|
|
|
|
|
|
|
|
|
دفن مستقيم زباله از مهرماه سال آينده متوقف مي شود
انتقاد شهرداري از دفن نامناسب زباله هاي
بيمارستاني
گروه شهري - بخش عمده اي از زباله هاي بيمارستاني شهر تهران همچنان در كهريزك دفن مي شود زيرا وزارت بهداشت بودجه لازم براي بي خطر ساختن و سوزاندن زباله هاي بيمارستاني اختصاص نداده است.
حسين بيژني، مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران با اشاره به اينكه در جلسه اي با حضور مسئولان وزارت بهداشت ، شهرداري ، وزارت كشور و دادستان تهران اين موضوع بررسي شد ، تصريح كرد: بر اساس نظر دادستان، وزارت بهداشت موظف شد دستگاه زباله سوز مركزي در بيمارستان ها نصب كند و سازمان محيط زيست بر اين امر نظارت كند با اين حال وزارت بهداشت به علت مشكلات اعتباري اقدامي در اين زمينه انجام نداده است و شهرداري به ناچار اين بار را بر دوش مي كشد.
بيژني افزود: درصورت تامين اعتبار از نيمه دوم سال آينده زباله هاي خانگي بعد از استفاده در كارخانه هاي ساخت كمپوست دفن خواهند شد. بر اين اساس از مهر ماه سال 86 روزانه از دفن مستقيم 7هزارو 500 تن زباله شهر تهران در منطقه كهريزك جلوگيري مي شود.
بقيه از صفحه اول
وي علت اجراي چنين طرحي را از آن رو ضروري دانست كه همواره درصد قابل توجهي از زباله هاي شهري را مواد قابل بازيافت تشكيل مي دهند. اين درحالي است كه اكنون تنها 22 درصد زباله خشك تحت عمليات بازيافت قرارگرفته و به چرخه مواد مصرفي باز مي گردند.
وي در ادامه گفت: درحال حاضر روزانه 1050 تن از زباله هاي شهر تهران بازيافت مي شوند اما بر اساس برنامه هاي تعيين شده اين ميزان تا پايان سال به 2200 تن خواهد رسيد.وي همچنين از احداث 7 ايستگاه جديد بازيافت و ساماندهي و استاندارد سازي كليه ايستگاه هاي بازيافت شهرداري در مناطق 22 گانه تهران در اواسط سال آينده خبر داد و اظهار داشت: 500 آموزشگر روش هاي بازيافت و تبديل مواد را به طور مدام و به صورت چهره به چهره به شهروندان تهراني آموزش مي دهند و پيش بيني مي شود در آينده نزديك بازيافت مواد در مبدا به حد مطلوب رسيده و بخش عمده اي از زباله هاي خشك كه حدود 30 درصد كل زباله ها را تشكيل مي دهند در مبدا تفكيك شود.
وي افزود: طرح آزمايشي استحصال گاز متان، ساماندهي كهريزك، شناسايي مراكز جديد دفن، توسعه كارخانجات بازيافت و پردازش زباله ها، ترغيب سرمايه گذاران داخلي و خارجي در تبديل و بازيافت مواد، و بهينه سازي ساختار كلي سازمان بازيافت از جمله طرح هايي است كه در دست اجراي سازمان بازيافت و تبديل مواد قرار دارد.
بيژني خاطرنشان كرد: سازمان بازيافت سال گذشته 650هزار دلار وام از بانك جهاني براي استحصال گاز متان كهريزك و طرح شناسايي مركز جديد دفن دريافت نموده است كه خوشبختانه مطالعات اين طرح ها تقريبا به اتمام رسيده و طي سال هاي آتي شاهد اجرايي شدن آنها خواهيم بود.
وي با اشاره به دفن طولاني مدت زباله در منطقه كهريزك گفت: با وضعيت موجود شيرابه هاي زباله ها باعث نگراني مردم است كه بنا بر طرح هاي در حال اجرا نيمي از اين شيرابه ها سال آينده و نيمي ديگر در سال 87 امحاء خواهد شد.
|
|
|
براي رهاشدن منطقه 17 از انزوا
بخشي از خط راه آهن تهران - تبريز زير زميني مي شود
مهر: با امضاي تفاهم نامه مشترك بين شركت راه آهن جمهوري اسلامي و قرارگاه خاتم الانبياء بخشي از خط راه آهن تهران - تبريز كه در محدوده منطقه 17 شهرداري تهران قرار دارد ، به زير زمين منتقل مي شود.
مراسم امضاي تفاهمنامه با حضور محمد سعيدنژاد، مديرعامل شركت راه آهن جمهوري اسلامي ؛ سردار عابد ، جانشين فرماندهي قرارگاه فني و مهندسي خاتم الانبيا(ص)، شهردار منطقه۱۷ و مديركل هماهنگي امور مناطق شهرداري تهران برگزار شد.
بر اساس اين گزارش ، پروژه انتقال خط راه آهن تهران - تبريز به زير زمين در مدت 24 ماه و با هزينه تقريبي 600 ميليارد ريال از اواسط سال 86 انجام خواهد شد.
واقع شدن منطقه 17 شهرداري تهران بين دو خط آهن تهران - تبريز و تهران - اهواز موجب انفصال بافت شهري و بروز مسائل اجتماعي در اين محدوده شده است.
|
|
|
ورود 30 هزار دستگاه تاكسي جديد
به ناوگان تاكسيراني پايتخت
سما: مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران از ورود 30 هزار دستگاه تاكسي جديد به ناوگان تاكسيراني شهر تهران طي سال 86 در قالب طرح افزايش ناوگان تاكسيراني پايتخت خبر داد.
حسين تيموري كرماني با بيان اينكه نوسازي تاكسي هاي فرسوده ناوگان تاكسيراني شهر تهران و به موازات آن افزايش 30 هزار دستگاه تاكسي جديد دو اولويت مهم كاري سازمان تاكسيراني شهر تهران طي سال 86 خواهد بود، تصريح كرد: مشكلي براي افزايش ناوگان تاكسيراني شهر تهران وجود ندارد زيرا تا كنون حدود 50 شركت خصوصي براي اخذ مجوز راه اندازي تاكسيراني خصوصي در پايتخت اعلام آمادگي كرده اند كه از اين تعداد در حال حاضر پس از طي مراحل قانوني 5 شركت مجوز لازم براي فعاليت را اخذ كرده اند و مابقي نيز طي سال آينده به تدريج با تعيين صلاحيت و شرايط لازم فعاليت خود را آغاز خواهند كرد. وي با اشاره به موافقت وزارت كشور براي ورود 2 هزار دستگاه تاكسي جديد تا پايان سال جاري به ناوگان تاكسيراني پايتخت افزود: اين تعداد تاكسي پس از تحويل، همگي در قالب واگذاري به شركتهاي تاكسيراني خصوصي فعال خواهند شد.
|
|
|
از سال 86 انجام مي شود:
ساماندهي و غيرهمسطح سازي
80 تقاطع پايتخت
سما: معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران از ساماندهي و يا غير همسطح سازي حدود 80 تقاطع شهر تهران به عنوان يكي از اولويت هاي اين حوزه در سال 86 خبرداد.
سيدجعفر تشكري هاشمي معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با بيان اين مطلب افزود پس از بررسي هاي لازم و تعيين اولويت ها توسط تيم مجرب كميسيون عمران و ترافيك شهرداري تهران ساماندهي و نيز غير همسطح سازي تعدادي از تقاطع ها طي سال جديد در دستور كار حوزه حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران قرار خواهد گرفت.
وي از اصلاحات هندسي تقاطع ها به عنوان يكي ديگر از اقدامات حوزه حمل و نقل و ترافيك طي سال آينده خبرداد و افزود: برخي از اقدامات هستند كه ممكن است جنبه عمراني نداشته باشد اما در روان سازي ترافيك نقش موثري ايفا مي كنند كه اصلاح هندسي تعدادي از تقاطع ها نمونه اي از اين اقدامات است.
|
|
|
بر مبناي طرح جامع تهران پيش بيني شده است
تكافوي محدوده كنوني براي افزايش
يك ميليوني جمعيت تهران در 10 سال
|
|
ايسنا: مديركل دفتر فني وزارت كشور با اشاره به بررسي طرح جامع شهر تهران در جلسه شوراي عالي شهرسازي گفت: بررسي اين طرح نيمه اول اسفند ماه پايان مي يابد.
مجيد يارمند با اشاره به ارائه طرح جامع شهر تهران از سوي شوراي برنامه ريزي و توسعه استان به شوراي عالي شهرسازي و معماري خاطرنشان كرد: بررسي طرح جامع يك شهر 9 ميليون نفري نياز به حداقل زمان چند هفته اي دارد و شورا بايد اين طرح را تا نيمه اسفند ماه سال جاري بررسي كند.
وي يادآور شد: برخي موارد چون موضوع تقسيمات كشوري در حيطه مسؤوليت شوراي عالي شهرسازي نيست و اين شورا تنها مواردي را در طرح جامع شهريژ، بررسي و به دولت پيشنهاد مي كند.
مديركل دفتر فني وزارت كشور با اشاره به اين كه در طرح جامع شهر تهران هيچ افزايش سطحي ديده نشده است، گفت: در برنامه ها و راهكارهاي ارائه شده، پيش بيني شده كه جمعيت تهران تا سال 1405 (10 سال آينده) حدود يك ميليون نفر افزايش يابد و محدوده فعلي پاسخگوي اين جمعيت خواهد بود.
وي با اشاره به نگراني هاي موجود درباره ترافيك شهر تهران اظهار كرد: ترافيك شهر تهران، بافت هاي فرسوده و تراكم از مهمترين محورهاي مورد بررسي در طرح جامع شهر تهران است.
يارمند افزود: وضعيت نابسامان تراكم در طرح جامع با ارائه ضوابطي جديد حل خواهد شد و در جلسه آينده شوراي عالي شهرسازي اين ضوابط مطرح مي شود.
وي گفت: در اين طرح مهمترين و اساسي ترين راهكار براي رفع معضل كمبود زمين در پايتخت، ساماندهي بافت هاي فرسوده در نظر گرفته شده تا شهر از فضاهاي بلا استفاده آنها بهره مند شود.
|
|
|
سمينار مهندسي رودخانه
در خوزستان
اهواز- خبرنگار همشهري: سمينار مهندسي رودخانه روزهاي 24 تا 26 بهمن براي نخستين بار در دانشگاه شهيد چمران اهواز برگزار مي شود.
معاون مطالعات پايه و طرح هاي جامع منابع آب اين سازمان و دبير سمينار بين المللي مهندسي رودخانه ديروز گفت: 835 خلاصه مقاله به دبيرخانه سمينار ارسال شده كه با دعوت از 90 استاد دانشگاه و محقق از سراسر كشور، 640 مقاله مورد پذيرش اوليه قرار گرفت و نويسندگان 570 مقاله، اصل مقاله هاي خود را به دبيرخانه ارسال كرده اند.
هوشنگ حسوني زاده ادامه داد: پس از بررسي نهايي مقاله ها توسط داوران كه دو روز به طول انجاميد در نهايت 208 مقاله به صورت شفاهي و 190 مقاله به صورت پوستر براي ارائه در سمينار انتخاب شد، وي تعداد مقالات ارائه شده در اين دوره از برگزاري سمينار مهندسي رودخانه را بي نظير خواند و اظهار داشت: در نخستين دوره اين سمينار در آبان سال 69، تنها 24 مقاله پايه اي از سراسر كشور به دبيرخانه ارسال شد ولي رقم مقاله هاي ارائه شده در اين دور نشان از اهميت بالاي آن و بالا رفتن ميزان آگاهي نسبت به اهميت مهندسي رودخانه دارد.
حسوني زاده با اشاره به اهميت رودخانه ها و منابع آب در استان خوزستان اظهار داشت: در خوزستان به دليل جاري بودن رودخانه هاي بزرگ چون كرخه، كارون، دز، زهره و مارون، زندگي مردم با رودخانه عجين شده و نشانه مدنيت اين استان با رودخانه ها گره خورده است.
وي همچنين از ارائه حدود 20 مقاله از سوي كارشناسان خارجي به دبيرخانه سمينار خبر داد و افزود: از اين تعداد مقاله كه از سوي كارشناسان امور آب و مهندسي رودخانه از كشورهاي عراق، مالزي، كانادا، دانمارك و انگليس ارائه شده بود 15 مقاله مورد پذيرش نهايي قرار گرفته است.
|
|
|
|
|
پرسه
خسارت تماشاگران فوتبال به اتوبوس ها
تيم محبوب آنها چه ببرد و چه ببازد باز هم آنچه قرباني مي شود اتوبوس شركت واحد است.عصر جمعه گذشته نيز پس از پايان بازي پرسپوليس و سپاهان تماشاچيان به 30 دستگاه اتوبوس شركت واحد تهران حدود 8 ميليون تومان خسارت وارد كردند.
مشاركت و تشويق به جاي دخالت
قائم مقام معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران گفته است كه تنها راه حل مشكلات بافتهاي فرسوده مشاركت مردم اين محلات و تأمين مسكن آنان است.ابوالقاسم وحدتي اصل اضافه كرده كه دخالت هاي وسيع به شكل تملك، ناموفق و نادرست است و يكي از راههاي مشاركت مردم در اين كار در نظر گرفتن شرايطي به عنوان تشويق است.
|
|
|