سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۰ - Jan 23, 2007
نوع خوراكي آن به زودي به بازار مي آيد
انسولين؛ پايان دوران تزريق
آذين محبي نژاد
011385.jpg
مدتهاست پژوهشگران به دنبال توليد انسولين خوراكي هستند و ظاهرا اين تلاش ها به زودي نتيجه مي دهد. اگر اين اتفاق بيفتد، يكي از بزرگترين پيشرفت ها در زمينه فناوري داروها رخ خواهد داد. به عبارت ديگر ميليون ها ديابتي در سراسر جهان، ديگر نيازي به تزريق روزانه انسولين نخواهندداشت.
پژوهشگران سال هاست در حال بررسي راه هاي جديدي هستند كه بتوان بدون نياز به تزريق، انسولين را به بدن انسان وارد كرد. يكي از اين ابداعات استفاده از برچسب هاي پوستي انسولين است. قرار دادن يك برچسب انسولين بر روي پوست موجب مي شود تا انسولين آرام آرام از راه پوست، جذب بدن شود.
روش ديگري كه محققان در حال مطالعه آن هستند، استفاده از انسولين استنشاقي است. پژوهشگران حدود ده سال اين راه را مورد بررسي و آزمايش قرار دادند و سرانجام چند ماه پيش سازمان غذا و داروي آمريكا، FDA، فرم استنشاقي انسولين را رسما تاييد كرد. براي استنشاق انسولين، كافي است يك ظرف كوچك را كه مانند شيشه شير بچه است، جلوي دهان گرفته و يك نفس عميق بكشيد. با استنشاق انسولين، اين هورمون وارد ريه ها شده و از آن جا جذب جريان خون مي شود.اما چيزي كه به تازگي سر و صداي زيادي به راه انداخته و موضوع مورد بحث محافل علمي جهان است، توليد قرص خوراكي انسولين است. پژوهشگران تايواني ادعا مي كنند روشي ابداع كرده اند كه با آن مي توان انسولين و ساير داروهاي پروتئيني را به شكل خوراكي تجويز كرد. اين پژوهشگران از صدف ميگو نوعي ماده بي خطر استخراج كرده اند كه مي تواند انسولين را با خود به داخل معده برده و از تخريب آن جلوگيري كند. اين روش بر روي موش ها آزمايش شده و نتيجه آن رضايت بخش بوده است.
چند روز پيش خبر توليد نوع خوراكي انسولين در ايران نيز منتشر شد. به گفته دكتر عباس شفيعي، رئيس دانشكده داروسازي دانشگاه علوم پزشكي تهران، كارهاي اوليه توليد انسولين خوراكي در ايران انجام شده و اين دارو بر روي حيوانات آزمايشگاهي اثر مطلوب داشته است.
دكتر شفيعي البته اين نكته را نيز اضافه كرد كه نبايد براي توليد اين دارو عجله كرد. با اينكه راه هاي جديد استفاده از انسولين هنوز به طور كامل متداول نشده اند و در مرحله پژوهش واقعند، اما به زودي روزي خواهد رسيد كه تزريق انسولين براي كنترل ديابت به خاطره اي دوردست تبديل مي شود!
انسولين چيست؟
هورمون ها موادي شيميايي هستند كه در بدن ساخته مي شوند و هر كدام براي تنظيم دسته اي از فعاليت هاي حياتي انسان ضروري هستند. انسولين نام يك هورمون است كه از جزاير لانگرهانس مي آيد. هر جزيره لانگرهانس به قسمتي از لوزالمعده انسان اتلاق مي شود كه اين هورمون را ترشح مي كند. در لوزالمعده حدود يكي دو ميليون جزيره لانگرهانس وجود دارد.
اما انسولين چه فايده اي دارد؟ وقتي ما غذا مي خوريم، مواد غذايي در بدنمان به اجزاي كوچك تر تجزيه مي شوند. يكي از اين جزء هاي كوچك، گلوكز است كه به آن قند خون هم مي گويند. سلول هاي بدن انسان براي فعاليت به گلوكز نياز دارند. اما سلول ها بدون كمك انسولين نمي توانند گلوكز مورد نياز خود را از خون بگيرند و استفاده كنند. اگر جريان خون را به مثابه يك جوي آب تصور كنيم كه از كنار سلول ها رد مي شود، انسولين نقش يك تور را بازي خواهد كرد كه به سلول ها كمك مي كند از آب داخل جوي ماهي بگيرند. ماهي ها همان مولكول هاي گلوكز هستند. به اين ترتيب انسولين باعث مي شود گلوكز موجود در خون وارد سلول ها شود. پس از هر بار غذا خوردن و هضم غذا، گلوكز زيادي به خون وارد مي شود كه بايد مورد استفاده سلول ها قرار گيرد. بنابر اين پس از هر وعده غذايي، لوزالمعده انسان، خودبخود هورمون انسولين را آزاد مي كند و آن را به كمك سلول ها مي فرستد. ورود گلوكز به سلول ها با كمك انسولين، موجب پايين آمدن مجدد قند خون مي شود، يعني همان وضعيتي كه قبل از غذا خوردن وجود داشت. جزاير لانگرهانس در افراد ديابتي انسولين كافي توليد نمي كنند و همين موضوع باعث مي شود تا قند خون آن ها بالا باقي بماند. به همين دليل افراد ديابتي لازم دارند تا انسولين دريافت كنند.
راه هاي قديمي دريافت
تا كنون اصلي ترين راه استفاده از انسولين براي ديابتي ها، تزريق آن بوده است. براي تزريق انسولين نيز شيوه هاي متفاوتي وجود دارد. مثلا انسولين را مي توان با سرنگ انسولين تزريق كرد كه سوزني باريك دارد. اكثر اين سوزن ها، آغشته به موادي هستند كه ورود آن ها را به پوست آسان ساخته و درد ناشي از تزريق را كاهش مي دهد. شيوه ديگر، تزريق با قلم انسولين است. قلم انسولين درست مانند يك خودكار معمولي است كه در لوله آن به جاي جوهر، انسولين وجود دارد. برخي از اين خودكارها را مي توان مجددا با انسولين پر كرد و برخي با تمام شدن انسولين داخل لوله  شان بايد به دور انداخته شوند. در انتهاي اين خودكارها سوزن بسيار ظريف و كوچكي وجود دارد كه با آن انسولين را به زير پوست تزريق مي كنند. با تنظيم درجه خودكار مي توان مقدار لازم انسولين را به بدن وارد كرد. راه ديگر تزريق اين هورمون استفاده از پمپ انسولين است. پمپ انسولين وسيله كوچكي است كه بيرون از بدن و بر روي پوست شكم قرار داده مي شود و در طول روز مقدار اندك و ثابتي انسولين از خود آزاد مي كند. استفاده از اين وسيله امكان كنترل مناسب قند خون را بدون نياز به چند بار تزريق در روز فراهم مي كند.
انسولين جديد وارد مي شود
ساده ترين و معمول ترين راه براي وارد كردن هر دارويي به بدن، خوردن آن است. اما همه داروها را نمي توان از راه خوراكي دريافت كرد. انسولين هم يكي از آن هاست. حتما مي دانيد كه ما روزانه مقدار زيادي پروتئين مي خوريم. دستگاه گوارش ما هم براي هضم پروتئين ها آن ها را تجزيه مي كند. اين درست همان دليلي است كه مانع از مصرف خوراكي انسولين مي شود؛ جنس انسولين نيز از پروتئين است و چنانچه ما آن را بخوريم، اسيد معده ساختمان آن را تجزيه و تخريب مي كند و انسولين اثر خود را از دست مي دهد: با يك تور پاره نمي توان از هيچ جويي ماهي گرفت! بنابر اين يك راه باقي مي ماند و آن هم اينكه انسولين را به بدن انسان تزريق كنيم و اين همان كاري است كه ميليون ها ديابتي در جهان هر روز انجام مي دهند. هر چند تزريق انسولين با درد زيادي همراه نيست، اما قطعا اگر راه بهتري براي دريافت آن وجود داشت، ديابتي ها بهتر قند خونشان را كنترل مي كردند و اين بيماري بخصوص براي كودكان دردسرهاي كمتري بدنبال داشت. اين همان آرزويي است كه دانشمندان براي به حقيقت پيوستن آن در تلاش هستند و خبر خوش اينكه نتايج مطلوبي هم گرفته اند. منتظر باشيد.

ضرورت نظارت واحد بر محصولات آرايشي و بهداشتي
دكتر ابراهيم جوان
011388.jpg
طي سال هاي اخير استفاده از محصولات آرايشي و بهداشتي، به ويژه در ميان جوانان ايراني، از رشد قابل توجهي برخوردار بوده به نحوي كه اين روزها شايد كمتر كسي را بتوان يافت كه در جريان زندگي روزمره خود يكي از محصولات آرايشي و بهداشتي را مصرف نكرده باشد. محصولاتي از قبيل انواع كرم هاي آرايشي و بهداشتي، عطر و ادكلن، انواع رنگ موها و... كه هر روز بر تنوع آنها در بازار افزوده مي شود و توليدكنندگان چنين محصولاتي نيز هر چند وقت يكبار با ايجاد تغييراتي در فرمولاسيون چنين محصولاتي، آن ها را با نام  ها و بعضا خواص جديد به بازار عرضه مي كنند. در اين ميان برخي از توليد كنندگان محصولات زيبايي نيز ادعا مي كنند كالاي توليدي آنان داراي خواص دارويي نيز مي باشد كه اين موضوع سبب شده است تا نتوان به درستي مرز مشخصي ميان محصولات دارويي و آرايشي و بهداشتي قائل شد.
به همين دليل و نظر به گستردگي بازار مصرف چنين محصولاتي در كشورمان، در حال حاضر بسياري از كارشناسان بر اين عقيده اند كه نظارت بر محصولات آرايشي و بهداشتي مي بايست همانند دارو توسط نيروهاي تخصصي و زبده و با بكارگيري امكانات ويژه كماكان در وزارت بهداشت صورت پذيرد تا بدين ترتيب بتوان سلامت مصرف كنندگان را تضمين كرد. بر اساس قانون مواد خوراكي، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي مصوب سال 1346 كه مشتمل بر 18 ماده و 6 تبصره بوده و از آن تاريخ تا كنون در مورد كليه واحدهاي توليدكننده و عرضه كننده مواد غذايي، بهداشتي و آرايشي به مرحله اجرا در آمده است، مسئوليت نظارت بر كليه امور مرتبط با اين موضوع بر عهده وزارت بهداشت مي باشد.
نظارت بر 7600 محصول وارداتي آرايشي و بهداشتي
به گفته دكتر عباس حاجي آخوندي، مديركل نظارت بر مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي وزارت بهداشت شركت هاي آرايشي و بهداشتي در ميان ساير شركت هاي فعال در عرصه غذا و دارو بيشترين رشد واردات رسمي را به كشور داشته اند،  به نحوي كه هم اكنون نزديك به 200 شركت فعال دراين زمينه از سوي كارشناسان وزارت بهداشت مورد بررسي دقيق كارشناسانه و علمي قرار گرفته اند  و مجوز واردات براي محصولات آنان صادر شده است.
به گفته اين مقام مسئول 180 شركت نيز در نوبت بررسي تخصصي و كارشناسي قرار داشته كه به طور ميانگين هر شركت 20 نوع محصول جديد آرايشي و بهداشتي را به بازار عرضه خواهد كرد. بنابراين به نظر مي رسد در آينده اي نه چندان دور بايد شاهد حضور بيش از 7600 نوع محصول آرايشي و بهداشتي وارداتي به بازار مصرف كشور باشيم كه به تبع آن احتمالا" عوارض ناخواسته حاصل از مصرف چنين محصولاتي نيز افزايش خواهد يافت.
البته دكتر حاجي آخوندي در زمينه مراحل صدور مجوز واردات براي اين محصولات، وجود سه شرط سلامت و اصالت كالا، پاسخگويي به شكايات مصرف كنندگان و نيز مراقبت هاي ويژه كالاهاي بهداشتي و آرايشي در بازار مصرف را از جمله نكات ضروري براي ورود اين محصولات دانسته و تاكيد مي كند كه واردكنندگان بايد گزارش محصولات غيرواقعي و تقلبي كه به صورت مشابه يا همنام با محصولات آنها عرضه مي شود را به اداره كل نظارت ارايه دهند. او همچنين از مصرف كنندگان درخواست مي كند در صورتي كه محصول مصرفي، عوارض ناخواسته اي براي آنان به دنبال داشت، حتما موارد را به اداره نظارت بر مواد غذايي، بهداشتي و آرايشي گزارش دهند.
به گفته مديركل اداره نظارت بر مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي وزارت بهداشت، هم اكنون اين اداره به منظور اطمينان بيشتر از صحت و اصالت اين محصولات در حال طراحي هولوگرامي براي آنان است. دكتر حاجي آخوندي در خصوص موارد مندرج بر روي برچسب كالاهاي مجاز مي گويد: از آنجا كه اداره نظارت بر مواد غذايي، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي وزارت بهداشت صرفا مستندات و مدارك مربوط به فرمولاسيون و خصوصيات فيزيكي، شيميايي و ميكروبي محصولات آرايشي و بهداشتي وارداتي و توليد داخل را به صورت تئوري با استانداردهاي معتبر مطابقت مي دهد، لذا اثبات ادعاهايي از قبيل ضدچروك، شاداب كننده، بازسازي كننده و... كه مستلزم انجام مطالعات باليني بوده و اكثرا نيز از سوي شركت ها انجام نمي شود، توسط وزارت بهداشت مورد ارزيابي قرار نگرفته و اين محصولات صرفا از لحاظ نداشتن مخاطرات بهداشتي (نداشتن آلودگي ميكروبي و مجاز بودن مواد متشكله) مورد بررسي قرار گرفته اند.
آنچه مسلم است اين است كه نظارت بر محصولات آرايشي و بهداشتي به دليل شباهت آن با محصولات دارويي نيازمند اطلاعات باليني گسترده و همچنين امكانات ويژه تخصصي است كه ظاهرا" جز در تشكيلات وزارت بهداشت در هيچ سازمان و يا موسسه ديگري نمي توان آنرا يافت.
محصولات غير مجاز و مخاطرات آن
به طور كلي سلامت يك محصول آرايشي و بهداشتي ارتباط مستقيم با كيفيت آن و همچنين مجاز بودن مواد متشكله آن دارد كه مي بايست از سوي وزارت بهداشت مورد تاييد قرار گيرد. درحال حاضر بسياري از محصولات زيبايي خارجي بدون مجوز رسمي اين وزارتخانه وارد كشور شده و به همين دليل فاقد برچسب فارسي شامل نام توليدكننده، نام كشور سازنده و شماره كد بهداشتي واردات از وزارت بهداشت است.
شواهد حاكي از آن است كه در بسياري از كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس قوانين بهداشتي براي توليد، بسته بندي و يا واردات محصولات غذايي، آرايشي و بهداشتي بسيار آسان تر از كشورمان اعمال مي شود و به همين دليل مصرف كنندگان بايد توجه داشته باشند كه بسياري از اين كالاها بطور يقين براي ورود قانوني به كشورمان نمي توانند از سد قوانين استانداردهاي بهداشتي ايران با موفقيت عبور كنند.
چندي پيش خبري به نقل از كميسيون اروپا در برخي از خبرگزاري هاي خارجي منتشر شد مبني بر اين كه اين كميسيون مصرف 22 نوع ماده مورد استفاده در رنگ موها را به دليل خطر آن براي سلامتي مصرف كنندگان ممنوع اعلام كرده است. اين ممنوعيت در پي انتشار نتايج به دست آمده از يك پژوهش علمي مبني بر اين كه استفاده طولاني مدت از برخي رنگ موهاي خاص خطر ابتلا به سرطان مثانه را به همراه دارد، اعمال شده و از ماه گذشته ميلادي در كشورهاي مختلف جهان به مرحله اجرا درآمده است.
به نظر مي رسد كه بر اساس اين دستورالعمل همه رنگ موهاي موقت و دايمي كه براي آنها تاكنون هيچ مدرك استاندارد ايمني ارايه نشده و يا غيراستاندارد بودن آنها ثابت نشده است، توقيف خواهند شد. لذا با توجه به رونق بازار محصولات آرايشي و بهداشتي در كشورمان، امكان ورود غيرقانوني چنين كالاهايي از كشورهاي حاشيه خليج فارس و به خصوص امارات متحده عربي به ايران بسيار محتمل خواهد بود كه اين موضوع ضرورت ساماندهي هر چه سريع تر اين محصولات و اعمال نظارت واحد بر روي آن ها از سوي وزارت بهداشت بيش از پيش نمايان مي سازد.

محققان مي گويند
اسيد فوليك
پنج سال جوان مي كند
گروه سلامت-از فايده هاي اسيد فوليك هر چه بگوييم، كم گفته ايم. اين ويتامين دوست داشتني مي تواند يك اسيدآمينه پردردسر به نام هوموسيستئين را در بدن كم كند و حالا ببينيد چه مي كند اين هوموسيستئين كم شده! بعد از آن كه باخبر شديم اسيد فوليك روي كم شنوايي و حمله قلبي و هزار درد بي درمان ديگر، اثر دارد، حالا تحقيقات دانشمندان هلندي نشان داد، مصرف اسيد فوليك مي تواند حافظه سالمندان محترم را هم تقويت كند.
شبكه خبري بي بي سي گزارش كرد، بر اساس اين تحقيق، توانايي ذهني مردان و زنان 50 تا 70ساله اي كه روزانه اسيد فوليك مصرف مي كنند، مشابه افراد پنج سال جوانتر است. در اين تحقيق كه نتايج آن در مجله لانست به چاپ رسيده، نشان داده شده كه مصرف اسيد فوليك در اين افراد موجب كاهش چشمگير ميزان هوموسيستئين در خون شده است.با اين حال كارشناسان مي گويند مصرف زياد اسيد فوليك مي تواند اثر ويتامين B12 را در افراد مسن از بين ببرد يعني حتي اين اسيد فوليك مفيد را هم نبايد بي رويه مصرف كرد. براي كسب اسيد فوليك بيشتر مي توانيد از انواع سبزيجات سبز رنگ، مانند كلم بروكلي، كرفس و جعفري استفاده كنيد.
شيرمادر خورده ها بهتر مي بينند
گروه سلامت-شير مادر خيلي فايده دارد. اين تحقيق تازه را محققان سنگاپوري انجام داده اند. آنها گفته اند تحقيقاتشان مشخص كرده شير مادر موادي دارد كه از نزديك بين شدن كودكان جلوگيري مي كند.
به گزارش ايسنا نتايج اين پژوهش نشان داده است كه احتمال نزديك بين شدن كودكاني كه از شير مادرانشان تغذيه كرده اند، 50 درصد كمتر از ساير كودكان ديگر است. اين پژوهش مي گويد، مصرف شير مادر باعث مي شود تكامل سيستم بينايي نوزادان به خوبي و خوشي انجام شود. در اين حالت كره چشم به اندازه كافي رشد مي كند و به اين ترتيب احتمال نزديكي بيني تا حد زيادي كاهش پيدا مي كند. اين محققان گفته اند: ماده اي به نام دوكزاهگزانوئيك اسيد در شير مادر يافت مي شود كه مسئول ايفاي اين نقش حياتي در تكامل سيستم بينايي است. اين ماده در تكامل گيرنده هاي بينايي در شبكيه هم تأثير دارد.
انگل ها، ياران بدن در برابر ام اس
گروه سلامت- هميشه انگل ها مزاحماني نيستند كه بايد هرچه سريع آنها را از بدن بيرون انداخت. اين تصور ما را از انگل ها، دانشمندان آرژانتيني به كلي تغيير داده اند. آنها مي گويند انگل هاي روده، براي مبتلايان به بيماري ام اس مفيد است. در بيماري مولتيپل اسكلروزيس (MS) كار دستگاه ايمني بدن برعكس مي شود و به جاي آن كه به سلولهاي خارجي حمله كند، سلولهاي عصبي خودي را هدف قرار مي دهد. همين باعث مي شود اين سلول ها ديگر كاركردشان را در انتقال پيام هاي حسي يا حركتي نداشته باشند.
در بيشتر بيماران دوره هاي عودكننده و فروكش كننده وجود دارد. يعني پس از يك دوره طولاني ثبات، بيماري با علايم شديدتر عود مي كند. در هر بار عود، فرد ناتوان تر از بار قبل خواهد شد. درمان شامل سركوب دستگاه ايمني است كه عوارض جانبي ناخواسته اي به دنبال دارد. هنوز علت روشني براي اين حمله معكوس دستگاه ايمني بدن پيدا نشده است. به گزارش بي بي سي، در اين تحقيق مشخص شده انگل هاي روده اي مانند كرم كدو، كرم گرد، كرم شلاقي و كرمك مي توانند همين سركوب را، بدون عوارض داروها، انجام دهند.نتايج نشان داد تعداد دفعات عود بيماري ام اس و همچنين افزايش ناتواني در بيماراني كه آلودگي انگلي داشتند، كمتراست. اين مطالعه اولين تحقيقي است كه آلودگي انگلي را، به عنوان يك عامل محيطي موثر در روند ام اس در انسان، معرفي مي كند.
البته سخنگوي انجمن ام اس انگليس گفته نقش عوامل محيطي را در بروز ام اس قبول داريم، اما اين مطالعه براي نتيجه گيري نهايي هنوز كافي نيست و نياز به تحقيقات بيشتري در اين زمينه وجود دارد.
به جاي كم خوري، ورزش كنيد
گروه سلامت- آقا راحت باشيد، بفرماييد ميل كنيد، هيچ هم از سرطان و بيماري هاي قلبي نترسيد. اين كه مي گويند چاقي باعث بالا رفتن خطر مرگ مي شود،معنايش اين نيست شما هيچي نخوريد. بخوريد، اما ورزش كنيد.
اينها خلاصه همه آن چيزي است كه محققان دانشگاه آلاباما از مطالعه بر روي موش هاي آزمايشگاهي فهميده اند. خبرگزاري رويترز گزارش كرده است اين محققان گفته اند بيشتر از اين كه چقدر مي خوريد، اين مهم است كه كالري هاي وارد شده به بدنتان چه سرنوشتي پيدا مي كنند و آيا به درستي سوزانده و مصرف مي شوند يا نه.
شاهد اين حرفشان هم اين است كه دو گروه موش مشابه همديگر را گرفتند و به همه شان مقدار مشخصي غذا دادند. يك گروه در دماي بالا بودند و بنابراين سوخت و ساز بدنشان به طور واكنشي پايين آمده بود و گروه دوم را در هواي سرد گذاشته بودند و بنابراين مجبور شده بودند بيشتر كالري بسوزانند.
بعد از مدتي آزمايش ها نشان داد چند شاخص مهم نشانه شروع سرطان پروستات در موش هاي دسته اول زياد شده، در حالي كه دردسته دوم اين اتفاق نيفتاد.
اين محققان كه نتايج كارشان را در شماره ژانويه نشريه پژوهش سرطان چاپ كرده اند مي گويند، پيام اين نتايج آن است كه حتي اگر تا حدي بيشتر از نيازتان هم غذا بخوريد، مي توانيد با يك برنامه حساب شده ورزشي از رسوب چربي ها و تشكيل و حجيم شدن بافت چربي در بدنتان جلوگيري كنيد و از خطرهاي سرطان تا حد زيادي دور بمانيد.

جهان سلامت
بزرگترين پيشرفت قرن
011391.jpg
گروه سلامت- صدف كوه كن- بر اساس نظرسنجي نشريه پزشكي بريتانيا كه 11341 نفر در آن شركت كرده بودند،ارتقاي بهداشت عمومي  مهم ترين پيشرفت پزشكي در يك قرن و نيم گذشته بوده است. به گزارش بي بي سي، گزينه بهداشت عمومي ، تعداد آراي بيشتري نسبت به كشف آنتي بيوتيك ها،كشف DA و داروي بي حسي كه در ميان پنج گزينه اول بودند، كسب كرد. ساير شاخص هايي كه براي مقام اول در نظر گرفته شده بودند، شامل به وجود آمدن تكنيك هاي تصويربرداري پزشكي، قرص هاي ضدبارداري وپيشرفت دانش ايمني شناسي مي شدند. از شركت  كنندگان در نظرسنجي خواسته شده بود بگويند به نظر آنها بزرگترين پيشرفت پزشكي از زمان بنيانگذاري نشريه پزشكي بريتانيا در سال 1840 چه بوده است.
پروفسور جان مكنباخ- از مركز پزشكي اراسموس در روتردام هلند- كه يكي از افرادي است كه از گزينه بهداشت عمومي طرفداري مي كند، مي گويد: بسيار خوشحالم كه بسياري از افراد بهداشت عمومي را به عنوان چنين شاخص مهمي به رسميت شناخته اند. درس كلي كه هنوز مي توان گرفت اين است كه اغلب محافظت غيرفعال در برابر خطرات بهداشتي بهترين شيوه براي بهبود سلامت جمعيت هاست.او معتقد است كه بهداشت عمومي هنوز نقش مهمي در بهبود بخشيدن بهداشت عمومي در حال و آينده دارد.
به گزارش خبرگزاري رويترز بهبود دفع فاضلاب ها و سيستم هاي فراهم آوري آب پاك در طول قرن گذشته بيماري هايي مانند وبا را كاهش داد. در واقع، پس از كشف يك دكتر انگليسي با نام جان اسنو، در سال 1854 برخلاف تصور قبلي در مورد انتقال وبا از راه هوا، مشخص شد كه اين بيماري از راه آب منتقل مي شود و لندن يكي از اولين شهرهاي مدرني بود كه با جديت به حل مشكل دفع غيربهداشتي فاضلاب پرداخت.
با اين وجود رعايت ناكافي اصول بهداشتي همچنان مشكلي در كشورهاي در حال توسعه به شمار مي رود و در مرگ ميليون ها نفر دست دارد، چنان كه در سال ???? مصرف آب آلوده و رعايت نكردن اصول بهداشتي و نظافت در كشورهايي با درآمد كم و متوسط، موجب مرگ بيش از ?/?ميليون تن بر اثر ابتلا به اسهال شد.
در كشورهاي فقير، جنگ، مهمتر از آب است
يك توالت سيفون دار بهداشتي كه در اغلب كشورهاي ثروتمند چيزي بديهي به نظر مي رسد، مي تواند ابزاري ارزان  اما قدرتمند براي كاهش مرگ و مير كودكان و تقويت توسعه جهاني باشد.
بنا به گزارش آسوشيتدپرس، گزارش سالانه برنامه توسعه سازمان ملل، تحت عنوان  فراسوي كمبود: قدرت، سياست و بحران جهاني آب تصوير غمباري از نابرابري در جهان و عدم توجه به فراهم كردن آب پاك و دفع بهداشتي فضولات به عنوان اولويتي سياسي ترسيم مي كند.
اين گزارش، اعلام مي كند كه فقدان دسترسي به آب پاك و تسهيلات بهداشتي دفع فضولات هر سال تقريباً 2ميليون كودك كم سن در جهان را مي كشد. اين تلفات با آماري حدود 5000 مرگ در هر روز، در اغلب موارد ناشي از بيماري هاي قابل پيشگيري است.
اين گزارش، به بررسي هاي ديگري در كشورهاي پرو و مصر اشاره مي كند كه نشان مي دهند نصب توالت سيفون دار در خانه، احتمال زنده ماندن يك كودك تا يك سالگي اش را در پرو تا 60 درصد و در مصر تا 57 درصد افزايش مي دهد.كوين واتكينز- نويسنده اصلي اين گزارش- نيز معتقد است عبارت عدم دسترسي به دفع بهداشتي فضولات كلمه اي مؤدبانه براي اشاره به اين حقيقت است كه اين افراد آب لازم براي نوشيدن، پختن غذا و شستن را از همان رودخانه ها و درياچه ها، نهرها و حوضچه هايي برداشت مي كنند كه فضولات انساني و حيواني هم به آنها سرازير مي شود.او مي گويد: ممكن است به نظر نيايد كه توالت، عامل شتاب  دهنده توسعه انساني باشد، اما اين گزارش شواهد فراوان و قدرتمندي ارائه مي كند كه نشان مي دهد چگونه توالت به رفاه انساني كمك مي كند.
مثلاً اسهال كه يكي از دلايل ابتلا به آن، نوشيدن آبهاي آلوده به شمار مي آيد، دومين علت مرگ كودكان در جهان است. در حالي كه، آب هدر رفته به علت چكه شيرها در كشورهاي ثروتمند، بيش از ميزان آبي است كه هر روز در اختيار يك ميليارد تن از جمعيت كشورهاي فقير قرار مي گيرد.البته كارشناسان بهداشت در سطح جهاني، از كشورهاي در حال توسعه هم انتقاد مي كنند كه منابع ناچيزي را صرف آب و فاضلاب مي كنند. اغلب كشورهاي آفريقايي تنها 2/0 تا۴ /0 درصد بودجه شان را صرف آب و فاضلاب مي كنند و بودجه نظامي  اتيوپي 10 برابر و بودجه نظامي  پاكستان 47 برابر بودجه آب و فاضلاب آنهاست.
كاهش هزينه هاي درماني
توجه و سرمايه گذاري به بهداشت محيط، آمار بيماريها و هزينه هاي درماني وابسته به محيط را كاهش مي دهد، چرا كه درصد زيادي از عامل بيماري هاي خوني، پوستي، فصلي، اعصاب، قلبي، رواني و گوارشي مربوط به محيط ناسالم است. چنان كه منشأ ?? درصد از بيماريها، مربوط به  محيط زيست است.
در اين ميان، آلودگي آب، هوا، سيستم فاضلاب و آلودگي صوتي از جمله منابع اصلي بيماري هايي است كه از محيط بر انسان وارد مي شود در حالي كه اگر به بهداشت محيط در موضوعات عنوان شده توجه شود اين بيماري ها، كنترل و در بحث اقتصادي، باعث كاهش هزينه هاي دارو و درمان مي شود. البته با برگزاري برنامه هاي آموزشي در رسانه ها، مدارس و ادارات و دخيل كردن زنان و مردان كه اغلب آنها كارمندان دستگاههاي دولتي هستند، مي توان در داشتن محيط سالم نقش به سزايي را ايفا كرد.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |