پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۳ - Feb 22, 2007
طرح ارائه كامپيوترهاي ارزان قيمت به كودكان كشورهاي فقير به سرانجام مي رسد؟
نان در رقابت با لپ تاپ
نسرين خسروشاهي
014985.jpg
در دنيايي كه فاصله فقير و غني هر روز رو به افزايش است، مي شود به راه هايي براي كم كردن فاصله ها فكر كرد. البته قصد انجام اين كار قابل تحسين است، اما ارائه راه حل درست شرط لازم براي موفقيت در كار است.
طرح هر كودك، يك لپ تاپ كه از سوي نيكولاس نگروپونته در دانشگاه ماساچوست مطرح شد، از جمله طرح هايي است كه سروصداي زيادي به پا كرده است. اين طرح سال۲۰۰۵ در اجلاس سالانه مجمع جهاني اقتصاد در داووس سوئيس مطرح شد و سازمان ملل و شركت هايي مانند گوگل و EB از آن پشتيباني كردند.
در اين طرح، دولت هاي كشورهاي درحال توسعه لپ تاپ هاي ارزان قيمت را مي خرند و در اختيار كودكان قرار مي دهند و كودكان يا معلمانشان، نمي توانند بطور مستقل اقدام به دريافت آنها كنند. ساموئل كلاين، از مسئولان اين پروژه، هدف از اجراي اين طرح را تشويق كودكان به تماس با يكديگر و بهبود وضعيت تحصيلي شان ذكر كرده است.
كوفي عنان دبيركل سابق اين سازمان هم مدتي پيش، در اجلاس اطلاعاتي در تونس گفت: اين لپ تاپ ها موجب پيشرفت كودكان در امر يادگيري مي شود؛ به اين ترتيب كودكان مي توانند نه فقط از طريق معلمان، بلكه با انجام كار عملي به آموزش بپردازند و مسير تازه اي براي آموختن پيش روي خود بگشايند.
شايد در نگاه اول، اختصاص دادن يك لپ تاپ به هر كودك، كار خوبي به نظر برسد اما منتقدان اين طرح مي گويند مسائل بسيار مهم تري هم هست كه به حمايت سازمان ملل احتياج دارد. عدم حمايت سازمان ملل از كارخانه هاي توليدكننده در كشورهاي جهان سومي مهم ترين ايرادي است كه به اين طرح وارد مي شود. در اين ميان بسياري از توليدكنندگان كشورهاي غربي نيز، زير چتر حمايت سازمان ملل به بازاريابي محصولات توليدي خود مي پردازند و هر روز سود بيشتري وارد چرخه اقتصادي كشورشان مي كنند. با اين حال، اين طرح در حال اجراست و هر روز خبرهاي تازه اي از آن به گوش مي رسد.
روياي لپ تاپ هاي 100دلاري
نيكلاس نگروپونته، رئيس مركز تحقيقات رسانه ها در دانشگاه ام آي تي به تازگي نمونه اي از يك لپ تاپ را به نمايش گذاشت كه انرژي برق آن علاوه بر روش معمولي توسط يك هندل مكانيكي نيز تامين مي شود. او اعلام كرد كه بنياد وي قصد دارد سال آينده تعداد 15 ميليون از اين نوع دستگاه را توليد كند. عرضه اين كامپيوتر ابتدا به صورت آزمايشي در كشور هاي برزيل، چين، مصر، آفريقاي جنوبي و تايلند به اجرا در خواهد آمد.
نگروپونته اعلام كرد تا پايان ماه ژوئن سال ????، ليبي نخستين كشوري خواهد بود كه تمامي كودكان دبستاني آن از طريق لپ تاپ هاي خود به اينترنت دسترسي خواهند داشت. نخستين نمونه هاي اين رايانه هاي لپ تاپ از ماه نوامبر براي آزمايش به كشورهاي حاضر در اين برنامه ارسال خواهد شد و پس از آزمايش توسط كودكان، توليد انبوه اين رايانه ها از ماه ژوئيه سال???? در شركت سازنده رايانه هاي كوانتا كامپيوتر در تايوان آغاز خواهد شد.
طرح هر كودك يك لپ تاپ مي گويد كودكان مدارس ابتدايي در كشورهاي در حال توسعه مي توانند هر يك صاحب يك لپ  تاپ 100دلاري شوند. از آنجا كه مشتريان اين لپ تاپ ها كودكان هستند طراحان ذوق زيادي از خود نشان داده اند و آن را به رنگ سبز عرضه مي كنند. از خصوصيات ديگر دستگاه اين است كه صفحه نمايش اين لپ تاپ در دو حالت رنگي و سياه و سفيد كار مي كند و به سادگي مي تواند تغيير وضعيت دهد. اين امكان به اين دليل فراهم شده كه احتمالا بسياري از استفاده كنندگان كودكاني هستند كه به دليل فقر يا شرايط جغرافيايي مجبورند زير نور آفتاب كلاس خود را بگذرانند. همچنين صفحه نمايش در حالت سياه و سفيد مي تواند بدون افزايش مصرف برق تصوير روشن تر و واضح تري به نمايش بگذارد. با توجه به تمام مزايايي كه اين طرح داراست، اما باز هم تصور كودكي كه لپ تاپي در مقابلش قرار دارد ولي در آفتاب سوزان بدون سرپناه نشسته، آسان نيست.
مخالفان چه مي گويند؟
بيل گيتس، رئيس مايكروسافت هم به نوعي اعتراض خود را نسبت به اين موضوع اعلام كرده  است. او گفته: جمعيت 2 بيليوني گرسنگان جهان، بيشتر به بهداشت نيازمندند تا لپ تاپ! او همچنين افزوده: سخت افزار بخش كوچكي از هزينه هاي فراهم ساختن قابليت پردازش هاي كامپيوتري است و بيشتر هزينه ها مربوط به اتصال شبكه، برنامه اي كاربردي و پشتيباني است. اگر شما مي خواهيد كامپيوتري را ميان تعدادي از كاربران به اشتراك بگذاريد، اتصال اينترنت پرسرعت در اختيارشان بگذاريد و كسي را داشته باشيد كه بتواند آنان را پشتيباني كند، برويد يك كامپيوتر آراسته و تميز به آنها بدهيد كه لااقل بتوانند متن را روي آن درست بخوانند و مجبور نباشند درحالي كه مشغول تايپ هستند هندل بزنند. نگروپونته اما در صحبت هاي خود تاكيد كرده: ما قصد رقابت با هيچ كس را نداريم. طرح يك لپ تاپ براي هر كودك يك طرح بشردوستانه غيرانتفاعي است كه با همكاري سازمان ملل و بانك هاي توسعه به اجرا درمي آيد، مشكل اصلي مايكروسافت كدباز (ope source) بودن نرم افزارهاست كه من كاملا نگراني اين شركت را درك مي كنم. بديهي است ما با هر دو سيستم عامل هاي لينوكس و مايكروسافت كار مي كنيم.
او اضافه كرد: برخي از صاحبان لپ تاپ ها در نظر دارند كه سيستم عامل ويندوز را روي لپ تاپ ها بگذارند. ما در اين راه با آنها همكاري مي كنيم. وقتي كه طرح يك لپ تاپ  براي هر كودك مدعي آزاد و باز بودن است،  احمقانه است كه در آن روي مايكروسافت بسته باشد.
كودكان گروه سني زير 12سال و شاگردان مدارس ابتدايي، هدف اصلي اين پروژه هستند و همين موضوع، خود يكي ديگر از ايرادهايي است كه به اين پروژه وارد است. چرا كه مطالعات نشان داده اند كودكان اين گروه سني، نيازمند وسايل كمك آموزشي براي تقويت توانايي هاي ذهني خود هستند و وسيله پيشرفته اي مثل لپ تاپ، كه بيشتر مناسب كار متخصصان بزرگسال است، نمي تواند مناسب كودكان زير 12 سال باشد.
با فرض اينكه گرسنه اي در دنيا وجود نداشت و تمام مشكلات اقشار ضعيف، نبودن تكنولوژي و نداشتن لپ تاپ بود، اين طرح مي توانست دنياي ايده آلي را به ارمغان آورد. در حال حاضر فقط مي توان منتظر بود و ديد كه اجراي اين طرح تا چه ميزان زمينه پيشرفت كشورهاي در حال توسعه را فراهم خواهد كرد.

فضانوردي در حد وسع
014976.jpg
هندي ها هم مي خواهند فضانوردي كنند، اما فعلاً آنها فقط براي فرستادن يك فضانورد براي چرخيدن به دور مدار زمين آمادگي دارند و طرحي براي سفر به ماه يا مريخ ندارند. به گزارش سايت خبري اسپيس، سازمان تحقيقات فضايي هند (ايسرو) اعلام كرده قصد دارد يك فضانورد را براي چرخش به دور زمين در مدار قرار دهد. رئيس پروژه چاندريان -1 كه ميلسوامي آنادوراي نام دارد عنوان كرده است كه اين سازمان پس از فرستادن يك سفينه و بررسي اطلاعات، يك هندي را به فضا خواهد فرستاد.

كشف هاي جديد روبات زير دريايي
014988.jpg
آي. اس. آي. اس اولين ماشين كنترل از راه دوري است كه با رفتن به اعماق 5/3 كيلومتري دريا در سواحل آناتاركتيكا انواع مختلف حيوانات دريايي را كه تاكنون مشاهده نشده بودند كشف كرد.به گزارش ساينس ديلي دانشمندان در مجموعه تحقيقاتي كمبريج عنوان كردند كه اين سفر مي تواند راه جديدي براي كشف بيشتر اعماق اقيانوس ها براي آنها باشد.

لاك پشت ها زيرذره بين
014991.jpg
دانشمندان چيني قصد دارند با انجام آزمايش هايي روي انواع لاك پشت ها علت سستي و بي حالي آنان را متوجه شوند. يكي از اين آزمايش ها، تصويربرداري با اشعه ايكس است.
آنانوا نوشته است در يكي از اين تصويربرداري ها از يكي از لاك پشت هاي سست و بي حال، آنها متوجه شدند كه لاك پشت 14 تخم در شكم دارد و علت بيماري اش وجود تعداد زياد تخم بچه هايش است.دانشمندان سعي دارند با اين آزمايش ها علت رفتارهاي مختلف اين حيوانات را بيشتر درك كنند.

رفع مشكل كمبود آب
014979.jpg
دانشمندان ادعا مي كنند در حالي كه جمعيت جهان ?? درصد افزايش خواهد يافت و تأثير منفي در توليد جهاني مواد غذايي ديده خواهد شد، ماده اي كه از مخلوط جلبك دريايي و مدفوع مرغ ساخته مي شود ممكن است راه حلي براي رفع كمبود آب براي كشاورزي در جهان باشد.
به گزارش بي. بي. سي پژوهشگران مسائل جوي مي گويند كمبود آب يكي از پيامدهاي گرمايش زمين خواهد بود كه راهي براي گريز از آن نيست. هفته گذشته پژوهشگران در سانفرانسيسكو و در كنفرانس انجمن پيشبرد علم در جريان جزييات ماده اي كه از زباله هاي ارگانيك ساخته مي شود و مي تواند روش استفاده از آب در كشاورزي را عوض كند قرار گرفتند.

مهارت خلباني حشرات پرنده
014982.jpg
دانشمندان متوجه شده اند حشراتي كه پرواز مي كنند كاملاً مانند خلبان ها عمل مي كنند و اين باعث مي شود تا با ارسال سيگنال هاي درست چشمي  هرگز در طول پروازشان به جايي برخورد نكنند. آنها با در نظر گرفتن خصوصيات ويژه در اين حشرات قصد دارند روي هواپيماهاي بدون خلبان و اتوماتيك كار كنند.
ساينس ديلي نوشته است بر اين اساس، دانشمندان مي خواهند روبات كوچكي بسازند و با دنبال كردن راه هاي غريزي پرواز حشرات بتوانند آن را به سيستم هاي پرواز اتوماتيك و بدون هدايت شونده مجهز كنند.

دانش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |