يكشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۵ - Feb 25, 2007
براي نخستين بار در مهم ترين موزه هنر جهان
آثار يك هنرمند ايراني به نمايش درمي آيد
عكس:محمد توكلي
015273.jpg
ايسنا- براي نخستين بار آثار يك هنرمند زنده دنيا در موزه هنر مدرن نيويورك به نمايش درمي آيد.
عباس كيارستمي، فيلمساز مطرح سينماي ايران، هنرمندي است كه مجموعه آثارش اعم از فيلم، عكس، انيستاليشن و ويدئوآرت در برنامه بزرگداشت وي با عنوان عباس كيارستمي: تصويرساز در موزه هنر مدرن نيويورك (MOMA) از۱۰اسفند تا 6 فروردين آينده ( اول تا 26 مارس) به نمايش درمي آيند.
اين هنرمند اكنون براي شركت در اين برنامه به نيويورك رفته و به گفته خودش قرار است هر كاري كه تاكنون انجام داده همراه با برگزاري يك ورك شاپ در موزه به نمايش درآيند.
كيارستمي در اين ورك شاپ درباره شيوه هاي كار كردن با حداقل امكانات صحبت خواهد كرد.
آثار مربوط به فيلم هاي كيارستمي از نان و كوچه تا  آخرين اثرش فرش ايراني به انضمام تعدادي از فيلم هايي كه اين هنرمند در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان ساخته است، براي اولين بار در آمريكا به نمايش درمي آيند.
گفتني است موزه هنر مدرن نيويورك همانند موزه تيت لندن از مهم ترين موزه هاي هنر دنياست كه به نمايش آثار هنرمندان برجسته جهان مبادرت مي كند.

گشايش پنجمين جشنواره بين المللي پويانمايي تهران
تماشاي 20 هزار دقيقه انيميشن در 5 روز
015276.jpg
گروه ادب و هنر- پنجمين جشنواره بين المللي پويانمايي تهران ،صبح امروز در 5 سالن سينما آغاز به كاركرد. 5 روز برگزاري اين جشنواره فرصت مناسبي است براي تماشاي انبوه فيلم هاي انيميشني كه شايد هيچ گاه ديگر فرصتي براي تماشاي آنها فراهم نشود. از امروز 20هزار دقيقه انيميشن از آخرين آثار پويا نمايي ايراني و خارجي كه هيچ وقت در كشور ما به اكران عمومي در نمي آيند، در 325 سانس در جشنواره پويانمايي تهران به نمايش در مي آيند.
جشنواره امسال شامل بخش هاي مختلف از جمله مسابقه سينماي ايران و بين الملل، چشم انداز، نمايش هاي ويژه، كارگاه ها و نشست هاي تخصصي است كه ساعت 9صبح در سالن اصلي ،سالن غديرو آسمان مركز آفرينش هاي فرهنگي و هنري ،سينما كانون و سالن دانشكده صداو سيما آغاز مي شود و با نمايش در 5سالن ،برنامه ها در هر روز تا پايان روز دهم اسفند ادامه مي يابد.
در جشنواره امسال 104فيلم در بخش مسابقه ايران و 172فيلم در بخش بين الملل حضور دارند و كار داوري بخش مسابقه سينماي ايران به نيمه هاي خود رسيده و داوران شناخته شده بخش مسابقه بين الملل از ديروز بررسي فيلم هاي اين بخش را آغاز كرده اند.
امروز در نخستين روز جشنواره پويا نمايي تهران در مجموع 250فيلم به نمايش درمي آيد.
در سالن اصلي علاوه بر نمايش 15فيلم در بخش مسابقه ايران و 28فيلم در بخش مسابقه بين الملل ،در بخش چشم انداز،آثار بوردو با نمايش 9فيلم ساعت 30/15بررسي مي شود و دربخش نمايش هاي ويژه ساعت 30/19۹،فيلم از بهرام روحاني به روي پرده مي رود.سانس ساعت 30/21نيز به نمايش فيلم بلند اوسه آم اختصاص دارد. . اوسه آم داستان دو كودك يتيم است كه به راهبي بودايي سپرده مي شوند و ماجراهاي مختلفي براي آنها اتفاق مي افتد. باك يوب سئونگ كارگردان كره اي اين فيلم را در سال 2004 ساخته كه برنده جايزه بزرگ جشنواره انسي و جايزه بزرگ جشنواره كن ژونيور در همان سال شده است.
امروز در سالن غدير 26فيلم در بخش مسابقه ايران و 10فيلم در بخش مسابقه بين الملل به نمايش در مي آيد.بخش نمايش هاي ويژه در اين سالن ساعت 9به لهستان، سرزمين ايده هاي بصري با حضور 11فيلم اختصاص دارد و در بخش چشم انداز ساعت 11فعاليت هاي دانشكده صداو سيما در زمينه پويانمايي با نمايش 8فيلم بررسي مي شود.همچنين آموزش پويانمايي بريتانيا، اي بي ام نام بخش ديگري از برنامه چشم انداز است كه ساعت 30/19بانمايش 9فيلم در سالن غدير برگزار مي شود و درادامه برنامه چشم انداز 9فيلم سه ما-فور، مداد جادو به روي پرده مي رود.
در سالن آسمان ساعت 9فيلم بلند درميان تيغ ها به نمايش در مي آيد، همچنين 15فيلم در بخش مسابقه سينماي ايران و 28فيلم در بخش مسابقه بين الملل نمايش داده مي شوند. مروري برآثار بهرام روحاني و پخش فيلم بلند چاي خون و ريسمان سرخ از ديگر برنامه هاي اين سالن است. در سينما كانون دو سانس به نمايش 14فيلم براي كودكان و نوجوانان اختصاص دارد، نمايش فيلم بلند درميان تيغ ها و 15فيلم در بخش مسابقه ايران و 19فيلم در بخش مسابقه بين الملل ديگر برنامه هاي امروز سينما كانون است. در ميان تيغ ها ساخته يك زوج سوئدي با نام لوتا جفنبليد و يوزي جفنبليد است كه برنده جوايز متعددي از جمله جايزه اول جشنواره فيلم كودكان شيكاگو، بهترين فيلم بلند جشنواره تيندير نيديز، تقدير ويژه در جشنواره زاگرب و جايزه سيكائه جشنواره كن ژونيور در سال 2006 شده است. فيلم در يك اردوي تابستاني موسيقي مي گذرد.در سالن دانشكده صداوسيما برنامه ها از ساعت 30/13آغاز مي شود و با نمايش 15فيلم در بخش مسابقه ايران و 19فيلم در بخش مسابقه بين الملل ادامه مي يابد. نشست تخصصي روز اول با عنوان تك فريم هاي ماندگار به سخنراني سعيد توكليان اختصاص دارد كه ساعت 30/15در سالن كنفرانس مركز آفرينش هاي فرهنگي و هنري كانون واقع در خيابان حجاب برگزار مي شود.

نمايش آقا جون بيشترين تماشاگر را داشت
گروه ادب و هنر- آمار تماشاگران نمايش هاي اجرا شده در تالارهاي مختلف تئاتر شهر اعلام شد.
به گزارش واحد اطلاع رساني مجموعه تئاتر شهر نمايش به درود امپراتور كه اجراي خود را از تاريخ 19 بهمن در تالار چهارسو آغاز كرده بود تا به امروز با 14 اجرا پذيراي 1046 تماشاگر بوده است. نمايش شب نشيني باشكوه آقاجون هم كه اجراي خود را از تاريخ 17 بهمن در تالار قشقايي آغاز كرده است تا به امروز با 16 اجرا 597 تماشاگر داشته است. نمايش منظومه مور بي ملكه (ناصح كامكاري) هم كه اجراي خود را از تاريخ 20 بهمن در همين تالار آغاز كرده است تا به امروز و با مجموع 13 اجرا ميزبان 620 تماشاگر بوده است.
برپايه اين گزارش در تالار سايه نيز نمايش حيات خلوت (چيستا يثربي) هم كه اجراي خود را از تاريخ 19 بهمن آغاز كرده است تا به امروز با 14 اجرا پذيراي 1191 تماشاگر بوده است. نمايش نور زمستاني (سعيد شاپوري) كه اجراي خود را از تاريخ 18 بهمن در همين تالار آغاز كرده است تابه امروز با 15اجرا 555 تماشاگر داشته است. همچنين نمايش زخمه بر رمل (آتيلا پسياني) نيز كه اجراي خود را از تاريخ 15 بهمن در كارگاه نمايش آغاز كرده است با 18 اجرا ميزبان 908 تماشاگر بوده است. نمايش روز بخير آقاي وزير (محسن ابراهيمي) كه اجراي خود را از تاريخ 30 بهمن در تالار نو آغاز كرده بود تا به امروز با 15 اجرا 115تماشاگر داشته است. در همين تالار نمايش عيد پاك (حسن باستاني) هم از تاريخ 30 بهمن اجراي خود را آغاز كرده است، اين نمايش تا به امروز با 15 اجرا 165 تماشاگر داشته است.
براساس همين گزارش نمايش همسايه آقا ، نوشته و كار حسين كياني نيز از امروز يكشنبه ششم اسفند در تالار چهار سو به روي صحنه مي ژرود. در نمايش همسايه آقا ، فريده سپاه منصور ، سيامك صفري ، شهرام حقيقت دوست ، امير رضا دلاوري ، رويا مير علمي ، مهدي پاكدل و هومن سيدي به عنوان بازيگر حضور دارند.

نمايشگاه بزرگ سال هنرهاي تجسمي آغاز به كار كرد
گروه ادب و هنر- در حالي كه خبر تخصيص نيافتن نيم درصد بودجه نهادهاي دولتي مهمترين تيتر صفحات هنري نشريات در هفته گذشته بود و اميد خريد آثار هنري از سوي نهادهاي دولتي به يأس تبديل شده، مجموعه داران خصوصي و دوستداران آثار هنري با تدارك و برنامه ريزي هاي گروه هنري هفت نگاه همچنان كه پيش تر وعده كرده بودند، با هدف اعتلاء بخشيدن به هنرهاي تجسمي كه در حال افول است، نخستين گام را به همين منظور برداشتند و به اين ترتيب جوششي تازه در فضاي راكد اقتصاد هنر ايجاد شد.
جمعه شب گذشته، تمامي سالن هاي نمايش آثار فرهنگسراي نياوران شاهد برگزاري حراج بزرگ سال بود. در اين نمايشگاه، آثار 133 هنرمند با مشخصات و قيمت آنها در معرض ديد عموم قرار گرفته اند و شامل نقاشي، مجسمه و خوشنويسي هستند. برگزاركنندگان اين برنامه در مراسمي كه به اين منظور برگزار شد، از حمايت كنندگان نمايشگاه قدرداني كردند و خبر دادند كه تاكنون بانك اقتصاد نوين 60 اثر از اين نمايشگاه خريداري كرده است و قرار است يك گالري با همين آثار خريداري شده را در محل بانك شان تأسيس كنند.از سوي ديگر، معاونت فرهنگي هنري شهرداري تهران نيز پيش از افتتاح نمايشگاه، آثار هنرمندان را خريداري كرده است. در مراسم گشايش نمايشگاه بزرگ سال ايران درودي هنرمند پيشكسوت معاصر كشورمان كه بالاترين رقم فروش به دو تابلو از وي اختصاص داده شده است، طي سخناني از گرد هم آمدن هنرمندان و هنردوستان و ارزش پيدا كردن نقاشي ايران ابراز خوشحالي كرد و گفت: به عنوان يك هموطن، هشداري ملي به همه هنرمندان در دوبي و ديگر كشورهاي عربي با قيمتي بيش از هفت هزار دلار به فروش مي رسد كه جاي خوشحالي است، اما چرا در يك كشور عربي كه ما خود هنر را به آنها آموخته ايم؟ و در ايران كه هنرش تاريخچه اي هفت هزار ساله دارد، چنين نيست؟
گفتني است نمايشگاه بزرگ سال هنرهاي تجسمي تا 18 اسفند ماه در فرهنگسراي نياوران برقرار است.

اخبار كوتاه
افتتاح تالار محراب: تئاتري  ها اوائل سال 86 صاحب تالاري با دو سالن، دو پلاتو و يك نگارخانه با عنوان تالار محراب مي شوند. شهرام نوشير، مدير اين تالار گفت: اين سالن اختصاص به نمايش هاي آييني، سنتي و تئاتر كودك دارد. همچنين اين سالن هاي نمايشي با همكاري مركز هنرهاي نمايشي براي اجراهاي حرفه اي نيز طراحي شده و در كنار دو سالن و دو پلاتو، يك نگارخانه نيز افتتاح خواهد شد.
درگذشت برگزيده اسكار: فونس ردميكرز، كارگردان هلندي برنده اسكار، در سن 86 سالگي براثر ابتلا به بيماري آمفيزم در سوئيس درگذشت. اين كارگردان هلندي پس از درخواست خود او مبني بر قطع دستگاه هاي كمكي در بيمارستان شهر ژنو واقع در سوئيس در سن 86 سالگي درگذشت. ردميكرز در سال 1987 براي فيلم حمله برنده جايزه اسكار بهترين فيلم خارجي زبان شد.
يك اسكار متفاوت: مسئولين اسكار، خبر از برگزاري مراسمي متفاوت دادند. لورا زيسكين،تهيه كننده هفتاد و نهمين مراسم اسكار، در جمع خبرنگاران خبر از برگزاري مراسمي بسيار متنوع و به يادماندني داد. در اين جلسه مطبوعاتي لورا زيسكين به همراه سيد گانيس، رييس آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي و لوييس جي هورويتز، رييس مراسم اسكار حضور يافته و به سؤالات خبرنگاران در رابطه با نحوه برگزاري مراسم اسكار از فرش قرمز گرفته تا معرفي برندگان و ضيافت شام جواب دادند. كانيس گفت: قول مي دهم كه همه چيز در اين روز عالي برگزار شود. منتظر يك جشنواره از همه نظر عالي باشيد.
گشايش بزرگترين جشنواره  فيلم آفريقا : بزرگ ترين جشنواره فيلم قاره آفريقا تحت عنوان Fespaco در پايتخت بوركينافاسو گشايش يافت. جشنواره فيلم آفريقا به صورت دو سالانه برگزار مي شود كه در جشنواره امسال حدود سه هزار فيلم از كشورهاي مختلف قاره آفريقا به نمايش درخواهد آمد.
معرفي نامزدهاي داستان نوجوان غني  پور : كتاب هاي بايد خوش بگذره نوشته عذرا جوزاني، پاييز در قطار نوشته محمد كاظم مزيناني، خانه ابري نوشته محمدرضا يوسفي، خانم كوچيك نوشته سهيلا علوي زاده، در روزگاري كه هنوز پنجشنبه و جمعه اختراع نشده بود نوشته فرهاد حسن زاده، كاش يكي قصه اش را
مي گفت نوشته شكوه قاسم نيا و مرادو نوشته محمدعلي آزاديخواه به عنوان نامزدهاي دريافت جايزه در ششمين دوره جايزه شهيد حبيب غني پور معرفي شدند .
جشنواره فرهنگي- هنري علوي : مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران گفت: به دليل استفاده از ساير حوزه هاي فرهنگ و هنر در شعر علوي از سال آينده جشنواره سراسري شعر علوي به جشنواره فرهنگي هنري علوي تغيير نام خواهد داد. به جز استان هاي كرمانشاه، هرمزگان و سيستان و بلوچستان، شاعراني از 28 استان كشور در اين جشنواره شعر مي سرايند.در اين دوره 75 شاعر و 120 اثر در بخش ويژه به مدت دو روز در هفتمين جشنواره سراسري شعر علوي قرائت خواهد شد .

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |