يكشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۵ - Feb 25, 2007
براساس دستورالعمل شهرداري از سال آينده
بناهاي تهران از معماري
ايراني اسلامي
الگو مي گيرند
015387.jpg
گروه شهري: از ابتداي سال 86 دستورالعمل اسناد هدايت و كنترل ساختمان هاي واجد اهميت در طراحي و برنامه ريزي هاي شهرسازي اعمال خواهد شد.
به گفته عباس اخلاصي مديركل معماري و ساختمان شهرداري تهران بر اين اساس، هرگونه توسعه، طراحي، صدور مجوز يا تخريب و نوسازي بر اساس دستورالعمل اسناد هدايت و كنترل ساختمان هاي واجد اهميت محقق خواهد شد.
وي در توضيح منظور خود از ساختمان هاي واجد اهميت گفت: ساختمان هاي واجد اهميت بناهايي هستند كه به لحاظ مقياس، عملكرد، اندازه، ابعاد و حجم توده داراي تأثير قابل ملاحظه اي بر بافت هاي پيراموني و همجوار خود باشند، بنابراين در احداث اين گونه سازه ها تناسب با بافت هاي همجوار و توجه به معماري ايراني اسلامي لحاظ خواهد شد.
وي ادامه داد: اين دستورالعمل تا پايان امسال در قالب بخشنامه اي به تمام مناطق 22گانه شهر تهران ابلاغ خواهد شد و به دنبال آن نظر كارشناسان و معماران شهرسازي در هويت بخشي به ساخت و سازهاي شهري در قالب نشانه هايي كه برخاسته از فرهنگ ايراني اسلامي باشد نمود پيدا خواهد كرد.مديركل معماري و ساختمان شهرداري تهران افزود: در تهيه اين دستورالعمل، هر منطقه، ناحيه و محله شهر تهران با توجه به شرايط اقليمي، اجتماعي و كالبدي خود به طور مجزا توسط مهندسين مشاور مورد بررسي قرار گرفته است.
اخلاصي اظهار داشت: به منظور ارتقاء منظر شهر تهران برنامه ها و اقدامات مختلف در دستور كار معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران قرار داشته كه در همين رابطه به منظور جلب توجه و برانگيختن حساسيت معماران و مالكين نسبت به عوامل محيطي تأثيرگذار در ساخت و ساز و جلوگيري از اغتشاش بصري ناشي از اعمال سليقه هاي فردي، نبود هارموني و رعايت اصل همجواري و ارتقاء كيفيت طراحي شهري، نخستين مسابقه نماي برگزيده ساختمان هاي شهري تهران برگزار شد. وي از اين اقدام به عنوان عاملي مؤثر در فراهم  كردن زمينه تدوين ضوابط مربوط به كيفيت طراحي شهري در آينده نزديك نام برد و گفت: از ابتداي امسال طرح ها و برنامه هايي در جهت تكميل اسناد طرح جامع برنامه هاي راهبردي طراحي شهري (مديريت منظر شهري تهران)، تقويت ضوابط مربوط به كيفيت محيط و افزايش سيستم كنترلي و نظارت در نماي ساختمان ها تعريف و تدارك ديده شده است.
در اين طرح به گفته اخلاصي مؤلفه هاي عملكردي در مورد انواع كاربري ها اعم از اداري، تجاري، مسكوني، مختلط، زيباشناختي بناها،  چشم نوازي، فرم، ارتفاع، شرايط اكولوژيكي و زيست محيطي در ساخت و سازها لحاظ خواهد شد.
به گفته اين كارشناس شهرسازي، در برنامه سوم و چهارم توسعه نيز بحث ارتقاء سيما و منظر شهري مطرح شده و در اين باره شهرداري تهران با هماهنگي وزارت مسكن و شهرسازي در صدد ارايه راهكارهايي در اين باره شده اند به همين منظور طرح ارتقاي سيستم و ساختار شهرداري به سمت مشاركت مردم با معماران و طراحان شهري در امر سيما و منظر شهري به طور جدي مطرح شده است.

معاون شهردار تهران:
شهرهاي بزرگ از نظر ترافيك پرتراكم، نامنظم و آلوده اند
گروه شهري- رئيس ستاد هفتمين كنفرانس مهندسي حمل ونقل و ترافيك ايران از ترافيك به عنوان مشكل مشترك كلان شهرهاي كشور ياد كرد و حمل و نقل پايدار و موزون را اساس هرگونه برنامه ريزي براي ترافيك تهران و ساير شهرهاي بزرگ ايران دانست.
سيدجعفر تشكري هاشمي با اشاره به اين كه نخستين مشكلات حمل ونقل شهري به شكل راه بندان هاي طولاني در دهه 1350 در هسته مركزي پايتخت آشكار شد، اظهار داشت: از آن زمان شاهد رشد روزافزون مشكلات مربوط به ترافيك همچون ازدحام وسايل نقليه، آلودگي هوا و صدا، اتلاف وقت و انرژي، بي نظمي در ترددهاي شهري و پيامدهاي روحي و رواني ناشي از آن در تهران و در سال هاي اخير در ديگر كلان شهرهاي كشور بوده ايم.به گزارش روابط عمومي معاونت حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران، وي با بيان اين كه شهرهاي كشور از منظر حمل ونقل و ترافيك عموما شهرهايي شلوغ و پرتراكم، كم نظم و آلوده اند افزود: در حالي كه سرانه خودرو در كشور ما در مقايسه با بسياري از كشورهاي جهان به مراتب كمتر است، در مقابل تعداد تصادفات رانندگي و كشته ها و مجروحان ما بسيار بيشتر است.معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه مصرف سوخت خودروهاي كشور ما چند برابر خودروهاي روز دنياست و به همين نسبت توليد آلايندگي در اين خودروها نيز چندين برابر خودروهاي كشورهاي پيشرفته است اضافه كرد: قيمت سوخت در كشور ما باعث شده هزينه مصرف سوخت نقش بازدارندگي اقتصادي در جلوگيري يا كاهش سفرهاي غيرضروري نداشته باشد.
وي با تأكيد بر اين كه زمان آن فرارسيده كه به حمل و نقل با ديدگاهي نو نگريسته شود، افزود: حمل ونقل ما دچار توسعه اي ناموزون شده كه گسترش حمل ونقل همگاني از اصلي ترين راهكارهاي ممكن به منظور برقراري توازن در آن است.گفتني است هفتمين كنفرانس مهندسي حمل ونقل و ترافيك ايران در روزهاي دوشنبه و سه شنبه هفتم و هشتم اسفند ماه از سوي سازمان حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران در مركز همايش هاي زكرياي رازي در تهران برگزار مي شود.

اولويت برنامه هاي سازمان ورزش شهرداري در سال 86 اعلام شد
سرمايه گذاري بخش خصوصي در ورزش همگاني
015381.jpg
سما: رئيس سازمان ورزش شهرداري تهران با اعلام برنامه هاي اين سازمان در سال آينده، از مشاركت سرمايه گذاران بخش خصوصي و فعاليت هاي ارزنده در اين بخش طي 2 سال آينده خبر داد.
مصطفي آجرلو به تشريح برنامه هاي سازمان ورزش شهرداري تهران در سال 86 پرداخت و با اشاره به اهميت نقش ورزش در زندگي شهري گفت: بنا بر اعتقاد شهردار تهران، مردم بايد حق استفاده از ورزش همگاني را در نزديكترين نقطه زندگي خود داشته باشند، كه اين طرز فكر با وضعيت كنوني بسيار متفاوت است.
وي با بيان اينكه بافت شهري در مناطق مختلف تهران متفاوت است افزود: تهران 10 ميليون نفر جمعيت دارد و با كوچه- پس كوچه هاي زياد در جنوب تهران كه ساختاري فرسوده دارند و يا در شمال تهران كه ساختار شهري به خود گرفته است و بايد مكاني را خريداري كرده و به فضاي ورزشي تبديل كرد، ايجاد و سازماندهي اماكن ورزشي بسيار مشكل است.
آجرلو برنامه هاي سازمان ورزش را در سال 86، به۲ بخش تقسيم كرد و گفت: بخشي از كار شهرداري داخلي و مربوط به مناطق 22 گانه و شركت توسعه فضاهاي فرهنگي است كه در اين بخش اقدامات مختلفي انجام مي شود.وي افزود: مشاركت با سرمايه گذاران بيروني و همكاري با بخش خصوصي از ديگر برنامه هاي اين بخش است كه شهرداري و شوراي شهر تهران، سازمان ورزش را به عنوان دبير اين قسمت قرار داده اند كه اميدوارم طي۲ سال آينده حدود 20 كلنگ براي ايجاد مجموعه هاي ورزشي خصوصي به زمين بخورد.رئيس سازمان ورزش شهرداري برنامه ريزي و اقدامات نرم افزاري را از ديگر اقدامات اين سازمان در سال 86 عنوان و اعلام كرد: در اين بخش تلاش شده تا در سال جديد 50 درصد از مردم تهران تحت پوشش برنامه هاي ورزشي قرار گيرند و از 10 ميليون شهروند تهراني، حداقل براي 5 ميليون نفر فضاي ورزشي ايجاد شود كه كار بسيار سختي است و اميدوارم كه به صورت قابل قبولي اجرا شود.
آجرلو با اشاره به اهميت فرهنگ سازي در زمينه ورزش اظهار كرد: مردم بايد ورزش را به عنوان يك حق از مسئولان طلب كنند و آن را مانند ساير حقوق خود دانسته و نسبت به آن حساسيت داشته باشند.وي افزود: ورزش نقش مهمي در زندگي خانواده ها و جامعه دارد و به گفته مقام معظم رهبري مردمي كه بخواهند كشورشان در همه زمينه ها خوب اداره شود بايد به ورزش اهميت دهند.

توسعه ناوگان تاكسي هاي خصوصي پايتخت
سما: توسعه تاكسي هاي خصوصي در پايتخت تا زمان حذف كامل مسافربرهاي شخصي با جديت دنبال خواهد شد.
مديرعامل سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران با تأكيد بر اين كه اگر رانندگان تاكسي هاي خصوصي مرتكب عمل خلاف قانون شوند، تصريح كرد: مديران شركت هاي تاكسي خصوصي قبل از رانندگان بازخواست خواهند شد. حسين تيموري كرماني درباره چگونگي نظارت سازمان تاكسيراني بر عملكرد شركت هاي تاكسي خصوصي پايتخت گفت: تمام رانندگان از طرف شركت هاي خصوصي به اين سازمان معرفي مي شوند و در صورت تأييد صلاحيت و احراز شرايط لازم تحت آموزش هايي مانند شهرشناسي، نحوه رفتار با مسافران و... قرار گرفته و آماده فعاليت در ناوگان تاكسيراني خصوصي پايتخت مي شوند.

براساس آخرين گزارش بانك جهاني
كاهش سالانه منابع آب شيرين در ايران،
۶ برابر متوسط جهاني است
ايسنا: گزارش جهاني 2007 شاخص هاي توسعه جهان در خصوص آب شيرين نشان مي دهد: در حالي كه كاهش سالانه منابع داخلي آب شيرين طي سالهاي 1987 تا 2002 ميلادي در جهان 9 درصد بوده، اين رقم در كشور ما 7/56 درصد و معادل 9/72 ميليارد متر مكعب بوده است. بر اساس جديدترين گزارش بانك جهاني كاهش سالانه منابع داخلي آب شيرين طي سالهاي 1987 تا 2002 ميلادي در ايران حدود 5/5 برابر كشورهاي ثروتمند، 7/3 برابر كشورهاي فقير و 9/8 برابر كشورهاي با درآمد متوسط بوده است. از سوي ديگر كاهش سالانه منابع داخلي آب شيرين در ايران طي مدت ياد شده 6/8 برابر انگليس، 3/3 برابر امريكا و 7/2 برابر ژاپن بوده است. در حالي كه در سال 2004 ميزان منابع داخلي آب شيرين تجديد شونده در ايران 129 ميليارد مترمكعب بوده و سرانه آن نيز يكهزار و 918 مترمكعب بوده، مجموع اين رقم در جهان در سال 2004 به ترتيب 43 هزار و 507 ميليارد مترمكعب و 6 هزار و 872 مترمكعب بوده است.
كاهش سالانه منابع آب شيرين بين سالهاي 1987 تا 2002 در ايران 9/72 ميليارد مترمكعب بوده است كه از اين ميزان 91 درصد مربوط به كشاورزي، 7 درصد مربوط به مصارف داخلي و 2 درصد مربوط به صنعت بوده است كه اين امر نشان مي دهد استفاده از روشهاي نوين آبياري در بخشهاي كشاورزي كشور هنوز عملياتي نشده است. همچنين طبق اين گزارش در اين سالها كشور هند بيشترين ميزان كاهش سالانه آب شيرين را داشته است.

نگاه
015378.jpg
نويد شريفي
مخابرات:براي كاهش اختلالات تلفني در نوروز تدابير ويژه اي انديشيده ايم

بهسازي معابر شمال تهران
گروه شهري معاون فني و عمراني شهرداري منطقه يك اعلام كرد: يك ميليون و 300 هزار متر مربع از شبكه معابر شمال تهران با هزينه اي بالغ بر 49 ميليارد ريال مرمت، لكه گيري و روكش اساسي آسفالت شد.به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه يك، يوسف متقي با اعلام اين خبر اظهار داشت: از ابتدا تا پايان دي ماه سال جاري 826 هزار متر مربع از معابر با پخش 91 هزار تن روكش اساسي و 233 هزار متر مربع از معابر با 51 هزار تن آسفالت مرمت و لكه گيري و در طرح جهادي 137 در مهر ماه نيز 300 هزار متر مربع از معابر با استفاده از 40 هزار تن آسفالت بهسازي شد.وي افزود: همسطح سازي خيابان ها با لكه گيري چاله ها و مرمت نوارهاي حفاري و سپس روكش اساسي براي خيابان هاي اصلي و شرياني درجه يك، ازجمله اقداماتي است كه در اولويت طرح هاي عمراني منطقه يك قرار دارد.معاون فني و عمراني منطقه يك با اشاره به تخريب سريع آسفالت در اين منطقه اظهار داشت: موقعيت سردسير شميرانات، وجود بافت كوچه باغي و پرشيب، بالا بودن سطح آب، و... ازجمله عواملي است كه منجر به فرسايش، تخريب و غيرهمسطح شدن آسفالت معابر در منطقه يك مي شود.

همايش توسعه اقتصاد شهري در قزوين
قزوين- خبرنگار همشهري: با هدف دستيابي به انديشه مناسب و راهكار عملي در مواجهه با مسائل شهري، نخستين همايش توسعه اقتصاد شهري، توسط شهرداري قزوين و با همكاري دانشگاه بين المللي امام خميني و شوراي اسلامي شهر قزوين فردا در اين شهر برگزار مي شود.به گفته هدايتي دبير اجرايي اين همايش، براي برگزاري اين همايش 300 نفر به عنوان فرستنده مقاله ثبت نام كرده اند. از اين تعداد 100 مقاله به دبيرخانه رسيده و پذيرفته شده است كه با توجه به محدوديت زمان تنها 40 مقاله پذيرفته شده است.وي گفت: محورهاي اين همايش در 6 زمينه؛ توسعه اقتصاد شهري با تأكيد بر رفاه شهروندان، توسعه اقتصاد شهري با تأكيد بر كارآفريني، توسعه اقتصاد شهري با تأكيد بر مديريت واحد شهري، توسعه اقتصاد شهري و تأثيرپذيري از فرهنگ بومي و توسعه اقتصاد شهري با تأكيد بر تعاريف بهينه از كاربري زمين ها است.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |