دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۹ - Feb 5, 2007
طرح جامع شهر تهران امروز به شوراي عالي شهرسازي ارائه مي شود
محدوده تهران 600 كيلومتر مربع باقي ماند
ايسنا: استاندار تهران با اشاره به تصويب طرح جامع شهر تهران در جلسه شوراي برنامه ريزي و توسعه استان تهران گفت: محدوده شهر تهران در جريان اين تصويب، تغيير چنداني نكرده و در همان محدوده 600 كيلومتر مربع باقي مانده است.
كامران دانشجو روز گذشته در حاشيه بيست و دومين جلسه شوراي برنامه ريزي و توسعه استان تهران كه به بررسي طرح جامع شهر تهران اختصاص داشت، در خصوص محدوده شهر تهران خاطرنشان كرد كه اين محدوده در طرح جامع تغيير خاصي پيدا نكرده و البته ما ترجيح مي دهيم كه اين مسأله به شوراي عالي شهرسازي و معماري رفته و دست آنها براي تصميم گيري باز باشد.
استاندار تهران افزود: مي توان گفت كه بين آنچه كه شوراي اسلامي شهر تهران ارسال و كميته مشترك شوراي عالي شهرسازي و معماري استان و كشور ارائه كرده اند، 90 درصد موارد مشترك است. به گفته استاندار تهران، طرح جامع شهر تهران كه در شوراي برنامه ريزي و توسعه استان تصويب شده، امروز به دبيرخانه شوراي عالي شهرسازي و معماري ارائه مي شود.
بررسي طرح تبديل كرج به استان
دانشجو همچنين در جمع خبرنگاران، درباره استان شدن شهرستان كرج با اشاره به مطالعات در حال بررسي تقسيمات كشوري در وزارت كشور گفت: بررسي هاي لازم در خصوص نتايج مطالعات تقسيمات كشوري اعلام خواهد شد؛ اما تا آن زمان، همه افراد مرتبط با اين طرح، قول داده اند مباحث آن را رسانه اي نكنند. استاندار تهران تأكيد كرد كه بررسي طرح تقسيمات كشوري بخصوص در مورد ساماندهي استان تهران حتماً تا پايان سال به پايان مي رسد.

استقبال بخش خصوصي
براي بازسازي بافت هاي
فرسوده تهران
گروه شهري- كلنگ احداث يازدهمين طرح از سلسله طرح هاي نوسازان در منطقه 15 شهر تهران با 300 واحد مسكوني به زمين زده شد.
در شرايطي كه وسعت بافت هاي فرسوده تهران هر روز بيشتر و بيشتر مي شود به نظرمي رسد به جز چند طرح شهرداري تهران كه در قالب طرح نوسازان از ارديبهشت ماه گذشته آغاز شده است هيچ حركتي براي نوسازي بافت هاي فرسوده از سوي متوليان امر صورت نگرفته باشد. به عنوان نمونه در مصوبه اخير شوراي اقتصاد درباره ارائه تسهيلات براي نوسازي بافت هاي فرسوده در چند شهر بزرگ كشور، متاسفانه هيچ توجهي به بافت فرسوده تهران نشده است.
علاوه براين طولاني بودن زمان تحقق فاينانس هاي درنظرگرفته شده براي نوسازي بافتهاي فرسوده موجب شده شهرداري تنها با اعتبارات خود و نيز سرمايه گذاري بخش خصوصي نوسازي بخش هايي از مناطق 17، 16، 15و 19را در پيش گيرد به گونه اي كه با تملك املاك فرسوده مردم تسهيلاتي در اختيار خانواده هايي كه به واسطه اين تملك در تامين مسكن دچار مشكل مي شوند قرارداده و مسكن استاندارد جايگزين آن مي سازد.
بنا براين گزارش، غير از حوزه شمال و شمالغرب تهران همچون مناطق يك، 2، 3، 5، 6 و 22تهران كه درصد كمي از بافت مسكوني آنها فرسوده هستند در بقيه مناطق تهران حداقل 70 درصد سازه ها در رديف بافتهاي فرسوده به شمارمي روند.
در اين باره عليرضا عندليب مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران اظهار اميدواري كرده است پروژه نوسازان با احداث واحدهاي مسكوني جايگزين بتواند بخشي از مشكلات ساكنين بافتهاي فرسوده و آن دسته از شهرونداني كه املاكشان در طرح هاي نوسازي قرارگرفته مرتفع سازد.
وي افزود: از ارديبهشت ماه امسال تا كنون تعداد 7هزار واحد مسكوني جايگزين درپوشش 14 پروژه نوسازان در مراحل مختلف اجرايي قرار گرفته كه تعدادي از اين پروژه ها در مرحله طراحي، مذاكره و عقد قرارداد با سرمايه گذار و تعدادي نيز در مرحله عمليات اجرايي ساخت و ساز قراردارد.
عندليب ادامه داد: پروژه هاي نوسازان در مرحله نخست و حداكثر تا نيمه اول سال 86 تا سقف 20 هزار واحد و پس از گذراندن مراحل انتخاب زمين، طراحي و سرمايه گذار افزايش خواهد يافت.
به گفته مدير عامل سازمان نوسازي شهر تهران به جز نوسازان يك كه برحسب ضرورياتي شهرداري تهران مستقيما عمليات اجرايي آن را برعهده گرفته ساير پروژه هاي نوسازان از طريق جذب سرمايه هاي بخش خصوصي ادامه خواهد يافت.

وزارت كشور و شهرداري تهران بررسي مي كنند
احتمال اخذ هزينه ورود به طرح ترافيك به جاي صدور آرم
013062.jpg
ايسنا: دبير شوراي عالي ترافيك اعلام كرد: وزارت كشور به دنبال راهكارهايي براي ابهام زدايي و رفع تناقضات طرح هاي ترافيكي ارائه شده در يك سال گذشته همانند طرح تردد زوج و فرد خودروهاست و در همين راستا با شهرداري مذاكراتي داشته  و شهرداري درصدد است با حذف آرم طرح ترافيك، افراد براي ورود به محدوده طرح، هزينه مشخص بپردازند.
كامران حاج نصرالهي ديروز در نشست مطبوعاتي كه با حضور جوادصادقي مجد، رييس اتحاديه تاكسيراني هاي شهري و سردار رويانيان، فرمانده پليس راه كشور برگزار شد، با بيان اين كه ساماندهي مسافربرهاي شخصي از سالهاي گذشته مطرح بوده و همواره تلاش شده كه جامع و كامل انجام شود، اما اين اتفاق نيفتاده است، گفت: به همين دليل دولت تصميم گرفت كه به همراه برنامه هاي ديگر در جريان برنامه هاي تبصره 13 بودجه 85 مسافربرهاي شخصي را نيز ساماندهي كند.
حاج نصرالهي تأكيد كرد كه تاكسي نبايد در سيستم حمل و نقل عمومي نقش داشته باشد، اما به دليل اين كه در سال هاي گذشته با كمبود در سيستم حمل و نقل عمومي روبرو بوده ايم، تاكسي ها به صورت خودجوش در كنار ساير وسايط نقليه فعاليت و در واقع خلأ حمل و نقل عمومي را پر كرده اند.
وي با بيان اين كه هم اكنون حدود 45درصد سفرهاي شهري با وسايل حمل و نقل عمومي انجام مي شود، گفت: سهم اتوبوسراني 25درصد و سهم تاكسيراني و مسافربرهاي شخصي نيز در جابجايي مسافر۲۰، درصد است و به اين ترتيب گروه سوم تا حدودي به اندازه اتوبوسها در حمل و نقل عمومي نقش دارند.
وي تأكيد كرد كه از سال آينده در صورتيكه مسافربر شخصي تحت نظارت تاكسيراني و مشمول اين طرح نباشد، با وي برخورد خواهد شد. حاج نصرالهي خاطر نشان كرد:  كار ثبت اسامي مسافربرهاي شخصي آغاز شده است و تا كنون 40هزار و 556 نفر شناسايي شده اند.
مهلت ثبت نام مسافربرهاي شخصي
تا پايان بهمن 85
از سوي ديگر تمامي مسافربرهاي شخصي كه حداقل روزانه 8 ساعت مسافركشي مي كنند، تا پايان بهمن ماه جاري فرصت دارند، در طرح شناسايي و ساماندهي مسافربرهاي شخصي ثبت نام و از تمامي مزاياي تاكسيرانان بهره مند شوند.
جواد صادقي مجد،مسئول ستاد شناسايي و ساماندهي مسافربرهاي شخصي و وانت بارها گفت: هم اكنون در 750 شهر كشور تنها وسيله نقليه مورد استفاده براي تردد مسافران تاكسي ها و وسايل نقليه پلاك سفيد هستند كه از اين تعداد فقط 450 شهر داراي تاكسي هاي تحت نظارت سازمان ها و واحدهاي تاكسيراني نسبت به جابجايي مسافر فعاليت مي كنند.

شوراي شهر تهران تصويب كرد
كارگزاران بورس از سال آينده عوارض مي پردازند
گروه شهري- شوراي اسلامي شهر تهران ديروز لايحه اي را تصويب كرد كه به موجب آن كارگزاران بورس از سال آينده، بايد يك دهم كارمزد ناشي از خريد و فروش سهام را به عنوان عوارض به شهرداري پرداخت كنند. اين مصوبه شوراي شهر به استناد تبصره يك ماده پنج قانون اصلاح موادي از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور و چگونگي برقراري و وصول عوارض و ساير وجوه از توليدكنندگان كالا و ارائه دهندگان خدمات( موسوم به قانون تجميع عوارض ) مصوب 22/1/81 مجلس شوراي اسلامي است و كارگزاران بورس در شهر تهران مكلف شدند از سال آينده يك دهم درصد از كارمزد 6/1 درصدي حق السهم دريافتي از محل خريد و فروش سهام را به حساب شهرداري واريز كنند.
مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران ديروز در پايان دويست و نود و هشتمين جلسه رسمي ( بدون حضور مستمع ) شورا با اشاره به اين موضوع گفت: در حال حاضر سهم ماليات دولت از بورس و عوارضي كه سازمان بورس مي گيرد در مجموع معادل 6/1 درصد حجم كل مبادلات است كه شهرداري تهران از سال آينده يك ژدهم آن را به عنوان عوارض دريافت خواهد كرد. وي با اشاره روند صعودي و نزولي مبادلات بورس طي سال هاي اخير گفت: در سال 84 و 85 حجم مبادلات كاهش يافته كه با در نظر گرفتن اين موضوع، مقرر شد براي سال آينده يك ژدهم درصد از سهم درآمدي كه دولت از كارگزاران بورس دريافت مي ژكند، به شهرداري تعلق بگيرد. رئيس شوراي شهر همچنين خاطر نشان كرد كه پيش ژبيني مي شود سال آينده شهرداري تهران از اين محل حدود 5/12 ميليارد تومان درآمد داشته باشد.
چمران همچنين با اشاره به حضور صالح ژآبادي، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه ديروز شوراي شهر خاطرنشان كرد: از آنجا  ژكه براي اولين بار دريافت چنين عوارضي مصوب مي شد با وجود اين كه شهرداري پيشنهاد دريافت نيم درصدي عوارض از سهم درآمدي دولت از كارگزاران بورس را داده بود، ولي با موافقت اعضا شورا اين رقم به يك دهم درصد كاهش يافت. وي با تأكيد بر اين كه اين مصوبه براي ايجاد منابع درآمدي پايدار تصويب شده است گفت: با توجه به اين كه عوارض تراكم ساختماني در سال آينده افزايش نخواهد يافت، در صدد ايجاد منابع درآمدي پايدار براي شهرداري هستيم.
وي تصويب لايحه اصلاحيه متمم بودجه سازمان پايانه ژها و پارك ژسوارها و اصلاحيه بودجه سازمان حمل و نقل و ترافيك را از ديگر مصوبات اين جلسه عنوان كرد .

نگاه
013059.jpg
ثنا حسين پور

ساخت مراكز فرهنگي در شمال شرق تهران افزايش مي يابد
فيروزكوه- خبرنگار همشهري: با هدف ايجاد تعادل ميان مراكز تفريحي، خدماتي، فرهنگي، شمار مراكز فرهنگي- هنري در شمال شرق استان تهران افزايش مي يابد.
كاظم كمالي نسب مدير مراكز فرهنگي هنري شمال شرق تهران در مراسم گشايش يك مركز آموزشي در شهرستان فيروزكوه همچنين خاطرنشان كرد: از گذشته هاي دور شمال شرق تهران به ويژه شهرهاي دماوند، رودهن، بومهن، فيروزكوه و لواسانات، ييلاقات تهران به شمار مي آمده و به همين خاطر از مراكز تفريحي و خدماتي قابل توجه و طبيعت زيبا و چشم نواز بهره مند بوده است، اما آنچه در اين ميان همپاي مراكز خدماتي و تفريحي رشد نكرده، مراكز فرهنگي، هنري و آموزشي بوده است و بايد بگويم شمال شرق استان تهران از اين بابت فقير است.
وي با اشاره به اينكه قله دماوند هر سال پذيراي بسياري از كوهنوردان خارجي است افزود: ضرورت دارد مسئولان مربوطه در كنار جذابيت هاي منحصر به فرد قله دماوند، مراكز فرهنگي با هدف معرفي توانمندي هاي هنري و دست آفرينه هاي اين مرز و بوم را داير كنند.

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران تشريح كرد:
تكميل حلقه هاي مواصلاتي پايتخت
اولويت اصلي شهرداري در سال 86
سما: معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران از تكميل حلقه هاي مواصلاتي پايتخت شامل حلقه هاي اول و دوم شهر تهران با همكاري معاونت فني و عمراني به عنوان اولويت نخست برنامه هاي اجرايي حوزه حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در سال 86 خبرداد. به گفته تشكري هاشمي اتصال بزرگراه چمران به نواب، اتصال بزرگراه شهيد زين الدين به شرق، ادامه بزرگراه امام علي و شهيد صياد شيرازي را از برنامه هاي اولويت دار سال آينده عنوان كرد و افزود: همچنين 2 طرح ادامه بزرگراه نيايش به شرق و تكميل بزرگراه يادگار امام نيز 2 طرحي هستند كه در حال حاضر مراحل مطالعاتي خود را طي كرده و به عنوان 2 طرح مهم ترافيكي در دستور كار برنامه هاي اجرايي مهم سال جاري و سال 86 قرار دارند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
داخلي
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |