يكشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۵ - Feb 25, 2007
كميسيون تلفيق تصويب كرد
اختصاص۷.8 ميليارد دلار
به طرح هاي عمراني نيمه تمام
گروه اقتصادي - با تصويب كميسيون تلفيق بودجه، 77 هزار و 680 ميليارد و 969 ميليون ريال معادل۷.8 ميليارد دلار از طريق حساب ذخيره ارزي و فروش اوراق مشاركت به طرح هاي عمراني نيمه تمام كه در سال هاي 86 و 87 به اتمام مي رسند، اختصاص يافت.
محمدمهدي مفتح ديروز در تشريح مصوبات جديد كميسيون تلفيق با بيان خبر فوق، گفت: اولويت در تخصيص بودجه به طرح هاي نيمه تمام عمراني از يك سو به ترتيب طرح هاي كشاورزي، منابع آب، منابع طبيعي، حمل ونقل و آبرساني روستايي خواهد بود و از سوي ديگر اولويت بالاتر با پروژه هايي است كه در سال 86 و يا با مبلغ كمتر به بهره برداري مي رسند.
مفتح افزود: بر اساس برنامه چهارم دولت و مجلس نمي توانند بانك ها را مكلف به پرداخت تسهيلات با سودي پايين تر از مصوبات شوراي پول و اعتبار كنند، از اين رو سال آينده 10 هزار و 140 ميليارد ريال براي يارانه سود تسهيلات بانكي در اختيار دولت قرار مي گيرد تا در مواردي كه تشخيص دهد، سود بانكي كمتر باشد از اين محل پرداخت كند.
بقيه از صفحه اول
مفتح تصريح كرد: بانك هاي كشور مكلف شدند براي ارائه تسهيلات از محل حساب ذخيره ارزي تنها محل اجراي طرح، ساختمان و ماشين آلات و تجهيزات طرح را به عنوان وثيقه بپذيرند. پيش از اين نيز بانك ها مي توانستند هر يك از دارايي هاي زمين، ماشين آلات و تجهيزات، سهام شركت هاي پذيرفته شده در بورس، سهام شركت هاي خارج از بورس، تضمين بانكي و اعتبارات اسنادي معتبر بانك هاي خارجي به نفع متقاضي ايراني،  اسناد قابل وصول،  سفته مديران شركت ها،  و پروانه بهره برداري از معدن را به عنوان وثيقه دريافت وام از حساب ذخيره ارزي دريافت كنند.
به گفته مفتح، با تصويب كميسيون تلفيق بودجه 78 ميليارد و 210 ميليون ريال در اختيار گمرك قرار گرفت تا صرف آموزش، تشويق و پاداش كاركنان گمرك و ارائه تسيهلات به كاركنان خود در نقاط محروم مرزي و تجهيز امكانات الكترونيكي كند. وي افزود: بر اساس بند 7 تبصره 2 قانون بودجه سال 85 مقرر شد 26 هزار و 700 ميليارد ريال معادل 3 ميليارد دلار براي پرداخت تسهيلات ارزي در اختيار بانك هاي توسعه صادرات و صنعت و معدن قرار خواهد گرفت. بر اساس مصوبه كميسيون تلفيق، بازپرداخت تسهيلات ارزي به عنوان افزايش سرمايه دولت نزد بانك هاي مذكور هر كدام به صورت مساوي به مبلغ 5/1 ميليارد دلار باقي خواهد ماند و به حساب ذخيره ارزي بازگشت داده نخواهد شد.
وي ادامه داد: بر اساس مصوبه  كميسيون تلفيق، بانك هاي عامل موظف شدند بعد از ارجاع طرح ها به آنها و بررسي در صورت تاييد توجيه فني، اقتصادي و مالي طرح و اعطاي تسهيلات، بازپرداخت تسهيلات را پيگيري و تا وقتي تمام تسهيلات بازپرداخت مي شود اين موضوع را ادامه دهند. مفتح افزود: هيات وزيران مجاز شد تمام يا قسمتي از سود اين تسهيلات را تضمين كند و با تضمين دولتي قسمت يا تمام اصل يا سود تسهيلات قابل اعطا شود.
مخبر كميسيون تلفيق مجلس درباره اظهار نظر مجلس در مورد امكان تجديد نظر اين كميسيون در مورد بنزين، تصريح كرد: اگر يك سوم نمايندگان درخواست تجديد نظر بدهند و دو سوم نمايندگان نيز به آن راي دهند دوباره اين مصوبه بررسي خواهد شد.

خدمات اينترنتي اپراتور دوم تلفن همراه، فعال شد
گروه اقتصادي - سرويس خدمات اينترنتي براي تلفن همراه از سوي اپراتور دوم تلفن همراه از اول اسفند سال جاري براي همه مشتركان سيم كارت هاي اعتباري و دائمي اين شبكه فعال است و اين سرويس تا 15 فروردين سال 1386 به طور رايگان در اختيار مشتركان قرار دارد.عليرضا قلمبر دزفولي مدير عامل شركت ايرانسل با اعلام اين خبر افزود: هم اكنون 90 درصد شهر تهران تحت پوشش اين شبكه قرار دارد و تا نيمه اسفند ماه اين پوشش به 95 درصد مي رسد.
وي همچنين اظهار داشت: تمامي متقاضيان سيم كارت هاي دائمي و اعتباري كه از 21 بهمن ماه تا۲۰ اسفند ماه سال جاري نسبت به خريد، تكميل ثبت نام و فعال نمودن سيم كارت خود اقدام كنند، به ترتيب از 200 و 76 دقيقه مكالمه رايگان با كليه تلفن هاي همراه و يا ثابت داخل كشور بهره مند خواهند شد.به گفته وي، مشتركان ايرانسل در اسفند ماه امسال به سرويس رومينگ بين المللي دسترسي خواهد داشت به طوريكه اين سرويس در سطح 200 كشور ارائه مي شود.
شبكه تلفن همراه ايرانسل پس از شهرهاي تهران، مشهد، تبريز، كرج، ساري، اروميه و مراغه طي هفته گذشته شهرهاي شيراز، قم، اردبيل، كرمانشاه، خرم آباد، مشكين شهر، گرمي، سراب و همدان را نيز تحت پوشش قرار داد.دزفولي از اتصال 5 شهر ديگر در هفته جاري به شبكه اپراتور دوم تلفن همراه خبر داد و گفت بزودي 5 شهر بابل، شهرقدس، بجنورد و آمل به شبكه ايرانسل متصل مي شود. شركت ايرانسل تا پايان سال جاري قرار است 70 شهر ديگر را تحت پوشش شبكه قرار دهد كه اين تعداد در سال آينده به 300 شهر افزايش مي يابد.

با سرمايه  گذاري 700 ميليون يورويي
مجتمع بزرگ توليد متانول در پارس جنوبي
آماده بهره برداري است
گروه اقتصادي- بزرگترين مجتمع پتروشيمي توليد متانول جهان در منطقه اقتصادي انرژي پارس آماده بهره برداري است. غلامحسين نجابت معاون وزير نفت و مدير عامل شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران، با اعلام اين مطلب افزود: اين مجتمع پتروشيمي در دو فاز احداث مي شود و سالانه سه ميليون و 300 هزار تن متانول توليد خواهد كرد. نجابت، ميزان سرمايه گذاري صورت گرفته در ساخت بزرگ ترين مجتمع پتروشيمي جهان را 700 ميليون يورو عنوان كرد و گفت: با توجه به حجم و ابعاد   اين طرح بازگشت سرمايه در كوتاه مدت محقق مي شود.وي ميزان توليد محصولات پتروشيمي در كشور را 15ميليون تن در سال اعلام كرد و افزود: تاكنون بيش از 6/2 ميليون دلار از محصولات پتروشيمي به خارج از كشور صادر شده است.

گزارش رژيم تجاري ايران به سازمان تجارت
جهاني ارائه مي شود
ايرنا: مسؤول مركز ملي مطالعات جهاني شدن، از ارائه گزارش رژيم تجاري ايران به سازمان تجارت جهاني ظرف دو ماه آينده خبر داد.
دكتر محمد نهاونديان افزود: اين گزارش با پيگيري مستمري كه در سال هاي گذشته صورت گرفته، تهيه و بهنگام سازي شده است و ايران اكنون از آمادگي خوبي براي آغاز مذاكرات براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني برخوردار است. نهاونديان اضافه كرد: ايران علاوه بر تهيه گزارش رژيم تجاري، مذاكره كنندگان متخصصي را براي پيگيري موضوع عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني تربيت كرده و علاوه بر آن، اقتضائات عضويت در اين سازمان را نيز در قانون برنامه پنج ساله چهارم توسعه كشور و نظام تعرفه هاي تجاري خود گنجانده است. مسؤول مركز ملي مطالعات جهاني شدن ابراز اميدواري كرد با بررسي گزارش رژيم تجاري ايران در گروه كاري بررسي عضويت كشور، يك تفاهم زمان بندي شده منطقي براي برخورداري ايران از امتيازات سازمان تجارت جهاني بدست آيد.

بر اساس لايحه بودجه سال 86 در مقايسه با بودجه سال۸۵ صورت مي گيرد
افزايش 32.3 درصدي سرمايه گذاري شركت هاي دولتي
015348.jpg
گروه اقتصادي- رشد قابل توجه سرمايه گذاري شركت هاي دولتي در لايحه بودجه سال آينده نسبت به سال جاري شاخص قابل قبولي براي ارزيابي نحوه اجراي سياست هاي كوچك سازي دولت و فراهم ساختن شرايط براي سرمايه گذاري بخش خصوصي و ورود آنها به عرصه هايي است كه تاكنون كانون انحصاري دولت محسوب مي شده است.
بر اساس بخش اول بند الف سياست هاي اصل 44 ابلاغ شده در اول خردادماه سال 84 دولت حق فعاليت اقتصادي جديد خارج از موارد صدر اصل 44 را ندارد و موظف است هرگونه فعاليت (شامل تداوم فعاليت هاي قبلي و بهره برداري از آن) را كه مشمول عناوين صدر اصل 44 نباشد، حداكثر تا پايان برنامه پنج ساله چهارم (ساليانه 20 كاهش فعاليت) به بخش هاي تعاوني و خصوصي و عمومي غيردولتي واگذار كند .
از سوي ديگر، بر اساس بند ج سياست هاي اصل 44 قانون اساسي ابلاغ شده در 12 تيرماه سال جاري 80 درصد از سهام بنگاه هاي (مشخص شده) دولتي مشمول صدر اصل 44 بايد به بخش هاي خصوصي شركت هاي تعاوني سهامي عام و بنگاه هاي عمومي غيردولتي  واگذار شود.تحقق دو فرمان فوق، مستلزم عدم سرمايه گذاري جديد دولت و شركت هاي دولتي در فعاليت هاي خارج از صدر اصل 44 است و بايد اين عدم سرمايه گذاري در لوايح بودجه سنواتي ديده شود. اين در حالي است كه حجم سرمايه گذاري شركت هاي دولتي در لايحه بودجه سال 86 نسبت به قانون بودجه سال 85 رشد 3/32 درصدي نشان مي دهد. رشد سالانه سرمايه گذاري هاي شركت هاي دولتي طي ساليان اخير همواره روند صعودي داشته است و از 12 درصد در سال 83 به 6/14 درصد در سال 84 و 21 درصد در سال 85 رسيده است و در لايحه بودجه سال آينده رشد 3/32 درصدي نشان مي دهد.
مجموع سرمايه گذاري شركت هاي دولتي در قالب بودجه سال 85 برابر با 323 هزار و 900 ميليارد ريال است كه اين رقم در لايحه بودجه 86 به 428 هزار و 610 ميليارد ريال افزايش يافته است. از رقم 323 هزار ميليارد ريالي سرمايه گذاري شركت هاي دولتي بر اساس بودجه سال 85 حدود 41 هزار ميليارد ريال آن از طريق منابع عمومي دولت و بيش از 282 هزار ميليارد ريال آن نيز از طريق منابع داخلي شركت هاي دولتي صورت گرفته است. در لايحه بودجه سال 86 كل كشور، مقرر شده است شركت هاي دولتي 46 هزار ميليارد ريال از طريق منابع عمومي دولت اقدام به سرمايه گذاري كنند كه نسبت به رقم سال جاري 1/12 درصد رشد نشان مي دهد.
سرمايه گذاري شركت هاي دولتي از محل منابع دولتي در سال 83 برابر با 8/20 هزار ميليارد ريال و در سال 84 برابر با 32 هزار ميليارد ريال بود و در سال 85 اين رقم به 41 هزار ميليارد ريال رسيد. از سوي ديگر، در لايحه بودجه سال 86 ميزان سرمايه گذاري شركت هاي دولتي از محل منابع داخلي اين شركت ها رقمي بيش از 382 هزار ميليارد ريال پيش بيني شده كه از رشد 3/35 درصدي اين رقم نسبت به سال جاري حكايت دارد.
ميزان سرمايه گذاري شركت هاي دولتي از محل منابع داخلي اين شركت ها در سال هاي 83 و 84 به ترتيب 212 و 234 هزار ميليارد ريال بوده است كه در بودجه 85 اين رقم 282 هزار ميليارد ريال تعيين شد.

برگزاري نمايشگاه بهاره
در 3 نقطه تهران و شهرستان هاي استان
015351.jpg
گروه اقتصادي- با توجه به اقدامات و برنامه هاي در دست اجراي وزارت بازرگاني، هيچ گونه كمبود و گراني خاصي در ايام عيد نخواهيم داشت.
رئيس مجمع امور صنفي توزيعي تهران گفت: با توجه به اين كه شهروندان همه ساله نگراني كمبود و گراني تهيه مايحتاج خود دارند، برگزاري نمايشگاه ها مي تواند در اين زمينه رفع نگراني كند.قاسم نوده فراهاني با اشاره به تأكيد رئيس جمهور در جلسه هيأت وزيران با استانداران كشور درباره كنترل و نظارت بر قيمت ها گفت: در جلساتي با وزير بازرگاني و معاونان ايشان و سازمان بازرگاني استان تهران، طرح نوروزي مجامع امور صنفي تهران در قالب نمايشگاه فروش بهاره براي تنظيم بازار شب عيد برگزار خواهد شد. بر اين اساس امسال در 3 نقطه تهران در پارك ارم، سازمان گوشت حكيميه و ميدان شهيد باستاني سه راه افسريه نمايشگاه فروش بهاره برپا مي شود و اين مكان ها از 9 تا 18 اسفند ماه از ساعت 10 صبح تا 10 شب كالاهايي نظير پوشاك، كيف و كفش، وسايل ورزشي، منسوجات، آجيل و خشكبار، مواد پروتئيني و ميوه را عرضه مي كنند.
وي در زمينه نظارت بر عرضه كالا در نمايشگاه بهاره، افزود: نمايندگان مجامع امور صنفي، اتحاديه و وزارت بازرگاني بر قيمت و عرضه كالاها نظارت مي كنند.
فراهاني، افزود: همچنين نمايشگاه هاي فروش بهاره، در شهر ري، اسلامشهر، كرج، پاكدشت، دماوند و ساوجبلاغ در سطح استان تهران برگزار مي شود.

گفت و گوي امروز
وزير راه:
واگذاري هما به بخش خصوصي امكان پذير نيست
گروه اقتصادي بخش حمل و نقل هوايي از جمله بخش هايي است كه هنوز برنامه مشخصي براي اجراي سياست هاي اصل 44 ندارد. در حاشيه مراسم سالروز تاسيس هما و راه اندازي سامانه فروش اينترنتي بليت اين شركت در سراسر كشور، فرصتي فراهم شد تا ديدگاه هاي
محمد رحمتي، وزير راه و ترابري در زمينه روند خصوصي سازي در اين شركت را جويا شويم .
***
با توجه به انتقادات مطرح شده در زمينه كندي خصوصي سازي و واگذاري شركتهاي دولتي در چارچوب سياست هاي ابلاغي، روند خصوصي سازي شركت هما چگونه بوده است ؟
با توجه به سياست هاي اصل 44 و تاكيد رهبري بر خصوصي سازي، هما بايد با در پيش گرفتن سياست توسعه هماهنگ برخي بخش ها را به بخش غير دولتي واگذار و برخي بخش ها را تقويت كند. بايد شركت هما كارها را به صورت تخصصي تر به شركت هاي وابسته و يا شركت هاي دورتر در بخش خصوصي واگذار كند. با اين روند اكنون بسياري از فعاليت ها در زمينه تهيه غذا و ساير خدمات كيترينگ به بخش خصوصي واگذار شده اما هنوز از بدنه اين شركت جدا نشده است كه بايد حتما اين گونه امور به طور كامل به بخش غيردولتي واگذار شود.
با توجه به تكاليف پيش بيني شده براي واگذاري شركت هاي دولتي امكان واگذاري هما در سال آينده تا چه حد است؟
براساس قانون برنامه، واگذاري 49 در صد سهام شركت هما به بخش غير دولتي پيش بيني شده اما بايد در اين زمينه بحث كرد كه آيا كسي حاضر است تا 49 در صد سهام هما را در با توجه به اين كه مديريت اين شركت را در اختيار نخواهد داشت خريداري كند؟ با اين روند واگذاري شركت هما تقريبا بي معني خواهد شد چرا كه مديريت اين شركت را در اختيار نداشته و باز هم مديريت اين شركت دولتي خواهد ماند. بنابراين در نظر داريم تا شركت هما را به عنوان يك شركت مادر هواپيمايي به صورت دولتي اداره نموده و در كنار آن با تقويت شركت هاي خصوصي سهم بيشتري از بازار را در اختيار آنها قرار دهيم . اكنون اين شركت ها شكل گرفته اند و به جز هما اكنون 5 شركت خصوصي غير دولتي داريم كه فعاليت مي كنند و اين شركت ها در يك رقابت و در تناسبي بين بخش خصوصي و دولتي به فعاليت مي پردازند. بايد اين مهندسي مديريتي در بخش هوايي كشور شكل گيرد تا هم رقابت در جهت بهتر كردن كارها افزايش يافته و از سوي ديگر در كاهش خدمات ارايه شده به مردم تاثيري نداشته باشد و اين گونه نباشد كه با اين واگذاري ها در صورت توقف در ارايه خدمات به مردم ابزار كنترلي و مديريتي لازم را در اختيار نداشته باشيم كه اين امر چندان مطلوب نخواهد بود. بنابراين در واگذاري ها تقريبا از الگوي جهاني پيروي نموده و تقريبا همان كاري كه شركت هاي لوفت هانزا يا اير فرانس يا ساير شركت هاي بزرگ حمل و نقل هوايي در سطح جهان انجام مي دهند هما نيز بايد به همين شيوه عمل نمايد.

درصورت تمايل طرف هاي هندي و پاكستاني
ايران، روش محاسبه قيمت گاز صادراتي را اعلام مي كند
ايرنا: نماينده وزير نفت ايران در هيات مذاكره كننده خط لوله صادرات گاز ايران به هند و پاكستان اظهار داشت: در صورت توافق سه كشور، فرمول قيمت گاز صادراتي ايران به هند و پاكستان اعلام مي شود.
حجت الله غنيمي فرد در پاسخ به برخي گزارش ها در زمينه تخفيف ايران در روش قيمت گذاري توافق شده ميان سه كشور گفت: براساس اطلاعات دريافتي، مقام هاي دولت هند به تعهد خود در مورد محرمانه بودن توافق سه كشور پايبند بوده اند ولي يكي از خبرگزاري ها به نقل از يك مقام دولتي هند، روشي را به عنوان روش مورد توافق طرفين اعلام كرده است.به گفته غنيمي فرد، در شب پاياني مذاكرات در تهران، هيات ايراني آماده بود روش تعيين قيمت را براي همه به طور علني اعلام كند ولي هيات هاي هند و پاكستان اظهار داشتند كه علاقه اي ندارند تا زماني كه اين روش قيمت گذاري به تاييد مقام هاي كشورشان نرسد، اعلام شود.
وي تاكيد كرد: هر زمان مقام هاي تصميم گيرنده سه كشور خواستار اعلام روش قيمت گذاري گاز صادراتي باشند، بنده از طرف هيات ايراني مشكلي براي اعلام، جزئيات نحوه قيمت گذاري مورد توافق ندارم.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |