پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۳ - Feb 22, 2007
رئيس جمهوري:
ايران با اقتدار و تدبير به راه خود ادامه مي دهد
015051.jpg
گروه سياسي- رئيس جمهوري تأكيد كرد: جمهوري اسلامي  ايران با اقتدار و تدبير تا رسيدن به قله هسته اي، راه خود را ادامه خواهد داد.
محمود احمدي نژاد كه در جمع مردم شهر املش استان گيلان سخن مي گفت و ايرنا خبر آن را منتشر كرد، اظهار داشت: ايران در مسير رسيدن به قله هسته اي ذره اي عقب نشيني نخواهد كرد. وي با اشاره به اين كه ملت ايران امروز بيدار و مصمم در سراسركشور يكپارچه براي دفاع از حقوق هسته اي خود ايستاده اند و از آن حمايت مي كنند، تصريح كرد: به فضل الهي مخالفان دستيابي ايران به فن آوري صلح آميز هسته اي امروز از اين كه بتوانند جلوي راه ما سد يا ما را از حقوق خود محروم كنند، مأيوس شده اند. رئيس جمهوري گفت: مخالفان دستيابي ايران به فن آوري صلح آميز هسته اي مي دانند كه اگر ملت ايران از اين سد عبور كند ساير ملتها نيز در مسير قرار خواهند گرفت و مخالفان دستيابي ملتها به فن آوري صلح آميز هسته اي ديگر نخواهند توانست به خصلت خودخواهي و طغيان ادامه دهند.
عقب نشيني نمي كنيم
رئيس جمهوري گفت: ما به قدرت هاي زورگو نصيحت مي كنيم كه در راه جلوگيري از پيشرفت ايران اشتباه نكنند زيرا فناوري هسته اي امروز در اختيار ملت ايران است، اين ملت مصمم است از تمام ظرفيت هاي اين فناوري استفاده كند و در اين مسير حتي يك گام هم عقب نشيني نخواهد كرد.
محمود احمدي نژاد كه در ادامه دومين روز از بيست و پنجمين سفر استاني خود در جمع مردم شهرستان رودسر سخن مي گفت، با بيان اين كه ملت ايران مقتدر و محكم در مقابل زورگويان و طاغوت هاي عالم ايستاده است گفت: امروز قدرتهاي فساد در حال نزول و سرشكستگي هستند و براي تأمين منافع خود سعي دارند جلوي پيشرفت علمي ملتها را بگيرند.
به گزارش مهر، رئيس شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به مسئله هسته اي ايران و تأكيد بر حق مسلم كشورمان براي داشتن اين فناوري اظهار داشت: استفاده از سوخت هسته اي در زمينه هاي صنعت، علم و كشاورزي به اندازه اي مهم است كه در مدتي كوتاه جايگاه يك ملت را بيش از 50 سال پيش مي برد.
رئيس قوه مجريه از تصويب 9 منطقه نمونه گردشگري، تخصيص بودجه براي احداث شبكه آبياري و زهكشي سد پل رود، رفع محدوديت ها براي ايجاد صنايع، يكپارچه سازي زمينهاي كشاورزي، تخصيص اعتبار براي تكميل دانشگاه پيام نور و ساخت دو سالن ورزشي مجزا مخصوص دختران و پسران در شهرستان رودسر خبر داد. به گزارش ايرنا، احمدي نژاد همچنين رفع بيكاري را از كارهاي فوري دولت دانست و تأكيد كرد كه بايد دست به دست هم داد تا اين معضل، از بين برود.
دو برنامه پنج ساله توسعه
رئيس جمهوري تأكيد كرد: مسئله انرژي هسته اي به حدي براي پيشرفت كشور مهم است كه ارزش دارد ما در دو برنامه پنج ساله توسعه هيچ كاري در كشور انجام ندهيم و به جاي آن دولت و ملت دست به دست هم دهند تا از ظرفيت هاي انرژي هسته اي به طور كامل بهره مند شوند.
محمود احمدي نژاد صبح ديروز در آغاز دومين روز از بيست و پنجمين سفر استاني خود در جمع مردم شهرستان سياهكل در بخشي از سخنان خود با اشاره به مخالفت اين قدرتها با دستيابي ايران به فناوري هسته اي خاطرنشان كرد: علت مخالفت اين قدرتها با پيشرفت هسته اي ملت ايران اين است كه جلوي دستيابي اين ملت را به فناوري هاي پيشرفته بگيرند.
رئيس جمهور با بيان اين كه امروز مهمترين ماموريت ما ساختن ايران است اظهار داشت: يكي از مهمترين كارها تلاش همه جانبه براي رفع بيكاري و ايجاد اشتغال براي جوانان است كه در اين زمينه سهم جوانان شهرستان سياهكل از تسهيلات ارزان قيمت زودبازده در سال جاري 32 ميليارد تومان خواهد بود.
اهميتي نمي دهيم
رئيس شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به مسئله هسته اي و فشارهايي كه از جانب برخي قدرت ها وارد مي شود، گفت: ايران در مسئله هسته اي راه خود را ادامه خواهد داد و به مخالفت هاي آنان هيچ اهميت نمي دهد. به گزارش مهر، محمود احمدي نژاد در ادامه دومين روز از بيست و پنجمين سفر استاني خود در جمع مردم شهرستان لنگرود گفت: مردم اين ديار همچون ابريشم نرم و لطيف اما در ايمان محكم و استوار و شجاع هستند و با قلبهاي پاك و ايمان هاي محكم مسير هاي سخت را پيموده اند و در دفاع از اسلام ناب محمدي مجاهدات ها كرده اند.
محمود احمدي نژاد عصر ديروز در جمع مردم لاهيجان اظهار داشت: يكي از معضلات روبروي ما، رفع بيكاري است و به همين منظور دولت اقدام به ارائه تسهيلات ارزان قيمت كرده است كه سهم جوانان لاهيجاني در سال 85، سي ميليارد تومان است. احمدي نژاد از جوانان اين شهرستان خواست كه كمربندها را براي ساختن كشور محكم ببندند. وي همچنين وعده داد مشكل چايكاران لاهيجان حل و زمينه براي استقبال از چاي توليدي آن ها فراهم شود. رئيس جمهوري همچنين روز گذشته علاوه بر ديدار با مردم شهرستان آستانه اشرفيه جلسه اي نيز با منتخبان و فرهيختگان استان گيلان داشت.

رئيس مجلس شوراي اسلامي:
دولت،تصدي امور اقتصادي را
زودتر به بخش خصوصي واگذار كند
015045.jpg
گروه سياسي- رئيس مجلس شوراي اسلامي ابراز اميدواري كرد: با همكاري قواي سه گانه و اجراي اصل 44 ،انقلاب بزرگ اقتصادي در ايران جامه عمل بپوشد و دولت زودتر و بيشتر تصدي گري امور اقتصادي را به مردم واگذار كرده و خود بر مسائل اقتصادي كشور نظارت كند و آن را هدايت نمايد.
غلامعلي حداد عادل در نشست خبري خود با خبرنگاران كه ظهر ديروز در محل مجلس شوراي اسلامي برگزار شد، اظهار داشت: مجلس از همان ابتدا كه سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي از سوي مقام معظم رهبري ابلاغ شد اين موضوع را از طريق تشكيل كميسيون ويژه به طور جدي پيگيري كرد.
وي با بيان اين كه ما در اجراي سياست هاي اصل 44 مورد قبول رهبري و جدي هستيم، تأكيد كرد: ابراز نارضايتي مقام معظم رهبري از كارهاي انجام شده را عاملي براي افزايش فعاليت هاي خود مي دانيم و احساس مي كنيم بايد بيش از آنچه كه تا حالا كوشش كرده ايم كار كنيم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي ابراز اميدواري كرد با هماهنگي و همكاري قوا به ويژه قواي مقننه و مجريه در اجراي اصل 44 قانون اساسي، انقلاب بزرگ اقتصادي در ايران هر چه سريعتر جامه عمل بپوشد.
حداد عادل تاكيد كرد: دولت بايد سرمايه خود را در ايجاد زيرساخت هاي توسعه صرف كند و كميسيون ويژه اصل 44 مجلس نيز در اين راستا گام برمي دارد كه بايد اخبار آن در جامعه انعكاس يابد.
توقف شيعه كشي
رئيس مجلس با اشاره به مشكلات پيش آمده براي شيعيان در يمن گفت: مسائل اخير به وجود آمده را از طريق وزارت خارجه پيگيري خواهيم كرد و خواستار توقف درگيري هاي فرقه اي و مذهبي هستيم. غلامعلي حداد عادل كه در كنفرانس مطبوعاتي هفتگي خود سخن مي گفت افزود: ما مطلع هستيم در يكي از استان هاي يمن درگيري هايي ميان شيعيان و دولت مركزي وجود دارد و در اين گونه موارد انگشت اتهام به سوي خارجي ها اشاره مي رود كه چون اين افراد شيعه هستند، برخي ها اسم ايران را در آنجا به زبان مي آورند. وي ادامه داد: در مذاكراتي كه با مسئولان يمني داشتيم توضيح داديم كه ما در امور داخلي شما دخالت نمي كنيم. آنها هم دليلي در اثبات ادعاي خود ندارند اما با اوج گرفتن مجدد درگيري ها، اين صحبت ها دوباره افزايش يافته و وزارت خارجه در اين راستا اقداماتي را انجام داده است. رئيس مجلس ادامه داد ما خواهان برقراري آرامش و توقف درگيري هاي فرقه اي و مذهبي هستيم چراكه درگيري هاي شيعه و سني را بي ارتباط با توطئه هاي دشمنان نمي دانيم. البته دوست داريم روابط خوب خود را با يمن نيز حفظ كنيم.
تقويت احزاب
وي با اشاره به حذف يارانه احزاب در لايحه بودجه گفت: با تقويت احزاب در ايران موافق هستيم چرا كه وجود احزاب مردمي را موجب طرح ديدگاه هاي مختلف در جامعه مي دانيم.
هنوز قيمت قطعي نيست
نماينده تهران با اشاره به اين كه هنوز هيچ چيز در مورد بنزين قطعي نيست مصوبه قيمت 150 توماني كميسيون تلفيق را هم نظر نهايي مجلس ندانست و افزود: مذاكرات در اين زمينه فعلاً ادامه دارد و بايد در انتظار نتايج نهايي آن در صحن علني بود. وي با اشاره به اين كه طرح تثبيت قيمت ها از ابتدا هم ابدي نبود افزود: برخي در مجلس موافق عدم افزايش قيمت بنزين همراه با سهميه بندي جدي هستند اما در مقابل برخي هم احتمال مي دهند سهميه بندي كفايت نكند و بازار سياه ايجاد شود لذا اعتقاد به افزايش قيمت دارند.
فكر رئيس جمهور شدن را نمي كنم
حداد در پاسخ به سؤالي در مورد احتمال رئيس جمهور شدنش در دوره دهم گفت: اجازه بدهيد در مجلس وظيفه ام را خوب انجام دهم اما هيچ وقت درمورد اين انديشه ها فكر هم نمي كنم چه برسد به اقدام و عمل. وي ضمن انتقاد از سؤالات آزمون ضمن خدمت فرهنگيان گفت: اين گونه مسائل مشكل اصلي آموزش و پرورش نيست ولي وزير هم بايد مراقبت كند كه اين گونه موارد تكرار نشود. رئيس مجلس همچنين گفت: مجمع تشخيص مصلحت در نظر دارد قوانين مختلف را مانند شوراي نگهبان با چشم انداز تطبيق داده و در صورت انحراف مصوبات آن  را به شوراي نگهبان تذكر دهد ولي فعلاً اين اقدام عملي نشده است. وي اقدام وزارت ارشاد در مورد سايت هاي خبري را نيز بجا دانست.

ادامه اختلاف ميان اروپا و آمريكا
لاوروف: مسئله هسته اي ايران بايد بر اساس PT حل شود
گروه سياسي- در شرايطي كه خبرها از ارائه گزارش البرادعي به شوراي امنيت ظرف امروز و يا فردا حكايت مي كنند، به نظر مي رسد اختلافات ميان اروپا و آمريكا درباره چگونگي تعامل با ايران ادامه دارد.
تحولات چند روز اخير و از جمله رايزني هاي مقامات ايراني با طرف هاي اروپايي كه احتمال ازسرگيري مذاكرات ميان علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي و خاوير سولانا، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا را افزايش داده است موجب شد تا وزير خارجه روسيه تأكيد كند كه روسيه و فرانسه معتقدند مسايل اتمي  ايران بايد بر اساس اصول پيمان منع گسترش سلاح هاي اتمي و با تكيه بر نقطه نظرات كارشناسان آژانس بين المللي انرژي اتمي  حل شود. سرگئي لاوروف روز گذشته در پايان نشست شوراي همكاري هاي امنيتي روسيه و فرانسه در مسكو در جمع خبرنگاران افزود: در ارزيابي وضعيت برنامه هاي هسته اي ايران، هدف اصلي بايد جلوگيري از نقض ان پي تي باشد.
لاوروف گفت: در رابطه با برنامه هسته اي ايران بايد بر ارزيابي هاي حرفه اي آژانس بين المللي انرژي اتمي  كه زمينه هاي مذاكره با مقامات ايران را به وجود آورده تكيه كنيم. فيليپ دوست بلازي، وزير خارجه فرانسه نيز بر ضرورت بررسي دقيق مسئله اتمي  ايران و حفظ امكان گفت وگو با اين كشور تأكيد كرد. رئيس كميسيون سياست خارجي پارلمان آلمان نيز در آستانه انتشار گزارش آژانس از برنامه هسته اي ايران اظهار داشت: خواستار ارائه پيشنهادات عيني آمريكا به ايران هستيم. سياست مداران و ديپلمات هاي غربي هنوز به ديدگاه مشتركي در نحوه برخورد با موضوع هسته اي ايران نرسيده اند و همين قضيه نشست روز جمعه شوراي امنيت سازمان ملل را در پرده اي از ابهام قرار داده است.
همچنين به گزارش خبرگزاري مهر روزنامه انگليسي گاردين در شماره ديروز خود ضمن تأكيد بر اين كه با نزديك شدن به زمان انتشار گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي در مورد ايران و نشست روز جمعه شوراي امنيت سازمان ملل، اختلافات ميان سياست مداران و ديپلمات هاي غربي شكل جديدي به خود گرفته، نوشت: ديپلمات هاي اروپايي معتقدند با دادن اجازه به ايران مبني بر غني سازي اورانيوم در سطوح پائين مي توان تهران را براي مذاكره در مورد متوقف كردن فعاليت هسته اي خود متقاعد كرد و اين در حالي است كه سياست مداران غربي با اين ديدگاه مخالف هستند.در همين حال يكي از ديپلمات هاي نزديك به آژانس گفت: انتظار نمي رود شوراي امنيت تا پيش از نشست 14 اسفند شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي  اقدامي  را درباره ايران اتخاذ كند.
مواضع خصمانه آمريكا
در همين حال روز گذشته سخنگوي كاخ سفيد پيشنهاد تعليق در برابر تعليق رئيس جمهوري ايران را رد كرد. به گزارش ايسنا توني اسنو، با رد اين پيشنهاد گفت: اين امر مطابق قطعنامه شوراي امنيت نيست. وي افزود: همان طور كه جامعه بين المللي مشخص كرده است ما از اين كه ايران داراي موقعيتي باشد كه بتواند به تسليحات هسته اي دست يابد خرسند نخواهيم بود.تام كيسي، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا نيز با استقبال از برخي گزارشات مبني بر احتمال تأخير تحويل سوخت هسته اي روسيه براي نيروگاه بوشهر مدعي شد: اين مسئله نگراني روسيه از برنامه هسته اي ايران را نشان مي دهد.
روزنامه روسي نزاويسيمايا گازتا هم در گزارشي به نقل از كلر اسپنسر، مدير برنامه خاور نزديك مركز چاتام هاوس انگليس نوشت: اقدام روسيه براي تأخير در راه اندازي نيروگاه بوشهر ممكن است نتيجه مذاكرات پشت پرده با غرب باشد.
به گزارش ايرنا بان كي مون، دبيركل سازمان ملل متحد نيز ديروز در برلين از ايران خواست كه غني سازي اورانيوم را تعليق كند. روزنامه صهيونيستي  هاآرتص نيز روز گذشته در پايگاه اينترنتي خود نوشت: آمريكا در فكر تهيه قطعنامه تحريم تسليحاتي ايران است.
اين در حالي است كه برخي منابع خبري معتقدند تحريم هاي احتمالي جديد بر ضد ايران شامل منع سفر افرادي كه در فهرست سازمان ملل قرار دارند و همچنين معيارهاي اقتصادي از جمله ممنوعيت تضمين صادرات به ايران و گسترش تحريم هسته اي به تحريم تسليحاتي خواهد بود.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام:
مجلس خبرگان به وظايف نظارتي خود
فعال تر عمل كند
گروه سياسي- رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با توجه به وظايف مجلس خبرگان رهبري به ويژه در بحث نظارت بخش هاي مصرح در قانون اساسي، گفت: مجلس چهارم خبرگان رهبري با توجه به ديدگاه هاي روشنگرانه رهبر معظم انقلاب مي تواند به وظايف نظارتي خود فعال تر عمل كند.
رئيس و اعضاي چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبري سه شنبه شب با حضور در مجمع تشخيص مصلحت نظام با آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني ديدار و گفت وگو كردند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين ديدار با تشكر از حضور اعضاي خبرگان، به اهميت و نقش حوزه هاي علميه در هدايت و آگاهي معنوي جامعه اشاره كرد و گفت: پايگاه اصلي ولايت فقيه در جامعه، حوزه علميه است.
هاشمي رفسنجاني به جلسه  اخير مقام معظم رهبري با مسئولان در خصوص ضرورت شتاب بخشيدن به اجراي اصل 44 قانون اساسي اشاره كرد و گفت: رهنمودهاي بسيار مفيد و دقيق ايشان براي اجراي به موقع و دقيق اين اصل حجت را بر همگان تمام كرد و همه  دستگاه ها از جمله مجمع تشخيص مصلحت نظام آماده اجراي كامل منويات رهبري هستند.
وي ضرورت حفظ و تقويت وحدت و يكپارچگي داخلي را براي مقابله با ماجراجويي هاي آمريكا عليه ايران بسيار مهم و موثر خواند و افزود: سياست جديد و مخرب آمريكا ايجاد اختلاف و تشتت بين اهل تسنن و تشيع در جهان اسلام است كه با هوشياري مردم و به ويژه رهبري هاي داهيانه  آيت الله خامنه اي اين توطئه نيز خنثي خواهد شد.
در پايان آيت الله مشكيني با تشكر از دعوت هاشمي رفسنجاني، با استناد به فرازهايي از دعاي ندبه، وظايف و مسئوليت خبرگان جامعه را براي بيشتر كردن زهد و تقوا و خدمت موثرتر به مردم يادآور شد و براي توفيق نظام جمهوري اسلامي دعا كرد.
در ابتداي اين ديدار همچنين آيات و حجج اسلام خاتمي، معصومي، بوشهري، نعيم آبادي، قريشي، وافي و دري نجف آبادي مطالبي درباره  حوزه هاي علميه، كارآيي خبرگان و اجراي اصل 44 قانون اساسي و ماجراجويي هاي استكبار در منطقه مطرح كردند.
نخستين اجلاس چهارمين دوره مجلس خبرگان پايان يافت
نخستين اجلاس رسمي از چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبري روز گذشته با صدور بيانيه اي در تهران به كار خود پايان داد.
نمايندگان مجلس خبرگان رهبري در پايان اين اجلاس با حضور در مرقد مطهر حضرت امام خميني(ره) با آرمان هاي والاي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران تجديد بيعت كردند و امروز نيز با مقام معظم رهبري ديدار خواهند كرد. روز گذشته در آخرين روز نخستين اجلاس، تعدادي از نمايندگان مجلس خبرگان در سخناني ديدگاه هاي خود را درباره وظايف اين مجلس، تهديدات دشمنان و استفاده از نخبگان در اداره كشور بيان كردند.
در پايان اين اجلاس نمايندگان مجلس خبرگان با صدور بيانيه اي ضمن سپاسگزاري از ملت براي حضور پرشور در انتخابات 24 آذر از كليه مسئولان كشوري بويژه مديران دولت خواستند كه در رفع نيازهاي مردم از هيچ كوششي دريغ نورزند.

لاريجاني: موضوع تعليق ربطي به آژانس ندارد
لاريجاني در رم
ايرنا: دبيرشوراي عالي امنيت ملي روز گذشته پس از سفر به وين و ديدار با دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي و همچنين وزير خارجه بلژيك كه كشورش به تازگي به عنوان يكي از اعضاي موقت شوراي امنيت انتخاب شده است، وارد رم پايتخت ايتاليا شد.
علي لاريجاني در سفر كوتاه خود به ايتاليابا رومانو پرودي، نخست وزير و ماسيمو دالما وزيرخارجه اين كشور ديدار و درباره موضوعات مورد علاقه دو كشور و نيز مسايل بين المللي گفت و گو و تبادل نظركرد. اين، سومين سفر لاريجاني به ايتاليا طي سال جاري مي باشد.
گروه سياسي- دبير شوراي عالي امنيت ملي تأكيد كرد: بحث تعليق غني سازي اورانيوم موضوعي سياسي است و ربطي به آژانس بين المللي انرژي اتمي كه بايد رويكردي حقوقي به برنامه هسته اي كشورها داشته باشد، ندارد.
علي لاريجاني كه سه شنبه شب پس از ديدار با محمد البرادعي دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي به سئوالات خبرنگاران پاسخ مي گفت و ايرنا خبر آن را منتشر كرد، افزود: در حال حاضر بازرسان آژانس در ايران فعاليت نظارتي خود را انجام مي دهند و ما در اين زمينه مشكلي نداريم، اما تصميمات سياسي ربطي به آژانس ندارد. لاريجاني با اشاره به اينكه مسئله هسته اي ايران از طريق فشار قابل حل نيست و راه حل خود را مي طلبد، گفت: در هيچ كجايPT نمي بينيد كه درباره تعليق صحبت شده باشد اما راجع به نحوه نظارت و بازرسي ها صحبت شده است.
چگونگي آغاز مذاكرات
لاريجاني درباره مذاكرات خود با البرادعي گفت: مذاكرات خوبي داشتيم و صحبت ها حول اين موضوع بود كه مذاكرات چگونه آغاز شود. لاريجاني افزود: هر دو معتقد بوديم كه تنها راه حل مسئله از طريق گفت وگو و درون آژانس است و پرونده ايران بي جهت به شوراي امنيت رفته است. وي همچنين درباره راه حل برون رفت از بحران موجود گفت: پيگيري ما در اين زمينه صرفا در چهارچوب PTاست.
تضمين هاي عيني
وي همچنين به پيشنهاد تشكيل كنسرسيوم اشاره و تصريح كرد: ما حاضريم تضمين هاي اطمينان آوري بدهيم كه به سمت سلاح هسته اي حركت نخواهيم كرد.
رفتارهاي دوگانه
لاريجاني در ادامه نشست مطبوعاتي خود در پاسخ به سئوالي درباره تهديدات آمريكا بر ضد ايران با تأكيد براينكه مشكل اصلي، رفتار دوگانه نهادهاي بين المللي است، خاطرنشان كرد: طبق مصوبه??? كنفرانس سالانه آژانس در سال ????هرگونه تهديد و يا حمله به تأسيسات هسته اي در حال ساخت و يا در حال كار تخلف از منشور ملل متحد تلقي مي شود و شوراي امنيت موظف به واكنش در برابر آن است. وي افزود: اگر شما معتقديد كه آمريكا ما را تهديد كرده است سوال ما اين است كه چرا شوراي امنيت بر اساس اين مصوبه وارد عمل نمي شود؟
بوكس و شطرنج
دبير شوراي عالي امنيت ملي همچنين در پاسخ به سئوالي درباره تعليق موقت غني سازي و اقدامات آمريكا در صورت رد اين درخواست گفت: رفتارهاي غير متعارف و تندروانه، پاسخ خاص خود را دارد. لاريجاني افزود: ما فكر مي كنيم كه اگر طرف مقابل به سمت رينگ بوكس برود خودش هم دچار مشكل مي شود اما اگر پاي شطرنج بنشينند هر دو طرف به نتيجه مي رسند.

با تصويب نمايندگان
قانون انتخابات مجلس تغيير كرد
گروه سياسي نمايندگان مجلس روز گذشته در ادامه رسيدگي به طرح فوريتي اصلاح قانون انتخابات مجلس با استاني و يك مرحله اي شدن انتخابات مجلس مخالفت كردند و از سوي ديگر وزارت كشور را ملزم كردند ظرف مدت 6 ماه نسبت به نوين سازي شيوه هاي اخذ رأي و شمارش آراء اقدام نمايد. در ابتداي جلسه حسن سبحاني نماينده دامغان پيشنهاد حذف نظر كميسيون امنيت ملي درباره يك مرحله اي شدن انتخابات را مطرح كرد كه اين امر با نظر موافق نمايندگان همراه شد و در نتيجه انتخابات نمايندگان كماكان دومرحله اي صورت خواهد گرفت. اين در حالي بود كه دولت با يك مرحله اي شدن انتخابات موافق بود. در ادامه جلسه نمايندگان با پيشنهاد استاني برگزار شدن انتخابات مجلس هم موافقت نكرد. محمدحسين موسي پور معاون حقوقي وزارت كشور در مخالفت با اين پيشنهاد گفت: در اين پيشنهاد، حضور افراد غيروابسته به جناح ها در انتخابات مجلس كاهش مي يابد و امكان موفقيت نخبگان مورد شناخت مردم بومي به شدت كم مي شود. از سوي ديگر برگزاري انتخابات مجلس به صورت استاني بسيار پرهزينه خواهد بود چراكه اگر در يك حوزه داوطلبي رأي لازم را كسب نكند، در مرحله دوم انتخابات بايد در كل استان برگزار شود.
استعفا از 6 ماه قبل
نمايندگان همچنين در ادامه بررسي جزئيات اين طرح تصويب كردند مسئولاني كه داوطلب شركت در انتخابات مجلس باشند بايد حداقل 6 ماه قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا كنند و به هيچ وجه در آن پست شاغل نباشند. اين مدت در قانون سابق سه ماه بود و شامل قضات و رؤساي دادگستري و اعضاي شوراهاي شهر و روستا نمي شد كه نمايندگان افراد را نيز اضافه كردند و اتباع خارجي ساكن ايران را هم از داوطلب شدن نمايندگي مجلس محروم كردند.
تغيير نوع تبليغات
در ادامه جلسه نمايندگان مقرر كردند هرگونه الصاق و نصب اعلاميه، عكس، پوستر و بنر و پارچه هاي تبليغاتي به طور كلي ممنوع مي شود همچنين آراء ناخوانا، آرايي كه از طريق خريد و فروش به دست مي آيد آرايي كه كلاً حاوي اسامي غير از نامزدهاي تأييد شده باشد و يا آراء سفيد، جزء آراء مأخوذه محاسبه نخواهد شد.
مهم ترين نطق هاي پيش از دستور
حميدرضا حاجي بابايي نماينده همدان روز گذشته در نطق خود با اشاره به بار مالي لايحه 3 هزار ميليارد توماني لايحه مديريت خدمات كشوري گفت: در بند (ل) تبصره (19)، 1600 ميليارد تومان پيش بيني گرديده است و ان شاءالله در كميسيون تلفيق هم اين مبلغ تخصيص يابد.
هدايت الله ميرمرادزهي نماينده سراوان هم از دولت خواست با درايت و جديت و برنامه هاي روشن از بروز و حضور هرگونه اقدام تروريستي جلوگيري نموده و شبكه هاي داخلي و خارجي را شناسايي و منهدم نمايند. حسيني سيرجاني نيز با اشاره به برخي اختلاف سلايق ميان اصولگرايان تأكيد كرد: وظيفه اصولگرايان اين است كه مواظب فتنه تفرقه انگيزان باشند تا فرصت طلبان براي كسب قدرت دامنه اختلاف را به درون اصولگرايان رخنه ندهند.
مسئله نيروگاه بوشهر
آخرين مواضع مسئولان روسيه در مورد تأخير در تحويل نيروگاه بوشهر مورد انتقاد نمايندگان مجلس قرار گرفت. حداد عادل در كنفرانس مطبوعاتي خود تكميل اين نيروگاه را نماد همكاري هاي ايران و روسيه دانست و گفت: طولاني شدن تكميل بوشهر، اثري منفي در اذهان مردم به جاي خواهد گذاشت. وي در عين حال تصريح كرد تلاش مي كنيم مسئله هسته اي ايران به بحران در منطقه تبديل نشود. كاظم جلالي مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي هم تاكيد كرد چنانچه خللي در راه اندازي نيروگاه بوشهر يا ارسال سوخت ايجاد شود فضا براي كساني كه خواهان گسترش روابط بين ايران و روسيه نيستند، فراهم مي شود. رئيس گروه دوستي ايران و روسيه افزود: متأسفانه روند پايان بخشيدن به نيروگاه بوشهر و تحويل آن و ارسال سوخت، سير كندي را دنبال مي كند لذا ما از روس ها مي خواهيم به تعهدات خود عمل كنند.

برگزاري آخرين مرحله رزمايش اقتدار
گروه سياسي- سخنگوي رزمايش بزرگ اقتدار نيروي زميني سپاه از آغاز سومين و آخرين مرحله رزمايش اقتدار نيروي زميني سپاه با اجراي عمليات آفندي انبوه شبانه توسط نيروهاي ويژه سپاه خبر داد.
سردار عباس نيلفروشان معاون عمليات نيروي زميني سپاه با اعلام اين خبر اظهار داشت: در اين مرحله از رزمايش سه هزار تيم خود اتكا با استفاده از تجهيزات كامل انواع تاكتيك هاي عملياتي آفند شبانه و روزانه از جمله تاخت، كمين و نفوذ را تمرين كردند.
سخنگوي رزمايش در ادامه با اشاره به وسعت 850 هزار كيلومتر مربعي منطقه رزمايش بزرگ اقتدار عنوان كرد: يگانهاي رزمي پياده، زرهي مكانيزه و تيم هاي ويژه خود اتكا در اجراي تاكتيك هاي طراحي شده در دكترين عملياتي نيروي زميني سپاه در سه مرحله رزمايش به موفقيت كامل دست يافتند.

يادداشت
فرياد سكوت
مهدي مطهرنيا
در پي صدور قطعنامه ضدايراني شوراي امنيت در اول دي ماه 1385 و منع جمهوري اسلامي ايران از فرآيند غني سازي و در نظر گرفتن مهلت 60 روزه براي اعمال تحريم هاي ذكر شده ضرورت ايجاب مي كند كه در تحليلي در سر حد امكان واقعگرايانه براساس آينده پژوهي نگاهي به وضعيت حاضر داشته باشيم.
تصويب قطعنامه فوق   الذكر را - با اندكي تسامح - مي توان نقطه اتصال جنگ رسانه اي آمريكا بر عليه ايران به مقطع دوم از مقاطع سه گانه الگوي جنگ هاي نامتعادل بر عليه ايران دانست كه عبارت است از: عمليات رواني ، عمليات رواني، به سان يك پل حد واسط جنگ رسانه اي با عمليات ميداني در چارچوب مدل جنگ هاي نامتعادل است. از همين رو بايد بگوئيم: تهديدات آمريكا بر عليه ايران جدي تر شده است.
تهديد؛ دانشواژه خطرناك است؛ نه به معناي آنكه در خود خطر را حمل مي كند بلكه به اين معنا كه منظور از دانشواژگان خطرناك ، مجموعه واژگاني است كه فقدان تعريف شفاف و صحيح از آنها مي توانند موجب خطا در تصميم سازي و تصميم گيري شود و نتايج زيانباري را به همراه داشته باشد. لذا تهديد دانشواژه اي خطرناك خوانده مي شود. در هويت شناسي مفهوم تهديد نقطه گره اي يا نقطه تشابه معنايي همانا اقدام قهرآميز است. هر اقدام قهر آميزي با خود تهديد را به همراه دارد يا به بيان ديگر تهديد و ميزان آن به نوع اقدام قهرآميز دشمن برمي گردد. از همين رو بر اين اعتقادم كه تهديد بايد در مراحل متفاوت محاصره ، تعرض ، تهاجم و در نهايت تجاوز مورد عنايت قرار گيرد. براين اساس هم مي توان گفت كه تهديدات آمريكا بر عليه ايران نسبت به گذشته جدي تر شده است. اين در حالي است كه اين گمانه را نيز نمي توان از نظر دور داشت كه تاكيد بر جدي شدن تهديدات به معناي حمله نظامي است. آنچه كه اهميت دارد واضح تر شدن و شفافيت عملكرد آمريكا بر عليه ايران است به گونه اي كه مي توان گفت: آمريكايي ها از مرحله محاصره در ارتباط با ايران عبور كرده و با دست يافتن به موفقيت نسبي در مورد جنگ رسانه اي در ساحت مداخله هم اكنون وارد مرحله تعرض در راستاي عملياتي رواني شده اند. آمريكايي ها تلاش دارند اين اقدامات را در عمليات رواني دنبال نمايند و فضاي مناسب براي تأثيرگذاري اين اقدامات را نيز دنبال مي كنند. اين فضا داراي همان شاخصه هاي مهمي است كه قبلا نيز به آن اشاره شد. آمريكايي ها تلاش دارند گفتمان قدرت ايران را در منطقه به گفتمان تهديد مبدل سازند و از آن در راستاي: ا. بومي سازي چالش ايران و آمريكا در صحنه بين الملل به حوزه منطقه اي / ب. اجماع سازي در منطقه بر عليه ايران به جاي اجماع سازي جهان اسلام بر ضد صهيونيسم از سوي ايران / ج. انتقال فشار اصلي از پرونده هسته اي به مساله صدور تروريسم با تاكيد به دخالت ايران در عراق نائل آيند.
تضعيف دروني و برجسته نمايي بيروني گفتمان قدرت ايران نيز در دستور كار ايالات متحده آمريكا است. اين كشور در تلاش است كه ايران را به عنوان يكي از محورهاي شرارت معرفي شده در سخنراني مشهور بوش به جهان تحميل كند. لذا بر آن است كه با دست آويز قراردادن تعرض در چارچوب عمليات رواني و در ساحت مدل جنگ هاي نامتعادل  اقدام كند. از همين روست كه به دنبال: ا. افزايش تحركات راديكال در ايران / ب. مرعوب ساختن ايران / به طور همزمان عمل مي كند. چالش جدي آمريكا در اين مسير ايران و ملت بزرگ و شريف اين مرز و بوم و در عين حال پيوند ملي مردم با يكديگر و با نظام است از اين رو بايد براساس سه اصل: 1 - عزت ايران 2- وحدت ملي 3- خرد سياسي عمل نماييم. مردم هم بايد بدانند:
۱) آمريكا و تمام قدرت هاي جهان مساله اصلي شان با ايران است و ايران قدرتمند را نمي خواهند نظام جمهوري اسلامي ايران و دولت دلالت هاي ضمني بر اين دلالت هاي عيني هستند.
۲) از هر گونه سخن و اقدامي كه موجب تزلزل در وحدت ملي، كارآمدي دولت و گرايش هاي وحدت گرايانه با تأكيد بر دوري از قوم گرايي و فرقه گرايي است به طور جد  اجتناب شود.
۳) مسئولان ارشد نظام اسلامي از بيان سخنان راديكالانه كه موجب اجماع دشمنان و هراس در نزديكان نظام جمهوري اسلامي مي شود دوري كنند.
۴) دشمن مي خواهد قدرت ما را برجسته نمايي كند؛ بيان مطالبي چون دستيابي سريع ايران به انرژي هسته اي و... از سوي مراكزي چون مركز مطالعاتي كندي يا مركز IISS كه گزارش اصلي تحركات هسته اي عراق را قبل از حمله آمريكا تهيه كرد در همين راستا ارزيابي مي شود.
۵) خرد سياسي ما را وامي دارد كه به موقع فرياد بزنيم و به موقع سكوت كنيم. در زمان مقتضي حمله نمائيم و در موقع اضطرار و جبر زمانه عقب نشيني نمائيم، اينجاست كه بالاترين ميزان شجاعت بارز مي شود. پس بايد بدانيم كه اصل آن است كه شجاعانه بر سر آرمانهايمان بايستيم؛نه فرياد هدف ما است نه سكوت آرزوي ما مي باشد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |