پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۳ - Feb 22, 2007
تهراني ها با زلزله فرضي غافلگير مي شوند
گروه شهري: ششمين مانور مديريت بحران در يكي از روزهاي دهه نخست اسفند ماه جاري (هفتم، هشتم و نهم اسفند) برگزار مي شود. ويژگي منحصر به فرد اين مانور نسبت به مانورهاي قبلي عدم اطلاع مردم و مسئولان حتي شهردار تهران به عنوان رئيس ستاد مديريت بحران شهر تهران از زمان و مكان دقيق وقوع اين زلزله فرضي است.
مازيار حسيني رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران گفت: از ديگر ويژگي هاي اين مانور شبيه سازي واقعي زلزله اي است كه بر مبناي سطح E3 يعني يك بحران گسترده در شهر طراحي شده است. در اين گونه حوادث تنها كليه سطوح مديريت بحران شهرها فعال خواهد بود.
بنابراين نيازي به حضور استان هاي معين و يا نيروهاي امداد بين المللي نيست. به گفته حسيني ششمين مانور زلزله شهر تهران پس از يك سال تلاش گسترده از سوي 30 سازمان درگير به گونه اي قانون محور، منطقه محور و مردم محور طراحي و سعي شده با بازپيرايي تجارب پيشين نقاط قوت و ضعف مانورهاي قبلي را استخراج نموده، مستندات و قوانين مديريت بحران را مجدداً بازنگري و برنامه هاي عملياتي استاندارد را طراحي و تصحيح نماييم. وي گفت: در اين مانور علاوه براينكه به تمامي عوامل اجرايي در مناطق شهرداري تهران آموزش هاي لازم ارايه خواهد شد، به توجيه و هماهنگي تمامي سازمانهاي درگير، سازماندهي و ايجاد نظام مستندسازي و فعال سازي سيستم ارزيابي مانور توسط يك گروه 200 نفره اقدام خواهد شد.حسيني در توضيح رويكرد محله محوري و مردم محوري در مانور زلزله پيش رو گفت: از آنجا كه در شهرهاي بزرگ هنگام حوادث غيرمترقبه امكان اعزام سريع نيروهاي تخصصي به تمام مبادي حادثه ديده ميسر نيست لذا طرح توانمندسازي مردم و مشاركت شوراياري هاي محلات را در امدادرساني به حادثه ديدگان در ساعات طلايي اوليه وقوع حادثه در دست اقدام داريم. وي با اشاره به اينكه ششمين مانور زلزله تهران در 2 شاخه طراحي و اجرا خواهد شد، گفت: شاخه اول شامل عمليات نمايشي و ميداني در قالب تخليه اضطراري، اسكان اضطراري و انتقال مصدومين به بيمارستانها و ارائه خدمات بهداشتي، برپايي درمانگاه هاي اضطراري و صحرايي، كمك گرفتن از بالگرد امدادگر و مسدودكردن يك بزرگراه با هماهنگي پليس راهوار و بازگشايي مجدد آن است و شاخه دوم اين مانور سنجش توانمندي سازمان ها نسبت به واكنش اضطراري و مديريت آنها در۸۰ مأموريت و حادثه فرضي طراحي شده نظير اطفاء، جستجو و نجات، امنيت و انتظامات، خرابي شريانهاي حياتي و تأسيسات عمومي و... است.

نگاه
015084.jpg
رسول آذرگون

كنترل آلودگي هواي شيراز
در حالي كه اصفهاني ها از آلودگي شديد هوا به دليل وجود آلاينده هاي صنعتي در شهر مي نالند، شيرازي ها مدعي كنترل آلودگي هواي شهرشان شده اند.مديركل محيط زيست استان فارس گفته است كه 94 درصد واحدهاي صنعتي اين استان به سيستم تصفيه هوا مجهز شده اند و با اين اقدام آلودگي هواي شيراز تا حد خوبي كنترل شده است.
تبريز و زباله ها
تبريز شهر تميزي است، اما اگر اوضاع همين طور پيش برود بايد نگران تميزي آن بود. معاون شهردار تبريز گفته است كه روزي هزار تن زباله در اين شهر توليد مي شود. البته او اضافه كرده است كه جمع آوري زباله ها از برنامه هاي مهم شهرداري است.

طرح ساخت مونوريل به دولت قبلي ارائه نشده بود
مهر: شهرداري تهران در زمان رياست احمدي نژاد، هيچ طرحي را به شوراي عالي ترافيك وزارت كشور در زمينه احداث منوريل ارائه نكرد و احداث منوريل در تهران بدون نظر شوراي عالي ترافيك آغاز شد. محمد رئوفي، دبير سابق شوراي عالي ترافيك در دولت هشتم با اشاره به اينكه هيچ طرح كارشناسي شده از طرف شهردار وقت تهران به وزارت كشور ارائه نشده بود گفت: اين موضوع بايد در شوراي عالي ترافيك بررسي مي شد در حالي كه شهرداري تهران بدون كارشناسي آن در آن شورا و بدون اجازه دولت اقدام به احداث منوريل كرد.
چندي پيش معاون هماهنگي امور عمراني وزارت كشور كه دردوره قبلي، سمت معاونت امور مناطق شهرداري را عهده دار بود از ارسال طرحهاي كارشناسي احداث منوريل به وزارت كشور دولت هشتم خبر داد و ادعا كرد كه شوراي عالي ترافيك وقت، اين طرح را با مشكل مواجه كرده بود.

ايجاد پايانه هاي حمل ونقل درون شهري،
راهكاري براي كاهش آلودگي هوا
ايرنا: عضو شوراي عالي حفاظت محيط زيست بر ايجاد پايانه هاي درون شهري در كلانشهرها براي كاهش آلودگي هوا تاكيد كرد.
منظور از پايانه هاي درون شهري مجموعه هايي است كه در آن امكان دسترسي به خدمات اداري، تجاري، فرهنگي، ورزشي و امكانات حمل ونقل عمومي وجود داشته باشد.
محمدتقي امان پور ايجاد اين پايانه ها را الگوي نوين و موفق دانست و گفت: چنانچه اين الگو در ايران پياده شود، مي توان در اين زمينه پيشگام بود. به گفته وي، با ايجاد اين مجموعه ها مي توان سرانه فضاي سبز كشور و بخصوص كلان شهرها را به ميزان استاندارد جهاني رساند.
عضو شوراي عالي حفاظت محيط زيست، گفت: پايانه هاي درون شهري در كلان شهرهاي ايران بايد بر اساس مدل سازي توسعه پايدار شكل گيرد.
امان پور افزود: در حقيقت اين مراكز سبب مي شود هنگامي كه به گره هاي ترافيكي مي رسيم، به جاي اين كه با خودروي شخصي تك سرنشين به مسير ادامه دهيم، براي رفع نيازهاي خود از اين مراكز استفاده كنيم.

واگن سازي مترو تا پايان سال
به بهره برداري مي رسد
ايسنا: مديرعامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه از افتتاح شركت واگن سازي تا پايان اسفندماه جاري خبر داد و گفت: با راه اندازي اين شركت 455 واگن مونتاژ و 160 واگن خواهيم ساخت و هم اكنون كاركنان مترو بايد بدون دغدغه به فكر ارتقاي كيفيت خدمات به مردم باشند.
محسن هاشمي با اشاره به اقدام دولت و وزارت كشور براي ايجاد شركت مادر تخصصي با هدف احداث 400 كيلومتر خطوط ريلي طي 5 سال، افزود: هم اكنون بايد به سمت كوچك سازي بدنه دولت و واگذاري امور به بخش خصوصي باشيم. اين در حالي است كه وزارت كشور با اقدام به تأسيس شركت مادر تخصصي به وضعيت 15 سال قبل برمي گردد.
مديرعامل شركت مترو تهران كه در جمع كاركنان معترض اين شركت با هدف توجيه آنها نسبت به انتقالشان به شركت بهره برداري سخن مي گفت، خطوط مصوب مترو تهران را 700 كيلومتر بيان و تصريح كرد: براي احداث و تكميل مترو با كمبود نقدينگي مواجهيم.هاشمي اظهار اميدواري كرد: دولت سهم 110 ميليارد توماني مترو را تا پايان سال جاري پرداخت كرده تا شركت مترو بتواند در راستاي توسعه و تكميل خطوط و تحقق برنامه ها اقدام كند. وي خطاب به كاركنان معترض شركت مترو، گفت: اين شركت با تصميم اخير و ايجاد شركت بهره برداري جديد به جاي معاونت بهره برداري، تنها قصد تسريع در اداره امور را دارد. هاشمي خاطرنشان كرد: كاركنان مترو بايد بدانند كه با ايجاد شركت بهره  برداري، امنيت شغلي آنها ارتقاء يافته و هيچ دليلي براي تعديل نيرو وجود ندارد، اين شركت تثبيت شده و حتي با كمبود نيرو نيز مواجه است.

رئيس شوراي شهر مشهد:
اختيارات شهرداري ها
در بخش درآمد محدود است
گروه شهري- همايش برنامه ريزي و مديريت شهري با حضور بيش از 300 پژوهشگر، مدير و كارشناس امور شهري كشور روز چهارشنبه در مشهد برگزار شد.
رئيس شوراي اسلامي شهر مشهد و مسئول برگزاري اين همايش گفت: حوزه اداره و مديريت شهرها با چالش هاي بسياري چون حاشيه نشيني، ترافيك، آلودگي هاي صوتي و زيست محيطي و مانند آن مواجه است.علي اكبر رزمي بخشي  نگري و نبود هماهنگي دستگاه ها و نهادهاي خدماتي را ازجمله معضلات مديريت شهرها ذكر كرد.وي افزود: اختيارات شهرداري به ويژه در بخش درآمدها محدود است و بايد بسياري از نواقص قانوني اين بحث حل شود.
علي شيرازي، دبير همايش برنامه ريزي و مديريت شهري نيز هدف از برگزاري اين همايش دو روزه را بهره گيري از تجربيات كارشناسان ارشد مسائل شهري با بهره گيري از يافته هاي جديد پژوهشي و تجزيه و تحليل فرصت ها و چالش ها در كلانشهرهاي ايران عنوان كرد.
وي ازجمله محورهاي اين همايش را اقتصاد شهري، توسعه و مديريت شهري، جامعه و فرهنگ شهري، شوراها و شهرداري ها و كلانشهرها ذكر كرد.

اروميه پس نشست، توريست ها نخواهند آمد
غروب بيمناك چي چست
عكس: عباس جعفري
015087.jpg
گروه شهري- در پي عقب نشيني درياچه اروميه فعاليت هاي توريستي در اطراف اين درياچه عملاً به حالت تعطيل درآمد.
به گزارش خبرنگار ما طي سه سال گذشته مساحت درياچه اروميه يك سوم كاهش يافته و از حدود 6 هزار هكتار، اكنون به كمتر از 4 هزار هكتار رسيده است.
تغيير نظام هيدروشناختي منطقه به واسطه سدسازي هاي متعدد در مسير رودخانه هايي كه آب درياچه را تأمين مي كردند و بروز خشكسالي و كاهش نزولات جوي عامل اين پديده بوده است.
به همين خاطر در حال حاضر با عقب نشيني درياچه عمده اسكله ها و امكانات پهلوگيري قايق ها و كشتي ها در سواحل و جزاير تعطيل شده و همين مسئله فعاليت هتل ها و ديگر امكانات توريستي پيرامون درياچه را با ركود شديد مواجه كرده است.
براساس اين گزارش در همايش بررسي قابليت ها و ظرفيت هاي توسعه گردشگري در استان آذربايجان غربي كه سه شنبه گذشته در يكي از مجموعه هاي توريستي حاشيه درياچه اروميه برگزار شد، شركت كنندگان با ابراز نگراني درباره وضعيت زيست محيطي درياچه اروميه خواستار مساعدت سازمان حفاظت محيط زيست براي ممانعت از توقف فعاليت هاي گردشگري در پيرامون درياچه شدند.
محمد شريف ملك زاده معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در اين باره گفت: بحران زيست محيطي درياچه قابل انكار نيست اما به نظر مي رسد سخت گيري سازمان حفاظت محيط زيست براي تردد گشت هاي توريستي مي تواند كمتر شود زيرا در بخش هايي از سواحل هنوز امكان تردد قايق هاي كوچك وجود دارد و فعلاً مي توان در همان مناطق امكان بهره برداري گردشگران را فراهم كرد.
وي افزود: در يك سال گذشته فعاليت گسترده اي براي جذب سرمايه گذاري در استان آذربايجان غربي انجام شده است و توقف فعاليت ها در محدوده درياچه اروميه قطعاً اين سرمايه گذاري ها را با خطر روبه رو خواهد كرد.
يكي ديگر از سخنرانان همايش مذكور نيز اشاره كرد كه اساساً تردد گردشگران استرس چنداني در محيط طبيعي درياچه ايجاد نمي كند و بهانه سازمان حفاظت محيط زيست مبني بر اين كه به خاطر عقب نشيني درياچه تردد گردشگران دشوار خواهد بود، مبناي فني و زيست محيطي نداشته و اين مشكلي است كه بايد توسط تورگردان ها حل شود، نه سازمان حفاظت محيط زيست.اين گزارش اضافه مي كند كه تنها زيستمند درياچه اروميه آرتميا است كه حيات آن عمدتاً به خاطر احداث جاده عبوري از وسط درياچه با خطر روبه رو شده است و به نظر نمي  رسد فعاليت هاي گردشگري تأثيري در حيات آرتمياها داشته باشد.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |