پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۳ - Feb 22, 2007
در لايحه بودجه 86
افزايش قيمت سيگار با نر خ تورم تناسب ندارد
015054.jpg
گروه اجتماعي - افزايش نرخ سيگارهاي خارجي و داخلي ازجمله مباحث مطرح در لايحه بودجه سال۸۶ مجلس است؛ افزايشي كه در حال حاضر در نظر گرفته شده با نرخ رشد تورم تناسب چنداني ندارد و ناديده گرفتن اين مهم مي تواند منجر به بالا رفتن نرخ رشد افراد سيگاري در جامعه بشود.
بر اساس بند و تبصره 14 لايحه بودجه سال 86 دولت اجازه خواهد داشت معادل 5 درصد قيمت هر نخ سيگار توليد داخل و 10 درصد قيمت سيگار وارداتي را افزايش دهد. اين در حالي است كه در لايحه بودجه سال گذشته افزايش نرخ سيگار خارجي 20 درصد و سيگار داخلي 10 درصد در نظر گرفته شده بود.
براساس مفاد بند و تبصره 14 درآمد حاصله پس از واريز به درآمد عمومي در اختيار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي قرار بگيرد تا جهت توسعه مبارزه با دخانيات از طريق حمايت از مراكز مشاوره اي و درماني غيردولتي ترك مصرف مواد دخاني، نوسازي و تكميل شبكه بهداشتي، كمك به تحقيقات مؤسسه هاي دولتي و غيردولتي در مورد بيماري هاي ناشي از استعمال سيگار، كنترل بيماري هاي سل و سرطان و بيماري  ريوي از طريق درمان و تامين داروي مورد نياز، شناسايي بيماري هاي ديابتي و پيشگيري از بيماري هاي قلب و عروقي و نيز از طريق سازمان تربيت بدني به منظور احداث و تكميل طرح هاي تملك دارايي هاي سرمايه اي و توسعه فعاليت هاي ورزشي هزينه شود. پيشنهاد افزايش نرخ سيگار در نگاه اول چنين به نظر مي رسد كه دولت با اين اقدام قصد مبارزه با دخانيات را دارد اما نگاهي به واقعيات موجود نشان خواهد داد سيگار در سال آينده ارزان تر از سال جاري در اختيار سيگاري ها قرار مي گيرد.
دكتر محمدرضا مسجدي رئيس جمعيت مبارزه با دخانيات گفت: سازمان مديريت در تدوين بودجه، نرخ تورم سال 86 را۱۱ درصد در نظر گرفته است كه با اين وجود، رشد قيمت سيگار كمتر از رشد تورم خواهد بود و در واقع سيگار به قيمت ارزان تري در اختيار سيگاري ها قرار خواهد گرفت. با اين تصميم، دولت عملاً از يك سو توانسته است درآمدهاي خود را از محل فروش سيگار افزايش داده و از طرف ديگر، با كاهش قيمت واقعي سيگار در مقايسه با سال جاري (به لحاظ تورم و با احتساب قيمت هاي واقعي نه اسمي) تقاضاي خريد سيگار را افزايش مي دهد كه از اين طريق نيز درآمدهاي دولت با رشد مواجه خواهد شد.
وي افزود: اين بند از لايحه بودجه 86 مغايرت اساسي با قانون جامع كنترل دخانيات دارد كه در سال جاري توسط مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد و در صورتي كه اين موضوع به تصويب برسد، بايد پذيرفت قيمت سيگار كاهش يافته است.
دكتر غلامرضا حيدري سرپرست كلينيك هاي ترك سيگار و رئيس مركز پژوهش هاي بيمارستان دانشوري نيز گفت: بر اساس اين قانون، دولت موظف است براي كاهش استعمال و مبارزه با دخانيات، سالانه حداقل 10 درصد نرخ سيگار را در كشور افزايش دهد و در صورتي كه تورم بيش از 10 درصد باشد، اين افزايش قيمت نيز بالاتر از 10 درصد خواهد بود. وي افزود: طي دو هفته اخير گروه هاي كارشناسي جلسات متعددي با نمايندگان مجلس داشته اند و اين موضوع در كميسيون بهداشت مجلس نيز به شكل جدي مطرح شده است كه اميدواريم با بررسي هاي لازم تصميم درستي در ارتباط با آ ن اتخاذ شود.
حيدري همچنين گفت: بر اساس اطلاعات به دست آمده در 7 ماه نخست سال جاري ميزان قاچاق سيگار در كشور 12 درصد بوده و از ??/? ميليارد نخ سيگار مصرف شده در كشور، 6/6 ميليارد نخ توليد داخلي،
7 ميليارد نخ توليد مشاركتي (دو كشور)، ??/? ميليارد نخ واردات رسمي و بقيه قاچاق بوده است. بر اساس آمارهاي رسمي ?? ميليون نفر در كشور سيگاري هستند و ارزش سيگارهاي مصرفي در سال جاري در ايران 10هزار ميليارد ريال خواهد شد.
وي در ارتباط با رشد افراد سيگاري در كشور طي سالهاي اخير گفت: دو پژوهش وسيع در سال هاي 1369و 1378 توسط معاونت پژوهشي وزارت بهداشت صورت گرفته كه نشان مي دهد نرخ رشد افراد سيگاري در سال 1369، 3/14درصد و در سال 1378 نزديك به 5/12 درصد است كه با توجه به افزايش جمعيت جوان به نظر مي رسد كه رشد افراد سيگاري بيشتر در گروه سني بين 24-15 سال شاهد يك جهش باشد و پايين بودن نرخ سيگار هم مي تواند مزيد بر علت باشد.

تجمع معلمان تهراني مقابل مجلس
گروه اجتماعي- جمعي از معلمان تهراني ديروز در تجمعي آرام مقابل مجلس شوراي اسلامي خواستار ترميم حقوق و مزايا و رفع تبعيض بين خود و ساير كاركنان دولت شدند.
اين گزارش حاكي است؛ معلمان كه بنابر برخي برآوردها تعدادشان بالغ بر 3 هزار نفر بود تجمع خود را از ساعت 13 آغاز كردند. نمايندگان مجلس از دور ناظر اين تجمع بودند و هيچ يك از آنان به جز داريوش قنبري نماينده مردم ايلام در جمع معلمان حضور نيافت.
نماينده ايلام با حضور در بين معلمان گفت مجلس بر اجراي لايحه مديريت خدمات كشوري اصرار دارد و تلاش خواهد شد اين موضوع در لايحه بودجه سال 86 ديده شود.وي ضمن شنيدن انتقادات و اعتراضات معلمان به وزير و مسئولان اجرايي وزارتخانه گفت: مجلس نسبت به مسائل مشكلات آموزش و پرورش حساس است و هم اكنون جمعي از نمايندگان به دنبال طرح استيضاح وزير هستند.در پايان اين تجمع قرار شد چنانچه تا 12 اسفند، دولت و مجلس تصميم روشني را در مورد رفع تبعيض از حقوق و مزاياي معلمان در بودجه سال 86 اعلام نكنند معلمان بار ديگر در مقابل مجلس متجمع كنند.

يك ميليون دانش آموز در مسابقات علمي آينده سازان
گروه اجتماعي- شانزدهمين دوره مسابقات علمي سراسري آينده سازان با شركت بيش از يك ميليون و يكصدهزار دانش آموز پسر و دختر همزمان در سراسر كشور برگزار خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل دفتر مركزي اتحايه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان، شانزدهمين دوره مسابقات علمي آينده سازان هفته اول اسفندماه سال جاري به صورت همزمان در سراسر كشور برگزار خواهد شد كه شركت كنندگان اين مسابقه نسبت به سال گذشته 5/42 درصد رشد داشته است.
برپايه اين گزارش هدف از برگزاري مسابقات علمي آينده سازان، ايجاد انگيزه و رقابت سالم در دانش آموزان به منظور تلاش بيشتر براي يادگيري، افزايش انگيزه هاي مطالعاتي در سطح وسيع، ايجاد شور و شوق و نهضت علمي در سطح مدارس كشور، آشنا ساختن دانش آموزان با كاربرد مطالب تدريس شده است. اين مسابقات در پايه هاي چهارم و پنجم ابتدايي، دوره هاي راهنمايي، متوسطه و پيش دانشگاهي طي يك مرحله در سال تحصيلي و به صورت سراسري برگزار مي گردد. همچنين طي هماهنگي به عمل آمده دانش آموزان بي بضاعت به صورت رايگان در مسابقات علمي آينده سازان شركت مي كنند.

دستيابي محققان كشور به دانش فني توليد واكسن ايريبا
مهر: رئيس بخش تحقيق و توليد واكسن ها و آنتي ژن هاي بروسلوز مؤسسه واكسن و سرم سازي رازي گفت: محققان مؤسسه سرم سازي رازي موفق به توليد واكسن ايريبا جهت پيشگيري تب مالت در دام شدند.
علي محمد بهروزي خواه افزود: براي پيشگيري از تب مالت يا بروسلوز در كشور واكسن S19 توليد مي شد كه با تزريق S19 بر دام بومي 12 ماه طول مي كشيد تا دامهاي آلوده از دام هاي سالم تشخيص داده شوند.
وي اضافه كرد: واكسن ايريبا جايگزين واكسن RB51 است و با تزريق ايريبا بلافاصله دام هاي آلوده را مي توان از دام هاي سالم تشخيص داد.
رئيس بخش تحقيق و توليد واكسن ها و آنتي ژن هاي بروسلوز مؤسسه واكسن و سرم سازي رازي افزود: واكسن ايريبا از باكتري بروسلا آورتوس تهيه و در محيط ژلوس سيب زميني كه اين محيط در داخل كشور تهيه مي شود، كشت داده شد و بعد از برداشت، خشك و در ويال 20 سي سي تقسيم شده است.
ايريبا در 12-4 ماهگي به گوساله جهت پيشگيري از بيماري تب مالت تزريق و به گاوهاي بالغ با دز كمتر تزريق مي شود.

وزير نيرو :
تثبيت تعرفه ها توان مالي بخش
آب و فاضلاب و برق را كاهش داده است
گروه اقتصادي- به دليل تثبيت تعرفه ها در چند سال اخير، توان مالي بخش آب و فاضلاب و برق كشوركاهش يافته و اجازه نمي دهد كه به بحث بهره برداري توجه كنند. پرويز فتاح وزير نيرو ديروز درنخستين همايش ملي بهره برداري در صنعت آب و فاضلاب كشور با اعلام اين خبر افزود :دولت تاكنون براي امر بهره برداري در صنعت آب و برق و فاضلاب هيچ رديف و بودجه اي نداشته و چندين سال است كه در لوايح بودجه پيشنهاد شده است، اما رد مي شود.
وي ميزان هدر  روي آب در بخش هاي مختلف شبكه آب در كشور را بين ??تا ?? درصد متغير دانست و افزود: به طور متوسط مي توان گفت: سهم هدر روي آب به طور متوسط در كشور ??/?درصد است.
تبصره مشترك با وزارت نفت
فتاح با اشاره به لايحه بودجه سال آينده كه در مجلس درحال برسي است گفت: براي نخستين بار وزارتخانه هاي نيرو و نفت در لايحه بودجه سال 86 بطور مشترك يك تبصره تحت عنوان تبصره 11 ارائه كرده اند كه اين پيشنهاد د ركميسيون تلفيق مجلس با اندكي تغييرات، تصويب شد. وي افزود: علت ارائه تبصره تلفيقي ?وزارتخانه در لايحه بودجه ، ??نزديكي مباحث نيروگاهها با سوخت و وابسته بودن آنها به يكديگر است. به  طوريكه اندكي اختلال در كار هر كدام بر ديگري تاثير مي گذارد.
فتاح درباره وضعيت كنوني سد سيوند و احتمال آبگيري آن گفت: اين طرح تمامي مراحل لازم را براي اجرا براساس قانون طي كرده است و حتي بيش از حد لازم و در آستانه روي كار آمدن دولت نهم قرار بود كه آبگيري شود. وي افزود همه طرح هاي عمراني بايد به تاييد كميسيون ماده ??برسد و هيچ پروژه اي در كشور نيست كه بدون رضايت و تصويب اين كميسيون اجرايي شود. در اين كميسيون تمامي جنبه هاي منافع ملي درصورت اجراي يك طرح بررسي مي شود.
به گفته وي پروژه احداث سد سيوند نيز مجوز كميسيون ماده ??را دريافت كرده است و سؤال اينجاست كه چرا سه سال قبل وقتي كه هنوز ?? ميليارد تومان براي احداث اين سد هزينه نشده بود، كسي جلوي ان را نگرفت؟ در حالي كه همه مي دانستند مكان و ارتفاع اين سد چه ميزان است.
كيفيت آب آشاميدني
وزير نيرو درباره كيفيت آب شرب گفت: با توجه به تعداد آزمايشگاههاي كنترل كيفيت، شاخصهاي مدنظر به طور دائمي مورد تست قرار مي گيرند و در توسعه پروژه هاي آب و فاضلاب توجه به امر كيفيت به هيچ وجه تحت الشعاع قرار نمي گيرد.
به گفته وي، وزارت بهداشت كيفيت آب شرب را تاييد مي كند و يونسكو نيز ايران را يكي از الگوهاي توسعه اي آب توصيف كرده است.

داخلي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |