در همايش اخلاق و رسانه ها تاكيد شد
رعايت اخلاق حرفه اي؛ شاخص رسانه استاندارد
گروه اجتماعي - خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا، ديروز ميزبان همايشي با موضوع اخلاق، فرهنگ و رسانه بود كه با حضور شماري از مديران فعلي و سابق مطبوعات و ديگر فعالان عرصه رسانه برگزار شد.
در اين همايش كه با قدرداني از برخي از روزنامه ها همراه بود، مدعوين نظريات خود را درباره مقوله اخلاق در رسانه بيان كردند. نادعليزاده مدير عامل ايسنا در سخنان خود خواستار رعايت دو موضوع در مطبوعات شد. اول آنكه هيچ خبر و گزارشي بدون ذكر منبع درج نشود و دوم آنكه مطبوعات به خصوص روزنامه ها روزانه بخش يا صفحه اي را به طور ثابت به بازتاب دستاوردهاي علمي و پژوهشي دانشمندان ايراني اختصاص دهند. وي ذكر منبع را براي اعتمادسازي نزد مخاطبان حياتي خواند.
محمد عطريانفر رئيس شوراي سياستگزاري روزنامه كارگزاران نيز در سخنان خود، التزام به اخلاق رسانه اي را از عوامل موفقيت در كار رسانه اي دانست. وي اخلاق را فراتر از ايدئولوژي، مرزهاي جغرافيايي و فصل مشترك شهروند جهاني توصيف كرد. عطريانفر و رضا مقدسي به خاطر توفيق همشهري به خصوص در عرصه اجتماعي و شهري از ايسنا لوح تقدير دريافت كردند. عطريانفر موفقيت همشهري را به ميزان 70 درصد ناشي از موقعيت شناسي در زمان انتشار و پاسخگويي به نيازهاي مخاطبان و۳۰ درصد ناشي از مديريت اين موسسه دانست.
صحفي معاون مطبوعاتي سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از ديگر سخنرانان اين همايش بود كه به پيشينه تلاش براي تدوين اصول اخلاق حرفه اي براي روزنامه نگاران پرداخت. وي خواهان قرار گرفتن فعاليتهاي رسانه اي در چارچوب استانداردهاي جهاني شد كه به گفته وي دربرگيرنده رعايت اصول اخلاق حرفه اي كار است.
رضا مقدسي قائم مقام مدير مسئول روزنامه همشهري نيز در سخنان خود به ضرورت پيروي از اصول اخلاق در زندگي پرداخت و بحث اخلاق رسانه اي را ضرورت هميشگي رسانه ها دانست كه بايد با تلاش براي تدوين نظام نامه اخلاقي رسانه ها ادامه يابد. وي عدم ذكر منبع و درج خبرهاي آگهي را از ديگر مصاديق بي اخلاقي در مطبوعات توصيف كرد. مقدسي گفت يك آيين نامه كاري از قبل در همشهري تدوين شده بود كه اكنون تلاش مي شود كاربرد آن نهادينه شود.
|