دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۶ - Feb 26, 2007
نشست هفت كشور اسلامي در اسلام آباد
015492.jpg
گروه بين الملل - نشست وزارت امور خارجه هفت كشور اسلامي براي بررسي وضعيت خاورميانه از جمله اوضاع عراق، پرونده هسته اي ايران و اشاعه تروريسم در سطح منطقه درحالي ديروز با سخنان شوكت عزيز، نخست وزير پاكستان در اسلام آباد، پايتخت اين كشور آغاز به كاركرد كه گمان مي رود مباحث مطرح در اين نشست دستور كار نشست رهبران كشورهاي مسلمان در مكه را مشخص كند.
وزراي امور خارجه مصر، اندونزي، اردن، مالزي، عربستان سعودي، تركيه و پاكستان به علاوه اكمل الدين احسان اوغلو، دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي (OIC) در نشست اسلام آباد حضور يافته اند. اگرچه تا پيش از برگزاري اين نشست كه عصر ديروز فعاليت خود را شروع كرد هيچ دستوركار رسمي براي آن تعيين نشده بود اما بررسي راهكارهاي پايان دادن به خشونت ها در عراق، مسأله هسته اي ايران و اوضاع سرزمين هاي فلسطيني در زمره موضوعاتي است كه در صدر فهرست دستور كار اين نشست خواهد بود.
وزراي امور خارجه ايران، سوريه و دولت خودگردان فلسطيني به نشست اسلام آباد دعوت نشدند اما مقامات ارشد پاكستان اعلام كرده اند آنان را در جريان محتواي مذاكرات قرار خواهند داد.
اين نشست به دنبال سفر منطقه اي اخير پرويز مشرف، رئيس جمهور پاكستان به كشورهايي كه وزراي خارجه شان به اسلام آباد دعوت شدند به علاوه ايران، امارات عربي متحده و سوريه با هدف يافتن راه حلي براي پايان دادن به مناقشات كنوني خاورميانه برگزار مي شود.
رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه روز گذشته تأكيد كرد هدف از برگزاري نشست مقامات بلندپايه كشورهاي سني مذهب منطقه در اسلام آباد -كه همگي سياست هايي همسو با طرح صلح خاورميانه اي آمريكا موسوم به نقشه راه دارند- ايجاد ائتلاف عليه ايران نيست.
او كه با شبكه خبري الجزيره مصاحبه مي كرد بر اين نكته پاي فشرد كه اين نشست براي منزوي كردن هيچيك از كشورهاي منطقه برنامه ريزي نشده است.
اردوغان كه روز گذشته براي شركت در نشست اقتصادي جده به عربستان سعودي سفر كرده بود در ديدار با عبدالله بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان سعودي درمورد مسائل مختلف منطقه اي گفت وگو كرد.
پيش از اين تسنيم اسلم، سخنگوي وزارت امور خارجه پاكستان نيز تصريح كرده بود هدف برگزاري كنفرانس اسلام آباد ايجاد ائتلافي سني نيست و پيگيري چنين رويكردي را از سوي مقامات دعوت شده به اين نشست رد كرده بود.

رهبر كره شمالي، نظام رهبري جديدي براي جانشيني  مستقر مي كند
گروه بين الملل - خبرگزاري يونهاپ كره جنوبي كه معمولا تنها منبع خبري از تحولات در كره شمالي است  روز گذشته اعلام كرد: رهبر كره شمالي در حال آماده كردن نظام رهبري تحت امر ارتش است تا بعد از مرگ او اداره كره شمالي را به عهده بگيرد.
خبرگزاري يونهاپ كره  جنوبي به نقل از منابع ديپلماتيك نامشخص در پكن اعلام كرد: كيم جونگ ايل رهبر كره شمالي كه 65 سال سن دارد و بعد از مرگ پدرش به اين سمت رسيده ، از تعيين جانشين براي خود به دلايل مختلف امتناع كرده است.
يكي از اين منابع اعلام كرد، كيم جونگ ايل، كه پيشتر جونگ نام پسر بزرگش را به عنوان جانشين خود تعيين كرده بود، چند سال پيش تصميم خود را عوض كرد و در حال آماده كردن يك نظام رهبري جمعي تحت امر ارتش اين كشور است. اين منابع همچنين تصريح كردند: بعضي از رهبران در كره شمالي مخالف تحويل قدرت از پدر به پسر (كيم جونگ ايل به فرزندانش) هستند.
يكي از اين منابع اظهار داشت: به خوبي مي دانم كه رهبر كره شمالي در حال آزمايش يك نظام رهبري جمعي با حضور مقامات ارتش اين كشور به عنوان هسته اصلي و مركزي آن است.
رسانه هاي مختلف گمانه زني كرده اند كه جانشين كيم جونگ ايل پس از مرگش چه كسي خواهد بود و اين رسانه ها يكي از سه پسر وي را جانشين احتمالي رهبر كره  شمالي معرفي كرده اند.
اعتبار جونگ نام، پسر بزرگ رهبر كره شمالي كه طي سه سال گذشته زندگي راحتي در ماكائو داشته و در اوايل ماه جاري در پكن ديده شده است به دنبال دستگيري اش در زماني كه قصد داشت با يك پاسپورت جعلي وارد ژاپن شود، خدشه دار شده است.

مسعودبارزاني:
با طرح تقسيم درآمد نفت عراق، موافقيم
گروه بين الملل - مسعود بارزاني، رئيس دولت خودمختار كردستان عراق روز گذشته با حضور در نشست خبري مشتركي با زلمي خليل زاد، سفير ايالات متحده در اين كشور از موافقت كردهاي عراق با طرح پيشنهادي دولت نوري المالكي، نخست وزير براي مديريت و تقسيم ثروت هاي نفتي عراق خبر داد.
براساس پيش نويس اين طرح درآمدهاي نفتي عراق براساس فرمولي كه در آن جمعيت مناطق مختلف و پراكندگي جغرافيايي حوزه هاي نفتي لحاظ مي شود بين استان هاي مختلف تقسيم شده و راه براي سرمايه گذاري گسترده شركت هاي خارجي در صنعت نفت عراق هموار خواهد شد.
بارزاني تصريح كرد: پس از ديدار و گفت وگو با جلال طالباني، رئيس جمهور عراق تصميم به موافقت با اين طرح گرفته است. هيأت دولت عراق پنجشنبه گذشته بررسي اين طرح را آغاز كرد اما نتوانست درمورد آن به اتفاق نظر دست پيدا كند.
علت اصلي بروز اختلاف نظر بر سر اين طرح كه مي تواند نگراني اهل سنت عراق از محروم شدن از درآمدهاي نفتي كه منابع آن بيشتر در مناطق كردنشين و شيعي اين كشور متمركز است را برطرف كند چگونگي واگذاري مسئوليت عقد قراردادهاي نفتي با طرف هاي خارجي است.
بارزاني پيشتر پس از ديدار روز شنبه با طالباني با هرگونه مداخله نظامي تركيه در شمال عراق به بهانه تعقيب و سركوب عناصر حزب كارگران كردستان مخالفت كرده بود. وي با يادآوري اين كه گزارش هايي از احتمال حمله نظامي تركيه به مناطق كوهستاني شمال عراق منتشر شده تأكيد كرد با اين اقدام مخالف است.

انتخابات رياست جمهوري در سنگال
گروه بين الملل انتخابات رياست جمهوري ديروز در سنگال برگزار شد.
به گزارش خبر گزاري فرانسه پنج ميليون از مردم كشور ??ميليوني سنگال، براي شركت در انتخابات رياست جمهوري به پاي صندوق هاي راي رفتند.
سنگال كه در سال ????ميلادي به استقلال رسيد از معدود كشورهاي قاره سياه است كه تاكنون شاهد كودتاي نطامي نبوده است.
عبدالله واد رئيس جمهوري ??ساله كنوني سنگال، در كنار ??نامزد ديگر در رقابت انتخاباتي اين كشور شركت كرده اند.
وي در انتخابات سال ????ميلادي توانست با اختلاف كم آرا از رقباي خود پيشي بگيرد.

يادداشت
رايس و دستگاه هاي اطلاعاتي عرب
محمدعلي مهتدي
در سفر اخير كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه  ايالات متحده  آمريكا، به خاورميانه تحول جالب و شگفت انگيزي رخ داد كه چندان مورد توجه  رسانه ها قرار نگرفت يا اين كه رسانه ها عمداً آن  را ناديده گرفتند و از كنار آن گذشتند.
اين تحول همانا ملاقات مستقيم رايس با رؤساي دستگاه هاي اطلاعاتي و امنيتي۴ كشور عربي مصر، اردن، عربستان سعودي و دولت امارات متحده  عربي بود. عرف ديپلماتيك حكم مي كند كه شخصيت هاي بازديد كننده از كشورهاي ديگر معمولاً با همتاهاي خود ملاقات و مذاكره مي كنند و قاعدتاً اگر خانم رايس بحثي در زمينه مسائل امنيتي دارد بايد با وزراي امور خارجه  اين كشورها مذاكره كند و پس از انجام توافق، آنها نتيجه را به اطلاع مسئولان امنيتي مي رسانند و اقدامات عملي در همان چهارچوبي كه توافق شده صورت مي پذيرد. بنابراين چه اتفاقي افتاده و به چه دليل وزير امور خارجه  آمريكا عرف ديپلماتيك را زير پا گذاشته و مستقيماً با رؤساي دستگاه هاي اطلاعات و امنيت  كشورهاي ياد شده تشكيل جلسه داده است؟ و چه شده كه مسئولان سياسي و وزراي امور خارجه اين كشورها به چنين اهانتي تن داده اند؟ آيا نهادهاي سياسي در اين كشورها دنباله رو نهادهاي امنيتي اند و اين مسئولان امنيتي هستند كه در نهايت تصميم مي گيرند و حرف آخر را مي زنند و لذا رايس صلاح را در آن ديده كه واسطه ها را حذف كند و مستقيماً طرح هاي اطلاعاتي و امنيتي را با مسئولان اين نهادها مورد بحث قرار دهد؟ يا اين كه نهادهاي امنيتي اين كشورها مستقيماً با سيستم سياسي امنيتي ايالات متحده  آمريكا مرتبط هستند و لزومي ندارد مسئولان نهادهاي سياسي در جريان توافق هاي امنيتي با آمريكا قرار گيرند؟!
سؤال ديگر اين است كه چه مسئله مهمي در ميان بوده كه كاندوليزا رايس چاره اي جز تشكيل جلسه با رؤساي نهادهاي امنيتي كشورهاي ياد شده نداشته است؟ در خبرها از قول يكي از همراهان خانم رايس گفته شده كه موضوع اين جلسه بحث درباره  كابينه  وحدت ملي فلسطين بوده است. به نظر مي رسد كه اين سخن كسي را قانع نمي كند و بيشتر به هدف منحرف كردن اذهان عمومي گفته شده و گرنه اين موضوع چه ارتباطي به مثلاً- رئيس دستگاه اطلاعات و امنيت امارات متحده  عربي دارد؟!
عبدالباري عطوان، روزنامه نگار و تحليلگر معروف فلسطيني مقيم لندن در اين باره قاطعانه مي گويد: آنها ما را احمق تصور مي كنند و فكر مي كنند ما بچه هستيم و نمي فهميم. من ترديدي ندارم كه آن چه در اين جلسه مورد بحث قرار گرفته راهكارهاي مربوط به ضربه زدن به ايران و گسترش دادن فتنه  فرقه اي و كشمكش سني- شيعي در منطقه بوده و اگر هم بحثي درباره كابينه  وحدت ملي فلسطين مطرح شده باشد، مربوط به چگونگي به شكست كشاندن اين كابينه يا چگونگي واداشتن حماس به شناسايي اسرائيل و پذيرش توافق اسلو و كنار گذاشتن مقاومت بوده است.
پاسخ اين سؤال ها هرچه باشد يك نكته مسلم است و آن اين كه ايالات متحده آمريكا براي پيشبرد طرح هاي شيطاني خود در منطقه روي دستگاه هاي اطلاعاتي و امنيتي كشورهاي به اصطلاح ميانه رو عرب حساب مي كند. اما اين دستگاه ها قاعدتاً بايد بدانند كه آن چه در اين منطقه براي آمريكا مهم است امنيت و ثبات كشورها نيست بلكه آمريكا در خاورميانه فقط به نفت و تضمين امنيت اسرائيل مي انديشد و بس!

چاوز: بوش نمي تواند
وحدت كشورهاي آمريكاي لاتين را برهم زند
گروه بين الملل- در آستانه سفر ماه آينده رئيس جمهوري آمريكا به آمريكاي لاتين، رئيس جمهوري ونزوئلا هوگو چاوز گفت كه جرج بوش نمي تواند روند همگرايي و وحدت كشورهاي آمريكاي لاتين را برهم زند.
خبرگزاري ايتارتاس از كاراكاس گزارش داد كه چاوز در يك كنفرانس خبري گفت كه يكي از هدفهاي سفر ماه آينده  بوش به آمريكاي لاتين به انزوا كشيدن ونزوئلا است.وي همچنين گفت كه واشنگتن فشار شديدي را بر كشورهاي آمريكاي لاتين وارد مي كند تا مانع همگرايي آنها با ونزوئلا شود، اما بوش قادر نخواهد بود مانعي در برابر روابط ونزوئلا با آرژانتين و برزيل ايجاد كند.

جهان سياست
محكوميت سياست هاي نژادپرستانه اسرائيل
از سوي سازمان ملل
گروه بين الملل- كميسارياي عالي حقوق بشر روز گذشته اسرائيل را به اعمال سياست هاي نژادپرستانه در كرانه باختري رود اردن و نوار غزه متهم كرد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي كه توسط جان دوگارد، گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در سرزمين هاي اشغالي تهيه شده، تصريح شده اسرائيل در كرانه باختري و نوار غزه همان قوانين و سياست هاي نژادپرستانه را دنبال مي كند كه قبلاً در جنوب آفريقا اعمال مي شد.در اين گزارش فهرستي از اتهامات عليه اسرائيل از جمله تخريب منازل مسكوني و نيز رفتارهاي تبعيض آميز مطرح شده است. دوگارد در اين گزارش يادآور شده هدف از اين اقدامات را مي توان در راستاي حفظ سلطه يك گروه نژادپرست (يهودي) بر گروهي ديگر (فلسطيني  ها) دانست كه دائماً مورد تظلم قرار مي گيرند.

۸۸ كشته و زخمي در عمليات انتحاري در بغداد
ايسنا: حمله يك عامل انتحاري به دانشكده اقتصاد دانشگاه المستنصريه در شهر بغداد به كشته و مجروح شدن 53 دانشجوي عراقي منجر شد.
منابع امنيتي وزارت كشور عراق اعلام كردند: حمله يك عامل انتحاري كه با كمربند انتحاري خود را در محوطه دانشكده اقتصاد دانشگاه المستنصريه بغداد منفجر كرد، به كشته شدن 41عراقي و مجروح شدن 47 تن ديگر منجر شد. پليس عراق نيز از انفجار يك خودروي بمب گذاري شده در يك خيابان تجاري در منطقه الكراده در مركز بغداد خبر داد كه بر اثر اين حادثه دست كم 5 غير نظامي مجروح شدند. بنا بر گفته شاهدان عيني اين انفجار در پاركينگ خودرو صورت گرفت. پيش از اين نيز انفجار يك خودروي بمب گذاري شده در بازار الشورجه در بغداد به كشته شدن يك غير نظامي و مجروح شدن هفت تن ديگر منجر شده بود.

پيشنهاد مالزي براي قطع رابطه كشورهاي اسلامي  با اسرائيل
گروه بين الملل - مالزي از سازمان كنفرانس اسلامي خواست از اسرائيل به دليل تخريب مسجدالاقصي به دادگاه بين المللي لاهه شكايت كند.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره به دنبال نشست روز پنج شنبه گذشته وزيران خارجه كشورهاي اسلامي كه درآن از شوراي امنيت سازمان ملل متحد خواستند جلوي تخريب مسجدالاقصي توسط اسراييل را بگيرد سيدحامد البار،  وزير خارجه مالزي كه كشورش رياست دوره اي سازمان كنفرانس اسلامي را به عهده دارد گفت: از دبير كل سازمان كنفرانس اسلامي خواستيم راهكارهاي قطع رابطه كشورهاي اسلامي با اسراييل را بررسي كند. وي افزود: كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي از پيشنهاد قطع رابطه با اسراييل استقبال كردند. بر اساس اظهارات البار از كشورهاي اسلامي خواسته شده در ابتدا سفيران خود را از اسراييل فرا بخوانند تا امكان اعمال فشار بر رژيم صهيونيستي فراهم آمده و جلوي تخريب مسجدالاقصي گرفته شود.

حمايت فرانسه از دولت ائتلافي جديد فلسطيني
گروه بين الملل - محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطيني شامگاه روز شنبه درحالي سفر اروپايي خود را به پايان برد كه پاريس به عنوان آخرين توقفگاه او براي حمايت از دولت ائتلافي جديد حماس فتح اعلام آمادگي كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه حمايت فيليپ دوست بلازي، وزير امور خارجه فرانسه از دولت ائتلافي جديد حماس در حالي اعلام شده كه ساير كشورهايي كه عباس به آنها سفر كرده بود رويكرد محتاطانه تري را در قبال درخواست او براي همكاري با دولت جديد درپيش گرفتند.دوست بلازي روز گذشته گفت: اگر دولت جديد بر مبناي تفاهمنامه مكه تشكيل شود فرانسه براي همكاري با آن آمادگي خواهد داشت. وي افزود: علاوه بر اين تلاش خواهيم كرد تا به نيابت از اين دولت در اتحاديه اروپا و ساير شركاي مان در جامعه بين المللي زمينه همكاري با اين دولت را فراهم آوريم.دوست بلازي به گستره اين همكاري ها و ميزان حمايت پاريس از دولت جديد فلسطيني اشاره نكرد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |