دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۶ - Feb 26, 2007
رئيس جمهوري:
حركت ايران در فناوري هسته اي، متوقف نمي شود
015462.jpg
گروه سياسي- رئيس جمهوري اظهار داشت: ايران به فناوري توليد سوخت هسته اي دست پيدا كرده و حركت ايران در اين مسير مانند قطاري است كه روي يك ريل يك طرفه حركت مي كند و در آن توقف، دنده عقب و ترمز جايي ندارد.
محمود احمدي نژاد كه صبح ديروز در ششمين همايش سراسري روحانيون و مسئولان سازمان عقيدتي سياسي ناجا سخن مي گفت و ايسنا خبر آن را منتشر كرد، افزود: ما به فضل الهي چندي پيش دنده عقب و ترمز اين قطار را كنديم و دور انداختيم و به آنها نيز اعلام كرديم؛ قطار ملت ايران در اين مسير ترمز و دنده  عقب ندارد.
احمدي نژاد همچنين تاكيد كرد: ملت ايران اهل منطق و فكر است. ما معتقديم كه فكر بشر به سمت جلو حركت كرده و دوران زورگويي و اسلحه به پايان رسيده است.
به گزارش مهر، محمود احمدي نژاد اظهار داشت:دشمنان ايران هرازگاه موضوعي را به عنوان نقطه برخورد استكبار با ملت بزرگ ما دستاويز قرار مي دهند كه اين بار موضوع هسته اي محور اين چالش قرار گرفته است.
وي افزود: ايرانيان هر قله را كه فتح مي كنند دشمنان عصباني مي شوند و با همه توان وارد عمل مي شوند اما فناوري هسته اي تنها يك دانش نيست بلكه عرصه رويارويي همه توانمندي هاي دنياي استكبار با توانمندي سياسي و مديريت انقلابي است.
رئيس جمهوري ادامه داد: آنها به ما مي گويند كه خواستار مذاكره هستند؛ در حالي كه اسلام دين منطق و ما نيز اهل گفتگو هستيم ولي اين مورد پذيرش ما نيست كه برخي مانند دوران اوليه تاريخ بشر با اسلحه و زور بخواهند بر دنيا حكومت كنند.
احمدي نژاد در عين حال متذكر شد: سلاح غرب سلاحي از كار افتاده است و اگر سلاح آنها در دوران جديد بشريت كه دوران تفكر انديشه است اثر داشت شوروي از سقوط نجات پيدا مي كرد، استراتژي بوش با شكست مواجه نمي شد و امروز آمريكايي ها در باتلاق عراق زمين گير نمي شدند.
وي تاكيد كرد: آنها به برخي از افراد كه همسو با دشمن مي انديشند و زمزمه تسليم و ساز حقارت سر مي دهند دل بسته اند؛ آنها به كساني دلخوش دارند كه بر اساس خودخواهي و دنيا طلبي سقوط كرده و به جاي آن كه از دشمنان ملت سؤال كنند چرا زور مي گويند ملت را مورد پرسش قرار مي دهند كه چرا ايستادگي مي كنند ولي همان طور كه در 28 سال گذشته دستاوردي نصيب آنها نشد اكنون نيز راه به جايي نخواهند برد.
رئيس جمهوري خاطرنشان كرد: سياست هاي هسته اي جمهوري اسلامي توسط مقام معظم رهبري ترسيم و تبيين شده و مسئولان اجرايي بايد همان را اجرا نموده و به سوي جلو گام بردارند و قطعاً دشمن را مأيوس و دست هاي خائنين به كشور را قطع خواهيم كرد.
به گزارش ايرنا، رئيس جمهوري خطاب به شركت كنندگان در اين همايش گفت: نيروي انتظامي امروز در كشور در برابر مردم نيست بلكه در خدمت و براي مردم است.
احمدي نژاد از نيروي انتظامي به عنوان يكي از تأثيرگذارترين و مهمترين نيروهاي كشور نام برد كه با توجه به تنوع و وسعت حوزه مأموريت وظيفه بسيار مهم و سنگيني در حوزه انتظامي و همچنين فرهنگي بر عهده دارد.
پيش از سخنان رئيس جمهوري، محمدعلي رحماني، رئيس سازمان عقيدتي - سياسي نيروي انتظامي در گزارشي اهداف، برنامه ها و رويكردهاي عقيدتي - سياسي نيروي انتظامي در سال پيامبر اعظم را تشريح كرد.

تأكيد رسانه هاي  غربي
 پيش از نشست لندن
بن بست آمريكا در برابر برنامه هسته اي ايران
شوراي امنيت به دنبال تعليق موقت است
مهر: سفيرچين در تهران ضمن حمايت كشور متبوعش از دستيابي جمهوري اسلامي به انرژي هسته اي براي اهداف صلح آميز تاكيد كرد: هدف شوراي امنيت تعليق موقت برنامه هسته اي ايران براي برطرف شدن شبهات است.
ليو شن تانگ درگفتگو با شبكه خبري العالم افزود : رويكرد يكجانبه آمريكا در جهان را سياستي اشتباه خواند و گفت: هرگونه رويكردي براي ظلم، سلطه گري و قلدري در جهان به ويراني جهان منجر خواهد شد. بنابراين كشورهاي صلح طلب بايد با صداي واحدي سخن گفته و براساس قوانين بين المللي عليه هرگونه سلطه گري و ظلمي اقدام كنند.
در همين حال بان كي مون، دبيركل سازمان ملل درگفتگو با روزنامه زوددويچه سايتونگ آلمان درباره برنامه هسته اي ايران و گفتگوي مستقيم تهران - واشنگتن اظهار داشت : آمريكا در جريان بررسي موضوع هسته اي ايران در كنار كشورهاي اروپايي قراردارد و اصول و قواعد ديپلماسي ايجاب مي كند كه تمام مسائل از راه مذاكره و گفتگو حل و فصل شود .
گروه سياسي- با افزايش اظهارنظرها درباره چگونگي واكنش غرب در قبال برنامه هسته اي ايران پس از ارائه گزارش البرادعي و با توجه به مبهم بودن عملكرد آتي 1+5 و به ويژه آمريكا در قبال ايران، در حال حاضر حجم گسترده اي از اظهارنظرها در اين خصوص از جانب محافل رسانه اي و خبري و به صورت غيررسمي ابراز مي شود.
بي اطلاعي سيا
روزنامه لس آنجلس تايمز روز گذشته نوشت: ديپلمات هاي حاضر در آژانس بين المللي انرژي اتمي معتقدند آمريكا اطلاعات چنداني درباره فعاليتهاي هسته اي صلح آميز ايران در اختيار ندارد. به نوشته اين روزنامه مأموران سازمان جاسوسي آمريكا (سيا) از سال 2002 ميلادي سرگرم جمع آوري اطلاعات درباره برنامه هسته اي ايران هستند، اما با وجود تمام تلاش هاي خود هنوز نتوانسته اند اطلاعات چنداني در اين باره كسب كنند.
به اعتقاد ديپلمات هاي حاضر در وين، اطلاعات آمريكا درباره برنامه هسته اي ايران نمي تواند اين نكته را ثابت كند كه ايران در پي دستيابي به سلاح هاي هسته اي است.
ادعاي جديد هرش
اما سيمور هرش، گزارشگر مجله آمريكايي نيويوركر كه پيش از اين با طرح موضوع حمله نظامي آمريكا به ايران جنجال هاي بسياري را پديد آورده بود، در تازه ترين گزارش خود با طرح ادعاهايي نوشته  است: با وجود موضع دولت بوش مبني بر عدم وجود طرحي براي جنگ با ايران، هيأتي در پنتاگون ايجاد شده كه مي تواند طي ?? ساعت پس از دريافت دستور از رئيس جمهوري  آمريكا، حمله اي به ايران صورت دهد.
به گزارش ايسنا، سيمور هرش به نقل از يك مقام اطلاعاتي سابق آمريكا و همچنين مشاورين نيروي هوايي و پنتاگون ادعا مي كند: اين گروه ويژه كه در ماه هاي اخير در ستاد مشترك نيروي نظامي آمريكا تشكيل شده است در ابتدا بر تخريب تأسيسات هسته اي ايران متمركز بود، اما اخيراً دستور گرفت كه اهدافي را كه ممكن است در كمك به شبه نظاميان عراقي درگير باشند، شناسايي كند.
برايان وايتمن، سخنگوي پنتاگون در واكنش به اين  گزارش گفت: آمريكا قصد جنگ با ايران را ندارد و صحبت كردن از حمله نظامي گمراه كننده و مغرضانه است.
استعفاي فرماندهان
در حالي كه ادعاهاي هرش مطرح مي شود روزنامه تايمز لندن به نقل از مقامي كه روابط نزديكي با مقامات اطلاعاتي انگليس دارد نوشت: هيچ جسارت و تمايلي براي حمله به ايران در پنتاگون وجود ندارد و افراد زيادي نسبت به مؤثر بودن و يا حتي امكان پذيري چنين تهاجمي، ترديد دارند.
به گزارش ايرنا مقام  يادشده افزود: اگر دولت آمريكا از نيروي نظامي برضد ايران استفاده كند، شماري از فرماندهان ارتش آمريكا احتمالاً كناره گيري خواهند كرد.
راه حل ديپلماتيك
روزنامه آبزرور نيز نوشت: كشورهاي غربي با وجود تمام تلاش هاي خصمانه آمريكا و اظهارات جنگ طلبانه معاون رئيس جمهور اين كشور، خواهان حل ديپلماتيك و مسالمت آميز موضوع هسته اي ايران هستند.
به گزارش خبرگزاري مهر، اين روزنامه انگليسي نوشت: با وجود گفته هاي اخير ديك چني، معاون رئيس جمهور آمريكا، كه احتمال حمله نظامي به ايران را رد نكرد و حمايت لندن از افزايش تحريم ها عليه تهران به منظور توقف فعاليت هسته اي ايران، كشورهاي غربي همچنان خواهان استفاده از ديپلماسي و مذاكره براي حل پرونده هسته اي ايران هستند.

وزير كشور:  تعطيلي 28 اسفند منوط به تصويب دولت است
مهر: وزيركشور درباره احتمال تعطيلي 28 اسفند كه بين تعطيلات 27 و 29 اسفند قرار دارد، گفت: تا كنون در اين باره تصميمي گرفته نشده و اين روز، روز كاري است اما تصميم گيري در خصوص تعطيل شدن يا نشدن آن، منوط به نظر رئيس جمهوري و هيات وزيران است.
مصطفي پورمحمدي در پاسخ به سئوالي در خصوص معرفي استانداران جديد گلستان و هرمزگان اظهار داشت: گزينه هايي براي تصدي اين سمت ها مطرح هستند و مشغول بررسي و رايزني هستيم كه اميدواريم تا پايان سال نهايي و معرفي شوند. لازم به ذكر است، شيخ الاسلامي استاندار هرمزگان به سمت رئيس دفتر رئيس جمهور و شاعري استاندار گلستان به سمت معاونت وزير كشور منصوب شده اند.
پورمحمدي همچنين با رد شايعه استعفاي استاندار يزد، تصريح كرد: وي و نه هيچ استانداري از سمت خود استعفا نكرده و همگي با جديت مشغول كار هستند.

پرتاب موفقيت آميز راكت فضايي ايران
خبر آزمايش موفقيت آميز راكت فضايي ايران، ديروز بعد از ظهر تيتر اول بسياري از خبرگزاري ها و سايت هاي خبري خارجي شد. درحالي كه تقريبا هيچك از خبرگزاري هاي ايراني تا ساعت هاي پاياني ديروز توجهي به اين سوژه نشان ندادند، خبرگزاري هاي خارجي، به نقل خبري از قول محسن بهرامي رئيس پژوهشگاه هوا فضا پرداختند كه در آن به پرتاب موفق يك راكت فضايي كه محصول همكاري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح است و موادي را جهت تحقيقات علمي حمل مي كند، اشاره شده  بود.
بقيه از صفحه اول
جزئيات ديگري از اين موفقيت منتشر نشد، اما كارشناسان خارجي فناوري بالستيك مورد استفاده در اين طرح را محصول توسعه فناوري به كار رفته در موشك هاي دوربرد شهاب 3 دانستند.
در همين حال، ديروز عصر علي اكبر گلرو معاون اجرايي پژوهشگاه هوا و فضاي ايران در گفت وگو با يكي از خبرگزاري ها، با بيان اينكه پرتاب اين راكت  فقط جنبه آموزشي، علمي و تحقيقاتي دارد و جزئي از فعاليت هاي جاري پژوهشگاه هوا فضاست، خاطر نشان كرد: اين راكت  در مدار قرار نمي گيرد و بعد از پرتاب با چتر نجات به زمين بر مي گردد.
وي اضافه كرد: هدف از پرتاب اين راكت  كه تا ارتفاع حداكثر 150 كيلومتري جو بالا مي رود، كمك به توسعه دانش و تحقيقات براي دانشجويان دانشگاه ها و پژوهشگاه هاست. گلرو گفت: برخي خبرگزاري ها به نقل از وي اعلام كرده اند كه موشكي به صورت آزمايشي به فضا پرتاب شده كه اين موضوع كذب است و آنچه رئيس پژوهشگاه هوافضا اعلام كرده، خبر پرتاب همين راكت كاوشي (soudig rockets)است.
اين درحالي است كه بهرامي، رئيس پژوهشگاه هوا فضا، روز شنبه در مراسم افتتاحيه ششمين كنفرانس انجمن هوا فضا اعلام كرده بود كه محموله اين راكت در پي توافق بين دو وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري درقالب طراحي فراسازماني با كارفرمايي مؤسسه آموزشي و تحقيقاتي صنايع دفاعي طراحي و ساخته شده و با راكت پژوهشكده جهاد مهندسي پرتاب شده است.
گفتني است راكت هاي فضايي با استفاده از يك موتور پرقدرت و از طريق تزريق اكسيژن مي توانند به فضاي بالاي جو بروند و ماموريت هايي از قبيل حمل ماهواره ها و قرار دادن آنها در مدار، مقابله با تهديدات ماهواره اي و يا انجام بسياري از پروژه هاي تحقيقاتي هوايي و فضايي را انجام دهند. آنچه ديروز حساسيت رسانه هاي خارجي را برانگيخته بود، دستيابي ايران به فناوري ساخت موشك هايي براي عبور از جو بود كه البته به گفته معاون پژوهشگاه هوا و فضاي ايران، راكت تحقيقاتي ايران تا ارتفاع حداكثر 150 كيلومتري جو بالا مي رود.

دبير شوراي عالي امنيت ملي خبر داد
واكنش متقابل جمهوري اسلامي
در برابر افزايش تهديدات
دبير شوراي عالي امنيت ملي تأكيدكرد: واكنش جمهوري اسلامي ايران در برابر رفتار كشورهايي كه درصدد تشديد مسئله هسته اي ايران هستند، متقابل خواهد بود.
به گزارش ايرنا،علي لاريجاني روز گذشته پيش از ديدار با رئيس جمهور آفريقاي جنوبي در گفت وگويي خبري در فرودگاه ژوهانسبورگ افزود: رفتارهاي تشديدكننده ،عوارض پيراموني را به دنبال خواهد داشت و ديگران بايد بدانند كه اينگونه رفتارها يكطرفه نيست و به طور حتم با واكنش متقابل جمهوري اسلامي ايران روبرو خواهد شد.
لاريجاني با تاكيد بر سياسي شدن مسئله هسته اي ايران گفت: اين مسئله به طور ذاتي خيلي پيچيده نيست و ايران آماده است اختلافات موجود را از طريق مذاكرات سازنده و دقيق حل و فصل كند.
وي در عين حال گفت: طرفهاي مذاكره بايد از طرح درخواستهاي غيرمنطقي پرهيز كنند و به دنبال جستجوي يك راه حل عقلايي باشند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به رايزنيهاي اخيرش با سران دولتهاي اروپايي و محمد البرادعي، دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي افزود: آنهايي كه از تيزبيني كافي برخوردارند، مي دانند كه رفتارهاي تند و تنش آفرين زمان دستيابي به راه حل را به عقب مي راند. لاريجاني در واكنش به نشست معاونان وزيران خارجه 1+5 در لندن اظهار اميدواري كرد: آنها از رفتارهاي گذشته خود درس بياموزند و دست از رفتارهاي خصمانه خود بر ضد جمهوري  اسلامي ايران بردارند. وي دربخش ديگري از سخنانش گفت: حضور آفريقاي جنوبي در شوراي امنيت مي تواند تا حدودي به تقويت نقش اين كشور در حل و فصل مسايل هسته اي ايران كمك كند.

فرمانده سپاه:
كاهش بودجه نيروهاي مسلح در شرايط كنوني
غيرقابل قبول است
گروه سياسي - فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، كاهش بودجه نيروهاي مسلح در شرايط كنوني را اقدامي غيرقابل قبول دانست.
به گزارش دفتر ويژه رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح، سرلشكر پاسدار سيد يحيي رحيم صفوي در گردهمايي تخصصي واحدهاي طرح و برنامه و بودجه نيروهاي مسلح، بر نقش اساسي واحدهاي طرح، برنامه و بودجه در ارتقاي آمادگي رزمي و توان دفاعي كشور تاكيد كرد.
مسئولان طرح و برنامه و بودجه نيروهاي مسلح نيز در اين گردهمايي، اهم فعاليت ها و دستاوردهاي سازمان خود را در يك سال گذشته تشريح كردند.
در اين گردهمايي نمايندگان واحدهاي طرح و برنامه ستاد كل نيروهاي مسلح، ارتش جمهوري اسلامي ايران، سپاه پاسداران، نيروي انتظامي جمهوري اسلامي و وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح حضور داشتند.

اخبار كوتاه
رياست جمهوري: رئيس جمهوري از ملت ايران بعنوان ملتي صلح طلب و خواستار سعادت و رفاه براي همه انسانها نام برد و گفت: ملت ايران نسبت به مردم آمريكا هيچ احساس تنفر و مخالفتي ندارد و به نظر ما همه انسانها محترم هستند و مي توانند با توجه به اشتراكات و حفظ كرامت انسانها براي برقراري صلح و عدالت در جهان تلاش كنند. محمود احمدي نژاد شنبه شب در ديدار گروهي از كشيشان مسيحي و فعالان مذهبي آمريكا كه خبر آن را دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري منتشر كرد،  با بيان اينكه دولت آمريكا آغاز كننده و ادامه دهنده دشمني عليه ملت ايران است، يادآور شد: پس از پيروزي انقلاب اسلامي، ملت ايران به رهبري امام خميني (س) با بزرگواري فرصت جبران اشتباهات و جنايتهاي قبلي سردمداران آمريكا در قبال ملت ايران را به آنها داد، اما در مقابل با توطئه هاي مختلف آنها عليه انقلاب مردمي ايران مواجه شد. رئيس جمهوري همچنين در ديدار وزير امور خارجه كنيا و پس از دريافت پيام كتبي رئيس جمهوري اين كشور تاكيد كرد: پيشرفت، رفاه و آباداني كشورهاي مختلف فقط با تلاش و فعاليت مردم آنها و استفاده از تجربيات كشورهاي دوست، مستقل و آزاديخواه محقق مي شود. رافائل توجو وزير امور خارجه كنيا نيز در اين ديدار مواضع شجاعانه مسئولان جمهوري اسلامي در دفاع از حقوق ملت ايران و ملتهاي مستضعف جهان را مايه دلگرمي و افتخار كشورهاي مستقل دانست.
شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي: شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي با صدور اطلاعيه اي ضمن اشاره به نشست كشورهاي عضو گروه 1+5 درباره پرونده هسته اي ايران كه امروز در لندن برگزار مي شود، اعلام كرد: آژانس بين المللي انرژي اتمي و غرب بايد بدانند ارائه گزارشات و قطعنامه هاي نادرست و غيراصولي جز ايجاد چالش هاي جديد در صحنه بين الملل و تضعيف اين نهاد بين المللي و عدم اعتماد كشورها به سازمانها و نهادهاي بين المللي هيچ سود ديگري براي آنان در بر نخواهد داشت.
مجلس شوراي اسلامي: رولاند دوما وزير خارجه اسبق فرانسه كه براي انجام يك ديدار از جمهوري اسلامي ايران در تهران به سر مي برد پيش از ظهر ديروز با حضور در مجلس شوراي اسلامي با علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفت وگو كرد. به گزارش مهر، رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با يادآوري پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران مبني بر انجام كنسرسيوم و همكاري هاي مشترك و حضور ساير كشورها و شركتهاي خارجي در پروسه غني سازي اورانيوم ضمن استقبال از مشاركت فرانسه در اين عرصه آن را مسيري منطقي و اعتمادساز و راهي معقول براي خروج از بن بست اين بحران توصيف كرد.
وزارت خارجه: منوچهر متكي وزير امور خارجه  در ديدار با رافائل توجو همتاي كنيايي خود تأكيد كرد: مذاكره و به رسميت شناختن حق ايران بر اساس مفاد معاهده ،PT راه حل برنامه صلح آميز هسته اي ايران است  و تهران آماده مذاكره است. به  گزارش اداره  كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، متكي در اين ديدار كه پيش از ظهر ديروز برگزار شد، سياست كاربرد زور از سوي آمريكا در عراق را بي نتيجه ارزيابي كرد و گفت: مردم عراق از سقوط صدام خوشحال شدند اما سياست هاي غلط آمريكا در اين كشور شيريني سقوط استبداد را به كام مردم تلخ كرده است. وزير امور خارجه ايران، بحث شيعه و سني در عراق را ساخته و پرداخته بيگانگان دانست و ضمن حمايت از وحدت ملي و سرزميني عراق، از اشغال و عدم ثبات در اين كشور به عنوان معضل اساسي ياد كرد. وي به سياست خارجي ايران در قبال آفريقا اشاره كرد و اظهار داشت: زمينه گسترش مناسبات ايران و آفريقا مهياست. وزير امور خارجه كنيا نيز به  اهميت متنوع نمودن همكاري هاي تجاري و سياسي ايران و كنيا تأكيد كرد و گفت: ايران يكي از مهمترين مؤلفه ها در مراودات نايروبي است.
سياست خارجي: جمعي از كشيش هاي مسيحي و فعالان مذهبي آمريكا روز گذشته با سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري سابق ايران ديدار و گفت وگو كردند. خاتمي در اين ديدار با بيان اين كه دو ملت ايران و آمريكا از عقلانيت و شعور برخوردار هستند گفت: دولت آمريكا با اشغال عراق اشتباهات بزرگي را مرتكب شد كه تنها نتيجه اين اقدام هم توسعه فرهنگ راديكاليزم بود. خاتمي گفت: آمريكا مغرورانه تمام نظرات خيرخواهانه را رد كرد و امروز منطقه شاهد است كه صدام نيست ولي تروريسم و ناامني در عراق وجود دارد؛ آمريكا مشكلات زيادي در منطقه ايجاد كرده است و افراط گرايي را افزايش داده است. رئيس جمهور سابق كشورمان افزود: اميدوارم مسئله هسته اي ايران با تدبير پيگيري و حل شود و بحران جديدي در منطقه به وجود نيايد چون هر بحراني به ضرر خاورميانه، ايران و آمريكا خواهد بود. خاتمي تصريح كرد: مذاكره حسن نيت مي خواهد و پيش شرط ندارد، دولت آمريكا بايد همانند ملتش شجاعانه و خردمندانه براي حل مشكلات راه حل پيدا كند.

يادداشت
آينده بيني و آينده يابي
اسدالله بادامچيان
در آغاز امسال تحليل كردم كه سال جاري سال بحران براي بوش خواهد بود و امروز بحران چنان بوش را در بر گرفته است كه ياراني چون رامسفلد و بولتون را به ناچار كنار گذاشته و تنها رايس براي او مانده است و كنگره و سنا عليه او هستند و مردم آمريكا از او برگشته اند. اكنون بر اين باورم كه بوش راهي جز استعفا ندارد. زيرا طرح هاي او در عراق و افغانستان، فلسطين اشغالي و لبنان شكست خورده اند و مردان خاكستري آمريكا هرچه زودتر براي او تصميم نهايي را بگيرند به نفع آمريكاست. بوش براي نجات از سرنوشت محتوم خود دست و پا مي زند . آخرين طرح بوش براي نجات خود طرح امنيت عراق است. لذا خواهد كوشيد كه امنيت را حداقل در بغداد برقرار نمايد تا چيزي براي ادامه داشته باشد. اما اين طرح نيز به شدت شكست خواهد خورد، زيرا مشكل عراق، اشغال نظامي و استعماري كشورشان است.
فشار آمريكا بر كشورهايي نظير اردن، مصر و اسرائيل افزايش يافته و بيشتر خواهد شد تا آنها سهمي بيشتر از گذشته در تأمين خواست اربابان فعلي كاخ سفيد به عهده بگيرند. فشار آمريكا به كشورهاي مستقل منطقه مثل ايران نيز از جهتي ديگر افزايش مي يابد. زيرا غير از بهانه جويي ها، آنها در اوضاع عراق مي توانند اثرات مثبت و منفي داشته باشند كه مثبت يا منفي مورد پسند آمريكا و منطبق با سياست هاي آمريكا نيست. مانند توده هواي پرفشار، اين فشارها به مناطق همجوار به ويژه مناطق مساعد منتقل مي گردد. ايران اسلامي در اين موقعيت، ويژگي خاصي دارد. ايران قدرت مؤثر و بزرگ منطقه است. هر شكست آمريكا در منطقه به علت سياست غلط آمريكا در ستيز با ايران اسلامي، پيروزي ايران تلقي مي گردد. در حالي  كه شكست آمريكا در منطقه پيروزي براي كشورهاي مستقل محسوب نمي شود. هرچند به نفع آنها خواهد بود. ايران اسلامي بايد خود را براي دو موقعيت آماده سازد؛
۱ - شدت فشار آمريكا بر ايران و ساير كشورهاي منطقه و تدبير آن. 2 - سقوط سياست آمريكا در منطقه، با شكست آن و پر كردن خلأ يي كه از آن حاصل مي گردد. طبيعي است آينده بيني و آينده يابي، بهترين راهكار براي حل مسائل و مشكلات حال و آينده است.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |