يكشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۵ - Feb 25, 2007
مادران باردار زير 35 سال هم بهتر است آزمايش غربالگري داون انجام دهند
جستجوي نشاني از نشانگان داون
آذين محبي نژاد
015261.jpg
پزشكان براي خانم هاي باردار پيشنهاد جديدي دارند: آنها پيشنهاد مي كنند خانم هاي باردار در هر سني كه هستند، كمتر يا بيشتر از 35 سال، مورد غربالگري براي نشانگان داون قرار گيرند. اين درحالي است كه پيش از اين، سن بالاي 35 سال مادر، به عنوان مهم ترين عامل خطر تولد نوزاد مبتلا به نشانگان داون (همان كه عوام به آن مونگوليسم مي گويند) مطرح بود. كالج پزشكان آمريكايي متخصص بيماري هاي زنان و زايمان، اعلام كرده است كه بايد امكان آزمايش زودرس براي كشف نشانگان داون به همه زنان باردار داده شود و اين موضوع نبايد منحصر به زنان بالاي 35 سال باشد. دليل اصلي پژوهشگران براي اين پيشنهاد آن است كه امروزه روش هاي تشخيصي آسان تري وجود دارند كه براي مادران قابل تحمل تر از روش قديمي آمنيوسنتز هستند و برخي از آنها مي توانند احتمال وجود نشانگان داون و نواقص مادرزادي ديگر را در سه ماهه اول بارداري تعيين كنند.
خطر، يك شبه كم نمي شود
پزشكان اغلب از زناني كه سن بالاي 35 سال دارند مي خواهند تا آزمايش غربالگري نشانگان داون را انجام دهند، اما دكتر جيمز گلدبرگ، از كالج پزشكان آمريكايي بيماري هاي زنان و زايمان در اين مورد مي گويد: درست است كه خطر بروز نشانگان داون با افزايش سن مادر بيشتر مي شود ولي اين بدان معنا نيست كه در سن 35 سالگي ناگهان يك اتفاق جادويي مي افتد. در حقيقت اين احتمال به آرامي افزايش مي يابد، به طوري كه احتمال تولد كودكي با نشانگان داون از يك در 1200 در مادران 25 ساله، به يك در 300 در مادران 35 ساله مي رسد.
همچنين، چون زنان جوان تر، فرزندان بيشتري به دنيا مي آورند، اغلب كودكان مبتلا به سندرم داون در جوامع، از مادران زير 35 سال متولد مي شوند. دكتر گلدبرگ در ادامه مي گويد: ما مرز 35 سالگي را از برنامه هاي غربالگري حذف كرده ايم، چرا كه هم اكنون روش هاي بهتري براي تشخيص در دست داريم.
متخصصان بيماري هاي زنان و زايمان آمريكا براي اين كار راهنماي جديدي منتشر كرده اند كه در شماره ژانويه ژورنال بيماري هاي زنان و زايمان به چاپ رسيده است.
راه هايي براي تشخيص
براي تعيين اينكه چقدر احتمال دارد فرزند يك خانم باردار ،مبتلا به نشانگان داون باشد، روش هاي متنوعي وجود دارد. به عنوان مثال انجام يك آزمايش خون در حدود هفته شانزدهم بارداري مي تواند به غربالگري زودرس نشانگان داون و بسياري از نواقص كروموزومي ديگر در جنين كمك كند.
مؤثرترين آزمايشات غربالگري در فاصله هفته هاي يازدهم تا چهاردهم بارداري و در دو گام انجام مي شوند. يكي از اين دو گام، ديدن ناحيه پشت گردن جنين به وسيله سونوگرافي است. در اين روش، پزشك با استفاده از سونوگرافي، ضخامت گردن جنين را بررسي مي كند. ديدن مايع بيش از حد در ناحيه پشت گردن جنين، نشانه نواقص جنيني است. گام بعدي انجام آزمايش خون و تطابق نتايج آن با تصاوير به دست آمده از راه سونوگرافي است. پژوهشگران مي گويند انجام دادن اين دو گام براي غربالگري در هفته يازدهم بارداري مي تواند تا 87 درصد كودكان مبتلا به نشانگان داون را تشخيص دهد.
اما همه مادراني كه پاسخ تست هاي غربالگري آنها غيرطبيعي است، نوزاد مبتلا به نشانگان داون به دنيا نمي آورند، بلكه اگر نتايج آزمايشات غربالگري غيرطبيعي باشند، براي تشخيص قطعي وجود نشانگان داون در جنين، از راه هاي تشخيصي ديگري استفاده مي شود كه براي مادر كمي سخت تر هستند.
رايج ترين روش تاكنون، آمنيوسنتز بوده است كه در آن مقداري از مايع اطراف جنين را كه حاوي سلول هايي از جنين نيز هست، با سرنگ كشيده و مورد آزمايش قرار مي دهند. اين تست معمولاً پس از هفته پانزدهم بارداري انجام مي شود و در آن خطر سقط جنين نيز به ميزان اندك وجود دارد.
نمونه گيري از جفت راه ديگري براي تشخيص نقايص احتمالي جنين است كه در آن با استفاده از سلول هاي برداشته شده از جفت مادر، سلامت جنين را مورد بررسي قرار مي دهند. خطر سقط جنين با استفاده از اين راه بيشتر مي شود. راه ديگر تشخيص نقايص احتمالي جنين نمونه گيري از خون بند ناف است و معمولاً زماني انجام مي شود كه پزشكان نيازمند تشخيص سريع باشند. هر يك از اين سه روش تشخيصي حدود 98 تا 99 درصد دقت دارند.
پس از اين تنها راه تشخيص نشانگان داون استفاده از روش آمنيوسنتز بود كه راه چندان آساني نيست و با خطر سقط جنين همراه است. بنابر همين دلايل پزشكان پيشنهاد مي كردند تنها زنان بالاي 35 سال يا كساني كه احتمال به دنيا آوردن نوزادي با نشانگان داون در آنها بالاتر است، براي نشانگان داون مورد غربالگري قرار گيرند. اما اكنون به مدد راه هاي جديد غربالگري و تشخيص كه براي مادر و جنين آسان و بي خطر هستند، كالج آمريكايي پزشكان متخصص بيماري هاي زنان و زايمان پيشنهاد مي كند همه مادران را درباره احتمال تولد نوزادي با نشانگان داون مورد غربالگري قرار دهيم. دو گام ياد شده در بالا جديدترين روش براي اين كار بوده و پيشنهاد جديد متخصصان آمريكايي نيز استفاده از همين روش براي همه مادران است.
آشنايي با نشانگان داون
نشانگان داون در اثر وجود يك كروموزوم اضافي در سلول هاي جنين به وجود مي آيد. به همين دليل به آن تريزومي 21 هم مي گويند كه نشانه آن است كه فرد يك كروموزوم شماره 21 اضافي دارد. اين موضوع باعث مي شود تا مبتلايان به نشانگان داون ويژگي هاي جسمي خاصي داشته باشند. مثلاً چهره يك كودك مبتلا به نشانگان داون پهن و مسطح بوده و زبان او هم اندكي بزرگ است.
اين كودكان از نظر ذهني عقب مانده هستند و ممكن است بيماري هاي جسمي ديگري نيز داشته باشند. مثلاً اغلب آنها نقايص مادرزادي قلبي نيز دارند. جالب است بدانيد به دليل آن كه كودكان مبتلا به نشانگان داون چشم هايي با فرم خاص و شبيه مغول ها دارند، در گذشته به آنها منگول و به اين بيماري منگوليسم مي گفتند كه برگرفته از واژه انگليسي مغول بود.
احتمال به دنيا آمدن نوزادي با نشانگان داون با افزايش سن مادر افزايش مي يابد و زناني كه يك بار نوزادي با نشانگان داون به دنيا آورده اند بيشتر احتمال دارد صاحب فرزندي با نشانگان داون شوند. به تازگي، محققان مركز كنترل و پيشگيري بيماري هاي آمريكا طي پژوهش هايي به اين نتيجه دست يافته اند كه سيگار كشيدن مادر و استفاده از قرص هاي خوراكي ضد بارداري، به ويژه اگر با هم توام باشند، ممكن است احتمال بروز نشانگان داون را در جنين بالا ببرد.
نشانگان داون شيوع نسبتاً زيادي دارد به گونه اي كه يك كودك از هر 800 كودكي كه متولد مي شود به اين بيماري مبتلاست. اين بيماري شايع ترين علت عقب ماندگي ذهني نيز هست. بنابر اين استفاده از روش هاي غربالگري براي همه زنان باردار مي تواند از تولد نوزادان بيشتري با نشانگان داون پيشگيري كرده و شيوع عقب ماندگي ذهني را در جوامع كاهش دهد.

گزارش
زندگي روباتها با پرندگان
015264.jpg
015267.jpg
الميرا صديقي- روباتها بار ديگر به كمك انسانها مي آيند تا كشفيات آنان را تكميل كنند. محققان آمريكايي براي كشف نوع زندگي پرندگان و به خصوص داركوبها در جنگل هاي آركانزاس آمريكا از روباتهايي استفاده مي كنند كه از زندگي پرندگان عكسبرداري كنند.
اين روباتها كه توسط مركز تحقيقاتي محيط زيست آمريكا به كار گرفته شده اند دو دوربين ويدئويي دارند كه به صورت متناوب از پرندگان در حال پرواز در آسمان و حتي نشستن روي زمين فيلمبرداري و عكاسي مي كنند.
اين كار، دانشمندان و محققان را به اين امكان مي رساند كه بتوانند روي زندگي پيچيده پرندگان و به خصوص داركوبها كه گونه هايي از آنان گفته مي شود كه رو به انقراض هستند مطالعه داشته باشند. طرز كار اين روباتها به شكلي است كه هر عكسي كه پرندگان در آنها حضور نداشته باشند پاك مي شود و تحقيقات سه ماه دانشمندان با اين روش باعث گرفتن عكسها و فيلم هاي بسيار جذابي از پرندگان شده است.
داركوبها هدف اصلي اين پروژه هستند. آخرين باري كه داركوبها كه بيشتر در جنوب شرقي آمريكا و كوبا زندگي مي كنند به چشم ديده شده اند به سال 1944 بر مي گردد كه همين موضوع باعث شده است تا تحقيقات روي اين نوع پرندگان تمركز بيشتري داشته باشد. در حدود بيش از ??? گونه داركوب در جهان وجود دارد و در واقع داركوبها بايد تقريباً در هر جا كه درخت باشد ديده  شوند.
تحقيق روي اين گونه پرندگان در جنگل هاي بسيار بسيار انبوه در حاشيه رودخانه مي سي سي پي كاري نيست كه انسانها بتوانند از عهده آن به خوبي بر آيند و به همين خاطر روباتها به عنوان بهترين گزينه به فكر دانشمندان رسيده اند. توجه به اينكه حضور انسانها مي تواند باعث فراري دادن پرندگان بشود نيز از مواردي است كه به خاطر آن رأي استفاده از روباتها به تصويب رسيد. روباتهاي به كار گرفته شده در اين عمليات از دو دوربين با كيفيت بسيار بالا تشكيل شده اند كه روي پايه هاي گردان نصب شده و به يك هارد ديسك متصلند. آنها كاملاً ضد آب هستند تا به هنگام وقوع باران نيز آسيبي به آنان نرسد و بتوانند حركات پرندگان در هنگام بارندگي را نيز به طور كامل زير نظر بگيرند.
دوربين هاي ديجيتال اين روباتها به طور پيوسته آسمان را هدف گرفته و هر لحظه عكسهايي با شفافيت 2 مگاپيكسل را مي گيرند.
عكسهاي گرفته شده همگي روي هارد ديسك ذخيره مي شوند و فردي كه در دفتر كار محققان روي اين طرح كار مي كند بلافاصله عكس را برداشته و ذخيره مي كند. به گفته اين محققان تنها عاملي كه مي تواند كار اين روباتها را كمي تخريب كند پرواز بالگردها در اطراف روباتها و يا افتادن برگ درختان روي آنهاست كه به همين خاطر روباتها در مناطق بسيار حساب شده كارگذاري شده اند. روباتهاي فوق در نشست سالانه علم در سان فرانسيسكو نشان داده شده اند و دانشمندان اميدوارند كه اين دستگاهها بتوانند در آينده از زندگي حيوانات خطرناكتر همچون خرسها و يا گوريلها عكاسي كنند و يا اينكه حتي در فرودگاهها براي انجام فعاليت هاي امنيتي به كار گرفته شوند.
چندي پيش نيز محققان پس از سالها تلاش و بررسي توانستند رازي را در مورد داركوبها كه سالها روي آن بحث بود را فاش كنند. آنها از راز عدم ايجاد سردرد و ضربه مغزي در داركوب به رغم وارد آوردن ضربات مهلك به درختان پرده برداشتند. محققان دانشگاه كاليفرنيا دريافتند كه ماهيچه هاي قوي، استخوان هاي اسفنجي شكل و يك پلك سوم مغز است كه اين پرنده را از آسيب ديدن حفظ مي كند زيرا در انسانها در صورت وارد آمدن ضربه شديد به سر، بلافاصله رگ هاي خوني پشت چشم پاره مي شوند و مشكلات غير قابل حلي براي افراد ايجاد مي شود كه معمولاً منجر به مرگ مي شود. حال با توجه به شدت و توالي ضربات وارده به درخت از سوي داركوب، توانايي اين پرنده در حفظ سلامتي خود به رغم وارد آوردن چنين ضربات مهلكي به درخت بيش از پيش مشخص مي شود.
دكتر ديويس از چشم پزشكان دانشگاه كاليفرنيا، به دليل كشف اين راز بزرگ جايزه ارزشمندي معادل جايزه نوبل را دريافت كرد و نتايج تحقيقاتش نيز در نشريه معتبر چشم پزشكي انگليس به چاپ رسيد. بر اساس گزارش لايو ساينس، اين محقق دريافت كه يك ميلي ثانيه مانده به وارد آمدن نوك داركوب به درخت، ماهيچه هاي متراكم در گردن اين پرنده منقبض شده و در ادامه پلك داخلي داركوب نيز بسته مي شود.اين فرآيند موجب مي شود كه پرنده از ذرات ريز چوب كنده شده از درخت نيز در امان باشد. حال با وجود شگفتي هاي بسيار در خلقت اين پرنده استفاده از روباتها و هزينه هاي بسيار براي ردگيري اين پرندگان عمل چندان عجيبي به نظر نمي رسد.
منبع: بي بي سي

دانش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |