دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۹ - Feb 5, 2007
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
چه نيكو سلاحي است صبر و دعا براي مؤمن.

نهج الفصاحه، حديث 3128
امروز با حافظ
تا كنم جان از سر رغبت فداي نام دوست
مرحبا اي پيك مشتاقان بده پيغام دوست
طوطي طبعم ز عشق شكر و بادام دوست
واله و شيداست دائم همچو بلبل در قفس
آب و هوا
013047.jpg

عكس روز
013053.jpg
عكس: خبرگزاري فرانسه‎/ بي ايسمويو
جاري شدن سيل و آب گرفتگي در شهر جاكارتاي اندونزي و حومه آن منجر به مرگ 20 نفر و بي  خانمان شدن بيش از 190 هزار نفر شد. اين عكس، ديروز بعدازظهر از يك خيابان در جاكارتا شكار شده است.

در شهر چه خبر
احتمال آبگرفتگي
با توجه به پيش بيني بارندگي شديد ، احتمال آبگرفتگي مجدد معابر شهرها و كرانه رودخانه ها وجود دارد. نقشه هاي پيش بيني اداره كل هواشناسي بوشهر نشان  دهنده شكل گيري يك سيستم بارش زاست كه از ديروز به صورت موثر استان بوشهر را تحت تاثير قرار داد. به همين دليل احتمال قوي آبگرفتگي در معابر شهري وجود دارد. مركز پيش بيني و تحقيقات اداره كل هواشناسي لرستان نيز در مورد جاري شدن سيلاب، آبگرفتگي معابر، طغيان رودخانه ها و اختلال در تردد در محورهاي كوهستاني مناطق مختلف استان هشدار داد. براساس نقشه هاي پيش يابي اين مركز، بر مقدار ناپايداري ها افزوده شده و اين امر موجب ريزش نزولات جوي، وزش باد شديد، رعد و برق و كاهش محسوس دما در مناطق مختلف مي شود. نفوذ توده هواي سرد از عرض هاي شمالي و ورود سامانه باران زا به اين منطقه از جمله دلايل ريزش هاي جوي در استان اعلام شده است. به علت ريزش برف و كولاك شديد در مناطق كوهستاني در اين مدت، احتمال اختلال در تردد محورهاي مواصلاتي و مناطق برفگير وجود دارد.

توقف پيك شادي
توزيع پيك شادي در مقاطع ابتدايي شهر تهران متوقف شد. سال گذشته اين پيك در مقطع ابتدايي به صورت آموزشي در برخي از مناطق شهر تهران توزيع شد اما امسال براساس نظرسنجي اين پيك به صورت متمركز از سوي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران توزيع نخواهد شد. مناطق آموزش و پرورش و مدارس شهر تهران به  صورت اختياري مي توانند اين پيك را تهيه و توزيع كنند اما براي تهيه و توزيع اين پيك هيچ اجباري وجود ندارد. بسياري از دانش آموزان اين مقطع تمايل داشتند از تعطيلات نوروزي بدون استرس تكليف استفاده كنند. از طرفي والدين نيز با توزيع اين پيك مخالف بودند . البته ممكن است اين پيك به خواسته مديران مناطق و يا برخي از مدارس شهر تهران توزيع شود.

حركت نرخ گوشي
اغلب گوشي هاي تلفن همراه در يك ماهه گذشته با افزايش قيمت روبرو شدند. مقايسه جدول قيمت سيم كارت ها نسبت به قيمت گوشي هاي تلفن همراه نشان مي دهد تحولات اخير در بازار سيم كارت روند حركت بالعكس اين 2 نرخ را تسريع كرده است. سيم كارت هاي باقي مانده تا پايان سال واگذار مي شوند و اين موضوع به همراه فروش سيم كارت هاي ايرانسل و غيره، نياز به گوشي تلفن همراه و در نتيجه بهاي گوشي را افزايش داده  است. نزديك شدن تعطيلات نوروزي نيز از ديگر دلايل افزايش قيمت گوشي است. اين در حالي است كه روند ارزاني همچنان در بازار سيم كارت ادامه دارد.

ممنوعيت عرضه مرغ زنده
مرغ هاي كرمانشاه در يك هفته گذشته نفس راحتي كشيدند. اداره اجرائيات اين شهر تمامي ابزارآلات فروش و ذبح مرغ در مراكز عرضه مرغ زنده را جمع آوري و ??نفر از عرضه  كنندگان مرغ زنده را به مقامات قضايي ارجاع داد . طرح جمع آوري مراكز عرضه مرغ زنده با هدف ارتقاي سلامت و بهداشت عمومي و مقابله با بيماريهاي ناشي از مصرف مرغ غيربهداشتي و آلوده در كرمانشاه اجرا  شد. شاهرخ يارويسي رئيس دامپزشكي شهرستان كرمانشاه گفت: از ابتداي اجراي طرح جمع آوري مراكز توزيع مرغ زنده از هفته گذشته در كرمانشاه ???كشتارگاه غيرمجاز عرضه مرغ زنده شناسايي و تعطيل شد . وي ضمن يادآوري خطرات ناشي از خريد و مصرف مرغ زنده از مردم خواست از تماس مستقيم با مرغ زنده خودداري و مرغ مصرفي را از مراكز بهداشتي خريداري كنند.

بازار
013029.jpg
رژيم لاغري كنسرو ها

قرار بود مساله كاهش وزن توليدات برخي كارخانه هاي كنسرو سازي پيگيري شود اما هنوز اين مواد غذايي از رژيم لاغري خود دست برنداشته اند .
از سوي ديگر بازار كنسرو ها كه اين روز  ها از كنسرو كله  پاچه و زبان گوساله گرفته تا خورشت قرمه سبزي در آن به راحتي يافت مي شود، نوسان  هاي قيمتي متفاوتي را پشت سر گذاشته است، به طوري كه در مقابل افزايش۳۱ درصدي قيمت كنسرو لوبيا، قيمت كنسرو خوراك كدو نسبت به زمان مشابه سال پيش هيچ تغييري نداشته است . در اين مدت كنسرو زبان گوساله 15 درصد و كنسرو قارچ و لوبيا 11 درصد رشد قيمت داشتند.
نكته مهم ديگري كه در رابطه با كنسرو ها خود نمايي مي كند كم توجهي اغلب مصرف كنندگان به مصرف صحيح اين مواد غذايي است . كارشناسان تغذيه معتقدند خوردن كنسروهاي مواد غذايي بدون جوشاندن پيش از مصرف، سبب بروز عوارض جبران ناپذيري همچون نابينايي، فلج و حتي مرگ مي شود.
به همين دليل تمامي كنسروها به ويژه  گوشت، ماهي و لوبيا بايد پيش از مصرف??دقيقه در آب جوشانده شود.

آلودگي هواي تهران
013050.jpg

تلويزيون
013023.jpg

مسابقه با جايزه‎/۱۷
كدام درآمد؟
۳ مورد از درآمدهاي زير به حساب دولت واريز مي شود وتنها يك مورد به شهرداري تحويل مي گردد. موردي كه به شهرداري تعلق مي گيرد كدام است؟
A) عوارض بزرگراه هاC) عوارض  گمركي
B) عوارض نوسازيD) ماليات بر درآمد اصناف
نحوه شركت در مسابقه
شركت كنندگان بايد يكي از گزينه هاي A,B,C,D را حداكثر تا ساعت 16 امروز- براي تهراني ها- و تا ساعت 18- براي شهرستاني ها- به شماره 3000251 و دارندگان تلفن هاي تاليا و ايرانسل به شماره 09122029165 اس ام اس كنند. 10 نفر از افرادي كه پاسخ صحيح داده باشند (5 نفر از تهران و 5 نفر از شهرستان ها) به حسابشان جايزه نقدي واريز مي شود. شماره تلفن همراه برندگان با حذف 3 رقم آن (و جايگزين علامت * به جاي رقم هاي حذف شده) فردا در روزنامه چاپ مي شود و همكاران ما به منظور دريافت شماره حساب بانكي با آنها تماس مي گيرند. (علت قرار دادن * به جاي رقم ها جلوگيري از مزاحمت هاي احتمالي است.)
013020.jpg


فرهنگسرا
مسابقه كتابخواني
فرهنگسراي مدرسه هم زمان با فرارسيدن ايام الله دهه فجر و تقارن آن با ايام محرم مسابقه كتابخواني با عنوان زنان عاشورايي را برگزار مي كند. كتاب زنان عاشورايي با مضمون نقش زنان در نهضت امام حسين ع است كه به بيان نقش زنان از قيام عاشورا تا سقوط امويان مي پردازد. علاقه مندان براي شركت در مسابقه مي توانند به نشاني خ شريعتي، نرسيده به پل سيدخندان، روبه روي باشگاه مخابرات، پارك هلال احمر، فرهنگسراي مدرسه مراجعه كنند و براي كسب اطلاعات بيشتر با تلفن 88739770 تماس بگيرند.

نمايشگاه فجر سرخ
خانه فرهنگ قلم هم زمان با فرارسيدن سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و تقارن آن با ماه محرم الحرام اقدام به برپايي نمايشگاه هنري با عنوان فجر سرخ كرده است. در اين نمايشگاه كودكان و نوجوانان، آثار هنري خود را در زمينه: نقاشي، كاردستي، ماكت سازي تا 19 بهمن ماه به نمايش گذاشته اند. موضوع آثار ارائه شده در نمايشگاه مربوط به صحنه هاي قيام امام حسينع و واقعه عاشورا و صحنه مبارزات مردم در سال 57 و پيروزي انقلاب اسلامي است. علاقه مندان براي بازديد نمايشگاه مي توانند طي روزهاي ياد شده از ساعت 9 تا 17 به نشاني: اتوبان بعثت، خيابان شهيد بخارايي، محله باغ آذري، خيابان شهيد زارعي، خانه فرهنگ قلم مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 55314333 تماس بگيرند.

ويژه برنامه هاي دهه فجر
خانه فرهنگ حر به مناسبت سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي برنامه هاي ويژه اي برگزار مي كند. اين برنامه ها شامل بازديد از حسينيه جماران، موزه عبرت، كاخ موزه سعدآباد و نياوران و... است. بازديد از حسينيه جماران امروز از ساعت 10 تا 13، موزه عبرت سه شنبه 17 بهمن ماه از ساعت 45/9 تا 30/12 و كاخ موزه سعدآباد و نياوران 18 بهمن ماه از ساعت 9 تا 16 است. علاقه مندان مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر به خانه فرهنگ حر واقع در خيابان كارگر جنوبي، ميدان حر مراجعه كنند و يا با شماره تلفن 66402365 تماس بگيرند.

سكه، طلا و ارز
013026.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
اعتراف
اهالي ده با كمك يكديگر گرگ را به دام انداختند و او در اعترافاتش به همدستي با چوپان دروغگو اقرار كرد. با آنكه گرگ توبه كرد اما به مرگ محكوم شد و چوپان نيز به انفصال دائم از خدمت.
اكبر عليزاده اعتمادي

گشتي در دنياي خبرها
مرد ضد فلفل
013056.jpg
مكزيكوسيتي: بسياري از مردم حتي تحمل يك بار گاز زدن فلفل تند را ندارند چون بلافاصله صورتشان قرمز مي شود و بايد چندين ليوان آب بنوشند. اما يك راننده تاكسي 54 ساله در مكزيك به راحتي فلفل هاي تند را مي بلعد، آنها را به سر و صورتش مي مالد و حتي آب فلفل هاي قرمز رنگ را به داخل چشمانش مي چكاند، بدون اين كه احساس سوزش كند. وي مي گويد خوردن فلفل براي او مانند خوردن ميوه است. با آن كه اين راننده تاكسي از اين راه دهها هزار دلار درآمد كسب كرده اما قصد دارد ركورد جهاني خوردن بيشترين فلفل را نيز به خود اختصاص بدهد. اين مرد در سن 7 سالگي متوجه شد كه قابليت خوردن فلفل هاي تند را دارد. در تصوير اين مرد در حالي كه فلفل به صورتش مي مالد مشخص است.
تعدد كارت پارك
لندن: يك راننده خانم در انگليس به جرم اين كه چند كارت پارك پشت شيشه  خودرواش قرار داده بود 60 پوند جريمه شد. داستان از اين قرار بود كه اين خانم قبل از پارك كردن خودرواش در يك پاركينگ عمومي، كارت پارك خريداري و آن را پشت شيشه جلوي خودرواش نصب كرد. با توجه به اين كه 5 كارت پارك قديمي نيز پشت شيشه قرار داشت به همين دليل يكي از پاركبان ها او را 60 پوند جريمه كرد. اين مأمور مدعي شده كه وجود 6 كارت پارك مختلف پشت شيشه، او را در تشخيص كارت پارك معتبر دچار مشكل كرده و به همين دليل راننده را جريمه كرده است. قرار است اين خانم به دادگاه شكايت كند.
اعتصاب پستچي ها
كارديف: چندي پيش يك پستچي در ولز از رئيس خود درخواست 6 ماه مرخصي كرد چون قصد سفر به كشور استراليا را داشت. با توجه به اين كه رئيس با مرخصي وي موافقت كرده بود اين پستچي مقدمات سفر را مهيا كرد اما 3 روز قبل از سفر، مرخصي اش از سوي مدير ارشد اداره پست تأييد نشد. اين مدير ارشد اعلام كرده اگر وي به مرخصي برود شايد در بازگشت، شغلش را از دست بدهد. به همين دليل روز گذشته تعدادي از پستچي هاي ولز به مدت 2 ساعت اعتصاب كردند تا اعتراض خود را نسبت به موافقت نشدن با مرخصي همكارشان نشان بدهند.
جنجال سرود ملي
پكن: كشور چين كه رابطه خوبي با كشور گرانادا در جزاير كارائيب دارد يك ورزشگاه 20 هزار نفري براي اين كشور ساخت، اما برگزاري مراسم افتتاحيه اين ورزشگاه باعث آزردگي خاطر چيني ها شد. در اين مراسم كه سفير چين و صدها كارگر چيني كه اين ورزشگاه 20 ميليون دلاري را ساخته بودند حضور داشتند، گروه موزيك پليس به اشتباه سرود ملي كشور چين تايپه را نواخت. با توجه به اين كه 2 كشور چين و چين تايپه اختلاف ديرينه با يكديگر دارند به همين دليل مقامات چيني حاضر در اين مراسم بسيار عصباني و آزرده خاطر شدند. قرار است پليس در اين رابطه تحقيق مفصلي انجام بدهد.
مأمور وظيفه شناس
نيويورك: يك مأمور پليس در آمريكا به دليل ارتكاب تخلف رانندگي، خود را جريمه كرد. پس از اين كه وي مرتكب تخلف رانندگي شد يك قبض جريمه 235 دلاري براي خود صادر و سپس 4 امتياز منفي در گواهينامه اش ثبت كرد. اين مأمور وظيفه شناس يك روز بعد مبلغ جريمه را پرداخت كرد تا اين كه به الگويي براي ساير شهروندان تبديل شود.
۹ ساعت بالاي درخت
سيدني: يك خانم چترباز در استراليا مجبور شد 9 ساعت را بالاي يك درخت در جنوب اين كشور سپري كند. اين خانم هنگام فرود آمدن دچار مشكل شد و با توجه به اين كه چترش به يك درخت گير كرد، بالاي اين درخت كه 20 متر با زمين فاصله داشت گير افتاد. به هر حال مأموران امداد پس از 4 ساعت به محل وقوع حادثه رسيدند اما تجهيزات كافي براي پايين آوردن اين خانم را نداشتند. به هر حال پس از چندين ساعت يكي از مأموران امداد از درخت بالا رفت و اين چترباز را پايين آورد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
داخلي
شهري
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |