دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۹ - Feb 5, 2007
با پذيرش ديدگاه مخالفان ادامه جنگ عراق
بوش كوتاه آمد
وزير خارجه ژاپن: عملكرد آمريكا در عراق ساده لوحانه و خام بوده است
گروه بين الملل - جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا در ديدار با دمكرات هاي مجلس نمايندگان اظهار داشت: ديگر اصراري ندارم تنها تصميم گيرنده در مورد سياست هاي آمريكا در عراق باشم. من طرحي را ارائه كردم كه موجب بحث و جدل زيادي درمورد عراق شده است.
وي در اين ديدار با دمكرات ها در جنوب واشنگتن گفت: من اينجا به سخنان نمايندگان زيادي گوش دادم و سخنان اعضاي حزب خودم و نظاميان را شنيدم و طرحي را ارائه دادم كه صادقانه معتقدم بهترين شانس را براي موفقيت دارد.
آرلن اسپكتر سناتور جمهوريخواه هفته گذشته به رئيس جمهوري آمريكا يادآوري كرد كه وي تنها فرد تصميم گيرنده در مورد سياست جنگي نيست. بوش اين سخنان را يك روز پس از انتشار ارزيابي رسمي جديد آژانس اطلاعات ملي آمريكا در مورد عراق، ايراد كرد. اين گزارش، از عراق به عنوان كشوري كه در آستانه هرج و مرج قرار دارد، ياد و اعلام كرد چنانچه نيروهاي آمريكايي پيش از موعد از عراق خارج شوند، عراق با آشوب فرقه اي بيشتر و فروپاشي سازماني مواجه خواهد شد. پس از مواضع دو پهلوي كنگره آمريكا در قبال برنامه بوش در عراق، اين ظن تقويت شد كه كنگره تحت هدايت دمكرات ها از مقابله مؤثر با بوش خودداري خواهد كرد و فقط به ابتكارهاي غيرالزام آور متوسل خواهد شد.
اما تظاهرات ضدجنگ و ميليوني هفته گذشته مردم آمريكا در مقابل كنگره، علت اصلي پيروزي دمكرات ها را بار ديگر به آنان يادآور شد.
همچنين رسانه هاي ژاپن ديروز گزارش دادند، وزير خارجه ژاپن از سياست آمريكا در عراق انتقاد كرده و گفت: اقدامات آمريكا به دنبال درگيري هاي اوليه در سال 2003 خام و ساده لوحانه بوده است. به گزارش خبرگزاري رويتر، اظهارات تارو آسو وزير خارجه ژاپن، در پي اظهارات ماه گذشته وزير دفاع اين كشور بيان شد كه در آن وي اعلام كرد جورج بوش رئيس جمهور آمريكا در آغاز جنگ عراق اشتباه كرد .
احتمالا اين امر بر روابط توكيو با واشنگتن در آستانه سفر ديك چني معاون رئيس جمهور آمريكا در 1 تا 3 اسفند، (20 تا 22 فوريه) به ژاپن صدمه مي زند. روزنامه اقتصادي نيكي به نقل از آسو در سخنراني اي خطاب به دونالد رامسفلد وزير جنگ سابق آمريكا نوشت: رامسفلد پيش رفت و اين جنگ را به انجام رساند، اما عمليات پس از اشغالگري عراق بسيار ناپخته و ناشي از كم تجربگي بود و خيلي خوب پيش نرفت به همين دليل اكنون آشوب در عراق وجود دارد.

انگليسي ها خواستار كناره گيري فوري بلر هستند
گروه بين الملل- بر اساس يك نظرسنجي كه ديروز منتشر شد، بيشتر انگليسي ها معتقدند كه نخست وزير اين كشور بايد هم اكنون از مسند قدرت كنار برود.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري رويتر، توني بلر نخست وزير انگليس كه قصد دارد تابستان آينده بعد از يك دهه از فعاليت خود به عنوان نخست وزير انگليس كنار برود، چند روز پيش و براي دومين مرتبه درباره پرونده موسوم به رشوه براي پست و مقام  كه چند تن از مشاوران نزديكش نيز دستگير شدند، توسط پليس انگليس مورد بازجويي قرار گرفت.
بلر در سخنراني خود خطاب به فعالاني از حزب كارگر گفت كه حجم مشكلات پيش روي دولتش را دست كم نمي گيرد.
وي اعلام كرد كه پرونده رشوه براي پست و مقام، وي را به اعلام زمان كناره گيري از قدرت وادار نخواهد كرد.

آيت الله العظمي سيستاني اتحاد مسلمانان را خواستار شد
سخنگوي دولت عراق: نيمي از عاملان كشتار در عراق
از كشورهاي عربي همسايه وارد اين كشور مي شوند
013044.jpg
گروه بين الملل درپي مرگبارترين بمب گذاري در عراق پس از تهاجم نظامي آمريكا به اين كشور با انفجار يك كاميون بمب گذاري شده در منطقه صدريه در مركز بغداد 137 كشته و 300 زخمي شدند. در اين عمليات تروريستي، بيش از يك تن مواد منفجره استفاده شد. ساكنان منطقه صدريه از كردهاي شيعه معروف به فيلي ها هستند كه در سراسر عراق به عنوان شهروندان صلح جو شهرت دارند.
به گزارش ايرنا كردهاي فيلي همواره مردماني بودند كه در طول حاكميت رژيم بعث صدام به سه اتهام دچار ظلمي مضاعف شده اند. رژيم بعث به دليل مذهب تشيع و قوميت كردي اين گروه و ريشه ايراني شان آنها را تحت پيگرد قرار مي داد و صدها هزار نفر از آنها را در اوايل دهه 70 قرن گذشته روانه ايران كرد. بسياري از كردهاي فيلي بعد از سقوط رژيم بعث به كشور خود بازگشتند. در ماه هاي اخير، اين منطقه به يكي از اهداف تروريست ها تبديل شده است يك ماه پيش نيز سه خودرو بمب گذاري شده در اين منطقه منفجر شد و بيش از 60 كشته و قريب 100 زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش ايسنا آيت الله العظمي سيستاني مرجع عاليقدر شيعه عراق با صدور بيانيه اي برخي از اشخاص و گروه ها را عامل ايجاد شكاف هاي طايفه اي و آشوب و فتنه ميان مسلمانان شيعه و سني دانست. آيت الله العظمي سيستاني در اين بيانيه تأكيد كردند كه تمام تلاش ها بايد به كار گرفته شود تا دشمنان و تمام كساني كه چشم طمع بر بلاد اسلامي و سيطره بر اموال و ثروت هاي آن  را دارند با شكست روبه رو شوند.دولت عراق نيز در واكنش به اقدام تروريستي در قتل مردم بي گناه عراق بار ديگر وعده خود مبني بر برخورد شديد با شبه نظاميان تروريست را تكرار كرد.
نوري مالكي نخست وزير عراق طرفداران صدام ديكتاتور سابق اين كشور و شبه نظاميان سني را در اين انفجار مقصر دانست.
اما سخنگوي دولت عراق گفت: نيمي از عاملان كشتار و بمب گذاري ها در عراق از كشورهاي عربي همسايه وارد اين كشور مي شوند. علي الدباغ مدعي شد 50 درصد از اين آدمكشان و بمب گذارها و عرب هاي تكفيري از سوريه وارد عراق مي شوند. عرب هاي تكفيري به سني هاي سلفي اطلاق مي شود كه ساير فرق اسلامي را تكفير مي كنند. منابع رسمي دولت سوريه اظهارات سخنگوي دولت عراق را تكذيب كردند. خبرگزاري فرانسه به نقل از مقامات دولت سوريه گزارش داد كه اظهارات الدباغ خلاف واقعيت است و روابط سوريه و عراق را متشنج مي كند.

ترافيك ديپلماتيك در عربستان
گروه بين الملل - آنجلا مركل صدراعظم آلمان ديروز براي ديدار و گفتگو با رهبران عربستان به اين كشور رفت. عربستان كه بعد از حملات 11 سپتامبر 2001 تا دو سال از سوي غرب در انزوا قرار داده شده بود اكنون به محلي براي ديدارهاي ديپلماتيك سياستمداران تبديل شده است. در همين دو هفته گذشته چند مقام بلندپايه از جمله رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا، كاندوليزا رايس وزير خارجه اين كشور، علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران و پرويز مشرف رييس جمهور پاكستان از عربستان ديدار كرده اند. بعد از مركل هم رهبران سعودي ميزبان ولاديمير پوتين رييس جمهور روسيه خواهند بود. عربستان رفته رفته در حال ايفاي نقش و قرار گرفتن در جايگاهي است كه در گذشته و در جهان عرب متعلق به مصر بود. مسير سفر مركل هم اين موضوع را نشان مي دهد. او امروز (يكشنبه) از مصر به سوي عربستان مي رود.
از نظر اقتصادي اين توجه به عربستان كه بزرگترين توليد كننده نفت جهان است موضوع تازه اي نيست. اين كشور در روز 9 ميليون بشكه نفت صادر مي كند كه اين به معناي درآمدي معادل نيم ميليارد دلار است. حتي اكنون كه قيمت نفت كاهش يافته، درآمدهاي نفتي عربستان به 180 ميليارد دلار در سال مي رسد. قدرت و نفوذ عربستان در تحت تاثير قرار دادن قيمت نفت اكنون بيشتر از هميشه مورد توجه غرب قرار گرفته است. هياتهاي تجاري و بازرگاني آلمان از زمان دولت گذشته آلمان به رهبري گرهارد شرودر همواره سفرهاي زيادي به عربستان داشته اند. اما اين بار صدراعظم آلمان براي انجام يك ماموريت سياسي به عربستان مي رود. تصاوير درگيري هاي خونين هفته گذشته در دانشگاه عربي بيروت بيش از هر كشور ديگري در خاور ميانه، عربستان را تحت الشعاع قرار داد. عربستان خود را به سني هاي لبنان و دولت فواد سينيوره بسيار نزديك مي داند و نخست وزير لبنان اطمينان دارد كه مي تواند به حمايت بي چون و چراي عربستان چشم اميد داشته باشد. سعودي ها به همان اندازه كه به دولت سينيوره در لبنان نزديك هستند از دولت تحت رهبري شيعيان در عراق دورند. اكنون كه شرايط براي آمريكايي ها در عراق و لبنان وخيم شده و در جهت منافع آنها پيش نمي رود عربستان فرصت تازه اي يافته تا به گفته وزير خارجه اين كشور ابتكارات خود را براي درگيري هاي لبنان، فلسطين و عراق مطرح كند.

مركل با لحني شبيه بلر در ديدار با مبارك تأكيد كرد
شرط كمك اتحاديه  اروپا به فلسطينيان
به رسميت شناختن موجوديت اسرائيل است
گروه بين الملل- آنگلا مركل صدراعظم آلمان كه در اولين مقصد در سفرهاي دوره  اي اش به منطقه به قاهره سفر كرد، پس از ديدار با حسني مبارك رئيس جمهور مصر در يك كنفرانس مطبوعاتي مشترك اظهار داشت: راه حل پايان درگيري اسرائيل و فلسطين ايجاد اعتماد بين فلسطينيان و اسرائيل است كه اين امر مستلزم افزايش تلاش ها و رايزني هاي جامعه بين المللي است. به گزارش ايسنا، وي افزود: اتحاديه اروپا به عنوان عضو كميته  چهارجانبه صلح تمام تلاش خود را جهت حل مشكلات منطقه به كار گرفته است.
مركل گفت كه اتحاديه اروپا توانايي لازم جهت كمك به بهبود اوضاع اقتصادي فلسطين را دارد؛ اما شرط تحقق اين امر به رسميت شناختن حق موجوديت اسرائيل از سوي فلسطينيان است. وي تلاش هاي مصر را در خصوص كمك به روند صلح مفيد و مؤثر دانست و خاطرنشان كرد كه اتحاديه  اروپا و كميته  چهارجانبه نيز بايد از اين اقدامات حمايت كنند.
صدراعظم آلمان بر همكاري كشورش با آمريكا جهت حل مشكلات منطقه تأكيد كرد و مشاركت اتحاديه اروپا در كنفرانس پاريس جهت كمك به لبنان را در راستاي همين موضوع دانست.
مبارك نيز در اين ديدار تأكيد كرد: در شرايط كنوني مهم ترين موضوع در فلسطين حل مشكلات داخلي آن است و پس از آن بايد به موضوع مذاكرات بين فلسطين و اسرائيل پرداخت.

در افغانستان
انگليس راه خود را از آمريكا جدا مي كند
گروه بين الملل همزمان با واگذاري فرماندهي نيروهاي ناتو به ژنرال دان مك نيل آمريكايي مطبوعات انگليسي نشانه هايي از تغيير در رويكرد دولت انگليس در افغانستان بروز دادند. ژنرال ديويد ريچاردز انگليسي تا ديروز فرماندهي نيروهاي ناتو در افغانستان را برعهده داشت. در دوره فرماندهي ريچاردز ناتو با رهبران محلي به ويژه در استان هلمند در جنوب افغانستان قرارداد همكاري امضا كرد كه آمريكا بارها از آن استفاده كرد.
به نوشته روزنامه تايمز لندن اقدامات جديد آمريكا در افغانستان سبب نگراني مقام هاي انگليسي شده به نحوي كه برخي از مقام هاي بلندپايه نظامي انگليسي اعلام كرده اند در صورت ادامه روند فعلي، نيروهاي انگليسي نيز درگير يك جنگ ناخواسته شده و اين عمل موقعيت انگليس در افغانستان را متزلزل مي كند. به گزارش مهر نشريه پگاسوس ( نشريه ويژه چتربازان انگليس)، در اين رابطه نوشت انگليس در تلاش است تا با پرداختن به بازسازي افغانستان، شرايط مطلوب تري را براي خود در اين كشور مهيا كرده و در دل مردم افغانستان جاي باز كند، اما اقدامات آمريكا سبب مي شود تا انگليس نيز سياست هاي جنگ طلبانه جديدي را در افغانستان اتخاذ كند كه همين امر موقعيت انگليس (درجه محبوبيت) در اين كشور را پايين مي آورد. اين درحالي است كه با تفويض فرماندهي ناتو در افغانستان به يك ژنرال آمريكايي، رهبران طالبان به ناتو هشدار دادند با تشديد حملات خود، بهاري خونين را براي نيروهاي خارجي ازجمله نظاميان آمريكايي رقم خواهند زد.

كوتاه از جهان سياست
جلال طالباني: داشتن كردستاني مستقل غيرممكن است
ايسنا: مجله نيويوركر به نقل از رئيس جمهور عراق نوشت: هيچ يك از رهبران واقع بين كرد نمي توانند يك كردستان مستقل را تصور كنند زيرا اقدامات و حملات احتمالي تركيه، ايران و سوريه، مانع تحقق اين امر خواهد شد.
جلال طالباني، رئيس جمهور عراق در مصاحبه با جان لي اندرسون از مجله  نيويوركر تاكيد كرد كه حتي اگر ايران، تركيه و سوريه عليه يك كردستان مستقل اعلام جنگ نكنند، مرزهايشان را خواهند بست. وي افزود: مي توانيد تصور كنيد كه اگر مرزها را ببندند چه خواهد شد؟ چطور مي توانيم زنده بمانيم؟ حتي اگر نفت داشته باشيم چطور مي توانيم آن را صادر كنيم؟ اين مجله در پايان به نقل از طالباني نوشت: آنها (آمريكا) حقايق آنچه در عراق مي گذرد را درك نمي كنند. ما از همان ابتدا همين مشكل را با آنها داشتيم، برنامه اشتباه، تاكتيك اشتباه و خط مشي اشتباه.

اعتراف انگليس به فرستادن نظاميان نوجوان
زير سن قانوني به عراق
خبرگزاري آلمان: وزير مشاور در امور دفاعي انگليس اعتراف كرد كه كشورش 15 سرباز 15 ساله را به عراق اعزام كرده است. اين عمل برخلاف پروتكل سازمان ملل درمورد حقوق كودكان است. به گزارش خبرگزاري آلمان آدام اينگرام ولي تأكيد كرد كه فرستادن اين سربازان به عراق از ماه جولاي متوقف شده است.

ژنرال مشرف: پاكستان با خطر تندروي و فرقه گرايي
مواجه است
ايرنا: ژنرال پرويز مشرف رئيس جمهوري پاكستان گفت كه اين كشور با خطر تند روي و فرقه گرايي مواجه است. تلويزيون دولتي پاكستان به نقل از وي افزود: براي پيشرفت و توسعه كشور بايد تندرويي ها و فرقه گرايي را كنار گذاشت. ژنرال مشرف كه در شهر اوكار ايالت پنجاب در جمع مردم سخن مي گفت، افزود: توسط تروريست ها جان و مال مردم به هدر مي رود و متاسفانه تمامي اين رفتارها به نام اسلام انجام مي شود. وي از تندروي و فرقه گرايي به عنوان تنها دشمن پاكستان نام برد و افزود: اين خطر همانند موريانه به جان كشور و مردم افتاده و ما را نابود مي كند.

صهيونيست ها در انگليس
خواستار تغيير خبرنگار بي بي سي شدند
گروه بين الملل- به گزارش هاآرتص، چاپ تل آويو رهبر يكي از جوامع يهودي انگليس خواستار تغيير جرمي بوون، خبرنگار شبكه بي بي سي در خاورميانه به دليل اظهارات بحث انگيز درباره اسرائيل شد.
آندرو بالكومب، رئيس فدراسيون صهيونيست هاي انگليس و ايرلند در نامه اي به دكتر چيترا باروچا، مدير شبكه بي بي سي خواستار تغيير بوون به دليل مقصر دانستن اسرائيل در خشونت هاي اخير خاورميانه شد. بوون در برنامه اي گفته بود شكست در جامعه فلسطيني به دليل از ميان رفتن اميد آنها است و به اين ترتيب به صورت غيرمستقيم اسرائيل را مسبب اين ناآرامي ها معرفي كرده بود.
وي همچنين نظرات خود در مقصر دانستن اسرائيل را از طريق ايميلي كه بعدها افشا شد، براي مارك بي فورد مديركل بي بي سي، سيمون ويلسون، مدير دفتر بي بي سي در بيت المقدس و شوراي تحريريه اين شبكه و رؤساي منطقه اي آن فرستاده بود.
وي در اين ايميل با بيان آنكه در 12 ماه آينده خبرسازترين مسئله خشونت در ميان گروه هاي فلسطيني است، نوشت: دليل اين مسئله از ميان رفتن اميد است كه با تشديد فعاليت هاي نظامي، سلب مالكيت اراضي و شهرك سازي هاي اسرائيل و نيز تحريم مالي دولت حماس، نهادهاي فلسطين را متلاشي كرده است.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |