پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۳ - Feb 22, 2007
فصلي تازه در ماجراي رقابت Blu-ray و HD DVD
جدال يا مصالحه
015015.jpg
گروه دانش- تايم وارنر، سي دي هاي جديدي را ارائه خواهد كرد كه مي تواند 2 فرمت اشعه آبي (Blu-ray )و DVD HD را تحت پوشش قرار دهد.
ديسك هاي جديدي كه به وسيله اين شركت به بازار عرضه خواهد شد، Total HD نام دارد و در واقع
ديسك هاي دولبه اي خواهد بود كه يك سمت آن براي فرمت Blu-ray و سمت ديگر آن براي فرمت HD DVD در نظر گرفته شده است. شركت وارنر اين محصول جديد را براي نخستين بار در نمايشگاه سالانه دستاوردهاي الكترونيكي در لاس وگاس به معرض نمايش گذاشته است.
از آنجا كه اختلاف نظر در تعيين استانداردهاي نسل آينده ديسك هاي نوري مي تواند رشد اقتصادي اين محصولات را در بازار با محدوديت مواجه كند، برخي كارشناسان خواستار برقراري ثبات اقتصادي نسبي در سطح بازارند و در تلاشند به فرصت مناسبي در روند بازار دست يابند تا بتوانند دو گروه رقابت كننده در اين عرصه، يعني سوني و همراهانش كه عرضه كننده فرمت Blu-ray هستند و توشيبا و همكارانش كه از DVD HD پشتيباني مي كنند را به توافق برسانند. بر اين اساس، بسياري از شركتهاي بزرگ توليدكننده قطعات و لوازم الكترونيكي كه خواستار جايگزيني ديسك هاي نوري با فرمت Blu-ray هستند نيز توليد ابزارهايي با قابليت تطابق هر دو سيستم موجود را در برنامه خود قرار داده اند.
البته برخي از منابع خبري نيز اعلام كرده اند قيمت بالاي نسل جديد دستگاه هاي ضبط و پخش موسيقي كه به بازار عرضه شده است، از دلايل ديگري است كه سبب كاربرد كند و تدريجي اين محصول ميان كاربران شده است، در حالي كه قيمت نهايي دستگاه هاي سازگار با هر دو فرمت به مراتب بسيار بالاتر از دستگاه هايي خواهد بود كه تنها بر اساس يك فرمت طراحي شده باشند.
جدال ادامه دارد
آخرين آمارها مي گويند به ازاي فروش 47 ديسك 100HD DVD ديسك Blu-ray فروش رفته. پس از چندين ماه رقابت بين دو شركت بزرگ سازنده  سخت افزار، باز هم در نمايشگاه CES 2007 دو كمــپ Blu-ray و HD DVD با دو استاندارد و دو سياست جداگانه در مقابل يكديگر عرض اندام كردند.
به هر حال، مهمترين عوامل برتري فرمت HD DVD توليد آسان ديسك ها، قيمت ارزان تر و همچنين سهولت دسترسي به ديسك هاي HD DVD و تعداد بيشتر پخش كننده هاي آن هاست، اما ظرفيت بالاي فرمت Blu-ray هم مزيت رقابت ناپذيري است.
مصالحه دو فرمت، يكي از پيش بيني هايي بود كه در نمايشگاه CES گذشته پي ريزي شده بود، چون از يك طرف حضور دستگاه پخش همساز با هر دو فرمت نويد همزيستي آن دو را مي داد و از طرف ديگر، برادران وارنر با توليد ديسك هاي دو روي همساز با دو فرمت و همچنين قرارداد با استوديو ها و كلوپ هاي فيلم سازي، نويد روشن شدن خط  مشي هريك از فرمت ها را مي داد كه البته هيچ يك از اين حدس ها به وقوع نپيوست.
برخي كارشناسان مي گويند از آنجايي كه نسل جوان فيلم هاي خود را با فرمت HD DVD با تلويزيون هاي LCD هاي سايز بالا انتخاب مي كنند، پيروزي فرمت HD DVD احتمال بيشتري خواهد داشت. ضمن اين كه قيمت بالاتر و كسب سهم كمتر ديسك هاي Blu-ray عمده دليل فروش بيشتر ديسك هاي HDDVD محسوب مي شوند.
آخرين گزارش ها، حاكي از عدم همكاري ديسك هاي Blu-ray سوني با استوديوهاي فيلم سازي است كه از اخبار داغ اين روزها به حساب مي آيد. در واقع استقبال استوديوها از فرمت HD DVD باعث نااميدي سوني شد. تحليلگران معتقدند به  اين ترتيب مرگ Blu-ray حتمي خواهد بود؛ چون اگر سوني بخواهد اشتباه بتامكس را تكرار كند فرمت Blu-ray نيز از ياد خواهد رفت. از طرفي برخي معتقدند همان طور كه با نبرد سخت بينVHS و بتامكس هر دو آن ها حذف شدند، با آمدن فرمت Blu-ray امكان حذف اين دو نيز وجود خواهد داشت.

تازه ترين تحقيقات نشان داد:
هارد ديسك ها مقاومند
015018.jpg
بي بي سي: تحقيقات جديد گروهي از مهندسان شركت گوگل نشان مي دهد استفاده زياد از هاردديسك رايانه ها و نيز استفاده از هاردديسك ها در دماهاي بالا برخلاف تصور عموم احتمال خراب شدن آنها را افزايش نمي دهد.
هاردديسك يكي از مهم ترين بخش هاي رايانه است كه تمامي اطلاعات كاربران در آن ذخيره مي شود و بروز مشكل براي هاردديسك و خراب شدن آن مي تواند به معناي از دست رفتن اطلاعات بسيار مهم و باارزش كاربران باشد. پيش از اين تصور مي شد استفاده زياد و نيز دماي بالا به ديسك ها آسيب مي رسانند.هم اكنون گروهي از مهندسان شركت گوگل در مطالعه اي جديد 100هزار هاردديسك 80 تا 400 گيگابايتي را كه از سال 2001 تاكنون در رايانه هاي اين شركت مورد استفاده قرار گرفته اند، بررسي كردند و متوجه شدند برخلاف تصور عموم، ميزان كار كشيدن از هاردديسك ها ارتباط اندكي با خرابي هاي رخ داده در آنها دارد.به گفته ادواردو پينهريو، نتايج اين مطالعه حاكي از آن است كه تنها هاردديسك هاي خيلي نو و يا خيلي كهنه ممكن است در اثر استفاده سنگين دچار خرابي شوند. به علاوه در ميان هاردديسك هايي كه كمتر از سه سال از عمر آنها گذشته، احتمال بروز خرابي در صورت استفاده در دماهاي پايين از احتمال خرابي در هواي گرم بيشتر است اما براي هاردديسك هايي با عمر بيشتر از سه سال، هواي گرم بيشتر موجب بروز خرابي ها مي شود.نتايج اين مطالعه همچنين نشان داد هاردديسك هايي كه با اسكن نرم افزاري در آنها مشكلاتي يافت مي شود، 10 برابر بيشتر از هاردديسك هايي كه در اين اسكن ها ايرادي در آنها يافت نمي شود، احتمال خراب شدن دارند.شركت گوگل بر خلاف بسياري از شركت هاي بزرگ رايانه اي و اينترنتي، حجم عظيم اطلاعات مربوط به فهرست كردن سايت هاي اينترنت كه در موتور جست وجوي اين شركت مورد استفاده قرار مي گيرد را به جاي ذخيره كردن در تجهيزات پيچيده و گران قيمت ذخيره اطلاعات، در صدها هزار هاردديسك معمولي ذخيره مي كند.

فرهنگ وآموزش
حذف شرط سقف سني بيمه عمر فرهنگيان
ايرنا : مدير كل امور رفاهي و تعاون وزارت آموزش و پرورش ، از حذف شرط سقف سني بيمه عمر فرهنگيان خبر داد.
علي قطب الديني گفت: براساس دستورالعمل جديد، شرط سقف سني بيمه عمر فرهنگيان حذف و بر اساس آن چنانچه فردي در هر سني فوت كند، سرمايه بيمه عمر وي به  افراد ذي نفع پرداخت خواهد شد.
وي توضيح داد: در دستورالعمل قبلي استفاده از سرمايه بيمه عمر صرفاً در قبال فوت قبل از پايان سن ??سالگي امكان پذير بود و چنانچه فردي بعد از اين سن فوت مي كرد وارث او مشمول دريافت سرمايه بيمه عمر قرار نمي گرفت.
به گفته وي در قرار داد قبلي بازنشستگان قبل از سال ،??فقط در صورت فوت ناشي از حادثه تحت پوشش بيمه عمر قرار داشتند، ولي در طرح جديد، كليه بازنستشگان فرهنگي  اعم از قبل و بعد از سال ?? داراي پوشش فوت هستند.
وي توضيح داد: براساس مصوبه مورخ ??تير ??كليه كاركنان دولت تحت پوشش بيمه عمر قرار گرفتند كه براساس ضوابط اجرايي مصوبه فوق، در آغاز اجراي اين طرح، كاركنان دولت تا سن ??سال تحت پوشش اين بيمه قرار داشتند كه با عنايت به پيگيري هاي دستگاه هاي اجرايي سقف سني اين طرح در۲ مرحله به ?? و ??سال افزايش يافت.
مقاوم سازي بيش از 4هزار مدرسه
ايسنا : رييس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز و مدارس كشور گفت: 4 هزار و 500 مدرسه با برداشت 609 ميليون دلار اعتبار از صندوق ذخيره  ارزي تا پايان شهريور ماه سال آينده مقاوم سازي مي شود.
حبيب الله بوربور افزود: از نبود مشكل تهيه مصالح در جهت ساخت مدارس و نوسازي در سال جاري خبر داد و گفت: با صرف هزينه 650 ميليون توماني، آهن براي رفع مشكل واحدهاي آموزشي نيمه ساز از خارج وارد كشور مي شود.
زنگ گردشگري در مدارس كشور نواخته مي شود
گروه اجتماعي- محمد شريف ملك زاده معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري از نواخته شدن زنگ گردشگري از سال آينده در مدارس كشور خبر داد.
وي اشاره اي به علت اين امر نكرده است.
اختصاص ??هزار كلاس براي اسكان فرهنگيان مسافر
از سوي ديگر مديركل امور رفاهي و تعاون وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد: در نوروز?? براي اسكان فرهنگيان گردشگر ??هزار كلاس اختصاص مي يابد.
علي قطب الديني گفت: استان هاي اصفهان، خوزستان، فارس، كرمان، يزد، هرمزگان و خراسان رضوي امسال بيشترين فرهنگيان گردشگر نوروزي را خواهند پذيرفت.وي افزود: پيش بيني مي شود در نوروز امسال 6ميليون نفرروز ميهمان نوروزي در مدارس كشور اسكان يابند كه حدود ?? درصد آنها فرهنگي و بقيه غير فرهنگي خواهند بود.
مدير پايگاه تاريخي- فرهنگي بيستون درخواست كرد
مجازات تخريب كنندگان پل تاريخي خسرو
ميراث آريا: براساس قانون مجازات اسلامي، شركت مخابرات كرمانشاه به دليل تخريب بخشي از پل تاريخي خسرو قطعاً مجازات خواهد شد.
مليحه مهدي آبادي، مدير پايگاه تاريخي- فرهنگي بيستون، با بيان اين مطلب گفت: با توجه به كتاب پنجم قانون مجازات اسلامي و ماده،۵۶۰ هر كس بدون اجازه از سازمان ميراث فرهنگي كشور يا با تخلف از ضوابط مصوب و اعلام شده از سوي سازمان مذكور در حريم آثار فرهنگي- تاريخي مبادرت به عملياتي كند كه سبب تزلزل بنيان آن شود، يا در نتيجه آن عمليات به آثار و بناهاي مذكور خرابي يا لطمه وارد آيد، علاوه بر رفع آثار تخلف و پرداخت خسارات وارده، به حبس از يك تا۳ سال محكوم مي شود.
وي افزود: همچنين براساس ماده 568 اين قانون، اگر اين جرايم به وسيله اشخاص حقوقي انجام شود هر يك از مديران و مسئولان كه دستور دهنده باشند، برحسب مورد به مجازات هاي مقرر محكوم مي شوند.
برپايي كنفرانس علمي تعالي كسب و كار
اصفهان- خبرنگار همشهري: نخستين كنفرانس علمي تعالي كسب و كار به همت گروه پژوهشي مديريت كيفيت وابسته به مركز تحقيقات دانشكده علوم اداري و اقتصاد دانشگاه اصفهان در اين دانشكده برگزار شد.
به گفته دبير علمي اين كنفرانس، تبادل اطلاعات، توسعه و تعميق تعاريف مدل ها و روش هاي كسب و كار از اهداف اصلي برگزاري اين كنفرانس علمي است.
ثبت 10 اثر تاريخي سبزوار در فهرست آثار ملي
ايرنا: رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سبزوار گفت: ??اثر تاريخي و باستاني ديگر اين شهرستان در رديف آثار ملي كشور به ثبت رسيد.
علي فرخي افزود: اين آثار شامل محوطه تاريخي كاهك، مساجد بهمن آباد و سرسنگ، بقاياي قلعه كهنه نامن، آب انبارهاي سرسنگ و بهمن آباد، تپه حيدر و امامزادگان قاسم سيرغان و آزادمنجير اين شهرستان است.
برپايي جمعه بازارهاي دانشجويي
مهر: معاون فرهنگي و اجتماعي وزير علوم از برپايي جمعه بازارهاي دانشجويي در دانشگاه هاي كشور خبر داد و گفت: آيين نامه اين برنامه دانشجويي تدوين شده و از سال آينده اجرايي مي شود.
محمدباقر خرمشاد افزود: جمعه بازار دانشجويي مي تواند در خوابگاه هاي دانشجويي نيز برگزار شود. در اين بازارچه دانشجويان كالاهاي مختلفي را با قيمت هاي مناسب به ساير دانشجويان عرضه مي كنند.
استاد مشاور
براي دانشجويان شاهد و ايثارگر
گروه اجتماعي- ستاد شاهد دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور در راستاي اجراي طرح تقويت بنيه علمي دانشجويان شاهد و ايثارگر، كلاس هايي را به منظور بهبود كيفيت آموزشي اين دانشجويان و جلوگيري از بروز مشكلات آموزشي آنها برگزار مي كند.
سيداكبر حسيني نژاد مدير كل امور دانشجويان شاهد و ايثارگر وزارت بهداشت با اعلام اين مطلب افزود: در اين طرح 50 درصد آمار كل دانشجويان واجد شرايط، شامل فرزند و همسر شهيد، جانباز با درصد جانبازي 50درصد و بالاتر، فرزندان و همسر آنها و آزادگان و فرزندان و همسران آنها شاغل به تحصيل در دانشگاه در هر سال تحصيلي است.
تخلفات آموزشي در صدر مشكلات دانشجويان
مهر: بر اساس جديدترين آمار وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، تخلفات آموزشي و اداري در صدر تخلفات دانشجويان است.
محمود ملاباشي، معاون دانشجويي وزارت علوم با بيان اين مطلب افزود : بر خلاف آنچه شايعه شده و در برخي محافل عنوان مي شود، تعداد احكام صادره از سوي كميته انضباطي دانشگاه ها در سال اخير كاهش قابل توجهي داشته است.
طرح كنكور سال آينده بررسي مي شود
ايسنا : معاون پارلماني و امور مجلس وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: بررسي طرح كنكور مجلس به سال آينده و بعد از عيد نوروز موكول شد.
محمد حسيني با اشاره به بررسي طرح سنجش و پذيرش دانشجو در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، اظهار كرد: بررسي اين طرح با توجه به تعطيلي مجلس در هفته آينده، به سال آينده موكول شد.
برگزاري آزمون دكتري و دستياري تخصصي
گروه اجتماعي- آزمون دكتري تخصصي دانشگاه آزاد در 3 نوبت عصر امروز و صبح و عصر فردا (جمعه) در 14 حوزه امتحاني سراسر كشور برگزار مي شود.
در اين آزمون 14هزار و 567 نفر ثبت نام كرده اند كه تعداد داوطلبان نسبت به سال گذشته تغيير چنداني نداشته است . آزمون نوبت صبح راس ساعت 8 و آزمون نوبت عصر راس ساعت 16 برگزار مي شود.همچنين سي و چهارمين دوره آزمون پذيرش دستياري تخصصي پزشكي 9 صبح امروز در 28 حوزه امتحاني و با حضور 15 هزار و 760 داوطلب برگزار مي شود.
ثبت نام دوره هاي فراگير كارشناسي دانشگاه پيام نور، شنبه
گروه اجتماعي- ثبت نام اينترنتي دوره هاي فراگير دانشگاه در مقطع كارشناسي از روز شنبه آغاز مي شود. ثبت نام پستي و اينترنتي دوره هاي فراگير كليه مقاطع دانشگاه تا 15 اسفند ماه ادامه مي يابد.

ساخت اولين نانو موتور جهان
مهر: گروهي از شيمي دانان دانشگاه ادينبورگ از طراحي و ساخت نخستين موتور نانويي جهان خبر دادند.
دانشمندان اين دانشگاه مدعي هستند كه اين گام اوليه مي تواند در نهايت به ساخت توليداتي منجر شود كه به خوبي قابل رقابت با موتورهاي بخار و موارد نظير آن هستند. اين موتور كه شامل يك مولكول دمبل شكل با يك حلقه قابل تحرك پيچيده شده به دور آن است، در آزمايشگاه پروفسور ديويد لي و با همكاري چند دانشجوي مقطع دكتري طراحي و ساخته شده است.
گرچه پيش از اين، از اين نوع مولكول طرح هايي نيز ارائه شده بود، اما دانشمندان اين دانشگاه تركيب جديدي را به آن افزوده اند كه ويژگي خاصي به آن مي دهد كه در مدل هاي قبلي مشاهده نشده است.در اين موتور منحصر به فرد، يك دروازه مولكولي در نزديكي يكي از سرهاي مولكول دمبل شكل قرار گرفته كه در حقيقت يك بخش كوتاه و بلند را ايجاد كرده است. اين دروازه مانع از حركت تصادفي و آزادانه حلقه ياد شده در طول مولكول شده و بدين ترتيب آن را در يكي از پايانه هاي مولكول دمبل شكل نگاه مي دارد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |