سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۵ - Feb 13, 2007
فايرفاكس، بازهم به  روز شد
013815.jpg
گروه دانش- بنياد موزيلا روز شنبه دومين نسخه ابتدايي Alpha 2 از نگارش سوم مرورگر اينترنتي فايرفاكس (Firefox 3.0 ) را براي استفاده آزمايشي توسط علاقه مندان و برنامه نويسان عرضه كرد.
موزيلا نخستين نسخه ابتدايي (Alpha1 ) فايرفاكس را در آذرماه عرضه كرده بود و هم اكنون دومين نسخه ابتدايي اين مرورگر را كه تغييرات بيشتري در آن اعمال شده، براي استفاده آزمايشي منتشر كرده است. نسخه هاي ابتدايي يا آلفا از مرورگر فايرفاكس يا هر برنامه ديگري اصولاً براي استفاده كاربران عادي مناسب نيستند چون هنوز در مرحله طراحي بوده و ممكن است نواقص زيادي داشته باشند و كاربران عادي اينترنت را دچار مشكل كنند.
در اين نسخه از فايرفاكس، توانايي هاي گرافيكي مرورگر زياد شده و سازگاري آن با جديدترين نرم افزارها و فناوري هاي اينترنتي ارتقا يافته است. موزيلا پيش از اين اعلام كرده بود نسخه نهايي نگارش سوم فايرفاكس كه تاريخ انتشار آن هنوز مشخص نيست، به مجموعه گسترده اي از ويژگي ها و امكانات جديد مجهز خواهد بود. مثلاً، فايرفاكس ? احتمالاً به فناوري ارتباط صوتي مجهز مي شود كه كاربران مي توانند بدون نياز به وارد كردن آدرس هر سايت، تنها با ذكر نام آن در ميكروفون، وب سايت مورد نظر خود را باز كنند.
فايرفاكس تنها مرورگر اينترنتي است كه در سال هاي اخير موفق شده با اينترنت اكسپلورر رقابت كند و طبق آمارهاي موجود هم اكنون بيش از ?? درصد از كاربران اينترنت، فايرفاكس را جايگزين اينترنت اكسپلورر كرده و از آن براي بازديد وب سايت ها و گشت وگذار در اينترنت استفاده مي كنند.
يكي از كارشناسان فناوري اطلاعات كشورمان در گفتگو با همشهري در مورد رقابت فايرفاكس و اينترنت اكسپلورر گفت: من كمتر از يك سال است كه به طور كامل از اينترنت اكسپلورر به سمت فايرفاكس رفته ام. در آن زمان نسخه هاي نهايي فايرفاكس 5/1 و اينترنت اكسپلورر 6 در بازار بودند. محمد امين واصفي علت اين استقبال گسترده از فايرفاكس را عدم امنيت كافي نسخه هاي اينترنت اكسپلورر از يك طرف و هنگ كردن هاي بي مورد اين نرم افزار مايكروسافت اعلام كرد.
اين كارشناس مديريت سيستم هاي اطلاعاتي، مهم ترين جذابيت هاي فايرفاكس را تب بروزينگ و اكستنشن هاي فايرفاكس دانست و گفت:
موفقيت هاي فايرفاكس در جذب كاربران با اين ابزارها باعث شد كه نسخه 7 اينترنت اكسپلورر تقليدي از فايرفاكس باشد. با اين   حال باز هم اينترنت اكسپلورر 7 كمبودهايي نسبت به فايرفاكس 2 دارد. كافي است كه فايرفاكس را با Add oهايش امتحان كنيد. ضمن اين كه فايرفاكس منبع باز است و همه مي توانند آن را براي خود سازگار كنند. درحالي كه تمام سود اينترنت اكسپلورر تنها نصيب مايكروسافت مي شود. كارشناسان خارجي هم دليل موفقيت فايرفاكس را برخورداري آن از ويژگي هايي متنوع تر در مقايسه با اينترنت اكسپلورر و به علاوه ايمني بالاتر آن ذكر كرده اند.نسخه آلفا ? فايرفاكس ? برخلاف نگارش هاي فعلي اين مرورگر، در سيستم عامل هاي قديمي نظير ويندوز ?? ، ويندوز ?? و ويندوز ام اي قابل اجرا نيست و تنها كاربران ويندوز اكس پي و ويندوز ويستا مي توانند آن را در رايانه خود بيازمايند.

هدف گيري تومورهاي سرطاني با نانوذرات
013818.jpg
گروه دانش- در تلاش براي پيدا كردن عوامل مؤثر در برتري نانوذرات نسبت به هم براي نابودي تومورهاي سرطاني، يك گروه از محققان كره اي، يك مطالعه سيستماتيك روي هدف گيري تومورها توسط يك سري نانوذرات خودآرا انجام داده اند. نتيجه اين آزمايشات چندين عامل را كه در تعيين خصوصيات يك ذره در هدف گيري تومورهاي سرطاني نقش اساسي بازي مي كنند، مشخص كرد.
اين گروه تحقيقاتي به سرپرستي پروفسور سانگ يون كيم از دانشگاه پزشكي كالج اولسان در سئول مطالعات شان را بر روي مواد شيميايي كه تمايل به خودآرايي دارند، متمركز كردند. راهبرد اصلي كه آنها از آن پيروي كردند چسباندن مولكول هاي آب گريز به انواع مختلفي از پليمر هاي آب دوست بود. به طور كلي پليمرهايي كه هر دو جزء آب دوست و آب گريز را دارند به صورت خودآرا تمايل به ايجاد ساختارهايي دارند كه در آنها ناحيه هاي آب گريز با يك غشاء آب دوست احاطه مي شوند.
به گزارش ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، براي رديابي توزيع اين نانوذرات مختلف، اين محققان آنها را با يد-131 (131I) راديواكتيو نشان گذاري كردند. بعد از تعيين پايدار بودن يك نانوذره معين در پلاسماي انسان، اين محققان نانوذره نشان دار شده را به موش داراي تومور تزريق كردند. از يافته هاي غيرمنتظره و جالب  توجه اين بود كه بيشتر ذرات طول عمر نسبتاً كوتاهي، معمولاً كمتر از چندين ساعت، در رگ هاي خوني داشتند و پايداري بسياري از آنها در بدن كمتر از انتظاراتي بود كه بر اساس پايداري آنها در سرم وجود داشت.
همان طور كه انتظار مي رفت، آن دسته از ذراتي كه توانايي گريز از منافذ رگ هاي خوني اطراف تومورهاي سرطاني را داشتند و همچنين سرعت جذب آنها توسط سلول ها بالا بود، براي هدف گيري تومورها مناسب تر بودند.از بين تمام نانوذراتي كه اين محققان توليد كردند يكي از آنها براي هدف گيري تومورها بسيار بهتر بود و سه روز پس از تزريق به طور واضح تومورها را مشخص كرد. مطالعه بافت تومور ها توسط ميكروسكوپ الكتروني نشان داد كه نانوذرات نه تنها سلول هاي بدخيم را احاطه مي  كنند بلكه داخل اين سلول ها انباشته مي شوند. اين يكي از مهم ترين پژوهش ها براي پيدا كردن راهي براي نابودي سلول هاي سرطاني با استفاده از نانوتكنولوژي است.

آموزش عالي
انتقاد از بودجه آموزش عالي
مهر: رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، بودجه آموزش عالي در سال 1386 كه از سوي دولت تعيين شده است را غيرواقع بينانه دانست و ضمن تذكر مبني بر امكان ايجاد بحران در دانشگاه پيام نور و مراكز آموزش عالي تازه تاسيس گفت : دولت درآمدهاي سال 86 را به صورتي غيرواقع بينانه بسته است. كميسيون هاي اقتصادي و بودجه مجلس نيز عقيده دارند دولت درآمد حاصل از سود شركت ها و اوراق مشاركت براي سال آينده را واقع بينانه نديده است.
علي عباسپور تهراني فرد افزود: در صورتي كه مجلس بخواهد اعتبارات دستگاه ها را اضافه كند، بايد درآمد جديدي را در لايحه ايجاد كند و با توجه به روند بودجه بندي نمي توان درآمد جديدي را ايجاد كرد. همچنين به دليل اينكه اعتبارات دستگاه ها واقع بينانه نيست، نمي توان اعتبارات مورد نظر را از ساير دستگاه ها تأمين كرد.
رئيس كميسيون آموزش با اشاره به اعتبارات آموزش عالي سال آينده گفت: اعتبارات جاري دانشگاه ها در سال آينده با 5/1 درصد كاهش مواجه بوده است كه در صورتي كه افزايش پذيرش دانشجو را در نظر بگيريم، با 6 درصد كاهش مواجه خواهيم بود.
وي اضافه كرد: در صورتي كه نرخ 13 درصدي تورم و افزايش ظرفيت ها را براي بودجه هاي آموزش عالي سال آينده محاسبه كنيم، بايد اين اعتبارات نسبت به سال جاري 20 درصد رشد داشته باشد و در حدود 200 تا 250 ميليارد تومان به اعتبارات دانشگاه ها افزوده شود.
بحران در دانشگاه پيام نور
وي با اشاره به وضعيت دانشگاه پيام نور و توافقات سفرهاي استاني مبني بر ايجاد دانشگاه هاي پيام نور در استان هاي مختلف گفت: دانشگاه پيام نور با قول هايي در سفرهاي استاني مواجه بوده است و هيچ تخصيصي براي تحقق وعده هاي استاني مبني بر راه اندازي دانشگاه هاي پيام نور در استان ها داده نشده است. ضمن اينكه در وضعيت فعلي نيز دانشگاه پيام نور ظرفيت خود را توسعه و از سوي ديگر شهريه دانشجويان را كاهش داده است، اين در حالي است كه درآمد اختصاصي نيز به اين دانشگاه تعلق نگرفته است. بدين ترتيب پيش بيني مي شود دانشگاه پيام نور در سال آينده با مشكل مواجه شود.
توزيع كارت آزمون دستيار فوق تخصصي
مهر :بيست و چهارمين دوره آزمون پذيرش دستيار فوق تخصصي به صورت متمركز در دانشگاه علوم پزشكي تهران در روز 26 بهمن برگزار خواهد شد. كارت  ورود به  جلسه  اين آزمون  24 و 25 بهمن از ساعت 9 تا 17 در همان دانشگاه توزيع مي شود. كي قباد طاهرنژاد افزود: آزمون  كتبي در ساعت  9 صبح  روز پنجشنبه  26 بهمن و آزمون  شفاهي  پس از معرفي 2 برابر ظرفيت پذيرفته شدگان مرحله كتبي در روزهاي  شنبه  و يكشنبه  28 و 29 بهمن برگزار مي شود.
ثبت نام دوره هاي فراگير از شنبه آغاز مي شود
گروه اجتماعي - ثبت نام دوره هاي فراگير مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري دانشگاه پيام نور از شنبه 28 بهمن آغاز مي شود.
همچنين ثبت نام دوره هاي فراگير مقطع كارشناسي دانشگاه پيام نور نيمه اول اسفند ماه انجام خواهد شد.دوره هاي فراگير دانشگاه در مقطع كارشناسي در بيش از 2 هزار و 500 رشته محل، در مقطع كارشناسي ارشد در 120 رشته محل و در دوره دكتري نيز در حدود 20 رشته برگزار خواهد شد. دفترچه هاي ثبت نام دوره هاي فراگير در مراكز پستي توزيع مي شود و ثبت نام داوطلبان نيز به صورت اينترنتي و از طريق سامانه دانشگاه به نشاني www .pu .ac .ir انجام خواهد شد. آزمون پايان نيم سال تحصيلي دانش پذيران نيز در شهريور توسط سازمان سنجش برگزار مي شود.

سيستم عامل بعدي مايكروسافت سال 2009 مي آيد
013821.jpg
گروه دانش- مايكروسافت مي خواهد سيستم عامل بعدي خود پس از ويستا را در كمتر از دو سال ديگر عرضه كند.
ويستا پنج سال بعد از عرضه  سيستم عامل قبلي مايكروسافت يعني ويندوز اكس پي، به منظور تقويت امنيت آن و با تأخير عرضه شد. اين درحالي است كه ساير سيستم عامل هاي قبلي اين شركت در فاصله هاي تقريباً دو يا نهايتاً 3 ساله عرضه شده بودند. همين تأخير در عرضه ويستا باعث شده كه خيلي از كاربران به اين وعده مايكروسافت چندان اميدوار نباشند. ضمن اين كه عرضه ويستا هم چند بار پشت  سر هم به  تأخير افتاد.

فرهنگ و آموزش
سرانه كتاب در مدارس ۵، جلد به ازاي هر دانش آموز است
گروه اجتماعي- سرانه موجود كتاب در مدارس هم اكنون به 5 جلد كتاب به ازاي هر دانش آموز رسيده است.
محمود فرشيدي، وزير آموزش و پرورش در آيين نمادين گشايش طرح 10 هزار نمايشگاه كتاب در 10 هزار مدرسه كشور كه صبح ديروز در دبيرستان البرز تهران برگزار شد، گفت: به هر مدرسه 5 هزار و 300 عنوان كتاب ارسال شده است كه در كل 5/4 ميليون جلد كتاب براي مدارس خريداري شده است.
وزير آموزش و پرورش درباره شيوه انتخاب ناشران در نمايشگاه كتاب مدارس و گلايه تعدادي از ناشران از حضور نداشتن در اين نمايشگاه ، افزود: از تمام ناشران براي شركت در اين مجموعه دعوت شده اما از آنجا كه آموزش و پرورش محرم مردم است ، نمي توان هر كتاب را در حريم آن راه داد.
فرشيدي در ادامه گفت: ايجاد زنگ مطالعه در مدارس نيازمند مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش است، اما با اين حال چنانچه مدارسي به طور داوطلبانه اين كار را انجام دهند و معلمان در انتخاب و مطالعه كتاب ها نظارت داشته باشند مي توان به بالا رفتن سرانه مطالعات دانش آموزي اميدوارتر بود.
در حال حاضر سرانه جهاني كتاب براي هر دانش آموز 15جلد است.
شناسايي مناطق ناشناخته گردشگري
مهر: معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري از شناسايي مناطق ناشناخته گردشگري و طبيعي در كشور خبر داد.
محمد شريف ملك زاده افزود: در تمامي استان ها و شهرستان هاي كشور مناطقي هستند كه از نظر گردشگري از ويژگي هاي خاصي برخوردارند، اما تا كنون شناسايي نشده اند به همين دليل گردشگران اطلاع درستي از آنها ندارند.
وي خاطر نشان كرد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قصد دارد با برنامه ريزي هاي انجام شده با كمك كارشناسان و همچنين افراد محلي و بومي آشنا به منطقه در هر استان و شهرستان مناطق بكر و ناشناخته را شناسايي و اطلاع دهند.معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري تاكيد كرد: شناسايي مناطق ناشناخته گردشگري مي تواند در زمينه جذب توريست داخلي و خارجي بسيار مؤثر باشد و به كسب درآمد بيشتر نيز كمك كند.
ثبت نام عمره مفرده ، 27 بهمن آغاز مي شود
گروه اجتماعي-ثبت نام عمره مفرده از ساعت 8 صبح روز جمعه 27 بهمن در دفاتر زيارتي مجاز آغاز خواهد شد .اسامي و نشاني دفاتر زيارتي مجاز به همراه تاريخ پرواز ، گروه قيمتي و هزينه آن و ساير اطلاعات لازم در هر استان توسط دفاتر حج و زيارت استان ها از طريق جرايد كثيرالانتشار محلي در روز 25/11/85 اعلام خواهد شد.براساس اين گزارش ، دفاتر حج و زيارت استان ها مجاز به اعلام يك باره كل دوره عمره نيستند و بايد به صورت نوبتي پروازهاي استان خود را (حداكثر 3 دوره ) از طريق جرايد به اطلاع متقاضيان داراي اولويت تشرف عمره برسانند.قبل از تاريخ اعلام شده ، كارگزاران مجاز به پذيرش متقاضيان به هيچ وجه و تحت عناوين رزرو فهرست انتظار و... نبوده و ثبت نام فقط در روز و ساعت اعلام شده و با حضور ناظران از سوي دفاتر حج و زيارت مجاز خواهد بود.
معافيت مدارس شهري از پرداخت حق انشعاب
ايسنا: نايب رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي از تصويب معافيت مدارس شهري از پرداخت حق انشعاب در كميسيون خبر داد.
هاجر تحريري نيك صفت گفت: بر اساس لايحه بودجه سال 85ژ، تنها مدارس روستايي از پرداخت حق انشعاب معاف بودند كه با بررسي هاي اعضاي كميسيون، مدارس شهري نيز از اين حق معاف شدند. وي همچنين با اعلام اين كه پيشنهاد معافيت آموزش و پرورش از عدم پرداخت تعرفه هايي چون آب، برق و  گاز در كميسيون رأي نياورده است، اظهار كرد: اعضاي كميسيون بر اين باورند چنانچه پيشنهاد مذكور رأي آورد،  فرهنگ مصرف در مدارس گسترش مي يابد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |