سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۵ - Feb 13, 2007
وزير آموزش و پرورش:
بن معلمان، اسفند توزيع مي شود
ايسنا: وزير آموزش و پرورش رقم بن فرهنگيان را در سال جاري 80 هزار تومان اعلام و تصريح كرد اين بن غير نقدي تا پيش از پايان سال پرداخت مي شود.
محمود فرشيدي همچنين اظهار اميدواري كرد سال آينده مشكل وسايل گرمايشي غيراستاندارد شامل بخاري هاي چكه اي، علاءالدين و والور در مدارس كشور رفع شود.
وي گفت: هم اكنون سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور تعدادي بخاري ليزري براي مدارس خريداري كرده كه اين روند تا سال تحصيلي آينده ادامه خواهد داشت. وي با بيان اين كه از اين پس سعي خواهيم كرد از بخاري هاي استاندارد داراي كاربراتور در مدارس استفاده كنيم، افزود: تا سال تحصيلي آينده در مدارس سراسر كشور، از بخاري هاي استاندارد از نوع ليزري و غيره استفاده خواهد شد.
فرشيدي تصريح كرد: چنانچه بخواهيم تمام مدارس كشور را به سيستم هاي گرمايشي پيشرفته مثل شوفاژ مجهز كنيم، هزينه اي بالغ بر 250 ميليارد تومان نياز داريم كه تامين چنين هزينه اي امكان پذير نيست. وزير آموزش وپرورش با اشاره به مصرف بالاي اكسيژن بخاري هاي گازسوز كه باعث آلوده كردن كلاس درس مي شود، استفاده از اين بخاري ها در مدارس را غيرمجاز اعلام كرد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
هيأت نظارت بر خبرگزاري هاي غيردولتي فعال شد
ايلنا: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: هيات نظارت بر خبرگزاري ژهاي غيردولتي فعال شده و اين هيات نسبت به بررسي فعاليت پايگاه ژهاي اطلاع ژرساني كه به خود عنوان خبرگزاري داده ژاند، اقدام مي ژكند.
حسين صفارهرندي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، در جمع خبرنگاران، گفت: برخي پايگاه ژهاي اطلاع ژرساني عنوان خبرگزاري به خود داده ژاند، در حالي كه بايد به عنوان سايت يا پايگاه اطلاع ژرساني معرفي شوند. وي افزود: پايگاه اطلاع ژرساني عمدتاً خبرنگار نداشته و از حيث خبري نيز در حد سايت است و نبايد به عنوان خبرگزاري قلمداد شود.
وي خاطرنشان كرد: پايگاه ژهاي اطلاع ژرساني و سايت ژها بايد نسبت به معرفي خود و ثبت پايگاه، اقدام كنند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاكيد بر اينكه به خبرگزاري ژها، صرف شروع فعاليت مجوز داده نمي ژشود، افزود: در حال حاضر 11 خبرگزاري غيردولتي مجوز فعاليت دارند و عملكرد ساير آنها بايد بررسي و ابلاغ شود تا تكليف آنها مشخص شود كه اگر پايگاه اطلاع ژرساني هستند، در همان حد محدود شود.
صفارهرندي افزود: بعد از انجام بررسي ژها توسط هيات نظارت بر خبرگزاري ژهاي غيردولتي، طبق قانون در مورد پايگاه ژهاي اطلاع ژرساني بدون مجوز اقدام شده و ملاحظات امروز را نخواهيم داشت.
وي در خصوص فيلترينگ برخي سايت ژها گفت: بايد تلاش كنيم تا چنين خسارت ژهايي به حداقل برسد به نحوي كه عوارضي بر جاي نگذارد.
به گفته وي، بر اساس آيين ژنامه ژاي در هيات دولت كه برگرفته از مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي است، در بحث بررسي فيلترينگ سايت ژها اقدام مي ژشود و اين امر به كارگروه ويژه ژاي سپرده شده است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در خصوص امكان حذف فيلترينگ برخي سايت ژها گفت: قطعاً اين امر امكان ژپذير خواهد بود و برخي اقدامات انجام شده در زمينه فيلترينگ سايت ژها، در يك دوره قابل دفاع نبود.

جانشين رئيس پليس راهنمايي و رانندگي خبر داد:
صدور گواهينامه هاي هوشمند از سال 86
013827.jpg
پليس: جانشين رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي گفت: براساس هماهنگي هاي انجام شده از سال 86 تمام گواهينامه ها در كشور به صورت هوشمند و يك شكل صادر مي شود.
سردار سيد كمال هاديانفر با اشاره به اينكه گواهينامه هاي جديد روي PVC و با تركيبات پلي كربنات چاپ مي شود، افزود: گواهينامه هاي جديد هم با استفاده از دستگاه هاي PDA و هم از طريق ريدرهايي كه قابليت اتصال به كامپيوتر يا لپ تاب دارند، مي توانند خوانده شده و اطلاعات دارنده گواهينامه به همراه تخلفات وي در اختيار مأمور قرار گيرد.
جانشين رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با تأكيد بر اينكه فراخواني براي تعويض گواهينامه ها داده نمي شود، گفت: از سال 86 گواهينامه هاي جديد و گواهينامه هايي كه قرار است تعويض شوند، به شكل جديد صادر مي شوند كه بدين ترتيب در يك پروسه زماني شكل كل گواهينامه هاي كشور تغيير مي كند.
هاديانفر با اشاره به اينكه چاپ گواهينامه در كشور به روز شده است، افزود: آموزشگاه هاي رانندگي بايد پس از درج مشخصات فردي كه در آزمون رانندگي قبول شده است، پرونده وي را براي راهور ناجا صادر كند كه متأسفانه برخي آموزشگاه ها به علت نقص در پرونده، از ارسال به موقع پرونده متقاضيان خودداري مي كنند كه اين موجب طولاني شدن سير صدور گواهينامه مي شود.هاديانفر با اشاره به طرح ملي صدور گواهينامه در كشور گفت: هم اكنون 10 نوع گواهينامه در كشور وجود دارد كه بزودي گواهينامه ها، يك شكل مي شوند و نوع گواهينامه افراد در مشخصات مندرج در پشت آن تعيين مي شود.

دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر:
تغيير الگوي مصرف مواد مخدر، تهديدي جدي است
013824.jpg
گروه اجتماعي- دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تغيير الگوي مصرف مواد مخدر از مواد سنتي از قبيل ترياك، حشيش و هروئين به مواد صنعتي و شيميايي و استفاده از قرص هاي روان گردان تهديدي جدي است.
به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر، فداحسين مالكي افزود: رشد روزافزون مواد مخدر شيميايي جوامع امروز را با بحران مواجه كرده است. وي اظهار داشت: مسئولان براي مقابله و پيشگيري از گرايش جوانان به اين مواد نيازمند استفاده از تمام توان علمي و فرهنگي كشور هستند. وي اضافه كرد: جايگزيني مواد مخدر صنعتي و شيميايي به جاي مواد مخدر سنتي تهديدات جدي را به دنبال دارد. دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر بيان كرد: استفاده از مواد مخدر سنتي در كشور با اقدامات مفيدي كه انجام شده كاهش يافته اما گرايش به مواد شيميايي رو به افزايش است. وي بيان كرد: مرزهاي طولاني با كشورهاي افغانستان و پاكستان كشور ما را در معرض خطرات بسياري قرار داده است. وي اظهار داشت: همه اينها مبين اين ضرورت است كه بايد راهكارهاي نويني براي مقابله با مواد مخدر پيش بيني شود. مالكي افزود: ??درصد بيماران ايدزي در كشور تزريقي هستند كه براي جلوگيري از شيوع بيماري هاي عفوني راه اندازي مراكز DIC در دست اجرا است كه براي اين بخش ??? ميليارد ريال اعتبار تخصيص يافته است.

تصويب سياست هاي ارتقاي سلامت زنان
گروه اجتماعي- سياست هاي ارتقاء سلامت زنان ، در جلسه شوراي فرهنگي- اجتماعي زنان، تصويب شد.
شوراي فرهنگي- اجتماعي زنان در راستاي سياست گذاري و برنامه ريزي ارتقاي جايگاه زن در جامعه، سياست هاي تضمين سلامت زنان و دستيابي آنان به مراقبت هاي بهداشتي همه جانبه با كيفيت مورد نياز را تدوين نمود.
اين سياست ها با هدف كلي ارتقاء و توسعه سلامت زنان در دوره هاي مختلف زندگي، پيشگيري از بيماري ها و كاهش عوامل خطر سلامت زنان تنظيم گرديده كه از جمله راهبردهاي اجرايي آن، طراحي و استقرار نظام جامع اطلاعات با اطلاع رساني هماهنگ و رايگان سلامت زنان در كشور با مشاركت رسانه هاي جمعي و سازمان هاي دولتي، تدوين برنامه هاي آموزشي متناسب با نيازهاي سلامت زنان و عوامل فرهنگي، اجتماعي تأثيرگذار بر آن، اصلاح باورهاي جامعه نسبت به جايگاه زنان در تصميم گيري و تصميم سازي و نقش آنان در سلامت جامعه، برنامه ريزي مناسب جهت دسترسي به خدمات ويژه مورد نياز سلامت براي زنان آسيب پذير و داراي معلوليت فيزيكي، رواني و اجتماعي- توانمندسازي، افزايش آگاهي، آموزش و حمايت از زنان، خانواده و جامعه در خصوص مهارتهاي لازم در پيشگيري و كنترل آسيب هاي اجتماعي و بسترسازي مناسب براي اجتهاد پويا و شفاف سازي ديدگاه هاي فقهي جهت تأمين بهتر حق سلامت زنان است

با تصويب قانون جديد
زنان فاقد همسر مي توانند صاحب فرزند خوانده شوند
مهر: در سال آينده، پيگيري هاي لازم براي تصويب قانون جديد فرزندخواندگي در مجلس شوراي اسلامي انجام خواهد شد و در اين صورت، زنان فاقد شوهر مي توانند صاحب فرزند خوانده شوند. مديركل دفتر شبه خانواده بهزيستي افزود: بر اساس قانون فرزندخواندگي كه در سال 53 به تصويب رسيده، تنها خانواده هايي كه مدت زمان طولاني صاحب فرزند نمي شدند، مي توانستند سرپرستي كودك تحت پوشش بهزيستي را برعهده گيرند.ولي الله نصر خاطر نشان كرد: بر همين اساس، سازمان بهزيستي اصلاحات مورد نظر در قانون فرزندخواندگي را انجام داد و در حال حاضر در نوبت تصويب نمايندگان مجلس است.

فرمانده نيروي انتظامي:
پاكستان بايد براي كنترل مناطق
مرزي خود سرمايه گذاري كند
گروه اجتماعي- فرمانده نيروي انتظامي با اشاره به اينكه با اشرار و قاچاقچيان در مرزهاي كشور به شدت برخورد مي شود، افزود: پاكستان بايد در كنترل مناطق مرزي خود سرمايه گذاري كند.
سردار اسماعيل احمدي مقدم، فرمانده نيروي انتظامي كه براي ديدار با مقامات پليس پاكستان به اين كشور سفر كرده است، در گفت وگو با صدا و سيما گفت: نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران با تأسيس قرارگاه رسول اكرم با تشديد فعاليت هاي انتظامي خود در مرزها به نتايج خوبي دست يافته است.
وي با اشاره به اين مطلب كه حضور فعال پاكستان در مرزهاي مشترك با ايران مي تواند در امنيت مرزها و مناطق داخلي ما مؤثر باشد، اظهار داشت: پاكستان در اين مناطق به اندازه كافي سرمايه گذاري نكرده است كه متاسفانه از اين بابت آسيب هايي براي ايران به بار مي آيد.
سردار مقدم افزود: تلاش مي كنيم همكاري هاي نزديكتري با پاكستان برقرار كنيم كه نتيجه آن افزايش امنيت شهروندان دو كشور در دو سوي مرزها خواهد بود.فرمانده نيروي انتظامي با اشاره به اينكه پناهگاه بسياري از اشرار و قاچاقچيان مواد مخدر در پاكستان يا در مرزهاي مشترك پاكستان و افغانستان است، گفت: به علت نبود كنترل مناسب مرزها از سوي اين دو كشور فرصت فعاليت آزاد براي اشرار پديد آمده است.وي در عين حال با تقدير از برخي فعاليت هاي پيشگيرانه پاكستان در مرزها در ماه هاي اخير بر ادامه آن تاكيد و خاطر نشان كرد: در صورتي كه پاكستان و افغانستان مرزهاي خود را در برابر اشرار و قاچاقچيان مواد مخدر كنترل كنند بيش از 90 درصد از مسائل امنيتي مناطق شرقي ايران حل خواهد شد.
فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران عصر ديروز به منظور ديدار و گفت وگو با مقامات پاكستاني در صدر يك هيأت بلندپايه انتظامي وارد اسلام آباد شد. وي هدف از سفر به اين كشور را ديدار و گفت وگو با مقامات انتظامي و امنيتي پاكستان و نيز بررسي توافقات صورت گرفته دو كشور براي همكاري در زمينه هاي امنيتي و انتظامي در مرزهاي مشترك عنوان كرد.
گفته مي شود در سفر فرماندهي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران به پاكستان، تفاهم نامه اي درباره همكاري هاي امنيتي و انتظامي 2 كشور نيز به امضاء مقامات مسئول ايران و پاكستان مي رسد.

پرداخت عيدي مستمري بگيران تأمين اجتماعي تا پايان بهمن
قم- خبرنگار همشهري: عيدي و پاداش يك ميليون و 200 هزار نفر مستمري بگير تأمين اجتماعي كشور تا پايان بهمن ماه پرداخت مي شود.
معاون سازمان تأمين اجتماعي در حاشيه افتتاح اداره كل تأمين اجتماعي استان قم با اعلام اين خبر گفت: شوراي عالي تأ مين اجتماعي، عيدي پايان سال را 2 ميليون ريال تصويب كرده است. اما با توجه به اختلاف اين ميزان با عيدي كاركنان دولت، رقم نهايي به زودي اعلام مي شود.عزيز بيگي افزود: براي پرداخت عيدي مستمري بگيران تأمين اجتماعي بر اساس سقف عيدي كاركنان دولت اجماع وجود دارد و از آن عدول نخواهد شد

با مردم
معايب خودروي صفر كيلومتر
۷ روز پس از خريد يك دستگاه پرايد نو، متوجه شدم كه 2 ليتر روغن كم مي كند. آن را به تعميرگاه مجاز سپردم اما هنوز به من پاسخ درستي داده نشده است و نمي دانم چرا خودرو صفر كيلومتر بايد با اين قبيل مشكلات فاحش فني درگير باشد؟!
فلاح نژاد- تهران
تقاضاي اهالي مارليك
@ آب و برق مورد نياز ساكنان شهرك مارليك تا حدودي تأمين شده، اما هنوز قطعي آب و برق(محدودتر نسبت به گذشته) ادامه دارد. اميدواريم، وزارت نيرو، اين معضل را به طور اساسي برطرف كند.
موحد- شهرك مارليك
دريافت نكردن حقوق
ما كاركنان كارخانه قند بيستون كرمانشاه بيش از 3 ماه است كه حقوق دريافت نكرده ايم. بايد از واحدهاي توليدي نظير كارخانه قند بيستون كه حدود نيم قرن سابقه دارد حمايت شود تا اين قبيل مسائل پيش نيايد و بخصوص بايد جلوي واردات بي رويه شكر گرفته شود تا كارخانه هاي قند كشور دچار ركود و ورشكستگي نشوند.
جمعي از كاركنان قند كرمانشاه
مشكلات تبديل خودروي فرسوده
@ شرايطي كه براي تبديل خودروهاي فرسوده پيش روي دارندگان اين نوع خودرو گذاشته شده، بسيار دشوار است. مثلاً  گفته شده كه براي دريافت وام با اقساط ماهانه 95 هزار تومان بايد 3 نفر ضامن از ميان كاركنان دولت معرفي شوند كه اين كار، عملي نيست يا حداقل براي اكثريت دارندگان خودروهاي فرسوده قابل اجرا نيست.
مهران احمدي- تهران
روش ايجاد ثبات در قيمت ها
ثبات اقتصادي و تعيين قيمت براي كالاهاي مورد نياز جامعه و كنترل قانوني قيمت ها مي تواند به مشكلات ناشي از نوسان نرخ ها و گراني پايان بدهد.هميشه ايجاد تعادل ميان عرضه و تقاضا و مبارزه با دلالي و احتكار به ثبات قيمت ها منجر مي شود.
سهيلا.ط- شيراز
كرج را دريابيد
توسعه ناهمگون، متراكم و بدون در نظر گرفتن ملاحظات زيست محيطي شهرك هاي مسكوني در اطراف كلان شهر كرج به مرور به يك مسئله بغرنج اجتماعي بدل شده است. اغلب سازه ها در اين شهرك ها كه چون قارچ مي رويند فاقد فضاهاي مورد نياز شهروندان به ويژه پاركينگ اند. مسايل شهر كرج به دليل تأثيرگذاري بر كلان شهر تهران؛ در سطح ملي بايد مورد توجه و رسيدگي قرار بگيرد و اگر هر چه زودتر براي توسعه بي رويه و مطالعه نشده كرج و شهرك هاي پيراموني آن چاره انديشي نشود، شاهد بروز پيامدهاي سوء آن در حوزه جغرافيايي وسيع تر و از جمله در تهران خواهيم بود.
ر. دلگشا- كرج
دختران دانشجو را دلسرد نكنيد
اين روزها كه شور سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي مردم ايران در جاي جاي كشور ما برپاست و در فيلم هاي مرتبط با انقلاب كه از شبكه هاي سيما پخش مي شود، حضور چشمگير زنان در صحنه هاي مبارزه عليه رژيم طاغوت به چشم مي آيد طبيعي است كه نسل هاي بعدي همان زنان شجاع و مبارز، دختران دانشجوي كوشا و با استعدادي هستند كه تعداد آنها از پسران بيشتر است. به موفقيت تحصيلي دختران بايد با همان مبناي مشاركت وسيع زنان ايراني در فعاليت هاي فرهنگي، سياسي و اجتماعي نگريست و نبايد با برخي ديدگاه هاي محدود كننده مثل تعيين سهميه براي دختران دانشجو، اين خيل عظيم با استعداد و كوشا را دلسرد نمود.
ستاره نعمتي- تهران
تشكر و يادآوري
@ ضمن تشكر بابت مصوبه اي كه به موجب آن يك ماه مرخصي بدون حقوق كارمندان در سابقه كاركرد آنها منظور مي شود، پيشنهاد مي كنم در صورت امكان اين مصوبه عطف به گذشته هم بشود تا عده بيشتري از چنين حقي برخوردار شوند.
فاطمه زواري- تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |