سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۵ - Feb 13, 2007
در آيين اختتاميه جشنواره فيلم فجر
تالار وحدت هم اعتراض به داوري ها را شنيد
عكس: محمد توكلي
013806.jpg
گروه ادب و هنر- بيست و پنجمين جشنواره بين المللي فيلم فجر يكشنبه شب طي مراسمي كه البته حواشي زيادي داشت در تالار وحدت به پايان رسيد ولي گفته ها و ناگفته هاي اين مراسم باز هم حول داوري هاي ناعادلانه و نبود نظم در برگزاري جشنواره از آغاز تا مراسم اختتاميه مي چرخيد.
در ابتداي اين مراسم عليرضا رضاداد دبير جشنواره گفت: جشنواره فجر نه آييني صرفاً سينمايي و نه آييني صرفاً رسمي بلكه آييني صرفاً ملي است. آيين تجديد رفاقت ها و اضافه نمودن به دستاوردهاي فرهنگي و هنري است. اقبال تماشاگران به فيلم هاي امسال و حضور 13 فيلم با بالاي 50 درصد مخاطب از رضايت مشتاقان سينما حكايت دارد و نويدبخش سال خوبي براي سينما است و از نظر اقبال تماشاگران سالي ممتاز مي توان دانست. در اين مراسم صفارهرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز گفت: خدا را شكر مي كنم كه بيست و پنج دوره تجربه برپايي جشنواره فيلم فجر را پشت سر مي گذاريم. جشنواره اي كه از دل انقلاب روييده و بيشترين افتخارات سينماي ما متعلق به اين دوره است. شما را وعده مي دهم به آينده زيباتر سينماي كشورمان در سالي كه پيش روست و از زحماتي كه در اين مدت توسط هر كسي كه نيتي پاك در سر داشته تشكر مي كنم.بعد از اين سخنراني ها هريك از برگزيدگان با حضور روي سن اين فرصت را پيدا كردند تا چند جمله اي از آن چه از تشكر و يا اعتراض دارند به اطلاع حاضرين برسانند و البته در ابتداي مراسم حسين پاكدل مجري مراسم اعلام كرد اگر برگزيدگان حضور ندارند جايزه را به نمايندگي از آنها به شخص ديگري نمي دهند.
برگزيدگان چه گفتند؟
محمدعلي سجادي برگزيده بهترين تدوين از خودش اين گونه تشكر كرد: من از محمدعلي سجادي كارگردان فيلم مخمصه تشكر مي كنم كه اگر ايشان متن را در اختيار من نمي گذاشتند فيلم اين گونه تدوين نمي شد.
علي وزيريان برنده ديپلم افتخار بهترين فيلم اول براي خدانزديك است نيز به طور تلويحي تأسف خود را از عدم حضور اين فيلم در بخش مسابقه و ناديده گرفته شدن زحمت عوامل آن ابراز كرد. افشين هاشمي برنده سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش مكمل براي پابرهنه در بهشت بازي رشك برانگيز حامد بهداد در روز سوم را شايسته دريافت اين جايزه دانست.بهرام رادان نيز پس از دريافت سيمرغ بهترين بازيگر نقش اول مرد با اعتراض به نحوه داوري ها گفت: فيلمي فوق العاده ساختيم به اسم سنتوري و من جزيي از كل بودم اما از داوران جشنواره تقاضا دارم پس از پايان جشنواره يك بار ديگر در خلوت خود سنتوري را ببينند. من ممنونم از مهرجويي كه نيازمند جايزه نيست. از محسن چاووشي از گلشيفته فراهاني و اميدوارم سنتوري براي مردم خوب پخش شود و ما جواب مان را از مردم بگيريم. محمدحسين لطيفي نيز جايزه اش را به نيابت از محمد نوراني يكي از 4 فرمانده محور خرمشهر كه زنده است و بقيه همرزمانش شهيد شده ، گرفت و گفت: اميدوارم از من قبول كند. عليرضا رضاداد نيز در غياب رضا ميركريمي تهيه كننده فرش ايراني سيمرغ ويژه اش را گرفت و گفت: بايد روزي را براي پرده برداري از اين اثر نفيس اختصاص دهيم، بنابراين در آييني اين جايزه را به آقاي ميركريمي اهدا خواهيم كرد.
حاشيه هاي جايزه تماشاگران
در پايان مراسم اختتاميه بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر، فيلم برگزيده تماشاگران با حضور محمد مهدي دادگو دبير اين بخش معرفي شد. دادگو با ارائه گزارشي گفت: در طول يازده روز با كمترين خطا كوشيديم امانت دار اين آرا باشيم و در نهايت 13 فيلم موفق شدند بيش از 50 درصد آرا را به دست آورند كه در اين ميان دو فيلم اخراجي ها و سنتوري موفق شدند بيش 90 درصد آرا را داشته باشند و با اختلاف كمي در كنار هم قرار گيرند و روزهاي سوفيشل نيز به عنوان فيلم برگزيده تماشاگران در بخش خارجي انتخاب شد. پرويز پرستويي به عنوان نماينده  مردم، براي اهداي اين سيمرغ روي سن رفت. حبيب الله كاسه ساز تهيه كننده اخراجي ها نيز از اين جايزه به عنوان بهترين جايزه جشنواره نام برد و آن را به مسعود ده نمكي كارگردان فيلم اهدا كرد. ده نمكي كه در ابتدا حاضر نبود روي سن حاضر شود پس از دقايقي روي سن حاضر شد و گفت: من نه مرغ مي خواهم نه سيمرغ، اين جايزه حق همه بازيگراني است كه در اخراجي ها بازي كردند و ناجوانمردانه ناديده گرفته شدند، به خاطر اينكه امروز سياست ما مثل سينماي ما شده، سينماي ما با سياست و انتخابات ما يكي شده است. من از محمدرضا شريفي نيا معذرت مي خواهم. من از اكبر عبدي معذرت مي خواهم. در تاريخ ما هميشه اين گونه بوده كه نخبگان ما از مردم عقب تر بوده اند. من نمي خواهم به هيچ كس اهانت كنم. بچه كه بودم دوست داشتم روزي قاضي بشوم اما با اين داوري كه امشب ديدم، ديگر هيچ وقت نمي خواهم قاضي شوم. حسين پاكدل نيز در پاسخ به اظهارات ده نمكي گفت: خوشحالم ايشان زبان سينما را براي حرف هايشان انتخاب كردند. پرويز پرستويي نيز بعد از اهداي سيمرغ  مردمي گفت: اميدوارم خدا به همه ما صبر عنايت كند. پاكدل نيز در ادامه صحبت پرستويي گفت: اگر دعاي آقاي پرستويي استجاب شود همه ما خيلي زود احساسي و دچار هيجان نمي شويم. پخش نماهنگي با نام چشم انداز و تصوير عاشورا در سينماي ايران، گزارشي تصويري از روند برپايي جشنواره و كليپي از 25 سال سينماي ايران، اجراي برنامه توسط حسام الدين سراج به همراه گروه بيدل از ديگر بخش هاي مراسم اين شب بود.

۸ نمايش به صحنه آمد
گروه ادب و هنر- 8 نمايش از آغاز هفته در تالارهاي مختلف تئاترشهر به صحنه آمدند.
نمايش و اينك يحيي نوشته سيد عظيم موسوي به كارگرداني سياوش طهمورث هر روز ساعت 19:30 در تالار اصلي به روي صحنه مي ژ ژرود.
در تالار چهارسو هم نمايش بدرود امپراتور نوشته محمد ابراهيميان به كارگرداني علي پويان ساعت 19:30 ميزبان علاقه مندان به تئاتر است.در تالار قشقايي نيز نمايش ژهاي شب نشيني باشكوه آقاجون نوشته و كار حسين فرخي ساعت 17:30 و منظومه مور بي ملكه نوشته و كار ناصح كامكاري ساعت 19:30 به روي صحنه خواهد رفت.در تالار سايه هم دو نمايش به روي صحنه مي ژروند.
حيات خلوت نوشته وكار چيستا يثربي عنوان نمايشي است كه ساعت 18 در تالار ياد شده به روي صحنه مي ژرود؛ اين در حالي است كه در همين تالار نمايش نور زمستاني نوشته و كار سعيد شاپوري ساعت 20 پذيراي علاقمندان به تئاتر است.براساس همين گزارش نمايش زخمه بر رمل نوشته و كار آتيلا پسياني هم ساعت 20 به روي صحنه خواهد رفت.در تالار نو هم نمايش فرجام نوشته مليحه مرادي جعفري به كارگرداني احمد ايراني خواه ساعت 18 پذيراي دوستداران به تئاتر است.
گفتني است نمايش ژهاي همسايه آقا به كارگرداني حسين كياني، عيد پاك به كارگرداني حسن باستاني و روز بخير آقاي وزير عنوان نمايش ژهايي است كه در آينده ژاي نزديك در مجموعه تئاتر شهر به روي صحنه خواهند رفت.

فيلم هاي تازه در سينماهاي تهران
گروه ادب و هنر- با به پايان رسيدن جشنواره  فيلم فجر از روز گذشته سه فيلم تازه بر پرده سينماهاي تهران رفتند. فيلم سينمايي محكومين بهشت به كارگرداني و تهيه كنندگي حجت الله سيفي، جايي در دوردست خسرو معصومي و رازها محمدرضا اعلامي به نمايش درمي آيد.
محكومين بهشت براساس يك داستان واقعي ساخته شده و به شرح زندگي دو دختر فراري شهر تهران مي پردازد. محمود عزيزي، مهدي ميامي، محمدنظر عليان، افسانه پاكرو، خزان شمس، برزو نيك اخلاق و كاوه سماك باشي بازيگران اين فيلم هستند. جايي در دوردست آخرين ساخته خسرو معصومي در گروه سينمايي عصر جديد اكران مي شود. اين فيلم كه سال گذشته در جشنواره فيلم فجر مورد تقدير قرار گرفت، پس از كسب موفقيت در چند جشنواره ديگر و دريافت جايزه هرم طلايي از جشنواره بين المللي فيلم قاهره آماده اكران عمومي شده است. اين فيلم داستان عشق معصوم جمال با دختري به نام نيالا را در طبيعت مازندران به تصوير مي كشد. مرضيه خوش تراش، هادي ديباجي، مهران رجبي، مسعود رايگان و عباس اميري، بازيگران اصلي فيلم هستند. رازها نيز كه در گروه آزاد در سينماهاي فلسطين، آستارا، جوان، صحرا، بهمن، مركزي، حافظ، پيوند، پيروزي، تهران، شاهد، شهر قشنگ به نمايش درآمده دهمين ساخته بلند اعلامي به حساب مي آيد و در آن بازيگراني همچون امين تارخ، ميترا حجار، ايرج نوذري، فهيمه راستكار، فريبرز ميثاقي و بهينه كيميايي به ايفاي نقش مي پردازند.

يك هفته با موسيقي
بازخواني سرودهاي انقلاب
گروه ادب و هنر- درگذشت محمد بهارلو، انتشار آلبوم موسيقي انقلاب، اجراي كنسرت خورشيد و انتقاد محمد گلريز از صدا و سيما مهمترين رويدادهاي هفته در عرصه موسيقي بود. سحرگاه يكشنبه اين هفته محمد بهارلو، نوازنده ويولن و معلم پيشكسوت موسيقي به علت عارضه قلبي در منزل خويش در تهران درگذشت.
بهارلو علاوه بر ذوق هنري، تكنيك بسيار بالايي داشت و شاگردان زيادي را در رشته ويولن تربيت كرد كه در حال حاضر برخي از آنان در خارج از كشور و در اركسترهاي مطرح مي نوازند.
هفته گذشته در آستانه سالروز پيروزي انقلاب، احمدعلي راغب گفت: شاخص  ترين سرودهاي انقلاب به صورت يك مجموعه كامل منتشر مي شود. عضو شوراي عالي موسيقي صدا و سيما افزود: تا به حال اين سرودها به صورت يك مجموعه كامل منتشر نشده اند ولي در قالب آلبوم هايي كه اين آهنگ ها را نيز در برمي گيرد، توزيع شده اند. حتي در اين زمينه كتاب هايي با عنوان سرودهاي انقلابي چاپ شده كه شامل معرفي آهنگ ها، شعر، مشخصات اثر و پديدآورندگان اين قطعات هستند. اين آهنگ ها از آرشيوها در حال جمع آوري هستند كه با بازشنوايي مجدد و انتخاب بهترين ها دوباره اجرا شوند و به صورت يك مجموعه كامل در دسترس عموم قرار بگيرد. گلريز خواننده سرودهاي انقلابي معتقد است بعد از انقلاب، موسيقي انقلابي كمرنگ شد و مقصران اصلي اين مسئله وزارت ارشاد و صدا و سيما هستند كه رسالتشان را در موسيقي انقلابي انجام ندادند.
محمد گلريز در سالروز انقلاب گفت: در آن زمان كارهاي كم نظير زيادي ساخته شده ولي بعد از آن موسيقي انقلابي كمرنگ شد. همچنين موسيقي ايراني ما نيز تحت تاثير اين جريان قرار گرفته و كمرنگ شد، اما در مقابل موسيقي پاپ و موسيقي هاي ديگر كه محتوايي ندارند رونق بيشتري پيدا كرده اند. به گفته وي اين مسائل ضربات جبران ناپذيري را به فرهنگ و به خصوص به موسيقي وارد مي كند كه بايد دست  اندركاران فرهنگي در اين رابطه تجديد نظر كنند و كاري انجام دهند. وي در خصوص كيفيت آهنگ سازي سرودهاي انقلاب افزود: هر كاري وقتي از روي شوق و ذوق و با حس معنوي ساخته شود، طبيعتاً كيفيت لازم را خواهد داشت. از طرف ديگر كساني كه اين آهنگ ها را ساختند، از بهترين آهنگسازان آن زمان بودند. از نظر فني نيز اين آهنگ ها در مقايسه با ساير قطعات ساخته شده كم نظير هستند چرا كه اين آهنگ ها از اصالت و صلابت خاصي برخوردارند. آهنگ هايي كه ما در طول انقلاب ضبط مي كرديم برگرفته از شعارهاي مردم بود. خود مردم با شعارهايشان، خودجوش ملودي هايي را زمزمه مي كردند كه آهنگين بودند. گلريز با اشاره به سير تاثيرپذيري موسيقي از دوران انقلاب اظهار داشت: اوايل انقلاب همه چيز از جمله موسيقي دگرگون شده بود اما شور انقلاب باعث مي شد موسيقي اثرات بسيار بالايي را داشته باشد و در هر زمينه اي كه موسيقي ساخته مي شد داراي پيام و تاثيرگذاري بالايي بود.

اخبار كوتاه
برگزاري دوسالانه طراحي و گرافيك معاصر: دفتر امور هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با همكاري انجمن صنفي طراحان گرافيك ايران و مؤسسه توسعه هنرهاي تجسمي و مؤسسه فرهنگي هنري صبا نهمين دوسالانه طراحي و گرافيك معاصر ايران را از 27 تا 31 تيرماه آينده برگزار مي كند.
هنر اصفهان در باكو: نمايشگاه آثار و دستاوردهاي فرهنگي و هنري شهر اصفهان در باكو برگزار شد. در اين نمايشگاه استادان هنرهاي سنتي اصفهان از جمله رضا نجاري، اصغر فيناستيان، فتح الله عباسي و اصغر فولادگر به ارائه آثار منبت، مينياتور و معرق پرداختند.
ملكه، بهترين فيلم بفتا: ملكه ساخته استفن فريرز جايزه بهترين فيلم آكادمي فيلم بريتانيا(بفتا) را از آن خود كرد و پل گرين گرس هم براي يونايتد 93 برنده جايزه بفتا بهترين كارگرداني شد. آخرين پادشاه اسكاتلند ، هزارتوي پن هر كدام سه جايزه را با خود به خانه بردند و ملكه ، ليتل ميس سانشاين ، يونايتد 93 و بچه هاي مردان هم هر يك برنده دو جايزه شدند. در همين حال مردگان و شيطان پرادا مي پوشد كه به ترتيب نامزد دريافت شش و پنج جايزه بفتا بودند، اين مراسم را دست خالي ترك كردند.
۸۴ درصد مردم بيننده اخبار سيما: 84 درصد مردم، بيننده اخبار سيما هستند و خبر ساعت 21 شبكه اول با 5/59 درصد پربيننده ترين بخش خبري سيماست. بر مبناي نظرسنجي مركز تحقيقات صدا و سيما در دي ماه سال جاري 84 درصد مردم بيننده اخبار سيما هستند. از اين تعداد 23 درصد هر روز، 21 درصد اكثر روزها، 29 درصد بعضي روزها و 11 درصد به ندرت اخبار سيما را پيگيري مي كنند و 16 درصد نيز اصلاً اخبار سيما را پيگيري نمي كنند.
خيرانديش ميهمان راديو گفتگو: برنامه چاي براي 2 نفر 29 بهمن ماه در راديو گفتگو ميزبان گوهر خيرانديش است. محمدرضا شهيدي فر مجري برنامه چاي براي 2 نفر است. در اين برنامه درباره فراز و نشيب هاي هنر بازيگري در ايران به ويژه در تئاتر و تلويزيون و ويژگي هايي كه يك بازيگر بايد داشته باشد، صحبت مي شود. زمان اين برنامه 45 دقيقه است و 29 بهمن ماه ساعت 22 از راديو گفتگو پخش مي شود.

بر ديوار نگارخانه ها
نگارخانه سوره: نمايشگاه پوسترهاي عاشورايي مهدي حاجي محمدي فريماني‎/ از 23 بهمن تا دو هفته‎/ ميدان انقلاب، جنب سينما بهمن‎/ تلفن: 88895712.
نگارخانه ماه مهر: نمايشگاه نقاشي گروهي‎/ 25 بهمن تا ششم اسفند‎/ ولي عصر، روبه روي پارك ملت، كاج آبادي، پلاك 12/ تلفن: 22051786.
نگارخانه ماه: نمايشگاه نقاشي گروه‎/ تا 8 اسفند‎/ آفريقا، بلوار گلستان، پلاك 89/ تلفن: 22045879.
نگارخانه شيث: نمايشگاه نقاشي قاجاريه‎/ 26 بهمن تا دوم اسفند‎/ ضلع جنوبي پارك دانشجو، كوچه شيرزاد شرقي، شماره 41/ تلفن: 66707681.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |