يكشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۵ - Feb 25, 2007
در اعتراض به بازداشت عمار حكيم برگزار شد
تظاهرات ضدآمريكايي
در نجف و كربلا
015327.jpg
گروه بين الملل ارتش آمريكا ديروز اعلام كرد عمار حكيم فرزند ارشد عبدالعزيز حكيم يكي از رهبران عراق به اين علت نزديك مرز ايران بازداشت شد كه اعضاي كاروان وي رفتاري مشكوك داشتند. عمار حكيم كه به مدت 11 ساعت بازداشت بود بعد از آزادي خود گفت، نحوه دستگيري اش غيرمحترمانه بوده و مناسب شخصيتي مذهبي و سياسي مانند وي نبوده است. وي افزود: نيروهاي آمريكايي به دست هاي وي دستبند زده اند و چشمهايش را بسته اند و به روي وي اسلحه كشيده اند.
زلمي خليل زاد سفير آمريكا در عراق رسما از بازداشت عمار حكيم فرزند ارشد سيدعبدالعزيز حكيم رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق عذرخواهي كرد و گفت: ما قصد نداريم به اين خانواده بي احترامي كنيم. از نظر مردم عراق رفتار نيروهاي آمريكايي غيرقابل قبول بود چنانكه مردم بغداد، الاماره، بابل، نجف، بصره، كوت و ناصريه و ساير مناطق عراق اقدام به برگزاري تظاهرات كردند.
سفر وزير امور خارجه آلمان به عراق
فرانك والتر اشتاين ماير وزير امور خارجه آلمان اعلام كرد در چارچوب هيأتي از اتحاديه اروپا از عراق ديدن مي كند. وي در گفت وگو با روزنامه آلماني دي ولت تأكيد كرد به عنوان نماينده رياست اتحاديه اروپا به همراه مسئول ارشد سياست خارجي اين اتحاديه (خاوير سولانا) و رئيس كميسيون اتحاديه اروپا از عراق ديدن خواهند كرد.
درگيري شديد در رمادي
براساس گزارش خبرگزاري رويترز در اثر درگيري نيروهاي آمريكايي و شبه نظاميان عراقي در شهر رمادي در استان سني نشين الانبار سه ساختمان تخريب شد كه حدود 26 تن از زنان و كودكان كشته شدند. سخنگوي تفنگداران آمريكا در غرب عراق نيز اعلام كرد در اين درگيري ها دست كم 12 شبه نظامي عراقي كشته شدند.

لندن؛رسوايي موشكي توني بلر
015324.jpg
گروه بين الملل- اظهارات توني بلر، نخست وزير انگليس كه روز گذشته از مذاكرات محرمانه لندن و واشنگتن براي استقرار سامانه هاي دفاع موشكي ايالات متحده در خاك انگليس پرده برداشت جنجال سياسي ديگري در اين كشور به پا كرده است.
دفتر نخست وزيري انگليس روز گذشته تأييد كرد لندن از ايالات متحده خواسته انگليس را به عنوان يكي از ميزبان هاي سامانه هاي دفاع موشكي در نظر گيرد.
دولت انگليس پيش از اين خبري در همين رابطه را كه در هفته نامه اكونوميست منشتر شده بود، تكذيب كرده بود. يكي از سخنگوهاي نخست وزيري انگليس كه خواستار افشا نشدن هويت خود بود، تصريح كرد مذاكرات دو طرف پيرامون اين مسأله در سطوح مختلف انجام شده و تاكنون هيچ تصميمي در مورد آن اتخاذ نشده است.
بلر كه قرار است اواسط سال جاري ميلادي دفتر نخست وزيري را ترك كند اواخر هفته گذشته با اعلام طرح زمان بندي خروج نيروهاي انگليسي از عراق توانست تا حدودي از شدت انتقادهاي فعالان ضدجنگ و حزب محافظه كار از عملكردش پس از آغاز تهاجم ائتلاف تحت رهبري ايالات متحده به عراق بكاهد اما روز گذشته بار ديگر در كانون انتقادها قرار گرفت.حتي اعضاي حزب كارگر هم مي گويند بلر آنها را در جريان اين مذاكرات قرار نداده است.
گفته مي شود ايالات متحده كه مترصد استقرار بخشي از تأسيسات راداري سيستم دفاع موشكي در اروپا است قصد دارد عمليات نصب و راه اندازي اين تأسيسات را از سال آينده ميلادي آغاز كند تا امكان عملياتي شدن اين سيستم از سال 2012 ميلادي فراهم آيد. علاوه بر اين شايع شده آمريكايي ها به احداث تأسيسات رهگيري اين سيستم در يكي از پايگا ه  هاي نيروي هوايي انگليس در يوركشاير علاقه نشان داده اند.
افشاي مذاكرات محرمانه لندن در اين زمينه با اعلام خبر واكنش رسمي لهستان به پيشنهاد آمريكا براي استقرار تأسيسات راداري اين سيستم در قلمرو اين كشور مقارن شد. مقامات ورشو روز گذشته با ارسال پيامي رسمي براي سفارت آمريكا در ورشو، پايتخت لهستان تمايل خود را براي مذاكره بر سر پيشنهاد آمريكا مطرح كردند.
اگرچه گمان مي رفت با موافقت ضمني دولت لهستان با استقرار تأسيسات راداري سيستم دفاع موشكي در خاك اين كشور از فشارها بر بلر كاسته شود آن چه ديويد جانسون، جانشين سفير ايالات متحده در انگليس به فاصله چند ساعت پس از موضع گيري داونينگ استريت گفت وجهه بلر را بيش از پيش متزلزل كرد.جانسون تصريح كرد دولت آمريكا براي استقرار سامانه هاي مرتبط با سيستم دفاع موشكي، شرق اروپا را به غرب اين قاره ترجيح مي دهد.
افشاي اين مذاكرات با برگزاري تظاهرات هواداران گروه هاي ضد جنگ در مركز لندن مقارن شد.

گفت و گو
دستگيري فرزند حكيم، هشداري
براي محدود كردن روابط با ايران
گروه بين الملل: سيدعمار حكيم فرزند سيدعبدالعزيز حكيم رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق كه در راه بازگشت از ايران در پاسگاه بدره نزديك مرز مهران در درون خاك عراق، از سوي نيروهاي آمريكايي بازداشت شده بود آزاد شد.
صفاءالدين تبرائيان كارشناس مسائل عراق با اعلام خبر فوق گفت: قرار است تظاهرات گسترده اي در شهرهاي بصره، نجف، ديوانيه، حله و بغداد در اعتراض به دستگيري آقاي حكيم صورت گيرد.
وي با اشاره به اين كه عمار حكيم فرزند بزرگ عبدالعزيز حكيم روحاني و رئيس مؤسسه شاهد محراب است گفت: اگرچه آمريكايي ها دستگيري وي را ناشي از سوءتفاهم اعلام كرده اند اما به نظر مي رسد اين عمل هشداري براي عبدالعزيز حكيم رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي است كه ارتباطش با ايران را محدود كند.
تبرائيان همچنين از دستگيري تعداد زيادي ايراني در اين پاسگاه نيز خبر داد و گفت: پاسگاه مرزي بدره اولين آبادي عراق بعد از گذشتن از مرز مهران است كه ايراني هاي بدون ويزا را كه به خاك عراق وارد مي شوند دستگير كرده و شش ماه در زندان نگه مي دارد.
وي شرايط اين پاسگاه را بسيار اسف بار خواند و گفت: دستگيري ايراني هاي فاقد ويزا در پاسگاه هاي عراق به شغل عده اي از مأموران عراقي تبديل شده و آنها براي آزادي اين افراد تا 2 ميليون تومان طلب پول مي كنند تا خانواده هاي اين افراد براي آزادي آنها پرداخت كنند، در غير اين صورت آنها بايد 6 ماه در شرايط سخت و حتي با شكنجه در زندان باشند.

پرودي مأمور تشكيل كابينه شد
گروه بين الملل: جورجيو ناپوليتانو، رئيس جمهور ايتاليا روز گذشته از رومانو پرودي، نخست وزير مستعفي اين كشور خواست به فعاليت خود در مقام نخست وزيري ادامه داده و رأي اعتماد پارلمان را كسب كند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس درحالي كه احزاب مخالف پرودي تلاش گسترده اي را براي جلوگيري از ابقاء او به عمل آوردند ناپوليتانو پس از دو روز مذاكره با احزاب سياسي با هدف يافتن راهكاري براي جلوگيري از ادامه بحران سياسي در اين كشور تصميم به ابقاي پرودي گرفت.
پرودي كه روز چهارشنبه هفته گذشته به دنبال شكستي سخت در سنا كه با مخالف سناتورهاي ايتاليايي با تمديد دوره استقرار نيروهاي ايتاليايي در افغانستان شكل گرفت از سمت خود كناره گيري كرده بود باتوجه به فرمان رئيس جمهور بار ديگر به كاخ نخست وزير بازمي گردد.
گمان مي رود او تا پايان هفته جاري از پارلمان رأي اعتماد گرفته و فعاليت خود را از سر بگيرد.
حزب ائتلاف حاكم ايتاليا براي ترغيب پرودي به پذيرش مسئوليت نخست وزيري با برنامه مورد نظر وي مشتمل بر دوازده بند در حيطه هاي سياست خارجي، آموزش و پرورش، حمل ونقل و حمايت از مصرف كنندگان در مناطق محروم موافقت كردند و مقرر شد او تنها مرجع موضع گيري در قبال موضوعات مناقشه انگيز و حساس باشد. موافقت با اين مسأله به خودي خود نشانگر نقطه ضعف  پرودي و آسيب پذيري ائتلاف تحت رهبري او در برابر انتقادات احزاب و گروه هاي اپوزيسيون هيأت حاكمه ايتاليا است.
سيلويو برلوسكوني، نخست وزير پيشين ايتاليا كه در انتخابات آوريل گذشته با اختلافي اندك نخست وزيري را به پرودي واگذار كرده بود طي روزهاي گذشته تمامي توان خود را به كار گرفت تا مانع از انتصاب پرودي به نخست وزيري شود و بارها به صراحت گفته بود پرودي توان اداره كشور را ندارد.

شروع رفت و آمد ديپلماتيك كره شمالي با غرب
البرادعي به كره  شمالي مي رود
گروه بين الملل 4 سال بعد از آنكه بازرسان آژانس بين المللي انرژي هسته اي از كره شمالي اخراج شدند، محمد البرادعي دبير كل اين آژانس به زودي به دعوت كره شمالي براي ديدار و گفتگو با مقامات اين كشور به پيونگ يانگ مي رود.
به گزارش آسوشيتدپرس، البرادعي از جزئيات سفر قريب الوقوع خود به كره  شمالي كه به گفته برخي مقام هاي آژانس احتمالا در هفته  دوم ماه مارس انجام خواهد شد، سخني به ميان نياورد.البرادعي گفته است كه روز جمعه دعوتنامه اي را از مقام هاي پيونگ يانگ براي بازديد از اين كشور دريافت كرده است.
مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر درباره توافق هسته اي اخير كره  شمالي گفت: چگونگي دستيابي به طرح و برنامه اي براي متوقف شدن فعاليت هاي پايگاه هسته  اي يانگ بيون و نيز حصول اطمينان خاطر از اين كه كره  شمالي به عنوان يك عضو پايبند به آژانس بازگردد، از اولويت هاي اصلي است.وي طي كنفرانس خبري مشترك خود با بان كي مون، دبير كل سازمان ملل متحد افزود: از فرصت پيش آمده بسيار استقبال مي كنم.
در همين حال يك سخنگوي آژانس بين المللي انرژي هسته اي گفت، البرادعي پس از نشست شوراي حكام آژانس در ماه مارس، عازم كره شمالي خواهد شد.
در همين حال رسانه هاي كره جنوبي خبر دادند، يك مقام  ارشد هسته اي  كره شمالي  از پنج شنبه سفر خود به آمريكا را آغاز مي كند. اين مقام هسته اي كره شمالي در اين سفر در دانشگاه  استانفورد سخنراني  خواهد كرد.
هـنوز مشخص  نيست  كه  مقام  كره شمالي  در آمريكا با كداميك  از ديپلمات هاي اين  كشور ديدار خواهد كرد و موضوع  مذاكرات  طرفين  چيست .
با اين  حال تحليلگران  گفته اند،يكي  از موضوعات  مورد مذاكره  وي  با مقام  هاي
آمريكا، عادي سازي  مناسبات  ديپلماتيك  خواهد بود.

جهان سياست
برگزاري دهمين نشست وزراي خارجه همسايگان عراق
گروه بين الملل- دهمين نشست وزراي امور خارجه كشورهاي همسايه عراق 28 اسفند (19 مارس) در بغداد برگزار خواهد شد.
هوشيار زيباري، وزير امور خارجه عراق روز گذشته در مصاحبه با روزنامه عكاظ چاپ عربستان سعودي گفت: وزارت امور خارجه عراق از شش كشور همسايه عراق به اضافه مصر، بحرين و همچنين از اتحاديه عرب و سازمان كنفرانس اسلامي براي شركت در اين نشست كه قرار است پيش از كنفرانس اتحاديه عرب در رياض برگزار شود دعوت به عمل آورده است.
وي افزود: اين نشست فرصتي مناسب براي انتقال اخبار مربوط به تحولات داخلي و خارجي عراق به وزراي امور خارجه كشورهاي همسايه خواهد بود و اين مسائل به ميز مذاكرات نشست اعراب در رياض منتقل مي شود. قرار بود اين نشست 14 آذر گذشته در قاهره برگزار شود كه به دلايلي برگزار نشد.اين خبر در حالي روز گذشته منتشر شد كه منابع نزديك به نوري المالكي، نخست وزير عراق روز گذشته اعلام كردند مالكي در نظر دارد طي هفته آتي تغييراتي را در كابينه خود اعمال كند. گمان مي رود اين تغييرات 14 وزير كابينه المالكي را شامل شود و به همين علت المالكي طي روزهاي آتي تماس هاي فشرده اي را با سران گروه هاي سياسي درباره تغييرات در كابينه برقرار خواهد كرد.

پرتاپ چهارمين ماهواره جاسوسي ژاپن به فضا
گروه بين الملل- چهارمين ماهواره جاسوسي ژاپن صبح روز گذشته از جزيره اي در جنوب اين كشور به فضا پرتاب شد.
به گزارش روزنامه انگليسي ديلي تلگراف اين ماهواره جاسوسي ژاپني توسط يك موشك H-2A از جزيره تانه گاشيما در جنوب اين كشور به فضا پرتاب شد. اين ماهواره جديد به دو ماهواره نوري و يك رادار ماهواره اي ديگر ژاپن كه هم اكنون در فضا هستند، ملحق مي شود.با قرار گرفتن اين ماهواره جديد در مدار زمين، ژاپن مي تواند روزي يك بار تمام نقاط كره زمين را مورد بازبيني قرار دهد. برخي مقام هاي ژاپني هدف اصلي از پرتاب اين ماهواره را زير نظر گرفتن فعاليت هاي كره شمالي عنوان كرده اند.

كره جنوبي فرماندهي نيروهايش را به عهده مي گيرد
گروه بين الملل فرماندهي نيروهاي كره جنوبي كه از زمان جنگ 2 كره در دهه پنجاه ميلادي به عهده آمريكا بود، با تشكيل يك فرماندهي مشترك بين 2كشور كره جنوبي و آمريكا به كره جنوبي واگذار خواهد شد.به گزارش خبر گزاري فرانسه از سئول در توافقي كه در واشنگتن بين 2 كشور به امضا رسيد، همچنين قرار شد، نيروهاي آمريكايي مستقر در كره جنوبي نقش حمايتي را به عهده بگيرند و فرماندهي مشترك 2 كشور كه تا كنون از سوي يك ژنرال آمريكايي هدايت مي شد منحل شود.كره جنوبي از بهار سال 2012 اين فرماندهي را به عهده خواهد گرفت.

اجلاس وزراي امور خارجه 7 كشور اسلامي
امروز در پاكستان
گروه بين الملل- اجلاس وزراي امور خارجه هفت كشور بزرگ اسلامي با دستور كار اتخاذ راهبرد مشتركي براي صلح خاورميانه و مسئله هسته اي ايران از امروز در پاكستان آغاز به كار مي كند. به گزارش خبرگزاري فرانسه در اين اجلاس وزراي امورخارجه كشورهاي پاكستان، عربستان سعودي، اردن، تركيه، مالزي، مصر و اندونزي شركت دارند و علاوه بر مسائل فوق، مقدمات اجلاس سران كشورهايشان را كه در آينده نزديك در عربستان سعودي و به ميزباني عبدالله بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان برگزار خواهد شد، فراهم مي كنند. دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي نيز در اجلاس شركت خواهد كرد.
ايران، سوريه و تشكيلات خودگردان فلسطين در اجلاس فردا شركت ندارد اما مقامات پاكستاني گفتند نتايج مذاكرات به تفصيل در اختيار آنها قرار خواهد گرفت.
وزراي امورخارجه كشورهاي فوق شامگاه ديروز براي شركت در اين اجلاس كه پرويز مشرف، رئيس جمهور پاكستان آن را افتتاح خواهد كرد، وارد اسلام آباد شدند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |