سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۵ - Feb 13, 2007
آيت الله العظمي سيستاني در اولين سالگرد انفجار حرمين عسگريين ع :
اهل سنت ازانفجار حرمين سامرا مبري هستند
013878.jpg
گروه بين الملل: آيت  الله العظمي سيدعلي سيستاني در پيامي به مناسبت نخستين سالگرد انفجار حرمين عسگريين خواستار اهانت و حمله نكردن به اهل سنت شد و تاكيد كرد: اهل سنت مبري از اين جنايت هستند.وي اعلام كرد هدف تكفيري هاي جنايتكار كه مرتكب چنين جنايتي شده اند ايجاد آشوب طايفه اي گسترده در عراق است.
به گزارش ايسنا ،آيت الله العظمي سيستاني تاكيد كرد از آن جا كه آن ها با انجام جنايت هاي وحشيانه در اماكن مختلف در۲ سال بعد از آغاز اشغال عراق، در ايجاد آشوب طايفه اي بازماندند، اقدام به چنين جنايتي كردند.
به گزارش ايسنا تروريست ها در سال گذشته در چنين روزي در اقدامي غيرانساني و جنايت كارانه حرم هاي مطهر امامان دهم و يازدهم شيعيان جهان را با بمب منفجر كردند و حرمت اين مكان مقدس را شكستند. به گزارش ايرنا جلال طالباني به مناسبت اولين سالگرد انفجار سامرا، گفت: حادثه سامرا جنايتي بر ضد اسلام و انسانيت است. وي تاكيد كرد كه مرقدهاي امامين عسگريينع تنها متعلق به شيعيان نيست بلكه از مقدسات جهان اسلام و از نهادهاي باعظمت و مقدس اسلامي عراق به شمار مي رود. رئيس جمهور عراق تاكيد كرد، تكفيري ها و صدامي ها با تكفير شيعيان عراق و مرتد خواندن اهل تسنن عراق و خائن شمردن كردهاي عراق همه ملت عراق را تكفير كرده و جنگ تمام عيار نسل كشي را عليه آنها به راه انداخته اند.
به گزارش خبرگزاري رسمي كويت و به نقل از يك مقام مسئول در استانداري نجف تظاهرات گسترده اي صبح امروز با حضور مسئولان سياسي، شخصيت هاي ديني ريش سفيدان عشاير و ساكنان استان براي ابراز انزجار از فاجعه انهدام مرقد امامين عسگريين ع و در اعتراض به عدم جديت دولت عراق در بازسازي اين بناي مقدس برگزار مي شود. هيات هايي از اهل سنت عراق نيز براي مشاركت در اين تظاهرات و ابراز انزجار سني هاي عراق از اين اقدام جنايت بار به سوي نجف اشرف حركت كرده اند.

گفتگوهاي
وزير دفاع آمريكا
در پاكستان
گروه بين الملل - رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا ديروز در اسلام آباد با پرويز مشرف رئيس جمهور پاكستان ديدار و گفتگو كرد. گيتس كه ديروز صبح و بعد از سفر به اروپا وارد پاكستان شد پيش از ديدار با مشرف گفت، آمريكا پاكستان را ناديده نمي گيرد و براي مقابله با طالبان با دولت مشرف همكاري خواهد كرد. گيتس بعد از ديدار يك ساعته با مشرف به خبرنگاران گفت كه چگونگي همكاري 2 طرف در حمله گسترده فصل بهار عليه طالبان در افغانستان، موضوع مذاكرات يك ساعته اش با مشرف بوده است. گيتس با اشاره به سخنان سال هاي اخير مقامات آمريكا كه مي گويند آمريكا 20 سال پاكستان را ناديده گرفت و به همين دليل وقايع تروريستي اخير پيش آمد گفت، واشنگتن ديگر اسلام آباد را ناديده نمي گيرد. همزماني سفر گيتس به پاكستان و ديدار او با مشرف با ديدار دبيركل ناتو و چند ديپلمات آمريكايي و انگليسي از منطقه نشان دهنده برنامه جديد غرب براي افغانستان در سال جديد است.
در همين حال فرمانده  نيروهاي آمريكايي در شرق افغانستان گفت: نيروهاي آمريكايي در شرق براي حمله به آن دسته از شبه نظاميان طالبان كه به سوي مواضع نيروهاي آمريكايي حمله مي كنند، چندين گلوله توپ به سمت پاكستان شليك كرده است. مشرف كه اين حملات باعث تضعيف بيشتر موقعيت داخلي اش مي شود بارها از واشنگتن خواسته تا به اين حملات پايان دهد.

مدرك آمريكا عليه ايران، بي اساس تر
از مدارك آن عليه عراق است
يكي از 10 عكسي كه به عنوان سند دخالت ايران در عراق
توسط آمريكايي ها منتشر شده است . به ادعاي مقامات آمريكايي اين گلوله خمپاره درسال گذشته ميلادي در ايران توليد شده و يك ماه پيش در عراق كشف شده است.
013875.jpg
گروه بين الملل افزون بر يك ماه پيش زماني كه جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا استراتژي جديد آمريكا در عراق را بيان مي كرد گفت اجازه نمي دهد كه تشديد فعاليت هاي ايران در عراق جان آمريكايي ها را به خطر اندازد. اين اظهارات كه همان موقع هم بي پايه و اساس تلقي مي شد، تعجبي نداشت، چراكه آمريكا از مدتها پيش سياست سرزنش ايران براي جبران ناكامي هاي خود در عراق را دنبال مي كرد. به نوشته تايمز لندن، از چندي پيش مقامات آمريكايي مدعي شدند كه حدود 200 صفحه سند محرمانه دائر بر اثبات دخالت ايران در حملات بر ضد سربازان آمريكايي تهيه كرده اند.
به گزارش روزنامه گاردين اين گزارش با همكاري منافقين مستقر در عراق تهيه شده است. افشاي اين گزارش دو بار به دستور رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا به تعويق افتاد. منابع تحليلي آمريكايي خاطرنشان كرده اند، زلماي خليل زاد سفير آمريكا در بغداد درصدد بوده است با طرح اين ادعاها از خود چهره اي قوي و محكم نشان دهد تا شايد بتواند پست مشاور امنيت ملي آمريكا را از استفان هادلي بگيرد.
گرچه وزير دفاع آمريكا از انتشار رسمي گزارش دو بار جلوگيري كرد اما روز جمعه منابع اسرائيلي بخشي از دروغ پردازي هاي هدف دار آمريكا را آشكار كردند، نيويورك تايمز شنبه و بي بي سي روز يكشنبه، پيش از مقامات آمريكايي به اصطلاح از دخالت ايران در عراق پرده برداشتند. روز يكشنبه مقامات آمريكايي در عراق در يك نشست خبري ضمن ارائه تصاويري از به اصطلاح تسليحات ايراني كشف و ضبط شده در عراق، مدعي شدند كه بمب هاي ساخت ايران به عراق قاچاق شده است و 170 نظامي چندمليتي در اين كشور از خرداد 2004 به خاطر انفجار اين بمب ها كشته شده اند. به گزارش ايرنا در اولين واكنش ها، دمكرات هاي عالي رتبه آمريكا در كنگره با اشاره به سابقه كاخ سفيد در جعل و دستكاري اطلاعاتي در ارتباط با وجود تسليحات كشتار جمعي در عراق، نسبت به صحت ادعاهاي اخير واشنگتن مبني بر دخالت ايران در عراق ابراز بدبيني كردند.
اين درحالي است كه لوئيس ليبي رئيس دفتر ديك چني معاون رئيس جمهور آمريكا به دليل دستكاري اطلاعاتي تحت پيگرد قضايي است و داگلاس فيث معاون سابق وزير دفاع آمريكا تحت بازجويي بازرس كل پنتاگون قرار گرفته است. فيث كه يكي از كارمندان دفترش به ارتباط با اسرائيل متهم شد و به 11 سال زندان محكوم شد، متهم است براي تقويت دلايل و توجيه هاي مربوط به حمله به عراق، گزارش هاي اطلاعاتي نامناسبي را در خصوص ارتباط ميان صدام حسين و القاعده جعل كرده است.
در اين رابطه روزنامه انگليسي اينديپندنت هم نوشت مدرك عليه ايران بي اساس تر از مدرك جعلي و اشتباه براي وجود سلاح هاي كشتار جمعي در عراق است كه توسط آمريكا و انگليس در سال هاي 2002 و 2003 ارائه شد.
اين مدارك كه با دست كاري و جعل تهيه مي شد، كالين پاول وزير امور وقت آمريكا را مجاب كرد كه در جلسه شوراي امنيت، از آن به عنوان مدارك قطعي بر ضد عراق استفاده كند. پاول چندي پيش اين واقعه را لكه ننگي در عمر خود خواند.

تكرار بازي
گروه بين الملل - روزنامه نيويورك تايمز روز شنبه در صفحه نخست خود مقاله اي به چاپ رساند كه در آن به نقش ايران در ارائه تسليحات مرگبار در عراق عليه نيروهاي آمريكايي اشاره شده است. اما منبع اين اطلاعات چيست؟ اين منبع چيزي غير از مقامات آگاه نظامي و غير نظامي از دفاتر مختلف دولتي آمريكا كه نخواسته اند نامشان فاش شود نيست. تمامي منابعي كه در اين گزارش از آنها نقل قول شده بدون نام هستند. اما نكته مهمتر اين گزارش نويسنده آن يعني مايكل گوردون است كه براي آنها كه مطالب مربوط به عراق را در سالهاي اخير پيگيري مي كنند نامي آشناست. گوردون همان نويسنده نيويورك تايمز است كه هم خودش و هم به همراه جوديت ميلر گمراه كننده ترين و غير دقيق ترين مقالات را درباره سلاح هاي كشتار جمعي عراق به چاپ رساندند و زمينه را براي تهاجم به عراق در سال 2003 فراهم كردند. گوردون و ميلر نويسنده يكي از انتقادبرانگيز ترين اين مقالات بودند كه حتي در خود روزنامه نيويورك تايمز هم مورد انتقاد قرار گرفت. اين مقاله كه در 8 سپتامبر سال 2002 به چاپ رسيد داستان تيوب هاي آلومينيومي را روايت كرد كه چنان تأثيرگذار بود كه به تلويزيون هم راه پيدا كرد. بعدها وقتي روزنامه نيويورك تايمز اعتراف كرد كه بعضي گزارش هاي اين روزنامه درباره عراق اغراق آميز و نادرست بوده، به عنوان نمونه به مقالات و گزارش  هاي گوردون و ميلر اشاره كرد. در آن گزارش ها هم عباراتي چون منابع خبري ناشناس و يا مقامي كه نمي خواست نامش فاش شود، مدام تكرار مي شد.
بعد از سخنراني كالين پاول وزير خارجه وقت آمريكا در شوراي امنيت سازمان ملل در سال 2003 كه با هدف متقاعدكردن كشورها به شروع جنگ و پر از اطلاعات ساختگي و غلط بود، گوردون در مقاله اي نوشت، اكنون ديگر بدبين ترين افراد هم نمي توانند بگويند كه پرونده واشنگتن عليه عراق ساختگي است. حالا چهار سال بعد از آن روزها، همين نويسنده بار ديگر دست به كار شده و مي نويسد، دولت بوش قرار است شواهد ارتباط ايران با انفجارها و حملات عراق را فاش كند. اما به جاي فاش كردن اين شواهد، رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا ديروز فقط به اين ادعا بسنده كرد كه شماره هاي حك شده روي مواد منفجره استفاده شده در عراق نشان مي دهد كه اين سلاح ها از ايران آمده. اما براي اين ادعا هيچ سند و مدركي ارائه نشده است.
در گزارش نيويورك تايمز آمده است، در 3 ماه آخر سال 2006 حملات در عراق جان بسياري از نيروهاي آمريكايي را گرفت و بسياري را هم مجروح كرد؛ به طوري كه شمار كشته شدگان آمريكايي در اين حملات و طي اين مدت به كمتر از يك چهارم كل تلفات نظاميان آمريكا از ابتداي اين جنگ رسيده است. اين گزاره كاملاً غلط است زيرا بخش عمده نيروهاي آمريكايي در اين مدت در درگيري با شيعيان عراقي كشته نشده اند بلكه در استان هاي الانبار، دياله، صلاح الدين و بابل و يا در بخش هايي كشته شده اند كه بيشتر محل حملات سني ها بوده است نه شيعيان. ايران هيچ ارتباطي با اين سني هاي افراطي ضد شيعه ندارد.
آمريكا براي حملات شيعيان به نيروهاي آمريكايي اكنون بهانه اي به نام ايران يافته، اما به سني هايي كه در ماههاي اخير شديدترين حملات را عليه نظاميان آمريكايي انجام دادند چه كسي سلاح داده است؟ آيا اين همان بازي تبليغاتي شكست خورده اي نيست كه 4 سال پيش براي عراق اجرا شد و اكنون با همان مهره ها و با استفاده از همان شگردهاي رسانه اي در حال تكرارشدن است؟ آمريكا با اين بازي دو هدف را پيگيري مي كند: اول اينكه شكست و تلفات سنگين خود را در عراق با نشانه رفتن انگشت اتهام به كشوري ديگر توجيه مي كند و از سوي ديگر بهانه لازم را براي ضربه زدن به دشمن ديرين خود در خاورميانه فراهم مي كند.

كوتاه از جهان سياست
ديدار پوتين و پادشاه عربستان
ايسنا: رئيس جمهور روسيه پس از انتقاد شديد از سياست خارجي واشنگتن و ويران كننده خواندن آن، در اولين مقصد از سفر دوره اي خود به خاورميانه براي تقويت مناسبات با متحدان  آمريكا در منطقه، در عربستان با ملك عبدالله پادشاه اين كشور ديدار و گفت وگو كرد. پادشاه عربستان ضمن استقبال گرم از رئيس جمهور روسيه، طي سخناني تلويزيوني وي را فردي سياستمدار، صلح طلب و عدالت خواه معرفي كرد و اظهار داشت: عربستان دست دوستي به سمت روسيه دراز مي كند. پوتين نيز خود را دوست وفادار عربستان توصيف كرد و گفت: دو كشور مي توانند كارهاي بسياري براي تقويت مناسبات خود انجام دهند. پوتين و عبدالله همچنين ناظر امضاي توافقنامه هاي اقتصادي، فرهنگي و اطلاعاتي از سوي مقامات دو طرف بودند. ولاديمير پوتين در اولين سفر خود به عربستان روز يكشنبه به منظور يك سفر دو روزه وارد اين كشور شد. هدف پوتين از اين سفر تقويت روابط در بخش انرژي و مناسبات نظامي است. پوتين پس از عربستان از قطر و اردن نيز ديدار مي كند. پوتين ديشب به عنوان نخستين رئيس جمهور روسيه به اردن سفر كرد. وي قرار است امروز پس از ديدار با عبدالله دوم شاه اردن و محمودعباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين امان را ترك كند.

تعليق عمليات حفاري در اطراف مسجد الاقصي
ايسنا: راديو ارتش رژيم صهيونيستي اعلام كرد: شهردار بيت المقدس تصميم گرفته است كه عمليات حفاري در نزديكي ديوار غربي مسجدالاقصي به حالت تعليق در آيد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه،  اوري لوپوليانسكي شهردار بيت المقدس، اظهار داشت كه علت توقف عمليات حفاري، تكميل و بازبيني طرح ها براي اين منطقه است. پس از دو روز درگيري هاي خشونت  آميز كه طي آن تعداد زيادي در بيت المقدس زخمي شدند، بيش از دو هزار پليس اسرائيلي براي ايجاد امنيت در اطراف مسجدالاقصي مستقر شده اند. پليس اسرائيل از ورود افراد پايين تر از 45 سال به مسجدالاقصي جلوگيري به عمل آورده  است.

رد درخواست كره شمالي در مذاكرات شش جانبه هسته اي
گروه بين الملل ديروز و در آخرين روز مذاكرات شش جانبه هسته اي كره شمالي، در حاليكه مذاكرات هنوز به نتيجه نرسيده، نماينده آمريكا گفت كه امتياز ديگري به پيونگ يانگ داده نخواهد شد. دليل سخنان كريستوفر هيل نماينده آمريكا درخواست هاي جديد كره شمالي براي دريافت نفت و برق است كه به گفته منابع خبري آمريكا بسيار بيشتر از موارد مطرح شده در گذشته است. نماينده آمريكا ديروز گفت: ما هر آنچه لازم بود روي ميز مذاكره گذاشتيم و اكنون همه چيز به پيونگ يانگ بستگي دارد.

رژيم صهيونيستي يك موشك جديد آزمايش كرد
ايرنا: اسرائيل يكشنبه شب دو نوع از موشك هاي نوع Arrow را آزمايش كرد. به گزارش تلويزيون رژيم صهيونيستي، يك موشك ضدموشك هتز (پيكان) در جنوب تل آويو شليك شد و موشكي را كه در ارتفاع بالا توسط يك هواپيما پرتاب شده بود، مورد رهگيري قرار داد. اين سيستم موشكي با كمك مالي و فني آمريكا تكميل شده است. از طرف ديگر روزنامه جروزالم پست چاپ تل آويو به نقل از اوري بن نون از مسئولان وزارت نيروي اسرائيل نوشت، طرح مطالعاتي تأسيس يك نيروگاه اتمي ديگر در دست اجراست. رژيم صهيونيستي داراي يكي از بزرگترين زرادخانه هاي هسته اي جهان است و سران اين رژيم تاكنون پيمان منع گسترش سلاح هسته اي را امضا نكرده اند و بازرسان بين المللي تاكنون موفق نشده اند از تأسيسات اتمي رژيم صهيونيستي بازديد كنند.

رئيس جمهور تركمنستان فردا معرفي مي شود
ايسنا: با پايان راي گيري براي انتخاب جانشين رئيس جمهور فقيد تركمنستان، به نظر مي رسد كه قربانقلي وردي محمداف كه پيشتر خواستار اصلاحات در اين كشور شده بود به احتمال فراوان در اين انتخابات پيروز شود.
انتخابات اخير در تركمنستان اولين انتخابات اين كشور با حضور چند كانديدا بوده است و پيش بيني شده است كه قربانقلي وردي محمداف مشاور سابق صفر مراد نيازف رئيس جمهور فقيد اين كشور، پنج رقيب خود را در اين انتخابات قاطعانه شكست دهد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |