يكشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۵ - Feb 25, 2007
رئيس جمهوري:
هيچ كاري مهم تر از اجراي سياست هاي اصل 44 نيست
گروه سياسي- رئيس جمهوري با تأكيد بر اين كه ما در بخش اقتصادي هيچ كاري مهم تر از اجراي اصل 44 قانون اساسي در كشور نداريم خاطرنشان كرد: اگر اقتصاد ما در راه صحيح حركت كند نه تنها كشور و منطقه، بلكه كل دنيا را تحت تأثير قرار مي دهد اما دولت نمي تواند اين مهم را به تنهايي انجام دهد.
محمود احمدي نژاد پيش از ظهر ديروز در ديدار با جمعي از اعضاي سازمان نظام مهندسي كشور كه مهر خبر آن را منتشر كرد، با بيان اين كه سياست هاي اصل 44 كه توسط مقام معظم رهبري ابلاغ شده، منشأ يك تحول عظيم در تمام عرصه هاي كشور است، اظهار داشت: دولت سعي كرده خود را سبك كند. وي افزود: در 14 سال گذشته كل واگذاري ها در كشور 3 هزار و پانصد ميليارد تومان بوده اما در دولت نهم در طول يك سال 2 هزار و پانصد ميليارد تومان واگذاري با مقررات بسيار روشن از طريق بورس با كمترين دخل و تصرف و سهام عدالت صورت گرفته است.
احمدي نژاد تأكيد كرد: دادن فرصت به مردم در اجراي اصل 44 بسيار مهم است و من sكه به صورت چرخ دنده هاي يك طرفه حركت مي كنند.
به گزارش ايسنا، رئيس جمهوري با اشاره به تخصص خود كه مهندسي است گفت:  حضور يك مهندس در رأس مديريت اجرايي كشور براي جامعه  مهندسين يك فرصت است.
احمدي نژاد هم چنين با بيان اين كه نمي شود كشور را با الگوهاي اقتباسي ساخت، افزود: بايد مدل ها و روابط خود را در همه بخش ها طراحي كنيم و اين كار مهندسان است.
وي با بيان اين كه سطح تخصصي اين دولت از همه دولت ها بالاتر است، اظهار داشت: اين دولت در بسياري از موارد افراد را در حوزه تخصصي خودشان به كار گرفته است.
رئيس جمهوري تأكيد كرد: براي اولين بار در كشور ما ديپلماسي در خدمت فعاليت هاي اقتصادي است. احمدي نژاد بر عزم دولت در واگذاري امور اقتصادي به مردم تأكيد كرد و گفت: ما در اين زمينه مصمم هستيم و اگر مديريتي در برابر اين روند مقاومت كند بايد برود.

با وجود اختلافات ميان اعضاي 1+5 صورت مي گيرد
تلاش  غرب  براي تشديد تحريم هاي ايران
نامه ايران به آژانس
ايرنا : جمهوري اسلامي ايران درنامه اي كه 30 بهمن ماه و پيش از ارايه گزارش جديد البرادعي توسط علي اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي به محمد البرادعي مدير كل اين آژانس ارايه كرده، يك بار ديگر بر آمادگي كشورمان براي حل و فصل مسايل باقي مانده با آژانس، بدون دخالت شوراي امنيت تاكيد نموده است.
سلطانيه در اين نامه كه در پاسخ به نامه قبلي محمد البرادعي ارايه شده و روز گذشته در اختيار ايرنا در وين قرار گرفت نوشته است بايد محور بررسي فعاليت هاي صلح آميز هسته اي جمهوري اسلامي ايران آژانس باشد. نماينده دايم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در اين نامه افزوده است: تبديل آژانس به يك نهاد سياسي، آن را از اهداف مورد تاكيد در اساسنامه دور مي كند. سفير ايران در آژانس در اين نامه به طور مشروح به همكاري هاي ايران با آژانس در جهت رفع ابهامات و سوء تفاهمات و اعمال نهايت شفافيت پرداخته و آورده است: در پي تعليق داوطلبانه، نوع جديدي از بازرسي براي راستي آزمايي در ايران صورت گرفت كه در طول فعاليت آژانس تنها جمهوري اسلامي ايران پذيراي آن بوده است.
گروه سياسي - پيش از برگزاري نشست گروه 1+5درلندن كه قرار است موضوع تصويب قطعنامه اي ديگر برضد ايران را بررسي كند، اظهارنظرهاي مقامات كشورهاي غربي حكايت از افزايش تلاش آنها براي تشديدتحريم هابرضدايران دارد و اين درحاليست كه منابع خبري از وجود اختلاف ميان اعضاي 1+5 برسر برخي جزئيات تحريم ازجمله تحريم اعتبارات اسنادي ايران خبرمي دهند.
وزيرخارجه آمريكا جمعه شب طي ديداري از كانادا ابراز اميدواري كرد كه روسيه از قطعنامه  ديگر شوراي امنيت براي اعمال تحريم عليه ايران حمايت كند. كاندوليزا رايس، يك روزپس ازمذاكره با همتاي روسي خود، در خبري كه ايسنا آنرا منتشركرد ضمن رد احتمال حمله  نظامي آمريكابه ايران گفت: نمي خواهم ازجانب همتاي روسي ام صحبت كنم، اما ما انتظار داريم كه به دنبال كردن مسيرشوراي امنيت و دنبال كردن مسيري كه اميد مي رود به مذاكرات منجر شود ادامه دهيم. معاون رئيس جمهوري آمريكا هم در كنفرانس خبري مشترك با جان هاوارد، نخست وزيراستراليا در اين كشور كه مهرخبر آنرا منتشركرد، گفت: اشتباهي جدي خواهدبود اگر كشوري مانند ايران به يك قدرت هسته اي تبديل شود. ديك چني با بيان اينكه همه گزينه ها درباره ايران همچنان روي ميز است، مدعي شد: ما از طريق شوراي امنيت درحال همكاري با جامعه بين المللي هستيم تا سياستهايي را براي ترغيب ايران در جهت توقف بلند پروازي هايش در پيش گيريم ، اين امر همچنان اولويت ماست. وي همچنين از رايزني هاي نيكلاس برنز، معاون وزيرخارجه آمريكا درلندن پيش از برگزاري نشست 1+5 خبرداد. شان مك كورمك، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا نيز خاطرنشان كرد: واشنگتن اميدوار است ايران بسته پيشنهادي اروپا را به عنوان مسيري كه هنوز باز است، بپذيرد. اين درحاليست كه توني فراتو، معاون سخنگوي كاخ سفيد مدعي شد: واشنگتن از تشديد تحريم ها عليه ايران خرسند نيست و تمايل دارد ايران با تعليق غني سازي بازگشتي خوش به جامعه بين الملل داشته باشد. وي افزود: هدف و مقصد ما راه حل ديپلماتيك است و به همين دليل تمام نيروي آمريكا صرف راه حل ديپلماتيك از طريق شوراي امنيت و گفت وگوهاي 1+5 شده است.
مواضع اروپا
مواضع دولتمردان آمريكايي در شرايطي بيان مي شود كه روز گذشته فرانسه اعلام كرد از تشديدتحريم ها عليه ايران حمايت مي كند. دنيس سيمونو، سخنگوي وزارت خارجه اين كشورتأكيدكرد: قطعنامه 1737 نتايجي داشته است وبنظرمي رسدبا شدت بخشيدن به تحريم ها مي توانيم به نتايج بيشتري دست يابيم. به گزارش ايسنا همچنين صدراعظم آلمان و رئيس جمهور فرانسه ازاتحاد بين المللي دربرابربرنامه  هسته اي ايران ابرازخرسندي كردند. آنگلا مركل و ژاك شيراك روز جمعه در جريان مذاكراتي غيررسمي درآلمان اعلام كردند كه از اتحاد بين المللي در محكوم كردن سرپيچي ايران ازدرخواست هاي سازمان ملل براي تعليق غني سازي اورانيوم خرسند هستند. مهرنيز گزارش داد وزيرخارجه آلمان با اشاره به مذاكرات خود با لاوروف، رايس و همچنين سولانا، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا درحاشيه نشست كميته چهارجانبه درباره اعمال تحريم هاي احتمالي عليه ايران گفت: دراين گفتگوها به دو نتيجه مهم دست پيدا كرديم، يكي توقف مشاركت هاي بين المللي با ايران وديگري باقي ماندن پيشنهادهاي جامعه بين المللي برروي ميز مذاكره.
توصيه به 1+5
وزيرامورخارجه كشورمان به گروه 1 +5 توصيه كرد كه در نشست فرداي خود تصميمي شجاعانه بگيرند و به ميز مذاكره با ايران بازگردند. منوچهرمتكي كه روز گذشته به همراه شيخ خالدبن احمدبن محمد آل خليفه، همتاي بحريني خوددر كنفرانس مطبوعاتي شركت كرده بود، تاكيدكرد: راه رسيدن به فرمول مناسب در موردپرونده هسته اي ايران، گفت وگو و مذاكره است. متكي همچنين تصريح كرد: سوئيس در مورد برنامه هسته اي ايران طرح خاصي ارائه نكرده بود.

وزير كشور: ايران آماده تحولي بزرگ است
وزير كشور تأكيد كرد: ايران آماده تحولي بزرگ و پروازي اساسي براي رسيدن  به جايگاه واقعي خود است.
مصطفي پورمحمدي در مراسم بهره برداري از 4 طرح عمران شهري در شهر رشت، افزود: ملت ايران تاريخي پرشكوه و فرهنگي اصيل و ناب دارد و شايسته آن است كه  در جايگاه رفيع جهاني قرار گيرد.
وي با تأكيد بر اين كه همه بايد در كنار هم كمك كنيم تا به آن جايگاه برسيم، اضافه كرد: در سال هاي اخير شاهد موفقيت هاي بزرگ ملت در عرصه هاي مختلف بوديم  كه انرژي هسته اي به عنوان نماد ملي يكي  از نشانه هاي  دانش پيشرفته اي است كه با تلاش مخلصانه دانشمندان جوان اين مملكت به دست آمده است. وزير كشور خاطرنشان كرد: خوشبختانه امكانات، منابع و ظرفيت هاي ايران فضاي خوبي را براي سازندگي در اختيار همه قرار داده و كشور به پشتوانه همت بلند مردم گام هاي بلند توسعه را در ابعاد مختلف برمي دارد.

اخبار كوتاه
مجمع تشخيص مصلحت نظام:در جلسه  روز گذشته مجمع تشخيص مصلحت نظام، بررسي و تدوين سياست هاي كلي در بخش مديريت و نظام اداري كه از جلسات قبل آغاز شده و بخشي از آن نيز به تصويب رسيده بود ادامه يافت و مواردي ديگر از اين سياست ها در ادامه بند ب به تصويب رسيد. در اين جلسه كه علاوه بر اكثريت اعضا، رئيس كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي و معاون سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور نيز حضور داشتند، ابتدا گزارش كميسيون اقتصاد كلان و امور اداري مجمع مطرح و پس از بحث و بررسي هاي مبسوط اعضا، مواردي درباره مواردي كه تصويب آن به عهده  دولت است و بايد با مشاركت بخش غيردولتي انجام شود، به تصويب رسيد.
احزاب: دبيركل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي در مورد انتقاداتي كه از دولت مي شود، گفت: اگر با اطلاعات كامل و در چارچوب استراتژي و به قصد خدمت به مردم باشد، حتما پسنديده و خوب است. به گزارش ايسنا حسين فدايي در يك نشست مطبوعاتي با خبرنگاران افزود: با يك برآيند عمومي، بسياري از انتقادات ناشي از سياه نمايي و يا جدا شدن از خط اصلي كار است. به گزارش ايرنا، دبيركل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي گفت: مسئله چندصدايي در موضوع هسته اي ايران در سطح سران نظام و مسئولان حكومتي وجود ندارد و اين مسايل بيشتر در تحليل گروهها، كارشناسان و احزاب ديده مي شود. فدايي با بيان اين مطلب افزود: در لايه هاي حكومت مسئله انرژي هسته اي و لزوم دستيابي به اين فناوري روشن است زيرا كه مسايل از طريق شوراي عالي امنيت ملي و با تاييد رهبري به آنان ابلاغ مي شود. وي اظهار داشت: براي نمونه وجود تهديدات دشمن با توجه به سرمايه گذاري آنان در جنگ رواني عليه ايران، مسئله اي نيست كه به فراموشي سپرده شود. فدايي با تاكيد بر اينكه اصولگرايان بايد از انتخابات دور سوم شوراهاي اسلامي شهر و روستا درس عبرت بگيرند، تاكيد كرد: با توجه به اينكه گفتمان اصولگرايي مورد توجه قرار گرفته است، بايد با آسيب شناسي در اين حوزه و اصلاح برخي روشها، با رفتار عقلاني و خرد جمعي امكان خطاي فردي را كاهش داد.

شيخ الاسلام:
اميدوارم بتوانم اهداف رئيس جمهوري را محقق كنم
015306.jpg
ايسنا: رئيس دفتر جديد رئيس جمهوري در مراسم معارفه خود اظهار داشت: من در هرمزگان مشغول كار اجرايي بودم و اكنون در اينجا قرار است كار ستادي انجام دهم.
عبدالرضا شيخ الاسلام افزود: كار اجرايي را بيشتر از كار ستادي دوست دارم اما به خاطر نزديكي با آقاي احمدي نژاد اين مسئوليت را پذيرفتم و اميدوارم بتوانم به نحو احسن آن را انجام دهم.
وي  در ادامه با تشكر از خدمات رئيس دفتر سابق رئيس جمهوري اظهار داشت: من در اينجا از زحمات دكتر الهام تشكر و قدرداني مي كنم و اميدوارم بتوانم اهداف رئيس جمهوري را محقق كنم.
شيخ الاسلام افزود: اميدوارم بتوانم با معاونان دفتر گفت وگو كنيم و با كمك  هم كارها را به نحو احسن به پيش ببريم و به نحو احسن هم از تجربيات شما استفاده كنم.
غلامحسين الهام سخنگوي دولت و رئيس دفتر سابق رئيس جمهوري هم در مراسم توديع خود از رياست اين دفتر اظهار داشت: من رئيس جمهور را بسيار دوست دارم و دوست داشتن هم گناه نيست، هم چنين از به كار بردن تعابيري چون توديع، دلتنگ مي شوم و دلتنگي ام را نمي توانم پنهان كنم چون ديگر دكتر را كمتر مي بينم و راه دل از ديگر مسيرها جداست.
الهام با بيان اين كه رئيس جمهور همواره سعي كرده بر اساس آموزه هاي اسلام و سيره پيامبر اكرم (ص) حركت كند، گفت: رئيس جمهور و امت اسلامي مشمول اين آيه هستند كه مبادا هرگز خود را بر پيامبر و راه پيامبر ترجيح دهيد. رئيس جمهور از جمله كسانيست كه سعي داشته از اين مسير تخلف نداشته باشد و تلاش زيادي را در جهت حركت در اين مسير انجام داده است. الهام گفت: ما در دفتر رئيس جمهور، سعي كرديم اين جايگاه يعني جايگاه دفتر رئيس جمهور دچار آسيب خطي و جناحي نشود. دفتر رئيس جمهور نه خاستگاه و نه فرودگاه هيچ حزب، دسته و گروه و جرياني نباشد و سعي كرديم مسير انقلاب اسلامي را طي كنيم و ما بر اين مهم تلاش داشته ايم. وي افزود: كسي نمي تواند حوزه دل و فكر كسي را كه متعلق به ملت است مصادره كند، چرا كه رئيس جمهور متعلق به ملت و امانت جهان اسلام است و هيچ كس نمي تواند او را محدود و كاناليزه كند. الهام ادامه داد: ما سعي كرديم ساحل دفتر رئيس جمهور را آرام نگه داريم و تلاش داشتيم آن چه را مورد نظر ايشان بود، محقق كنيم. وي افزود: امواجي برخورد مي كرد كه سعي داشتيم با موج شكن اين امواج را به آرامش تبديل كنيم. وي گفت: ما سعي داشتيم وقت رئيس جمهور را در راستاي مصالح كشور تنظيم كنيم؛ چرا كه رئيس جمهور مسئوليت خطيري دارد. من اميدوارم دكتر شيخ الاسلام بتواند اين مسئوليت را به نحو احسن انجام دهد و آرزوي ما را محقق كند. رئيس جمهوري نيز در اين مراسم با قدرداني و تشكر صميمانه از خدمات الهام در زمان تصدي مسئوليت دفتر رئيس جمهور، وي را ياري عالم، فداكار، وفادار و امين براي خود و دولت نهم و حقوقداني شجاع، مؤمن، عدالتخواه و ايستاده بر اصول و از نيروهاي ارزشمند انقلاب توصيف كرد و افزود: براي آقاي دكتر الهام توديع و خداحافظي در دولت نهم وجود ندارد.

يادداشت
۵ نكته در باب گزارش اخير البرادعي
دكتر كاظم جلالي
گزارشي كه اخيرا محمد البرادعي به خواست شوراي سازمان ملل منتشر ساخت حاوي نكته مهمي است كه اگر دنياي غرب اين نكته را مورد نظر قرار دهد، اساسا پرونده ايران نه تنها بايد از دستور كار شوراي امنيت بلكه بايد از حالت فوق العاده شوراي حكام نيز خارج شود. البرادعي در گزارش خود اعتراف كرده كه ايران تاكنون هيچ گونه انحرافي در فعاليت هاي هسته اي غيرصلح آميز انرژي هسته اي خود نداشته و اگر غرب صادقانه به دنبال اين است كه استفاده صلح آميز ايران به سوي انحراف سوق پيدا نكند، گزارش البرادعي بزرگترين دليل در اين راستاست. در همين راستا تدقيق در چند نكته لازم به نظر مي رسد:
۱ امروزه نهادهايي مبتني بر عقل جمعي بشري تشكيل شده و هركدام، كارويژه هاي خاص خود را دارند كه يكي از آنها آژانس بين المللي انرژي اتمي است كه براساس سيستم هاي نظارتي خود ازجمله بازرسي هايي كه از تأسيسات اعضاي خود دارد، تنها مرجعي است كه انحراف يا عدم انحراف فعاليت هاي هسته اي را تشخيص مي دهد. البرادعي در مقطع حساسي كه پرونده ايران در اثر يك انحراف حقوقي به ناحق در شوراي امنيت مطرح است، به عنوان يگانه مرجع تشخيص دهنده، در گزارش خود آورده كه ايران در فعاليت هاي خود انحراف نداشته است.
۲ در چند گزارش اخير البرادعي معمولا نوعي سردرگمي مشاهده مي شود. چراكه وي همواره رويكردي دوگانه را اتخاذ مي نمايد. مطابق رويكرد اول وي مطابق دريافت هاي حقوقي و كارشناسي اعلام مي دارد كه ايران انحرافي در فعاليت هاي هسته اي خود نداشته است اما مطابق رويكرد دوم كه غيرحقوقي و صرفا سياسي بوده و بر اثر فشار برخي قدرت ها اعلام مي شود وي اعلام داشته نمي توانيم آينده را درخصوص ايران تضمين كنيم. اين درحالي است كه آژانس آينده را درخصوص هيچ كشوري نمي تواند پيش بيني كند. ضمن آن كه اساس تشكيل آژانس اين است كه با تهيه گزارش و بازرسي هاي پياپي، فرصت انحراف را به وجود نياورد، درحالي كه ايران اعلام كرده آماده همه نوع بازرسي مي باشد و سخن از ابهام آينده كاملا غيركارشناسي است.
۳ در حال حاضر رويكرد در موضوع هسته اي ايران به مذاكره جدي است و اروپا به خوبي مي داند پيچيده تر كردن پرونده ايران، خيزش راديكاليسم در منطقه را به دنبال دارد و اين امر به نفع اروپا نيست. روس ها هم قصد دارند مقاومت جدي را در مقابل يكجانبه گرايي از خود نشان دهند و اين امر در سخنان اخير پوتين در اجلاس مونيخ به خوبي پيداست. حال تنها اختلاف بر اين است كه آنها مي خواهند تعليق قبل از آغاز مذاكرات باشد اما ما مي گوييم پس از آغاز مذاكرات هر كاري قابل بحث است.
۴ آمريكا در نشست روز دوشنبه لندن نمي خواهد خط اجماع بر عليه ايران شكسته شود و از سوي ديگر مي خواهد اين نشست را مقدمه اي براي تصميم گيري در شوراي امنيت و شوراي حكام كند. در حال حاضر روسيه و چين ظرفيت برخورد تند با ايران را ندارند ولي آمريكا هم مي خواهد قطعا قطعنامه اي عليه ايران را تصويب كند كه در اجلاس دوشنبه علاوه بر زمينه سازي براي صدور قطعنامه احتمالا بحث مذاكره با ايران خارج از فضاهاي موجود نيز مطرح خواهد شد.
۵ در وضعيتي كه ما قرار داريم، مسئولان هسته اي بايد به سمت تثبيت موقعيت هسته اي ايران حركت كنند و با استفاده از ديپلماسي تلاش كنند به سمتي پيش روند كه در چارچوب مذاكره مسائل را حل و فصل نمايند. در همين راستا بايد توجه داشته باشيم پراكنده گويي هاي هسته اي به نفع كشور نيست و بايد انسجام داخلي را حفظ نماييم.

وزير دفاع:
نخستين ماهواره ايراني به زودي پرتاب مي شود
گروه سياسي- وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح از پرتاب نخستين ماهواره ايراني (سينا) با همكاري روسيه خبر داد.
سردار سرتيپ پاسدار محمد نجار روز گذشته در ششمين كنفرانس انجمن هوا و فضاي ايران در تهران در خصوص محور فعاليت  هاي وزارت دفاع در علوم فضايي گفت: ساخت ماهواره و پرتاب كننده سفير با ميكرو ماهواره ساخت ايران، پرتاب نخستين ماهواره ايراني (سينا) با همكاري روسيه و ورود به باشگاه فضايي، بهره  برداري از ايستگاه زميني سپهر، ايجاد مراكز آزمايشگاهي و تست موشكي، دستيابي به پروژه هاي سيستمي و توسعه زير ساخت ها و تربيت نيروهاي متخصص محورهاي فعاليت وزارت دفاع در زمينه هوا و فضا است. به گزارش مهر، نجار افزود: وزارت دفاع زمينه سامانه هاي نوين فضا براي هدايت فضا، پرتاب موشك هاي دقيق و سريع، يكپارچه سازي فضاي نبرد براي شليك توپخانه ها، حركت شناورها و نيرو هاي زرهي و بالگردها براي رفع نياز به هدايت و ناوبري از بالا پرداخته است.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |