سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۰ - Jan 23, 2007
حصول توافق اوليه در ديدار رهبران فلسطين
مذاكرات براي تشكيل دولت ملي ادامه مي يابد
011424.jpg
گروه بين الملل محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين و خالد مشعل رئيس دفتر سياسي جنبش حماس در دمشق با هم ديدار كردند. به گزارش ايسنا طرفين در اين ديدار در خصوص تداوم مذاكرات جهت تشكيل دولت متحد ملي، ممانعت از ريختن خون فلسطينيان، فعال ساختن سازمان آزاديبخش فلسطين طي يك ماه و مخالفت با تشكيل كشور مستقل فلسطين با مرزهاي موقت به توافق رسيدند.
روزنامه يديعوت آحارونوت چاپ سرزمين هاي اشغالي فلسطين به نقل از يك مقام دفتر ايهود المرت نخست وزير رژيم صهيونيستي نوشت كه اسرائيل مخالفت خود را با برگزاري اين نشست اعلام كرده بود.
اسرائيل آشكارا روي اختلاف گروه هاي فلسطين سرمايه گذاري مي كند.
منابع فلسطين درباره مسائل باقي مانده در ديدار مشعل و عباس خاطرنشان كردند كه تقسيم پست هاي وزارتي از جمله پست وزارت امور خارجه، كشور و دارايي همچنان در دستور كار قرار دارد. از طرف ديگر به گزارش روزنامه القدس العربي اسماعيل هنيه نخست وزير دولت فلسطين اعلام كرد كه مذاكرات ملي هدفمند جهت تشكيل دولت متحد ملي فلسطين از امروز در غزه آغاز مي شود. نخست وزير فلسطين همچنين اطمينان داد كه بيش از 90 درصد از مذاكرات در خصوص تشكيل دولت متحد ملي مورد توافق گروه هاي فلسطيني است. هنيه تأكيد كرد كه استراتژي اسرائيل و آمريكا در قبال فلسطين بر ممانعت از تشكيل دولت متحد ملي و ايجاد جنگ داخلي است.
وي اعلام كرد دولت حماس تنها تشكيل دولت مستقل فلسطين در اراضي اشغالي سال 67 به پايتختي قدس شريف، همراه با حق بازگشت آوارگان فلسطيني و آزادي زندانيان را مي پذيرد.

بوش، تعيين جدول زمانبندي
براي خروج از عراق را رد كرد
گروه بين الملل- رئيس جمهوري آمريكا در مصاحبه با روزنامه يو اس تودي كه ديروز منتشر شد گفت كه دولت وي هيچ جدول زمانبندي را براي خروج نظاميان امريكايي از عراق تعيين نمي كند زيرا به گفته وي دشمنان ممكن است تاكتيك خود را بر اساس آن تنظيم كنند.
پيش از آن ژنرال كيسي فرمانده آمريكايي نيروهاي چند مليتي در عراق از احتمال آغاز روند خروج نيروهاي امريكايي از عراق خبر داده بود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه در همين حال تعدادي از سناتورهاي حزب دموكرات ابراز اميدواري كردند كه فشارها به رئيس جمهوري پس از تصميم وي مبني بر اعزام نيروهاي بيشتر به عراق افزايش يابد.
امروز قرار است جورج بوش در كنگره آمريكا سخنراني كند.اين نخستين سخنراني وي در برابر كنگره پس از به دست آوردن زيادترين كرسي ها از سوي دموكراتها است.
از سوي ديگر منابع خبري از تصميم آمريكا براي تأسيس پايگاهي در منطقه كردستان عراق واقع در شمال اين كشور خبر دادند.
به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، روستاييان كرد عراق اعلام كردند: ارتش آمريكا در نظر دارد يك پايگاه نظامي در استان سليمانيه در كردستان عراق تأسيس كند.
كردنشينان عراق همچنين تصريح كردند: ارتش آمريكا از آنان خواسته است تا روستاهايشان را ترك كنند و در مقابل خسارت آنان را نيز پرداخت خواهد كرد.

لبنان در مقابل سينيوره قرار مي گيرد
011421.jpg
گروه بين الملل امروز لبناني ها در تظاهراتي كه از مدت ها پيش وعده آن داده شده است با حضور ميليوني در خيابان هاي بيروت، مخالفت با دولت سينيوره را ابراز مي كنند. از ديروز قطار طولاني خودروهاي شخصي مردم از مناطق مختلف لبنان به سوي بيروت تشكيل شده و جمله مردم علاقه مند به استقلال لبنان و حاكميت قانون در اين كشور، براي شركت در تظاهرات ضددولتي در بيروت به حركت درآمده اند. ديروز هواپيماهاي جنگي اسرائيلي بارها صف طولاني خودروهاي مردم را با پرواز در ارتفاع پايين مورد اذيت و آزار قرار دادند.
شيخ نعيم قاسم جانشين دبيركل حزب الله لبنان اعلام كرد، اعتصاب امروز بسيار گسترده و وسيع است و مردم خيابان ها را تا رسيدن به اهداف موردنظر خود ترك نخواهند كرد.
سليمان فرنجيه رئيس جمهور اسبق لبنان نيز تصريح كرد امروز روز بزرگي است كه تصور آن هم در مخيله دولت لبنان نمي گنجد و بدانيد كه اين اعتصاب تا سرنگوني دولت سينيوره ادامه خواهد يافت.
گرچه حزب الله به عنوان سمبل معارضه با دولت سينيوره معرفي مي شود، اما مخالفت با سينيوره و اعوانش محدود به حزب الله نيست و كليه طوايف لبنان در اين ماجرا هم داستان هستند. چنانكه اعتصاب عمومي امروز درحالي برگزار مي شود كه شيعيان لبنان، كمترين ميزان حضور را در ادارات دارند، به همين دليل نقش مسيحي ها و سني هاي لبنان در اين اعتصاب ها بسيار بيشتر از شيعيان است. دولت سنيوره پس از كناره گيري وزيران حزب الله از كابينه عملا مشروعيت خود را از دست داده است و طبق قانون اساسي لبنان، دولت جديدي بايد تشكيل شود اما سينيوره نخست وزير لبنان با پشت گرمي آمريكا حاضر به اطاعت از قانون نيست.

چين پاسخ آمريكا را نمي دهد
گروه بين الملل - آمريكا در گرفتن پاسخ ديپلماتيك از مقامات چيني پس از آشكار شدن آزمايش موفقيت آميز يك موشك ضد ماهواره  چين، ناتوان بوده است.
آزمايش موشك ضد ماهواره اي توسط چين كه يك ماهواره فرسوده هواشناسي را نابود كرد و نشانگر رشد توانايي چين در انجام عمليات خارج از جو بود، نگراني آمريكا را برانگيخت و واكنش اروپا و هند و ژاپن را نيز به دنبال داشت. روزنامه  نيويورك تايمز با انتقاد از مقامات دولت آمريكا نوشت، اين مقامات مطمئن نبودند كه آيا رهبران ارشد چين از جمله هو جين تائو، رئيس جمهور، از انجام چنين آزمايشي مطلع بوده اند يا خير.
مقامات رسمي آمريكا در چندين مصاحبه  گفتند دولت آمريكا به اين اميد كه مقامات چين توضيحي براي اين اقدام داشته باشند سكوت اختيار كرده است. آنها فرض كردند كه رهبر چين كاملا از اين آزمايش موشكي اطلاع داشته ولي احتمالاً از زمان انجام آن بي خبر بوده است.
استفان هادلي، مشاور امنيت ملي دولت آمريكا روز جمعه در مصاحبه اي اين امكان را كه رهبران چيني احتمالاً اطلاعي از برنامه آزمايشي ارتش نداشته اند، مطرح كرد.
وي گفت: سؤال اينجاست كه تا چه سطحي از دولت چين در جريان اين امر قرار دارند و آنرا پذيرفته اند؟ هادلي توصيه كرد كه اعتراض هاي ديپلماتيك تا اندازه اي مي تواند هوجين تائو را وا دارد سرنخ هايي در مورد مقاصد چين از اين آزمايش به آمريكا بدهد و مي تواند اطمينان دهد كه اين موضوع در بالاترين سطوح چين مطرح شده و جالب خواهد بود كه مشخص شود چگونه فاش شده است.
اين آزمايش نشان داد كه چين مي تواند ماهواره هاي جاسوسي آمريكا را در مدار نزديك زمين در حالي كه قصد جمع آوري ماهواره هاي هواشناسي خود را دارد، نابود كند.
ارتش چين مطالعات وسيعي را در مورد نحوه استفاده از تصاوير ماهواره اي توسط آمريكا انجام داده است و برخي از مقامات بلندپايه دولتي معتقدند اين مطالعات هم چنين عملكرد ماهواره هاي جاسوسي را بر فراز منطقه تايوان مورد بررسي قرار مي دهد.

كوتاه از جهان سياست
كوتان: تركيه گام  به  گام به سوي تجزيه مي رود
ايرنا: رجائي كوتان رهبر حزب سعادت تركيه گفت: تركيه گام به گام به سوي تجزيه پيش مي رود.
به نوشته روزنامه مليت، كوتان با اشاره به قتل هرانت دينك نويسنده و روزنامه نگار ارمني اهل تركيه گفت: قتل دينك نيز جزئي از برنامه تجزيه تركيه است. وي با اشاره به برگزاري انتخابات عمومي  در سال جاري ميلادي گفت: پيروزي حزب سعادت در انتخابات سال جاري، بسياري از برنامه هاي فعلي عليه تركيه را نقش بر آب خواهد كرد.
رهبر حزب سعادت با متهم ساختن حزب حاكم عدالت و توسعه به اين كه با فريب مردم تركيه بر سر كار آمده اند، گفت: در روي كار آمدن حزب عدالت و توسعه، نقش بيگانگان نيز مؤثر بوده است.

انتقاد يك ژنرال روس از استقرار سامانه
دفاع موشكي آمريكا در اروپاي شرقي
واحد مركزي خبر: يك ژنرال عالي رتبه روسيه ديروز از تصميم آمريكا براي استقرار سامانه ضد موشكي در خاك كشورهاي لهستان و جمهوري چك انتقاد و آن را تهديدي عليه روسيه توصيف كرد. اين در حالي است كه سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا گفت، لهستان و جمهوري چك با آغاز مذاكرات جامع و مفصل با آمريكا در خصوص استقرار سامانه هاي دفاع ضد موشكي آمريكا موافقت كرده اند.

نتايج انتخابات صربستان
گروه بين الملل- در انتخابات پارلماني صربستان،حزب راديكال كه خواهان فاصله گرفتن از سياست هاي كنوني دولت صربستان است هرچند كه توانست بيش از بيست درصد از آرا را به خود اختصاص دهد ولي در صورت ائتلاف احزاب ميانه رو قادر نخواهد بود حكومت را در دست گيرد.باوجود اين انتخاب هشتاد و دو نماينده اين حزب واكنش منفي اروپا را در پي داشت كه درپي حل مسئله كوزوو است.در همين رابطه قرار است مارتي اتيساري ميانجي سازمان ملل هفته آينده به بلگراد سفر كند.

۲۶كشته و زخمي در عمليات انتحاري در پاكستان
گروه بين الملل - عمليات انتحاري در وزيرستان شمالي در پاكستان بيش از 26 كشته و زخمي بر جا گذاشت كه بيشترشان را نظاميان تشكيل مي دهند.
يك بمب گذار انتحاري با راندن يك خودرو به سوي يك كاروان نظامي پاكستاني در منطقه وزيرستان شمالي و انفجار اين خودرو، منجر به كشته شدن شش نظامي پاكستاني و زخمي شدن بيش از 20 تن ديگر شد. به رغم آنكه ارتش پاكستان اعلام كرده است تعداد كشته هاي نظامي سه تن است،  اما منابع رسمي تأكيد مي كنند كه تعداد كشته ها با توجه به گستردگي انفجار و وخيم بودن حال بسياري از زخمي ها بالاتر از اين رقم خواهد بود.

ناتو به دنبال همكاري با عربستان
ايسنا: در نشست دو روزه  مشترك ناتو و شوراي همكاري خليج فارس در عربستان كه ديروز پايان يافت، موضوع همكاري عربستان با اين سازمان مورد بررسي قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاري رويتر، الساندرو مينوتو ريسو، معاون دبيركل سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در رياض گفت: مي خواهم تأكيد كنم كه ناتو براي حضور عربستان سعودي در ناتو ارزش زيادي قائل است.
وي به طرح استانبول در سال 2004 اشاره كرد؛ زماني كه 26 كشور عضو ناتو خواستار روابط نزديك تر با خاورميانه و كشورهاي شمال آفريقا شدند.
اين طرح در آن زمان با استقبال سردي مواجه شد؛ چرا كه در چارچوب اقدام دولت آمريكا براي گسترش اصلاحات دموكراتيك در منطقه پس از حمله به عراق تلقي شد.
ريسو گفت: ما درباره مناقشات مشتركي با مقامات عربي صحبت كرديم، از جمله اين كه چگونه با افراط گري مبارزه كنيم و چگونه با اثرات بي ثباتي در كشورهاي همسايه مقابله كنيم.

گابي اشكنازي
رئيس جديد ستاد مشترك ارتش اسرائيل
گروه بين الملل - رسانه هاي اسرائيل ديروز و در پي انصراف يكي از كانديداهاي رياست ستاد مشترك ارتش اين رژيم گزارش دادند، رهبران اسرائيلي يك ژنرال جديد را به جاي رئيس ستاد مشترك اسرائيل كه هفته گذشته به دليل ناكامي در جنگ با مبارزان حزب الله لبنان كناره گيري كرد انتخاب كرده اند.
به گزارش آسوشيتدپرس، راديو اسرائيل و دو روزنامه پر تيراژ اسرائيلي گزارش دادند، ايهود المرت نخست وزير اسرائيل رسماً انتخاب گابي اشكنازي ژنرال بازنشسته كه تجربه رويارويي با لبنان را دارد براي احراز اين پست اعلام مي كند.
اشكنازي 52 ساله فرمانده  پياده نظام ارتش اسرائيل، پس از تصويب انتصابش از سوي كابينه اسرائيل جانشين دان حالوتس رئيس ستاد مشترك ارتش مي شود.
اما سخنگوي المرت اتخاذ تصميم  نهايي از سوي المرت را رد كرد و گفت: اين موارد تماماً گمانه زني هاي رسانه هاست.
وي اظهار داشت، المرت اميدوار است به زودي رئيس ستاد مشترك را برگزيند.
امير پرتز وزير جنگ اسرائيل، پس از مشورت با المرت اشكنازي را براي اين پست معرفي كرد.
رسانه هاي اسرائيل اعلام كردند، ژنرال موشه كاپلينسكي معاون رئيس ستاد مشترك ارتش اسرائيل كانديداي برجسته ديگر اين پست در نامه اي كناره گيري از گود رقابت را اعلام كرده است.
حالوتس هفته گذشته پس از ماه ها انتقاد عمومي از ناكامي ارتش اسرائيل در سركوب حزب الله لبنان استعفا كرد.

۱۷۵ كشته و زخمي در بمب گذاري ها در بغداد
ايسنا: براثر انفجار همزمان 2 خودروي بمب گذاري شده در مركز بغداد بيش از 170 تن كشته و زخمي شدند.
به نقل از شبكه تلويزيوني الجزيره، وزارت كشور عراق اعلام كرد كه بر اثر انفجار 2 خودروي بمب گذاري شده در ميدان التحرير در منطقه الباب الشرقي كه منطقه تجاري شيعه نشين در مركز بغداد است، بيش از 65 تن  كشته و 110 تن زخمي شدند.
به گفته پليس عراق، تعداد تلفات اين انفجار رو به افزايش است.
در همين حال، استان هاي جنوب عراق ديروز (دوشنبه) در اعتراض به دستگيري دو تن از اعضاي شوراي استانداري كوت توسط نيروهاي آمريكايي در ساعات اوليه صبح ديروز شاهد تظاهرات بودند.
براساس گزارش پايگاه اينترنتي المحيط، حكيم المياحي عضو شوراي استان بصره در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تظاهرات و تحصن كارمندان بخش هاي اداري در استان هاي جنوبي در ساعات اوليه ديروز يكي از تصميماتي است كه شوراهاي استانداري العماره، البصره، الناصريه، السماوه و الكوت جنوبي اخيرا در اعتراض به تجاوز نيروهاي آمريكايي عليه اعضاي شوراي استان الكوت اتخاذ كرده اند.
خبرگزاري عراق نيز گزارش داد: انفجار خودروي بمب گذاري شده در نزديكي مركز پليس كركوك تلفات جانبي بر  جاي نگذاشت.
به گفته پليس كركوك، خودروي بمب گذاري شده همزمان با ورود نيروهاي پليس عراق به نزديكي مركز پليس منفجر شد كه تنها خسارت مالي برجاي گذاشت.
يك مسئول در استانداري استان صلاح الدين نيز اعلام كرد : نيروهاي ارتش آمريكا اقدام به دستگيري يكي از سران عشاير تكريت ونيز سخنگوي هيات علماي مسلمين عراق كرده اند .

فرمانده ناتو در افغانستان: به نيرو و پول
بيشتري نياز داريم
گروه بين الملل - فرمانده نيروهاي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي، ناتو، در افغانستان هشدار داد، براي شكست شورشيان طالبان در افغانستان به اختصاص منابع مالي و نفرات بيشتري نياز است.
ژنرال ديويد ريچاردز در مصاحبه اي كه ديروز در روزنامه گاردين منتشر شد گفت، با دريافت پول و نفرات بيشتر مي توان در ظرف يك سال بر شورشيان طالبان غلبه كرد.
وي در اين مصاحبه گفت كه در سال جاري، نيروهاي ناتو توانستند با وجود مشكلات فراوان و با اتكا به "مهارت و شجاعت استثنايي" براي نخستين بار مانع از آن شوند كه طالبان به تهاجم زمستاني دست بزند.
فرمانده ناتو در افغانستان افزود كه در اين عمليات، تعداد نفرات ناتو كمتر از تعداد مورد نياز بود و در اين مورد ابراز نگراني كرد كه كشورهاي عضو ناتو ممكن است فرض كنند كه در سال 2007 هم چنين دستاوردي با نفرات ناكافي امكان پذير است.
ژنرال ريچاردز هشدار داد، تثبيت اوضاع در شرايط فعلي كافي نيست، بلكه لازم است تلاش بيشتري طي يك سال آينده صورت گيرد تا بتوان در اين مدت بر طالبان غلبه كرد. وي ادامه داد كه شكست طالبان در نبردهاي سپتامبر سال گذشته كه در جريان آن هزار تن از شورشيان كشته شدند باعث شد كه روند جنگ به زيان شورشيان تغيير كند.
فرمانده نيروهاي ناتو گفت كه لازم است مردم عادي افغانستان به توانايي طرفي كه از آن حمايت مي كنند، اعتقاد داشته باشند؛ زيرا به گفته وي، آنان حاضر نيستند خطر جانبداري از طرف بازنده را بپذيرند.






بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |