سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۵ - Feb 13, 2007
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
خدايا، من از تو صحتي مي خواهم كه قرين ايمان باشد، ايماني كه با نيك خويي همراه باشد و موفقيتي كه رستگاري دنبال آن باشد.
نهج الفصاحه، حديث 507
امروز با حافظ
تا به فتواي خرد حرص به زندان كردم
سال ها پيروي مذهب رندان كردم
قطع اين مرحله با مرغ سليمان كردم
من به سر منزل عنقا نه به خود بردم راه
آب و هوا
013881.jpg

عكس روز
013887.jpg
عكس: خبرگزاري فرانسه
اين ورزشگاه كه در سال 1989 در استان ليائونينگ چين با ظرفيت 65 هزار تماشاگر ساخته شد، ديروز با مواد منفجره تخريب گرديد تا اينكه ورزشگاه جديد المپيك به جاي آن ساخته شود. قرار است ورزشگاه جديد ميزبان بازي هاي مقدماتي فوتبال المپيك 2008 باشد.

در شهر چه خبر
گازرساني
سرانجام پس از 3 سال، طرح گازرساني به شهرستان پلدختر به بهره برداري رسيد. براي اجراي اين طرح كه از سال ?? آغاز شده بود حدود ?0 كيلومتر شبكه ايجاد شده است. در حال حاضر ?? درصد شهرهاي استان لرستان زير پوشش شبكه گاز قرار گرفته اند. تعداد مشتركين ثبت نام كرده شركت ملي گاز در پلدختر لرستان ?? هزار نفر است و اين تعداد تا ?? هزار مشترك نيز قابل پيش بيني است. همچنين در سال جاري ?? ميليارد ريال براي روكش آسفالت جاده ها در لرستان هزينه شده است.

كاهش نرخ تلويزيون
با افزايش تيراژ توليد، قيمت هاي مانيتور و تلويزيون در بازار، 20 درصد كاهش يافت. اين روزها مانيتورهاي CRT به تدريج جاي خود را به مانيتورهاي LCDمي دهند و با توجه به حجم كمتر، كيفيت بهتر و تكنولوژي برتر مانيتورهاي LCD ، به زودي بيشتر كاربران كامپيوتر خواهان اين مانيتورها خواهند بود. در حال حاضر امكان توليد آخرين مدل هاي روز دنيا به واسطه تكميل تكنولوژي در ايران وجود دارد. آگاهان بازار براي روزهاي آينده نيز جداي از افزايش احتمالي قيمت ها در بازار شب عيد، روند نزولي را براي قيمت تلويزيون و مانيتور پيش بيني مي كنند.

كارمزد معاملات املاك
بنگاه هاي املاك موظفند طبق مصوبه هيأت عالي نظارت از واحدهايي كه قيمت آنها تا 30 ميليون تومان است، نيم درصد و از 30 تا 50 ميليون تومان 75 صدم درصد و از 50 تا 100 ميليون تومان نيم درصد كارمزد و خانه هايي كه قيمت آنها بيش از 100 ميليون تومان باشد يك چهارم درصد قيمت كارمزد دريافت كنند. مصطفي قلي خسروي، رئيس اتحاديه املاك تهران مي گويد: سازمان بازرسي وزارت بازرگاني و اتحاديه املاك بر چگونگي فعاليت بنگاه هاي املاك نظارت و كنترل دارند تا در صورت بروز هر گونه تخلف بنگاه هاي املاك مطابق قوانين با متخلفان برخورد  شود. براي نمونه امسال 100 بنگاه در سطح تهران به دليل نداشتن پروانه كسب تعطيل و چندين بنگاه ديگر نيز به دليل تخلفات اداري و ثبتي پلمپ شدند. وي در مورد كارمزد رهن و اجاره مي گويد: بنگاه هاي املاك در قراردادهاي رهن و اجاره اي نيز بايد 25 درصد ميزان رهن و اجاره در يك ماه را دريافت كنند.

برچسب ترازوها
از اين پس تمامي وسايل سنجش وزن مشمول استاندارد اجباري، بايد داراي برچسب مخصوص باشند. با توجه به ماده 3 از ضوابط اجرايي و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، داشتن برچسب مخصوص مركز اندازه شناسي و اوزان و مقياس هاي اين مؤسسه بر روي تمامي وسايل سنجش وزن كه در داد و ستد و ارائه خدمات عمومي  به كار مي رود، ضروري است. خريداران هرگونه وسيله توزين ، اعم از انواع ترازو، باسكول و... به هنگام خريد دقت كنند كه اين وسايل داراي پلمپ باشند و از خريد وسايلي كه فاقد برچسب هستند، خودداري كنند.

نمايشگاه كتاب
۱۰۰۰نمايشگاه كتاب در مدارس استان مازندران گشايش يافت. كه اين نمايشگاه ها تا پايان بهمن ماه امسال داير است. بيش از ??? هزار جلد كتاب شامل ?? هزار و ??? جلد كتاب ويژه مقطع ابتدايي، ?? هزار و ??? جلد كتاب مقطع راهنمايي و ??هزار و ??? جلد ويژه مقطع متوسطه در اين نمايشگاه ها به نمايش گذاشته شد. كتاب هاي عرضه شده در اين نمايشگاه شامل عناوين علمي، تربيتي، هنري و داستاني بوده و اين كتاب ها با تخفيف ?? درصدي به فروش مي رسد. مازندران با افزون بر 6 هزار و ??? واحد مدرسه داراي ??? هزار دانش آموز است.

بازار
بازار خودرو در شب عيد
013902.jpg
گويا نرخ كف بازار خودرو بر خلاف روند افزايشي پيش از عيد خود در سال هاي پيش، براي سال جاري هيچ شانسي ندارد. با اينكه برخي شايعات مبني بر احتمال افزايش نرخ خودرو طي روزهاي آينده در حال شكل گيري است اما آگاهان بازار معتقدند انواع خودروهاي توليد داخل و وارداتي تا پايان سال افزايش قيمتي نخواهند داشت. دليل اين امر بيشتر شرايط نا مشخص بنزين براي سال آينده است. با اينكه در چند روز آخر سال افرادي براي مسافرت هاي نوروزي اقدام به خريد خودرو كرده و تقاضا در بازار افزايش مي يابد، اما اين افراد پس از تعطيلات ناچار خواهند بود خودرو خود را با قيمتي پايين تر بفروشند. به گفته ريخته گر قديمي رئيس اتحاديه صنف دارندگان نمايشگاه ها، وضعيت بازار خودرو در حال حاضر نيز راكد و قيمت اغلب خودروهاي صفر هم اكنون در بازار زير قيمت كارخانه است.

تلويزيون
013908.jpg

مسابقه با جايزه‎/۲۳
كدام موضوع؟
موضوع فيلم روز سوم كه به عنوان بهترين فيلم جشنواره فيلم فجر برگزيده شد چيست؟
A) دفاع مقدس
B) انرژي هسته اي
C) مفاسد اقتصادي
D) طلاق
نحوه شركت در مسابقه: شركت كنندگان بايد يكي از گزينه هاي A ، B،C ، D را حداكثر تا ساعت 18 امروز به شماره 3000251 و دارندگان تلفن هاي تاليا و ايرانسل به شماره 9165-202-0912 اس ام اس كنند.
به حساب 10 نفر از افرادي كه پاسخ صحيح داده باشند (5 نفر از تهران و 5 نفر از شهرستان ها) جايزه نقدي واريز مي شود. شماره تلفن همراه برندگان با حذف 3 رقم آن (و جايگزين علامت * به جاي رقم هاي حذف شده) فردا در روزنامه چاپ مي شود و همكاران ما به منظور دريافت شماره حساب بانكي با آنها تماس مي گيرند. (علت قرار دادن * به جاي رقم ها، جلوگيري از مزاحمت هاي احتمالي است.)
013911.jpg


فرهنگسرا
يك روز شاد
خانه فرهنگ كوشا اقدام به برگزاري ويژه برنامه يك روز شاد براي كودكان كرده است. اين برنامه امروز از ساعت 9 تا 12 برگزار مي شود. ويژه برنامه يك روز شاد از بخش هاي متنوعي مانند ايستگاه نقاشي، گريم، اجراي نمايش عروسكي، سفال و مسابقه حضوري تشكيل شده است. خانواده هاي علاقمند براي شركت فرزندانشان در اين برنامه مي توانند به نشاني: نازي آباد، هزار دستگاه، خيابان شهيد شرفي، خانه فرهنگ كوشا مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 55061070 تماس بگيرند.

آفتاب جان
فرهنگسراي مدرسه در سال جهاني بزرگداشت مولانا جلال الدين محمد بلخي همايش آفتاب جان را برگزار مي كند. در اين همايش موضوعاتي چون شرح مثنوي در 30 سال اخير و پيام مولانا براي انسان امروز مطرح خواهد شد. علاقمندان براي شركت در اين همايش مي توانند پنجشنبه 26 بهمن ساعت 16 به نشاني: خيابان شريعتي، نرسيده به پل سيدخندان، پارك هلال احمر فرهنگسراي مدرسه مراجعه كنند و براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن: 15-88505513 تماس بگيرند.

سكه، طلا و ارز
013905.jpg

آلودگي هواي تهران
013884.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
حادثه
آقاي هاوارد پزشك ارشد بيمارستان در صحنه تصادف اتومبيل به ناچار ترمز گرفت. درست مماس با جسد روي زمين، ايستاد. دنده عقب گرفت و راه افتاد. تلفن همراهش زنگ زد. يك تصادف جرحي در جاده فرعي. دكتر، خودتان را برسانيد. تيم امداد در راه است.
برگشت. خون زيادي از جسد رفته بود. وسط برف و يخ جنازه را معاينه كرد. كار تمام بود. صورت او را كه برگرداند ديد دختر خودش است.
كرك نست/اسدالله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
الماس از خاكستر
لندن: يك مرد در انگليس كه علاقه عجيبي به سگ و گربه خانگي اش داشت از خاكستر آنها براي خود انگشتر الماس تهيه كرد. او پس از مرگ اين دو حيوان خانگي متوجه شد كه يك شركت در انگليس با دريافت 6500 دلار، از خاكستر حيوانات انگشتر الماس مي سازد. به همين دليل وي خاكستر حيواناتش را در اختيار اين شركت قرار داد و آنها در دماي 3 هزار درجه سانتيگراد، كربن موجود در خاكستر را به الماس زمخت تبديل كردند. سپس با پوليش زدن، اين الماس ناهموار به يك الماس شفاف تبديل شد. حالا هر بار كه وي به اين انگشتر الماس نگاه مي كند به ياد حيوانات خانگي خود مي افتد.
روده گاو در بزرگراه
كارديف: در بالا خبري در مورد واژگون شدن يك تريلي مملو از تخم مرغ در يكي از بزرگراههاي آمريكا خوانديد، جالب اينكه هم زمان با اين اتفاق، يك كاميون مملو از روده و استخوان گاو در يكي از بزرگراههاي ولز واژگون شد و تمام محتويات اين كاميون روي آسفالت بزرگراه ريخت. داستان از اين قرار بود كه راننده در حين رانندگي به تنظيم دستگاه پخش موسيقي ديجيتال خود پرداخت و چند ثانيه چشم از بزرگراه برداشت به همين دليل كنترل كاميون را از دست داد و اين وسيله نقليه واژگون شد. در حال حاضر راننده در بيمارستان بستري است.
عاقبت خوردن آب نبات
ورشو: چندي پيش يك خانم براي اينكه مجوز نگهداري سگ خانگي خود را تمديد كند به ساختمان شهرداري يكي از شهرهاي لهستان مراجعه كرد. در ساختمان، چند كاسه كريستال مملو از شكلات و آب نبات قرار داده شده بود تا مراجعه كنندگان دهان خود را شيرين كنند. اما يكي از همين آب نبات ها منجر به شكسته شدن دندان اين خانم شد. حالا وي مدعي شده كه شهرداري بايد مبلغ 5 هزار دلار هزينه ترميم دندان شكسته وي را بپردازد. از سوي ديگر شهردار اين شهر اعلام كرد موضوع را به شركت بيمه طرف قرار داد شهرداري ارجاع داده تا اين شركت در مورد پرداخت خسارت تصميم گيري كند.
گربه يخ زده
وين: يك زوج در اتريش جان گربه نيمه يخ زده را نجات دادند هر چند كه ممكن است اين حيوان بر اثر يخ زدگي دم خود را از دست بدهد. هنگامي كه اين زوج در خيابان مشغول قدم زدن بودند ناگهان متوجه شدند كه دو پا و دم گربه در يك چاله آب، يخ زده است. با توجه به اينكه عمق يخ چاله بيش از 7 سانتيمتر بود به همين دليل گربه نمي توانست خود را آزاد كند. به هر حال اين زن و شوهر بلافاصله به خانه بازگشتند و با تهيه چند سطل آب جوش، يخ را آب و گربه را آزاد كردند. با آنكه گربه در 24 ساعت گذشته در آب گرم ماساژ داده شد اما دامپزشكان مي گويند كه بايد دم وي را قطع كرد.
شيطنت دانش آموزان
اهايو: دو دانش آموز دختر دبيرستاني در آمريكا به صورت خودسر و از طريق پايگاه اينترنتي دبيرستان، اين مكان را تعطيل كردند. اين دو دانش آموز پس از ورود غير قانوني به پايگاه اينترنتي دبيرستان اعلام كردند اين مكان آموزشي به دليل بارش شديد برف به مدت يك روز تعطيل است. با توجه به اينكه برفي در منطقه نباريده بود والدين دانش آموزان نسبت به اين اطلاعيه مشكوك شدند و موضوع را با مدير مدرسه در ميان گذاشتند. البته به دليل اينكه بسياري از دانش آموزان با خواندن اطلاعيه در خانه مانده بودند اين دبيرستان به مدت يك روز تعطيل شد. گفته مي شود كه دو دانش آموز خاطي از اين دبيرستان اخراج خواهند شد.
املت روي آسفالت
واشنگتن: يكشنبه صبح هنگامي كه رانندگان در يكي از بزرگراه هاي واشنگتن روانه محل كار خود بودند با يك املت بسيار بزرگ روي آسفالت بزرگراه مواجه شدند. داستان از اين قرار بود كه يك تريلي حامل 165 هزار تخم مرغ در اين بزرگراه واژگون شد به همين دليل تخم مرغ هاي شكسته سطح بزرگراه را پوشاندند. با توجه به اينكه راننده خواب آلود با تريلي به نرده هاي محافظ كنار بزرگراه برخورد كرده بود پس از وقوع سانحه پا به فرار گذاشت و متواري شد. همچنين به دليل اين كه هوا بسيار سرد بود ماموران شهرداري نمي توانستند از آب براي تميزكردن سطح بزرگراه استفاده كنند چون احتمال يخ زدگي وجود داشت. به هر حال پس از چند ساعت تلاش كاركنان شهرداري، تخم مرغ ها جمع آوري شد و بزرگراه به حالت عادي خود بازگشت.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |