دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۹ - Feb 5, 2007
در بازديد خبرنگاران و سفراي كشورهاي عضو شوراي حكام آژانس
از تاسيسات فرآوري اورانيوم مطرح شد
تأكيد بر فعاليت هاي شفاف هسته اي در اصفهان
012996.jpg
عكس: مهر
گروه دانش- گروهي از سفراي كشورهاي عضو شوراي حكام آژانس جهاني انرژي اتمي به همراه بيش از 100 خبرنگار، روز شنبه از تاسيسات فرآوري اورانيوم (UCF)  در اصفهان بازديد كردند.
به گزارش همشهري، 9 نفر از نمايندگان تروييكاي عدم تعهد، گروه  ۷۷ از كشورهاي كوبا، سودان، الجزاير، مصر و مالزي و رييس كميته مشورتي پادمان هاي شوراي حكام و نماينده دايمي اتحاديه عرب در شوراي حكام و خبرنگاران رسانه هاي جهاني و داخلي از تاسيسات فرآوري اورانيوم در 15 كيلومتري شهر اصفهان بازديد كرده و از نزديك با كليه فعاليت هاي اين مركز هسته اي آشنا شدند. همچنين دكتر علي اصغر سلطانيه، نماينده دايم ايران در آژانس و دكتر محمد سعيدي اف معاون امور بين الملل سازمان انرژي اتمي نمايندگان تروييكاي عدم تعهد و ديگر اعضاي شوراي حكام را همراهي كردند.
UCF چهارساله ساخته شد
كارخانه فرآوري اورانيوم اصفهان در مساحت 60 هكتار و 120 هزار متر مربع زيربناي مجموعه ساختمان ها 60 واحد توليد و 15 هزار دستگاه تجهيزات ساخته شده است.پس از ساخت و نصب دستگاه ها در اوايل سال  ،۸۴ سيستم آزمايشي اين تاسيسات راه اندازي شد و پس از تست كامل دستگاه ها، در حال حاضر كارخانه  UCF   ۷۰ درصد مراحل اجرايي توليدات اورانيوم را انجام مي دهد.
عليرغم تمامي محدوديت ها در مدتي كم تر از چهار سال اين پروژه  راه اندازي شده است. به گفته دكتر سلطانيه، سفير ايران در آژانس انرژي اتمي، در اين كارخانه 250 تن هگزافلوريد اورانيوم آماده شده است. البته هگزافلوريد اورانيوم به هيچ وجه با غني سازي ارتباطي ندارد و فرآيند غني سازي به تاسيسات نطنز مربوط مي شود كه به گفته مقامات كشورمان هنوز هيچ برنامه اي براي راه اندازي اين تاسيسات در دستور كار كشور نيست. با اين حال، بنا بر قوانين و قواعد آژانس، PT و حتي پادمان، حقوق ايران در اين زمينه كاملا محفوظ است و راه اندازي مجدد تاسيسات فرآوري اورانيوم در اصفهان، نه تنها هيچ خدشه اي را به بحث تعليق  داوطلبانه  وارد نمي آورد كه موجبات حركت مجدد چرخ هاي توسعه  كشورمان را فراهم خواهد آورد.
پيام صلح ايران به جهان
در ابتداي اين بازديد، دكتر سلطانيه با ايراد سخناني با بيان اينكه ايران مصمم است پيام صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي اش را ارايه دهد، تصريح كرد: ايران متعهد به تعهداتش طبق قوانين و مقررات PT و آژانس تمام نظارت هاي خود درباره فعاليت هاي هسته اي ايران از جمله اصفهان را به طور مستمر انجام مي دهد. اين بازديد حداكثر شفافيتي است كه يك كشور درباره فعاليت هاي هسته اي اش مي تواند داشته باشد. پس از سخنراني سلطانيه، سفراي كشورهاي عضو شوراي حكام و خبرنگاران از واحد 101 اين مجموعه كه براي توليد UF6 ساخته شده، بازديد كردند. پس از بازديد از واحدهاي 101A و 101B سفراي كشورهاي عضو شوراي حكام به بازديد كامل بخش 101C رفتند، اما به بازديدكنندگان اجازه داده نشد كه از اين بخش به طور كامل ديدن كنند و تنها به اجازه براي چند ثانيه عكس برداري از دوربين هاي كارگذاشته شده توسط آژانس كفايت شد. پس از پايان بازديد نيز جلسه پرسش وپاسخ آغاز شد.يك نكته جالب در اين جلسه، درخواست كريستين امان پور از سفير كوبا بود تا قضاوتش را در مورد صلح آميز بودن اين فعاليت ها اعلام كند. اما وي تنها به ذكر اين نكته كفايت كرد كه: ما متخصص اين امور نيستيم و تنها آدم هاي سياسي هستيم.
تاكيد بر نظارت آژانس
سلطانيه در جواب سئوال خبرنگاري مبني بر اين كه چرا با توجه به مصوبه مجلس شوراي اسلامي مبني بر لغو اجراي پروتكل الحاقي، همچنان ايران به همكاري هاي اضافي با آژانس ادامه مي دهد و اين دوربين ها را جمع نمي كند و همكاري هاي داوطلبانه اي بيش از پروتكل الحاقي با آژانس انجام مي دهد، توضيح داد: اين دوربين ها از زماني نصب شده است كه پروتكل الحاقي در حال اجرا بود. سيستم كارخانه  UCF اصفهان يك مدار بسته است و ورودي و خروجي مشخصي دارد و از لحاظ حسابرسي نيازي به دوربين هاي آژانس ندارد؛ چرا كه بازرسان در زمان مقرر، مواد هسته اي را حسابرسي و كنترل مي كنند. اين همكاري ها در چهارچوب توافقي است كه ايران مي خواهد براساس آن اعتماد سازي و همكاري شفاف را با آژانس داشته باشد. سلطانيه در پاسخ به اين سؤال كه هفته گذشته بازرسان آژانس قصد نصب دوربين هايي را در نطنز داشته اند، اما ايران اين اجازه را نداده است، گفت: ما به آژانس اعلام كرديم كه تا پايان 2006، سه هزار سانتريفيوژ را نصب مي كنيم؛ بازرسان آژانس دو روز پيش در ايران بودند و همچنين ناكارت، مسؤول ايران و منطقه  آژانس، به ايران آمده و از نطنز بازديد كرده است كه در بازگشت به وين از نحوه همكاري هاي ايران، بسيار خرسند بوده اند.
نماينده  دائم كشورمان در آژانس بين المللي انرژي اتمي با تاكيد بر اينكه ايران نصب 3000 سانتريفيوژ تا پايان 2006 را به آژانس اعلام كرده است، گفت: به لحاظ تكنيكي، بين نصب و ترم هاي ديگر كار، تفاوتهايي وجود دارد؛ در عين حال وقتي شروع به تزريق گاز كنيم،  آژانس قاعدتا از مراحل كار و زمان آن مطلع خواهد بود. همه مراحل كار به آقاي البرادعي گزارش داده مي شود و زير نظر بازرسان است. هر گرمي كه از مواد هسته اي اين مركز استفاده شود، زير نظر آژانس خواهد بود.
ايران كره شمالي نيست
سلطانيه در پاسخ به سئوال خبرنگاري كه از وي پرسيد، اگر به تاسيسات هسته اي ايران (اصفهان و نطنز)، حمله اي صورت گيرد، خطر انتشار مواد راديواكتيويته چقدر خواهد بود؟ گفت: در حال حاضر در اين مركز 250 تن UF6 توليد شده است؛ براساس قطعنامه اي كه به ابتكار ايران در 1990 تصويب شد، هرگونه حمله به تاسيسات اتمي در حال كار و فعاليت نقض منشور ملل متحد و اساسنامه ي آژانس است و بلافاصله اقدام شوراي امنيت عليه اين اقدام را مي پذيرد. نه تنها حمله به تاسيسات اتمي نقض قوانين بين المللي است، بلكه تهديد به حمله نيز خلاف قوانين بين المللي است.
012957.jpg
تاسيسات فرآوري اورانيوم در اصفهان شامل دو راكتور آماده به كار، يكي راكتور صفر قدرت و ديگري راكتوري مينياتوري است، به اضافه مجموعه آزمايشگاه هاي تحقيقاتي و تاسيسات طرح ملي فرآوري اورانيوم (UCF)، طرح توليد فلز زيركونيوم و طرح توليد ميله هاي سوخت، اما در اين برنامه خبرنگاران تنها از واحد 101 كارخانه UCF بازديد كردند.
پس از استخراج اورانيوم از معدن، با اسيد آن را مي شويند و محصول به دست آمده كه كيك زرد نام دارد را به كارخانه UCF مي آورند تا آن را براي غني سازي آماده كنند. در اين كارخانه طي مراحلي كاملا شيميايي، اكسيد اورانيوم (U3O8) به هگزافلوريد اورانيوم (UF6) تبديل مي شود. در كليه اين مراحل، غلظت اورانيوم كاملا طبيعي است و تابش راديواكتيويته آن در حد تابش زمينه كيهاني است كه به بدن آسيب نمي رساند. سپس هگزافلوريد اورانيوم را به نطنز مي برند و در آن جا با عمل سانتريفيوژ آن را غني مي كنند. اورانيوم غني شده را نيز به بخش ديگري از تاسيسات اصفهان مي آورند و براي استفاده در رآكتور براي توليد انرژي آماده مي كنند.

فرهنگ و آموزش
معاون حقوقي و پارلماني وزارت علوم خبر داد:
وعده هاي سفرهاي استاني محقق نخواهد شد

مهر: بررسي بودجه هاي وزارت علوم و دانشگاه ها در دستور كار كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس قرار دارد. در حال حاضر با توجه به اينكه ميزان اعتبار صندوق رفاه دانشجويان نسبت به سال گذشته تغييري نكرده، افزايش اين اعتبار به 240 ميليارد تومان توسط نمايندگان مجلس مطرح شده است.
سيدمحمد حسيني معاون حقوقي و پارلماني وزارت علوم گفت: وزارت علوم بحث افزايش اعتبارات را جهت دستيابي به اهداف برنامه چهارم توسعه مطرح مي كند كه براي دستيابي به آنها نياز به حمايت و پشتيباني دولت دارد. در عين حال وزارت علوم نيز تابع مجلس، دولت و شرايط كشور خواهد بود.
وي با اشاره به سفرهاي استاني هيات دولت اضافه كرد: در سفرهاي استاني نيز توافقاتي مبني بر ايجاد دانشگاه و راه اندازي مؤسسه آموزش عالي صورت گرفته كه در صورت عدم تحقق اعتبارات لازم اين وعده ها تحقق نمي يابد. در اين راستا 6 ميليارد اعتبار براي امور عمراني در متمم در نظر گرفته شد كه محقق نمي شود و اين امر باعث به تعويق افتادن برنامه هاي توسعه اي آموزش عالي مي شود.
شركت 5/2 ميليون نفردر كلاس هاي آموزش خانواده
گروه اجتماعي- 2 ميليون و 500 هزارنفر از اوليا در كلاس هاي آموزش خانواده انجمن در سال گذشته شركت كرده اند.
رضاخادميان قائم مقام وزير آموزش و پرورش در انجمن اوليا و مربيان صبح ديروز در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب گفت: مادران 4/4درصد بيشتر از پدران در كلاس هاي آموزش خانواده مدارس شركت داشته اند.
وي هزينه هاي كلاس هاي آموزش سال گذشته را بالغ بر 5 ميليارد و 700 ميليون تومان دانست و افزود: 5ميليارد تومان از اين هزينه ها سهم كمك مدارس در قالب سرانه دانش آموزي، 2 درصد ماليات، كمك هاي خيريه يا اوليا در قالب كمك به مدرسه بوده است. قائم مقام وزير آموزش و پرورش با اشاره به نقش كلاس هاي آموزشي انجمن اوليا و مربيان در ارتقاي فرهنگي، عدم درخواست طلاق از سوي زنان، عدم گرايش به اعتياد و ... اذعان كرد: تجربه و بازديد و بازرسي ها نشان مي دهد در مدارسي كه مسئولان انجمن هاي اوليا را زنان تشكيل مي دهند، زمينه و بستر كار براي اعضاي انجمن بيشتر فراهم بوده است. وي گفت: سال گذشته 8ميليون نفر در كلاس هاي سخنراني انجمن هاي اوليا و مربيان شركت كرده اند كه 5ميليون و 700 هزار نفر آنها زنان بوده اند.
سند ثبت جهاني منظر فرهنگي بم تحويل يونسكو شد
ايرنا: جانشين مدير اجرايي پروژه نجات بخشي ميراث فرهنگي بم گفت: سند ثبت جهاني منظر فرهنگي اين شهرستان تنظيم و تحويل سازمان يونسكو شد.
نيما نادري افزود: بم نخستين شهري است كه در كشور از نظر منظر فرهنگي ثبت جهاني شده است. وي بناهاي تاريخي، برخي از منازل قديمي، قلعه ها، قنوات و درختان نخل را از جمله موارد اين سند ذكر كرد.
تدوين اطلاعات جامع از رستوران هاي دانشجويي
مهر: بازديد از سلف سرويس دانشگاه هاي سطح كشور در دستور كار صندوق رفاه دانشجويان قرار دارد و اطلاعات جامعي از تجهيزات و نيروي انساني رستوران ها فراهم مي شود. مهرداد فولادي نژاد رئيس صندوق رفاه دانشجويان افزود: نظارت بر نحوه طبخ غذا در دانشگاه ها وجود ندارد و تيم آشپزي دانشگاه ها ضعيف عمل مي كنند و همين امر نسبت به پايين بودن كيفيت مواد غذايي تأثير بيشتري بر پايين آمدن كيفيت تغذيه مي گذارد. وي ادامه داد: در اين راستا كار بازديد از سلف سرويس ها در دستور كار صندوق رفاه دانشجويان قرار دارد و اطلاعات جامعي از تجهيزات و نيروي انساني رستوران ها آماده و شاخص هاي مورد نياز براي دستيابي به كيفيت بالاي تغذيه دانشجويان در نظر گرفته مي شود و تجهيزات و امكانات موجود در سطح كشور با اين شاخص ها مقايسه مي شوند.

آموزش عالي
معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم:
حفظ امنيت رواني دانشجويان، ضروري است

گروه اجتماعي- احضار دانشجويان به كميته هاي انضباطي ارتباطي با وزارت علوم ،تحقيقات و فناوري ندارد.
محمد باقر خرمشاد ،معاون فرهنگي و اجتماعي وزير علوم صبح ديروز در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب گفت: وزارت علوم اعتقاد ويژه اي نسبت به امنيت رواني دانشجويان دارد و موافق احضار دانشجويان به كميته هاي انضباطي در ايام امتحانات نيست و اراده اي نيز در اين وزارتخانه براي احضار فعالان دانشجويي به كميته هاي انضباطي وجود ندارد.
وي با ابراز اميدواري نسبت به حاكميت اعتدال گرايي در سطح مسئولان دانشگاه ها و دانشجويان افزود: پدران جريان راديكاليسم در دانشگاه به اين نتيجه رسيده اند كه مشي راديكاليسم علت شكست آنها در انتخابات هاي اخير بوده است و به همين دليل چهره هاي معتدل خود را در صحنه انتخابات اخير وارد صحنه كردند، اما برخي تلاش مي كنند نوعي راديكاليسم همچنان در دانشگاه ها باقي بماند. معاون وزير علوم خاطرنشان كرد : بخش هايي از فعاليت هاي سياسي دانشجويان همواره چهره اي نقادانه داشته است، اما بين راديكاليسم و نقادي تفاوت هاي فاحشي وجود دارد.خرمشاد در ادامه با اشاره به اين كه انقلاب اسلامي تب آموزش عالي را در كشور بالا برد اظهار داشت: رشد فزاينده دانشجويان دختر در دانشگاه ها حاكي از اعتماد مردم به نظام و آموزش عالي پس از انقلاب است.
وي افزود: به تعبير برخي محققان آنچه انقلاب اسلامي ايران را آفريد مقوله فرهنگي بوده است. ايرانيان با تكيه بر عناصر فرهنگي براي جستجوي عناصري غيرمادي دست به انقلاب زدند.
معاون فرهنگي و اجتماعي وزير علوم گفت: در ابتداي انقلاب دانشگاه ها پذيراي 170 هزار دانشجو از ميان 36 ميليون جمعيت ايران بودند و اكنون از ميان 72 ميليون جمعيت حدود۳ ميليون دانشجو در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي تحصيل مي كنند و تعداد مراكز آموزش عالي نيز از 223 به هزار و 500 افزايش يافته است. معاون فرهنگي و اجتماعي وزير علوم از فعال شدن شوراي تعامل دانشجو و دانشگاه در آينده اي نزديك خبر داد و گفت: تركيب اين شورا طوري است كه نمايندگان هر بخش از فعاليت هاي جمعي دانشجويي در آن حضور دارند و دانشگاه ها موظف به برگزاري انتخابات در ميان كليه دانشجويان هستند تا نمايندگاني از دانشجويان كه اساساً سابقه اي در فعاليت هاي جمعي دانشجويي نداشته اند در آن حاضر شوند و روساي دانشگاه ها موظف شده اند تا هر 2 ماه يكبار با اين شورا جلسه داشته باشد.

راه اندازي دبيرخانه دائمي قرآن و عترت دانشجويان
گروه اجتماعي- دبيرخانه دائمي قرآن و عترت دانشجويان با هدف ساماندهي فعاليت هاي قرآني در اين حوزه راه اندازي شد.
محسن اسلامي ، مديركل امور فرهنگي وزارت علوم صبح ديروز در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب افزود: نمايندگاني از مجمع قرآن و عترت دانشجويان كشور و 2 نفر از برگزيدگان قرآني كشور در دبيرخانه دائمي قرآن و عترت حضور دارند. تاكنون 400 پايان نامه قرآني به اين دبيرخانه رسيده است.
وي برگزاري جشنواره هاي ثقلين و عترت و قرآن، اعزام فعالان دانشجويي در حوزه هاي قرآني به كشورهايي نظير تركيه، فرانسه و آفريقاي جنوبي و شركت و كسب عنوان برتر در نمايشگاه بين المللي قرآن كريم را از جمله فعاليت هاي حوزه ستادي وزارت علوم عنوان كرد.
عضو هيأت مركزي نظارت بر شوراهاي صنفي از برگزاري همايش شوراهاي صنفي، آسيب ها و فرصت ها، نگاه به آينده خبر داد و گفت: حوزه نرم افزاري شوراهاي صنفي بر عهده مجموعه فرهنگي وزارت علوم است. همايش آسيب شناسي شوراهاي صنفي در دست برنامه ريزي است.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |