دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۹ - Feb 5, 2007
افتتاح 3 مركز ترميم ضايعات نخاعي تا سال آينده
محمود احمدي نژاد در مراسم ديروز، ضمن بيان اين  كه در 20 سال آينده، به لحاظ علمي ما بايد بالاترين رتبه هاي علمي منطقه را كسب كنيم، گفت: معتقدم اين توانمندي در ميان دانشمندان و علماي ايران وجود دارد. رييس جمهوري ادامه داد: گزارش هاي بسيار افتخارآميزي وجود دارد به ويژه در ايده هاي نو و ارايه مقاله هاي ارزشيابي شده، با جهش چشمگيري مواجهيم كه نشانگر توانمندي ما در عرصه هاي پزشكي است.
رييس جمهوري همچنين اعلام كرد: بنده از اين مراكز و مجموعه آن پشتيباني خواهم كرد و هر بيماري را كه در اين مراكز پذيرش كنند در صورتي كه توان مالي لازم را نداشته باشد، دولت از طريق بيمه و يا به طور مستقيم از آن حمايت خواهد كرد.
دكتر كامران باقري لنكراني، وزير بهداشت نيز در مراسم تقدير از پژوهشگران ترميم ضايعات نخاعي گفت: 3 مركز تخصصي ترميم ضايعات نخاعي با هدف ارتقاء و گسترش ارايه خدمات درماني به بيماران تا 6 ماه آينده در داخل كشور راه اندازي خواهد شد.

با حضور رئيس جمهوري رسماً معرفي شد؛
روش اختصاصي ايران در درمان ضايعات نخاعي
013041.jpg
گروه سلامت- طرح ترميم ضايعات نخاعي با پيوند سلول هاي شوان، مرحله تحقيقاتي خود را پشت سر گذاشت و ديروز رئيس جمهور به بيمارستان امام خميني رفت تا مرحله درماني اين طرح را كليد بزند.
اگرچه از مرداد ماه امسال خبر موفقيت اوليه اين طرح منتشر شده بود، اما روز گذشته، با اعلام نتايج موفقيت آميز تحقيقات تكميلي، اين روش رسما مورد تاييد قرار گرفت. با اين روش، بيماراني كه به دليل آسيب نخاعشان، حتي نمي توانستند اندام خود را حس كنند، امروز مي توانند پاي خود را حركت دهند و با كمك راه بروند.
كاري كه 6 سال قبل شروع شد
آنچه ديروز به صورت رسمي اعلام شد، همانند طرح داروي ايدز كه روز گذشته مراسم رونمايي آن برگزار شد، نتيجه پژوهش هايي است كه از ساليان قبل آغاز شده است. دكتر سعيد سركار، رئيس مركز تحقيقات علوم و تكنولوژي پزشكي، در حاشيه مراسم ديروز گفت: كار تحقيقات در مورد تزريق سلول هاي شوان براي ترميم ضايعات نخاعي از حدود 6 سال پيش شروع شد. از حدود 4 سال پيش هم آزمايش هاي حيواني آن شروع شد و فاز آزمايش هاي حيواني خيلي خوب پيش رفت، تا اينكه توانست مجوز تحقيقات باليني را براي مجريان طرح به ارمغان بياورد.
نحوه درمان ضايعات نخاعي با كمك تزريق سلول هاي شوان عصب سورال پشت پاي خود بيمار انجام مي گيرد. دكتر هوشنگ صابري، جراح مغز و اعصاب و مجري اين طرح، در مورد روند تحقيقات و نتايج حاصل از آن در مراسم ديروز خاطر نشان كرد: در طرح ترميم ضايعات نخاعي در بيمارستان امام خميني از تعداد 5 هزار فرد مورد معاينه، در ابتدا 500 نفر مورد ارزيابي و پس از آن 30 نفر انتخاب و مورد عمل جراحي قرار گرفتند كه از اين ميان 40 درصد بهبودي جسمي و حسي يافتند و 35 درصد بدون تغيير ماندند و 25 درصد هم هنوز در مراحل اوليه پس از جراحي قرار دارند و ارزيابي قطعي آنها ممكن نيست.
درمان بيماران دچار ضايعات نخاعي جزو آرزوهاي قديمي پزشكان بوده است و به همين دليل در بسياري از كشورهاي جهان تلاش هايي به اين منظور انجام شده است. دكتر سركار در اين باره گفت: پيش از اين، دانشمندان روس با استفاده از سلول هاي مخاط بوياي سعي در ترميم ضايعات نخاعي داشتند. دانشمندان چيني هم با استفاده از سلول هاي بنيادي جنين سقط شده سعي در ترميم ضايعات نخاعي داشتند. اما هيچ كدام به اندازه روش ايراني ترميم ضايعات نخاعي با كمك تزريق سلول هاي شوان نتيجه نگرفته اند.
شايعات بي اساس درباره عوارض
اگرچه ضايعات نخاعي با تزريق سلول هاي شوان خيلي كم خطر به نظر مي رسد ولي حرف ها و حديث هاي زيادي از همان مرداد ماه كه خبر نتايج اين تحقيقات در كشور منتشر شد، در محافل علمي و غير علمي شايع شد و از عفونت تا تومور و سرطان را به عنوان عوارض به اين روش درماني جديد نسبت دادند. دكتر صابري در حاشيه مراسم ديروز در اين باره، گفت: ما در مدت يك سالي كه بيماران تحت درمان با اين روش را پيگيري كرده ايم، هيچ عارضه خاص جراحي نديده ايم. البته به صورت تئوريك مي توان عوارض زودرس، متوسط و ديررس را براي اين روش درماني در نظر گرفت. عوارض زودرس مي توانند عفونت و خونريزي محل عمل جراحي و تشديد علايم نولوژيك بيمار باشد. خوشبختانه ما چنين عوارضي را در بين 30 بيمار مورد بررسي نديديم. عوارض متوسط مي توانند عفونت هاي داخل نخاعي و مغزي باشند كه خوشبختانه اين هم مشاهده نشده است. عوارض ديررس مي توانند عفونت هاي ويروسي و ايجاد تومور باشند كه باز خوشبختانه تا كنون چنين عارضه اي در بين بيماران ما ديده نشده است. ولي بايد متذكر شوم كه اختلال ايجاد تومور در اثر اين روش درماني برابر با احتمال ايجاد تومور در ساير بافت هاي بدن بيمار است. چون سلول هايي كه براي اين روش درماني مورد استفاده قرار مي گيرند، از بدن خود بيمار استخراج شده اند و به هيچ عنوان ما براي رشد آنها از محرك هاي رشد استفاده نمي كنيم. به اين ترتيب احتمال ايجاد تومور در اثر اين تزريق با احتمال ايجاد تومور از سلول هاي طبيعي خود فرد برابر است.
مشكلات بيماران
يكي از مشكلاتي كه بيماران با آن مواجهند، اين است كه نمي دانند آيا اين روش درماني مي تواند كمكي به آنها بكند يا نه. همين سئوال باعث شده تا از مرداد ماه تا كنون دكتر صابري دچار مشكل شود و بيماران حتي براي كسب جواب سئوالات خود به منزل دكتر صابري هجوم بياورند و دردسرهايي براي او ايجاد كنند. دكتر صابري در اين باره گفت: فقط حدود 10 درصد از بيماراني كه به ما مراجعه كردند، تحت درمان با اين روش قرار گرفتند. چون فقط همين تعداد از بيماران واجد شرايط بودند. ولي بايد همه بيماران دچار مشكلات نخاعي جواب خود را بگيرند. براي پاسخ دهي به اين افراد سايت اينترنتي www.basir.tums.ac.ir تشكيل شده است.

رئيس سازمان ملي جوانان:
جوانان روستايي مورد غفلت قرار گرفته اند
مهر: معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ملي جوانان با اشاره به اينكه در بررسي هاي انجام شده در مورد قشر جوان، جوانان روستايي مورد غفلت قرار گرفته اند، گفت: جوان مولد، قانع و توليد كننده از جمله اقشاري است كه در بررسي هاي انجام شده در مورد جوانان مورد غفلت قرار گرفته اند. حجت الاسلام محمدجواد حاج علي اكبري در گردهمايي دو روزه روساي ادارات فرهنگي كميته هاي امداد مركز استانها افزود: جوانان روستايي به دليل ساخت اجتماعي خود در موضع شكوفايي قرار دارند اما در ميان انبوهي از مطالعات انجام شده، نام آنان به ندرت ديده مي شود.

مشاور رئيس جمهوري
خرد شدن اعتبارات زنان مشكلات آنان را حل نمي كند
ايرنا: مشاور رئيس جمهوري در امور خرد شدن اعتبارات و خانواده گفت: خرد شدن اعتبارات مربوط به بانوان، مشكلات آنان را حل نمي كند.
زهره طبيب زاده نوري كه ديروز در نخستين برنامه ويدئو كنفرانس خود مشكلات زنان كشور را پيگيري مي كرد در جريان رسيدگي به مشكل يك بانوي بوشهري مددجوي زير پوشش كميته امداد امام(ره)، افزود: هم اينك اعتبار زيادي در بخش زنان در كشور به  دستگاه هاي متعدد در بخش هاي موازي تخصيص مي يابد كه  اين اعتبارات به دليل خرد شدن، هيچ گرهي از مشكلات بانوان حل نمي كند. وي اظهار داشت: حتي اين اعتبارات در برخي موارد صرف بدنه دستگاه ها مي شود كه در صورت جمع بندي و تقسيم بندي وظايف هريك از دستگاه ها، بسياري از مشكلات مربوط به زنان حل خواهد شد.

تجمع فرهنگيان مقابل مجلس
ايسنا: بيش از 300 فرهنگي با اجتماع در برابر مجلس شوراي اسلامي خواهان اجراي لايحه مديريت خدمات كشوري و لغو استرداد آن از سوي دولت هستند.
بنا بر اين گزارش در ميان اين تجمع كنندگان كه از شهرهاي دزفول، خميني شهر، همدان و كرمانشاه هستند، پارچه نوشته اي با مضمون؛ موافقت با استرداد لايحه خدمات كشوري نقض ميثاق نمايندگان ملت است،  به چشم مي خورد. تعدادي از تجمع كنندگان اعلام كردند چنانچه به خواسته آنان عمل نشود، در روزهاي آينده تجمعات ديگري در مقابل مجلس ايجاد خواهند كرد.
اسماعيل گرامي مقدم و رشيد جلالي جعفري در ميان تجمع كنندگان حضور يافتند و به بيان ديدگاه هاي مجلس در اين خصوص پرداختند.

ورزش در دقيقه 90
معدنچي از تيم ملي خط خورد ، عباس محمدي دعوت شد
همشهري ورزشي - مهرزاد معدنچي، هافبك ملي پوش تيم پرسپوليس به علت مصدوميت ، ديدار دوستانه ايران برابر بلاروس را از دست داد. پزشك تيم ملي ضمن تاييد مصدوميت معدنچي تاكيد كرده است وي به دليل مصدوميت ازناحيه عضله پشت پا نمي تواند در ديدار مقابل بلاروس به ميدان برود و به همين دليل نام وي از فهرست بازيكنان تيم ملي براي حضور در ديدار روز چهارشنبه خارج شده است.معدنچي ديروز قبل از آغاز تمرين مورد معاينه پزشك تيم ملي قرارگرفت و درهنگام تمرين سايرملي پوشان هم تنها به انجام تمرينات سبك و دويدن دور زمين پرداخت. ديدار دوستانه تيم هاي ملي ايران و بلاروس روز چهارشنبه در ورزشگاه آزادي برگزار خواهد شد.ضمناً عباس محمدي سنگربان تيم مس كرمان از سوي امير قلعه نويي به اردوي تيم ملي فراخوانده شد.

اميد هاي بلاروس در تهران
مهر: تيم اميد بلاروس همراه تيم بزرگسالان اين كشور به تهران مي آيد تا روز سه شنبه در ديداري دوستانه به مصاف اميدهاي فوتبال كشورمان برود.در راستاي برنامه آماده سازي تيم اميد كشورمان براي حضوري پرقدرت در مسابقات مقدماتي المپيك پكن، وينگو بگوويچ از مسئولان فدراسيون فوتبال خواست تا مقدمات برگزاري يك بازي تداركاتي را با تيم اميد بلاروس فراهم كنند. در همين راستا مذاكراتي با مسئولان فدراسيون فوتبال بلاروس انجام و مقرر شد تيم فوتبال اميد اين كشور همراه با تيم ملي بزرگسالان بلاروس به تهران آمده و روز سه شنبه در ورزشگاه آزادي رودرروي شاگردان وينگو بگوويچ قرار گيرد.

سعدكميل؛ داور ايران - بلاروس
همشهري ورزشي - سعد كميل داور مطرح كويتي به همراه كمك داوران ايراني، ديدار تداركاتي تيم ملي فوتبال كشورمان برابر بلاروس را قضاوت مي كند. ديدار دو تيم ايران و بلاروس روز چهارشنبه هفته جاري در ورزشگاه آزادي تهران برگزار خواهد شد كه سعد كميل داور سرشناس كويتي قضاوت اين بازي را برعهده خواهد داشت.اين داور پيشتر بازي هاي ايران- آلمان و پرسپوليس_ استقلال را نيز داوري كرده بود. در ديدار دوستانه تيم ملي كشورمان با بلاروس، جواد تقي پور(كمك اول)، عليرضا كهوري(كمك دوم) و محمود رفيعي(داور چهارم) كميل را در امر قضاوت ياري خواهند كرد.

مهدوي كيا نمي آيد
ايسنا: ناصر ابراهيمي مربي تيم ملي كشورمان درباره وضعيت تيم ملي گفت: مقابل بلاروس بهترين ها و آماده ترين  بازيكنان را به زمين خواهيم فرستاد. بر اساس برنامه ريزي كه انجام داديم تا قبل از بازي مقابل بلاروس روزي يك جلسه تمرين خواهيم داشت. با توجه به اين كه اين بازيكنان از كوران مسابقات ليگ به تيم ملي دعوت شده اند از نظر آمادگي فيزيكي و جسماني مشكلي نداشته و هدف اصلي ما در تمرينات اين چند جلسه ايجاد هماهنگي تيمي و گروهي است. وي ادامه داد: بازي با بلاروس براي كادر فني و بازيكنان از اهميت ويژه اي برخوردار خواهد بود چراكه نخستين ديدار تيم ملي در جام ملت هاي آسيا برابر ازبكستان است و سبك بازي اين دو تيم شباهت بسيار زيادي به يكديگر دارد. ابراهيمي درباره  حضور لژيونرها در اين ديدار گفت: اين بازي در روزهاي فيفا انجام مي شود و به همين دليل لژيونرها منعي براي حضور در اين مسابقه ندارند اما به دليل شرايط ويژه اي كه تعدادي از لژيونرهاي شاغل در اروپا در باشگاه هاي خود با آن روبرو هستند نمي توانيم از تمامي آنها در اين مسابقه بهره گيريم. علي كريمي، وحيد هاشميان و مهدوي كيا از جمله اين بازيكنان هستند كه در اين ديدار حضور نخواهند يافت اما رحمان رضايي، تيموريان و جواد نكونام براي اين ديدار به ايران مي آيند.

داخلي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |