سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۰ - Jan 23, 2007
ديدار سفراي كشورهاي خارجي از برج ميلاد
گروه شهري سفراي برخي كشورهاي خارجي، عصر ديروز به دعوت مديرعامل شركت يادمان سازه، از برج ميلاد بازديد كردند. در اين بازديد كه سفيران كشورهاي ايتاليا، استراليا، اتريش، هلند و ايرلند حضور داشتند، ميرصادقي، مديرعامل شركت يادمان سازه ضمن تشريح مشخصات پروژه برج ميلاد، آخرين تجارب و دستاوردهاي مهندسين ايراني در ساخت يكي از عظيم ترين سازه هاي جهان را مورد بررسي قرار داد.
در پايان اين مراسم، سفيران مدعو، از برج ميلاد و مراحل پاياني ساخت لابي و تكميل سازه رأس آن بازديد كردند.

انبارمتروكه نفت، مجتمع بزرگ فرهنگي شد
استقبال هنرمندان كشور از آغاز احداث مجتمع نينوا
در اين مراسم به مناسبت فرارسيدن ماه محرم برنامه موسيقي تعزيه اجرا شد
عكس: گلناز بهشتي
011442.jpg
011439.jpg
گروه شهري- كلنگ احداث يك مجموعه فرهنگي 140 هزار مترمربعي با 265 هزار متر بنا، برخوردار از انواع كاربريهاي فرهنگي، هنري، ورزشي و... توسط محمدباقر قاليباف شهردار تهران در محل سابق انبار نفت به زمين زده شد.
پيش بيني هاي اوليه براي احداث چنين مجموعه عظيمي حدود 200 ميليارد تومان برآورده شده است.
بنابراين گزارش، به دنبال تصميم مديريت شهري براي تفكيك فضاهاي صنعتي از بافت مسكوني شهر، گستره شهر در روندي تدريجي با بي شمار فضاهاي بلا استفاده مواجه شد كه حجم گسترده اي از مفيدترين پهنه هاي شهر را به اشغال خود در آورد. يكي از اين فضاها، محل سابق انبار نفت تهران در منطقه 11 بود كه متناسب با رويكرد جديد اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران تبديل به مجتمع بزرگي برخوردار از انواع كاربريها به منظور تأمين بخش مهمي از نيازهاي فرهنگي حوزه مركزي و جنوب شهر تهران شد.
خبرنگار ما مي افزايد: فضاهاي مورد كاربري اين مجتمع بزرگ فرهنگي كه بنا به درخواست شهرداري تهران به دليل همزماني مراحل آغازين ساخت آن با ماه محرم از مهر به نينوا تغيير نام يافته، برخوردار از تماشاخانه نينوا (تئاتر شهر 2) فضاهاي تجاري، اداري، گردشگري، اقامتي، مسيرهاي ويژه دو و دوچرخه سواري، آب نماها، كتابخانه هاي عمومي، تالارهاي نمايش فيلم و اجراي موسيقي، مركز پرورش خلاقيت كودكان، زمين بازي فوتبال، واليبال، بسكتبال، شنا، تنيس، هندبال، كشتي، وزنه برداري، بدمينتون، بدنسازي، شطرنج و فضاهاي خاص ورزش هاي ويژه معلولان است كه روزانه پذيراي هزاران مخاطب علاقه مند خواهد بود.
قاليباف شهردار تهران كه به همراه جمعي از پيشكسوتان و مسئولان عرصه هنر و فرهنگ در مراسم كلنگ زني مجتمع بزرگ فرهنگي نينوا حاضر شده بود، بر بهره برداري كامل اين پروژه عظيم در شش مرحله اجرايي در عرض 40 ماه تأكيد كرد و بر عزم شهرداري تهران در اين باره پاي فشرد.
قاليباف اظهار اميدواري كرد، بتواند كليه مراكز صنعتي بلااستفاده اي كه بخش وسيعي از اراضي جنوب شهر را به اشغال خود درآورده اند تبديل به مراكز فرهنگي، اجتماعي، ورزشي و خدماتي نمايد. نوريان معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران مجموعه فرهنگي هنري نينوا را يكي از بزرگترين مجموعه ها در نوع خود در تهران دانست كه با توجه به محروميت منطقه قديمي و پر تراكم 11 احداث آن بسيار ضروري به نظر مي رسيد.وي گفت: سياست كلان مديريت شهري در دوره جديد ارتقاي سرانه هاي فرهنگي و هنري شهروندان است به طوري كه طرح جامع شهر تهران نيز بر همين اساس مراحل تصويب خود را پشت سر مي گذارد.
عزت الله انتظامي، علي نصيريان، ايرج راد، بهروز غريب پور، هادي مرز بان به همراه چند تن ديگر از فعالان عرصه فرهنگ و هنر كشور نيز جزء مدعوين مراسم آغاز ساخت مجموعه فرهنگي نينوا بودند.
عزت الله انتظامي طي سخناني در اين مراسم گفت: ساخت چنين مجموعه هايي با گذشت سالها به آرزويي ديرين تبديل شده بود، به طوري كه بارها و بارها در مجامع مختلف از معضل كمبود سالن هاي نمايش تئاتر سخن گفتيم .انتظامي حجم و شيوه عملكرد شهرداري در عرصه فرهنگ را فوق العاده ارزيابي كرد كه نمونه آن ساخت مجدد سينما آزادي پس از گذشت 10-15 سال بلاتكليفي بود كه در ابتدا باورش براي اصحاب فرهنگ و هنر سخت مي نمود.
علي نصيريان از ديگر پيشكسوتان عرصه بازيگري كشور نيز طي سخناني ساخت و احداث مجموعه هايي از اين دست را پس از گذشت بيش از 40 سال حركتي مبارك دانست و از اينكه شهر تهران با اين وسعت و انبوهي جمعيت از لحاظ سرانه هاي فرهنگي و هنري در فقر به سر مي برد اظهار گلايه مندي كرد.
نصيريان رويكرد شهرداري تهران را در پرداختن به ابعاد انساني، رواني، فرهنگي و اجتماعي شهر در كنار ساير فعاليتهاي عمراني و خدماتي و... ارزشمند دانست و آن را عاملي در جلوگيري از ترويج خشونت و توسعه فساد در ميان آمار جامعه خواند.ايرج راد مدير عامل خانه تئاتر نيز از دوم بهمن ماه 1385 به جهت تحقق چنين حركت فرهنگي به عنوان روزي بزرگ و به ياد ماندني نام برد و گفت: از زمان روي كار آمدن قاليباف به عنوان شهردار تهران، شاهد حركتهاي فرهنگي زيادي بوديم و اميدواريم با توجه به ويژگي هاي شخصيتي كه از ايشان سراغ داريم شاهد تحقق فعاليتهاي مهم ديگري در اين عرصه باشيم. همچنين بهروز غريب پور مدير عامل خانه هنرمندان گفت: در سال 1370 شهرداري تهران با تبديل كشتارگاه ميدان بهمن به فرهنگسرا تحول فرهنگي عميقي را در جنوب شهر تهران موجب شد، امروز نيز انسان بزرگ و مدير لايق ديگري رويكردهاي فرهنگي را سرلوحه برنامه هاي خود براي شهر تهران قرارداده است.

ديدار اعضاي شوراي شهر
با شهروندان
اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران در ادامه ديدارهاي دوره اي خود از مناطق مختلف شهرداري،  روز چهارشنبه، چهارم بهمن ماه در مناطق 2، 9 و 17 حضور خواهند داشت.
بر اين اساس منظر خير حبيب اللهي با حضور در منطقه 2،  حبيب كاشاني در منطقه 9 و مهنوش معتمدي آذر در منطقه 17 به بررسي مشكلات شهروندان اين مناطق مي پردازند. شهروندان مي تواند براي ثبت نام ديدار با اعضاي شوراي شهر به روابط عمومي شهرداري هاي اين مناطق مراجعه كنند.

مدير عامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهرداري تهران:
عمليات انتقال صنايع آلاينده و مشاغل مزاحم آغاز شد


گروه شهري- مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل از انعقاد قراردادهايي با پيمانكاران براي اجراي پروژه هاي ويژه انتقال صنايع و مشاغل آلاينده و مزاحم از سطح شهر تهران در سال آينده خبرداد و گفت: فعاليت هاي مثبتي در اين زمينه آغاز شده و هم اكنون تيم ويژه اي متشكل از كارشناسان اين شركت در حال بررسي وضعيت صنايع آلاينده و مشاغل مزاحم در شهر تهران هستند كه قرار است از نتيجه اين بررسي ها و تحقيقات براي اجراي طرح ساماندهي استفاده شود .
سيد محمود نصري كه ديروز در نوزدهمين جلسه ارتباط مستقيم مسئولان شهرداري با مردم در مركز نظارت همگاني شهرداري تهران 1888 حضور داشت با تأكيد بر اينكه همزمان برخي از صنايع آلاينده كه امكان تغيير در آلايندگي آنها وجود ندارد قطعا ًبه خارج از شهر منتقل خواهند شد ، افزود : در اين راستا نيز در حال حاضر پروژه هاي دقيقي تعريف شده و هم اكنون كار احداث شهرك هاي صنعتي خاوران واقع در 15 كيلومتري تهران و همچنين و در شهرري در جاده ورامين نيز مكان وسيع ديگري با گنجايش 1200 كارگاه در حال اجراست كه به تدريج قرار است صنايع آلاينده و مشاغل مزاحم به آنجا منتقل شوند.

لايحه بودجه امسال زودتر از هميشه به شوراي شهر رفت
جزئيات بودجه 3 هزار و 350 ميليارد توماني
سال آينده شهرداري تهران
گروه شهري: لايحه بودجه پيشنهادي شهرداري تهران براي سال 86 اوايل هفته جاري با رقمي حدود 3 هزار و 350 ميليارد تومان از سوي شهرداري، به شوراي شهر تقديم شد.
از مجموع كل بودجه 3 هزار 350 ميليارد توماني مندرج در لايحه پيشنهادي بودجه سال آينده شهرداري، اعم از منابع در آمدي و هزينه هاي جاري و عمراني شهرداري مركز و شهرداري هاي مناطق تهران، حدود 2 هزار و 350 ميليارد تومان به عنوان بودجه عمراني و حدود 995 ميليارد تومان نيز به عنوان بودجه جاري است.از هم اكنون، بررسي اين لايجه در كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران آغاز شده است و بنا به اظهارات مهدي چمران رئيس شوراي شهر، بررسي لايحه بودجه در جلسات رسمي شوراي شهر نيز تا 15 روز ديگر آغاز و حداكثر تا پايان بهمن ماه تصويب و تكليف آن مشخص خواهد شد.
شوراي شهر اميدوار است، تصويب بودجه شهرداري حداكثر تا اواخر بهمن ماه نهايي شود و شهرداري بتواند با استفاده از فرصت يك ماهه اسفند، نسبت به تنظيم مناسبات و برنامه ريزي هاي مربوط به لايحه بودجه سال آينده خود اقدام كند. لايحه پيشنهادي شهرداري، با احتساب۴۷ ميليارد تومان بودجه پيشنهاد شده براي چهار سازمان وابسته به شهرداري يعني، سازمان مديريت بر تاكسيراني، سازمان حمل و نقل و ترافيك، سازمان سردخانه و كشتارگاه و سازمان پايانه هاي مسافربري و پارك سوارها، در مجموع بالغ بر 3 هزار و 394 ميليارد تومان است. از سوي ديگر رقم بودجه پيشنهادي شهرداري براي سال 86 در مقايسه با بودجه مصوب امسال شهرداري كه بالغ بر يك هزار و 900 ميليارد تومان است، حدود 69 درصد افزايش نشان مي دهد. گفتني است كه بودجه سال 86 شهرداري با چهار رويكرد اساسي و عمده شامل: توسعه و بهبود حمل و نقل عمومي، ساماندهي ساخت و سازو امورمسكن، بهبود سرانه هاي فرهنگي و اجتماعي، ورزشي، افزايش سرانه هاي فضاي سبز تدوين شده است. علاوه بر اين، تكميل پروژه هاي عمراني، توجه به نوسازي بافت هاي فرسود، اجراي طرح هاي جامع و تفصيلي، توسعه فرهنگ مشاركت در اجراي پروژه ها، بكارگيري سيستم هاي فناوري اطلاعات در خدمات رساني، توسعه اماكن فرهنگي ورزشي ، توجه جدي به رفع نيازهاي فوري شهروندان، توسعه خدمات شهري مكانيزه با ايجاد تعامل و هماهنگي با شوراياران محلات از ديگر مواردي است كه تا حدودي سياست گزاري و سمت و سوي اصلي لايحه پيشنهادي بودجه سال 86 شهرداري بر روي آنها متمركز شده است.

پاريس و پياده روهايش
سيدمحمد مهدي معيني
پاريس يكي از شهرهاي پياده محور اروپاست. بر اساس آمار در حدود 53 درصد از رفت و آمدهاي كمتر از 2 كيلومتر در شهر به صورت پياده انجام مي شود.
با اين وجود، كساني كه به تازگي به پاريس سفر كرده اند متوجه تغييرات فيزيكي در خيابان هاي اين شهر به خصوص خيابان شانزه ليزه شده اند. اين خيابان قديمي علي رغم برخورداري از پياده رويي به پهناي 10 متر در هر طرف، در 2 سال گذشته شاهد اضافه  شدن باندهاي كندرو به پياده روهاي قبلي بوده است؛ به طوري كه عرض پياده رو در حال  حاضر به نحو چشمگيري افزايش يافته است. گرچه ممكن است بعضي تصور كنند كه اين موضوع در اين شهر بيشتر جنبه اقتصادي دارد و تصميم فوق در جهت گسترش فضاهاي تجاري در پياده روهاي وسيع آن براي كسب درآمد بيشتر شهرداري است، اما با تأملي به ديگر تغييراتي كه در سطح وسيع در خيابان هاي پاريس در حال انجام است از جمله احياء دوباره 17 كيلومتر خط تراموا بعد از توقف صدساله آن در پاريس، كاهش فضاهاي عبور و مرور اتومبيل و افزايش آن به نفع توسعه سطح پياده رو و محدوديت هاي پارك در حاشيه خيابان درمي يابيم كه نهضت خيابان كشي كه توسط هوسمان شهردار وقت پاريس در قرن نوزدهم به نفع اتومبيل آغاز شد حال بعد از نزديك به دو قرن تبديل به عكس آن و اين بار به نفع عابر پياده شده است.
امروز ديگر تعدادي از اتومبيل داران فرانسوي معتقدند داشتن اتومبيل در پاريس بيشتر به يك عذاب شباهت دارد تا تسهيلات!
رويكرد مسئولين شهري پاريس به مقوله عابر پياده همانند ديگر شهرهاي اروپا در كشورهايي مثل هلند و آلمان اگرچه با كمي تأخير انجام مي پذيرد اما اين برگرفته از تجربيات ديگر شهرها بر اولويت حمل و نقل عمومي در جهت كاهش آلودگي هوا و استفاده كمتر از سوخت هاي فسيلي و پايداري شهرها است كه اميدواريم از اين تجربه ها در شهرمان تهران هم بهره بگيريم.
*كارشناس برنامه ريزي شهري

نگاه
011436.jpg
سپيده انجم روز

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |