سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۵ - Feb 13, 2007
با اعلام برگزيدگان بخش هاي دهگانه
ديوان شعر فجر بسته شد
013860.jpg
گزارش يونيسف از وضعيت كودكان جهان در سال 2007
گروه اجتماعي - يونيسف در گزارش بشر دوستي سال 2007 خود اعلام كرد: سوانح و موقعيت هاي اضطراري در قالب بلاياي طبيعي و درگيري هاي جديد يا طولاني مدت،  همچنان جان زنان و كودكان را در سراسر جهان مي گيرد.
اين گزارش حاكي است يونيسف در سال 2006 مجموعا 2/1 ميليارد دلار آمريكا براي اطمينان از حفاظت زنان و كودكان در 53 مورد اضطراري درخواست كرده و در نوامبر سال 2006 نيمي از اين بودجه تامين شده و به اين نهاد امكان داد كه به بيشتر نيازهاي كودكان و زنان در شرايط اضطراري پاسخ دهد}؛ اما در بسياري از بحرانهاي فعلي جهان، هنوز كمبود بودجه وجود دارد.
گفتني است بدون بودجه و سرمايه گذاري مناسب، اقدامات ضروري و حياتي براي ميليون ها كودك انجام نشده و زندگي آنها همچنان تهديد مي شود.
بر اساس گزارشي كه با عنوان وضعيت كودكان جهان در سال 2007 از سوي اين سازمان منتشر شده، يكي از قدرتمندترين الزامات براي درك حقوق كودكان و دستيابي به اهداف توسعه هزاره، تبعيضي است كه زنان با آن مواجه هستند.
يونيسف در پايان گزارش خود اعلام كرده است: براي بهبود وضعيت كودكان بايد به زنان و كودكان قدرت و توانمندي داده شود.
گروه ادب و هنر- سرانجام جشنواره بين المللي شعر فجر كه نخستين جشنواره ملي شعر پس از انقلاب اسلامي به شمار مي رود، ديروز به كار خود خاتمه داد. اين جشنواره كه بنا به گفته دست اندركاران آن،  به قصد تبديل دشمني ها به دوستي ها و برگزاري يك جشنواره بدون شائبه باند بازي، گروه گرايي و فيلترهاي بسته و دگم برپا شد، ديروز در حالي در تالار وحدت برگزيدگان خود را معرفي كرد كه ادعا شده است 2 هزار نامه الكترونيكي فراخوان شركت در جشنواره براي شاعران كشور ارسال شده است، علاوه بر اين كه در هر استان دبيرخانه هاي جشنواره، با رايزني  نخبگان و شعراي هر استان فهرستي از برگزيدگان خود را براي شركت در اين جشنواره به تهران معرفي كرده اند.
نامزدهاي نهايي و برگزيده هر بخش از بخش هاي ده گانه اين جشنواره ديروز در تالار وحدت معرفي شدند.
در بخش شعر امام و انقلاب، مرحوم استاد مهرداد اوستا، علي معلم دامغاني، قيصر امين پور، محمدعلي بهمني، زكريا اخلاقي نامزد نهايي بوده اند كه در نهايت مرحوم مهرداد اوستا به عنوان شاعر برگزيده اين بخش معرفي شد. در بخش شعر آييني، از ميان مرحوم سيد حسن حسيني، قيصر امين پور، خسرو احتشامي، قادر طهماسبي و سعيد بيابانكي دو شاعر اول مشتركا برگزيده شدند. در بخش جوان جايزه مشترك به فاضل نظري و محمدسعيد ميرزايي رسيد. ديگر نامزدهاي اين بخش،  علي محمد مودب و گروس عبدالملكيان بودند اما داوران بخش طنز از ميان ناصر فيض،  رضا رفيع، سيد عبدالرضا موسوي و ابوالفضل زرويي نصرآباد، شاعر اخير را به عنوان شاعر برتر طنزپرداز معرفي كرد. در بخش شعر كلاسيك مرحوم حسين منزوي، محمد علي بهمني، خسرو احتشامي، قيصر امين پور و مرحوم نصرالله مرداني، نامزدهاي نهايي بودند كه راي داوران مشتركا به حسين منزوي و محمدعلي بهمني تعلق گرفت. بيژن ترقي و علم معلم دامغاني برگزيدگان بخش ترانه بودند و در كنار آنها اسامي نامزدهاي ديگري چون قيصر امين پور، معيني كرمانشاهي و محمدعلي بهمني به چشم مي خورد. در مهم ترين و معاصر ترين بخش جشنواره يعني اشعار سپيد و نيمايي، از ميان شاعراني چون شمس لنگرودي، بيژن نجدي، احمدرضا احمدي و سيد علي موسوي گرمارودي، جايزه به طاهره صفارزاده تعلق گرفت. در بخش كودك و نوجوان افسانه شعبان نژاد و افشين علاء مشتركا اول شدند، در حالي كه شكوه قاسم نيا، مصطفي رحماندوست و ناصر كشاورز در اين بخش نامزد شده بودند. اما در بخش كاملا مبهم جشنواره، بخشي كه علي القاعده رقابتي در آن در كار نبوده است، يعني بخش فارسي زبانان خارج از كشور به چهار نفر جايزه تعلق گرفت: محمد كاظم كاظمي و لطيف پدرام از افغانستان، محمدعلي عجمي از تاجيكستان و دكتر ظهير احمد صديقي از پاكستان و سرانجام در بخش ملي و ميهني، بهترين و به جاترين جايزه جشنواره شعر فجر به شاعر فقيد مهدي اخوان ثالث، تعلق گرفت. ديگر نامزدهاي اين جايزه عبارت بوده اند از: حسين منزوي، رحيم معيني كرمانشاهي، سلمان هراتي و يدالله بهزاد كرمانشاهي.
اين جشنواره كه به اين ترتيب و با مرور اسامي برگزيدگان و نامزدها، بيش از يك مسابقه رقابتي، يك گراميداشت شاعران فعال در اين بيست و هفت سال به نظر مي آيد، برگزيدگان استاني نيز داشت، كه به اين ترتيب معرفي شدند:
1 - محمد خليل جمالي (فارس) 2- بهمن صالحي (گيلان) 3- محمدعلي بهمني (هرمزگان) 4- محمدعلي مجاهدي (قم) 5- محمد جواد محبت (كرمانشاه) 6- خسرو احتشامي (اصفهان) 7- غلامرضا شكوهي (خراسان) 8- سياوش ديهيمي (همدان) 9- غلامحسين يوسفي (خراسان جنوبي) 10- صالح عاصم اردبيلي (اردبيل) 11- عباس باقري (سيستان و بلوچستان) 12- محمود اكرامي (خراسان شمالي) 13- مجيد زماني اصل (خوزستان) 14- ايرج قنبري (مازندران) 15- شاهرخ اورامي (كردستان) 16- محمدعلي حضرتي (قزوين) 17- زكريا اخلاقي (يزد) 18- محمد كاظم علي پور (لرستان) 19- حميد واحدي (اروميه) 20- همايون عليدوستي (چهارمحال و بختياري) 21- جلال محمدي (آذربايجان شرقي) 22- علي هوشمند (بوشهر) 23- سيد علي ميرافضلي (كرمان) 24- حبيب الله بخشوده (ايلام) 25- هادي وحيدي  (زنجان) 26- عباس محمدي (استان مركزي) 27- سارا حيدري (سمنان)
با وجود تاكيد مكرر دست اندركاران جشنواره بر عدم فيلترگذاري در داوري، اسامي بسياري از شاعران بزرگ اين بيست و هفت سال حتي در ميان نامزدهاي نهايي هم نيست. همچنين كيفيت شركت شاعران در جشنواره معلوم نيست. آيا كتاب ها ملاك بوده اند يا شعرها و آيا شاعراني كه به فراخوان پاسخ داده اند و شعر فرستاده اند در جشنواره در كنار پيشكسوتاني كه تقريبا به يقين مي شود گفت كه هيچگونه شركتي در جشنواره نداشته اند، داوري شده اند؟و...
البته تك تك اين ابهامات، به حكم يقين جواب هايي دارد كه به موقع و در مجالي مبسوط به آنها پاسخ داده مي شود و بنا به قاعده ديكته ننوشته غلط ندارد و نيز با عنايت به بي سابقه بودن چنين جشنواره اي، همچنين با لحاظ مهلت زماني بسيار ناچيز براي اجراي چنين برنامه وسيعي بايد چنين نقايصي را با ديده اغماض نگريست و اميد داشت كه در سالهاي آينده اين جشنواره ادامه يابد و شعر جايگاه واقعي خود را به عنوان هنر ملي بيابد.

ورزش در دقيقه 90
اعلام اسامي تيم ملي كشتي فرنگي
ايسنا: فدراسيون كشتي اسامي كشتي گيران اعزامي به رقابت هاي جام جهاني كشتي فرنگي را اعلام كرد. رقابت هاي جام جهاني كشتي فرنگي روزهاي 5 و 6 اسفندماه سال جاري در شهر آنتالياي تركيه برگزار مي شود.
۵۵ كيلوگرم: محمد فقيري و ياسين بهرامي پور۶۰، كيلوگرم: محمدرضا قضايي ۶۶، كيلوگرم: علي محمدي۷۴،كيلوگرم: مهدي محمدي و مجتبي باباجان زاده
۸۴ كيلوگرم: داود عابدين زاده و داود هداوند۹۶، كيلوگرم: قاسم رضايي۱۲۰، كيلوگرم: بشير باباجان زاده،سرپرست: محمد دليريان،مربيان: رضا سيم خواه ، عليرضا لرستاني وحسن يوسفي افشار

احتمال جراحي مجدد مجتبي جباري
مهر:مجتبي جباري به دليل آسيب ديدگي از ناحيه مينيسك داخلي پا نمي تواند تيم فوتبال استقلال را در نخستين ديدار اين تيم در رقابت هاي ليگ قهرمانان آسيا همراهي كند.مجتبي جباري كه پس از گذشت بيش از هفت ماه از مصدوميت مينيسك خارجي پا رهايي پيدا كرده بود در بازي با مس كرمان مجددا از ناحيه زانو اما اين بار از ناحيه مينيسك داخلي آسيب ديد و دست كم بازي نخست استقلال در ليگ قهرمانان آسيا را از دست داد.امين نوروزي فيزيوتراپيست باشگاه استقلال با تاييد اين مطلب اظهار داشت: جباري متاسفانه از ناحيه مينيسك داخلي پا دچار آسيب ديدگي شده و ما منتظريم تا تورم پاي او برطرف شود تا در خصوص عمل جراحي مجدد زانوي او تصميم گيري كنيم. استقلال يكي از نمايندگان كشورمان در رقابت هاي ليگ قهرمانان آسياست كه بايد روز 16 اسفند در اولين بازي به مصاف تيم پاختاكور ازبكستان برود.

معارفه يونگ با حضور قلعه نويي
مرفاوي: تصميم گيرنده اصلي من هستم
013863.jpg
همشهري ورزشي- تئودور يونگ تنها ساعاتي پس از عقد قرارداد در زمين برق آلستوم حضور يافت تا از نزديك در تمرينات استقلال حضور يابد. مربي هلندي استقلال ديروز توسط امير قلعه نويي به بازيكنان تيم معرفي شد. مدير سازمان فوتبال استقلال هدف از حضور يونگ را براي بازيكنان تشريح كرد و خواستار همكاري بازيكنان با اين مربي هلندي شد. تمام اين اتفاقات در حالي رخ داد كه قلعه نويي و مرفاوي دقايقي به طور جداگانه با يكديگر به گفت وگو پرداختند و قلعه نويي تمامي توصيه هاي لازم را به مرفاوي ارائه داد تا مشكل احتمالي بين او و تئودور يونگ به وجود نيايد. يونگ پس از مراسم معارفه به همراه مدير برنامه هاي خود در گوشه اي از زمين نظاره گر تمرينات شد و صمد مرفاوي هم مثل گذشته پس از گرم كردن بازيكنان به اجراي برنامه هاي تاكتيكي خود پرداخت. حدود 50 هوادار استقلال در زمين برق آلستوم حضور يافتند و بيش از همه امير قلعه نويي را مورد تشويق قرار دادند. مدير سازمان فوتبال استقلال نيز تنها در گوشه اي از زمين بر تمرين تيمش نظارت داشت. تنها غايب تمرين استقلال علي عليزاده بود كه به علت فوت يكي از نزديكان خود در تمرين حضور نداشت. در خصوص پيوستن يونگ به كادر فني استقلال، صمد مرفاوي در گفت وگويي با ايسنا به اين موضوع اشاره كرده كه از حضور مربي هلندي استقبال مي كنم اما تحت هر شرايطي تصميم گيرنده اصلي من هستم و هنوز به عنوان سرمربي در اين تيم به كارم ادامه خواهم داد. صمد روي اين موضوع تأكيد كرده كه حرف آخر را در استقلال او خواهد زد.

اهداي۵۰ ميليارد ريال كتاب
به آموزش و پرورش
ايرنا : وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: براساس توافقنامه ميان وزارتخانه هاي فرهنگ و ارشاد اسلامي و آموزش و پرورش، 50ميليارد ريال كتاب طي ماههاي آينده به آموزش و پرورش اهدا مي شود. محمد حسين صفار هرندي كه ديروز در آيين گشايش نهمين دوره ده هزار نمايشگاه كتاب در ده هزار مدرسه، سخن مي گفت، اختصاص اين مبلغ براي تهيه كتاب مدارس را بي سابقه ارزيابي كرد. صفار هرندي با اشاره به برپايي اين نمايشگاه، همكاري خوب ميان اين دو وزارتخانه را كاري ارزشمند براي توسعه معرفت و دانايي ارزيابي كرد و گفت: اگرچه پيشرفت هايي در امر كتابخواني در كشور صورت گرفته اما هنوز تا رسيدن به حد مطلوب فاصله زيادي وجود دارد. وي اقدام وزارت آموزش و پرورش در برگزاري زنگ كتاب در مدارس را كاري ارزشمند در اين راستا قلمداد كرد و از نويسندگان و مولفان خواست تا با حضور در جمع دانش آموزان، سهمي در ترويج كتابخواني در مدارس ايفا كنند. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين به طلب برخي ناشران از سال گذشته براي تحويل كتاب هايشان اشاره كرد و گفت: اگر چنين باشد بايد خود را ملامت كنيم زيرا قرار نيست كه ناشران ما به دليل اهتمام و تلاشي كه صورت مي دهند، احتمالا به حقوق خود نرسند.

داخلي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |