يكشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۵ - Feb 25, 2007
انتقاد مركز پژوهش هاي مجلس از افزايش بودجه برخي دستگاه هاي فرهنگي
سازمان حج و زيارت، امور زائران حج تمتع، عمره و عتبات عاليات را با هزينه اي كمتر از 4 ميليارد ريال انجام داد
اما اكنون براي اعزام همان تعداد زائر، بيش از۲.5برابر سال گذشته اعتبار خواسته است
گروه اجتماعي مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد: افزايش اعتبارات برخي از دستگاه هاي فرهنگي در لايحه بودجه سال 1386 با ضوابط بودجه ريزي عملياتي همخواني ندارد.
به گزارش دفتر اطلاع رساني مركز پژوهشها، دفتر مطالعات فرهنگي اين مركز با بررسي اعتبارات دستگاه هاي فعال در زمينه تبليغات اسلامي و امور ديني، تصريح كرد كه افزايش اعتبارات بعضي از دستگاه ها با توجه به عملكرد گذشته آنها با ضوابط بودجه ريزي عملياتي همخواني ندارد و به عنوان مثال سازمان حج و زيارت كه در سال 1384 برنامه اعزام زائران حج تمتع و عمره مفرده و عتبات عاليات را با هزينه اي كمتر از چهار ميليارد ريال انجام مي داد، در لايحه بودجه 1386 براي اعزام همان تعداد زائر بيش از 5/2 برابر سال قبل اعتبار خواسته است و اين در حالي است كه از سال 1384 موسسه فرهنگي سعادت وابسته به سازمان حج و زيارت، عهده دار انجام عمليات عمره مفرده و زيارت عتبات عاليات بوده اما تاكنون در مورد ميزان درآمدهاي حاصله گزارشي ارائه نداده است و عدم پيش بيني درآمد براي اين بخش در لايحه بودجه 1386 سئوالات بيشتري را مطرح مي كند زيرا با توجه به عملكرد نامناسب بعضي از كاروانهاي اعزامي به عمره مفرده، حج تمتع و ارائه خدمات نامطلوب مانند غذاي باكيفيت پايين و منازل ارزان قيمت كه اعتراض جمعي از زائران را به دنبال داشته است، بايد بر چگونگي اجراي عمليات حج، نظارت دقيق تري اعمال شود.
مركز پژوهشها در بخش ديگري از بررسي خود اقدامات دولت در زمينه ساماندهي تشكيلاتي و اداري از طريق حذف و اضافه رديف هاي بودجه را از نقاط قوت و مثبت لايحه بودجه سال 1386 ذكر كرد و افزود: هر كدام از زيرمجموعه هاي دستگاه هاي داراي رديف اعتباري بايد اعتبار خود را نه به صورت مستقل، بلكه از سازمان مادر خود دريافت كند و در مورد نحوه مصرف آن نيز پاسخگو باشند كه با وجود تلاشهاي به عمل آمده هنوز برخي از مراكز فرهنگي نظير مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي و مجمع جهاني اهل بيت كه هر دو زيرمجموعه سازمان فرهنگ و ارتباطات هستند، رديف اعتباري جداگانه اي دارند و اين نكته در مورد حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي نيز صدق مي كند.
در بخش ديگري از اين بررسي آمده است: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در برنامه 30272 به ازاي حمايت از هر عنوان موسيقي (جمعا 560 عنوان) تقاضاي 92 ميليون ريال اعتبار كرده و اين در حالي است كه حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي براي حمايت از 3 عنوان موسيقي توليدشده در هر مورد تقاضاي يك ميليارد و 920 ميليون ريال اعتبار كرده است كه اين اختلاف ميان ديگر برنامه هاي اين دو سازمان نيز به چشم مي خورد.
اين مركز افزود: گفته مي شود كه حوزه هنري كار توليد كالاهاي فرهنگي انجام مي دهد و به همين دليل هزينه هاي آن بالاست كه در اين صورت اين سئوال مطرح مي شود كه اگر حوزه هنري به عنوان يك موسسه غيردولتي نمي تواند كالاهاي فرهنگي مشخصي توليد كند كه از محل فروش آن هزينه هايش را جبران نمايد، چه اصراري به توليد اين گونه كالاها دارد؟

برندگان نيمروز سيستان مشخص شدند
مهر: نخستين جشنواره سراسري داستان كوتاه نيمروز كه به همت حوزه هنري سيستان و بلوچستان برگزار شد با معرفي 9 اثر برتر به كار خود پايان داد.
به گزارش مهر، مراسم اختتاميه اين جشنواره، عصر سوم اسفندماه با حضور محمدرضا گودرزي، جواد جزيني و مهناز رونقي و داوران اين جشنواره در تالار فردوسي دانشگاه سيستان و بلوچستان برگزار شد.
بر اساس اين گزارش، در بخش ويژه، داستان سلام از نيلوفر هاتف رستمي از زاهدان برگزيده شد و 5 سكه تمام بهار آزادي و لوح افتخار دريافت كرد.
در بخش موضوعي، داستان زن ها تا سينه و مردها تا كمر به قلم كرم رضا تاج مهر از لرستان به مقام اول دست يافت و با سه سكه تمام بهار آزادي و لوح افتخار از وي تقدير شد. داستان دندان طلا نوشته خسرو عباسي خودلان از كرج نيز به مقام دوم رسيد و با دو سكه تمام بهار آزادي و لوح افتخار تقدير شد.
همچنين داستان پيچان پيچان ، رج به رج، ارس از ليلا صبوحي خامنه از مشهد به مقام سوم رسيد و با يك سكه تمام بهار آزادي و لوح افتخار تقدير شد.

نرخ رشد جمعيت كشور؛۱.4 درصد
015312.jpg
گروه اجتماعي - رئيس اداره بهداشت مدارس وزارت بهداشت اعلام كرد: ميزان رشد جمعيت ايران در حال حاضر۱.4 درصد است. ميانگين رشد جمعيت در كشورهاي توسعه يافته 0.5 درصد و در كشورهاي توسعه نيافته 2.3 درصد است.
گلايل اردلان در كارگاه آموزش مراقبت از رفتارهاي سالم دانش آموزان افزود: تازه ترين اطلاعات حاكي از آن است كه جمعيت زير 15 سال كشور به 9/33 درصد و افراد 15 تا 29 ساله  به 35 درصد كل جمعيت كشور بالغ مي شود. به گفته اردلان، 5 درصد جمعيت كشور را افراد بالاي 60 سال تشكيل مي دهند، در حالي كه ميانگين اين رقم در كشورهاي در حال توسعه 5.1 درصد و در كشورهاي توسعه يافته۱۳.2 است.

معرفي
برگزيدگان جشنواره
فيلم 100
ايسنا: برگزيدگان چهارمين جشنواره سراسري فيلم 100 در مراسمي كه  روز گذشته با حضور مسئولان حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي، صدا و سيماي جمهوري اسلامي  ايران و جمعي از هنرمندان سينماي ايران در محل تالار انديشه حوزه هنري برگزار شد، معرفي شدند.
جايزه اول بخش هنر در اجتماع و صنعت به همراه تنديس جشنواره به علي محمدي جلالي به خاطر كارگرداني فيلم تيك اهدا شد.
فيلم رنگ عشق ساخته محمد عباس زاده گرجاني حائز رتبه دوم شناخته شد.
در بخش جايزه ويژه پيامبر اعظم نيز فيلم محمد را به خاطر بسپار ساخته سيدعلي موسوي نژاد به عنوان فيلم برگزيده اين بخش معرفي شد. هيأت داوران جشنواره همچنين جايزه ويژه خود را به فيلم بالابر ساخته محمد پازوكي دهقانيان اهداء كردند.
جايزه بهترين فيلم چهارمين جشنواره سراسري فيلم 100 نيز به فيلم مرثيه آب ساخته احمد نيك فرجام تعلق گرفت.

ورزش در دقيقه 90
آغاز پيكارهاي جام جهاني كشتي فرنگي
همشهري ورزشي- پيكارهاي جام جهاني كشتي فرنگي از صبح ديروز با شركت 6 تيم برگزيده جهان روسيه، آمريكا، تركيه، گرجستان، اوكراين و تركيه در شهر آنتالياي تركيه آغاز شد. تيم ملي كشتي فرنگي كشورمان كه در غياب ملي پوشان اصلي اين رشته با تركيبي متفاوت نسبت به رقابت هاي جهاني چين و بازي هاي آسيايي دوحه به اين مسابقات گام گذاشته است، صبح ديروز در اولين ديدار خود مقابل روسيه متحمل شكست (2-5) شد. ياسين بهرامي پور در وزن 55 كيلوگرم و علي محمدي در وزن 66 كيلوگرم چهره هاي پيروز تيم ايران در اين مسابقه بودند.

ترومن، سرمربي جديد تيم ملي بسكتبال ايران
ايسنا: ترومن صربستاني به عنوان سرمربي تيم ملي بسكتبال ايران انتخاب شد. در جلسه اضطراري ديروز هيأت رئيسه بسكتبال كه در محل اين فدراسيون تشكيل شد، اعضاي حاضر پس از بحث و تبادل نظر به تفاهم نهايي رسيدند. نتيجه اين جلسه نيز بلافاصله به اطلاع دبيركل كميته  ملي المپيك رسيد و قرار شد كه ترومن روز سه شنبه با حضور در اين كميته قرارداد نهايي را امضاء كند.

پيروزي صدرنشين ليگ برتر واليبال
مهر: در شروع بازي هاي دور برگشت ليگ برتر واليبال ايران ديروز گل گهر سيرجان مقابل ميهمان خود پتروشيمي به پيروزي دست يافت. صدرنشين نيم فصل در سه ست پياپي و با نتايج 25 بر 19، 25 بر 16 و 25 بر 15 پتروشيمي را شكست داد. بازي رفت نيز با همين نتيجه به سود گل گهر در ماهشهر به پايان رسيده بود.

برق تهران، ميزبان پرسپوليس در جام حذفي
ايپنا: براساس قرعه كشي جام حذفي، تيم هاي برق تهران و پيكان ميزبان پرسپوليس و استقلال اهواز شدند. ديروز با حضور نمايندگان تيم هاي حاضر در جام حذفي قرعه كشي مرحله يك چهارم نهايي اين جام برگزار شد و طبق قرعه برق تهران و پيكان به ترتيب در ورزشگاه هاي آزادي و پيكان شهر ميزبان پرسپوليس و استقلال اهواز خواهند بود. پرسپوليس در صورت شكست دادن برق مقابل سپاهان قرار خواهد گرفت و برنده ديدار پيكان و استقلال اهواز نيز بايد با صباباتري رقابت كند.

رئيس سازمان تربيت بدني:

مشكل استقلال حل  نشود، با مسببين برخورد  مي كنيم
همشهري ورزشي- محمد علي آبادي، رئيس سازمان تربيت بدني گفت: يكشنبه (امروز) رئيس مجمع انتخابات فدراسيون كشتي خواهم بود. مهندس علي آبادي اظهار داشت: اگر اتفاق خاصي نيفتد، رئيس مجمع انتخابات رياست فدراسيون كشتي خواهم بود. وي در خصوص سلامت انتخابات فدراسيون كشتي گفت: از اين لحاظ انتخابات فدراسيون كشتي هيچ مشكلي ندارد و مانند انتخابات ديگر برگزار خواهد شد.
مهندس علي آبادي همچنين به مسائل اخير باشگاه استقلال تهران اشاره كرد و گفت: به اطلاع همكارانم در باشگاه استقلال رسانده ام كه با وجود هيات مديره قوي و سوابقي كه اين باشگاه دارد، به هيچ وجه نبايد اين اتفاقات رخ مي داد و اگر استقلال با مشكلي مواجه شود و اين مسائل حل نشود، سازمان تربيت بدني با مسببين برخورد خواهد كرد.
رئيس سازمان تربيت بدني در رابطه با بودجه كميته ملي المپيك تصريح كرد: بودجه كميته ملي المپيك كاهش نيافته است. اين بودجه 12 ميليارد بوده كه براي سال آينده با 3 ميليارد افزايش به 15 ميليارد رسيده است. اگر هم كميته ملي المپيك اعتبار خاصي دريافت كرده بود، به خاطر بازي هاي آسيايي دوحه بوده است.علي آبادي در پايان گفت: ورزش اعتبار زيادي را طلب مي كند تا به جايگاه سومي آسيا كه در شأن نام ايران است، برسيم.

راه اندازي مركز
ترك اعتياد نوجوانان
تا پايان سال
ايلنا: مديركل دفتر كاهش اعتياد سازمان بهزيستي اعلام كرد: مركز ترك اعتياد نوجوانان تا پايان سال در تهران راه ژاندازي مي ژشود.
فريد براتي ژسده، گفت: يكي از نيازهاي جامعه، راه ژاندازي مراكز ترك اعتياد براي نوجوانان است كه بايد چنين مراكزي را توسعه دهيم. به گفته براتي، با توجه به افزايش تعداد نوجوانان معتاد بايد مراكزي ويژه ترك آنان راه ژاندازي شود. وي تصريح كرد: براساس آمارهاي اعلام شده مصرف مواد مخدر در نوجوانان افزايش يافته و بايد مراكزي راه ژاندازي شود تا بتوانيم آنان را به صورت ويژه درمان كنيم. مديركل دفتر كاهش اعتياد سازمان بهزيستي يادآور شد: خانواده ژهاي زيادي خواهان استفاده از مراكز ترك اعتياد نوجوانان هستند و راه ژاندازي اين مراكز ضروري است.

عليرضا اسپهبد درگذشت
مهر: عليرضا اسپهبد، نقاش معاصر، صبح ديروز به دليل ابتلا به عارضه قلبي در سن 55 سالگي در تهران چشم از جهان فروبست.
اسپهبد 22 آذرماه 1330 در تهران به دنيا آمد و سال 1350 از هنرستان هنرها زيبا پسران فارغ التحصيل شد. سپس چهار سال در رشته گرافيك در دانشكده هنرها تزئين تهران درس خواند و فوق ليسانس هنر خود را از دانشگاه گلداسميت لندن در سال ???? گرفت.
اسپهبد را نقاش بي قاب ناميده اند، چون آثارش براي جلوه بيشتر نياز به قاب نداشت و خود او نيز رغبتي به قاب كردن نقاشي هايش از خود نشان نمي داد. شايد او هم با اين كار اجازه مي داد شخصيت هايي كه خود خالق آنهاست بعد از مدتي بدون هراس از حضور قاب بوم را ترك كنند و مجالي براي رهايي داشته باشند.
تشييع پيكر اين هنرمند فقيد، صبح روز دوشنبه از مقابل بيمارستان ايرانمهر تهران برگزار مي شود و قرار است در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاك سپرده شود.

داخلي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |