پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۳ - Feb 22, 2007
پايان فيلمبرداري
جعبه موسيقي
عكس: مسعود اشتري
015000.jpg
گروه ادب و هنر- فيلمبرداري فيلم سينمايي جعبه موسيقي با پايان ماه بهمن پس از 90 جلسه در لوكيشني واقع در ميدان هروي به پايان رسيد و حالا مراحل تدوين، صداگذاري و ساخت موسيقي كه به صورت همزمان از روزهاي آغاز فيلمبرداري توسط نازنين مفخم، علي علويان و سعيد شهرام آغاز شده بود، هم اكنون در حال اتمام است. پيش از اين قرار بود جعبه موسيقي در جشنواره فيلم فجر به نمايش درآيد، اما با طولاني شدن مراحل فيلمبرداري و فني، به موقع به جشنواره نرسيد. تدوين و صداگذاري همزمان فيلم  هم به دليل رساندن فيلم به جشنواره در حال انجام بود كه با به طول انجاميدن فيلمبرداري اين مراحل هم با تأخير ادامه يافت.
رامبد جوان، نيكي كريمي، شاهرخ فروتنيان، ارسلان قاسمي، جمشيد گرگين، نگار جواهريان بازيگران اين فيلم هستند. جعبه موسيقي يك درام ماورايي است كه مضموني ديني دارد. قصه درباره پسربچه اي است كه بر اثر يك اتفاق با فرشته اي آشنا مي شود و اين آشنايي خود ماجراهايي را به همراه دارد.
جعبه موسيقي چهارمين فيلم بلند مؤتمن در فضايي متفاوت از كارهاي قبلي او قرار دارد؛ يك درام ماورايي كه بار ديگر نشان مي دهد مؤتمن علاقه اي به تكرار مضامين و مؤلفه هاي فيلم هاي قبلي اش ندارد.

گشت و گذاري در حال و هواي موسيقي
سازها ناي نواي تازه ندارند
014997.jpg
گروه ادب و هنر با گذشت دو ماه از بيست و سومين جشنواره موسيقي فجر كه در هفته دوم دي ماه گذشته، اندكي توانست سكوت حاكم بر معدود تالارهاي ساكت شهر را تحت تأثير قرار دهد، هنوز انگار هيچ سازي، ناي نواي تازه را به دست نياورده است.
كيوان ساكت، آهنگساز و نوازنده تار مي گويد: در حوزه موسيقي، به دليل محدوديت ها و اعتقادات مردم، بيش از پنج ماه از سال، فعاليت ها متوقف مي شود يا دست كم به صورت كنسرت ممكن نيست: محرم، صفر، رمضان، ايام فاطميه و 15 روز تعطيلي عيد همراه با روزهاي قبل و بعدش.
اما مروري بر رسانه هاي گوناگون كشور نشان مي دهد، مسئله تنها به اجراهاي اركسترال و عمومي نيست. در واقع، جز چند خبر بسيار كم اهميت از انتشار چند آلبوم كم اهميت يا معمولي، عملاً هيچ خبري در حوزه موسيقي به گوش نمي رسد.
محمد سرير ، آهنگساز و رئيس هيأت مديره خانه موسيقي يكي از دلايل را واپس زدگي جامعه مي داند و مي گويد: در دو سه سال گذشته، رشد فراگير موسيقي جوان، باعث شد تقاضاي زيادي براي اين موسيقي ايجاد شود، اما اين موسيقي به مرور دچار تكرار شد و نوآوري بسيار محدود گشت، در نتيجه تقاضايي كه در اين مدت ديده مي شد، ديگر وجود ندارد و انگار سكوتي در جامعه ايجاد شده است.
اما حتي اين نكته نيز نمي تواند توضيح قانع كننده اي باشد. مقايسه فعاليت ها و شيوه هاي اجرايي ارائه هنرهاي ديگر در جامعه با موسيقي شايد بتواند بخش مهمي از پاسخ اين پرسش را روشن كند.
سرير مي گويد: پيش از اين وقتي وزارت ارشاد مجوز اجرا مي داد، مسئله حل بود، اما حالا فرايند پيچيده تر و دشوارتري براي اجرا وجود دارد و علاوه بر ارشاد، نيروي انتظامي و اماكن هم بايد در جريان قرار گيرند كه همين فرايند گاهي عملاً باعث مي شود گروه يا هنرمند از كار منصرف شود. در واقع اين سكوت به نوعي معلول چشم اندازها و انگيزه هاي فعالان اين حوزه است. علاوه بر اين، در تمام هنرهاي ديگر، مكان ثابتي براي فعاليت هنرمندان در طول سال وجود دارد، همراه با سازمان يا ستاد ثابتي كه اين فعاليت ها را سازماندهي كرده، بازتاب خبري مي دهد.
سالن هاي سينما براي نمايش فيلم، تئاتر شهر و ديگر تالارهاي شهر براي اجراي تئاتر و گالري هاي كوچك و بزرگ براي نمايش هنرهاي تجسمي، اما براي موسيقي هيچ مكان ثابت و دائمي وجود ندارد. علاوه بر اين، به اعتقاد كيوان ساكت، صدا و سيما به عنوان يك رسانه ملي بسيار قدرتمند، هيچ گاه به موسيقي ايران توجه كافي نكرده است. او معتقد است موسيقي وزين و متفكرانه بدون حمايت نمي تواند رشد كند و ادامه مي دهد: موسيقي دست كم به سه نوع تفريحي، لايت و تفكري تقسيم مي شود كه هر كدام در شرايط ويژه و با الزامات خود بايد مورد استفاده قرار گيرد. اما متأسفانه تهيه كنندگان برنامه هاي راديويي بدون توجه به نوع موسيقي و ساعت پخش برنامه، انواع و اقسام موسيقي را در هم و برهم و مثله شده به خورد مردم مي دهند و اين باعث مي شود بسياري از شنوندگان به اين نتيجه برسند موسيقي اصولاً ارزش وقت تلف كردن ندارد.
حتي ادبيات كه همواره به واسطه ابزار ارايه اش، محدود و كم خبر و بي رويداد بوده است، با برگزاري جلسات نقد گوناگون و نيز معرفي كتاب ها به صورت كوتاه، مرور يا نقد طولاني، مدتي است كه از موسيقي پيش افتاده است. ساكت مي گويد: ما تاكنون شاهد چيزي به اسم نقد چه در رسانه ها و چه در جلسات در حوزه موسيقي نبوده ايم و آن چه به طور جسته و گريخته در مطبوعات نوشته مي شود، صرفاً بيان شخصي نگارنده است كه يا عيب جويي محض است يا مدح محض.
در اين ميان، خانه موسيقي نيز ظاهراً كار ويژه اي نمي تواند انجام دهد، به ويژه آن كه در سال هاي اخير، بيش از هر چيز درگير اختلافات داخلي بوده است. رئيس هيأت مديره خانه موسيقي مي گويد: مهم ترين فعاليت خانه موسيقي، ايجاد تعامل بين هنرمندان در هشت كانون زيرمجموعه خود است. اما در عرصه هاي اجتماعي هم فعاليت هايي انجام شده است كه سال آينده هم دنبال مي شود. ضمن آن كه خانه موسيقي به دنبال اين است كه كارهاي نمونه اي نيز انجام دهد. اكنون از خانه موسيقي، معاونت هنري وزارت فرهنگ، صدا و سيما و... صداي سكوت به گوش مي رسد، اما اين سكوت سرشار از ناگفته هاست.

نگاه
بي اعتمادي به رسانه ملي
015006.jpg
گروه ادب و هنر- بار اولمان كه نيست؛ عادت كرده ايم. خلاف موقعي كه با اعلام نمايش فيلمي در تلويزيون شگفت زده مي شويم، انتظار داريم آن فيلم با فيلمي ديگر عوض شود. درست مثل هفته گذشته كه در كمال ناباوري اعلام كرديم سيريانا در برنامه صدفيلم به نمايش درمي آيد و درست همان طور كه انتظار مي رفت دوباره فيلم هفته گذشته اين برنامه يعني افسانه 1900 تكرار شد. آن هم بدون هيچ گونه توضيح، استدلال و يا حداقل يك عذرخواهي خشك و خالي.
منطقي است كه هر فيلمي از تلويزيون قابل پخش نباشد، اما دليلي ندارد وقتي فيلمي از فيلتر تأييد مي گذرد، دوبله مي شود و در نهايت به پخش مي رسد، در دقيقه 90 بنا به مصلحتي كه معلوم نيست از كجا متر و معيار مي شود، صحنه را به نفع فيلمي تكراري و البته بي خطر خالي كند.
مي شد از اول مثل بسياري از فيلم ها كه معلوم است هيچ گاه به نمايش درنمي آيند، از خير اين فيلم هم گذشت: اما وقتي از رسانه هاي مختلف پخش يك فيلم اعلان مي شود چرا بايد دست به دامان مصلحت انديشي شد! اصلاً چرا اين سيستم مصلحت انديش از ابتدا نظارت نمي كند تا كار به لحظات پاياني نكشد؟ آيا جز اين است كه اين سيستم مصلحت انديش بر اساس سليقه كش مي آيد و كوتاه مي شود! سليقه اي كه در يك مرحله آن را مفيد مي داند و در مرحله اي ديگر مضر؛ و اساساً چه ملاكي براي مفيد يا مضر بودن يك فيلم وجود دارد؟سيريانا فيلمي سياسي است، حتي در برخي از كشورهاي منطقه كه عموماً حساسيت چنداني روي فيلم ها ندارند، از اكران عمومي اين فيلم جلوگيري شد. مفاهيم فيلم هم بر اساس آنچه در تبليغات غربي بنيادگرايي خوانده مي شود فضاي منفي عليه برخي مجامع و گروه هاي اسلامي دارد از اين لحاظ مي توان حدس زد سطح ايجاد حساسيت ها تا كجاست. اما آيا موضوع فيلم تا پيش از دوبله آن معلوم نبود؟
اين روند جز بي اعتمادي مخاطب و سلب اطمينان از رسانه ملي نتيجه ديگري ندارد. هيچ كس از تلويزيون توقع نمايش فيلمي چون سيريانا را ندارد ولي وقتي پخش آن تبليغ مي شود يعني فيلم تا حد مورد نظر سليقه، جرح و تعديل شده اما باز هم به مذاق سليقه اي كه آن را مصلحت مي نامند سازگار نبوده و لذا از پخش آن ممانعت به عمل آمده است.
آيا اين روند به جز فيلم در بخش هاي ديگر و برنامه هاي مختلف تلويزيوني قابل تسري نيست؟
رسانه ملي نسبت به برنامه اي كه اعلام مي كند، مسئول است و حداقل بايد خود پاسخگوي آن باشد. اين انتظار زيادي از تلويزيون نيست.

معرفي داوران جشنواره پويانمايي تهران
گروه ادب و هنر- داوران مسابقه بين الملل جشنواره پويانمايي تهران معرفي شدند. به گزارش روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، 4 هنرمند از كشورهاي فرانسه، كانادا، سوييس و كرواسي و يك هنرمند ايراني از روز پنجم اسفند جاري كار بررسي 137 فيلم پويانمايي خارجي را آغاز مي كنند.
بنابراين گزارش، اليويه كاترين يكي از داوران بخش مسابقه بين الملل جشنواره پويانمايي تهران نماينده كشور فرانسه در آسيفا و مسئول برگزاري روز جهاني پويانمايي است. او همچنين عضو هيأت مديره انجمن فيلم پويانمايي فرانسه (افكا) است.نانسي مري، رييس بخش فروش و بازاريابي اروپا و آفريقاي مركز ملي فيلم كانادا ديگر داور اين بخش است.
اوتو آلدر، مؤسس جشنواره بين المللي پويانمايي فانتوچ سوييس، مدرس گروه پويانمايي كالج هنري اچ.جي.كي و مشاور و عضو هيأت انتخاب چندين جشنواره در آلمان، استوني و فنلاند نيز يكي ديگر از داوران بخش مسابقه بين الملل جشنواره پويانمايي تهران است. ديگر داور اين بخش بوريووي داونيكوويچ (بوردو) از كشور كرواسي است. وي عضو شوراي جشنواره پويانمايي زاگرب، دبيركل آسيفا (1994 تا 2000) و سازنده آثار بسيار مشهور انيميشن است. پنجمين عضو هيأت داوران بخش مسابقه بين الملل جشنواره پويانمايي عبدالله عليمراد انيماتور مطرح ايراني است. آثار عليمراد در بيش از 8 جشنواره پويانمايي جهان جوايزي را كسب كرده است.
از سويي ديگر بنا به اعلام باقري ،مدير روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، امسال در جشنواره پويانمايي تهران 325 سانس نمايش در 5 سالن به ارايه آخرين آثار پويانمايي ايراني و خارجي اختصاص يافته است. مركز آفرينش هاي فرهنگي و هنري كانون با داشتن 4 سالن نمايش و سالن نمايش دانشكده صدا و سيما همزمان به نمايش آثار بخش هاي مختلف جشنواره پويانمايي مي پردازند. به اين ترتيب علاقه مندان به هنر پويانمايي مي توانند در 5 روز برگزاري جشنواره پويانمايي تهران بيش از 400 اثر ارايه شده در اين جشنواره را به تماشا بنشينند.

فيلم بلند 35 كارگردان سرشناس در كن
015003.jpg
مهر: رئيس جشنواره فيلم كن، اسامي 35 فيلمساز سرشناس را كه قرار است به مناسبت شصتمين سالگرد برگزاري اين جشنواره فيلم هاي حداكثر سه دقيقه اي بسازند، اعلام كرد.
35 فيلمساز از 25 كشور با اين پروژه همكاري مي كنند و آثار اين فيلمسازان در قالب يك فيلم بلند روز 20 مه در جشنواره كن (16 تا 27 مه) به نمايش در مي آيد. اين پروژه به قدري مخفيانه بود كه حتي خود كارگردان ها هم نمي دانستند چه كساني قرار است با آنها كار كنند. اين در حالي است كه از مدتي قبل نام تعدادي از فيلمسازان درگير پروژه در محافل سينمايي مطرح بود. كنجكاوي روزافزون رسانه ها بالاخره ژيل ژاكوب را واداشت براي اولين بار درباره اين فيلم جمعي صحبت كند. او با اشاره به اينكه همه فيلمسازان بايد نهايت در سه دقيقه آنچه را در ذهن دارند به تصوير درآورند، گفت: نتيجه مجموعه اي از برخوردهاي نامحتمل بود؛ وندرس در كنگو فيلم ساخت، تساي مينگ ـ ليانگ در كوالالامپور و كراننبرگ در ... توالت! بودجه نه چندان زياد فيلمسازان را واداشت نه تنها خلاق، غيرمنتظره، كمدي، حساس، بدبين، متفكر، بامزه، تأثيرگذار يا بحث انگيز، بلكه همه فهم و بي پروا هم باشند. ژاكوب، اسامي فيلمسازان درگير اين پروژه را به ترتيب حروف الفبا به اين شرح اعلام كرد: تئو آنجلوپولوس، اليور آساياس، بيل آگوست، جين كمپيون، يوسف شاهين، چن كايگه، مايكل چيمينو، ايتن و جوئل كوئن، ديويد كراننبرگ، ژان پي ير و لوك داردن، مانوئل دي اليويرا، ريموند دپاردون، آتوم اگويان، آموس جياتي، هو هسيائو ـ هسين، الخاندرو گونزالز ايناريتو، آكي كوريسماكي، عباس كيارستمي، تاكشي كيتانو، آندري كونچالوفسكي، كلود للوش، كن لوچ، ناني مورتي، رومن پولانسكي، رائول روئيز، والتر سالس، اليا سليمان، تساي مينگ ـ   ليانگ، گاس ون سنت، لارس فن ترير، ويم وندرس، وونگ كار واي و ژانگ ييمو.

بالاترين قيمت براي تابلوهاي ايران درودي
گروه ادب و هنر-تابلوهاي نقاشي ايران درودي هنرمند پيشكسوت در نمايشگاه بزرگ هنرهاي تجسمي هفت نگاه بالاترين قيمت را به خود اختصاص داد.به گزارش اتاق خبر ماه مهر؛ تابلوي نقاشي ايران درودي با قيمت 18 ميليون تومان گرانترين تابلوي نمايشگاه بزرگ هنرهاي تجسمي سال خواهد بود و تابلوهاي نامي پتگر با قيمتي در حدود 8 تا 10 ميليون تومان، نصرت الله (بهروز) مسلميان حدود 9 ميليون تومان، صادق تبريزي حدود 7 ميليون تومان و آيدين آغداشلو با قيمت تقريبي 5 ميليون تومان بر ديوارهاي نگارخانه هاي فرهنگسراي نياوران آويخته شده اند.
اين در حالي است كه مسئولان برپايي نمايشگاه هفت نگاه با هدف ورود آثار هنري به خانه عموم مردم با توافق هنرمندان تابلوها را كمتر از حد معمول قيمت گذاري كرده اند.
به گفته الهه جواهري يكي از گالري دارهاي گروه هفت نگاه ميانگين قيمت آثار بين 500 تا 800 هزار تومان است و در ميان تابلوها آثاري با قيمتي كمتر از يك صد هزار تومان نيز به چشم مي خورد، تنها عده محدودي از آثار مربوط به هنرمندان صاحب امضا و پيشكسوت است كه قيمت ميليوني را به خود اختصاص داده اند.
در ميان هنرمندان حاضر در اين نمايشگاه نام هاي معتبري چون ايران درودي، آيدين آغداشلو، سيدمحمد احصايي، گيزلا وارگا سينايي، هانيبال الخاص، پرويز كلانتري، يدالله كابلي، غلامحسين نامي، فرح اصولي، مهدي حسيني، جلال شباهنگي، شهلا حبيبي، عباس مشهدي زاده، نيما پتگر، مريم سالور، يعقوب امداديان، يعقوب عمامه پيچ، محمدعلي ترقي جاه، محمد جوادي پور، احمد اسفندياري، حسين محجوبي، احمد نصراللهي، كريم نصر، محمدابراهيم جعفري، جمال الدين خرمي نژاد، علي گلستانه، بهرام دبيري، مصطفي دشتي، نصرت الله مسلميان، حسين ماهر، صادق تبريزي و ... به چشم مي خورد.
معاونت هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، بانك اقتصاد نوين از مؤسسه هايي هستند كه آمادگي خود را براي مشاركت در برپايي نمايشگاه اعلام كرده اند.نمايشگاه بزرگ هنرهاي تجسمي از ساعت 16جمعه چهارم اسفند در فرهنگسراي نياوران برگزار خواهد شد.

اخبار كوتاه
اعلام مقررات جشنواره فيلم كودك همدان: مقررات بيست و يكمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان ايران، كه از 10 تا 14 ارديبهشت 1386 در همدان برگزار مي شود، اعلام شد. جشنواره بيست و يكم شامل سه بخش مسابقه فيلم و ويدئو، خارج از مسابقه و نمايش هاي ويژه است كه مسابقه فيلم و ويدئو خود به دو بخش مسابقه سينماي بين الملل و مسابقه سينماي ايران تقسيم مي شود. فيلم هاي متقاضي نبايد بيش از سه سال از توليدشان گذشته باشد، در دوره هاي قبلي جشنواره شركت نكرده باشند، از هر كشور دو فيلم بلند، سه فيلم نيمه بلند و كوتاه براي بخش هاي مسابقه انتخاب مي شود و كشور ميزبان مجاز است سه فيلم بلند، چهار فيلم نيمه بلند و كوتاه و چهار اثر ويدئويي را به بخش مسابقه بفرستد.
دو نمايش جديد در تالارنو: نمايش روز بخير آقاي وزير به نويسندگي حميدرضا نعيمي و كارگرداني محسن ابراهيمي از روز گذشته و بعد از پايان اجراي نمايش فرجام در تالار نو روي صحنه رفت. در نمايش اول كه هر روز ساعت 18 اجرا مي شود، خسرو احمدي، آرش دادگر، افشين ارجمند، مهران امامبخش، رويا دعوتي، حميدرضا نعيمي، حسين حاجت پور و وحيد آقاپور بازي مي كنند. در همين تالار نمايش عيد پاك نوشته يوهان آگوست استريندبرگ به كارگرداني حسين باستاني روي صحنه رفته و آسيه ضيايي، افشين زارعي، سيروس همتي، مرضيه صدرايي، شيدا خليق و محمد اسدي در آن بازي مي كنند.
انتشار فراخوان جشنواره كودكان هند: فراخوان هشتمين جشنواره بين المللي هنرهاي نمايشي كودكان هند از دوم تا هفتم آذرماه 1386 در دهلي نو برگزار مي شود، منتشر شد. در جشنواره هنرهاي نمايشي كودكان هند پنج تا هفت هزار كودك از هند و ساير كشورها گرد هم مي آيند تا افكار، روياها و اميدهاي خود را براي آينده از طريق تئاتر، حركت، حركات موزون و موسيقي ارائه كنند. سايت اينترنتي جشنواره به نشاني www.ryaicfpa.com اطلاعات بيشتر درباره نحوه برپايي و شرايط حضور در اختيار علاقه مندان قرار
مي دهد.
چند روز بعد در جشنواره مكزيكوسيتي: فيلم سينمايي چند روز بعد… به كارگرداني نيكي كريمي در بخش مسابقه جشنواره بين المللي( FICCO ) در مكزيكوسيتي كشور مكزيك به نمايش درمي آيد. اين جشنواره از 2 تا 13 اسفند ماه (21 فوريه تا 4 مارس)برگزار مي شود.
اجراي نمايش هاي برگزيده  عاشورايي: نمايش هاي برگزيده  همايش آيين هاي عاشورايي به انتخاب بنياد شهيد در نمايشگاه فرهنگ عاشورا معرفي مي شوند. آثار شركت كننده در همايش آيين هاي عاشورايي به انتخاب محمدرضا الوند، يدالله وفاداري و وحيد ميرمبيني در رشته هاي گوناگون بازيگري، نمايشنامه نويسي، كارگرداني و... معرفي مي شوند و سه نمايش نيز به عنوان آثار برگزيده اعلام خواهند شد.
مستندهاي داستاني در ميامي: 23 فيلم مستند داستاني نخستين نمايش جهاني شان را همزمان با برپايي جشنواره فيلم ميامي دارند. اين فستيوال از اوايل ماه مي در كشور آمريكا برگزار مي شود.
پخش انيميشن روياي فيل ها: فيلم انيميشن روياي فيل ها كه به شيوه تري دي به توليد رسيده است، از طريق اينترنت نخستين پخش جهاني اش را تجربه مي كند. به گزارش پايگاه اطلاع رساني اينترنتي اين فيلم، به آدرس:  WWW. elephats dream.org روياي فيل ها به شكل رايگان قابل دانلود كردن از سايت فوق است.
آغاز شمارش آراي اسكار: سرانجام بعد از هفته ها تبليغات، مصاحبه  و بازارگرمي  نامزدهاي اسكار، اعضاي آكادمي  علوم و هنرهاي سينمايي آمريكا آراء نهايي شان را براي انتخاب برندگان جوايز اسكار اعلام كردند و اكنون تنها شمارش آرا باقي مانده است. در حالي كه تنها چهار روز به برگزاري هفتاد و نهمين دوره  جوايز اسكار مانده است، اعضاي آكادمي  آمريكا نامزدهاي منتخب شان را مشخص كردند. هم اكنون تيمي  از حسابداران برجسته در پشت درهاي بسته در مكان نامعلومي، شمارش آراء را آغاز كرده اند. به گزارش خبرگزاري رويترز، اسامي  برندگان نهايي جوايز اسكار كه بيشترين تعداد آراء را بدست آورده باشند،  تنها در اختيار دو مقامي كه بر پروسه شمارش آرا نظارت دارند، قرار خواهد گرفت.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |