: ماهيان ارزشمند حوزه زاگرس در معرض خطر نابودي قرار دارند.
جلال ولي اللهي، كارشناس محيط زيست، ضمن بيان اين مطلب گفت: گاماسياب پيكره اصلي تشكيل دهنده سيمره و طولاني ژترين رودخانه ايران است كه مخفف گاماسي ژآب به معناي آبي كه داراي ماهياني به بزرگي گاو است، اين در حالي است كه گاماسياب يكي از خاستگاه ژهاي باربوس ژهاي بزرگ جثه در ايران است.
وي افزود: اين رودخانه نظير ساير رودخانه ژهاي بزرگ زاگرس خاستگاه بسياري از ماهيان تيپ نواحي گرمسيري با جثه ژهاي بزرگ نظير كپورماهيان، ماهي شيربت، ماهي سونگ و ماهي سليماني است كه جزو ارزشمندترين ماهيان آب ژهاي داخلي به شمار رفته و تاكنون ناشناخته مانده ژاند. ولي ژالهي گفت: تاكنون ارزش ژهاي بالقوه اين ماهيان در تكثير و پرورش مصنوعي و نيز رهاسازي در آب ژهاي خاستگاه خود مورد توجه قرار نگرفته است. وي تصريح كرد: بر مبناي مشاهدات و مسير ماهي ژها در حوزه زاگرس، ذخاير ماهي شيربت و ماهي سليماني در رودخانه گاماسياب، طويل ژترين سيستم رودخانه ژاي ايران نابود شده است؛ ضمن اينكه ذخاير ساير باربوس ژهاي بزرگ جثه كه برخي به وزن بيش از 150 كيلوگرم مي ژرسند نيز در حال كاهش است.
اين كارشناس محيط زيست گفت: عوامل ناشي از توسعه صنعت و افزايش جمعيت شامل از بين رفتن پوشش گياهي، افزايش مصرف آب، آلودگي، سدسازي و توسعه پرورش آبزيان مهم ژترين عوامل موثر بر ماهيان ايران قلمداد مي ژشود، ضمن اينكه نابودي قنات ژها، ايجاد سد، رهاشدن ماهيان غيربومي و آلودگي سبب نابودي ذخاير ماهيان ارزشمند شده است.

نگاه دوم
درخت ناشناخته تيس
نياز به حمايت دارد
سازمان جنگل ها و مراتع- يكي از درختان ناشناخته جنگل هاي شمال درخت تيس است كه به گفته كارشناسان، ارزش بوم شناختي ويژه اي دارد و بايد براي شناساندن آن حتي به جوامع علمي و انجام اقدامات حمايتي، بيشتر تلاش كرد. با وجود تحقيقات زيادي كه در سال هاي اخير، درباره گياهان جنگل هاي شمال انجام شده است، هنوز ابهامات فراواني در اين زمينه وجود دارد.
مطالعات انجام شده، بيشتر روي گياهان چوبي كه در حدود 150 الي 200 گونه هستند، تمركز يافته و اطلاعات چنداني درباره گونه هاي علمي جنگل هاي شمال كه دست كم يك هزار و 200 نوع را شامل مي شود، حاصل نشده است. به تاكيد اين كارشناسان با اين حال حتي درباره گونه هاي درختي و درختچه اي در جنگل هاي شمال نيز اطلاعات كاملي وجود ندارد.
علي ويسي، كارشناس ارشد جنگلداري، مي گويد: درخت تيس حتي براي بسياري از كارشناسان، ناآشناست و نمي توانند آن را تشخيص دهند. وي كه از معدود كساني است كه تحقيقي مستقل درباره اين درخت انجام داده، مي افزايد: تيس، ظاهري زيبا دارد و از آن در پارك ها نيز مي توان استفاده كرد.
به گفته وي، اين درخت در ايران شش گونه دارد و در ارتفاعات جنگل هاي شمال و از يك هزار و 700متر تا دو هزار متر از سطح دريا ديده مي شود.
اين كارشناس ارشد جنگلداري تاكيد كرد: تيس در نزديكي روستاي لاشك نوشهر، در ارتفاع دو هزار و 610 متري هم روييده است و بارندگي مورد نياز اين گونه درختي، 350 الي 650 ميلي متر در سال است و بيشترين تراكم را در دره ها و مناطق صخره اي و خاك هاي آهكي و مرطوب دارد. ويسي گونه هاي همراه تيس را چنين ذكر كرد: آوري، راش، ون، بارانك، گيلاس جنگلي، كرب، لور، ممرز، وليك، زرشك، ماي مرز، آلوچه، ازگيل، سياه ال، بنفشه، قرقيون، پامچال، توت فرنگي و متامتي.
ويسي افزود: روستاييان از برگ اين درخت براي تعليف دام استفاده مي كنند و چوب آن را به مصرف سوخت مي رسانند كه با توجه به كمياب بودن آن، آثار مخربي برجاي مي گذارد. اين كارشناس ارشد جنگلداري تصريح كرد: تيس گونه اي سايه پسند است و اغلب در زير اشكوب آوري ديده مي شود و پوست تنه اي سفيد و حساس به آفتاب دارد.
وي ادامه داد: اين درخت بايد براي جلوگيري از فرسايش خاك، در محيط طبيعي كاشته شود كه منحصر است به مناطقي از جنگل هاي شمال و براي استفاده هاي زميني نيز مناسب است. كارشناسان جنگل مي گويند: درخت تيس در ايران فقط در بخش هايي از جنگل هاي شمال مي رويد ولي در اروپا نيز انتشار دارد. شاخه هاي تازه  آن، صاف با خزي كم و بيش نارنجي رنگ است كه سپس صاف و خاكستري مي گردد.
پژوهشگر مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان مازندران گفت: تيس درختي است از تيره گل سرخ كه برگ هاي مركب شانه اي فرد دارد و با اين ويژگي از ديگر گونه هاي اين خانواده بازشناخته مي شود. يوسف گرجي بحري افزود: برگ تيس، شش الي هفت برگچه دارد و حاشيه آن دندانه دار و ميوه اش زرد مايل به قرمز است و در فصل پاييز مي رسد.
وي ادامه داد: اين درخت به ناحيه خزري تعلق دارد و با فلور اروپا مشترك است و در جنگل هاي شمال ايران، درختي نادر محسوب مي شود. اين پژوهشگر تاكيد كرد: تيس، اغلب در ارتفاعات بالاي جنگل هاي شمال و مناطق مرتفع مي رويد و بيشتر به صورت پراكنده ديده مي شود.
گرجي درباره رويشگاه هاي اين گونه در جنگل هاي شمال گفت: تيس در رودبار گيلان، كندوان، پل زنگوله، سياه بيشه و ديگر مناطق كوهستاني شمال مي رويد. به گفته او، چوب آن اهميت صنعتي ندارد و ارزش هاي آن، بيشتر زيست محيطي و گياه شناختي است و به دليل زيبايي، براي فضاي سبز نيز مناسب است. به دليل انجام نشدن تحقيقات لازم درباره درخت تيس، ويژگي هاي اين گياه به روشني معلوم نيست و به همين دليل، حتي در جنگل كاري در مناطق مرتفع كه زيستگاه آن است، به ندرت از تيس استفاده مي شود.
كارشناس جنگل كاري اداره كل منابع طبيعي غرب مازندران گفت: در هيچ يك از نهالستان هاي دولتي غرب مازندران، نهال تيس توليد نمي شود. علي كيان افزود: توليد نهال تيس، مشكل است و گذشته از اين، در جنگل كاري ها عادت شده كه روي گونه هاي متعارف و متداول كار شود. وي تاكيد كرد: به دليل كمبود بودجه، مجبوريم نهال هايي توليد كنيم كه كم هزينه تر باشند و به همين دليل، اغلب جنگل كاري هاي ما، با گونه هايي نظير كاج سياه، ون و شيردار است.
كيان پيشنهاد كرد: براي گونه هاي ارتفاعات بالا بايد بودجه اختصاصي در نظر گرفت و اگر از كميت جنگل كاري ها كم و به كيفيت آن افزوده شود، نتيجه بهتري به دست مي آيد.
اين كارشناس جنگل كاري گفت: چهار سال است كه جنگل كاري در ارتفاعات را توسعه داده ايم و به عقيده من بايد نهالستان هاي موقتي در ارتفاعات ايجاد كنيم كه از نظر هزينه نيز به صرفه تر است.
كيان تصريح كرد: به دليل كمبود نهالستان هاي ارتفاع بالا، مجبوريم از نهال هاي توليد شده در جلگه استفاده كنيم كه تلفات نهال در اين حالت، بالاست. در جنگل هاي شمال كه 8/1 ميليون هكتار وسعت دارند، ?? گونه درختي و ?? گونه درختچه اي وجود دارد.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |