سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۰ - Jan 23, 2007
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
۴ چيز است كه اندك آن بسيار است؛ بي نوايي، درد، دشمني و آتش

نهج الفصاحه، حديث 252
امروز با حافظ
گر نكته دان عشقي خوش بشنو اين حكايت
زان يار دلنوازم شكريست با شكايت
يارب مباد كس را مخدوم بي عنايت
بي مزد بود ومنت هر خدمتي كه كردم
آب و هوا
011427.jpg

عكس روز
011433.jpg
عكس: خبرگزاري فرانسه‎/ جف پاشو
تا چند روز ديگر رقابت هاي جام جهاني شيريني پزي آغاز مي شود. به همين دليل، كشورهاي راه يافته به مرحله پاياني اين رقابت ها از هم اكنون مشغول آماده سازي خود هستند. ديروز اين كشورها در يك مسابقه شيريني پزي در فرانسه شركت كردند و با هم به رقابت پرداختند.

در شهر چه خبر
كم فروشي كنسرو
با اينكه به طور معمول وزن محصولات كنسروي ثابت بوده و نبايد تغييري داشته باشد اما اين اواخر محتويات كنسرو ها كمي تا قسمتي آب رفته اند .از آنجا كه خريداران توجه آنچناني به وزن  اين مواد غذايي ندارند برخي توليد كنندگان از فضاي مناسب سوء استفاده كرده و درپي سود جويي بيشتر برآمده اند. بنابراين تا زمان رسيدگي مسئولان به ويژه موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي به اين تخلف جديد بازار مواد غذ ايي، بهتر آن است تا مصرف كنندگان در خريد كنسرو ها دقت بيشتري به خرج دهند . البته كم فروشي به كنسرو ها ختم نمي شود و بسياري از كالاها و محصولات امكان اين سوء استفاده را در خود دارند. دست كم با استفاده از ترازوهاي ديجيتالي موجود در مغازه ها و فروشگاه ها تاحدود زيادي از اين موارد كشف مي شود.

سرقت درپوش ها
اين روزها رهگذران براي عبور و مرور درشهرها بايد بيشتر زير پايشان را نگاه كنند؛ زيرا درپوشش هاي فلزي كانال هاي مخابراتي نيز به فهرست كالاهاي درخواستي مال خرهاي سارقان كابل هاي مخابرات اضافه شده است. هنوز چند هفته اي از قطع ارتباط تلفني چند هزار مشترك به علت سرقت كابل نگذشته كه درهاي كانال هاي مخابراتي نيز يكي پس از ديگري ناپديد مي شوند و به اين ترتيب، سلامت رهگذران و سرنشينان خودروها به خطر مي افتد. بنابراين، درصورت مشاهده افراد مشكوكي كه اطراف كابل هاي مخابرات ويا درپوش هاي فلزي مشغول هستند، بايد با۱۱۰ ويا 190(واحد ارتباط مردمي شركت مخابرات استان تهران ) تماس گرفت و مراتب را گزارش داد.

توسعه شبكه كابل
عمليات كابل برگردان با هدف توسعه شبكه كابل در چند مركز مخابراتي آغاز شد. با اجراي اين عمليات ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات مالك اشتر با پيش شماره هاي 6683 تا 6689 و 6635 تا 6637 به مدت 24ساعت و در مركز مخابرات شهيد سعادتمند تعداد 250شماره با پيش شماره هاي 4420 تا 4426 و در مركز مخابرات مرحوم نهري با پيش شماره هاي 8807 تا 8809، 8836 تا 8838۸۸۵۶، تا 8869، 8868 و 8859 به مدت 48 ساعت دچار اختلال مي شود. همچنين در مركز مخابرات شهيد دستغيب تعداد 860 شماره با پيش شماره هاي 2270 تا 2274 و در مركز مخابرات الغدير تعداد۲۵۰ شماره با پيش شماره هاي 3300 تا 3303 و 3368تا 3373 و در مركز مخابرات شهيد آيت با پيش شماره هاي 7781 تا۷۷۸۴ ، 7725 ، 7726 ۷۷۹۹، به مدت 2 روز با اختلال همراه است.

سيب زميني ممنوع الخروج
مسئولان اداره بازرگاني استان اردبيل شايعه ممنوع الخروج شدن سيب زميني از اين استان را تكذيب كرد ند. در مقابل براي تنظيم بازار، كنترل قيمت و حمايت ازمصرف كنندگان داخلي، تمام صادركنندگان و توليدكنندگان اين محصول در استان موظف شده اند ?? درصد از محصول خود را با قيمت هر كيلوگرم 2 هزار و ??? ريال در اختيار اتحاديه ميادين ميوه و تره بار استان قرار داده و بقيه محصول خود را صادر و يا از استان خارج كنند. همچنين براي حمايت از توليد و صادركنندگان، ??? ريال يارانه صادراتي و ??? ريال هزينه حمل و نقل نيز براي هركيلواز اين محصول به صادركنندكان استان اعطا مي شود. استان اردبيل يكي از مراكز توليد سيب زميني در كشور محسوب مي شود كه سالانه ??? هزار تن محصول توليد و به بازار عرضه مي كند.

ياري به كودك
فردا در مركز همايش هاي مجموعه فرهنگي هنري از ساعت 9:30 تا 12 كلاس آموزشي با عنوان ياري به كودك براي پيشرفت تحصيلي تشكيل مي شود.علاقه مندان براي شركت در اين دوره به نشاني:خيابان شريعتي ،روبروي بهار شيراز،مجموعه فرهنگي هنري تهران(سينما ايران) مراجعه كنند و يا با شماره هاي 7-77641125 تماس بگيرند.

آلودگي هواي تهران
011430.jpg

مسابقه با جايزه‎/۸
عامل مرگبار آلودگي هوا
كدام يك از اين موارد در آلودگي هوا مرگبار به حساب مي آيد؟
A) منواكسيد كربن
B ) دي اكسيد گوگرد
C ) سولفيد هيدروژن
D) دي اكسيد نيتروژن
خوانندگان بايد يكي از گزينه هاي C,B,AوD را حداكثر تا ساعت 16 امروز به شماره 3000251 و دارندگان تلفن هاي تاليا و ايرانسل به شماره 9165-202- 0912 اس ام اس كنند. 10 نفر از افرادي كه پاسخ صحيح داده باشند به قيد قرعه بين 30 تا 10 هزار تومان جايزه نقدي به حسابشان واريز خواهد شد.
اسامي برندگان مسابقه شماره 7 : تهران؛ عليرضا فلاحي، مهدي تيموري، ميثم سعدي، اصغر قاسمي، حسن حاج عظيمي - يزد؛ مهدي باقريان قمي تبريز؛ ايرج غفاريان- اراك؛ داود اميدي ماسال؛ عليرضا فياض- شيراز؛ رضا نمرودي.
پاسخ صحيح مسابقه ديروز گزينه B (محتشم كاشاني) بود.

فروغ عاشورا
عدالت و عاشورا
محمدرضا حكيمي
هنگامي كه مي نگريم در خطبة عاشورا ، سخن از عدل مي رود و از اين كه عدالت از ميان رفته است، مي فهميم كه ما نيز بايد با دفاع از عدالت ، فلسفة عاشورا را زنده نگاه بداريم و با قيام براي اجراي عدالت، از عاشورا دم بزنيم و خود را وارث عاشورا بدانيم.
هنگامي كه مي بينيم حبيب بن مظاهر اسدي و سليمان بن صرد خزاعي ، در نامة خود به امام حسين (عليه السلام) از آن امام بزرگ مي خواهند تا بيايد و با ظلم هاي اقتصادي نيز مبارزه كند و براي غلبة سرمايه داران بر جامعة اسلامي و سرنوشت جامعه، چاره اي بينديشد، خوب درك مي كنيم كه تكليف مسلمانان حسيني و مؤمنان عاشورايي چيست و وظيفة مردمي كه ذكر و وردشان يا ليتنا كنا معكم است، كدام است؟
خوب پي مي بريم كه آن خون كه در جام خورشيد ريخته است و فجر و شفق را ـ سرخ فام ـ بر سراسر آبادي ها و زندگي ها مي تاباند، تجسم كدام آرمان و تبلور كدام فرياد است. اين همه و اين همه، فرياد دفاع از حقيقت و عدالت است كه از حلقوم خونين عاشورا، لحظه به لحظه، چونان تندرهاي ستيغ لرزان، در اعماق زندگي ها و ملت ها طنين مي افكند. آري، مردمي كه اهميت حياتي و ديني و انساني عدالت را درك نكنند، جاهلند و مردمي كه عدالت خواه نباشند، مرده اند و مردمي كه ظلم را منحصر در ظلم سياسي بدانند و از ظلم اقتصادي و معيشتي و فاجعة بزرگ آن ـ چنان كه بايد ـ آگاه نباشند، فريب خورده اند و جامعة عاشورايي، هرگز اين چنين نيست و نبايد باشد.
اين همه احاديث فراوان و گوناگون كه از پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) و ائمة طاهرين (عليهم السلام) دربارة عاشورا و زنده نگاه داشتن آن رسيده است و آن همه ذكر ثواب و فضيلت براي احياي اين مراسم و حضور در آنها و آن همه زيارت و دعا دربارة عاشورا، از جمله براي احياي اين آرمان خورشيدي است كه ياد شد و از اين جاست كه همة اقاليم قبلة موظفند تلألو اين حماسة خورشيدي را در طنين پر جلال آيات عدل و قسط، هميشه درخشان و پرتوافشان حفظ كنند.
مسلمانان جهان، بايد بيدار شوند و پرچم خونين عاشورا را برافرازند و پيوسته حلقه هاي اين سلسلة الهي را در معبر قرون و اعصار به هم بپيوندند و آيات قرآن را با خون فرزندان قرآن تفسير كنند و عدالت را هدف قرار دهند و لذت ها را نپذيرند. مستكبران پيشين مي كوشيدند فروغ عاشورا را بپوشانند تا بتوانند با خيال آرام، به ستم و بيداد خويش ادامه دهند. امروز نيز برخي مي كوشند تا گسترة فروغ عاشورا را محدود سازند؛ ليكن چگونه ممكن است؟
هنگامي كه گاندي از درون شبه قاره مي گويد: من مبارزه را از شهيدان عاشورا آموختم و شيخ محمد محمد مدني از دامن اهرام مي نويسد: ما بايد از ياد ماه محرم سرمشق بگيريم و متفكر اصلاح طلبي از اعماق لاهور فرياد مي زند:

سرّ ابراهيم و اسماعيل بود
ما سوي الله را مسلمان بنده نيست
خون او تفسير اين اسرار كرد
رمز قرآن از حسين آموختيم

آري، جوانان غيور مسلمان، در هر جاي جهان و از دو مذهب اسلامي، سني و شيعه، خون خود را به حماسة حسيني پيوند زنند و در مشرق عاشورا بايستند و با تلاوت آيات فلق، در الهام خونين نگارة شفق، درفش صلابت مقاومت اعصار را برافرازند و در جولانگاه شرف و آزادگي حضور داشته باشند و با غرق گشتن در زمزمة قرآن و نماز شب عاشورا و مدد جستن از مردانگي و شجاعت روز عاشورا، همواره، فرزندان حسين باشند و عاشورا.

سكه، طلا و ارز
011445.jpg

بازار
011451.jpg
شگفتي جديد بازار سيم كارت

در حالي كه قيمت تمامي كدهاي سيم كارت تلفن همراه طي 2 ماه گذشته سير نزولي داشتند، سيم كارت كد 7 با 10 هزار تومان افزايش قيمت توانست شگفتي ساز بازار باشد.
ظرف 2 روز گذشته علاوه بر كد 7 كه ارزاني بيش از حد خود را جبران كرد، باقي كدها باز هم رو به ارزاني رفتند. اما از سوي ديگر، تلاش برخي نمايندگان مجلس براي هماهنگ كردن تعرفه هاي اپراتورهاي مختلف تلفن همراه در آينده، زمزمه هايي را در بازار سيم كارت مبني بر كاهش بيشتر قيمت سيم كارت به وجود آورده است. به نظر مي رسد، تمامي تحولات روزهاي اخير برضد قيمت ها شكل مي گيرد.
در اين ميان، فقط كد يك است كه طرفداران بسيارش آن را همچنان در صدر جدول قيمت نگاه داشته اند.

تلويزيون
011448.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
ماشين نو
سواري اش را تازه خريده بود. رنگ نقره اي متاليك و خيلي شيك. ايستاده بود و با حسرت تماشايش مي كرد. از دور چشمش به من و همكاران كه افتاد، فقط به من اشاره كرد تا به نزدش بروم. بدنه ماشينش را نشانم داد و گفت: ببين بي انصاف ها چه به روز ماشين آوردند. از ديدن آن صحنه دلم به درد آمد. كاملاً دركش كردم. خط ممتدي سرتاسر بدنه ماشينش كشيده شده بود. درست مثل خطي كه چندي قبل روي بدنه ماشينم انداخته بودند.
اكبر عليزاده اعتمادي

گشتي در دنياي خبرها
مخالفت با بوش
سيدني: چند روز قبل يك مهندس كامپيوتر در استراليا براي سفر به شهر لندن بليت هواپيما به قيمت 2 هزار دلار خريد اما شركت هواپيمايي استراليا اجازه نداد وي سوار بر هواپيما شود. داستان از اين قرار بود كه اين مرد 55 ساله پيراهني بر تن داشت كه تصوير جورج بوش و شعار بوش! تو تروريست شماره يك هستي روي آن حك شده بود. به همين دليل شركت هواپيمايي اعلام كرد مادامي كه وي اين پيراهن را عوض نكند به او اجازه نخواهد داد سوار بر هواپيما شود. اين مهندس نيز در پاسخ گفت: من حاضرم بليت 2 هزار دلاري ام باطل شود اما پيراهن خود را عوض نكنم. به گفته اين مرد، اقدام اين شركت هواپيمايي نقض آزادي بيان است و به همين دليل قصد دارد عليه آنها به دادگاه شكايت كند.
ميهمان ناخوانده
مسكو: سگ سياه ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه باز هم خبرساز شد. روز يكشنبه اين هفته هنگامي كه پوتين مشغول مذاكره با مركل صدراعظم آلمان در برابر خبرنگاران و عكاسان بود، ناگهان اين سگ سياه وارد سالن محل برگزاري ملاقات شد و پس از رژه رفتن مقابل خبرنگاران، جلوي پاهاي مركل به زمين نشست. در آن زمان، كاملاً مشخص بود كه مركل احساس خوبي ندارد و از اين سگ قوي ترسيده است. در همين حال، پوتين سگ خود را فراخواند و خطاب به مركل گفت كه نيازي نيست از اين حيوان بترسد چون اين سگ بي آزار است.
گل فروش بدشانس
كوآلالامپور: مغازه گل فروشي يك خانم در يكي از شهرهاي كشور مالزي از سال 2004 تاكنون 30 بار مورد سرقت قرار گرفته است. تنها در يك ماه اخير سارقان 4 بار به مغازه وي دستبرد زده  اند. به نوشته روزنامه هاي مالزي با آن كه اين خانم هر 30 بار به پليس مراجعه و شكايت كرد اما تنها 3 بار ماموران براي بررسي موضوع به مغازه وي مراجعه كرده اند. وي معتقد است كه گروهي از معتادان كه شب ها كنار مغازه وي مي خوابند، عامل اين سرقت ها هستند. وي يك بار براي جلوگيري از وقوع اين سرقت ها اقدام به استخدام نگهبان خصوصي كرد اما اين نگهبان كه چند بار از سارقان كتك خورده بود، پس از يك ماه پا به فرار گذاشت و ديگر حاضر نشد به نگهباني در اين مغازه ادامه بدهد.
پيرمرد و تهديد امنيت ملي
فيلادلفيا: يك پيرمرد 81 ساله در آمريكا به جرم نوشتن نامه اي براي سردبير روزنامه محلي تحت بازجويي قرار گرفت. پس از اين كه صدام حسين به دار آويخته شد اين مرد نامه اي براي سردبير يك روزنامه محلي نوشت و در آن اشاره كرد كه عراقي ها به جاي صدام حسين بايد شخص ديگري را اعدام مي كردند چون آن شخص عامل اصلي تمام بدبختي هاي آنهاست. به محض اين كه نامه پيرمرد در روزنامه منتشر شد
2 تن از ماموران مخفي اف بي آي به منزل وي رفتند و پس از بازرسي منزل به بازجويي از او پرداختند. آنها معتقد بودند كه منظور اين پيرمرد در نامه اش، جورج بوش بوده و به همين دليل امنيت ملي آمريكا را تهديد كرده است.
جلوگيري از مرگ باتري
سنگاپور: يك شركت آمريكايي كه مقر آن در سنگاپور است موفق به ساختن دستگاهي شده كه از مرگ باتري خودروها جلوگيري مي كند. بسياري از رانندگان پس از ترك خودروشان فراموش مي كنند كه چراغ هاي آن را خاموش كنند به همين دليل هنگامي كه به وسيله نقليه خود بازمي گردند و استارت مي زنند متوجه مي شوند كه باتري كاملاً تخليه شده و امكان روشن كردن آن با استارت وجود ندارد. در صورتي كه اين دستگاه هوشمند به باتري خودرو متصل شود ديگر چنين مشكلي به وجود نخواهد آمد. عملكرد اين دستگاه به گونه اي است كه به محض اين كه شارژ باتري بيش از حد استاندارد تخليه شود آنگاه دستگاه مورد نظر به صورت خودكار ارتباط باتري را با تمام وسايل برقي خودرو قطع مي كند تا اين كه باتري دچار مرگ نشود. اين دستگاه در مرحله نخست در كشورهاي آمريكا، هلند، ايتاليا و كانادا به فروش خواهد رسيد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |