يكشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۵ - Feb 25, 2007
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
بي جهت به خدا، راست يا دروغ قسم مخور و خدا را وسيله قسم خويش مكن كه خدا كسي را كه به نام وي به دروغ قسم خورد، رحمت و رعايت نمي كند.
نهج الفصاحه، حديث 2444
امروز با حافظ
كردم جنايتي و اميدم به عفو اوست
دارم اميد عاطفتي از جانب دوست
گرچه پريوش است وليكن فرشته خوست
دانم كه بگذرد ز سر جرم من كه او
آب و هوا
015330.jpg

عكس روز
015339.jpg
عكس: خبرگزاري فرانسه‎/ روسلان رحمان
پارك پرندگان سنگاپور محل نگهداري 260 گونه نادر از پرندگان است كه نسل تمامي آنها در معرض انقراض قرار دارد. در عكس بالا كه ديروز بعد از ظهر به وقت سنگاپور گرفته شده، 2 طوطي  دم بلند اين پارك مشغول بازي بسكتبال هستند.

در شهر چه خبر
شكار ممنوع
شكار چي ها هم از محدوديت هاي ناشي از احتمال شيوع آنفولانزاي مرغي بي نصيب نماندند و يكي از شكارگاه هاي بزرگ خود را از دست دادند. براي پيشگيري از شيوع احتمالي اين بيماري امسال پروانه شكار در شهرستان اهر واقع در شمال شرقي تبريز صادر نمي شود. اين شهرستان محل عبور پرندگان مهاجر از مسير شمال به تالاب ها و آبگيرهاي جنوب و جنوب غربي ايران و منطقه است. تا به حال 36 نفر شكارچي متخلف و فاقد مجوز دستگير و پس از تشكيل پرونده تحويل مراجع قضايي شده است.

خداحافظي 40ساله ها
بالاخره اتوبوس هاي 40ساله ماكروس خط تهران- كرج كه وظيفه تامين آلودگي هوا را بهتر از جابجايي مسافر انجام مي دادند ،جمع آوري مي شوند. طرح جمع آوري اتوبوسهاي قديمي اين خط مدتي پيش به تصويب رسيد و در حال حاضر كار تبديل اتوبوس ها در اين مسير آغاز شده است . 350 دستگاه اتوبوس به منظور جايگزيني اتوبوس هاي قديمي تهران- كرج و نيز ناوگان شهري كرج منظور شده است و طي 2 سال، تمامي اتوبوس هاي اين خط تبديل خواهند شد. خطوط اتوبوسراني تهران- كرج در بيش از 10 خط ،مسافران را در مسيرهاي تهران به حصارك ، كرج ، مهرشهر ، فرديس، گوهردشت ، باغستان ، شهرك اوج، ماهدشت ، اشتهارد، گرمدره و گلشهر و بالعكس جابجا مي كنند.

اخطار بين راهي
در مسافرت هاي نوروزي بايد به كيفيت و بهداشتي بودن غذا هاي رستوران هاي بين راهي توجه بيشتري داشت زيرا براي نمونه در كنار 138 واحد پذيرايي بين راهي مجاز در استان گيلان، 164 واحد پذيرايي بدون پروانه بهره برداري نيز وجود دارد. تعداد قابل توجهي از واحدهاي پذيرايي در حريم راه در كاربري هاي غيرگردشگري، غير استاندارد و بدون هيچ نظارتي مشغول به كار هستند. ذهاب معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گيلان معتقد است  : مأموران بهداشت محيط و اماكن مي توانند با اين واحدهاي صنفي غير مجاز به راحتي مقابله و برخورد كنند، زيرا اين معضل به هيچ وجه مورد تاييد سازمان گردشگري نيست.

تراكت عذرخواهي
هرچند كنده كاري هاي روي سطح معابر و خيابان ها به امري عادي در شهرها تبديل شده است اما يك نهاد خدماتي در منطقه غرب استان تهران با هدف همدلي و جلب مشاركت از شهروندان عذر خواهي كتبي كرد . روابط عمومي شركت آب و فاضلاب غرب استان تهران، با توزيع خانه به خانه تراكت هايي از شهروندان ساكن در مناطق مركزي شهر كرج عذرخواهي كرد. اين روابط عمومي در چند روز اخير به دليل حفاري و اجراي طرح لوله گذاري خط انتقال آب ، ترافيك و مشكلات عبور و مرور ناشي از آن  به وسيله پارچه نوشته هايي با همين مضمون در محدوده اجراي اين طرح از ساكنان عذرخواهي كرد.

گورستان ساحلي
?? كيلومتر از نوار ساحلي شهرستان گناوه واقع در استان بوشهر ميزبان لاشه هاي يك نوع ماهي درياي خليج فارس شد. براساس بررسي هايي كه در ساحل انجام شده، به طور متوسط در هر يك مترمربع 3 ماهي مرده شناسايي شده است. پديده مرگ اين نوع ماهي كه به ميد يا بيا معروف است از يك ماه پيش در آب هاي خليج فارس آغاز شده و هر روز مد دريا لاشه ماهي هاي تلف شده را به ساحل اين شهرستان مي راند. نكته جالب اينجاست كه ماهي بيا در فصل پاييز ديده مي شود و صيادان محلي به وسيله تورهاي مخصوص اين ماهي را صيد مي كنند.

بازار
گلايه هاي بزرگ  ترها
015354.jpg
هر چند مسئولان براي كاهش اختلال هاي مناسبتي تلفن ثابت و همراه قول هاي مساعدي دادند اما اگر براي تبريك تلفني و اس ام اسي عيد از حالا نقشه كشيديد احتمال بروز مجدد اين مشكلات را فراموش نكنيد چون جواب گلايه هاي مادربزرگ و پدربزرگ ها را مسئولان مخابرات نمي دهند.
از سوي ديگر براي كاهش اختلالات تلفن همراه در مناطق مسافرپذير در ايام نوروز، رئيس هيات مديره شركت مخابرات ايران از اتخاذ تدابير ويژه خبر داده و مي گويد: براي كاهش اختلالات تلفن همراه در استان هاي شمالي كشور، به ويژه مازندران و شهرهاي مشهد، اصفهان و شيراز كه در ايام تعطيلات نوروزي پذيراي بيشترين مسافر هستند، سوئيچ ها و BTS هاي تلفن همراه را توسعه داده ايم. وي ابراز اميدواري كرد كه با اين امكانات ويژه و سرمايه گذاري هاي انجام شده، كمترين مشكلات شبكه تلفن همراه در اين مناطق در تعطيلات نوروز ?? به وجود آيد.
سفر ميليوني هموطنان براي گذران تعطيلات نوروزي به استان هاي شمالي كشور و شهرهاي مشهد، اصفهان و شيراز سبب مي شود تا همه ساله شبكه تلفن همراه اين مناطق دچار اختلالات جدي شود.

سكه، طلا و ارز
015357.jpg

فرهنگسرا
خدمات رايگان
خانه سلامت ناصرخسرو خدمات رايگان از جمله مشاوره روان شناسي (خانواده، ازدواج، تحصيلي، تربيتي، شغلي و...) كارگاه مهارت هاي زندگي، كارگاه آموزشي پيش از ازدواج، كلاس امداد و نجات (با ارائه مدرك معتبر) و كلاس آموزشي سبزه آرايي ارائه مي دهد. علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن هاي 33121241، 33112824، 33905352 تماس بگيرند.

بازارچه هنري
فرهنگسراي انقلاب در آستانه فرارسيدن بهار طبيعت و به منظور ايجاد خوداشتغالي، بازارچه هنري در نگارخانه مهر برپا مي كند. در اين بازارچه محصولات هنرهاي دستي (گلسازي، شمع سازي و...)، هنرهاي سنتي (گيپوربافي، مليله دوزي و...) و بسياري ديگر از اقلام مورد نياز عرضه خواهد شد. غرفه هاي آماده شده براي بهره برداري به صورت رايگان در اختيار علاقه مندان قرار مي گيرد. اين بازارچه از 15 تا 25 اسفند ماه برپا خواهد شد. علاقه مندان تا 10 اسفند ماه فرصت دارند براي عرضه محصولات خود در اين مكان به نگارخانه مهر فرهنگسراي انقلاب واقع در بزرگراه شهيد نواب صفوي، خيابان كميل شرقي، مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 9-55419057 تماس بگيرند.

مسابقه تذكره نور
واحد مذهبي فرهنگسراي سالمند به مناسبت سال پيامبر اعظم ص مسابقه تذكره نور را برگزار مي كند. در اين مسابقه كه با موضوع عيادت از بيماران برگزار مي شود، شهروندان مي توانند تعداد 5 حديث از احاديث گهربار پيامبرص را با ذكر منبع يا منابع موجود، متن عربي و ترجمه فارسي نوشته و به فرهنگسرا ارسال كنند. علاقه مندان مي توانند تا پايان اسفند ماه 85 احاديث مورد نظر را به نشاني: ميدان امام حسين، خيابان 17 شهريور، خيابان خشكبارچي، پارك خيام ارسال كنند.

مسابقه با جايزه‎/۳۳
كدام خليفه؟
امام موسي كاظم (ع) توسط كدام  يك از خلفاي عباسي به زندان افتاد؟
(پاسخ را در صفحه 11 روزنامه امروز بيابيد.)
A) هارون الرشيدC) متوكل
B) مأمونD) منصور
نحوه شركت در مسابقه: شركت كنندگان بايد يكي از گزينه هاي A ,B ,C ,D را حداكثر تا ساعت 19 امروز به شماره 3000251 و دارندگان تلفن هاي تاليا و ايرانسل به شماره 09122029165 اس ام اس كنند. به حساب 10 نفر از افرادي كه پاسخ صحيح داده باشند (5 نفر از تهران و 5 نفر از شهرستان ها) جايزه نقدي واريز مي شود. شماره تلفن همراه برندگان با حذف 3 رقم آن (و جايگزين علامت * به جاي رقم هاي حذف شده) فردا در روزنامه چاپ مي شود و همكاران ما به منظور دريافت شماره حساب بانكي با آنها تماس مي گيرند. (علت قرار دادن * به جاي رقم ها، جلوگيري از مزاحمت هاي احتمالي است.)
شماره تلفن برندگان مسابقه 32
015363.jpg


تلويزيون
015360.jpg

آلودگي هواي تهران
015333.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
دروغ
زنگ در به صدا درآمد. پدر مضطرب به پسرش گفت: اگه منو خواستن ميگي كه نيستش، رفته سفر.
پسر كه رفت، زن رو به شوهرش كرد و گفت: چرا از الان دروغ گفتن را به بچه ياد مي دهي؟ بلند شو برو طلب مردم را بده.
تلفن زنگ زد. پسر كه اكنون خودش پدر شده به پسرش گفت: اگه كسي با من كار داشت بگو بابام رفته مسافرت حتي اگر پدر بزرگ بود. فهميدي؟
حسن ظفرقندي

گشتي در دنياي خبرها
راننده فداكار
015336.jpg
لندن: يك راننده اتوبوس جان يكي از مسافران 3 ساله خود را نجات داد. اين كودك همراه با مادر و خواهرش سوار بر اتوبوس شده بودند كه ناگهان در يكي از ايستگاهها، كودك بازيگوش با بهره از غفلت مادرش كه در حال شير دادن به خواهر او بود از اتوبوس پياده شد و به وسط خيابان رفت. البته راننده اتوبوس بلافاصله پس از اينكه دختر بچه را داخل خيابان ديد ترمز دستي را كشيد، از اتوبوس بيرون پريد و قبل از اينكه يك خودروي عبوري، كودك 3 ساله را زير بگيرد او را در آغوش گرفت و با يك جهش بلند خود را به پياده رو انداخت. در اين تصوير كه توسط دوربين مدار بسته داخل اتوبوس شكار شده، راننده در حال بازگرداندن كودك 3 ساله به داخل اتوبوس ديده مي شود.
خطا در ارسال پيام
تيرانا: ارسال پيام كوتاه به يك شماره اشتباه باعث شد تا يك معلم به دام پليس بيفتد. اين معلم زن كه به ماده مخدر ماري جوآنا اعتياد داشت 2 شب قبل براي يكي از توزيع كنندگان مواد مخدر پيام كوتاه ارسال كرد و از وي خواست براي او ماري جوآنا تهيه كند. اما وي هنگام وارد كردن شماره تلفن توزيع كننده مواد مخدر دچار اشتباه شد و اين پيام را به تلفن همراه يك مامور پليس ارسال كرد. با توجه به اينكه آن شب مصادف بود با سالگرد تولد مامور پليس، وي پس از دريافت اين پيام تصور كرد كه دوستانش قصد مزاح با وي را دارند اما پس از چند بار تماس با ارسال كننده پيام متوجه شد كه وي واقعا به مواد مخدر اعتياد دارد. به هر حال اين مامور با معلم متخلف قرار گذاشت و در محل قرار او را به جرم مالكيت مواد مخدر دستگير كرد.
كودك خوش اقبال
جرجيا: شايد بتوان يك كودك 15 ماهه را در آمريكا به عنوان خوش شانس ترين كودك دنيا معرفي كرد. 2 روز پيش پرستار اين كودك وي را به يك كتاب فروشي برد و برايش يك كتاب داستان به ارزش 25 سنت خريداري كرد. اما هنگامي كه كودك مشغول ورق زدن اين كتاب بود ناگهان كيسه اي مملو از اسكناس هاي 100، 50، 20 و 10 دلاري از لا به لاي كتاب بيرون افتاد كه در مجموع 1300 دلار پول داخل اين كيسه قرار داشت. به همين دليل پرستار اين كودك اسكناس ها را به بانك برد اما فقط 300 دلار در ازاي آنها دريافت كرد. با توجه به اينكه عمر اسكناس ها بيش از 40 سال بود بيشتر آنها فرسوده و پاره شده بودند.
لب خواني
سيدني: هفته گذشته ديك چني معاون رئيس جمهور آمريكا به استراليا سفر كرد و ديروز همراه با جان هووارد نخست وزير اين كشور در يك كنفرانس مطبوعاتي مشترك شركت كردند. اما اين 2 شخصيت سياسي مجبور شدند 2 بار مصاحبه مطبوعاتي خود را آغاز كنند. پس از اينكه آنها صحبت هاي خود را در اين مصاحبه مطبوعاتي آغاز كردند مشخص شد كه بلندگوهاي سالن از كار افتاده بود و خبرنگاران و بينندگان تلويزيوني صداي آنها را نشنيدند. به همين دليل پس از رفع اين نقص فني آنها مجددا صحبت هاي خود را تكرار كردند با اين تفاوت كه حاضران در جلسه و بينندگان تلويزيوني ديگر مجبور به لب خواني نبودند.
جشن موش ها در رستوران
نيويورك: شهروندان نيويوركي عادت دارند در ايستگاههاي مترو، موش ببينند اما تا به حال شاهد جولان موش ها در يك رستوران نبودند. داستان از اين قرار بود كه در ساعت تعطيلي يكي از رستورانهاي زنجيره اي سرشناس اين شهر كه مرغ سوخاري عرضه مي كند، بيش از 12 موش به اين مكان يورش آوردند و جشن بزرگي براه انداختند. در همين حال يكي از شهروندان كه از پشت پنجره اين صحنه ها را مي ديد، يكي از شبكه هاي تلويزيوني را خبر كرد و گروه فيلمبرداري اين شبكه به ضبط تصاوير جشن موش ها در رستوران پرداخت. البته اين پايان ماجرا نبود چون چند دقيقه بعد اين تصاوير از طريق شبكه هاي تلويزيوني و پايگاههاي اينترنتي پخش و مسئولان اين رستوران زنجيره اي شرمنده شدند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |