دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۹ - Feb 5, 2007
براي شانزدهمين سال متوالي
خورشيد كاروان در تالار بزرگ كشور به صحنه آمد
گروه ادب و هنر نمايش خورشيد كاروان از ديروز در تالار بزرگ كشور به اجرا درآمد. اين نمايش كه توسط مهدي متوسلي نوشته شده شانزدهمين سال اجراي خود را با كارگرداني محمود فرهنگ دنبال مي كند.
به گزارش روابط عمومي نمايش خورشيد كاروان مهدي متوسلي مهمترين دليل اجراي 16 ساله اين نمايش را استقبال بي نظير مردم مي داند و مي گويد اين نمايش از 15 بهمن به مدت 20 شب در تالار بزرگ كشور اجرا مي شود.
وي با توجه به استقبال اقشار مختلف مردم در سال هاي قبل و پيشنهاد مسئولان مبني  بر اجراي كار در فضايي مناسب تر و بزرگ تر افزود: نمايش خورشيد كاروان در اين 20 شب پذيراي 70 هزار تماشاگر خواهد بود تا آنها را در پيوندي دوباره با امام حسين ع ياريگر باشد.

نخستين جشنواره شعر فجر در بارگاه ملكوتي حضرت رضا (ع)
فردا، مسابقه تسخير سرو آغاز مي شود
گروه ادب و هنر نخستين جشنواره شعر فجر، فردا 17 بهمن در بارگاه ملكوتي حضرت رضا ع با حضور وزير ارشاد رسماً آغاز به كار مي كند.
به گفته عليرضا قزوه، در اين جشنواره كه در 3 شهر مشهد، شيراز و اصفهان با سه دبير مختلف برگزار خواهد شد، حدود 10 هزار شعر شركت دارند كه در 10 رشته از سوي 50 داور مورد ارزيابي قرار مي گيرند تا سرانجام ساعت 18 روز 23 بهمن در تالار وحدت، 10 نفر اول 10 سكه بهار آزادي و سرو بلورين جشنواره را از آن خود كنند.
دبير اصلي جشنواره كه صبح ديروز در يك مصاحبه مطبوعاتي در تالار وحدت سخن مي گفت، افزود: در مراسم نهايي، از 27 استان شاعر برگزيده معرفي خواهيم كرد، ضمن آن كه شاعران فارسي زباني از كشورهاي هند، پاكستان، ازبكستان، افغانستان و تاجيكستان حضور خواهند داشت. اما، اگر چه يكي از 10 بخش جشنواره فجر، شعر جوان نام دارد، قزوه رقابت اصلي را بيشتر در بين پيشكسوتان مي داند. چرا كه جشنواره امسال، تمام 27 سال پس از انقلاب را مورد بررسي قرارداده است؛ چه شعر آنها كه براي دبيرخانه شعر فرستاده اند، چه حتي شاعراني كه اكنون در قيد حيات نيستند. با اين حال در بخش شعر جوان، نامزدهاي نهايي دريافت سرو بلورين نيز اعلام شده اند: محمدسعيد ميرزايي، فاضل نظري، گروس عبدالملكيان، علي محمد مودب پور.علاوه بر بخش جوان، نامزدهاي طنز و بخش امام و انقلاب هم از همين حالا معلومند؛ طنز: ناصر فيض، رضا رفيع، ابوالفضل زرويي نصرآباد و سيدعبدالرضا موسوي.
امام و انقلاب: مهرداد اوستا، علي معلم دامغاني، قيصر امين پور، محمدعلي بهمني و ذكريا اخلاقي.
آن طور كه عليرضا قزوه اعلام كرد، نتايج نهايي هر 10 رشته تا پايان هفته جاري اعلام خواهد شد. قزوه كه در ابتداي نشست ديروز، سخنراني كوتاهي درباره اهميت شعر در ايران و جايگاه سخن ايراد كرد، اطمينان داد: كار داوري كاملاً علمي بوده است و به هيچ وجه سليقه اي نيست و ادامه داد: تلاش مي كنيم اشخاصي در اين جشنواره انتخاب شوند كه صلاحيت دفاع از اين عنوان را داشته باشند و شعر درست پارسي بگويند.

خون بازي بهترين فيلم روز دوم شد
جشنواره فيلم فجر چشم به راه جا ماندگان
نمايي از فيلم سينمايي روز سوم
012987.jpg
گروه ادب و هنر- در دومين روز برگزاري جشنواره فيلم فجر همانند روز اول فيلم هاي ايراني و خارجي بسياري روي پرده رفتند. تماشاگران در اين روز با 1/64 درصد آرا خون بازي را به عنوان بهترين فيلم برگزيدند. بعد از خون بازي نيز به ترتيب اتوبوس شب با 63 درصد، بچه هاي ابدي با 54درصد و پابرهنه در بهشت با 49 درصد و سنگ،كاغذ،قيچي با 42 درصد آرا ، فيلم هاي برگزيده تماشاگران بودند. همچنين در بخش فيلم هاي غير ايراني فيلم زورگير با 11درصد، پدر و پسر با 10 درصد و زندگي ديگران با 8درصد آرا در رده هاي اول تا سوم قرار گرفتند.
در ساعات پاياني روز دوم پاداش سكوت عليرغم انتشار اخباري مبني بر آماده نبودن ده دقيقه پاياني فيلم ، در سينماي هنرمندان (صحرا)به نمايش درآمد. البته مازيار ميري اعلام كرد اين نسخه كپي صفر فيلم است و در سانس هاي بعدي جشنواره، كپي بهتري از فيلم را به نمايش مي گذاريم. در همين روز اعلام شد ايرانسل از فهرست اسپانسرهاي جشنواره حذف شده. به گفته مديرروابط عمومي جشنواره، شركت ايرانسل طي يك برخورد غيرفرهنگي بعد از چاپ كارت هاي نظرخواهي مردمي با يك درخواست غيرمنطقي عنوان كرده كه اگر آرم اين شركت روي جدول برنامه ها درج نشود، اين شركت علاقه مند به ادامه حمايت از جشنواره فيلم فجر نيست.
روز گذشته مراسم نكوداشت علي نصيريان و يداله صمدي نيز در تالار وحدت تهران برگزار شد. در اين روز همچنين از هنرمندان درگذشته سينماي ايران در طول سال نيز ياد شد. همچنين برگزيدگان بخش مواد تبليغي و اطلاع رساني سينماي ايران جشنواره فيلم فجر در اين مراسم در بخش هاي عكس، پوستر، آنونس و تيزر معرفي شدند و بخش هايي از پشت صحنه فيلم فرش ايراني به نمايش درآمد.
بازار داغ شايعات
در روزهايي كه جشنواره آرام آرام به نيمه مي رسد همچنان بازار اخبار فيلم هاي رسيده و نرسيده داغ است. بعد از سنتوري كه همچنان خبرسازترين و البته در صورت آماده شدن يكي از اميدهاي اصلي جشنواره امسال است ، رئيس هم در داغ ترشدن تنور شايعات سهم به سزايي دارد. بعضي مي گويند به دليل طولاني شدن مراحل فني اين فيلم به جشنواره نمي رسد و البته در صورت آماده شدن از حضور در بخش مسابقه بازمي ماند. اما با وجود اين شايعات كيميايي اعلام كرده سرموعد مقرر و طبق برنامه فيلم در جشنواره نمايش داده مي شود و جاي هيچ گونه نگراني نيست .
مسئولان جشنواره همچنين گفته اند: سنتوري قطعاً در جشنواره نمايش داده مي شود، اما هنوز همگي شايعات از جمله مجوز نداشتن ترانه فيلم،عدم موافقت كارگردان در مورد اعمال اصلاحيه ها و...به قوت خود باقي است. حميد آخوندي مجري طرح فيلم سينمايي روز سوم نيز گفته فيلم، آخرين مراحل فني را طي مي كند و قطعاً در جشنواره به نمايش درخواهد آمد.
نشست در دومين روز
در روز دوم در سينماي مطبوعات چهار فيلم ايراني و دو فيلم خارجي داستاني به نمايش درآمد و طبق روال جلسات نشست بلافاصله بعد از نمايش هر فيلم برگزارشد.
اولين نشست روز دوم به تك درخت ها اختصاص داشت . سعيد ابراهيمي فر كارگردان درباره ساخت اين فيلم گفت: دغدغه سيمرغ ندارم . چون معتقدم كه سيمرغ مسئوليت ايجاد مي كند، مثل هر فيلمسازي دوست دارم فيلمم ديده شود و تماشاگران زيادي داشته باشد. هر چند معتقدم سليقه تماشاگران به سمت فيلم هاي سرگرم كننده رفته است، اما اميدوارم سينماي خاص هم بتواند در كنار سينماي گيشه به حيات خود ادامه دهد.
هوشنگ مرادي كرماني فيلمنامه نويس اين اثر نيز گفت: تك درخت ها يكي از محبوب ترين و متفاوت ترين فيلم هايي است كه با برداشت از آثار من ساخته شده است . اميدوارم روزي ادبيات و سينما آشتي كنند و نويسندگان حوزه ادبيات اجازه دهند سينماگران آنطور كه شايسته فضاي سينما است از آثارشان برداشت كنند.
در دومين نشست كه به فيلم پاپيتال اختصاص داشت، اردشير شليله كارگردان در رابطه با فيلمنامه اثر گفت: من چهارچوب فيلمنامه را پسنديدم و پس از چند جلسه گفت وگو با آقاي فرهودي فيلمنامه نويس آن را بازنويسي كرديم. پاپيتال از نظر من فيلمي فمينيستي نيست، بلكه كاراكتر آن گرايشات فمينيستي دارد كه آن هم در طول فيلم نقد مي شود.عباسي رافعي، كارگردان در نشست مطبوعاتي فيلم آفتاب برهمه يكسان مي تابد گفت : اين فيلم از لحاظ ساختاري در ژانر فيلم هاي جاده اي قرار مي گيرد، من اين ژانر را در فيلم گذشته ام پروانه اي در باد هم تجربه كرده ام. بزرگترين هدف من از انتخاب اين موضوع براي ساخت اين بود كه تماشاگر بعد از ديدن آن احساس خوبي داشته باشد. مريلا زارعي بازيگر فيلم نيز گفت: من احساس بسيار خوبي خارج از سناريو و مسائل صنعتي و سينمايي به چنين موضوعات مفهومي دارم و فكر مي كنم انتخاب نقشم به عنوان يك بازيگر نشان دهنده اعتقاداتم است.
در چهارمين نشست قفل ساز ساخته غلامرضا رمضاني نقد و بررسي شد. قفل ساز بهترين فيلم ايراني روز دوم در سينماي مطبوعات بود و مورد تشويق حاضرين قرار گرفت.رمضاني فيلمش را مرتبط با كودكان و نوجوانان دانست و گفت: اما مخاطب فيلم من همه مردم هستند. در جامعه  ما  با نوع فرهنگي كه داريم، بيان بسياري از مسائل در خانواده ها بسيار با احتياط انجام مي شود، در اين فيلم تلاش كردم به بعضي از مسائل اعتراض مشروعي داشته باشم.نادر مقدس، كارگردان ايستگاه بهشت در جلسه نقد و بررسي اين فيلم گفت: فيلمم را ماورايي و معناگرا نمي دانم و با اينكه شخصيت اصلي اين فيلم در بخشي از فيلم روح است؛ اما در اين بخش ها با واقعيت و دنياي واقعي نيز درگير است و بر اساس قوانين كلاسيك سينما مي توان بر پايه اين شرط فيلمنامه را نوشت.
فيلم هاي امروز
و اما امروز در چهارمين روز نمايش فيلم در سينماهاي مختلف فيلم هاي مصائب دوشيزه ، خون بازي ، پاداش سكوت ، گناه من ، توتسي ، آدم ، دست هاي خالي ،
اخراجي ها ، پاپيتال ، سبيل مردونه ، اقليما ،
پابرهنه در بهشت ، بچه هاي ابدي ، خدا نزديك است ، مخمصه ، تك درخت ها ، سنگ ،كاغذقيچي  ، سكته  ، نيما يوشيج ، قلب زير تيغ ،
طنين كوهستان ، هر طور كه دوست داشته باشي ، خانه اشباح ، به پدرسلام كن ، بابي ، خيانت ، پارك وي و ...روي پرده مي رود.

ياحقي در آرامگاه ابدي خفت
012984.jpg
ايسنا: پيكر پرويز ياحقي نوازنده چيره دست ويولن روز گذشته با حضور بسياري از هنرمندان و دوست داران موسيقي تشييع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاك سپرده شد.
محمدرضا شجريان در مراسم تشييع پيكر زنده ياد پرويز ياحقي نوازنده  پيشكسوت ويولون روز گذشته - پانزدهم بهمن ماه- گفت: هنوز از تاثر و تاسف فقدان علي تجويدي زماني نگذشته كه داغ ديگري بر دلها نشست.
وي افزود: پرويز ياحقي نابغه  موسيقي ما كه به حق ويولون را به مردم ما شناساند، به طوري كه من از نوجواني به ياد دارم كه به ساز اين نابغه جوان عشق زيادي داشتم، سرپنجه  پرويز ياحقي انسان را در فضايي خاص قرار مي داد و از خود بي خود مي كرد.  پرويز ياحقي حق بزرگي بر گردن موسيقي ايران و ساز ويولون دارد. در اين سالها پرويز ياحقي زمانه را براي ارائه كارش مناسب نمي ديد و در درد عزلت به علي تجويدي پيوست. حسين احمدي مدير كل دفتر شعر و موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين مراسم حضور داشت. مراسم سوم پرويز ياحقي روز چهارشنبه از ساعت  ۱۶ تا  ۱۸ بعد از ظهر در مسجد نور واقع در ميدان فاطمي برگزار خواهد شد.

برگزيدگان چهاردهمين جايزه جهاني كتاب سال معرفي شدند
012981.jpg
گروه ادب و هنر- دبيرخانه چهاردهمين دوره جايزه جهاني كتاب سال جمهوري اسلامي ايران، نتايج اين دوره از جايزه را به اين شرح اعلام كرد:
كتاب هاي حوزه مطالعات اسلامي: خاستگاه و توسعه حقوق در اسلام، شيدايي جان، شهود جذبه معنوي در تنويرات ابن عربي، پيشينه هنر اسلامي و انديشه هاي سياسي آيت الله مرتضي مطهري- پژوهشگر برتر: پروفسور حامد الگار، استاد دانشگاه بركلي كاليفرنيا - كتاب هاي حوزه سيره نبوي: سيدالمرسلين، سير تطور كتاب هاي سيره نبوي، مختصر الجامع في السيره النبويه، معراج نامه شاهرخي، محمد ص در اروپا- پژوهشگر برتر اين حوزه: علامه سيد جعفر مرتضي العاملي از لبنان و هارالدموتسكي از هلند- كتاب هاي حوزه مطالعات ايراني: فهرست نسخ خطي فارسي كتابخانه دانشگاه قازان، موسيقي ايران: پرسش از سنت، گفتمان ميان فرهنگ ها: ايران و هند، خليج فارس: اطلس نقشه هاي كهن و تاريخي، ترجمه ديوان مثنوي معنوي به زبان ازبكي - پژوهشگر برتر اين حوزه: پروفسور اوا ام. يره مياش از مجارستان. شايان ذكر است مراسم نهايي و اهداي جوايز چهاردهمين دوره جايزه جهاني كتاب سال و بيست و چهارمين جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي ايران، امروز ساعت 15 با حضور رئيس جمهور در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

يك هفته با سينما
تجاهل عارف !
گروه ادب و هنر- مطابق هر سال با آغاز جشنواره فيلم فجر، همه رويدادهاي سينمايي كشور تحت تأثير اين رخداد مهم قرار گرفت. به همين خاطر رسانه ها، اخبار جشنواره را در صدر خبرهاي هنري پوشش دادند. چند روز پيش از آغاز جشنواره فجر، با راه يافتن فيلم هاي خون بازي  ، سينه سرخ و فرش ايراني فيلم هاي حاضر در بخش مسابقه، به مرز 30فيلم نزديك شد.
نكته جالب توجه اينكه خون بازي و سينه سرخ به خاطر شركت در جشنواره هاي ديگر، طبق مقررات جشنواره فجر، قاعدتاً نبايد در فيلم هاي بخش مسابقه قرار مي گرفتند. منتها با اين توجيه عجيب كه سازندگان فيلم از مقررات جشنواره اطلاع نداشته اند، اين فيلم ها هم به فهرست مسابقه اضافه شدند. درست مثل باز هم سيب داري؟ كه بعد از حضور در جشنواره ونيز، حالا قاعدتاً بايد در بخش جشنواره جشنواره ها به نمايش درمي آمد. درست در لحظاتي كه افتتاحيه جشنواره فجر در حال انجام بود، زمزمه هايي ميان حاضران مبني بر حذف سنتوري مهرجويي از جشنواره، به راه افتاد. سنتوري كه قبلاً هم به خاطر مشكل مميزي، حضور در جشن خانه سينما را از دست داده بود، هنوز گويا تكليفش مشخص نشده است. وقتي جدول برنامه ها منتشر شد و نامي از سنتوري در ميان فيلم ها نبود، اين حدس تبديل به يقين شد كه امسال جشنواره بدون مهرجويي برگزار مي شود. هر چند مهرجويي خود ابراز اميدواري كرد كه فيلمش در 18 بهمن به نمايش درآيد.
در هنگامه برگزاري جشنواره فيلم فجر، انتشار خبر درباره پايان تدوين 90 دقيقه از فرزند صبح توسط يكي از خبرگزاري ها، توجه سينمادوستان را به خود جلب كرد. خبري كه همراه با عكس بازيگري بود كه نقش حضرت امام  خميني را در فرزند صبح بازي مي كند. فيلمبرداري فيلم افخمي در بهار و تابستان سال آينده پيگيري خواهد شد. تهيه كننده فرزند صبح   وعده كرده فيلم را به بيست و ششمين جشنواره فجر برساند.

نمايش هاي عاشورايي در شهرستان ها
گروه ادب و هنر- نمايش هاي شهرستاني حضور يافته در سومين همايش سراسري آيين هاي عاشورايي از 23 بهمن تا پايان اسفندماه در شهرهاي محل توليد روي صحنه خواهند رفت.
به گزارش ستاد خبري همايش آيين هاي عاشورايي، نمايش هاي وجدان هرگز نمي ميرد به كارگرداني فريدون خسروي از اصفهان، تراژدي ترديد به كارگرداني رضا صابري از مشهد، خورشيد و خاكستر به كارگرداني مجيد واحدي زاده از اردبيل، ذكريا به كارگرداني فؤاد ابراهيميان از همدان، كربلاي بي شمر به كارگرداني غلامرضا جهانپا از مشهد، رستگاري به كارگرداني سعيد تشكري از مشهد و فصل سيب به كارگرداني نيره غايب زاده از تبريز تا پايان اسفندماه در شهرهاي محل توليد آثار روي صحنه خواهند رفت.

اخبار كوتاه
رونمايي از تمبر مسجد جامع كبود: تمبر يادبودي با نقش مسجد جامع كبود ايروان به مناسبت پاسداشت اين بناي تاريخي در ارمنستان چاپ و منتشر شد.
هنر ايران در موزه  هنرهاي مردمي ارمنستان: به مناسبت بيست و هشتمين سالروز پيروزي انقلاب اسلامي ايران، نمايشگاهي از آثار هنري و صنايع دستي هنرمندان كشورمان در موزه  هنرهاي مردمي ايروان برپا شد. اين نمايشگاه دربرگيرنده  آثار اميرحسين آقاميري، مينياتوريست ايراني است كه با الهام از آيات قرآني، خلق شده اند. همچنين عكس هايي از دوران انقلاب اسلامي به  همراه آثار صنايع دستي ايران به نمايش درآمد.
ثبت كوتاه ترين نمايشگاه تاريخ موزه  هنرهاي معاصر تهران: نخستين نمايشگاه عكس و پوستر انقلاب اسلامي با عنوان فجر نور صبح امروز در محل موزه  هنرهاي معاصر تهران برپا شد. اين نمايشگاه شش روزه كه كوتاه ترين نمايشگاهي است كه طي چند سال گذشته در محل موزه  هنرهاي معاصر تهران برپا مي شود، با نمايش 800 اثر از 46 عكاس شهرستاني و 54 عكاس تهراني همراه است.
معرفي برندگان جوايز دگا: برندگان جوايز دگا شب گذشته در مركز فرهنگي پلازا آمريكا معرفي شدند. فيلم هاي عراق تكه پاره شده و ما را از شر شيطان برهان در صدر نامزدهاي دريافت جوايز اصلي اين مراسم قرار دارند.
اهداي جايزه  ادبي صادق هدايت: مراسم اهداي جايزه  ادبي صادق هدايت سوم اسفندماه در خانه  هنرمندان ايران برگزار مي شود. در اين مراسم، ايرج كاشف- استاد دانشگاه تهران- درباره  هدايت سخنراني مي كند. اجراي آكاردئون كلاسيك توسط خسرو سينايي (كارگردان فيلم گفت وگو با سايه )، خواندن داستان تاريك خانه توسط كيكاووس ياكيده و اجراي ترانه توسط مهرداد پازوكي، از ديگر بخش هاي اين برنامه هستند كه توسط احترام برومند اجرا خواهد شد.
ادامه اجراي نمايش هاي عاشورايي: با اجراي عمومي نمايش هاي حاضر در سومين همايش سراسري آيين هاي عاشورايي، اين همايش همچنان ادامه مي يابد. در مجموعه تئاتر شهر نمايش هاي زخمه بر رمل آتيلا پسياني در كارگاه نمايش، فرجام احمد ايراني خواه در تالار نو و و اينك يحيي سياوش تهمورث در تالار اصلي روي صحنه مي روند. در تالار خانه نمايش اداره تئاتر نيز نمايش هاي مسافران سيروس همتي و عمو هاشم مريم معترف اجرا مي شوند.
نمايش هزار قطعه تمبر هنر انقلاب: شركت پست به مناسبت فرارسيدن دهه فجر و گراميداشت بيست و هشتمين سالگرد پيروزي انقلاب، نمايشگاه هاي تمبر را با مضامين مربوط به انقلاب اسلامي در مناطق مختلف شهر تهران برگزار مي كند. اين نمايشگاه ها در فرهنگسراي ابن سينا و مؤسسه فرهنگي هنري صبا برگزار مي شوند. فرهنگسراي ابن سينا از فردا آماده استقبال از بازديد كنندگان بوده و نمايشگاه تمبر هنر امروز در مؤسسه صبا برگزار مي شود.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |