پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۳ - Feb 22, 2007
بلر اعلام كرد:
جدول زماني خروج نيروهاي انگليسي از عراق
015069.jpg
گروه بين  الملل- توني بلر، نخست وزير انگليس روز گذشته اعلام كرد لندن بخشي از نيروهاي انگليسي مستقر در جنوب عراق را با آغاز روند واگذاري مسئوليت تامين امنيت بصره به نيروهاي عراقي از اين كشور فرامي خواند.
به گزارش ديلي تلگراف در چارچوب طرح فراخوان نيروهاي انگليسي از عراق تعداد نظاميان اين كشور در عراق از 7100 به حدود 5500 تن تا تابستان سال جاري كاهش خواهد يافت اگر چه بلر تاكيد كرده حضور نظامي انگليس در عراق تا سال 2008 ميلادي و با هدف پشتيباني از واحدهاي ارتش عراق حفظ خواهد شد.
بلر كه روز گذشته به مجلس عوام پارلمان انگليس رفته بود تصريح كرد چنانچه اوضاع امنيتي جنوب عراق تثبيت شود حدود سه هزار سرباز انگليسي تا پايان سال جاري ميلادي خاك عراق را ترك مي كنند. او از پايان موفقيت آميز عمليات سندباد خبر داد كه در قالب آن مسئوليت تامين امنيت بصره به نيروهاي عراقي واگذار شد.
گمان مي رود در صورت اجرايي شدن اين طرح آن دسته از واحدهاي ارتش انگليس كه قرار بود براي جايگزيني بخشي از نيروهاي مستقردر عراق در ماه مه به اين كشور اعزام شوند از انجام اين ماموريت معاف شده و در انگليس باقي بمانند.
بلر كه قرار است در ماه ژوئيه سال جاري ميلادي با مسند نخست وزيري وداع كند طي چهار سال گذشته به دليل حمايت از تهاجم ائتلاف تحت رهبري ايالات متحده به عراق و اشغال اين كشور با انتقادات تند احزاب اپوزيسيون داخلي و حتي جناح هايي در داخل حزب كارگر روبه رو بوده است.
برنامه زمان بندي خروج نيروهاي انگليسي در عراق در حالي از سوي بلر اعلام شد كه اوايل هفته جاري الكساندر داونر، وزير امور خارجه استراليا از تصميم اين كشور براي خارج كردن 1400 نيروي استراليايي از عراق پرده برداشت. ايتاليا و اسلواكي مدتي قبل نيروهاي خود را از عراق فراخواندند و دانمارك و كره جنوبي هم برنامه مشابهي را دنبال مي كنند.
اين تصميم دولت بلر با استقبال حزب محافظه كار انگليس روبه  رو شد و در حالي كه بسياري معتقدند اين تصميم ضربه  اي به استراتژي بوش در عراق است گوردون جاندرو، سخنگوي شوراي امنيت ملي ايالات متحده روز گذشته با اعلام خبر گفت وگوي ديروز بوش و بلر از طريق ويدئو كنفرانس خروج نيروهاي انگليسي از عراق را به نقل از رئيس جمهور آمريكا نماد دستيابي به پيروزي در اين كشور توصيف كرد.
جوزف بايدن، سناتور دموكرات كنگره آمريكا ساعاتي پس از انتشار خبر خروج مرحله اي نيروهاي انگليسي از عراق از بوش خواست تصميم مشابهي اتخاذ كرده و جدولي زماني براي بازگرداندن  نيروهاي آمريكايي از عراق تدوين كند.
بايدن كه از نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري سال 2008 آمريكا است عقب نشيني از عراق را يك ضرورت توصيف كرد.

نشست گروه 4 جانبه خاورميانه در برلين
گروه بين الملل- گروه 4جانبه خاور ميانه شامگاه ديروز در برلين در مورد اوضاع سرزمين هاي اشغالي و روند صلح خاور ميانه به بحث و تبادل نظر پرداخت.
اين گروه كه شامل كشورهاي روسيه ، آمريكا و سازمان ملل و اتحاديه اروپاست براي نخستين بار در سال 2002 تشكيل جلسه داد و اكنون پس از چهار سال بار ديگر به روند صلح خاور ميانه پس از نشست سه جانبه بين محمود عباس، اولمرت و كاندوليزارايس مي پردازد.
پيش از ديدار ديروز، كاندوليزا رايس در ديدار با صدر اعظم آلمان انگلا مركل و دبيركل سازمان ملل بان كي مون آنان را در جريان ديدارهايش با مقامهاي فلسطيني و اسرائيلي قرار داد.وي پيش از آن نيز با نخست وزير انگلستان ديدار كرده بود.
به گزارش خبر گزاري آلمان در گفتگوهاي ديروز، خاوير سولانا نيز شركت داشت.
وزير امور خارجه آلمان فرانك والتر اشتاين ماير در گفتگويي با خبرنگاران گفت كه اين نشست ادامه نشستي است كه سه هفته پيش در واشنگتن بر ايجاد دو كشور مستقل در سرزمينهاي اشغالي تاكيد كرد. به گزارش خبرگزاري فرانسه وي در همين رابطه گفت كه ايجاد دو كشور مستقل مي تواند به در گيري ها خاتمه دهد.
گروه چهارجانبه پيشتر به رسميت شناختن اسرائيل ،پايان خشونتها و قبول توافقهاي پيشين بين المللي را از سوي فلسطينيان خواستار شده بود.درخواستهايي كه از سوي دولت هنيه پذيرفته نشد.

هند و پاكستان توافقنامه هسته اي امضا كردند
گروه بين الملل- هند و پاكستان با امضاي توافقنامه اي با هدف كاهش خطر وقوع جنگ هسته اي بين دو كشور پايبندي خود به ادامه مذاكرات براي دستيابي به صلح و امنيت منطقه اي را مورد تأكيد قرار دادند.
خورشيد محمود قصوري، وزير امور خارجه پاكستان و پرناب مخرجي، همتاي هندي او روز گذشته پس از پايان مذاكرات دوجانبه در دهلي نو، پايتخت هند بدون افشاي مفاد توافقنامه امضا شده انفجار چند روز قبل در قطار دوستي كه 68 كشته بر جاي گذاشت را محكوم كرده و آن را ترفندي براي منحرف كردن دو كشور از مسير صلح توصيف كردند.
قصوري و مخرجي در گفتگوهاي خود راه هاي توسعه همكاري ها در حيطه هايي چون آموزش، فناوري اطلاعات، مخابرات، كشاورزي، گردشگري و محيط زيست را مورد بررسي قرار دادند. موضوعات ديگري چون كشمير و يخچال سياچن  نيز در دستور كار مذاكرات دوجانبه قرار داشت.
گفته مي شود توافقنامه امضا شده كه دومين توافقنامه از اين دست است موارد ديگري چون راه هاي اعتمادسازي بين دو كشور پيرامون زرادخانه هاي هسته اي شان را نيز شامل مي شود. هند و پاكستان كه در سال 1998 با انجام آزمايش هاي هسته اي به باشگاه كشورهاي  اتمي جهان پيوستند پيش از اين در سال 1998 با امضاي توافقنامه اي متعهد شدند از حمله به تأسيسات هسته اي يكديگر اجتناب ورزند.

يادداشت
اجراي طرح بيكر - هميلتون
در چه مرحله اي است؟
عزيز شاه محمدي
طرح گروه مطالعه عراق كه به سرپرستي جيمز بيكر وزير امور خارجه اسبق آمريكا و لي هميلتون سناتور سابق دمكرات تهيه شد و در اواخر پاييز منتشر شد، حاوي سه توصيه عمده بود. اول اينكه آمريكا بايد تا پايان سال 2008 به تدريج از عراق خارج شود، ثانيا با ايران و سوريه مذاكره كند و بالاخره اينكه حل مسئله فلسطين در اولويت قرار گيرد.
اين طرح ظاهرا رد شد و جرج بوش رئيس جمهور آمريكا طرح موسسه اينتر پرايز را كه در نقطه مقابل طرح بيكر هميلتون، افزايش نيرو در عراق را توصيه مي كرد، قرار است به مورد اجرا گذارد .
منتقدان طرح بيكر هميلتون آن را تهيه شده توسط عده اي كه شكست آمريكا را در خاورميانه پذيرفته اند (defeatist) توصيف كردند و در مورد بخش ايراني گزارش نيز هرگونه نرمش در قبال ايران را Appeasemet خواندند.
َAppeasemet در لغت يعني دلجويي و نوعي توبه از عملكرد گذشته است. در معناي سياسي نيز چشم پوشي از مجازاتي كه بايد اعمال شود.
در خرداد ماه سال 1383 كه شوراي روابط خارجي آمريكا گزارشي را به سرپرستي زبيگنيوبرژنسكي منتشر كرد كه رابرت گيتس وزير دفاع فعلي آمريكا نيز در تهيه آن گزارش نقش داشت. در اين گزارش بر لزوم تعامل مثبت با ايران تاكيد شده بود. اين گزارش نيز با همين اصطلاح Appeasemet كه توسط هنري كيسينجر بكار رفت، بايگاني شد. در يكي دو سال اخير نيز اصطلاح Appeasemet به azi Appeasemet تطور يافته است.
بركنار از اين كنايه ها و اشاره هاي ديپلماتيك در دو ماه اخير تحولاتي در جريان است كه دقيقا در چارچوب طرح بيكر هميلتون اجرا مي شود. اما به روش جرج بوش.
۱ - در قضيه فلسطين خانم رايس در مدت 50 روز دو بار به منطقه سفر كرده است و روز دوشنبه اجلاس سه جانبه محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين، ايهود المرت نخست وزير رژيم صهيونيستي و وزير امور خارجه آمريكا برگزار شد. گرچه اين نشست نتيجه قابل توجهي نداشت كه دولت آمريكا در واقع در صدد نتيجه گيري هم نيست، بلكه مي خواهد اگر مشكل فلسطين و اسرائيل هم حل نشد لااقل اين مشكل تشديد نشود و به صورت Freeze بماند. ديروز هم در برلين نشست كميته چهارجانبه براي بررسي آخرين تحولات تشكيل شد.
۲ - در قضيه عراق، همه طرح افزايش نيروي آمريكا در عراق به طرح امنيتي بغداد خلاصه شده است. اين طرح از يك طرف به بستن مرزهاي عراق با همسايگان و از يك طرف به برقراري نوعي حكومت نظامي و كنترل شديد رفت و آمد محدود شده است. از طرف ديگر انگليس و استراليا نيز براي خروج از عراق آماده مي شوند. در گزارش بيكر هميلتون صريحا قيد شده است كه از عربستان براي شورشيان سني عراق پول ارسال مي شود.
۳ - در مسئله سوريه، مذاكره آمريكا و دمشق فعلا براساس آنچه اعلام شده درباره آوارگان عراقي در جريان است. اما طبعا دامنه مذاكرات گسترده تر خواهد بود.
۴ - در مورد ايران خانم رايس به شبكه العربيه گفته است سياست آمريكا در 28 سال اخير اشتباه بوده و من شخصا پيشنهاد تعامل با ايران را داده ام. وزير امور خارجه آمريكا روز يكشنبه به روزنامه اسرائيلي هاآرتص هم گفت تعامل با ايران همسان azi Appeasemet نيست. البته سياست آمريكا در قبال ايران در چارچوب مسئله هسته اي ايران، تجمع نيروي نظامي در خليج فارس و گزارش هاي گاه و بي گاه از احتمال حمله به ايران نيز ادامه دارد. از طرف ديگر آمريكا با اتخاذ سياست سرزنش ايران، در صدد برآمده است، صورت حساب ايران را چنان بالا ببرد كه ايران درخواست جديدي مطرح نكند. البته اين هم نوعي مذاكره است.

كوتاه از جهان سياست
نشست فوق العاده وزيران خارجه
سازمان كنفرانس اسلامي در جده
گروه بين الملل- اكمل الدين احسان اوغلو، دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي  روز گذشته اعلام كرد وزراي خارجه كشورهاي اسلامي  امروز نشست فوق العاده اي را در مقر اين سازمان در جده با هدف مقابله با نقض حريم مسجد الاقصي از سوي رژيم صهيونيستي برگزار مي كنند. به گزارش روزنامه  الرياض- چاپ عربستان- احسان اوغلو گفت: اين نشست در راستاي بررسي پيامدهاي تجاوزات اسرائيل عليه فلسطيني ها و حفاري ها در حريم مسجد الاقصي برگزار مي شود. وي بر اهميت اين نشست تأكيد كرد و افزود: در شرايطي كه جهان عرب و اسلام با چالش روبه رو است، حفظ وحدت ميان مسلمان ها بسيار حائز اهميت است.
دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي  تأكيد كرد، هتك حرمت مقدسات اسلامي تجاوزي علني عليه مقدسات ما و نقض قوانين جهاني است.

دادخواهي قربانيان آزمايشات هسته اي فرانسه
در جنوب الجزاير
گروه بين الملل - قربانيان آزمايشات هسته اي فرانسه در دهه  1960 در الجزاير خواستار پرداخت غرامت از سوي پاريس مي شوند.
به گزارش روزنامه  الزمان -چاپ لندن- محمد عبدالحق بن جبار، رئيس انجمن ويژه  امور قربانيان اين آزمايشات هسته اي در الجزاير روز گذشته در بيانيه اي اعلام كرد قربانيان الجزايري در دادگاه هاي بين المللي عليه فرانسه اقامه دعوي خواهند كرد.
به گفته بن جبار آزمايشات هسته  اي فرانسه منجر به مصدوم شدن حدود 30 هزار الجزايري شده است. فرانسه طي سالهاي 1960 تا 1966 بعد از امضاي توافقنامه اي با نخستين دولت الجزاير بعد از استقلالش در سال 1962 هفده آزمايش هسته اي را در صحراي الجزاير در جنوب اين كشور صورت داد.

ديدار مشاور امنيت ملي آمريكا با سولانا
گروه بين الملل- خاوير سولانا مسئول سياست خارجي و امنيت اروپا ديروز در بروكسل بلژيك با استفان هدلي مشاور امنيت ملي آمريكا ديدار كرد. در بيانيه دفتر سولانا آمده است اين ديدار فرصتي را فراهم آورد كه مسايل بين  المللي مورد علاقه طرفين، از جمله ايران، خاورميانه، افغانستان، كشورهاي غرب بالكان و آفريقا به گفت وگو گذاشته شود.
به گزارش ايرنا، هدلي در بروكسل علاوه بر سولانا با مقامات ناتو نيز ديدار كرد. در عين حال پنج شنبه و جمعه نيز مشاور امنيت ملي آمريكا در آلمان و روسيه با همتايان آلماني و روسي خود نيز ديدار خواهد كرد.

طرح استقرار صلحبان در مرزهاي دارفور
گروه بين الملل- بان كي مون، دبيركل سازمان ملل اعزام 11 هزار نيروي بين المللي به چاد و آفريقاي مركزي را براي حفاظت از آوارگاني كه از دارفور به اين كشورها مي گريزند به شوراي امنيت پيشنهاد داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه دو گزينه به اين منظور پيشنهاد شده است. گزينه اول استقرار 6 هزار نيروي متحرك با برخورداري از پشتيباني هوايي و گزينه دوم كه بان از آن حمايت كرده استقرار 10 هزار و 900 نيروي ثابت درصورت موافقت كشورهاي فوق با ارائه پشتيباني هوايي كافي از آنهاست. در هر دو گزينه مركز استقرار نيروها چاد خواهد بود و مقري نيز در آفريقاي مركزي خواهند داشت.
اين ماموريت موسوم به مينوتاك داراي يك مركز فرماندهي در انجامنا، پايتخت چاد و شامل نيروهاي نظامي، پليس و پرسنل غيرنظامي خواهد بود.
اتحاديه آفريقا 7 هزار نيروي حافظ صلح در دارفور دارد و شوراي امنيت مجوز استقرار 20 هزار نيروي سازمان ملل را نيز براي اين منطقه صادر كرده است.

بيش از 50 كشته و زخمي در انفجار نجف اشرف
گروه بين الملل- انفجار يك خودروي بمب گذاري شده در ايست بازرسي پليس عراق نزديك بازاري در مركز شهر نجف ده ها كشته و زخمي برجاي گذاشت.
در حالي كه بيش از يك هفته از اجراي طرح امنيتي بغداد مي گذرد روز گذشته سراسر عراق شاهد انفجارهاي پراكنده  بود. به گزارش شبكه خبري الجزيره به نقل از پليس و منابع بيمارستاني انفجار نجف اشرف منجر به كشته شدن بيش از هشت تن و زخمي شدن 43 تن ديگر شده است. نا آرامي هاي عراق روز گذشته در حالي ادامه يافت كه قاسم سعدون، سخنگوي نظامي عراق با تأكيد بر موفقيت اوليه طرح امنيتي بغداد اعلام كرد در هفته  اول به اجرا درآمدن اين طرح مقادير زيادي سلاح، مواد منفجره و وسائل ارتباطاتي ضبط شد.
سعدون ديروز در كنفرانسي خبري گفت: در مرحله اوليه به اجرا درآمدن اين طرح تعدادي از نيروهاي امنيتي و پليس عراق كشته شدند و مقادير بسياري سلاح ضبط و بيش از 250 تن از نيروهاي تروريستي خارجي نيز دستگير شدند.
وي افزود: هدف اول طرح امنيتي بغداد به اجرا درآوردن قانون در سراسر بغداد و برخورد جدي با تمامي گروه ها و افرادي كه خارج از قانون عمل مي كنند است و در اين زمينه ما به دور از وابستگي هاي حزبي و طوائفي عمل خواهيم كرد و با همه به يك شكل برخورد خواهيم كرد.

كره  شمالي توانايي تجهيز موشك هاي خود را
به كلاهك هسته اي دارد
ايسنا: دو كارشناس آمريكايي در گزارشي كه ديروز منتشر شد اعلام كردند، كره  شمالي توانايي تجهيز موشك هاي ميان برد نودانگ خود را با كلاهك هاي هسته اي دارد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در گزارشي كه توسط مؤسسه  علوم و امنيت بين الملل آمريكا تهيه شده، آمده است، كره  شمالي به اندازه كافي پلوتونيوم در اختيار دارد تا حدود 5 تا 12 سلاح هسته اي بسازد.ديويد آلبرايت و پل برانان، نويسندگان اين گزارش اعلام كردند، اين ترديد وجود دارد كه پيونگ يانگ فناوري طراحي  كلاهك هاي هسته  اي را توسط عبدالقادرخان، پدر برنامه هاي هسته  اي پاكستان به دست آورده باشد.
در اين گزارش آمده است، كره  شمالي توانايي افزودن كلاهك هسته اي به موشك هاي نودانگ را نيز دارد.موشك هاي نودانگ با بردي حدود 1000 تا 1300 كيلومتر حتي مي تواند ژاپن را هدف قرار دهد.با اين حال در اين گزارش تاكيد شده است كه اين كلاهك هاي هسته  اي چندان قابل اعتماد و اتكا نيستند و ممكن است بازده  خوبي نداشته باشند. با گزارش هايي از اين دست آمريكا خود را براي مقابله با توان موشكي كره شمالي هم آماده مي كند.

نقض حريم هوايي لبنان توسط هواپيماهاي
رژيم صهيونيستي
گروه بين الملل -هواپيماهاي رژيم صهيونيستي روز گذشته به رغم انتقاد هاي شديد بين المللي بار ديگر حريم هوايي لبنان را نقض كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه به نقل از پليس لبنان هواپيماهاي اسرائيلي ديروز در ارتفاع پايين بر فراز مناطق مختلفي از جنوب لبنان به ويژه شهر صور در 80كيلومتري جنوب بيروت به پرواز در آمدند. پدافند هوايي ارتش لبنان به مقابله با هواپيماهاي اسرائيلي كه حريم هوايي اين كشور را نقص كرده بودند، پرداخت. با وجود استقرار گسترده نيروهاي بين المللي (يونيفيل) در جنوب لبنان بعد از پايان جنگ تابستان گذشته ميان حزب الله و رژيم صهيونيستي، اين رژيم همچنان به نقض حريم هوايي لبنان ادامه مي دهد. سازمان ملل نيز درباره پيامدهاي نقض حريم هوايي لبنان بارها به رژيم صهيونيستي هشدار داده و اين اقدام را تضعيف اعتبار نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل متحد در جنوب لبنان توصيف كرده است.

سلب حق شكايت از زندانيان گوانتانامو
گروه بين الملل - دادگاه استيناف آمريكا حق شكايت زندانيان محبوس در پايگاه دريايي آمريكايي در خليج گوانتانامو كوبا را سلب كرده است.
هفته نامه تايم در شماره جديد خود از تصميم دادگاه تجديدنظر واشنگتن براي تاييد مفاد قانوني خبر داده كه سال گذشته توسط جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا در زمينه مبارزه با تروريسم به امضا رسيد و حق مظنونان تروريستي دربند در زندان گوانتانامو براي طرح شكايت عليه بازداشت خود به دادگاه هاي آمريكا را از آنها سلب مي كند.
اين قانون كه با نام قانون كميسيون نظامي معروف است به آمريكا اجازه مي دهد مظنونان تروريستي را به مدت نامعلوم در بازداشت نگه دارد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |