دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۹ - Feb 5, 2007
آقازاده با اشاره به گزارش البرادعي به شوراي امنيت:
آژانس نمي تواند شفافيت ايران را ناديده بگيرد
گروه سياسي- رئيس سازمان انرژي اتمي با اشاره به گزارشي كه قرار است دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي  در كمتر از يك ماه آينده درباره نحوه مواجهه ايران با قطعنامه 1737 شوراي امنيت به اين شورا ارائه كند، تأكيد كرد: با توجه به شفافيت مواضع ايران، البرادعي در گزارش خود نمي تواند ادعاكند كه ايران برخلاف مقررات بين المللي عمل كرده است.
رضا آقازاده روز گذشته پس از مذاكره با سفراي تروئيكاي عدم تعهد و برخي از اعضاي گروه 77 حاضر در آژانس بين المللي انرژي اتمي با تكرار موضع جمهوري اسلامي ايران درقبال قطعنامه مذكور ضمن تصريح به اينكه ايران قطعنامه را اجرا نخواهدكرد، گفت: ما اين قطعنامه را داراي مشكلات حقوقي و اجرايي مي دانيم و قبلا هم اعلام كرده ايم كه آن را اجرا نخواهيم كرد.
وي با اشاره به مذاكرات خود با نمايندگان تروئيكاي عدم تعهد و نمايندگان آژانس گفت: موضوعات باقي مانده بين ايران و آژانس در يك جلسه  كاري در آژانس قابل رفع است، چراكه ما مسائل جديدي با آژانس نداريم و هر چه باقي مانده مربوط به گذشته است اما از آنجايي كه پرونده ايران سياسي است تا اين مسئله به لحاظ سياسي مشكلاتش حل نشود، آژانس نمي تواند و يا نمي خواهد مسائل باقيمانده با ايران را حل كند.
به گزارش خبرگزاري مهر، آقازاده در پاسخ به سئوالي مبني بر اينكه با توجه به مصوبه مجلس شوراي اسلامي در خصوص محدود كردن همكاري هاي ايران با آژانس چرا كشورمان همچنان به اقدامات فراقانوني براي اعتماد سازي در همكاري با آژانس ادامه مي دهد،خاطر نشان كرد: آنچه كه در نطنز و اصفهان بوده در چارچوب PT است و ما هنوز متعهد به اجراي آن هستيم. قانون مجلس نيز ما را درباره PT محدود نكرده است.
وي افزود: مصوبه  مجلس بر اين اساس نبود كه ما همكاري هايمان را به طور كامل در محدوده ان.پي.تي كم كنيم، بلكه نظر مجلس اين بود كه در چارچوب ان.پي.تي
فعاليت ها را ادامه دهيم، چرا كه در گذشته فراتر از اين معاهده و يا فراتر از پروتكل الحاقي با آژانس همكاري مي كرديم.
همچنين به گزارش ايسنا رئيس سازمان انرژي اتمي درباره پيشرفت هاي جديد در نطنز به خبرنگاران قول داد كه در آينده نزديك امكان بازديد خبرنگاران از تأسيسات نطنز را فراهم كند.
آقازاده با اشاره به حضور خبرنگار C در تهران و بازديدش از تأسيسات UCF اصفهان گفت: ما اين سئوال را از اين شبكه  خبري داريم كه آيا اين مقدار كه ايران اجازه  بازديد از تأسيسات هسته اي  اش را مي دهد كشورهاي ديگر مثل آمريكا و كشورهاي اروپايي اين اجازه را به كشورها يا به ما و رسانه هاي گروهي كشورهاي غير متعهد براي بازديد از تأسيساتشان مي دهند، يا نه؟

وزير اطلاعات:
درباره علت
افزايش قيمت مسكن
هنوز به نتيجه نرسيده ايم
ايسنا: وزير اطلاعات در مورد تهيه  گزارشي از سوي اين وزارتخانه به دستور رئيس جمهوري در ارتباط با علل افزايش قيمت مسكن گفت: اين گزارش در حال تهيه است ولي هنوز به نتيجه نرسيده ايم.
غلامحسين محسني اژه اي با بيان اين كه در اين ارتباط گزارش هايي به ما رسيده و اين گزارش ها در حال بررسي است در پاسخ به اين سوال كه آيا قرار است اين گزارش ها اعلام عمومي شود، اظهار داشت: طبيعي است كه اگر به نتيجه  برسيم نتايج آن اعلام مي شود.
وي در پايان همچنين در پاسخ به سئوالي مبني بر اين كه آيا در اين ارتباط نيز افرادي دستگير شده اند گفت: فردي دستگير نشده  است.

پس از عقب نشيني بوش در موضوع عراق صورت گرفت
افزايش درخواست ها براي مذاكره آمريكا با ايران
پيام شفاهي متكي به خليل زاد
گروه سياسي- رئيس جمهوري عراق اعلام كرد: پيغام شفاهي وزير خارجه ايران را به زلماي خليل زاد، سفير آمريكا در بغداد منتقل كرده است. طالباني در گفت وگو با شبكه تلويزيوني عراقي الحريه با اشاره به ديدار خود با منوچهر متكي تصريح كرد: من نارضايتي وزيرخارجه ايران از موضع ايالات متحده در قبال عملكرد ايران در عراق را به خليل زاد منتقل كردم. به گزارش مهر همچنين روز گذشته حسن كاظمي قمي سفير جمهوري اسلامي ايران در عراق با جلال طالباني رئيس جمهوري اين كشور ديدار و گفتگو كرد.

گروه سياسي- روز گذشته چند خبر بر روي تلكس خبرگزاري ها منتشر شد كه به نوعي حكايت از افزايش تلاش هاي محافل سياسي غرب در جهت تأكيد هرچه بيشتر بر اهميت مذاكره آمريكا با ايران داشت.
جورج بوش يك روز پس از ارايه گزارش سازمان هاي اطلاعاتي آمريكا از شرايط عراق، روز شنبه خواستار همكاري دمكرات ها و جمهوريخواهان براي پايان دادن به اين جنگ شده و در جريان  ديدار با دمكرات هاي مجلس نمايندگان آمريكا، گفته بود كه ديگر اصراري ندارد تنها تصميم گيرنده در مورد سياست هاي آمريكا در عراق باشد.
در همين حال به گزارش ايسنا چند تن از مقامات برجسته  سابق ارتش آمريكا خواستار مذاكرات مستقيم واشنگتن با ايران شدند و از توني بلر خواستند از نفوذ خود بر جورج بوش استفاده كرده و مانع اقدام نظامي عليه ايران شود.
اين افسران از دولت آمريكا خواستند كه بلافاصله و بدون مطرح كردن هرگونه پيش شرط به مذاكرات مستقيم با دولت ايران بپردازند. آنان در نامه اي كه به روزنامه ساندي تايمز نوشتند از انگليس خواستند با تلاش براي اتخاذ يك راهبرد جديد ديپلماتيك تنش هايي را كه با دولت  ايران به وجود آمده است، حل كند. اين نامه به امضاي رابرت گارد، ژنرال بازنشسته ارتش آمريكا، رابرت مك نامارا، دستيار سابق وزير دفاع آمريكا، ژنرال جوزف هور، فرمانده سابق فرماندهي مركزي آمريكا و جك شاناهان، معاون سابق نيروي دريايي آمريكا رسيده است.
مهر نيز گزارش داد كه روزنامه اينديپندنت در تحليلي تأكيد كرده است جورج بوش بر اساس پيشنهاد موسوم به بيكر- هميلتون بايد با ايران مذاكره مي كرد كه البته از اين كار خودداري نمود، اما آمريكا بايد فوراً تلاش هاي ديپلماتيك جديدي را براي ايجاد اجماع بين المللي در جهت ايجاد ثبات در عراق و منطقه آغاز كرده و در اين مسير بايد تلاش هاي ديپلماتيك آمريكا متوجه تمامي كشورهاي همسايه عراق باشد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام:
روحانيت با درايت جلوي تهديدات دشمن را مي گيرد
013038.jpg
گروه سياسي - رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: وقتي در كشوري انقلابي صورت مي گيرد آن انقلاب با تهديدات بسياري روبه رو خواهد شد، اما روحانيت در دوران پيروزي انقلاب اسلامي و بعد از آن توانسته است با درايت خود جلوي تمام تهديدات دشمن را بگيرد.
آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني در سفر يك روزه خود به شهرستان ورامين كه روز گذشته انجام شد و مهر خبر آن را منتشر ساخت، با حضور در يادواره شهداي طلاب اين شهرستان كه در دانشگاه آزاد كشاورزي ورامين، برگزار شد نقش روحانيت در پيروزي انقلاب را بسيار با ارزش خواند و گفت: روحانيت با درايت خود توانست با انفاس مسيح و اراده حضرت امام خميني، نقش خود را براي سركوبي رژيم شاه و كم كردن شر آنها از سر ملت ايران ايفا كند. وي گفت: ما بايد با تفكر درست راه خود را در زمينه كسب دانش و تكنولوژي روز ادامه دهيم و جلوي اجماع جهاني در زمينه پرونده هسته اي كشورمان را بگيريم تا انقلاب به ثمره هاي اصلي خود دست پيدا كند.
بهانه جويي دشمنان
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، پيش ازظهر ديروز در يادواره سرداران و 1340 شهيد شهرستان قرچك ورامين، اظهار داشت: امروز دشمن بهانه اي جديد را طراحي كرده و آن ايجاد جنگ رواني و اختلاف افكني در بين مردم مسلمان ايران است، آنان نمي خواهند پيشرفت جوانان متخصص ما را ببينند، ما امروز به دست جوانان متخصص خود توانسته ايم به تكنولوژي روز هسته اي دست پيدا كنيم، ايران با داشتن مغزهاي متفكر و دانشمندان زبده خود موجب نگراني غرب از پيشرفت نظام جمهوري اسلامي ايران و جهان اسلام شده است. هاشمي رفسنجاني ادامه داد: غرب با صدور قطعنامه اي ناجوانمردانه عليه ايران و اعلام دخالت ايران در مسائل كشورهايي از جمله عراق و افغانستان، به دنبال آن است تا جو منطقه را عليه ايران برگرداند.
نام ورامين در دفتر تاريخ
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: مردم شهرستان ورامين از پيشتازان راه شهادت بوده و قيام ?? خرداد مردم اين ديار همواره در تاريخ انقلاب اسلامي  ثبت خواهد ماند. به گزارش ايرنا، آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني در جمع مردم قرچك از توابع شهرستان ورامين افزود: رشادت ها و ازخودگذشتگي هاي مردم ورامين در فصل هاي اول انقلاب اسلامي  همواره وجود داشته و نام اين شهرستان در پيشاپيش حوادث انقلاب جاي خواهد داشت.

رئيس قوه قضائيه:
آمريكا بايد ديپلمات هاي ايراني را سريع آزاد كند
گروه سياسي - رئيس قوه  قضائيه خواهان آزادي ديپلمات هاي ايراني در عراق شد و تاكيد كرد: آمريكايي ها به دور از هر گونه بهانه جويي بايد ديپلمات هاي ايران را در اسرع وقت آزاد كنند.
آيت الله سيد محمود هاشمي شاهرودي در ديدار با سيد عبدالعزيز حكيم، رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق با تاكيد بر ضرورت تلاش همه  گروه هاي سياسي، مردم و مسئولان عراق در برقراري امنيت در اين كشور، افزود: امنيت عراق و آينده آن قطعا بايد در اختيار مردم اين كشور قرار گيرد و نيازي به حضور نيروهاي خارجي در عراق نبايد باشد و مردم اين كشور با حفظ انسجام و وحدت خود بايد ضمن مشاركت در ايجاد امنيت كشور خود زمينه هاي خروج نيروهاي خارجي را فراهم كنند. به گزارش روابط عمومي قوه قضائيه، هاشمي شاهرود ي با اشاره به افزايش نيروهاي نظامي آمريكا در عراق، تاكيد كرد: آمريكا مي خواهد در شرايط فعلي با افزايش نيروهاي نظامي خود در عراق، شرايط آينده اين كشور را به هم بزند و آن را در اختيار خود قرار دهد.
ديدار با حداد عادل
عبدالعزيز حكيم رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي  عراق، روز گذشته با رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز ديدار و گفت وگو كرد.
در اين ديدار غلامعلي حدادعادل اظهار داشت: مردم و دولت جمهوري اسلامي  ايران همواره خواستار عراقي با ثبات با حفظ تماميت ارضي و حاكميت ملت عراق بر سرنوشت خود بوده است. به گزارش ايسنا، رئيس مجلس شوراي اسلامي  در بخش ديگري از سخنانش به اعدام به حق صدام و جنجال هاي دشمنان اسلام پيرامون آن پرداخت و گفت: هيچ اهانتي به امت عرب بالاتر از اين نيست كه صدام به عنوان قهرمان امت عرب معرفي شود.

در گزارش همشهري بررسي شد
واكنش اوليه مجلس به معرفي وزير جديد دادگستري
در حاشيه مجلس
013035.jpg
* مجلس روز گذشته به مدت 50 دقيقه جلسه غيرعلني تشكيل داد. اين جلسه در خصوص بودجه و اشكالاتي بود كه نمايندگان در اين باره داشته اند.
* تعدادي از فرهنگيان روز گذشته مقابل درب اصلي مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند. آنان علت تجمع خود را اعتراض به پس گرفتن لايحه مديريت خدمات كشوري از سوي دولت اعلام كردند.
* نمايندگان اهل سنت در مجلس شوراي اسلامي با صدور بيانيه اي با توجه به رفع شائبه در خصوص روزنامه سياست روز، توقيف آن  را ضروري ندانستند. نمايندگان اروميه، مهاباد، زاهدان، ساوه، خاش و سراوان از جمله نمايندگاني هستند كه اين بيانيه را امضا كردند.
* حضور كريستين امان پور خبرنگار شبكه C در مجلس، موجب اعتراض جمعي از نمايندگان و خبرنگاران پارلماني شد. اداره اخبار مجلس نيز اجازه حضور در صحن علني را به وي نداد.
* پيگيري جدي پيشنهاد مقام معظم رهبري در خصوص تشكيل اوپك گازي، خدمت رساني شايسته به كاروان هاي راهيان نور در مناطق و استان هاي جنگي، تذكر به سفارت آلمان در مورد دخالت در امور داخلي ايران و سفارت عربستان پيرامون اختلاف بين شيعه و سني و ايران و عراق و تقويت نيروهاي انتظامي در شرق كشور، از جمله مهم ترين تذكرات مكتوب روز گذشته نمايندگان بود.
گروه سياسي- بالاخره پس از هفته ها رايزني، محمود احمدي نژاد روز گذشته در نامه اي به رئيس مجلس شوراي اسلامي، غلامحسين الهام رئيس دفتر خود و سخنگوي دولت را به عنوان وزير پيشنهادي دادگستري معرفي كرد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري در اين نامه كه در صحن علني مجلس قرائت شد آمده است: در اجراي اصول 87 و 131 قانون اساسي، آقاي دكتر غلامحسين الهام كه از مديران عالم، لايق و متعهد و مورد تأييد حضرت آيت الله شاهرودي و اينجانب است را به عنوان وزير پيشنهادي وزارت دادگستري جهت اخذ رأي اعتماد به مجلس معرفي مي نمايم. بدين ترتيب به  گفته حميدرضا حاجي بابايي عضو هيأت رئيسه مجلس سه شنبه 24 بهمن ماه مجلس جلسه رأي اعتماد به غلامحسين الهام را برگزار خواهد كرد. كوشيديم در گفت وگو با چند تن از نمايندگان مجلس، فضاي كلي و واكنش نمايندگان نسبت به فرد پيشنهادي را مورد بررسي قرار دهيم.
جايگاه واقعي الهام
ولي الله شجاع پوريان عضو شوراي مركزي فراكسيون اقليت در اين خصوص گفت: با توجه به تحصيلات حقوقي و تجربه كار در شوراي نگهبان كه يك نهاد حقوقي است، مناسب ترين مسئوليت در دوره جديد از روز اول هم براي آقاي الهام، وزارت دادگستري بود و با اين اقدام دولت وي در جايگاه واقعي خودش قرار مي گيرد. نماينده بهبهان از رئيس جمهور خواست با بررسي صلاحيت مديران خود در بخش هاي ديگر در برخي از انتصابات خود تجديدنظر كند.
قول به دولت
محمد خوش چهره نماينده تهران هم با تأكيد بر اين كه با نظر قوي مثبت يا منفي خاصي مواجه نشده است، گفت: تخصص الهام به جايگاه معرفي شده براي وي مي خورد ولي بايد ديد كه خلأ وي در دفتر رئيس جمهور چگونه پر مي شود.
وي همچنين خبر داد برخي چهره هاي سياسي قول كمك به دولت براي رأي اعتماد به الهام را به رئيس جمهور داده اند لذا موضوع رأي اعتماد ايشان موضوع جالبي خواهد شد.
خلأ ايجاد نمي شود
محمدتقي محصل همداني رئيس كميسيون قضائي مجلس نيز با تأكيد بر اين كه الهام حتماً از مجلس رأي اعتماد مي گيرد گفت: با معرفي الهام وزارت دادگستري هم شخصيتي كه توان اداره مشكلات قوه قضائيه را دارد پيدا مي كند و فكر هم نمي كنم در حوزه قبلي ايشان خلأيي ايجاد شود.
نزديك به دولت يا قوه قضائيه
قدرت الله عليخاني ديگر عضو فراكسيون اقليت هم گفت: طبيعي است رئيس جمهور با معرفي الهام مي خواهد كسي را انتخاب كند كه در اختيار دولت باشد نه قوه قضائيه. نماينده بوئين زهرا با تأكيد بر اين كه الهام را گزينه مناسبي مي دانم افزود: البته سوابق الهام نسبت به كريمي راد سوابق زيادي در قوه قضائيه به شمار نمي آيد.
نگرانيم
الياس نادران نماينده تهران نيز با اشاره به اين كه الهام نقاط قوت خوبي از جهت ارتباطات با قوه قضائيه و خود دولت دارد گفت: علي رغم گلايه هايي كه از نظرات وي در جايگاه سخنگويي دولت و برخي موضع گيري هاي او داريم اما كلاً نظر ما نسبت به وي مثبت است.
وي يكي از نگراني هايي كه موجب تأخير در معرفي الهام شد را بحث جايگزيني وي در دفتر رئيس جمهور عنوان كرد و گفت: ايشان ديگر نمي تواند مسئوليت دفتر رئيس جمهور را داشته باشد اما مي تواند همزمان سخنگوي دولت باشد.

باشگاه احزاب
باشگاه خبرنگاران جوان: علي اكبر محتشمي پور گفت: در راهپيمايي 22 بهمن اصلاح طلبان و اصولگرايان يك جريان مي شوند و همه به صورت واحد و يكپارچه در برابر زورگويان عالم مي ايستند. عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون افزود: فلسفه راهپيمايي 22 بهمن يكي شدن تمام فرقه ها و گروهها براي برپايي جشن پيروزي انقلاب ارزشهاي اسلامي است و امسال هم ما در تمام جلسات و محافل زمزمه حضوري پرشورتر از گذشته را مي شنويم.
ايسنا: بادامچيان مهم ترين چالش ها در خارج از كشور را موضع گيري هاي آمريكا نسبت به اسلام عنوان كرد و گفت: اين موضع گيري ها در حال حاضر آن قدر شديد شده است كه آن را به صورت علني بيان مي كنند. اخيرا اين كار تشديد پيدا كرده به گونه اي كه به طرح شايعه هايي نادرست مي پردازند. از سوي ديگر نيز كارشان به جايي رسيده كه سعي بر اختلاف افكني و جنگ ميان شيعه و سني دارند. قائم  مقام دبيركل حزب موتلفه اسلامي هم چنين با اشاره به اينكه مهم ترين چالش ها و بحث هاي داخلي از سوي كساني است كه دانسته و يا ندانسته آب به آسياب آمريكا مي ريزند گفت: از ديگر مسايل ما مديريت هاي گوناگون در مسايل اقتصادي، سياسي، اجتماعي و غيره است كه بايد اين مشكل نيز حل شود.
مهر: سيدحسين مرعشي سخنگوي حزب كارگزاران سازندگي با بيان اينكه دولت نهم انتظارات و توقعات مردم را به شدت بالا برده است، تأكيد كرد: اين موضوع دقيقاً در جهت خلاف برنامه و سند چشم انداز 20 ساله است چراكه بيش از دو دهه طول كشيد تا دولتمردان ما به اين جمع بندي رسيدند كه نمي توانند كليه خواسته هاي كوچك و بزرگ مردم را به دولت ارجاع دهند و لذا بايد بخشي از تأمين آن را به خود مردم بسپارند.

اخبار كوتاه
رياست جمهوري: رئيس  جمهوري در حكمي دكتر صادق واعظ زاده را به عنوان معاون علمي  و فناوري رئيس  جمهوري منصوب كرد. تأسيس معاونت جديد رئيس جمهوري در امور علمي  و فناوري براساس مصوبه اخير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در راستاي تقويت و حمايت از فعاليت هاي علمي و پژوهشي نخبگان كشور صورت گرفته است. صادق واعظ زاده داراي مدرك كارشناسي در رشته مهندسي برق از دانشگاه علم و صنعت ايران در سال ???? و كارشناسي ارشد و دكتراي مهندسي برق از دانشگاه كوئين كانادا است و در دانشكده مهندسي برق و كامپيوتر دانشگاه تهران با درجه استادي فعاليت داشت.
وزارت خارجه: وزير امور خارجه هند در سفري دو روزه فردا وارد تهران مي شود. سيدمحمدعلي حسيني سخنگوي وزارت امور خارجه اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران و هند از مناسباتي دوستانه و نزديك برخوردار بوده و سفر وزير امور خارجه هند به كشورمان در روزهاي سه شنبه و چهارشنبه هفته جاري در پاسخ به سفر همتاي ايراني وي به اين كشور صورت مي گيرد.
مجلس شوراي اسلامي: مانبير سينگ سفير هند در تهران روز گذشته با محمود محمدي رئيس كميته  روابط خارجي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفت وگو كرد.در اين ديدار محمدي با ابراز خرسندي از موضع هند در مورد قطعنامه صادره توسط شوراي امنيت سازمان ملل مبني بر تحريم جمهوري اسلامي ايران، اظهار داشت: هند با درك صحيح از روابط و همكاري هاي منطقه اي با جمهوري اسلامي ايران بايد گام هاي بزرگ تري در جهت تأمين منافع مشترك بردارد.

يادداشت
تحول در جغرافياي سياسي
دكتر حسن سبحاني
فرارسيدن سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي فرصتي براي بزرگداشت ايامي است شورانگيز و نوراني هم براي آنان كه آن روزها و سالها را تجربه كرده اند و هم براي نسل هاي بعد از آن انقلابيون. اين فرصت اهميت و فوايد بسياري دارد كه چشم پوشي و يا سهل انگاري در بهره گيري از موقعيت هاي ايجاد شده توسط آن بسا كه موجب ندامت شود. رجوع به بستر تاريخ پيدايش انقلاب اسلامي بازگوي اين واقعيت است كه در شرايطي كه جنگ سرد بين دو ابرقدرت آن روز برقرار و كمتر به نظر مي رسيد فرصتي براي ظهور مجدد مذهب و نقش آفريني دين در عرصه اجتماعي مردم باقي مانده باشد، تحولي شگرف با شكل و قالب مذهبي در يكي از استراتژيك ترين نقاط جهان رخ داد و در نوع خود يكي از بي نظيرترين انقلابهاي جهان معاصر شد.
تحول در جغرافياي سياسي
انقلاب اسلامي واسطه پايان بخشيدن به ديكتاتوري 2500 ساله شاهنشاهي كه مملو از سلطه بر حقوق مردم و سرشار از پايمالي طبيعي ترين حق آنان يعني آزادي بود به انقلاب نور نام گرفت، انقلاب نور در ظلمت. از ديگر ويژگيهاي انقلاب بهمن 57 در ايران شكل گيري آن توسط يك رهبر روحاني عالي مقدار و مرجع تقليد جامع الشرايط بود كه توسط آن ارزشها و عقايد اسلامي احيا شد. انقلاب اسلامي در دوران فترت دين و مذهب به مثابه انفجاري در ربع آخر قرن بيستم محسوب مي شد انقلابي شبيه پيروزي حضرت سيدالشهداء در كربلا و با ماهيت پيروزي خون بر شمشير. انفجار نور ملت ايران نام ديگري هم براي خود برگزيد، انقلاب پيروزي مستضعفان، از آن جهت كه حركت آغازين و نهادينه آن پايه گذاري بر دوش محرومان و مستضعفان جامعه عليه مستكبران و سلطه گراني بود كه سالها به استثمار منابع و نيروي انساني غني اين مرز و بوم همت داشتند. پيروزي اين انقلاب نويدبخش و تبلور آن آيه شريفه از قرآن كريم بود و وراثت در زمين را از آن مستضعفان مي دانست. امروز پس از بيست و هشت سال از آن انقلاب شكوهمند، سرايت روح بلند آن به ساير جوامع موجب تغييرات عميق در جغرافياي سياسي منطقه و چه بسا جهان شده است. از ياد هم نبريم ياد بزرگاني را كه نتيجه تلاش و خونشان تحولي بنيادين را با نام انقلاب اسلامي براي مان به ارمغان آورد به ويژه امام بزرگواري كه اين روزها سالگرد به ثمر نشستن هدايت حكيمانه و مجاهدانه اش را با شور به جشن مي نشينيم.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |