سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۰ - Jan 23, 2007
گروه شبكه بي سيم با نصب ايمني ساده
011361.jpg
گروه علمي فرهنگي- گروهي كه محصولات Wi-Fi را مورد تائيد قرار مي دهند در نظر دارند تا با كاهش كار قفل نمودن LAهاي بي سيم، ايمني بيشتري را براي اين LAها ارائه دهند.
WI-Fi Alliace در نمايشگاه بين المللي (Iteratioal Cosumer Electroics show) مشخصات WPS يا Wi-Fi Protected Setup خود را معرفي مي كند، اين مشخصات با پردازش آسان تر براي قرار گرفتن بر LA بي سيم ايمن ارائه مي شوند. هر چند كه اين گروه به چند ماه زمان نياز دارد تا محصولات مصرف كننده براي عرضه به فروشگاه ها برسند، نخستين ديوايس هاي تحت WPS خود را نيز معرفي خواهد كرد.
فرانك هانزليك مدير Wi-Fi Alliace اعلام كرد، ايمني Wi-Fi از زماني كه كاربران خانگي نخستين LAهاي بي سيم را از چند سال پيش در اختيار گرفتند، بسيار توسعه يافته است، اما اكثر مصرف كنندگان هنوز هم به علت اينكه اين ابزارهاي قابل دسترس نصب بسيار مشكلي دارند، از آنان استفاده نمي كنند.
وي  افزود، WPS فاصله ميان ايمني شبكه جديد را كاهش مي دهد. طبق اعلام هانزليك، اگر چه اينتل، مايكروسافت، بخش Liksys سيسكو و ساير فروشندگاني كه به توسعه WPS كمك كرده اند، و سيستم هاي امنيتي ساده شده خويش را به فروش مي رسانند، خواستار تكنولوژي استانداردي هستند كه مراحل و ديوايس ها را از تمام فروشندگاني كه مي توانند از آنها استفاده كنند، بدست مي آورند.
سيستم هاي امنيتي LA بي سيم عبارتند از، استاندارد فعلي WPA2 يا Wi-Fi Protected Access2، آمد و رفت كدگذاري شده و احراز هويت كاربر كه براي پيشرفت شبكه به آن نياز است. در قديم زماني كه مصرف كنندگان LAهاي  بي سيم جديد را نصب مي كردند، مجبور بودند كه براي دسترسي به مرحله، نام شبكه و passphrase را ارائه دهند، سپس نام را انتخاب نمايند و عبارت كليدي را در هر ديوايس جديدي كه به شبكه اضافه مي كنند، وارد كنند.
با WPS بطور خودكار مرحله دسترسي، نام شبكه را ارائه مي كند. مصرف كنندگان مي توانند كلاينت ها را در شبكه ايمني با هر PI (شماره هويت شخصي) چهار يا هشت رقمي وارد كنند يا دكمه هاي مخصوصي كه در مرحله دسترسي و كلاينت ارائه شده اند را فشار دهند. در سال بعد، Wi-Fi Alliace ، محصولات تائيد شده اي را كه در ارتباطات استفاده مي شوند را توليد مي كنند، تا كاربران به راحتي نشان يا كارتي را در ديوايس جديد بدست آورند.
كن دلاني تحليلگر شركت گارتنر گفت، استاندارد جديد كمك خواهد كرد اما تمام LAهاي ايمني جديد را ارائه نخواهد داد. وي افزود، اكثر مصرف كنندگان ايمني را كنار مي گذارند چنانكه اكنون اين كار را مي كنند، اما اگر خواهان امنيت هستيد، كسب آن بسيار آسان تر از پردازش فعلي است. او ادامه داد، امروزه نصب ايمني بويژه با ديوايس هايي كه داراي اينترفيس كامپيوتر نيستند مثل چاپگرها ودوربين ها مشكل است. وارد كردن PI در كلاينت هايي كه از صفحه نمايش كوچك و pad ورود استفاده مي كنند، بسيار آسان تر از پردازش فعلي خواهد شد.
طبق اعلام آينا سباسشين تحليلگر Jupiter Research در بررسي كه در سال 2006 انجام شد، امنيت بالاترين نگراني كابران شبكه بي سيم بود اما تنها 60 درصد افراد شبكه هاي خود را ايمن كرده اند. دليل اصلي كه اين كار را انجام ندادند اين بود كه در مورد تكنولوژي مطئمن نبودند. چنانكه مصرف كنندگان ديوايس هاي سرگرمي بيشتري را در LAهاي خود اضافه نمايند، نصب ايمني آسان مهمتر خواهد شد، چون بيشتر كاربران سرگرمي بي سيم در مورد استراق سمع نگران هستند.
هانزليك گفت، اولين محصولات تائيد شده بيشتر براي سازندگان طراحي خواهند شد. موج نخست محصولات مصرف كننده كه لوگو مخصوصي را به علاوه نشان شبكه بي سيم استاندارد به همراه خواهند داشت، احتمالاً در اطراف ماه ژوئن بازار را تحت تاثير قرار مي دهند.

آفريقاي جنوبي 350ميليون دلار براي تحقيقات بيوتكنولوژي هزينه مي كند
011358.jpg
ايرنا: مراكز پژوهشي و تحقيقاتي آفريقاي جنوبي طي سه سال آينده 2 ميليارد و 500 ميليون رند ( در حدود 350 ميليون دلار) هزينه فعاليت هاي تحقيق و توسعه مهندسي ژنتيك و بيوتكنولوژي خواهند كرد.
به نقل از پايگاه اينترنتي اخبار مهندسي آفريقاي جنوبي، از اين مبلغ 500 ميليون رند آن توسط وزارت علوم وفناوري، يك ميليارد و 15 ميليون رند توسط ديگر مراكز پژوهشي دولتي و 855ميليون رند نيز توسط بخش خصوصي هزينه خواهد شد. مركز بين المللي مهندسي ژنتيك و بيوتكنولوژي كه مقر آن در ايتالياست، آفريقاي جنوبي را به دليل موفقيت اين كشور در زمينه پيشبرد پروژه هاي علمي، به عنوان سومين ميزبان تحقيقات آزمايشگاهي خود طي۵ سال آينده انتخاب كرده است. اين مركز كه در سال۱۹۸۷ميلادي تاسيس شده، زير نظر سازمان ملل فعاليت مي كند. موسيبودي مانگنا وزير علوم آفريقاي جنوبي گفته است، اين وزارتخانه طي سه سال گذشته 500ميليون رند براي اجراي پروژه هاي تحقيق و توسعه در زمينه بيوتكنولوژي هزينه كرده است. دولت آفريقاي جنوبي سال گذشته اقدام به تاسيس شوراي مشاوره ملي بيوتكنولوژي كرد كه وظيفه ارائه مشورت هاي لازم به كميته ملي ابتكارات و نوآوري هاي اين كشور را براي پيشبرد پروژه هاي تحقيقاتي علمي به عهده دارد. وزير علوم آفريقاي جنوبي با اشاره به اهميت تحقيقات بيوتكنولوژي گفت، اين تحقيقات در زمينه توليد مواد مصرفي انساني، حيواني و گياهي از اهميت زيادي برخوردار است.

علمي فرهنگي
شيوه هدايت تحصيلي دانش آموزان تغيير مي كند
مهر: مديركل دفتر برنامه ريزي امور فرهنگي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد: نوع هدايت تحصيلي دانش آموزان پس از بررسي هاي نهايي، از سال تحصيلي آينده تغيير مي كند.
علي كريمي فيروز جايي گفت: در حال حاضر هدايت تحصيلي (شيوه انتخاب رشته) دانش آموزان داراي نقص است.
وي ادامه داد: در نظام آموزشي قديم دانش آموزان در پايه سوم راهنمايي انتخاب رشته مي كردند و با تغييرات ايجاد شده اين امر به سال اول متوسطه منتقل شد.
مديركل دفتر برنامه ريزي امور فرهنگي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان ساخت: حضور نداشتن مشاور در هنگام انتخاب رشته يكي از اين ضعف هاي انتخاب رشته به شمار مي رود.كريمي فيروز جايي تصريح كرد: با آسيب شناسي نوع هدايت تحصيلي، از اين پس مشاوران حضور پر رنگ تري داشته و استعداد، علاقه و عوامل پيراموني نظير نظرات خانواده ها و نيازهاي منطقه اي در آن اعمال مي شود.
تصويب 236 منطقه نمونه گردشگري
ايرنا: 236 منطقه به عنوان مناطق نمونه گردشگري در سال جاري به تصويب هيأت دولت رسيده است
.به گزارش روابط عمومي معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، براي توسعه مناطق نمونه گردشگري تعداد اين مناطق تا پايان سال به 300 منطقه مصوب از سوي هيأت دولت افزايش خواهد يافت.مناطق نمونه گردشگري به مناطقي اطلاق مي شود كه در حاشيه جاذبه هاي تاريخي، فرهنگي، مذهبي، طبيعي و گردشگري قرار دارند.
مناطق نمونه گردشگري برحسب ظرفيت در چهار سطح بين المللي، ملي، استاني و محلي براي ارايه خدمات به گردشگران داخلي و خارجي ايجاد مي شود.
اعزام۶۵۰ هزار ايراني به عمره
ايسنا: مدير كل برنامه ريزي و نظارت سازمان حج و زيارت گفت:  ۵‎/۱ تا 2 درصد هزينه  عمره  آينده به دليل كيفيت خدمات و نرخ تورم در عربستان افزايش مي يابد.
ابوالحسن رضوي، افزود: اين هزينه بر اساس قراردادهاي سازمان حج و زيارت ايران با طرف سعودي و تفاوت نرخ ارز نيز افزايش داشته است.
وي با بيان اينكه قيمت بليت هواپيما نيز در افزايش هزينه  عمره آينده تاثيرگذار است،  گفت: سازمان حج و زيارت با سازمان هواپيمايي ايران در حال مذاكره است تا قيمت بليت عمره  آينده افزايش نيابد، چون هر سال اين بخش با افزايش هزينه نسبت به سال گذشته مواجه است. مدير كل برنامه ريزي و نظارت سازمان حج و زيارت، ادامه داد: بر اساس توافق با وزارت حج عربستان  ۶۵۰هزار زائر ايراني از نيمه  دوم اسفند ماه ( نيمه دوم ماه صفر) به عربستان اعزام مي شوند. وي در مورد جلوگيري از مشكلات احتمالي در اعزام زائران ايراني در عمره همچون سال گذشته كه با تاخير برنامه ها اجرا شد، اظهار كرد: اميدواريم مشكلات سال گذشته تكرار نشود و وزارت حج عربستان نيز بر اساس توافق هاي صورت گرفته اعلام كرده كه سيستم مربوطه در كشورش را از نيمه  دوم اسفندماه آزاد مي كند تا براي ورود زائران ايراني مسئله اي پيش نيايد. رضوي افزود: قرارداد پروازهاي عمره  آينده نيز با ايران اير است كه مسئوليت عقد قرارداد با هواپيمايي سعودي نيز با آنهاست.
مدير كل برنامه ريزي و نظارت سازمان حج و زيارت، با بيان اينكه ظرفيت عمره  ايراني ها نسبت به سال گذشته  ۱۵ درصد افزايش داشته است، گفت: تقاضا براي سفر زيارتي حج عمره در ايران بسيار است، ولي بايد باتوجه به امكانات داخل عربستان و ايستگاه هاي پروازي، كيفيت خدمات و جلب رضايت مردم اقدام كرد.
نظام آموزشي از تجهيزات آموزشي مناسب بي بهره مانده  است
گروه علمي فرهنگي- تجهيزات آموزشي و كارگاهي در مدارس كشور مهجور مانده است. نويد ادهم، رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي آموزش و پرورش در گردهمايي كيفيت بخشي توليدات رسانه اي و تجهيزات آموزشي گفت: هدف از برگزاري اين گردهمايي طراحي و برنامه ريزي براي تعيين الگويي جامع و منطبق بر استانداردهاي جهاني و بومي سازي شده است.
وي با اشاره به تجربه موفق طرح ساماندهي كتاب هاي كمك آموزشي در آموزش و پرورش گفت: بر اساس توافق وزارت آموزش و پرورش با بخش خصوصي كتاب هايي كه بر اساس استانداردها و ضوابط خاص مورد نظر وزارت آموزش و پرورش توليد شود، حمايت مي شوند. وي با اشاره به اين كه مي توان اين روند و حركت را در توليد تجهيزات آموزشي، نرم افزارها و فيلم هاي آموزشي نيز، به كار برد گفت: مدرسه مطلوب، مدرسه اي است كه علاوه بر كلاس درس، داراي حياطي با نشاط، تجهيزات آموزشي مناسب و معلم به عنوان اصلي ترين عنصر كارآمد باشد. رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي، تدوين سند ملي آموزش و پرورش را يك برنامه استراتژيك براي وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت: تدوين سند ملي آموزش و پرورش يكي از بزرگترين پروژه هاي تحقيقي در چند دهه گذشته در آموزش و پرورش است و براي دستيابي به اهداف اين سند اقدامات و مطالعات بسيار ارزشمندي انجام شده است.

ابزارهاي توسعه دهنده رايگان SQL
به روز مي شوند
گروه علمي فرهنگي - اوراكل، نخستين ارتقا بخش بزرگ SQL Developer را كه ابزار توسعه پايگاه اطلاعاتي بصري رايگان است را عرضه كرده. به گزارش سايت اوراكل نسخه جديد مي تواند پايگاه  هاي اطلاعاتي غير از اوراكل را كه عبارتند از، سرور SQL مايكروسافت، MySQL و بانك اطلاعاتي منبع باز MySQL AB را مرور كند. ابزارSQL Developer 1/1، خلق و عيب يابي كد را در SQL استاندارد و در زبان هاي برنامه نويسي Pl/SQL اختصاصي اوراكل ساده مي كند.

آموزش عالي
تعيين سقف شهريه دانشجويان انتقالي خارج به داخل
مهر: هيأت وزيران در خصوص كاهش مشكلات دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در دانشگاه هاي خارج از كشور مصوبه اي را ابلاغ كرده است كه بر اساس آن شهريه دانشجويان انتقالي از خارج نبايد از دو برابر هزينه سرانه دانشگاه ها تجاوز كند.
هيأت وزيران براي كاهش مشكلات دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در خارج از كشور، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري را مكلف كرده است تا با استفاده كامل از امكانات موجود دانشگاه هاي كشور و ايجاد تسهيلات لازم و رفع كمبودها نسبت به انتقال دانشجويان متقاضي به داخل كشور كه در رشته هاي تحصيلي مورد تاييد در خارج از كشور اشتغال به تحصيل دارند، اقدام كند.
دارا بودن مدرك تحصيلي مورد تاييد مقاطع قبلي، گذراندن حداقل 12 واحد درسي با ميانگين كل دو و نيم از چهار براي مقاطع كارداني و كارشناسي و گذراندن حداقل شش واحد درسي با ميانگين كل نمرات حداقل سه از چهار براي مقطع كارشناسي ارشد از شرايط پذيرش دانشجويان ايراني خارج از كشور در دانشگاه هاي داخل است.دانشجويان مقطع دكتري مشغول به تحصيل نيز در دانشگاه هاي داخل پذيرفته مي شوند.
افزايش اعتبارات پايان نامه هاي دانشجويي
مهر: معاون پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي تهران از افزايش سقف اعتبار تخصيصي به پروژه هاي پژوهشي دانشجويان خبر داد . اكبر فتوحي گفت: سقف اعطاي اعتبارات براي پايان نامه هاي دانشجويي بنا به مقطع تحصيلي دانشجويان از 10 تا 50 درصد افزايش يافته است.
حذف كنكور در شرايط فعلي امكانپذير نيست
ايسنا: مدير كل دفتر آزمونسازي و روانسنجي سازمان سنجش آموزش كشور، گفت: حذف كنكور در شرايط فعلي امكانپذير نيست.
اسدالله آسرايي افزود: همچنين در حال حاضر سالانه حدود۲ ميليون و 400 امتحان براي دانش آموزان دوره متوسطه برگزار مي شود و اگر براي هر يك 10 درس محاسبه شود، سالانه 24 ميليون برگه به صورت تشريحي بايد تصحيح شود. وي با بيان اينكه تصحيح اين مقدار برگه را نمي توان تصحيح ملي ناميد،  گفت: بر اساس تحقيقات،  تصحيح بيش از 100 برگ به صورت تشريحي، ملي نخواهد بود، بنابراين اين گونه آزمونها استاندارد نيست، علاوه بر اين بايد امكان و فرصت جبران نمره نيز به داوطلب داده شود كه در اين صورت نيز مشكلات خاص اين مقوله بروز مي كند.
توقف طرح هاي عمراني دانشگاه ها
مهر: معاون وزير علوم گفت: رقم هاي در نظر گرفته شده در متمم بودجه فاصله بسيار زيادي با درخواست اين وزارت خانه دارد كه به طور حتم دانشگاه ها را با چالش جدي كسري بودجه مواجه خواهد ساخت. ضمن اين كه سفرهاي استاني نيز تعهداتي را براي وزارت علوم ايجاد كرده است كه با وضعيت متمم بودجه به اين تعهدات نيز نمي توان پايبند بود.
سيد محمد حسيني با بيان اين مطلب افزود: متمم بودجه هاي سال 1385 مشخص شده است كه متاسفانه وزارت علوم باز هم در مضيقه قرار گرفت.
ابطال آزمون دوره هاي پودماني دانشگاه جامع
مهر: هيأت عمومي ديوان عدالت اداري برگزاري آزمون جامع دوره هاي علمي كاربردي پودماني را به استناد قسمت دوم ماده 25 قانون اين ديوان ابطال كرد.
پس از شكايت تعدادي از دانشجويان دانشگاه علمي كاربردي ، اين دانشگاه به علت برگزاري غيرقانوني آزمون جامع پاياني به قصد اعطاي مدرك و بررسي جوابيه نماينده حقوقي دانشگاه، هيأت عمومي ديوان عدالت اداري با اكثريت آرا بر ابطال مصوبه داخلي اين دانشگاه رأي داد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |